117 results on '"Holger Diener"'
Search Results
52. Validity and feasibility of the wound-QoL questionnaire on health-related quality of life in chronic wounds
- Author
-
Matthias, Augustin, Elena, Conde Montero, Nicole, Zander, Katrin, Baade, Katharina, Herberger, E Sebastian, Debus, Holger, Diener, Thomas, Neubert, and Christine, Blome
- Subjects
Adult ,Aged, 80 and over ,Male ,Wound Healing ,Adolescent ,Psychometrics ,Health Status ,Reproducibility of Results ,Middle Aged ,Young Adult ,Surveys and Questionnaires ,Chronic Disease ,Quality of Life ,Humans ,Female ,Prospective Studies ,Foot Ulcer ,Aged ,Follow-Up Studies - Abstract
Chronic wounds have a major socioeconomic impact due to their frequency, chronicity, and societal costs. Patients experience substantial quality of life (QoL) impairments. The use of questionnaires for a continuous assessment of QoL and resulting interventions to improve the situation of the individual are an important cornerstone of a guideline-based wound care. The aim of this study was to investigate the validity of the Wound-QoL questionnaire. Patients with chronic wounds from two different centers were included in the prospective study. All patients completed the Wound-QoL and two other QoL questionnaires (European Quality of Life-5 Dimensions, EQ-5D, and Freiburg Life Quality Assessment for wounds, FLQA-wk) at baseline and at two more time points (4 and 8 weeks, respectively). Wound status was defined with an anchor question. Two hundred and twenty-seven patients (48.5% women) participated in the study. Mean age was 66.9 years (range 17-96, median 69.5). Indications were venous leg ulcers (40.1%), pyoderma gangraenosum (14.1%), diabetic or ischemic foot ulcers (5.3%), pressure ulcers (2.6%), and other etiologies (30.0%). The Wound-QoL showed good internal consistency, with high Cronbach's alpha in all the subscales and in the global scale in all time points (0.8). Convergent validity was satisfactory since there were significantly (p ≤ 0.001) good correlations with the EQ-5D (range = 0.5-0.7) and FLQA-wk global score (r 0.8) at every time point. Responsiveness was high, too. The Wound-QoL is a simple, valid tool for the longitudinal assessment of QoL in patients with chronic wounds. This questionnaire is suitable for use in clinical trials, quality of care studies and clinical routine.
- Published
- 2017
53. Reversed Frozen Elephant Trunk Technique to Treat a Type II Thoracoabdominal Aortic Aneurysm
- Author
-
E. Sebastian Debus, Holger Diener, Sabine Wipper, Tilo Kölbel, Nikolaos Tsilimparis, B Reiter, and Christian Detter
- Subjects
Adult ,Male ,medicine.medical_specialty ,Elephant trunks ,Computed Tomography Angiography ,030204 cardiovascular system & hematology ,Thoracoabdominal Aortic Aneurysms ,Aortography ,Marfan Syndrome ,03 medical and health sciences ,Aortic aneurysm ,Blood Vessel Prosthesis Implantation ,0302 clinical medicine ,medicine ,Humans ,Radiology, Nuclear Medicine and imaging ,030212 general & internal medicine ,Retroperitoneal approach ,Aortic Aneurysm, Thoracic ,business.industry ,Endovascular Procedures ,medicine.disease ,Surgery ,Blood Vessel Prosthesis ,Aortic Dissection ,Treatment Outcome ,Chronic Disease ,cardiovascular system ,Stents ,Cardiology and Cardiovascular Medicine ,business - Abstract
Purpose: To describe a hybrid technique of reversed frozen elephant trunk to treat thoracoabdominal aortic aneurysms (TAAA) through an abdominal only approach. Technique: The technique is demonstrated in a 29-year-old Marfan patient with a chronic type B aortic dissection previously treated with a thoracic stent-graft who presented with a thoracoabdominal false lumen aneurysm. Through an open distal retroperitoneal approach to the abdominal aorta, a frozen elephant trunk graft was implanted over a super-stiff wire upside down with the stent-graft component in the thoracic aorta. Following deployment of the stent-graft proximally and preservation of renovisceral perfusion in a retrograde manner, the renovisceral vessels were sequentially anastomosed to the elephant trunk graft branches, thus reducing the ischemia time of the end organs. The aortic sac was then opened, and the distal part of the hybrid graft was anastomosed with a further bifurcated graft to the iliac vessels. Conclusion: The reversed frozen elephant trunk technique is feasible for hybrid treatment of TAAAs via an abdominal approach only. This has the benefit of substantially reducing the trauma of thoracic exposure, thus preserving major benefits of open thoracoabdominal surgery, such as the presence of short bypasses to the renovisceral vessels and reimplantation of lumbar arteries to reduce spinal cord ischemia.
- Published
- 2017
54. Vaskuläre Transplantationschirurgie
- Author
-
Utz Settmacher, Holger Diener, and Eike Sebastian Debus
- Published
- 2017
55. Kompressionssyndrom der A. poplitea
- Author
-
Holger Diener, Walter Gross-Fengels, and Eike Sebastian Debus
- Abstract
Zusammenfassend stellt das popliteale Kompressionssyndrom eine heterogene Entitat dar. Die diagnostische Abklarung kann diffizil sein und muss subtil erfolgen. Eine langfristige Beschwerdefreiheit kann bei gezielter chirurgischer Ausschaltung der zugrunde liegenden Pathologie jedoch erwartet werden. Rezidive nach korrekt durchgefuhrtem Ersteingriff sind selten. Ein Gefasersatz ist nicht immer erforderlich. Popliteale Kompressionssyndrome sind selten Ursache von Gefaspathologien und sind differenzialdiagnostisch vor allem bei jungen athletischen Mannern mit Claudicatio‐Symptomatik zu bedenken. Zugrunde liegt eine Kompression durch hypertrophierte Muskulatur (funktionelles Entrapement) oder aberrierende Verlaufe der Gefase, umgebende Muskel‐ oder Sehnenstrukturen. Im Median vergehen 12 Monate vom Symptombeginn bis zur Diagnosestellung. Dauerhafte Schaden der Arterienwand mit Stenosen oder Okklusionen bis zur poststenotischen Aneurysmabildung mit thrombembolischen Verschlussen konnen die Folge sein. Funktionelle Tests ‐ unterstutzt durch apparative Diagnostik ‐ sind wegweisend. Eine operative Sanierung ist in der Regel erforderlich. Differenzialdiagnostisch ist eine zystische Adventiadegeneration der Arterienwand der A. poplitea zu berucksichtigen.
- Published
- 2017
56. Gefäßprotheseninfektionen
- Author
-
Holger Diener, Ojan Assadian, Max Zegelmann, Markus Steinbauer, Eike Sebastian Debus, and Axel Larena-Avellaneda
- Published
- 2017
57. Gefäßmedizin von morgen: Vorstellung eines kardiovaskulären Hybrid-Care-Konzepts
- Author
-
Holger Diener, Sebastian Debus, T. Kölbel, G. Atlihan, Axel Larena-Avellaneda, and A. Kieback
- Subjects
Gynecology ,medicine.medical_specialty ,business.industry ,Medicine ,Surgery ,business - Abstract
In den kommenden 20 Jahren wird mit einer starken Zunahme kardiovaskularer Erkrankungen zu rechnen sein. Parallel hat sich das therapeutische Armamentarium sowohl der medikamentosen als auch der invasiven Therapieoptionen erheblich erweitert. Beides erfordert eine Neuorientierung der klinischen Gefaschirurgie und Gefasmedizin, da die tradierten Fachergrenzen von heute der Komplexitat der Therapievielfalt nicht mehr gerecht werden. Die Erweiterung klassischer Fachgrenzen und die Konzeption organorientierter Behandlungseinrichtungen kann diese Entwicklung aufnehmen. Die alleinige Fokussierung auf technische Kernkompetenzen und Teilbereiche der Organerkrankung weicht in diesem Modell einem ganzheitlichen Therapieansatz. Dies ist fur die beteiligten Primardisziplinen auf der einen Seite mit dem Weitergeben von Kompetenzen, aber auch mit dem Aufnehmen von bisher fachfremden Fachinhalten verbunden. Da das periphere Gefassystem sowohl anatomisch als auch physiologisch und pathophysiologisch eine funktionelle Einheit mit dem Herzen darstellt, erscheint daruber hinaus die Bildung fachlich und organisatorisch eng zusammenarbeitender Herz- und Gefaszentren als sinnvolle Erganzung.
- Published
- 2014
58. Verschlüsse der Aorta und der Beckenarterien
- Author
-
Gülsen Atlihan, T. Kölbel, Hanno Riess, Holger Diener, J. Kosan, and Eike Sebastian Debus
- Subjects
Gynecology ,medicine.medical_specialty ,Aorta ,Iliac artery ,business.industry ,Vascular surgery ,Transplant surgery ,Cardiothoracic surgery ,medicine.artery ,Occlusion ,medicine ,Surgery ,business ,Blood Vessel Prosthesis Implantation ,Abdominal surgery - Abstract
Verschlusse der Aorta und Beckenarterien fuhren zu einer Minderperfusion der Beine, der Genital- und Glutealregion, deren Auspragung aufgrund der moglichen Kollateralisation uber den Internakreislauf sehr unterschiedlich sein kann. Die Symptome sind daher sehr variabel, und es mussen verschiedene Differenzialdiagnosen ausgeschlossen werden. Der Nachweis einer relevanten Aorten- oder Iliakalstenose erfordert fast immer eine invasive Therapie. Bei guter Offenheitsrate der Rekonstruktionsverfahren und niedriger Letalitat wird die Indikation heute groszugig gestellt. Die endovaskularen Verfahren stellen jedoch aufgrund ihrer niedrigeren Eingriffsinvasivitat und der damit verbunden niedrigeren Komplikationsrate bei vergleichbaren Langzeitergebnissen fur die meisten Verschlussprozesse die Therapie der 1. Wahl dar. Da aortoiliakale Verschlussprozesse auch Patienten betreffen, die aktiv im Berufsleben stehen, kann die Indikation zur invasiven Therapie bereits im Stadium IIa nach Fontaine erfolgen.
- Published
- 2014
59. Endovaskuläre Versorgung von Pathologien der Aorta ascendens und des Aortenbogens
- Author
-
Nikolaos Tsilimparis, Sebastian Carpenter, Sabine Wipper, Tilo Kölbel, Eike Sebastian Debus, Holger Diener, and Axel Larena-Avellaneda
- Subjects
Gynecology ,medicine.medical_specialty ,business.industry ,medicine ,Surgery ,Cardiology and Cardiovascular Medicine ,business - Abstract
Die offene Operation stellt aktuell den „Goldstandard“ fur die Versorgung der Aorta ascendens und des Aortenbogens dar. Die konventionellen Operationstechniken erfordern allerdings einen hypothermen Kreislaufstillstand, der mit relevanten Komplikationen assoziiert ist. Die minimalinvasive Therapie von pathologischen Veranderungen des Aortenbogens bedeutet aufgrund der komplexen Probleme dieser vaskularen Region eine technische Herausforderung. Die aus dem Aortenbogen abgehenden Abzweigungen versorgen u. a. das Gehirn, das eine minimale Ischamietoleranz hat. Weiterhin ist der Aortenbogen weit, gebogen, starker pulsatil und weiter von den Femoralarterien entfernt. Die endovaskularen Therapieoptionen zur Behandlung von pathologischen Veranderungen der Aorta ascendens und des Aortenbogens sind Hybridtechniken im Aortenbogen, Chimney-Prozeduren fur die supraaortalen Aste, In-situ-Fenestration von thorakalen Stent-Prothesen sowie individuell angefertigte fenestrierte und gebranchte Stent-Prothesen. Individuell angefertigte fenestrierte und gebranchte Stent-Prothesen sind eine sehr gute Option fur Patienten, die fur offene Operation nicht geeignet sind, und konnten in der Zukunft die endovaskuare Therapie der Wahl werden. Eine gute praoperative Planung, die exakte Kenntnis der individuellen anatomischen Verhaltnisse sowie das Verstandnis der Besonderheiten der Aorta ascendens und des Aortenbogens sind fur die erfolgreiche endovaskulare Versorgung entscheidend.
- Published
- 2014
60. Einführung des GermanVasc
- Author
-
Nikolaos Tsilimparis, Eike Sebastian Debus, Axel Larena-Avellaneda, Christian-Alexander Behrendt, K.P. Walluscheck, and Holger Diener
- Subjects
Gynecology ,medicine.medical_specialty ,business.industry ,medicine ,Surgery ,Cardiology and Cardiovascular Medicine ,business - Abstract
Die zunehmende Okonomisierung des Gesundheitswesens, anstehende gesetzliche Novellierungen und ein inhomogenes Patientenkollektiv verlangen nach leistungsfahigen Methoden der Qualitatssicherung und Versorgungsforschung in der Gefasmedizin. Mehr als 12 etablierte internationale Registerprojekte zeigen bereits seit Jahren, wie wichtig klinische Register als komplementare Methode zu den randomisierten kontrollierten Studien („randomized controlled trial“, RCT) sind. In Nordamerika beispielsweise konnte durch Ableitung von Behandlungsparametern die Rezidivstenoserate bei der Versorgung der extrakraniellen Karotisstenose signifikant gesenkt werden. In England fuhrte die registerbasierte Qualitatssteigerung bei der elektiven Versorgung des Bauchaortenaneurysmas (BAA) zu einer Senkung der Mortalitatsrate von 7,5 auf etwa 2,4 % innerhalb von 4 Jahren. Im Gegensatz zu vielen Landern im europaischen und ausereuropaischen Ausland verfugt Deutschland derzeit noch uber kein gemeinsames populationsbezogenes Register fur alle vaskularen Behandlungen. Mit dem prospektiven BAA-Register wird derzeit nur ein kleiner Teil des vaskularen Versorgungsspektrums erfasst. Die verpflichtende sektorenubergreifende Qualitatssicherung zur Karotisrevaskularisation bietet mit jahrlich etwa 33.000 Datensatzen zwar ein annahernd vollstandiges Bild der deutschen Karotisversorgung, in die Auswertung gehen allerdings nur Sekundardaten mit eingeschrankter Validitat ein. Mit dem gemeinsamen Gefasregister fur Deutschland GermanVasc konnen die Versorgungsrealitat des einwohnerreichsten europaischen Landes erfasst und bisher unbeantwortete Fragestellungen besser beantwortet werden.
- Published
- 2014
61. Karotisscreening vor chirurgischen Eingriffen
- Author
-
Sabine Wipper, Holger Diener, Arne Kieback, Konstanze Stoberock, Eike Sebastian Debus, Christina Lohrenz, and Gülsen Atlihan
- Subjects
Gynecology ,medicine.medical_specialty ,business.industry ,Medicine ,Surgery ,business - Published
- 2014
62. Air Embolism During TEVAR: Carbon Dioxide Flushing Decreases the Amount of Gas Released from Thoracic Stent-Grafts During Deployment
- Author
-
Nikolaos Tsilimparis, Fiona Rohlffs, E. Sebastian Debus, Tilo Kölbel, Holger Diener, and Vasilis Saleptsis
- Subjects
medicine.medical_specialty ,medicine.medical_treatment ,Aorta, Thoracic ,030204 cardiovascular system & hematology ,Air embolism ,03 medical and health sciences ,chemistry.chemical_compound ,Blood Vessel Prosthesis Implantation ,0302 clinical medicine ,Risk Factors ,medicine.artery ,Materials Testing ,medicine ,Thoracic aorta ,Embolism, Air ,Humans ,Radiology, Nuclear Medicine and imaging ,Therapeutic Irrigation ,Saline ,business.industry ,digestive, oral, and skin physiology ,Stent ,Carbon Dioxide ,medicine.disease ,Surgery ,Blood Vessel Prosthesis ,surgical procedures, operative ,030228 respiratory system ,chemistry ,Anesthesia ,Carbon dioxide ,Flushing ,Stents ,medicine.symptom ,Cardiology and Cardiovascular Medicine ,business - Abstract
Purpose: To investigate the amount of gas released from Zenith thoracic stent-grafts using standard saline flushing vs the carbon dioxide flushing technique. Methods: In an experimental bench setting, 20 thoracic stent-grafts were separated into 2 groups of 10 endografts. One group of grafts was flushed with 60 mL saline and the other group was flushed with carbon dioxide for 5 minutes followed by 60 mL saline. All grafts were deployed into a water-filled container with a curved plastic pipe; the deployment was recorded and released gas was measured using a calibrated setup. Results: Gas was released from all grafts in both study groups during endograft deployment. The average amount of released gas per graft was significantly lower in the study group with carbon dioxide flushing (0.79 vs 0.51 mL, p=0.005). Conclusion: Thoracic endografts release significant amounts of air during deployment if flushed according to the instructions for use. Application of carbon dioxide for the flushing of thoracic stent-grafts prior to standard saline flush significantly reduces the amount of gas released during deployment. The additional use of carbon dioxide should be considered as a standard flush technique for aortic stent-grafts, especially in those implanted in proximal aortic segments, to reduce the risk of air embolism and stroke.
- Published
- 2016
63. Antegrade Side Branch Access in Branched Aortic Arch Endografts: A Porcine Feasibility Study
- Author
-
Axel Larena-Avellaneda, Christina Lohrenz, Sabine Wipper, Holger Diener, Christian Detter, Eike Sebastian Debus, Tilo Kölbel, Sebastian Carpenter, and Oliver Ahlbrecht
- Subjects
Male ,Aortic arch ,medicine.medical_specialty ,Time Factors ,Aortography ,Sus scrofa ,Aorta, Thoracic ,Prosthesis Design ,Radiography, Interventional ,Blood Vessel Prosthesis Implantation ,Blood vessel prosthesis ,medicine.artery ,Internal medicine ,Side branch ,medicine ,Operating time ,Animals ,Thoracic aorta ,Fluoroscopy ,Radiology, Nuclear Medicine and imaging ,medicine.diagnostic_test ,business.industry ,Endovascular Procedures ,Hemodynamics ,Blood Vessel Prosthesis ,Surgery ,Tomography x ray computed ,Models, Animal ,Cardiology ,Feasibility Studies ,Female ,Stents ,Tomography, X-Ray Computed ,Cardiology and Cardiovascular Medicine ,business - Abstract
To describe the deployment technique for a single side branch arch endograft in a porcine model and prove the concept of transseptal or transapical antegrade access for catheterization and introduction of the mating stent-graft.Six domestic pigs were operated with retrograde delivery of a single side branch arch endograft and antegrade introduction of a mating stent-graft using transseptal access (n=3) and transapical access (n=3). Technical feasibility, operating time, radiation parameters, and hemodynamic changes were studied.Transseptal and transapical access techniques were feasible in all animals. Catheterization and introduction of the mating stent-graft was feasible in 2 of 3 animals in the transseptal group and all animals in the transapical group. Technical feasibility was better in the transapical group, with shorter operating and fluoroscopy times and less hemodynamic impact during endograft deployment. Hemodynamic changes were short and reversible in all animals in both groups.Antegrade transcardiac access to the aortic arch for implantation of mating stent-grafts in branched arch endografting is feasible in a porcine model with reversible impact on hemodynamic measures during deployment. Transapical access was technically easier, with shorter operating and fluoroscopy times.
- Published
- 2013
64. Kommentar zur S3-Leitlinie 'Lokaltherapie chronischer Wunden'
- Author
-
Eike Sebastian Debus, Martin Storck, Holger Diener, G. Wozniak, T. Karl, W. Tigges, G. Riepe, and S.T. Eder
- Subjects
Gynecology ,medicine.medical_specialty ,business.industry ,medicine ,Surgery ,Cardiology and Cardiovascular Medicine ,business - Abstract
Die im Juni 2012 veroffentlichte Leitlinie zur Lokaltherapie chronischer Wunden mit den Risiken periphere arterielle Verschlusskrankheit (PAVK), Diabetes mellitus (DM) und chronisch venose Insuffizienz (CVI) hat mangels Verfugbarkeit methodisch guter Studien mit hochwertiger Evidenz viele Fragen in Hinblick auf die konkrete Anwendung der zur Verfugung stehenden Wundbehandlungsprodukte offen gelassen. Dennoch gibt es keinen Zweifel, dass die moderne hydroaktive Wundtherapie nicht nur aus medizinischen, sondern auch aus okonomischen Grunden den allgemein akzeptierten Standard in der Wundbehandlung darstellt. In der Praxis sollte sich die Auswahl der geeigneten Lokaltherapie im Rahmen einer phasenadaptierten Wundversorgung vornehmlich an der Exsudataufnahmekapazitat des Verbandes unter Berucksichtigung der Patientenpraferenzen orientieren. Im Rahmen dieser Publikation werden auf der Grundlage einer innerhalb der Wundkommission der DGG abgestimmten internen Expertenmeinung praxisorientierte Handlungsempfehlungen zu den Kapiteln Wundreinigung, Wundspulung, Debridement, periodische aktive und passive Wundreinigung, Dekontamination, Antiseptika und wirkstofffreie Wundauflagen der S3-Leitlinie dargestellt.
- Published
- 2013
65. Operative Zugangswege in der rekonstruktiven Gefäßchirurgie der Arterien
- Author
-
A. Larena-Avellaneda, Holger Diener, Eike Sebastian Debus, and T. Kölbel
- Subjects
Gynecology ,medicine.medical_specialty ,Transplant surgery ,Cardiothoracic surgery ,business.industry ,medicine ,Surgery ,Vascular surgery ,business ,Abdominal surgery - Abstract
Die exakte Kenntnis der topographischen Anatomie des arteriellen Gefassystems ist Grundlage fur jeden Zugangsweg. Dieser Beitrag beschreibt die wichtigsten Zugangswege zu den arteriellen Gefasen der oberen und unteren Extremitat. Die dargestellten Zugangswege erheben keinen Anspruch auf Vollstandigkeit – dies wurde den Umfang dieser Arbeit sprengen; hierzu wird auf die in den Referenzen genannten Literaturangaben verwiesen.
- Published
- 2013
66. Radiation Dosage for Percutaneous PAD Treatment is Different in Cardiovascular Disciplines: Results From an Eleven Year Population Based Registry in the Metropolitan Area of Hamburg
- Author
-
Henrik Rieß, Ralf Hohnhold, Holger Diener, Franziska Heidemann, Christian-Alexander Behrendt, Eike Sebastian Debus, and Fiona Rohlffs
- Subjects
Male ,medicine.medical_specialty ,Percutaneous ,Cross-sectional study ,Critical Illness ,Psychological intervention ,030204 cardiovascular system & hematology ,Radiation Dosage ,Radiography, Interventional ,030218 nuclear medicine & medical imaging ,03 medical and health sciences ,Peripheral Arterial Disease ,0302 clinical medicine ,Sex Factors ,Ischemia ,Risk Factors ,Germany ,Medicine ,Humans ,Prospective Studies ,Registries ,Stage (cooking) ,Practice Patterns, Physicians' ,Prospective cohort study ,Aged ,Aged, 80 and over ,business.industry ,Incidence (epidemiology) ,Endovascular Procedures ,Age Factors ,Intermittent Claudication ,Middle Aged ,Radiation Exposure ,Intermittent claudication ,Surgery ,Cross-Sectional Studies ,Treatment Outcome ,Dose area product ,Emergency medicine ,Female ,medicine.symptom ,Cardiology and Cardiovascular Medicine ,business ,Specialization - Abstract
Objective The worldwide prevalence of peripheral artery disease (PAD) has evolved to an intervention as the primary treatment option and therefore radiation is used with escalating incidence. Dose area product (DAP) correlates well with the total energy imparted to the patient during fluoroscopic interventions. This study aims to determine whether there are any associations among stage of disease, gender, age, and expertise on the radiation dose in single endovascular treatments of PAD. Methods This study was a prospective, mandatory, population based cross-sectional registry design. In total, 24,000 invasive percutaneous endovascular treatments of PAD conducted in the metropolitan area of Hamburg (Germany) were consecutively collected between January 2004 and December 2015. DAP was analysed by discipline conducting the procedure, Fontaine classification, patient gender, and age. Results Statistically significant differences in median DAP values were found. The lowest median DAP values were observed in surgical centres (7.1 vs. 18.0 Gy*cm 2 , p 2 , p Conclusion This is the first large population based study on DAP during ER for PAD. Several significant differences in median DAP values were observed, although patient stratification was comparable. Pre-operative therapy strategy planning can lead to lower DAP values, emphasising the importance of further vascular research and quality improvement projects targeting this topic. To date, available evidence is limited and therefore there is no accepted range of DAP levels. However, the ever increasing use of fluoroscopic interventions means that further investigation into radiation exposure to patients and healthcare professionals is required in order to keep DAP levels low.
- Published
- 2016
67. Complete Ipsilateral Femoral Approach Using an Iliac Branch Device to Preserve a Sole Internal Iliac Artery After Aortic Stent-Graft Placement
- Author
-
Holger Diener, Franziska Heidemann, Henrik Rieß, Tilo Kölbel, E. Sebastian Debus, Nikolaos Tsilimparis, and Fiona Rohlffs
- Subjects
Male ,medicine.medical_specialty ,medicine.medical_treatment ,Femoral artery ,030204 cardiovascular system & hematology ,Balloon ,Prosthesis Design ,Radiography, Interventional ,Prosthesis ,Iliac Artery ,03 medical and health sciences ,Blood Vessel Prosthesis Implantation ,0302 clinical medicine ,Blood vessel prosthesis ,medicine.artery ,medicine ,Intestinal Fistula ,Humans ,Radiology, Nuclear Medicine and imaging ,030212 general & internal medicine ,Duodenal Diseases ,Aortic rupture ,Aorta ,Device Removal ,medicine.diagnostic_test ,business.industry ,Endovascular Procedures ,Angiography ,Balloon Occlusion ,Middle Aged ,Internal iliac artery ,Surgery ,Blood Vessel Prosthesis ,Femoral Artery ,surgical procedures, operative ,Treatment Outcome ,Regional Blood Flow ,Stents ,Radiology ,Cardiology and Cardiovascular Medicine ,business - Abstract
Purpose: To report implantation of an iliac branch device (IBD) for preserving antegrade blood flow to a sole internal iliac artery (IIA) via an ipsilateral approach during endovascular repair to reline an aortobi-iliac allograft. Technique: The technique is described in a 55-year-old man with an enteric fistula involving an aortobi-iliac Y-prosthesis. After complete excision, the prosthesis was replaced by an allograft. Due to rebleeding and resuturing of the graft, total stent-graft relining of the allograft was planned with preservation of the sole left IIA using an iliac side branch (ZBIS). During introduction of a 12-F sheath over the allograft’s neobifurcation to establish a femorofemoral through-and-through approach, the allograft ruptured. A compliant balloon was inflated to control the hemorrhage. The IBD was first fully deployed, followed by stent-graft relining. Consequently, stent-graft implantation in the left IIA using a crossover maneuver was no longer feasible, so a 0.035-inch super stiff wire was introduced through the IBD’s 20-F sheath. A 12-mm semi-compliant balloon was inflated in the common iliac artery above the iliac branch to act as an abutment for a 7-F sheath to run over the stiff wire into the IIA for delivery/deployment of a stent-graft. Conclusion: It is feasible to use a complete ipsilateral femoral approach for IBD implantation after aortic stent-graft placement.
- Published
- 2016
68. Perioperative Antibiotikaprophylaxe und systemische Therapie von Wundinfektionen
- Author
-
Holger Diener and Eike Sebastian Debus
- Abstract
Ein Viertel aller nosokomialen Infektionen sind Wundinfektionen, die in Deutschland die haufigste, in Europa die zweithaufigste nosokomiale Infektionsart darstellt. In der Gefaschirurgie dominieren grampositive Keime. Die weitaus meisten Komplikationen (bis zu 80 %) werden durch Staphylococcus aureus verursacht. Jedoch finden sich zunehmend Enterokokken, Pseudomonas aeruginosa, E. coli, Proteus und Klebsiellen. Die Verbreitung von MRSA und 3 bzw. 4 MRGN stellt den Gefaschirurgen vor weitere Herausforderungen. Ziel ist es, bereits durch die perioperative Antibiotikagabe als eine von mehreren Masnahmen postoperative Wundinfektionen zu reduzieren bzw. zu verhindern. Dabei kann eine Antibiotikagabe hygienische und aseptische evidenzbasierte Richtlinien nicht ersetzen. Obligat ist das Erreichen eines suffizienten Blut- und Gewebespiegels mit Beginn des Hautschnitts fur die gesamte Dauer der Operation. Daraus leitet sich ein Zeitintervall von 2 h bis spatestens 30 min vor dem Eingriff ab. Als Substanzklassen werden in der Gefaschirurgie international Cephalosporine der ersten und zweiten Generation empfohlen. Als Alternative konnen Aminopenicilline und β-Lactam-Inhibitoren eingesetzt werden (Evidenzgrad A). Zur First-line-Therapie von MRSA sind in Deutschland primar Daptomycin oder Glykopeptide angezeigt.
- Published
- 2016
69. Verschlusserkrankungen der kruropedalen Arterien: Klinik und offene Revaskularisation
- Author
-
Eike Sebastian Debus and Holger Diener
- Abstract
Operative Eingriffe an den infrapoplitealen Arterien sind auch in geubten Handen mit einer relevanten Komplikationsrate verbunden, die hoher ist als nach Rekonstruktionen proximal gelegener Gefasabschnitte (Becken- und Oberschenkeletage). Sie werden daher – mit wenigen Ausnahmen (akute Ischamie durch Thrombembolie, Aneurysmen poplitealer und kruropedaler Arterien, Infekt, Trauma) – ausschlieslich im Stadium der chronisch kritischen durchgefuhrt. Dieses Stadium der peripheren arteriellen Verschlusskrankheit stellt den Endpunkt der Erkrankung dar und ist durch eine drohende Amputation der betroffenen Extremitat gekennzeichnet. Diesem Stadium wird klinisch die Situation eines Ruheschmerzes (Fontaine-Stadium III) und der bereits eingetretene Gewebsverlust mit Nekrose und/oder Gangran (Fontaine-Stadium IV) zugeordnet. Die chronische, meist mehrere Jahre bestehende Ischamie fuhrt neben dem Gewebsuntergang im Endstadium auch zu weiteren, ischamietypischen Symptomen (Abb. 1).
- Published
- 2016
70. (Strafrechts-)Prävention im Gesundheitswesen: Ein Beitrag der Pharmaindustrie durch Selbstregulierung
- Author
-
Holger Diener
- Published
- 2016
71. Periphere arterielle Verschlusskrankheit
- Author
-
Holger Diener, A. Larena-Avellaneda, Konstanze Stoberock, and Eike Sebastian Debus
- Subjects
General Medicine - Abstract
Die Inzidenz von Majoramputationen variiert zwischen 120 und 500 bezogen auf 1 Million Menschen pro Jahr. Etwa 90 % dieser Amputationen sind vaskularer Genese, 68 % davon betreffen Diabetiker. Mehr als die Halfte aller Diabetiker entwickelt innerhalb von 10–15 Jahren eine periphere arterielle Verschlusskrankheit (pAVK). Die Auswirkungen dieser Erkrankung, die Komorbiditat und die hohe Mortalitat werden meist unterschatzt und rechtfertigen nicht die steigenden Amputationszahlen. Die Problematik liegt in der verzogerten Diagnostik, der in Deutschland uberwiegend immer noch unspezialisierten Leistungserbringung und den dadurch eingeschrankten Therapiemoglichkeiten, sodass trotz grundsatzlich fortschrittlicher Behandlungsoptionen eine Revaskularisation aufgrund eines ausgedehnten Lokalbefundes oftmals nicht mehr durchgefuhrt werden kann. Daraus lassen sich notwendige Konsequenzen ableiten. Spezialisierte Zentren sind in der Lage, die Amputationsrate bei Diabetikern wie Nichtdiabetikern drastisch zu senken. Das beweisen Studien aus den skandinavischen Landern, und auch in Deutschland konnte durch Spezialisierung und Zentrumsbildung der gleiche Effekt erzielt werden.
- Published
- 2012
72. Vom Konzept Gefäßzentrum zur interdisziplinären Organklinik für Gefäßmedizin
- Author
-
Axel Larena-Avellaneda, F. Tato, Holger Diener, T. Koelbel, and Sebastian Debus
- Subjects
medicine.medical_specialty ,Treatment modality ,business.industry ,medicine ,Surgery ,Interdisciplinary communication ,Cooperative behavior ,Vascular surgery ,Intensive care medicine ,business ,Endovascular therapy ,Vascular Medicine ,Angiology - Abstract
Demographic developments have led to an exponential increase of cardiovascular illness. Additionally, the technical development of conservative and invasive treatment modalities has added to an increase of differentiated therapy. The development of vascular centres led to optimised processes in diagnostic and therapy according to their essential requirements. A further development is an increased specialisation and new orientation of vascular specialties through a combination of vascular surgery, endovascular therapy and angiology. The concept of the Hamburg model implements this development by introduction of an organ-orientated clinic for vascular medicine, located within the heart centre of the University of Hamburg's Eppendorf Hospital.
- Published
- 2012
73. Repair of a Contained Ruptured Paravisceral Aortic Aneurysm Using a Surgeon-Modified Fenestrated Endograft and Development of an Aortogastric Fistula
- Author
-
Sebastian Debus, Tilo Kölbel, Nikolaos Tsilimparis, Holger Diener, Franziska Heidemann, and Daniel Perez
- Subjects
Gastric Fistula ,Male ,Reoperation ,medicine.medical_specialty ,Time Factors ,Computed Tomography Angiography ,Fistula ,medicine.medical_treatment ,Aortic Rupture ,Multiple Organ Failure ,Aortoenteric fistula ,030204 cardiovascular system & hematology ,Endovascular aneurysm repair ,Aortography ,03 medical and health sciences ,Aortic aneurysm ,Blood Vessel Prosthesis Implantation ,0302 clinical medicine ,Aneurysm ,Fatal Outcome ,Renal Artery ,Blood vessel prosthesis ,Celiac artery ,Gastrectomy ,Mesenteric Artery, Superior ,medicine.artery ,Sepsis ,medicine ,Humans ,030212 general & internal medicine ,Superior mesenteric artery ,Aged ,Vascular Fistula ,business.industry ,Endovascular Procedures ,General Medicine ,medicine.disease ,Surgery ,Aortic Aneurysm ,Blood Vessel Prosthesis ,Treatment Outcome ,Pancreatitis ,cardiovascular system ,Radiology ,Cardiology and Cardiovascular Medicine ,business - Abstract
Complex aortic aneurysms such as paravisceral aneurysm represent a challenging condition especially in the case of rupture. The presence of an aortoenteric fistula in this setting is associated with a very high mortality and morbidity. We report the case of a 72-year-old patient with contained ruptured paravisceral aortic aneurysm who underwent surgeon-modified fenestrated endovascular aneurysm repair (sm-fEVAR) with fenestrations for multiple renal arteries and the superior mesenteric artery. The patient successfully recovered from the repair but developed an aortogastric fistula on the basis of a preexisting gastric ulceration so that second-stage atypical gastrectomy was conducted. The further postoperative course was complicated by severe pancreatitis and sepsis resulting in multiorgan failure and in-hospital death 1.5 months later. We were able to demonstrate the technical feasibility of an sm-fEVAR for a contained ruptured paravisceral aneurysm. Coverage of the celiac artery is required in some complex cases but may lead to severe ischemic complication despite from angiographic sufficient collateralization.
- Published
- 2015
74. Transapical access for thoracic endograft delivery
- Author
-
Eike Sebastian Debus, Holger Diener, Tilo Kölbel, Axel Larena-Avellaneda, Sebastian Carpenter, and Hendrik Treede
- Subjects
Male ,medicine.medical_specialty ,Aortic Aneurysm, Thoracic ,business.industry ,Endovascular Procedures ,Subclavian Artery ,Calcinosis ,Aorta, Thoracic ,General Medicine ,Aortic arch aneurysm ,Aortography ,Surgery ,Blood Vessel Prosthesis Implantation ,Software deployment ,cardiovascular system ,Humans ,Medicine ,Radiology, Nuclear Medicine and imaging ,cardiovascular diseases ,Tomography, X-Ray Computed ,Cardiology and Cardiovascular Medicine ,business ,Aged ,Aortic Aneurysm, Abdominal - Abstract
The purpose of this paper is to describe the technique of transapical deployment of a thoracic endograft and to discuss the specifics of this access. The technique of endograft deployment through a transapical access is demonstrated in a patient with a symptomatic 14-cm aortic arch aneurysm. The 73-year-old patient, with concomitant chronic obstructive airway disease and cardiovascular disease, had been denied open surgery. Femoral artery access was deemed contraindicated because of a more distal concomitant type III thoracoabdominal aneurysm, borderline renal failure and heavily calcified iliac arteries. Bilateral iliac–subclavian debranching and thoracic endografting via a combined transapical and left subclavian access successfully excluded the thoracic aortic aneurysm. The patient died within 24 hours postoperatively due to a massive myocardial infarction. In conclusion, transapical access for thoracic endograft delivery is feasible. Combined with complex debranching procedures in a challenging aneurysmal anatomy, it carries a high risk for periprocedural complications.
- Published
- 2011
75. Endovaskuläre Therapie der chronisch mesenterialen Ischämie
- Author
-
T. Kölbel, Eike Sebastian Debus, Sabine Wipper, and Holger Diener
- Subjects
Gynecology ,medicine.medical_specialty ,Tomography x ray computed ,Chronic mesenteric ischemia ,Arteria mesenterica superior ,Transplant surgery ,business.industry ,Follow up studies ,Medicine ,Surgery ,business ,Endovascular therapy - Abstract
Arteriosklerose ist die haufigste Ursache der chronisch mesenterialen Ischamie, die oft mit postprandialen Schmerzen, unerwunschtem Gewichtsverlust und einem Vermeidungsverhalten von Essen einhergeht. Die Verwendung von endovaskularen Techniken zur Revaskularisierung chronischen Mesenterialarterienstenosen und -verschlussen hat in den vergangenen 10 Jahren erheblich zugenommen. Die Ergebnisse der endovaskularen Therapien zeigen eine deutlich geringere Morbiditat und Mortalitat verglichen mit offen-chirurgischen Techniken wie dem Bypass oder der Thrombendarterektomie. Fruhe Publikationen haben eine hohere Restenoserate, einen haufigeren symptomatischen Ruckfall und haufigere Reinterventionen im Vergleich zu offen-chirurgischen Techniken berichtet, wahrend einige neuere publizierte Fallserien vergleichbare Offenheitsraten der beiden Verfahren zeigen. Diese Ubersichtsarbeit beschreibt die viszerale arterielle Gefasanatomie, Gefasanomalien und endovaskulare Techniken zur Behandlung der chronisch mesenterialen Ischamie.
- Published
- 2011
76. Operative Therapie der chronischen mesenterialen Ischämie
- Author
-
A. Larena-Avellaneda, T. Kölbel, W. Carpenter, Holger Diener, and Eike Sebastian Debus
- Subjects
medicine.medical_specialty ,medicine.diagnostic_test ,business.industry ,medicine.medical_treatment ,Vascular surgery ,Collateral circulation ,Magnetic resonance angiography ,Transplant surgery ,Cardiothoracic surgery ,Angioplasty ,Angiography ,medicine ,Surgery ,business ,Nuclear medicine ,Abdominal surgery - Abstract
Chronische ischamische Veranderungen der abdominalen Organe verlaufen oftmals schleichend und werden zu spat diagnostiziert. Die Ursachen liegen in der ungenugenden Einbindung des Krankheitsbildes in die Differenzialdiagnostik und die zu spate Einleitung einer definitiven Therapie. Die chronische mesenteriale Ischamie (CMI) ist im Gegensatz zur akuten intestinalen Ischamie aufgrund der Zunahme an arteriosklerotisch bedingter Multimorbiditat der immer alter werdenden Bevolkerung progredient. Durch die exzellente Kollateralisierung konnen ausgedehnte chronische Verschlussprozesse der Viszeralarterien lange Zeit asymptomatisch kompensiert werden.
- Published
- 2011
77. Alternative Zugangswege zur abdominellen und thorakalen Aorta bei Aortenstentbehandlungen
- Author
-
Holger Diener, Eike Sebastian Debus, T. Kölbel, Thomas Rostock, Sebastian Carpenter, and A. Larena-Avellaneda
- Subjects
Gynecology ,medicine.medical_specialty ,business.industry ,Medicine ,Surgery ,Cardiology and Cardiovascular Medicine ,business - Abstract
Atherosklerotisch verengte, kurven- und knickreiche, aber auch aneurysmatisch erweiterte Beckengefase konnen die endovaskulare Implantation von Gefasendoprothesen in die abdominelle und thorakale Aorta erschweren. Die Verwendung der A. femoralis communis als Zugangsgefas ist in diesen Fallen nicht ohne weitere Masnahmen moglich. Neben endovaskularen Masnahmen zur Erweiterung des Durchmessers der Beckengefase konnen offene Zugange zu den Iliakalarterien und der Aorta sowie Conduits verwendet werden. Die supraaortalen Gefase, die Herzspitze und der transseptale Zugang bieten weitere potenzielle Moglichkeiten, um bei unzureichenden aortoiliakalen Zugangsgefasen Stentprothesen in die Aorta einzufuhren.
- Published
- 2011
78. Management chronischer Wunden
- Author
-
Holger Diener, Katharina Herberger, Eike Sebastian Debus, and M. Augustin
- Subjects
Cardiology and Cardiovascular Medicine - Abstract
ZusammenfassungDie Heilung eines chronischen Ulkus stellt in mehrfacher Hinsicht eine Herausforderung dar. Sie erfordert initial vom Therapeuten eine differenzierte Abklärung der Ulkusentität als Grundvoraussetzung, um eine erfolgreiche Therapie in die Wege zu leiten. Sie erfordert aber auch Geduld und ein entsprechendes Maß an Compliance vom Patienten, der vielfach bereits von einem vorbestehenden Lei-densweg gezeichnet ist. Und nicht zuletzt sind sozioökonomische Faktoren aufzuführen, da die Therapie chronischer Wunden einen erheblichen Kostenfaktor in einer zunehmend überalterten Bevölkerungsstruktur und bei erhöhter Lebenserwartung darstellt. Letzteres bedeutet nicht nur eine erhebliche Belastung des Gesundheitswesens, sondern stellt auch den behandelnden Arzt vor das Problem einer inakzeptablen Budgetierung der aufwändi-gen, langwierigen und somit kostenintensiven Therapie. Erschwerend im Management chronischer Wunden ist das Fehlen konsentierter interdisziplinärer Leitlinien. Dagegen steht dem Therapeuten im Rahmen der mo-dernen Wundbehandlung ein reichhaltiges Armentarium an Wundauflagen, Verbandsstof-fen und technischen Hilfsmitteln zur Verfügung, die aufgrund spezifischer Eigenschaf-ten einen differenzierten Einsatz erfordern. Die Arbeit gibt eine Übersicht zu den Grundprinzipien der Wundbehandlung und der gängigen Wundauflagen.
- Published
- 2011
79. Organisationsstrukturen moderner Wundversorgung
- Author
-
Katharina Herberger, Eike Sebastian Debus, Holger Diener, A. Kieback, P. Pohlenz, A. Larena-Avellaneda, M. Augustin, M. A. Radtke, and R. Schmelzle
- Subjects
Cardiology and Cardiovascular Medicine - Abstract
ZusammenfassungDie Heilung chronischer Wunden stellt in mehrfacher Hinsicht eine Herausforderung dar. Sie erfordert eine differenzierte Abklä-rung der Ulkusentität und eine enge Koope-ration verschiedener Berufsgruppen. Erschwerend im Management chronischer Wun-den ist das Fehlen konsentierter interdisziplinärer Leitlinien. Dagegen steht dem Therapeuten im Rahmen der modernen Wundbehandlung ein reichhaltiges Armamentarium an Wundauflagen und Verbandsstoffen zur Verfügung, die einen differenzierten Einsatz erfordern. Daneben ist eine Vernetzung stationärer und ambulanter Strukturen für eine erfolgreiche Wundbehandlung unabdingbar. Am Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf wurde 2010 das Comprehensive Wound Center gegründet. Neben einer kompetenten, fachübergreifenden und patientengerechten Diagnostik ist insbesondere die interdisziplinäre Zusammenarbeit verschiedener ärztlicher und pflegerischer Professionen angestrebt. Durch Vernetzung der internen Strukturen erfolgten im ambulanten als auch im stationären Management eine Umstrukturie-rung und eine sektorenübergreifende Wund-versorgung. Da bis zu 80 % chronischer Wun-den angiologischer Ursache sind, erfolgte zudem die Anbindung an die Klinik für Gefäß-medizin, die nach dem Konzept einer Organklinik konzipiert ist und bereits interdisziplinäre Zentrumsstrukturen aufweist. Durch eine zen-trale Koordinierung ist eine enge Kooperation zwischen niedergelassenen Ärzten und Pflegedienste innerhalb des Wundnetzes möglich. Neben der Patientenbetreuung hat das Comprehensive Wound Center einen weiteren Schwerpunkt in der Grundlagenforschung so-wie in der klinischen und versorgungswissenschaftlichen Forschung.
- Published
- 2011
80. Musterweiterbildungskonzept zum Facharzt/-in für Gefäßchirurgie
- Author
-
Eike Sebastian Debus, Weiterbildungskommission der Deutschen Gesellschaft für Gefäßchirurgie und Gefäßmedizin e.V., F. Baltussen, G. Wozniak, Holger Diener, T. Hupp, I. Flessenkämper, Johannes Gahlen, Hans-Henning Eckstein, Dittmar Böckler, Thomas A. Koeppel, and W. Schäberle
- Subjects
Gynecology ,medicine.medical_specialty ,business.industry ,Medicine ,Surgery ,Cardiology and Cardiovascular Medicine ,business - Abstract
Seit 2005 sieht die Musterweiterbildungsordnung (WBO) einen eigenen Facharzt/Facharztin fur Gefaschirurgie mit einem 4-jahrigen Weiterbildungscurriculum nach erfolgter 2-jahriger Basisweiterbildung in der Chirurgie („common trunk“) vor. Eine strukturierte und allumfassende Weiterbildung zum Facharzt/-in fur Gefaschirurgie gliedert sich im Wesentlichen in 4 Saulen auf, in denen die erforderlichen gefasmedizinischen Kenntnisse, Erfahrungen und Fertigkeiten fur die offen operative Therapie, die endovaskulare Therapie, die Gefasdiagnostik und die konservative Therapie von Gefaserkrankungen aufgelistet sind (sog. 4-Saulen-Modell). Diese sollen den WB-Ermachtigten als Orientierungshilfe und den Auszubildenden als Einforderungskriterien fur eine strukturierte Weiterbildung dienen. Fur die fur den Facharzt erforderlichen endovaskularen Fertigkeiten werden Lerninhalte und Mindestmengen definiert und Voraussetzungen fur Zusatzqualifikationen (endovaskularer Chirurg/-in, bzw. endovaskularer Spezialist/-in) aufgelistet. Die Vereinbarung von Familie und Beruf im Rahmen der Weiterbildung ist der Deutschen Gesellschaft fur Gefaschirurgie und Gefasmedizin e.V. ein Anliegen. Deshalb tritt sie fur eine Realisierung von Arbeitsplatzbedingungen ein, die eine Vereinbarkeit ermoglichen.
- Published
- 2010
81. Diabetisches Fußsyndrom
- Author
-
Eike Sebastian Debus, A. Larena-Avellaneda, Holger Diener, F. Tato, and Tilo Kölbel
- Subjects
Gynecology ,medicine.medical_specialty ,business.industry ,medicine ,Surgery ,medicine.disease ,business ,Diabetic foot - Abstract
Die Entwicklung einer Fuslasion beim Diabetiker geht mit einem erheblichen Risiko einer Amputation einher. Drei Ursachen sind wesentlich fur die Ausbildung der Fusulzera: biomechanische Faktoren, neurologische und vaskulare Veranderungen. Demnach werden die Ulzera in neuropathisch (50%), ischamisch (15%) oder neuroischamisch (35%) eingeteilt. Eine sensomotorische Polyneuropathie fuhrt zu einem Verlust des Schmerzempfindens. Zusammen mit extrinsischen und intrinsischen biomechanischen Veranderungen am Fus kommt es so zur Ausbildung chronischer Wunden (Malum perforans). Die Therapie sollte innerhalb eines leitlinienbasierten, interdisziplinaren Netzwerkes erfolgen. Neben einer konsequenten Druckentlastung muss ein Debridement der Wunde erfolgen. Die Makroangiopathie beim Diabetes betrifft oft die kruropedale Ausstrombahn und bedarf einer aggressiven Indikation zur Revaskularisierung. Die Rezidivquote ist hoch, regelmasige Nachuntersuchungen, Erkennung von Hochrisikopatienten und Schulungen sind notwendig.
- Published
- 2010
82. Erratum to: Complex endovascular treatment of intact aortic aneurysms. An analysis of health insurance claims data
- Author
-
Nikolaos Tsilimparis, Eike Sebastian Debus, Thea Schwaneberg, Axel Larena-Avellaneda, Henrik Rieß, Holger Diener, Franziska Heidemann, Tilo Kölbel, and Christian-Alexander Behrendt
- Subjects
medicine.medical_specialty ,business.industry ,Published Erratum ,Health services research ,MEDLINE ,030204 cardiovascular system & hematology ,Vascular surgery ,medicine.disease ,03 medical and health sciences ,0302 clinical medicine ,Claims data ,Health insurance ,medicine ,Surgery ,030212 general & internal medicine ,Erratum ,Endovascular treatment ,Cardiology and Cardiovascular Medicine ,Intensive care medicine ,business ,Stroke - Abstract
Erratum to: Gefasschirurgie (2018) https://doi.org/10.1007/s00772-018-0387-7 The article was wrongly published under the article type “Review”. Please note that the article is an “Original Paper”. The publisher apologizes to the authors and …
- Published
- 2018
83. Comprehensive Wound Center am Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf
- Author
-
Matthias Augustin, E. S. Debus, Holger Diener, K. Herberger, and R. Schmelzle
- Subjects
Gynecology ,medicine.medical_specialty ,business.industry ,Medicine ,Surgery ,Cardiology and Cardiovascular Medicine ,business - Abstract
Die umfassende Versorgung chronischer Wunden erfordert ein breites Spektrum verschiedener Berufsgruppen und Fachdisziplinen. Am Universitatsklinikum Hamburg-Eppendorf wurde zum Januar 2010 das Comprehensive Wound Center gegrundet. Ziel dieses Konzepts ist die kompetente, fachubergreifende und patientengerechte Diagnostik und Therapie komplizierter, chronischer Wunden auf universitarem Niveau. Neben der interdisziplinaren Zusammenarbeit verschiedener arztlicher und pflegerischer Fachdisziplinen im ambulanten und stationaren Bereich erfolgt eine sektorenubergreifende Wundversorgung durch die enge Kooperation mit niedergelassenen Arzten und Pflegediensten innerhalb des Wundnetzes. Das Comprehensive Wound Center hat neben der Patientenbetreuung einen Schwerpunkt in der grundlagenwissenschaftlichen, klinischen und versorgungswissenschaftlichen Forschung. Der ganzheitliche Ansatz der Wundbehandlung hat zum Ziel, eine kompetente, patientengerechte Wundtherapie anbieten zu konnen, die die neuesten wissenschaftlichen Erkenntnisse berucksichtigt und zur Erlangung neuer wissenschaftlicher Erkenntnisse beitragt.
- Published
- 2010
84. Niederfrequente Gleichstromtherapie in der Behandlung chronischer Wunden
- Author
-
A. Larena-Avellaneda, K. Herberger, Matthias Augustin, Holger Diener, and E. S. Debus
- Subjects
Gynecology ,medicine.medical_specialty ,business.industry ,Medicine ,Surgery ,Cardiology and Cardiovascular Medicine ,business - Abstract
Elektrische Felder und Strome konnen in zahlreichen (patho-)physiologischen Vorgangen nachgewiesen werden. Auch in der Wundheilung spielen Potenziale und Ionenstrome eine wichtige Rolle. In chronischen Wunden sind diese Ablaufe gestort. Die Elektrostimulationstherapie (ES-Therapie) basiert auf der Simulation physiologischer Effekte. Die theoretischen Hintergrunde werden erlautert. Die eigenen klinischen Ergebnisse und vorlaufigen Resultate einer retrolektiven Studie werden dargestellt. Die genauen Grundlagen der Wundheilung durch Strom und der ES-Therapie sind noch nicht vollstandig aufgeklart. Auf genetischer Ebene konnten entsprechende Signaltransduktionswege identifiziert werden. Die Effekte der ES-Therapie in vitro und in vivo sind vielfaltig. In 6 Zentren wurde die ES-Therapie an 95 Patienten durchgefuhrt. In der Mehrzahl der Falle lag ein Ulcus cruris (65,3%) oder ein diabetischer Fus vor (14,7%). Bei 74% der Patienten wurde die Therapie der sonst behandlungsrefraktaren Wunden als wirksam eingeschatzt. Nebenwirkungen (Erythem, Mazeration) waren wahrend der Behandlung in 15,8% der Falle zu verzeichnen Klinisch stellt die ES-Therapie eine sehr viel versprechende Alternative in der Behandlung chronischer Wunden dar. Die Ergebnisse der eigenen Untersuchungen rechtfertigen die Initiierung einer prospektiven, multizentrischen Studie.
- Published
- 2010
85. Revaskularisation und Amputation bei kritischer Ischämie
- Author
-
F. Tato, C. Seifert, T. Kölbel, Christina Lohrenz, E. S. Debus, A. Larena-Avellaneda, Holger Diener, and A. Ivoghli
- Subjects
Gynecology ,medicine.medical_specialty ,business.industry ,Medicine ,Surgery ,Cardiology and Cardiovascular Medicine ,business - Abstract
Eine weltweit hohe Inzidenz an Majoramputationen lassen Forderungen nach verbesserten Behandlungsstrategien laut werden, um die Rate an Majoramputationen zu verringern. Dabei sind mehr als 90% der vorgenommenen Majoramputationen vaskularer und diabetischer Genese. Die Dringlichkeit der Behandlungsbedurftigkeit der akuten und insbesondere der chronischen kritischen Ischamie wird dabei haufig unterschatzt. Die Ergebnisse gehen mit einer anhaltend hohen Morbiditat und Mortalitat einher. Gefasmedizinische Zentren konnten hingegen in den letzten Dekaden durch aggressive Revaskularisierungsmasnahmen eine deutliche Senkung der Amputationsrate bewirken. Deren Bestreben kommt in hohen Beinerhaltungsraten und Offenheitsraten zum Ausdruck. Es gilt heutzutage aber auch das Augenmerk primar auf das klinische Ergebnis und somit die Abheilung chronischer Ulzerationen, das amputationsfreie Uberleben und die Lebensqualitat der Betroffenen zu richten. In dieser Ubersicht werden die klinischen Zeichen, diagnostische Masnahmen und therapeutische Konzepte bei der chronischen kritischen Beinischamie unter besonderer Berucksichtigung der Diabetiker aufgezeigt. Die Entscheidung, zu revaskularisieren oder zu amputieren, wird diskutiert. Dabei ist die Entscheidung individuell zu treffen und Risikofaktoren sowie Komorbiditaten sind zu berucksichtigen. Zahlreiche Studien belegen jedoch eine rasche und andauernde Verbesserung der Lebensqualitat nach Revaskularisation. Eine Majoramputation ist nach gultiger Meinung bei eintretender Sepsis aufgrund chronischer Ulzerationen, ausgedehnter Nekrosen sowie bei bettlagerigen Patienten mit Kontrakturen und nicht beherrschbaren Ruheschmerzen indiziert. Hohes Alter stellt an sich keine Kontraindikation zur Revaskularisation dar.
- Published
- 2010
86. Postoperative Komplikationen in der Gefäßchirurgie
- Author
-
Eike Sebastian Debus, A. Larena-Avellaneda, and Holger Diener
- Subjects
Gynecology ,medicine.medical_specialty ,Transplant surgery ,business.industry ,Cardiothoracic surgery ,Medicine ,Surgery ,business ,Wound infection - Abstract
Die weltweite Zunahme der Inzidenz von PAVK und Diabetes fuhrt zu einer steigenden Zahl von Gefasoperationen. Aufgrund des demographischen Wandels handelt es sich haufig um multimorbide Patienten, die ein besonderes Risikopotenzial bergen. Komplikationen in der Gefaschirurgie werden daher in systemische, lokal nichtvaskulare und lokal vaskulare Komplikationen unterteilt. Systemische Komplikationen sind primar durch die Komorbiditat bedingt: Die Pravalenz einer begeleitender KHK, eines Myokardinfarkt und einer zerebralen Durchblutungsstorungen betragt zwischen 40 und 60%, begleitende Nierenarterienstenosen sind in 23–42% dokumentiert. Ein besonderes Augenmerk gilt dabei dem Diabetes mellitus, dessen Systemcharakter den Heilverlauf in vielfaltiger Weise beeinflusst. Zu den lokal nichtvaskularen Komplikationen sind Wundheilungsstorungen, Wundinfektionen und Lymphfisteln hervorzuheben. Von Bedeutung sind insbesondere die inguinalen Zugangswege, deren Nahe zur kontaminierten Anogenitalregion und den netzartig verlaufenden subkutanen Lymphgefasen, welche die Wundheilung nachhaltig beeintrachtigen konnen. Stringente Asepsis, atraumatische Operationstechniken und eine parenterale perioperative Antibiotikagabe sind nicht zu vernachlassigende protektive Masnahmen. Vaskular bedingte Komplikationen sind in erster Linie Bypassverschlusse und Bypassinfektionen. Wahrend die Fruhverschlusse vielfach durch technische Fehler verursacht sind, sind Spatverschlusse insbesondere von der Wahl des Bypassmaterials abhangig. In der peripheren Bypasschirurgie ist die autologe Vene anderen Materialien nach wie vor uberlegen. Dies gilt auch fur den Bypassinfekt. Neben einer suffizienten Antibiotikatherapie wird die Entfernung der infizierten Prothese bevorzugt und durch In-situ- oder extraanatomische Rekonstruktionen ersetzt. Die vorliegende Arbeit gibt eine detaillierte Ubersicht uber die postoperativen Komplikationen, deren Ursachen sowie aktuelle therapeutische Strategien.
- Published
- 2009
87. Der Fibularisbypass in der kritischen Extremitätenischämie
- Author
-
H. Daum, E. S. Debus, A. Larena-Avellaneda, Holger Diener, and W. Gross-Fengels
- Subjects
Gynecology ,medicine.medical_specialty ,business.industry ,medicine ,Surgery ,Cardiology and Cardiovascular Medicine ,business - Abstract
Der chirurgische Zugangsweg zur A. fibularis ist technisch anspruchsvoll und fuhrt zu einem nicht unerheblichen Gewebstrauma. Der im Folgenden vorzustellende dorsolaterale Zugangsweg verbindet die Vorteile des einfacheren Zugangsweges mit einer minimalen Gewebetraumatisierung. Diese Technik wird mit den konventionellen Zugangswegen zur A. fibularis verglichen. Zwischen1984 und 2002 wurden in dem untersuchten Patientenkollektiv 162 Fibularisbypasse angelegt. Bis 1/1991 erfolgte ausschlieslich die laterale Freilegung mit Resektion eines Fibulasegments (A, n=11), in der Folgezeit wurde die Technik auf einen medialen Zugangsweg umgestellt (B, n=134). Seit 7/2001 wurde der dorsolaterale Zugangsweg unter Erhalt der Fibula eingefuhrt (C, n=17). Die Geschlechterverteilung (m.:w.=2:1) und das mediane Alter (67 Jahre, Spanne: 48–87) unterschieden sich nicht zwischen den 3 Gruppen. Die V. saphena magna (VSM) wurde in 54,9% verwendet (A: 45,5% vs. B: 51,5% und C: 88,2%). Die Krankenhausmortalitat lag bei 9,1% (A) vs. 8,7% (B) und 0% (C). Distale Wundheilungsstorungen wurden in 0% (A) vs. 21,7% (B) und 0% (C) der Falle beobachtet. 45% in Gruppe A hatten eine Graftinfektion, 3% in Gruppe B und 0% in C. Die Offenheitsraten betrugen A: 78,9%, B: 66% und C: 84,4% (1 Jahr); die 5-Jahres-Offenheitsrate lag zwischen 28,6% (A) und 36,6% (B). Graftbedingte Unterschiede wurden ebenfalls beobachtet: B (p
- Published
- 2007
88. Peri-operative Prophylaxe nach arterieller Revaskularisation
- Author
-
C. Wintzer, E. S. Debus, Holger Diener, B. Schulenburg, and H. Daum
- Subjects
Gynecology ,medicine.medical_specialty ,business.industry ,Medicine ,Surgery ,Cardiology and Cardiovascular Medicine ,business ,Niedermolekulares heparin - Abstract
Ziel der Studie war eine Erhebung zu den gangigen Verfahrensweisen der intra- und postoperativen Prophylaxe nach arteriellen Revaskularisationen in gefaschirurgischen Einrichtungen deutscher Kliniken. Die gewonnenen Daten wurden den Ergebnissen aus randomisierten Studien gegenubergestellt. Ein dreiteiliger Fragebogen wurde an 210 gefaschirurgische Einrichtungen in Deutschland verschickt. Es wurde nach den klinikinternen Gepflogenheiten in der praoperativen (Teil 1), intraoperativen (Teil 2) und postoperativen Prophylaxe (Teil 3) gefragt. Nach Rucklauf der Fragebogen (n=116, 55%) wurden die Ergebnisse ausgewertet. Die Variabilitat sowohl intra-, als auch pra- und postoperativ war in den Subgruppenanalysen erheblich. Praoperativ gaben 47% der Befragten an, am Operationstag eine Heparinprophylaxe durchzufuhren, 53% applizieren die Prophylaxe am Vorabend des Operationstages. 94% der Befragten verabreichen Heparin vor dem Ausklemmen in unterschiedlicher Dosierung, 6% geben intraoperativ kein Heparin. In der postoperativen Phase applizieren 43% der Befragten generell die gleiche Heparindosis, 7% machen die Hohe von der Art des Eingriffs, 4% von den Begleiterkrankungen und 46% von beiden Variablen abhangig. 48% der befragten Abteilungen verabreichen postoperativ generell niedermolekulares Heparin (NMH), 52% immer UFH. Die taglichen Dosen unterscheiden sich erheblich. In der peri-, intra- und postoperativen Thromboseprophylaxe nach arteriellen Rekonstruktionen existieren keine allgemein anerkannten Standards. Das Management der Patienten unterscheidet sich in allen drei perioperativen Phasen erheblich und lasst keine einheitlichen Praferenzen erkennen. Die NMH haben sich jedoch im Management der Thromboseprophylaxe nach arteriellen Rekonstruktionen einen festen Stellenwert in deutschen gefaschirurgischen Einrichtungen erarbeitet.
- Published
- 2006
89. Kombination von PTA der Spenderarterie und Cross-over-Bypass bei bilateraler Beckenarteriensklerose
- Author
-
H. Daum, C. Wintzer, A. Gross-Fengels, A. Larena, H. Imig, Holger Diener, A. Schröder, B. Schulenburg, and E. S. Debus
- Subjects
Gynecology ,medicine.medical_specialty ,business.industry ,Medicine ,Surgery ,Cardiology and Cardiovascular Medicine ,business - Abstract
Bei einseitiger Beckenarterienstenose mit kontralateral langstreckigem Verschluss stellt die aorto(bi)femorale Rekonstruktion die Therapie der Wahl dar. Bei Patienten mit erhohtem Operationsrisiko kann das operative Trauma reduziert werden, indem zunachst eine (stentgestutzte) PTA der Iliakastenose des Spendergefases durchgefuhrt wird und syn- oder metachron ein iliako- oder femorofemoraler Cross-over-Bypass implantiert wird. Wir stellen eine Untersuchung an 41 Patienten vor, die zwischen 1989 und 1996 in dieser Technik zweizeitig versorgt wurden. Eine Verbesserung der Perfusion der Empfangerextremitat gelang bei 38 Patienten (93%). Der mittlere „Ankle-Brachial-Index“ verbesserte sich auf der Empfangerextremitat von 0,37±0,22 auf 0,77±0,27 (p
- Published
- 2006
90. Infektionen chronischer Wunden unter besonderer Berücksichtigung des diabetischen Fußes: Systemische und lokale Therapieansätze
- Author
-
Holger Diener, Eike Sebastian Debus, Harald Daum, and Christian Wintzer
- Subjects
medicine.medical_specialty ,Bacterial colonization ,integumentary system ,business.industry ,Gastroenterology ,medicine ,Surgery ,business ,Wound healing - Abstract
Chronic wounds are results of various diseases. Evaluation and therapy of underlying disorders of chronic wounds must be the first step of successful wound healing. Bacterial colonization and infec
- Published
- 2006
91. Cruro-pedal Reconstructions - What is evidence-based?
- Author
-
E S Debus, H Daum, C Wintzer, and Holger Diener
- Subjects
Leg ,Evidence-Based Medicine ,Foot ,business.industry ,Microcirculation ,Limb salvage ,Follow up studies ,Arterial Occlusive Diseases ,Intermittent Claudication ,Toes ,Limb Salvage ,Bioinformatics ,Amputation, Surgical ,Veins ,Oxygen ,Blood Vessel Prosthesis Implantation ,Outcome and Process Assessment, Health Care ,Ischemia ,Humans ,Medicine ,Surgery ,business ,Polytetrafluoroethylene ,Follow-Up Studies - Published
- 2005
92. Edutainment
- Author
-
Holger Diener and José L. Encarnação
- Subjects
Computer Science Applications ,Information Systems - Abstract
Die zahlreichen Beziehungen von Edutainment mit der graphischen Datenverarbeitung und ihrer Anwendungen, inklusive wichtiger Zukunftsthemen, zeigen das Potential von Edutainment sowohl als Forschungsbereich wie auch fur die kommerzielle Nutzung. Es zeigt sich aber auch der Einfluss der Spiele als Technologie- und Innovationstreiber der Forschung.
- Published
- 2004
93. Prevention of Incisional Hernia after Abdominal Aortic Aneurysm Repair (AIDA Study)
- Author
-
E. Verhoeven, H. Wenk, Holger Diener, Sebastian Debus, Hans-Henning Eckstein, H. Daum, T. Hupp, Johannes Gahlen, R. Kellersmann, and Jochen Grommes
- Subjects
medicine.medical_specialty ,Incisional hernia ,business.industry ,General surgery ,030230 surgery ,medicine.disease ,Abdominal aortic aneurysm ,Surgery ,03 medical and health sciences ,0302 clinical medicine ,030220 oncology & carcinogenesis ,medicine ,Cardiology and Cardiovascular Medicine ,business - Published
- 2016
94. Die Zukunft interaktiver Systeme: Herausforderungen an die Usability-Forschung (The Future of Interactive Systems: Challenges to the Usability Research)
- Author
-
L. Miguel Encarnação, Oliver Bimber, Thomas Kirste, Holger Diener, André Stork, and Oliver Hein
- Subjects
General Computer Science ,Multimedia ,business.industry ,Computer science ,Usability ,computer.software_genre ,business ,computer ,Die (integrated circuit) - Abstract
Weltweit wird an der Entwicklung von Technologien für zukünftige interaktive Systeme gearbeitet, die neue Möglichkeiten bieten, Usability-Probleme zu adressieren. In diesem Beitrag werden einige aktuelle Forschungsansätze des Fraunhofer-Instituts für Graphische Datenverarbeitung zu kontinuierlichen und nichtsymbolischen Interaktionsparadigmen vorgestellt und ihre Auswirkungen auf die Usability-Forschung diskutiert. An konkreten Projekten werden neue Herausforderungen an die Usability-Forschung dargestellt, neuartige Lösungen für Usability-Probleme erläutert und neue Werkzeuge und Frameworks für die Unterstützung des Usability Engineerings vorgestellt.
- Published
- 2002
95. Unified Information Access in Product Creation with an Integrated Control Desk
- Author
-
Kevin Wrasse, Rainer Stark, Holger Diener, and Haygazun Hayka
- Subjects
World Wide Web ,Product creation ,Human–computer interaction ,Computer science ,Control (management) ,Unified Information Access ,Service desk ,Desk - Published
- 2017
96. Corrigendum to 'Radiation Dosage for Percutaneous PAD Treatment is Different in Cardiovascular Disciplines: Results From an Eleven Year Population Based Registry in the Metropolitan Area of Hamburg' [Eur J Vasc Endovasc Surg 53 (2016) 215–222]
- Author
-
Christian-Alexander Behrendt, Holger Diener, Eike Sebastian Debus, Franziska Heidemann, Henrik Rieß, Fiona Rohlffs, and Ralf Hohnhold
- Subjects
0301 basic medicine ,medicine.medical_specialty ,Pediatrics ,Percutaneous ,business.industry ,General surgery ,Metropolitan area ,03 medical and health sciences ,030104 developmental biology ,Medicine ,Surgery ,Cardiology and Cardiovascular Medicine ,business ,Population-Based Registry - Published
- 2017
97. Wundnetze in Deutschland : Struktur, Funktionen und Ziele 2014
- Author
-
Holger Diener, W. Tigges, Matthias Augustin, Lisa Goepel, Joachim Dissemond, Katharina Herberger, Veronika Gerber, and S Debus
- Subjects
Gynecology ,medicine.medical_specialty ,business.industry ,Medizin ,Medicine ,Dermatology ,business - Abstract
Wundnetze sind strukturierte Kooperationen zwischen verschiedenen Berufsgruppen und arztlichen Disziplinen im Bereich der Versorgung von Patienten mit chronischen Wunden. Angesichts der komplexen chronischen Verlaufe dieser Patienten mit einer Vielzahl potenziell relevanter Komorbiditaten und einer Vielfalt moglicher Therapieoptionen kommt der evidenzbasierten, strukturierten Versorgung von Patienten mit chronischen Wunden eine besondere Bedeutung zu. Diese Versorgung ist jedoch sehr heterogen und vielfach unkoordiniert. Bestandsaufnahme der in Deutschland aktiven regionalen Wundnetze und Charakterisierung ihrer Struktur, Aktivitaten und Zielsetzungen. Bundesweite Untersuchung, gerichtet an Wundexperten und Wundfachgesellschaften sowie zuvor kartierte Wundnetze. In den bereits bekannten Wundnetzen wurde eine aktualisierende Erhebung durchgefuhrt. Alle identifizierten Netze wurden mit einem standardisierten strukturierten Fragebogen zur Grose der Netze, zum regionalen Umfang, beteiligten arztlichen Disziplinen und Berufsgruppen sowie deren Aktivitaten erhoben. Uber die vorstrukturierten Antworten hinaus wurden Freitextangaben aufgenommen. Die Anzahl der identifizierbaren Wundnetze betrug n = 35. In einem Grosteil der Netze waren sowohl Arzte und Pflegende aus Kliniken wie auch niedergelassene Arzte und ambulante Pflegende vertreten. Die haufigsten arztlichen Disziplinen waren Gefaschirurgen (74 %) vor Allgemeinmedizinern (63 %), Diabetologen (60 %), Allgemeinchirurgen (60 %) und Dermatologen (57 %). Die haufigsten Aktivitaten waren informelle Zusammenkunfte zu Fortbildungen (77%), Austausch von Erfahrungen und Zweitmeinungen (je 71%) und Absprachen uber Patientenversorgung (69%). Nur in wenigen Fallen wurden im Rahmen der Kooperation Selektivvertrage umgesetzt. Die in Deutschland durch Eigeninitiative von Wundexperten gegrundeten Wundnetze stellen stark interdisziplinar und interprofessionell ausgerichtete Expertenplattformen mit hohem Potenzial fur eine strukturierte, effiziente Versorgung dar. Wunschenswert sind Anreize zur systematischen Nutzung dieser Strukturen im Zuge einer qualitatsverbesserten und verguteten Versorgung von Patienten mit chronischen Wunden.
- Published
- 2014
98. Commentary: The 'Pro-Form' Modified Zenith TX2 Thoracic Endograft. Conformability + Conformation = Conformance: The Importance of Fitting the Graft to the Vessel
- Author
-
Holger Diener, Eike Sebastian Debus, Axel Larena-Avellaneda, and Tilo Kölbel
- Subjects
medicine.medical_specialty ,Time Factors ,business.industry ,Patient Selection ,Aortic Diseases ,Aorta, Thoracic ,Prosthesis Design ,Blood Vessel Prosthesis ,Surgery ,Blood Vessel Prosthesis Implantation ,Treatment Outcome ,medicine ,Humans ,Stents ,Radiology, Nuclear Medicine and imaging ,Cardiology and Cardiovascular Medicine ,business ,Zenith - Published
- 2010
99. Distal false lumen occlusion in aortic dissection with a homemade extra-large vascular plug: the candy-plug technique
- Author
-
Holger Diener, Tilo Kölbel, Christina Lohrenz, Axel Larena-Avellaneda, Arne Kieback, and Eike Sebastian Debus
- Subjects
Male ,medicine.medical_specialty ,Thoracic aortic aneurysm ,law.invention ,Aortic aneurysm ,Aneurysm ,Blood vessel prosthesis ,law ,medicine.artery ,Occlusion ,Medicine ,Thoracic aorta ,Humans ,Radiology, Nuclear Medicine and imaging ,Spark plug ,Aortic dissection ,Aortic Aneurysm, Thoracic ,business.industry ,Endovascular Procedures ,nutritional and metabolic diseases ,Middle Aged ,medicine.disease ,Blood Vessel Prosthesis ,Aortic Dissection ,Surgery ,Stents ,Radiology ,Cardiology and Cardiovascular Medicine ,business - Abstract
To report a technique to create an extra-large vascular plug for occlusion of a large distal false lumen in chronic aortic dissection.The "candy-plug" technique is demonstrated in a 58-year-old multimorbid man with a history of complicated acute type B aortic dissection and a 9-cm chronic thoracic false lumen aneurysm. The patient underwent a staged repair with a cervical debranching procedure as a first step and a thoracic endovascular aortic repair from the innominate artery to the celiac artery as a second step. To occlude the large false lumen from a distal route, a stent-graft was modified on-table with a diameter-restricting suture, giving it a wrapped candy-like shape. This plug was deployed into the false lumen, and the remaining opening was occluded with a standard vascular plug. On 3-month follow-up imaging, the thoracic false lumen aneurysm remained completely thrombosed.The candy-plug technique can facilitate complete occlusion of chronic thoracic false lumen aneurysm by prohibiting distal false lumen backflow.
- Published
- 2013
100. Antegrade in situ stent-graft fenestration for the renal artery following inadvertent coverage during EVAR
- Author
-
Eike Sebastian Debus, Axel Larena-Avellaneda, Sabine Wipper, Tilo Kölbel, Holger Diener, and Sebastian Carpenter
- Subjects
Male ,medicine.medical_specialty ,medicine.medical_treatment ,Endovascular aneurysm repair ,Aortic aneurysm ,Renal Artery ,Blood vessel prosthesis ,medicine.artery ,medicine ,Humans ,Radiology, Nuclear Medicine and imaging ,cardiovascular diseases ,Renal artery ,business.industry ,Abdominal aorta ,Endovascular Procedures ,Stent ,Middle Aged ,medicine.disease ,Abdominal aortic aneurysm ,Surgery ,Blood Vessel Prosthesis ,cardiovascular system ,Stents ,Radiology ,Cardiology and Cardiovascular Medicine ,business ,Abdominal surgery ,Aortic Aneurysm, Abdominal - Abstract
To report the use of antegrade in situ fenestration as a bailout technique to rescue a renal artery after inadvertent coverage during endovascular aneurysm repair (EVAR).The technique is demonstrated in a patient with a 6-cm infrarenal abdominal aortic aneurysm (AAA) and a short, angulated proximal neck. A type I endoleak persisted on completion angiography after implantation of a bifurcated Zenith stent-graft despite dilation with a compliant balloon. A Giant Palmaz stent mounted on a large compliant balloon successfully resolved the endoleak. After placing the stent, the left renal artery was covered completely by the main aortic graft material, leading to only marginal opacification on angiography. To preserve flow to the renal artery, a transseptal sheath and transseptal needle were introduced from the right femoral artery and used to puncture the abdominal stent-graft antegrade at the site of the left renal artery. A 0.018-inch guidewire could then be introduced into the left renal artery; following a number of maneuvers, a balloon-expandable stent was placed through the fenestration into the target vessel. On computed tomographic angiography 4 days postoperatively, the AAA remained excluded and both renal arteries were patent, with all side branches fully preserved. Renal function was completely restored.Antegrade in situ fenestration can facilitate immediate revascularization of inadvertently covered side branches in EVAR using a transseptal sheath and needle. If the anatomical features are supportive, antegrade in situ fenestration can be a useful bailout technique.
- Published
- 2013
Catalog
Discovery Service for Jio Institute Digital Library
For full access to our library's resources, please sign in.