1. Reducing morbidity with surgical adhesives following inguinal lymph node dissections for the treatment of malignant skin tumors
- Author
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Stollwerck, PL, Schlarb, D, Münstermann, N, Stenske, S, Kruess, C, Brodner, G, Krapohl, BD, Krause-Bergmann, AF, Stollwerck, PL, Schlarb, D, Münstermann, N, Stenske, S, Kruess, C, Brodner, G, Krapohl, BD, and Krause-Bergmann, AF
- Abstract
Background: Inguinal lymph node dissection (ILND) is associated with a high rate of morbidity. To evaluate the clinical benefit of surgical adhesives to reduce complications in patients undergoing ILND, we compared the use of TissuGlu® Surgical Adhesive and ARTISS® fibrin sealant with a control population. Material and methods: We conducted a retrospective analysis of patients undergoing ILND for metastatic malignant skin tumors at one hospital, Fachklinik Hornheide (Münster, Germany), from January 2011 through September 2013, assessing 137 patients with a total of 142 procedures. Results: Complications occurred in 22/60 procedures in the TissuGlu group (TG), in 8/17 in the ARTISS group (AG), and in 29/65 in the control group (CG). Prolonged drainage and seroma were recorded in 16 (26.7%), four (23.5%), and 26 (40%) respectively (non-significant). TG showed less extended drainage vs. CG (p=0.082). Mean daily drain volumes were significantly lower in AG vs. CG (p=0.000). With regard to wound infection, there was a 15% reduction in TG and 74% increase in AG group. Revision surgery was reduced by 36% in TG and increased by 54% in AG. Mean daily drain volumes were significantly lower in AG vs. CG (p=0.000). Mean total post-operative drain volume was lower in TG and AG vs. CG (p<0.001 among groups, CG vs. TG p<0.001, CG vs. AG p<0.001). The mean body mass index (BMI) was significantly higher in patients with complications, 29.4±5.8 vs. 25.3±4.1 (p=0.000).Conclusion: The use of TissuGlu in our ILND patients was associated with a reduction in post-operative wound related complications and the need for revision surgeries compared to the control group. Daily drainage was significantly lower within the first 7 post-operative days with the use of ARTISS, but the benefit was lost due to the higher occurrence of wound infection and revision surgery. BMI above 29 is a risk factor for complications following ILND.(Level of evidence: level IV, retrospective case study), Hintergrund: Inguinale Lymphknotendissektion geht mit hoher Morbidität einher. Um den klinischen Nutzen von Gewebeklebern zu bewerten, verglichen wir die Verwendung von TissuGlu® und ARTISS® mit einer Kontrollgruppe. Material und Methoden: Wir führten eine retrospektive Analyse von Patienten, die sich einer inguinalen Lymphknotendissektion im Rahmen eines metastasierenden malignen Hauttumorleidens an einem Krankenhaus, der Fachklinik Hornheide (Münster, Deutschland), unterzogen. Im Zeitraum Januar 2001 bis September 2013 schlossen wir 137 Patienten mit insgesamt 142 Eingriffen ein. Ergebnisse: Komplikationen traten in 22/60 Eingriffen in der TissuGlu-Gruppe (TG), in 8/17 in ARTISS-Gruppe (AG) und in 29/65 in der Kontrollgruppe (CG) auf. Verlängerte Drainage und Serome lagen in 16 (26,7%), vier (23,5%) bzw. 26 (40%) vor (non-signifikant). TG führte zu einer längeren Drainagedauer Vergleich zu CG (p=0,082). Das durchschnittliche tägliche Drainagevolumen war signifikant niedriger in der AG- vs. CG-Gruppe (p=0,000). Im Hinblick auf Wundinfektionen waren eine 15%-Reduktion in der TG-Gruppe und eine 74%-Erhöhung in der AG-Gruppe zu verzeichnen. Die Notwendigkeit zur chirurgischen Revision wurde um 36% in der TG-Gruppe gesenkt und um 54% in der AG-Gruppe. Das mittlere tägliche Drainagevolumen war signifikant niedriger in der AG- vs. CG-Gruppe (p=0,000). Das mittlere postoperative Gesamtdrainagevolumen war niedriger in der TG- und AG- vs. CG-Gruppe (p<0,001 im Vergleich zwischen den Gruppen TG vs. AG bei den Gruppen CG vs. TG p<0,001 und bei CG vs. AG p<0,001). Der Body Mass Index (BMI) lag im Mittel signifikant höher bei den Patienten mit Komplikationen, 29,4±5,8 vs. 25,3±4,1 (p=0,000).Schlussfolgerung: Die Verwendung von TissuGlu war bei unseren Patienten mit inguinaler Lymphknotendissektion im Vergleich zur Kontrollgruppe mit einer Reduktion postoperativer Wundheilungsstörungen und mit einer Verminderung der Zahl chirurgischer Revisionen assoziiert. Das tägliche Drainage
- Published
- 2016