8 results on '"Rübberdt, A."'
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2. 3D-navigierte Fersenbeinosteosynthese
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Sabine Ochman, M. Herbort, V. R. Hofbauer, Michael J. Raschke, A. Rübberdt, and L. Löhrer
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Adult ,Male ,medicine.medical_specialty ,Fracture Fixation, Internal ,Fractures, Bone ,Young Adult ,Operating time ,Humans ,Minimally Invasive Surgical Procedures ,Medicine ,Orthopedics and Sports Medicine ,Foot Injuries ,Aged ,Osteosynthesis ,business.industry ,Equipment Design ,Middle Aged ,Percutaneous approach ,Surgery ,Calcaneus ,Surgery, Computer-Assisted ,Emergency Medicine ,Female ,business ,Lateral approach - Abstract
BACKGROUND It is hypothesized that misplacement of sustentacular screws during osteosynthesis of intraarticular calcaneal fractures can be reduced with the help of navigation. A method for three-dimensional (3D) navigated placement of sustentacular screws for treating intraarticular calcaneal fractures is presented and evaluated. MATERIAL AND METHODS 11 consecutive patients with 15 intraarticular calcaneal fractures were treated using 3D navigation. In 12 cases osteosynthesis was done through an extended lateral approach; in three cases, it was achieved through a minimally invasive percutaneous approach. For verification and documentation of the placed screws, a second 3D scan was performed. RESULTS A total of 20 screws were placed using 3D navigation. None of the navigated screws was misplaced. Extra operating time due to navigation averaged 11.9 minutes (+/-2.2 min). CONCLUSION Through a combination of intraoperative 3D imaging and navigation, placement of sustentacular screws is possible and can yield precise and reliable results. Especially in minimally invasive treatment, a high quality of osteosynthesis can be achieved.
- Published
- 2008
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3. Das präformierte LCP®-Plattenfixateursystem bei distalen Humerusfrakturen AO-Typ 13C3
- Author
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U. Frerichmann, T. Fuchs, A. Rübberdt, L. Matuszewski, Vieth, C. Surke, and Michael J. Raschke
- Subjects
Adult ,Male ,Reoperation ,musculoskeletal diseases ,Humeral Fractures ,medicine.medical_treatment ,Olecranon ,Bone Screws ,Elbow ,Distal humerus ,Osteotomy ,Fracture Fixation, Internal ,Imaging, Three-Dimensional ,Postoperative Complications ,Elbow Joint ,Image Processing, Computer-Assisted ,medicine ,Humans ,Internal fixation ,Orthopedics and Sports Medicine ,Humerus ,Prospective Studies ,Reduction (orthopedic surgery) ,Fracture Healing ,Orthodontics ,Osteosynthesis ,business.industry ,Equipment Design ,Middle Aged ,Ulna Fractures ,medicine.anatomical_structure ,Emergency Medicine ,Female ,Surgery ,Tomography, X-Ray Computed ,Elbow Injuries ,business ,Bone Plates - Abstract
In distal intraarticular humerus fractures primary stable osteosynthesis is essential for early mobilization of the elbow joint. Double-plate osteosynthesis techniques using different configurations are the gold standard. In the literature plate position is sometimes discussed controversially. In cases of distal humerus fractures (type AO 13C3) with metaphyseal comminution, as well as in elderly patients with poor bone quality, utilizing locking plates with angular stability was found to have increased structural properties with regard to primary fixation stability. The dorsal approach with osteotomy of the olecranon seems to be very effective in open reduction and internal fixation of this type of fracture. One new development is the anatomically preformed plate-fixation systems such as the LCP-System for distal humerus (Synthes). This study presents our first experience with this system in 11 cases of open reduction and internal fixation of type AO 13C3 distal humerus fractures. The system-specific features and intraoperative options were analyzed.
- Published
- 2008
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4. Die klinische Wertigkeit des ISO-C3D bei der Osteosynthese des Fersenbeins
- Author
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Dirk Stengel, A. Rübberdt, Axel Ekkernkamp, N. Spranger, M. Wich, Sven Mutze, and R. Feil
- Subjects
medicine.medical_specialty ,Technology Assessment, Biomedical ,Tomography Scanners, X-Ray Computed ,Point-of-Care Systems ,Bone Screws ,Sensitivity and Specificity ,Fracture Fixation, Internal ,Fractures, Bone ,Imaging, Three-Dimensional ,Image Processing, Computer-Assisted ,medicine ,Humans ,Orthopedics and Sports Medicine ,Ankle Injuries ,Prospective Studies ,Intraoperative Complications ,Observer Variation ,Gynecology ,business.industry ,Radiographic Image Enhancement ,Calcaneus ,Fluoroscopy ,Emergency Medicine ,Surgery ,business ,Algorithms - Abstract
In einer prospektiven Studie mit 82 konsekutiven Patienten bei denen eine operative Versorgung einer intraartikularen Fersenbeinfraktur erfolgte, wurde ein Qualitatsvergleich zwischen konventioneller Durchleuchtung, intraoperativer Iso-C3D- und postoperativer CT-Bildgebung angestellt. Die in drei Sektoren eingeteilte Facies articularis talaris posterior (FATP) wurde von zwei unabhangigen Untersuchern auf verbliebene Gelenkstufen und fracture gaps untersucht. Analysiert wurde, ob der Operateur die ISO-C3D-Schnittbilder richtig befundete und intraoperativ Konsequenzen daraus zog. Es fanden sich keine signifikanten Unterschiede bei der Befundungssicherheit zwischen Iso-C3D- und CT-Bildgebung bezuglich verbliebener Gelenkstufen in den Sektoren I–III, sowie detektierter fracture gaps in den Sektoren I und III. Mit der konventionellen Durchleuchtung waren die Sektoren I und II uberhaupt nicht zu beurteilen. In 6 Fallen (7,3%) wurde die Reposition intraoperativ nach einem Iso-C3D-Scan optimiert. Bei 10 Patienten wurden 12 Schraubenfehllagen (12,2% bzw. 14,6%) korrigiert. Die Ergebnisse zeigen, dass mit der intraoperativen Iso-C3D-Bildgebung eine hohe Befungssicherheit zu erreichen ist. Der Operateur erhalt relevante Zusatzinformationen, die zu einer Anderung der OP-Strategie fuhren konnen.
- Published
- 2006
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5. Management of a Long Segmental Defect at the Proximal Meta-Diaphyseal Junction of the Tibia Using a Cylindrical Titanium Mesh Cage
- Author
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Nina Haase, Alexander Rübberdt, Michael Wich, Axel Ekkernkamp, and Peter A. W. Ostermann
- Subjects
Adult ,Male ,Tibia Fracture ,law.invention ,Intramedullary rod ,law ,Fracture fixation ,Tibial plateau fracture ,medicine ,Humans ,Orthopedics and Sports Medicine ,Tibia ,Bone regeneration ,Titanium ,Trauma Severity Indices ,Osteosynthesis ,business.industry ,Recovery of Function ,General Medicine ,Anatomy ,medicine.disease ,Internal Fixators ,Fracture Fixation, Intramedullary ,Radiography ,Tibial Fractures ,medicine.anatomical_structure ,Surgery ,Diaphyses ,business ,Cancellous bone - Abstract
This case report describes a Gustilo Anderson type IIIB tibia fracture associated with extensive segmental bone loss at the proximal meta-diaphyseal junction associated with a tibial plateau fracture and an avulsion of the tibial tubercle. After the tibial plateau fracture was stabilized using cannulated lag screws, the shaft fracture was stabilized using a statically locked intramedullary nail in combination with a cylindrical titanium mesh cage and cancellous bone graft. The soft tissue defect was covered with local flaps. Immediate full weight bearing was initiated, and early functional recovery was achieved. At the final follow-up, plain radiographs demonstrated excellent limb alignment, and bony healing with computed tomography examination revealed bony ingrowth through the cage. This technique may be a reasonable alternative in the treatment of segmental bone loss of long bones.
- Published
- 2002
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6. Der Castleman-Tumor als seltene Differentialdiagnose einer cervicalen Raumforderung
- Author
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A. Rübberdt, J. Jähne, J. Brennecke, and M. Memming
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medicine.medical_specialty ,Tomography x ray computed ,Transplant surgery ,medicine.diagnostic_test ,Cardiothoracic surgery ,business.industry ,Giant lymph node hyperplasia ,medicine ,Surgery ,Magnetic resonance imaging ,Nuclear medicine ,business ,Abdominal surgery - Abstract
Anhand der vorgestellten Kasuistik eines 35 jahrigen Patienten mit einem cervical gelegenen Castleman-Tumor wird die schwierige Diagnosefindung dieses Tumortyps dargestellt. Besonders wichtig erscheint in diesem Zusammenhang zu sein, uberhaupt an einen solchen Tumor zu denken. Bildgebende Verfahren, wie die Weichteilsonographie, und aufwendigere Untersuchungen, wie CT und MRT, konnen allenfalls zu Ausschlusdiagnosen fuhren und zur Tumorlokalisation beitragen, da dem Tumor identifikationsspezifische Merkmale in der bildgebenden Diagnostik fehlen. Nur die gezielte Tumorexstirpation mit histologischer Untersuchung kann endgultigen Aufschlusuber die Art der Erkrankung geben und Einflus auf mogliche additive postoperative Therapiemodalitaten haben.
- Published
- 2001
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7. Der Knochensegmenttransport am Femur
- Author
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C. Krettek, H. Thermann, Peter Schandelmaier, and A. Rübberdt
- Subjects
Gynecology ,medicine.medical_specialty ,business.industry ,Chirurgie orthopedique ,Emergency Medicine ,Medicine ,Orthopedics and Sports Medicine ,Surgery ,business - Abstract
In einer biomechanischen Studie wurde erstmals der Einfluss eines dunnen, unaufgebohrten Titanverriegelungsmarknagels auf das Axial- und Torsionssteifigkeitsverhalten 9 verschiedener Oberschenkeldistraktionssysteme untersucht. Insgesamt wurden 582 biomechanische Testungen an einem neuentwickelten Femurmodell in einer Simulation eines Segmenttransportes durchgefuhrt. Durch die zusatzliche Implantation eines unaufgebohrten Femurnagels (UFN 9×360 mm, Fa. Synthes) konnte die Axialsteifigkeit der Fixateursysteme um bis zu 8108% (durchschnittlich 1673,8–2631,8%), die Torsionssteifigkeit um bis zu 86% (durchschnittlich 47%) des Ausgangswertes gesteigert werden. Die Verwendung von Stahlhalfpins anstelle von Titanhalfpins, sowie Stahlhalfpins anstelle von gespannten Kirschnerdrahten fuhrte zu signifikant hoheren Torsionssteifigkeiten. Die Kombination eines Fixateurs mit einem dunnen, unaufgebohrten UFN erscheint besonders bei Fixateuren mit einer geringen Axial- und hohen Torsionseigensteifigkeit sinnvoll. Der Vergleich zeigte, dass der Hexfix®-Fixateur mit Steelbar und Stahlhalfpins in Verbindung mit einem UFN die besten biomechanischen Eigenschaften, dass heist eine hohe Torsionssteifigkeit und eine axial-zyklische Mikrobewegungen zulassende Axialsteifigkeit aufwies.
- Published
- 2001
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8. Rotational Deformities after Operative Treatment of Diaphyseal Femur and Tibia Fractures - A Rare Complication?
- Author
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A. Rübberdt, A. Ganslmeier, M. Mutze, Axel Ekkernkamp, and P. A. W. Ostermann
- Subjects
medicine.medical_specialty ,business.industry ,Rotational deformity ,Medicine ,Femur ,Tibia ,business ,Complication ,Surgery - Published
- 2002
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