506 results on '"H. Lill"'
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2. [Current trends in reverse fracture arthroplasty]
- Author
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M, Warnhoff, G, Jensen, H, Lill, and A, Ellwein
- Subjects
Fracture Fixation, Internal ,Treatment Outcome ,Shoulder Joint ,Shoulder Fractures ,Humans ,Hemiarthroplasty ,Aged - Abstract
The reliable results of reverse arthroplasty have made this the preferred treatment method for non-reconstructable proximal humeral fractures. The individual consideration of the patient and the morphological features of the fractures are essential. Computed tomography (CT) images provide crucial information on the perfusion of the humeral head relevant for the prognosis and treatment. In this context a differentiation must be made between hard and soft criteria against a reconstruction. Tuberosities should be reduced whenever possible, because reverse arthroplasty with healed tuberosities provides a better range of motion and more strength for external rotation and anteversion, less complications and longer survival rates. In recent years the trend has been towards anatomical designs of prostheses with a humeral inclination of 135°. Revision rates for primary fracture prostheses are overall low with instability as the main reason for revision surgery, followed by periprosthetic fractures and infections. Reverse fracture arthroplasty has comparable or better clinical results compared to conservative treatment, osteosynthesis for geriatric patients, hemiarthroplasty and prosthesis implantation by elective surgery. Reverse arthroplasties, which were implanted in conditions of fracture sequelae, did not achieve significantly poorer clinical outcome at mid-term follow-up and can significantly improve shoulder function.Ihre zuverlässigen Ergebnisse haben die inverse Prothese zur präferierten Versorgungsmethode für nichtrekonstruierbare proximale Humerusfrakturen gemacht. Essenziell bleibt die individuelle Betrachtung des Patienten und der Frakturmorphologie. Prognose- und therapierelevante Aussagen zur Durchblutung des Humeruskopfes können gut anhand von CT-Aufnahmen getroffen werden; hierbei muss zwischen harten und weichen Kriterien gegen eine Rekonstruktion unterschieden werden. Inverse Frakturprothesen mit eingeheilten Tubercula weisen ein besseres Bewegungsausmaß und mehr Kraft für Außenrotation und Anteversion, weniger Komplikationen und eine längere Überlebensrate auf, weshalb diese, wann immer möglich, refixiert werden sollten. Der Trend der letzten Jahre geht zu einem anatomischen Prothesendesign mit einer humeralen Inklination von 135°. Die Revisionsrate bei primären Frakturprothesen ist insgesamt gering, mit der Instabilität als häufigstem Revisionsgrund, gefolgt von periprothetischen Frakturen und Infektionen. Verglichen mit einer konservativen Behandlung, einer Osteosynthese bei höherem Patientenalter, einer Hemiprothese und einer elektiv implantierten Prothese sind die klinische Ergebnisse nach der Versorgung mit einer inverser Frakturprothese besser oder gleichwertig. Auch inverse Prothesen, die wegen Frakturfolgezuständen implantiert wurden, erzielten kein signifikant schlechteres mittelfristiges klinisches Outcome. Selbst sekundär implantierte inverse Prothesen können die Funktion der Schulter signifikant verbessern.
- Published
- 2022
3. Offene Refixation bei proximalen Hamstring-Verletzungen
- Author
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A Partenheimer and H Lill
- Subjects
Gynecology ,030222 orthopedics ,medicine.medical_specialty ,Hamstring muscles ,business.industry ,Hand surgery ,030229 sport sciences ,03 medical and health sciences ,Plastic surgery ,0302 clinical medicine ,medicine ,Tears ,Open repair ,Orthopedics and Sports Medicine ,Surgery ,Hamstring Tendons ,business ,Hamstring - Abstract
Ziel der operativen Reinsertion ist es, die Kontinuitat der Hamstrings wiederherzustellen und die ausgerissenen Sehnen anatomisch zu refixieren. Bei Patienten mit 2‑fachem Sehnenriss/-abriss mit mehr als 2 cm Retraktion oder bei kompletten 3‑fachen Sehnenrissen sollte die operative Refixation erfolgen. Massive Adipositas, Immobilitat. Die Operation wird uber eine quere Hautinzision in der Glutealfalte durchgefuhrt. Die ausgerissenen Sehnen werden mit Fadenankern am Footprint des Tuber ischiadicum refixiert. Die Nachbehandlung erfolgt mit einer Huftgelenkorthese fur 6 Wochen und Physiotherapie unter Vermeidung der aktiven Beubung der reinserierten Muskeln. Hinsichtlich der operativen Therapie werden in der Literatur eindeutig positive Ergebnisse beschrieben. Bei eigenen klinischen Nachkontrollen bis zu 1 Jahr nach dem Eingriff waren 90 % von insgesamt 31 Patienten, die von 2010 bis 2018 operiert worden waren, mit dem Ergebnis zufrieden und 75 % erreichten ihr vorheriges Aktivitatsniveau.
- Published
- 2019
4. Das Ellenbogenendoprothesenregister der DVSE – erste Daten
- Author
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L. Lehmann, S. Greiner, N. Sadler, Kilian Wegmann, F. Reuther, J. Plath, L. P. Müller, Frank Gohlke, J. Neumann, J. Weber, C. Schoch, H. Lill, M. Hackl, J. Kircher, D. B. Pfau, K. J. Burkhart, S. Studier-Fischer, R. Stangl, A. Ellwein, and C. Gauck
- Subjects
Gynecology ,medicine.medical_specialty ,media_common.quotation_subject ,medicine ,Orthopedics and Sports Medicine ,Surgery ,Art ,media_common - Abstract
Seit 2015 konnen Ellenbogenendoprothesen und Radiuskopfprothesen inklusive der Hemiprothese des distalen Humerus und des Capitulumersatzes im Ellenbogen im Ellenbogenendoprothesenregister der Deutschen Vereinigung fur Schulter- und Ellenbogenchirurgie e. V. (DVSE) dokumentiert werden. Die bis 2018 dokumentierten Primarbogen wurden fur die vorliegende Arbeit ausgewertet. Insgesamt wurden 73 Ellenbogenendoprothesen und 56 Radiuskopfprothesen erfasst. Bei den Ellenbogenendoprothesen wurden eine Hemiprothese des distalen Humerus, 63 gekoppelte Totalendoprothesen ohne und 9 Totalendoprothesen mit Radiuskopfersatz implantiert. Von den 56 Radiuskopfprothesen wurde eine Monobloc- und 55 modulare Prothesen implantiert. Daten zur Geschlechterverteilung, Alter, Operationsindikation, operationstechnischen Details und Fruhkomplikationen wurden ausgewertet. Die bereits dokumentierten 73 Ellenbogenendoprothesen und 56 Radiuskopfprothesen stellen bereits einen guten Anfang dar. Die detaillierte Datenerhebung wird uns bei guter Dokumentation in Zukunft Analysen an groseren Kohorten erlauben.
- Published
- 2019
5. Management of acute knee dislocations: anatomic repair and ligament bracing as a new treatment option—results of a multicentre study
- Author
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Christoph Bartl, C Schöpp, Karl-Heinz Frosch, Maximilian Heitmann, H. Lill, Ralph Akoto, Matthias Krause, Tobias J. Gensior, and Pierre Hepp
- Subjects
Adult ,Joint Instability ,Male ,Reoperation ,medicine.medical_specialty ,Adolescent ,Knee Dislocation ,Knee Joint ,Anterior cruciate ligament ,Joint Dislocations ,Arthroplasty ,Young Adult ,03 medical and health sciences ,0302 clinical medicine ,Suture (anatomy) ,medicine ,Humans ,Orthopedics and Sports Medicine ,Prospective Studies ,Anterior Cruciate Ligament ,Paresis ,030222 orthopedics ,Braces ,Anterior Cruciate Ligament Reconstruction ,Sutures ,business.industry ,Anterior Cruciate Ligament Injuries ,030229 sport sciences ,Middle Aged ,musculoskeletal system ,Surgery ,Treatment Outcome ,medicine.anatomical_structure ,Posterior cruciate ligament ,Orthopedic surgery ,Ligament ,Female ,Posterior Cruciate Ligament ,medicine.symptom ,business ,Common peroneal nerve - Abstract
The literature shows no consensus regarding the best method and timing for the treatment of acute knee dislocations. Studies indicate that a one-stage procedure performed in the early stages of injury can lead to superior results. The aim of this study was to evaluate the results after performing early surgical repair with additional suture augmentation (ligament bracing) of all torn ligaments in acute knee dislocations. In this prospective multicentre study, 73 patients with an acute type III or IV knee dislocation were treated with one-stage ligament bracing within 10 days. Twenty-six patients sustained a type III medial dislocation, thirty-nine patients sustained a type III lateral dislocation, and eight patients presented a type IV dislocation. Four patients were lost to follow-up. Within the follow-up evaluation, various scores were collected (International Knee Documentation Committee IKDC Score, Tegner Score and Lysholm Score). Additional stress radiography was performed (Telos™) postoperatively. Sixty-nine knee dislocations (Schenck III and IV) with a follow-up at a mean of 14 ± 1.6 months were evaluated. The average IKDC score was 75.5 ± 14.5, the average Lysholm score was 81.0 ± 15.5, and the median loss of activity in the Tegner score was 1 (range 0–3) point. Stress radiographs showed side-to-side differences at a mean of 3.2 ± 1.3 mm for the anterior cruciate ligament (ACL) and of 2.9 ± 2.1 mm for the posterior cruciate ligament (PCL). The operative revision rate (early and late) was 17.4%. In the early stage, one wound infection and one case of transient common peroneal nerve (CPN) paresis were successfully revised. In the later stage, four patients with knee stiffness and six cases with symptomatic knee instability needed reoperation. Patients without ultra-low velocity (ULV) dislocations or CPN showed good or excellent results in 87.5% according to the Lysholm score. In cases of acute knee dislocation, primary ACL and PCL transosseous sutures with additional suture augmentation predominantly lead to good and excellent clinical results. Obese patients sustaining ultra-low velocity (ULV) dislocations and patients following injury to the CPN show inferior outcomes. In patients without ULV and CPN intraoperative and postoperative complications occurred in 10.1%. The obtained results and revision rates show that early primary suture repair is a promising option. Prospective multicentre study, II.
- Published
- 2019
6. Neue Entwicklungen in der Ellenbogenchirurgie
- Author
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Lars Peter Müller, H. Lill, and Markus Scheibel
- Subjects
Orthopedics and Sports Medicine ,Surgery - Published
- 2021
7. [Open repair of proximal hamstring tears]
- Author
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A, Partenheimer and H, Lill
- Subjects
Treatment Outcome ,Tendon Injuries ,Suture Anchors ,Humans ,Hamstring Muscles ,Muscle, Skeletal - Abstract
Surgical refixation intends to restore the continuity of the hamstrings and anatomically reattach the torn tendons.In patients with 2‑tendon tear/ruptur with more than 2 cm retraction or with complete 3‑tendon tears, surgical fixation should be performed.Massive obesity, immobility.Surgery is performed via a transverse skin incision in the gluteal fold. Refixation of the torn tendons is achieved by means of suture anchors on the footprint of the ischial tuberosity.Postoperative treatment should be performed with a hip joint orthosis for 6 weeks, accompanied by physiotherapy.Regarding surgical treatment, positive results are clearly described in the literature. Of the 31 patients who underwent surgery between 2010 and 2018, 90 % were satisfied with the surgical results 1 year postoperatively and 75 % reached their previous activity level.
- Published
- 2019
8. Änderungen im Herausgeberboard der ObEx
- Author
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H. Lill, L. P. Müller, and Markus Scheibel
- Subjects
Orthopedics and Sports Medicine ,Surgery - Published
- 2017
9. Dokumentation einer Ellenbogenarthroskopie
- Author
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H. Lill, A. Ellwein, and A. B. Lenich
- Published
- 2018
10. Plattenosteosynthese bei proximaler Humerusfraktur
- Author
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H. Lill, A. Ellwein, and J. C. Katthagen
- Abstract
Die Versorgungsmoglichkeiten proximaler Humerusfrakturen reichen von konservativen Therapieansatzen uber rekonstruktive Verfahren mittels winkelstabiler Platten- oder Nagelosteosynthese bis hin zum Gelenkersatz mittels anatomischer oder inverser Frakturprothese. Hinsichtlich dieser Therapiemasnahmen bestehen Uberschneidungen in der Indikation, sodass unterschiedliche Verfahren nebeneinander ihre Berechtigung haben. Primares Ziel ist der Gelenkerhalt mit Wiederherstellung der Anatomie und Erreichen einer stabilen Situation zur fruhfunktionellen Nachbehandlung. Diesbezuglich stellt die winkelstabile Plattenosteosynthese ein Standardverfahren dar.
- Published
- 2018
11. Die komplexe proximale Humerusfraktur
- Author
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H. Lill, M. Scheibel, and B. Ockert
- Subjects
Orthopedics and Sports Medicine ,Surgery - Published
- 2019
12. Neurocognitive deficits in schizophrenia. Are we making mountains out of molehills?
- Author
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Brooke C. Schneider, H Lill, Steffen Moritz, T Desler, Jan Philipp Klein, and Juergen Gallinat
- Subjects
Adult ,Male ,Mediation (statistics) ,Psychosis ,03 medical and health sciences ,Young Adult ,0302 clinical medicine ,medicine ,Humans ,Cognitive Dysfunction ,Effects of sleep deprivation on cognitive performance ,Applied Psychology ,Confounding ,Neuropsychology ,Middle Aged ,medicine.disease ,030227 psychiatry ,Psychiatry and Mental health ,Schizophrenia ,Female ,Cognitive Assessment System ,Psychology ,Neurocognitive ,030217 neurology & neurosurgery ,Clinical psychology - Abstract
BackgroundMost original studies and all meta-analyses conducted to date converge on the conclusion that patients with schizophrenia display rather generalized neurocognitive deficits. For the present study, we reopen this seemingly closed chapter and examine whether important influences, such as lack of motivation and negative attitudes towards cognitive assessment, result in poorer secondary neuropsychological performance.MethodA sample of 50 patients with an established diagnosis of schizophrenia were tested for routine neurocognitive assessment and compared to 60 nonclinical volunteers. Before and after the assessment, subjective momentary influences were examined (e.g. motivation, concerns about assessment, fear about poor outcome) for their impact on performance using a new questionnaire called theMomentary Influences, Attitudes and Motivation Impact(MIAMI)on Cognitive Performance Scale.ResultsAs expected, patients performed significantly worse than controls on all neurocognitive domains tested (large effect size, on average). However, patients also displayed more subjective momentary impairment, as well as more fears about the outcome and less motivation than controls. Mediation analyses indicated that these influences contributed to (secondary) poorer neurocognitive performance. Differences in neurocognitive scores shrank to a medium effect size, on average, when MIAMI scores were accounted for.ConclusionsThe data argue that performance on measures of neurocognition in schizophrenia are to a considerable extent due to secondary factors. Poor motivation, fears and momentary impairments distinguished patients from controls and these variables heavily impacted performance. Before concluding that neurocognitive deficits in psychiatric patients are present, clinicians should take these confounding influences into account. Although patients with schizophrenia achieved, on average, worse test scores than controls, a large subgroup displayed spared performance.
- Published
- 2017
13. Outcome nach operativer Versorgung von instabilen lateralen Klavikulafrakturen – Gibt es einen Goldstandard?
- Author
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R.-O. Dey Hazra, A. Ellwein, E. Dey Hazra, J. Imrecke, H. Lill, and G. Jensen
- Subjects
Orthopedics and Sports Medicine ,Physical Therapy, Sports Therapy and Rehabilitation - Published
- 2019
14. Anterosuperiore Rotatorenmanschettenrupturen
- Author
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C. Voigt, H. Lill, J.C. Katthagen, T. Müller, and G. Jensen
- Subjects
Emergency Medicine ,Orthopedics and Sports Medicine ,Surgery - Abstract
Hintergrund Subscapularissehnenrupturen (SSC-) treten aufgrund der anatomischen Lagebeziehung gehauft kombiniert mit Lasionen der langen Bizepssehne (LBS) und der Supraspinatussehne (SSP-) auf. Ziel der Studie war die Evaluation der Rupturkonfigurationen und Ergebnisse nach arthroskopischer Therapie anterosuperiorer Rotatorenmanschettenlasionen.
- Published
- 2013
15. Outcome nach Infektion operativ versorgter Tibiakopffrakturen – ein systematischer Review und erste retrospektive Analyse
- Author
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KH Frosch, JT Krause, C Schoepp, C. Josten, R Henkelmann, H. Lill, Dominik Seybold, and Pierre Hepp
- Subjects
Gynecology ,medicine.medical_specialty ,business.industry ,medicine ,Surgery ,business - Published
- 2016
16. [Plate osteosynthesis after patellar fracture - the technique and initial results of a prospective study]
- Author
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A, Ellwein, H, Lill, G, Jensen, A, Gruner, and J C, Katthagen
- Subjects
Adult ,Aged, 80 and over ,Male ,Knee Joint ,Bone Screws ,Patella ,Middle Aged ,Fracture Fixation, Internal ,Young Adult ,Postoperative Complications ,Humans ,Female ,Prospective Studies ,Range of Motion, Articular ,Bone Plates ,Aged ,Follow-Up Studies - Abstract
Tension band wiring after patellar fractures is related to a high number of implant-related complications (22-53 %). Revision surgery is necessary in 10-55 % of patients mostly with unsatisfactory results. The patella plate is an alternative treatment with the advantages of locked plating. The purpose of this study was to evaluate the first clinical prospective results and complications of this new implant.Between April 2013 and May 2015 all patients that were treated with locked plating for patella fractures were included in this prospective study. Patients were followed-up clinically after six weeks and six months.Included in this study were 17 patients, 6 women and 11 men, with a mean age of 58 years (19-87). The knee range of motion was 120° after 6 weeks and improved to 138° after 6 months, corresponding to 84 % and 97 % of the range of motion of the healthy opposite knee. The Tegner activity scale increased from 2,5 to 3,5 (initial value: 4), the Lysholm score increased from 78 to 92 points (initial value: 97) and the Kujala score increased from 72 to 88 points (initial value: 96). Two complications occurred: one patient had a reactive bursitis prepatellaris and one patient sustained a loss of reduction.Locked plating of patella fractures is a reliable alternative treatment with good functional outcomes and low complication rates.
- Published
- 2016
17. Arthroskopie
- Author
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L. Irlenbusch, P. Hepp, G. Jensen, C. Katthagen, H. Lill, and M. Schulz
- Published
- 2016
18. [Double button Fixation with minimally invasive acromioclavicular cerclage: Arthroscopically-assisted treatment of acute acromioclavicular joint instability]
- Author
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G, Jensen, A, Ellwein, C, Voigt, J C, Katthagen, and H, Lill
- Subjects
Joint Instability ,Arthroscopy ,Fracture Fixation, Internal ,Fractures, Bone ,Evidence-Based Medicine ,Treatment Outcome ,Acromioclavicular Joint ,Suture Techniques ,Humans ,Prosthesis Design ,Bone Plates ,Combined Modality Therapy - Published
- 2015
19. Klinische und MRT-radiologische Ergebnisse nach Refixation der ischiokruralen Muskulatur
- Author
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B. Dietrich, E. Senn, K. Salmoukas, J. Imrecke, A. Partenheimer, and H. Lill
- Subjects
Orthopedics and Sports Medicine ,Physical Therapy, Sports Therapy and Rehabilitation - Published
- 2017
20. Innovationen und Prognosen
- Author
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C Voigt and H Lill
- Subjects
medicine.medical_specialty ,Sports medicine ,medicine.diagnostic_test ,business.industry ,Shoulder Fracture ,medicine.medical_treatment ,Arthroscopy ,Hand surgery ,Arthroplasty ,Prosthesis ,Surgery ,Bone plate ,Fracture fixation ,Emergency Medicine ,medicine ,Orthopedics and Sports Medicine ,business - Abstract
Proximal humeral fractures are always a relevant topic in routine clinical practice. Modern surgical techniques and implants do not resolve all problems. So, this fracture remains the focus of current research. As a consequence, some innovative approaches have arisen. The following recent trends can be observed and analyzed in detail: (1) Arthroscopically assisted fracture treatment and therapy of concomitant injuries/fracture sequelae, (2) locking plates: results and complication rates of recent implants, relevance of polyaxiality, impact of osteoporotic bone structure, (3) debate: what is "minimally invasive?", (4) "medial support", (5) Arthroplasty in fracture situations - the reversed shoulder arthroplasty as primary fracture prosthesis in the elderly patient.
- Published
- 2011
21. Winkelstabile Implantate
- Author
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H. Lill and C. Voigt
- Subjects
Orthodontics ,medicine.medical_specialty ,business.industry ,Public Health, Environmental and Occupational Health ,Implant failure ,Periprosthetic ,Bone healing ,Surgery ,Locking plate ,Fixation (surgical) ,Fixed angle ,Emergency Medicine ,medicine ,Osteoporotic bone ,Implant ,business - Abstract
The biomechanical advantages of fixed angle locking plates resulted in a wide clinical use. The spectrum of indications ranges from complex periarticular fractures to metaphysial and diaphysial comminuted fractures, corrective osteotomies and to the application in periprosthetic fracture situations. The internal fixator principle provides particular advantages in the treatment of osteoporotic bone fractures as well as in the use as a bridging plate in wide multifragmentary diaphysial fractures as a form of elastic fixation with secondary fracture healing. Disadvantages of fixed angle locking plates are secondary screw perforations e.g. in proximal humeral fractures, the fixation of distractions, difficult implant removal (e.g. cold-welded screws) and higher implant costs.
- Published
- 2010
22. Frühinfekt nach Osteosynthese
- Author
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C. Rusu, D. Abitzsch, and H. Lill
- Subjects
Gynecology ,medicine.medical_specialty ,business.industry ,Public Health, Environmental and Occupational Health ,Emergency Medicine ,medicine ,Osteitis ,medicine.disease ,business ,Resection - Abstract
Die effiziente Therapie der Osteitis ist nur in entsprechend spezialisierten Zentren moglich. Die Behandlung bildet ein einheitliches Ganzes aus Infektsanierung, Weichteildeckung und knocherner Rekonstruktion. Die Indikation zur Revision und Resektion sollte groszugig gestellt werden. Die Segmentresektion und Kallusdistraktion sind zurzeit die sichersten Methoden zur Sanierung der Osteitis.
- Published
- 2010
23. Der Weg zum Unfallchirurgen
- Author
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T. Mittlmeier, F. Bonnaire, P.A. Grützner, H. Lill, G. Matthes, A. Prokop, J. Seifert, C. Voigt, F. Walcher, C. Wölfl, and H. Siebert
- Subjects
Emergency Medicine ,Orthopedics and Sports Medicine ,Surgery - Published
- 2010
24. Der Weg zum Unfallchirurgen
- Author
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Christoph Wölfl, H. Siebert, C. Voigt, Paul Alfred Grützner, J. Seifert, F. Bonnaire, Thomas Mittlmeier, H. Lill, A. Prokop, Felix Walcher, and Gerrit Matthes
- Subjects
Medical education ,medicine.medical_specialty ,business.industry ,media_common.quotation_subject ,Workload ,Trauma Surgeon ,Surgical training ,Field (computer science) ,Surgery ,Perception ,Orthopedic surgery ,Emergency Medicine ,Medicine ,Orthopedics and Sports Medicine ,business ,Trauma surgery ,Career development ,media_common - Abstract
The lack of clinical residents especially in the surgical domains, including orthopaedics and trauma surgery, is not only omnipresent but also a topic of lively discussions. This lack originates from sociopolitical and healthcare policy issues as well as from a loss of attrac- tiveness of all surgical disciplines. The loss is caused by the high workload and disadvanta- geous working hours especially in those dis- ciplines with a high rate of emergencies, e.g. trauma surgery. Moreover, it is caused by the poorly structured and unpredictable period of residency. In order to anticipate the bottle- neck in supply due to the lack of trainees, a number of structural and contextual measures have to be taken to improve both undergraduate und postgraduate surgical training. Due to the numerous facets of the topic the first part of this analysis refers to the period until the trainee decides on the field of training. A basic insight into the field of ortho- paedics and trauma surgery can already be offered far before the period of medical studies itself. During undergraduate medical education the existing structures should be modified, the characteristics of the discipline should be emphasized and the charm of combining theory and practical skills should be highlighted in order to enhance student's perception of the discipline. This might begin during preclinical training and should be continued throughout clinical training and elective courses (basic wound care, TEAM ap
- Published
- 2010
25. Die Auswirkung definierter Varusdeformitäten am proximalen Humerus auf die Elevationskräfte des Armes
- Author
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C. Voigt, Christof Hurschler, S. Kreienborg, O. Megatli, and H. Lill
- Subjects
Gynecology ,medicine.medical_specialty ,business.industry ,Medicine ,Orthopedics and Sports Medicine ,Surgery ,business - Abstract
Diese Studie soll die Arbeitshypothese prufen, dass verschiedene Varusfehlstellungen am Humeruskopf die Effizienz des M. supraspinatus (SSP) vermindern und die Armelevationskrafte erhohen. Am proximalen Humerus wurde unter Erhalt der Rotatorenmanschette und des M. deltoideus ein Varusfehlstellungsmodell entwickelt und auf humane Schulterparparate ubertragen. Per Zufallsverteilung wurden 3 Gruppen von jeweils 8 Praparaten gebildet: Gruppe I: 45°-Varusdeformitat, Gruppe II: 20°-Varusdeformitat und eine Kontrollgruppe. Die Auswirkungen der unterschiedlichen Varusfehlstellungen auf die SSP-Effizienz und die Armelevationskrafte wurden mittels roboterassistiertem Schultersimulator und kraftgeregelter Hydraulikanlage fur drei definierte Armelevationsphasen (0–30°, 30–60° und 60–90°) analysiert. Die SSP-Effizienz (=Elevationsgrad pro Einheit Muskelkraft) betrug 0,12±0,03°/N in Gruppe I; 0,18±0,05°/N in Gruppe II und 0,24±0,10°/N in der Kontrollgruppe. Sie war in Gruppe l signifikant groser als in Gruppe ll (p=0,036) und in der Kontrollgruppe (p=0,039). Die Deltoideuskraft pro Armelevationswinkel war unter physiologisch angespannter Rotatorenmanschette in Gruppe l (p=0,015) und ll (p=0,015) signifikant groser als in der Kontrollgruppe in der Elevationsphase von 0°–30°. Sie stieg signifikant mit zunehmender Varusdeformitat in der Armelevationsphase von 60–90°. Ohne physiologische SSP-Belastung (=Simulation einer SSP-Lasion) war die Deltoideuskraft pro Armelevationswinkel signifikant groser in Gruppe l als in Gruppe ll (p=0,040) und in der Kontrollgruppe (p=0,004) in der Elevationsphase von 60–90°. Bei Varusfehlstellungen des Humeruskopfes konnten eine signifikant verminderte SSP-Effizienz (45° Varus) und signifikant erhohte Armelevationskrafte (≥20° Varus in den Elevationsphasen 0–30° und 60–90°) eruiert werden, so dass sich die Arbeitshypothese der Studie bestatigte.
- Published
- 2010
26. Arthroskopische und offene Arthrolyse bei sekundären Schultersteifen
- Author
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H. Lill, M. Geduhn, J. Geerling, and C. Voigt
- Subjects
Gynecology ,medicine.medical_specialty ,business.industry ,medicine ,Orthopedics and Sports Medicine ,Surgery ,business - Abstract
Die Ergebnisse nach arthroskopischer und offener Arthrolyse bei posttraumatischer/-operativer Schultersteife und bei Schultersteife infolge eines subakromialen Syndroms werden dargestellt und verglichen. Die Hypothese, dass posttraumatische/-operative Schultersteifen weniger von der Arthrolyse profitieren als Schultersteifen infolge eines subakromialen Syndroms, soll untersucht werden. Es wurden 82 Patienten im Alter von im Median 54 Jahren (Spannweite 23–82 Jahre) im Median 14 Monate (Spannweite 3–40 Monate) nach Arthrolyse nachuntersucht. Dabei wurden 3 Gruppen unterschieden: Gruppe l (n=25) arthroskopische Arthrolyse bei subakromialem Syndrom, Gruppe ll (n=31) arthroskopische Arthrolyse bei posttraumatischer/-operativer Schultersteife und Gruppe lll (n=26) offene Arthrolyse bei posttraumatischer/-operativer Schultersteife. Die Ergebnisse wurden anhand des pra- und postoperativen Simple Shoulder Tests (SST) und Constant Murley Scores (CMS) verglichen. Die SST-Werte verbesserten sich postoperativ in allen Gruppen signifikant. In Gruppe l stieg der adaptierte CMS signifikant von im Median 30% (Spannweite 18–36%) auf 81% (Spannweite 47–100%), in Gruppe ll von 29% (Spannweite 16–51%) auf 68% (Spannweite 14–100%) und in Gruppe III von 35% (Spannweite 18–71%) auf 76% (Spannweite 31–100%). Gruppe l profitierte in den Kategorien Schmerz und Alltagsaktivitat signifikant mehr als Gruppe lll und diese wiederum mehr als Gruppe ll. Eine der Pathologie angepasste Arthrolyse verbessert bei sekundarer Schultersteife die Schulterfunktion signifikant. Statistisch signifikant in den subjektiven Scores und tendenziell im CMS profitierten die Patienten mit sekundarer Schultersteife bei subakromialem Syndrom mehr von der Arthrolyse als die Patienten mit posttraumatischer/-operativer Schultersteife unabhangig davon, ob die Arthrolyse hier arthroskopisch oder offen erfolgte.
- Published
- 2009
27. Schulterinstabilität und Rotatorenmanschettenruptur
- Author
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C. Voigt and H. Lill
- Subjects
Gynecology ,medicine.medical_specialty ,business.industry ,Medicine ,Orthopedics and Sports Medicine ,business - Abstract
Rotatorenmanschetten- (RM-)Lasionen werden im Zusammenhang mit einer anterioren Schulterluxation insbesondere bei >40-jahrigen Patienten beschrieben. Die Haufigkeit dieser Begleitverletzung korreliert mit dem Patientenalter und der Anzahl der Reluxationsereignisse. Lokalisation und Ausdehnung sind altersabhangig. Inwieweit diese RM-Rupturen Ursache oder Folge der Schulterluxation sind, bleibt haufig ungeklart. RM-Lasionen und glenohumerale Instabilitat beeinflussen sich gegenseitig. Die Literatur weist zu dieser Problematik nur wenige Studien mit kleinen Fallzahlen auf, anhand derer in Abhangigkeit von Patientenalter, -aktivitat und funktionellem Anspruch Therapiekonzepte abgeleitet werden: bei 60-Jahrigen genugt oft die alleinige RM-Rekonstruktion zur Stabilisierung des Schultergelenks. Gemas dieses Therapiekonzepts wird von uberwiegend guten Ergebnissen berichtet. Als Sonderform einer anterioren Schulterluxation mit RM-Ruptur und Plexus-brachialis-Lasion wird die „terrible triad of the shoulder“ beschrieben.
- Published
- 2009
28. Primäre Endoprothetik bei proximalen Humerusfrakturen
- Author
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C. Voigt and H. Lill
- Subjects
Gynecology ,medicine.medical_specialty ,business.industry ,Medicine ,Orthopedics and Sports Medicine ,business - Abstract
Komplexe proximale Humerusfrakturen stellen noch immer eine grose Herausforderung dar. Nicht alle konnen rekonstruiert werden. Indikationen fur den primaren Gelenkersatz ergeben sich beim alteren Patienten (>60 Jahre) aus „kritischen Frakturtypen“ und dem Vorliegen von definierten Ischamiepradiktoren. Voraussetzungen fur ein gutes funktionelles Ergebnis sind neben einer weichteilschonenden Operationstechnik, eine sichere Tubercularefixation, eine gute Weichteilbalancierung der Rotatorenmanschette und eine korrekte Wiederherstellung von humeraler Lange, Retroversion und Offset sowie eine adaquate Physiotherapie. Multicenterstudien nach primarer Hemiarthroplastik ergaben durchschnittliche Ergebnisse im Constant-Murlay-Score von 56,0–73,5 Punkten. 79% der Patienten auserten im Follow-up keine oder nur geringe Schmerzen, das Bewegungsausmas war akzeptabel (41,9% Anteversion >90°, 34,7% Abduktion >90°). Generell lag die subjektive Bewertung uber den objektiven Ergebnissen. Die beschriebenen Komplikationsraten der primaren Frakturprothetik am proximalen Humerus sind noch relativ hoch, eine aktuelle Studie beschrieb eine 10-Jahres-Uberlebensrate von 100%.
- Published
- 2007
29. Thorakolumbaler Übergang der Wirbelsäule
- Author
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C. Voigt, C. Rusu, L. Herold, and H. Lill
- Subjects
business.industry ,Public Health, Environmental and Occupational Health ,Emergency Medicine ,Medicine ,business - Abstract
In der uberwiegenden Anzahl der Patienten mit posttraumatischen Fehlbildungen der Wirbelsaule geben Schmerzen Anlass zu einem Korrektureingriff. Die Ursachen der posttraumatischen Fehlstellung sind zahlreich, haufig handelt es sich jedoch um die nicht korrekte Indikationsstellung zur konservativen Therapie oder die unzureichende operative Versorgung (nur dorsal instrumentiert). Korrektureingriffe bedurfen einer korrekten Indikationsstellung und einer prazisen praoperativen Planung. Der Eingriff selbst wird einzeitig, dorsoventral kombiniert instrumentiert, wobei die ventrale Fusion minimalinvasiv, endoskopisch assistiert, durchgefuhrt werden kann. Aufgrund des technisch anspruchsvollen Eingriffs und des Operationsrisikos sollten Korrektureingriffe nur von erfahrenen Chirurgen an Wirbelsaulenzentren durchgefuhrt werden.
- Published
- 2007
30. Versorgung proximaler Humerusfrakturen
- Author
-
H. Lill and C. Voigt
- Subjects
Public Health, Environmental and Occupational Health ,Emergency Medicine - Abstract
Die Inzidenz proximaler Humerusfrakturen verzeichnet durch die demografische Entwicklung eine zunehmende Haufigkeit beim alten Patienten. Kompliziert durch die osteoporotische Knochenstruktur werden diese Verletzungen zur Herausforderung an Implantat und Chirurgen. Auf der Grundlage knochenmorphologischer und biomechanischer Erkenntnisse gilt die winkelstabile Plattenosteosynthese bei dislozierten Humeruskopffrakturen heute als Therapie der Wahl. Sie wird dem Ziel einer moglichst anatomischen Reposition und stabilen Fixation bis zur Ausheilung der Fraktur unter Berucksichtigung der frakturmorphologischen und perfusorischen Verhaltnisse am ehesten gerecht und ermoglich die unmittelbare fruhfunktionelle Nachbehandlung. Die mittelfristigen Ergebnisse sind uberwiegend gut. Die z. T. hohen Komplikationsraten erfordern allerdings eine kritische Analyse und Weiterentwicklung.
- Published
- 2007
31. [Injuries of the acromioclavicular joint: Hook plate versus arthroscopy]
- Author
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G, Jensen, A, Ellwein, C, Voigt, J C, Katthagen, and H, Lill
- Subjects
Arthroscopy ,Fracture Fixation, Internal ,Fractures, Bone ,Evidence-Based Medicine ,Treatment Outcome ,Acromioclavicular Joint ,Suture Techniques ,Humans ,Bone Plates - Abstract
Acute acromioclavicular (AC) joint injuries are common in clinical practice. The hook plate is a well-established conventional operative treatment option for high grade instability; however, arthroscopically-assisted flexible double button techniques are increasingly being used. Both procedures lead to good or excellent results. The advantages of the hook plate are the simple surgical technique and the possibility of an early functional aftercare. The minimally invasive one-step procedure with the possibility of identification and treatment of frequently concomitant glenohumeral pathologies is advantageous for the arthroscopic technique but mobilization is more restrictive. Available comparative studies have shown no significant clinical differences but a tendency towards better results with a higher degree of acceptance among patients for the arthroscopic and minimally invasive non-rigid double button procedures.
- Published
- 2015
32. [Suprapectoral mini-open biceps tenodesis - functional and sonographic results]
- Author
-
J C, Katthagen, P, Grimmas, G, Jensen, C, Voigt, and H, Lill
- Subjects
Adult ,Male ,Shoulder Joint ,Tenodesis ,Middle Aged ,Arthroscopy ,Postoperative Complications ,Suture Anchors ,Humans ,Female ,Range of Motion, Articular ,Aged ,Follow-Up Studies ,Retrospective Studies ,Ultrasonography - Abstract
Aim of this study was to evaluate the effectiveness of a suprapectoral mini-open tenodesis of the long head of the biceps (LHB) tendon with ultrasound assessment. Secondary aim was to compare the results of an extraosseous fixation (group I) to those of an intraosseous fixation technique (group II).25 patients (10 female, 15 male) aged 54 ± 8 (36 to 68) years were followed-up 21 ± 4.7 (13 to 32) months postoperatively. Tenodesis fixation was extraosseous in 12 (group I) and intraosseous in 13 patients (group II). Preoperative shoulder function and intraoperative findings were recorded. At the time of follow-up the fixation of the biceps tendon was evaluated by ultrasound examination. Furthermore, the shoulder function, the simple shoulder test (SST), the Constant-Murley score (CMS) and the "long head of the biceps (LHB) score" were assessed.Failure of tenodesis fixation was observed in 3/12 cases (25 %) of group I and 1/13 cases (8 %) of group II. Shoulder flexion (p 0.001), abduction (p 0.001), external rotation (p 0.001) and the pain level (p 0.001) improved significantly compared to the preoperative status. At time of follow-up the CMS averaged 79.4 ± 13 points, the age and gender related CMS averaged 95.7 ± 16.4 %. Mean SST was 10.6 ± 2.1 points. No significant difference (p = 0.064) could be observed between the LHB of the affected (88.1 ± 9.7) versus the non-affected shoulder (92.7 ± 13.6 points). Age and gender related CMS (p = 0.96), LHB score (p = 0.16) and SST (p = 0.94) of both groups revealed no significant differences.The intraosseous fixation technique seems favourable with less fixation failure compared to the extraosseous suspension technique. The suprapectoral mini-open tenodesis of the LHB is a valuable alternative tenodesis technique with good to excellent clinical results.
- Published
- 2015
33. The Dependence of the Molar Absorptivity of 4-Nitroaniline, 3-Carboxy-4-Nitroaniline and 4-Nitrophenol on the Reaction Conditions
- Author
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P. Lehmann, H. Lill, E. Schaich, and M. Grassl
- Subjects
Reaction conditions ,chemistry.chemical_compound ,Chemistry ,4-Nitrophenol ,4-Nitroaniline ,Molar absorptivity ,Photochemistry ,Nuclear chemistry - Published
- 2015
34. [Corrective osteosynthesis of proximal humeral fractures. Technique and prospective results]
- Author
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H, Lill, C, Voigt, G, Jensen, M, Warnhoff, and J C, Katthagen
- Subjects
Adult ,Male ,Fracture Fixation, Internal ,Treatment Outcome ,Shoulder Fractures ,Humans ,Female ,Prospective Studies ,Middle Aged ,Aged - Abstract
Fracture sequelae of proximal humeral fractures arise following nonoperative and operative forms of treatment. Due to a painful restricted range of motion, in most cases shoulder prostheses are implanted. There is a need for joint-preserving alternatives especially for younger patients.The aim of this study was to evaluate the surgical techniques and prospective results of fracture sequelae of proximal humeral fractures following corrective osteosynthesis.A total of 11 patients (4 female) with an average age of 53 years (range 29-71 years) and a mean follow-up of 19.5 months were included prospectively. The preoperative and postoperative ranges of motion of the affected shoulder were compared by statistical means. At the time of follow-up the constant score (CS), the simple shoulder test (SST) and the simple shoulder value (SSV) were assessed.Fracture sequelae were classified as type II in four patients, as type III in two and as type IV in five patients using the Boileau classification. Shoulder flexion (p = 0.006), abduction (p = 0.003) and external rotation (p = 0.02) improved significantly in the postoperative course. The mean age and gender-adapted CS was 74.8 ± 19.9 % at the time of follow-up, 10.1 out of 12 points were reached in the SST and the mean SSV was 77 %.Corrective osteosynthesis of fracture sequelae (Boileau types II-IV) of proximal humeral fractures appears to be a good alternative to implantation of shoulder prostheses, especially in younger patients ( 60 years of age).
- Published
- 2015
35. Abgrenzungsprobleme bei Schulterluxationen
- Author
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H. Lill and C. Voigt
- Subjects
Public Health, Environmental and Occupational Health ,Emergency Medicine - Abstract
Im folgenden werden die verschiedenen Formen der Schulterluxationen und -instabilitaten mit typischen Begleitverletzungen durch die klinische und bildgebende Diagnostik differenziert und auf dem Hintergrund prognostisch relevanter Faktoren spezifische Therapien abgeleitet. Die klinische Diagnostik ist Grundlage der Klassifizierung und einer pathologiekonformen Behandlung. Im klinischen Alltag hat sich die Einteilung nach Gerber bewahrt. Die dynamischen Instabilitaten werden nach Richtung, Hyperlaxitat und Willkurlichkeit differenziert. Posttraumatisch sind v. a. unidirektionale Instabilitaten ohne (B2) und mit Hyperlaxitat (B3) zu beobachten. Sie werden bei 30-Jahrigen ohne wesentliche Begleitverletzungen wird konservativ behandelt. Begleitende Rotatorenmanschettenrupturen sollten in der MRT verifiziert und fruhzeitig rekonstruiert werden. Ossare Begleitverletzungen wie Bankart-Frakturen und Hill-Sachs-Lasionen sind ab einer Grose von 25% der kraniokaudalen Glenoidlange bzw. >1/3 der Humeruskopfzirkumferenz reluxationsrelevant und somit operationsbedurftig. Im Zusammenhang mit Schulterluxationen auftretende Tuberculum-majus-Frakturen gehen mit einer geringen Reluxationsrate einher, sodass eine Operationsindikation nur bei nach Reposition persistierender Dislokation besteht. Multidirektionale Instabilitaten mit Hyperlaxitat (B5) werden mit uberwiegend guten Ergebnissen konservativ behandelt.
- Published
- 2006
36. Versorgungsstandards bei distalen Humerusfrakturen im Erwachsenenalter
- Author
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C. Voigt, A. Partenheimer, and H. Lill
- Subjects
business.industry ,Medicine ,Orthopedics and Sports Medicine ,Surgery ,business - Published
- 2006
37. Welche Vorteile bietet die volare Plattenosteosynthese gegenüber der Kirschner-Drahtstabilisierung bei distalen Radiusextensionsfrakturen des alten Menschen?
- Author
-
C. Voigt and H. Lill
- Subjects
Gynecology ,medicine.medical_specialty ,business.industry ,Treatment outcome ,Bone plate ,Fracture fixation ,Emergency Medicine ,Medicine ,Orthopedics and Sports Medicine ,Surgery ,Bone Wires ,Wire fixation ,business ,Volar plate - Abstract
Ziel dieser retrospektiven Studie ist es, beim alten Patienten die Ergebnisse nach perkutaner Kirschner-Drahtstabilisierung mit mehrwochiger Immobilisation sowie offener Reposition und interner Fixation (ORIF) uber einen volaren Zugang mit fruhfunktioneller Nachbehandlung frakturunspezifisch und selektiv fur A3- und C2-Frakturen zu vergleichen. Es wurden 43 Patienten (Altersmedian 67 (60–83) Jahre) 26 (18–48) Monate nach Kirschner-Drahtstabilisierung (KD) und 46 Patienten (Altersmedian 76 (60–90) Jahre) 9 (5–17) Monate nach ORIF anhand des „Disabilities-of-the-Arm-Shoulder-and-Hand“- (DASH-), Gartland-Werley- und Castaing-Scores sowie des radiologischen Korrekturverlustes nachuntersucht. Die statistische Auswertung erfolgte zunachst frakturunspezifisch fur die KD- und ORIF Gesamtgruppe und in einer weitergehenden Differenzierung frakturspezifisch fur die haufigsten Frakturtypen, A3- und C2-Frakturen; wobei hier 3 Gruppen, eine KD-, eine winkelstabile ORIF- und eine nicht winkelstabile ORIF-Gruppe unterschieden wurden. Die Ergebnisse im Gartland-Werley- und Castaing-Score ergeben keinen signifikanten Unterschied zwischen den genannten Therapieverfahren. Im Gartland-Werley-Score erreichen 37 Patienten (86%) nach Kirschner-Drahtstabilisierung und 39 Patienten (85%) nach ORIF ein „sehr gutes“ und „gutes“ Ergebnis. Der Castaing-Score ergibt nach Kirschner-Drahtstabilisierung in 33 Fallen (77%), nach ORIF in 34 Fallen (74%) ein „gutes“ Resultat. Der radiologische Korrekturverlust, gemessen an der radialen Inklination (median 2/2,5°), dem dorsopalmaren Gelenkwinkel (3/5°) und Ulnavorschub (1/1 mm), differiert nicht signifikant. Suboptimale radiologische Parameter korrelieren nicht zwangslaufig mit einem „befriedigenden“ oder „schlechten“ funktionellen Ergebnis. Im DASH-Score zeigt sich frakturunspezifisch eine mit median 7 (0–82) gegenuber 17 (0–87) Punkten signifikant hohere subjektive Zufriedenheit nach Kirschner-Drahtstabilisierung, die sich in der frakturspezifischen Auswertung nicht bestatigt. Nach ORIF lasst sich eine signifikant schnellere Ruckkehr (4 vs. 8 Wochen) zu den „activities of daily living“ verzeichnen. Alle genannten Therapieverfahren sind zur Behandlung von A3- und C2-Frakturen des alten Patienten geeignet. Der entscheidende Vorteil der ORIF liegt in der fruhfunktionellen, gipsfreien Nachbehandlung ohne obligaten Zweiteingriff mit schneller Reintegration in die Alltagsaktivitaten, die fur das am haufigsten betroffene altere Patientenklientel entscheidend ist.
- Published
- 2006
38. Winkelstabile Plattenosteosynthese proximaler Humerusfrakturen
- Author
-
C. Voigt and H. Lill
- Subjects
Public Health, Environmental and Occupational Health ,Emergency Medicine - Abstract
Proximale Humerusfrakturen sind haufige Verletzungen, deren Inzidenz mit zunehmendem Lebensalter steigt. Die Vielzahl der Therapiekonzepte dislozierter proximaler Humerusfrakturen ist Gegenstand kontroverser Diskussionen, wobei die winkelstabile Plattenosteosynthese eine neue Dimension der Stabilisierung darstellt. Biomechanischen Studien zufolge ist die winkelstabile LPHP® (locking proximal humerus plate) verglichen mit anderen Implantaten unter zyklischer Dauerbelastung am stabilsten. Klinische Ergebnisse bestatigen dies. Sie verbindet die Vorteile einer verbesserten Implantatverankerung im osteoporotischen Knochen mit der dynamischen Fixation und Antagonisierung der Rotatorenmanschette und ermoglicht so als primar ubungsstabile Osteosynthese die prognostisch wichtige fruhfunktionelle Nachbehandlung.
- Published
- 2005
39. Kombinationsverletzungen des Unterarms - Monteggia-, Galeazzi- und Essex-Lopresti-Läsion
- Author
-
H. Lill and C. Voigt
- Subjects
Fixation (surgical) ,medicine.medical_specialty ,medicine.anatomical_structure ,Forearm ,business.industry ,medicine.medical_treatment ,medicine ,Radial head ,Surgery ,business ,Prosthesis ,Distal radioulnar joint - Abstract
Monteggia, Galeazzi and Essex-Lopresti lesions are rarely combined injuries of the forearm. The injury pattern includes a fracture of either bone of the forearm with a dislocation either of the proximal or distal radioulnar joint. Mistakes in the diagnosis of these fracture - dislocations account for a high incidence of unsatisfactory results. Monteggia and Galeazzi lesions are best treated with open reduction and internal stabilization of the fracture and closed reduction of the dislocated proximal or distal radioulnar joint. They need an early functional aftertreatment to achieve good results. Essex-Lopresti lesions should be managed by an interfragmentary fixation or prosthetic replacement of the radial head and an immobilisation in forearm-supination for 2 weeks.
- Published
- 2004
40. Monteggia injuries in adults: Critical analysis of injury pattern, management, and results
- Author
-
C. Josten, P. M. Rommens, Anne Hoffmann, L. Rudig, Lisa Müller, H. Lill, M. H. Hessmann, J. Korner, and W. Mutschler
- Subjects
Gynecology ,medicine.medical_specialty ,business.industry ,Emergency Medicine ,Medicine ,Orthopedics and Sports Medicine ,Surgery ,business - Abstract
Frakturen der proximalen Ulna in Kom-bination mit einer proximalen radioulna-ren Dissoziation und Luxation des Radi-uskopfchens werden seit Bado [, 2] nach ihrem Erstbeschreiber Giovanni Batista Monteggia, 762–85, [2] als „Monteg-gia-Frakturen“ bezeichnet. Mit einer In-zidenz von 2–5% der Frakturen des proxi-malen Unterarms treten sie vergleichswei-se selten auf [7]. Trotz des verbesserten biomechanischen Verstandnisses und der Fortschritte in der operativen Frak-turversorgung sind Komplikationen, Re-visionseingriffe und unbefriedigende funktionelle Ergebnisse nach Monteggia- frakturen nach wie vor haufig [7, 20, 26, 37, 40]. In der Literatur existieren bis-her kaum grosere Studien, die sich aus-schlieslich mit diesem Verletzungsmus-ter und dem therapeutischen Konzept beim Erwachsenen beschaftigen. Auser-dem sind kritische Analysen der Ursa-chen unbefriedigender funktioneller Er-gebnisse nach Monteggia-Frakturen sel-ten zu finden. Zudem wurden in der Ver-gangenheit haufiger die Ergebnisse nach Monteggia-Frakturen im Erwachsenenal-ter mit denen im Kindesalter zusammen-gefasst [2, 8, 9, 39], obwohl weder Frak-turformen, Behandlungsgrundsatze und Prognose ubereinstimmen [36].
- Published
- 2004
41. Ellenbogenverletzungen
- Author
-
H. Lill and C. Voigt
- Subjects
Gynecology ,medicine.medical_specialty ,medicine.anatomical_structure ,business.industry ,Elbow ,medicine ,Surgery ,business - Abstract
Ellenbogenverletzungen nehmen aufgrund der vermehrten sportlichen Aktivitat der Bevolkerung und der steigenden Lebenserwartung stetig zu. Die Kenntnis der Gelenkanatomie und -biomechanik ist eine entscheidende Voraussetzung fur das Verstehen der Verletzungsmuster, die gezielte Diagnostik und Therapie.
- Published
- 2004
42. Fresh meniscal allograft transplantation and autologous ACL/PCL reconstruction in a patient with complex knee trauma following knee dislocation - a case report
- Author
-
C. Josten, T. Rose, T. Engel, H. Lill, E. Künzel, and Pierre Hepp
- Subjects
Adult ,medicine.medical_specialty ,Knee Dislocation ,Physical Therapy, Sports Therapy and Rehabilitation ,Physical examination ,Knee Joint ,Meniscus (anatomy) ,Menisci, Tibial ,Arthroscopy ,medicine ,Humans ,Transplantation, Homologous ,Orthopedics and Sports Medicine ,Anterior Cruciate Ligament ,Rupture ,medicine.diagnostic_test ,business.industry ,Anterior Cruciate Ligament Injuries ,Accidents, Traffic ,Plastic Surgery Procedures ,musculoskeletal system ,Surgery ,Transplantation ,surgical procedures, operative ,medicine.anatomical_structure ,Posterior cruciate ligament ,Female ,Posterior Cruciate Ligament ,business ,Medial meniscus - Abstract
Instability of the knee joint, particularly in combination with the loss of one meniscus, regularly leads to the early development of arthritis. This paper describes the case of a 19-year-old male with ruptures of the anterior (ACL) and posterior cruciate ligament (PCL) along with the loss of the medial meniscus due to knee dislocation. Combined, time-delayed reconstruction of both the ACL and PCL and the allogenic fresh meniscal transplantation of the medial meniscus without bone plugs were performed. The control arthroscopy performed 6 months post-transplantation revealed good vitality and integration of the grafts as assessed both macroscopically and histologically. A small portion of the posterior horn had to be refixated, and the anterior horn was atrophic. At 24 months after trauma and 13 months following meniscal transplantation, the patient achieved a Lysholm score of 88 points and clinical examination indicated a stable knee. Fresh meniscal allograft transplantation, in combination with autologous ACL and PCL reconstruction, constitutes – in specialized centers – an alternative treatment option for complex trauma of the knee joint with loss of a meniscus.
- Published
- 2004
43. Die winkelstabile Plattenosteosynthese (LPHP®) proximaler Humerusfrakturen über den kleinen anterolateralen Delta-Splitting-Zugang - Technik und erste Ergebnisse
- Author
-
C. Josten, T. Rose, Pierre Hepp, König K, and H. Lill
- Subjects
Orthodontics ,Proximal humerus ,business.industry ,Bony union ,Tension band wiring ,medicine.medical_treatment ,medicine.anatomical_structure ,medicine ,Surgery ,Constant score ,Rotator cuff ,Implant ,Lateral deltoid ,business ,Reduction (orthopedic surgery) - Abstract
The Locking-Proximal-Humerus-Plate (LPHP) was slided from proximally to distally through a small anterior-lateral-deltoid-splitting-approach following a closed reduction. Additional tension band wiring for the rotator cuff was fixed at the plate after screw insertion. The prospective study included 35 patients (age median: 63 years, range: 33-92; male: 13, female: 22) from 08/01-05/02. The follow-up period was set to 3 months postoperatively, whereas 29 patients were able to attend. The patient-group with 2-part fractures (n = 8) showed an average Constant score of 77.6 points (+/- 10.7, "good"), the patients with 3-part fractures (n = 16) an average score of 75.1 points (+/- 14.4, "good") and the patients with 4-part fractures (n = 5) an average score of 64.8 points (+/- 10. 4, "moderate"). Specific, approach-related problems were not observed. Almost all fractures revealed bony union during the first 3 months and only one loss of reduction was found. A screw loosening in 2 cases and a break of the plate in 3 cases were seen as implant related problems, and furthermore in 5 cases the screws placed in the humeral head were too long. Only one early re-osteosynthesis with the same plate was necessary due to an initial non-correct reposition. As demonstrated by these good short-term results, this technique seems to be a suitable procedure for displaced humeral head fractures.
- Published
- 2004
44. Ellenbogenverletzungen : Biomechanik ■ Diagnose ■ Therapie
- Author
-
C. Josten, H. Lill, C. Josten, and H. Lill
- Subjects
- Surgery, Orthopedic surgery, Sports medicine
- Published
- 2013
45. Straining of the intact and fractured proximal humerus under physiological-like loading
- Author
-
Zully M. Maldonado, Markus O. Heller, Doris Brandt, H. Lill, Georg N. Duda, Jörn Seebeck, and Pierre Hepp
- Subjects
musculoskeletal diseases ,Proximal humerus ,Compressive Strength ,Finite Element Analysis ,Biomedical Engineering ,Biophysics ,Strain (injury) ,Bone healing ,In Vitro Techniques ,Models, Biological ,Weight-Bearing ,Activities of Daily Living ,medicine ,Humans ,Effective treatment ,Computer Simulation ,Orthopedics and Sports Medicine ,Humerus ,In patient ,Orthodontics ,business.industry ,Rehabilitation ,Stiffness ,medicine.disease ,Elasticity ,Radiography ,medicine.anatomical_structure ,Shoulder Fractures ,Osteoporosis ,Stress, Mechanical ,Implant ,medicine.symptom ,business ,Muscle Contraction ,Biomedical engineering - Abstract
Surgical treatment of proximal humeral fractures remains challenging in elderly patients, primarily due to insufficient implant fixation. Both bone quality and physiological-like loading conditions are commonly overlooked during pre-clinical in vitro evaluation. However, this knowledge is necessary in order to improve surgical treatment of the proximal humerus and the mechanical behavior of implants, particularly in patients with complex fractures and weak bone stock. We hypothesize that the bone quality has a high influence on the bone straining, independent of the arm position. The goal of this study was to determine the straining of the intact and fractured proximal humerus under physiological-like loading conditions. Furthermore, the impact of augmentation on tissue straining was evaluated. Two representative humeri were selected for this study, one osteoporotic and one reference quality, and scanned using both QCT and DEXA (average DEXA value=0.26 and 0.49 g/cm2 respectively). Subcaptial defects were generated, then stabilized with a plate prior to mechanical stiffness testing. From the QCT data, finite element models were generated and the in vitro stiffness tests analytically simulated. Under physiological-like loading conditions, the straining of the bone and implant were analyzed for 0 degrees, 90 degrees forward flexion, and 90 degrees abduction. Maximal strain values were found for the intact and fractured bone at 90 degrees abduction. This study demonstrates that the straining in a fractured bone of poor quality leads to considerably higher bone strains (up to +30%) than in a more healthy bone. Augmentation of a central void under physiological-like loading with commercial cement led to mechanical failure at the bone-cement interface. New concepts for the surgical treatment of complex fractures of the proximal humerus should take bone distribution into account and thereby allow effective treatment of fractures in osteoporotic patients. The ultimate salvage procedure of augmentation has mechanical limitations as long as current cement materials are used in osteoporotic patients.
- Published
- 2003
46. Arthroskopie bei anteriorer Gelenkpathologie des oberen Sprunggelenkes -Pathogenese, Therapie und Ergebnisse
- Author
-
P. Hepp, H. Lill, C. Josten, and Tim Rose
- Subjects
medicine.medical_specialty ,Pathology ,Rehabilitation ,medicine.diagnostic_test ,business.industry ,medicine.medical_treatment ,Arthroscopy ,Chronic ankle pain ,Surgery ,Pathogenesis ,Conservative treatment ,medicine.anatomical_structure ,medicine ,Physical therapy ,Orthopedics and Sports Medicine ,Tibia ,Ankle ,business ,Joint (geology) - Abstract
The conservative treatment of chronic ankle pain and at the so-called "footballer's joint" is of limited success. Arthroscopy is a possibility of operative treatment. 25 arthroscopies were carried out at the upper ankle joint at anterior joint pathology from January 1998 to June 1999. 21 patients could be examined in a median follow-up of 16 months (4-24). The median age was 31 years (17-56; female: 6, male: 15). Synovilitis was found in all cases. In 9 cases exophytes of the tibia, in 10 cases osteochondral lesions and in 7 cases antero-lateral impingement ware seen. The preoperative Score of Mazur of median 63 (21-85) points showed a significant raise (p < 0.05) in follow-up to median 93 (81-100) points. The complete athletic rehabilitation could be restored in 2/3 of the patients. The conservative therapy represents a good method of treatment chronic troubles in the upper ankle joint. Arthroscopy is indicated if no recovery can be attained.
- Published
- 2003
47. The role of cell type in bone healing mediated by ex vivo gene therapy
- Author
-
Hairong Peng, Johnny Huard, Arvydas Usas, Ryosuke Kuroda, T. Rose, Freddie H. Fu, H. Lill, and Hsain Chung Shen
- Subjects
Male ,Pathology ,medicine.medical_specialty ,Stromal cell ,Bone Marrow Cells ,Bone Morphogenetic Protein 4 ,Bone healing ,Bone morphogenetic protein ,Bone morphogenetic protein 2 ,Chondrocytes ,Transduction, Genetic ,medicine ,Animals ,Wound Healing ,business.industry ,Bone morphogenetic protein 10 ,Genetic Therapy ,Rats, Inbred F344 ,Rats ,Bone morphogenetic protein 7 ,Bone morphogenetic protein 6 ,medicine.anatomical_structure ,Bone Morphogenetic Proteins ,Surgery ,Bone marrow ,Stromal Cells ,business - Abstract
The ideal cellular vehicle for use in cell-mediated gene therapy to enhance bone healing has not yet been identified. The purpose of this study was to compare the capacity of two types of cells transduced with retro-bone morphogenetic protein 4 (BMP4)-muscle-derived cells (MDCs) and unfractioned bone marrow stromal cells (BMSCs).Primary rat MDCs and unfractioned rat BMSCs were transduced with a retrovirus to express BMP4. A 7-mm, critical-sized femur defect was created in adult rats, and 5 x 10(6) transduced cells were implanted into the femoral defect. Bone healing was monitored radiographically and histologically at 4, 8, and 12 weeks post-implantation.All specimens in the MDC-BMP4 group and BMSC-BMP4 group showed a bridging callus at 8 and 12 weeks. At 12 weeks post-implantation the calluses of the MDC-BMP4 femora displayed significantly higher bone photodensity than the BMSC-BMP4 femora (P0.05). Histomorphometry revealed no difference between the two treatment groups. However, non-union between newly formed and original bone was observed in none of the MDC femora but in six femora from the BMSC-BMP4 group.Both MDCs and unfractioned BMSCs can improve healing of a critical-sized bone defect following transduction of the cells with retroBMP4. However, MDCs appear to yield superior results when compared with BMSCs in terms of improved healing of segmental defects.
- Published
- 2003
48. Knorpel-Knochen-Transplantation
- Author
-
Tim Rose, H. Lill, and Christoph Josten
- Subjects
Public Health, Environmental and Occupational Health ,Emergency Medicine - Abstract
Ziel der Knorpel-Knochen-Transplantation ist die Uberfuhrung von intaktem Knorpel aus wenig belasteten Gelenkarealen in Defektzonen der Hauptbelastungsregion. Trotz der fehlenden Integration des transplantierten Knorpels in das ortsstandige Gewebe zeigen sich bei Probebiopsien und im Tierversuch histologisch hyaline Strukturen. Die mittelfristigen und wenigen Langzeitergebnisse stellen sich viel versprechend dar. Wichtig zur Therapieentscheidung sind die Genese, die Lokalisation und die Auspragung des Knorpeldefekts. Traumatische, lokal umschriebene Knorpellasionen des Femurkondylus Grad III–IV nach Outerbridge stellen die ideale Indikation dar, wobei die Transplantation auch in weiteren Gelenken mit unterschiedlichen klinischen Ergebnissen moglich ist. Eine Kontraindikation ist die generalisierte Osteoarthrose. Die Verminderung der Arthroseprogredienz durch die Knorpel-Knochen-Transplantation ist bisher nicht geklart.
- Published
- 2003
49. Tibiakopfplateaufrakturen - Erste Erfahrungen mit einem resorbierbaren Knochenzement zur Augmentation
- Author
-
T. Engel, P. Verheyden, C. Josten, J. Korner, and H. Lill
- Subjects
Gynecology ,medicine.medical_specialty ,Chirurgie orthopedique ,business.industry ,Emergency Medicine ,medicine ,Orthopedics and Sports Medicine ,Surgery ,business ,Lower limb - Abstract
Im Zeitraum von 10/96 bis 01/99 wurde bei insgesamt 29 Patienten (16 Frauen, 13 Manner; Alter Median 56,Spannweite 22–86 Jahre) mit lateralen Tibiakopffrakturen (5 B1-, 13 B2- und 11 B3-Frakturen nach der AO-Klassifikation) eine Osteosynthese in Form einer arthroskopisch, radiologisch gestutzten Reposition mit perkutaner Verschraubung (16-mal) oder einer offenen Reposition und Plattenosteosynthese (13-mal) durchgefuhrt. Das Patientenkollektiv bestand aus: 15 Patienten (7 Frauen, 8 Manner;Alter Median 41,Spannweite 22–86 Jahre), die von 10/96 bis 12/97 retrospektiv erfasst und nach median 11 Monaten (9–22) klinisch und radiologisch nachuntersucht werden konnten. 14 Patienten (9 Frauen,5 Manner;Alter Median 56,Spannweite 27–84 Jahre) wurden von 01/98 bis 01/99 prospektiv erfasst und nach 6 Monaten nachuntersucht. Die Impressionszone wurde insgesamt 11-mal mit autologer Spongiosa und 9-mal mit einem resorbierbaren Knochenzement (Norian SRS) augmentiert. In 9 Fallen war wegen des geringen Defektes bzw. eines Spaltbruchs keine Augmentation erforderlich. Im Lysholm-Score und im rontgenologischen Ergebnis zeigten sich in allen Gruppen uberwiegend gute bis sehr gute Ergebnisse ohne Unterschiede bezuglich der Augmentationsformen. In der Norian SRS-Gruppe war die Dauer der Teilbelastung sowie die Behandlungsdauer deutlich kurzer.Nach den bisherigen Erfahrungen eignet sich der injizierbare neue Knochenzement aufgrund der gunstigen Applikationsform und der hohen Primarstabilitat zur Augmentation bei Impressions- bzw. Impressions-/Depressionsfrakturen.
- Published
- 2003
50. Endoskopisch assistierte Rekonstruktion der thorakolumbalen Wirbelsäule in Bauchlage
- Author
-
Oliver Gonschorek, C. Josten, H. Lill, Akhil P. Verheyden, and S. Katscher
- Subjects
Gynecology ,medicine.medical_specialty ,Surgical approach ,Osteosynthesis ,business.industry ,Chirurgie orthopedique ,Emergency Medicine ,Medicine ,Endoscopic surgery ,Orthopedics and Sports Medicine ,Surgery ,Hand surgery ,business - Abstract
Die standardisierte einzeitige dorsoventrale Instrumentation thorakolumbaler Wirbelfrakturen erfordert bislang sowohl bei ventral offenem als auch bei endoskopisch gestutztem Vorgehen eine zeitaufwandige intraoperative Umlagerung von der Bauch- in die Seitenlagerung. Dieser Beitrag beschreibt eine ventrale endoskopisch gestutzte Zugangstechnik in alleiniger Bauchlage fur die Segmente von Th4 bis L4 uber einen 4–5 cm langen Zugang mit einem selbsthaltenden Retraktorsystem. Die Narkosezeiten konnen bei diesem einzeitig kombinierten Verfahren durch den Wegfall der Umlagerungszeit um etwa 40 min reduziert werden. Die Minimalinzision in Verbindung mit dem Retraktorsystem erlaubt die Verwendung von grostenteils konventionellen Instrumenten und Implantaten und macht die endoskopisch gestutzte Operation somit kostengustiger. Wesentliche Vorteile des offenen und endoskopischen Verfahrens werden miteinander verbunden. Der groste Vorteil der Bauchlagerung liegt in der Moglichkeit des gleichzeitigen dorsalen und ventralen Zugangs zur Wirbelsaule und den damit verbundenen permanenten simultanen Korrekturmoglichkeiten.
- Published
- 2002
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