39 results on '"Reichmuth K"'
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2. Abweichende Sprachentwicklung nach Cochleaimplantation?: Zur Anwendbarkeit des Elternfragebogens ELFRA-2
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Reichmuth, K., Nickisch, A., Matulat, P., Fiori, A., Swart, J., Elixmann-Mittler, K., Voigtmann, V., Döring, W., Stollenwerk, A., Lesinski-Schiedat, A., von der Haar-Heise, S., Knief, A., and am Zehnhoff-Dinnesen, A.
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- 2010
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3. Lesen und schreiben CI-Kinder anders?: Schriftspracherwerb nach Versorgung mit einem Cochlear implant
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Fiori, A., Reichmuth, K., Matulat, P., Schmidt, C.-M., and am Zehnhoff-Dinnesen, A.
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- 2010
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4. Soziale Teilhabe von Senior*innen nach mehrjähriger Hörerfahrung mit Cochlea-Implantaten
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Reichmuth, K, Hofmann, R, Brinkheetker, S, am Zehnhoff-Dinnesen, A, Neumann, K, Reichmuth, K, Hofmann, R, Brinkheetker, S, am Zehnhoff-Dinnesen, A, and Neumann, K
- Abstract
Hintergrund: Hörschädigungen stellen bei Senior*innen ein besonderes Risiko für soziale Teilhabe dar, das durch Cochlea-Implantat(CI)-Versorgung reduziert werden kann. Die soziale Teilhabe von Senior*innen mit langjähriger CI-Erfahrung wurde bisher kaum erforscht. Die vorliegende Studie untersucht drei Fragestellungen: (1) Wie zufrieden sind Senior*innen mit langjähriger CI-Erfahrung bezüglich ihrer sozialen Teilhabe? (2) Wie hoch ist ihre krankheitsspezifische Lebensqualität? (3) In welchen Bereichen der sozialen Teilhabe wünschen sie sich Verbesserung?Material und Methoden: In einer bundesweiten Fragebogen-gestützten Studie bewerteten 71 postlingual ertaubte Senior*innen (mittleres Alter 72,3 Jahre, SD 7,6, 54% weiblich) mit mehreren Jahren CI-Erfahrung (mittlere Dauer 8,2 Jahre, SD 6,5) anhand von durch das Studienteam entwickelten Fragebögen ihre soziale Teilhabe. Noch bestehende Bedürfnisse an Reha-Angeboten wurden erfragt, die krankheitsspezifische Lebensqualität wurde mit dem Fragebogen "Hearing Handicap Inventory for the Elderly" erhoben.Ergebnisse: Ein Viertel bis ein Fünftel der Senior*innen wünschten sich mehr Freizeitaktivitäten und soziale Kontakte. Mehr Unabhängigkeit in Gesprächen in Gruppen wünschten sich 71% der Senior*innen, in Gesprächen mit Fremden und Behörden 47%, am Telefon mit Vertrauten 44% und mit Fremden 77%. Die Korrelation zwischen Häufigkeit genannter Freizeitaktivitäten (r=0,25, p=0,04) und sozialer Kontakte (r=0,26, p=0,02) und der Zufriedenheit damit war gering, zwischen berichteter Unabhängigkeit vom Gesprächspartner (r=0,67, p<0,001) und Telefonkompetenz (r=0,69, p<0,001) und der Zufriedenheit damit war hoch. Das Handicap durch die Hörstörung wurde im Mittel als moderat (emotional) bis deutlich (sozial) erhöht bewertet. 70% äußerten Interesse an Kommunikationstraining.Diskussion: Die Ergebnisse unterstreichen, dass hörstörungsbedingte Einschränkungen in Kommunikation, sozialer Teilhabe und Lebensqualität persistieren, auch nach vie
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- 2020
5. Aetiology and presentation of childhood pleural infections in the post-pneumococcal conjugate vaccine era in South Africa.
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Golden, L., Chaya, S., Reichmuth, K., Visagie, A., Ayuk, A., Owusu, S. Kwarteng, Marangu, D., Affendi, N., Lakhan, A., Gray, D., Vanker, A., Zar, H., and Zampoli, M.
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- 2021
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6. A review of the use of high-flow nasal cannula oxygen therapy in hospitalised children at a regional hospital in the Cape Town Metro, South Africa
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Hoffman, E, primary, Reichmuth, K L, additional, and Cooke, M L, additional
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- 2019
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7. Evidenzbasierte Hör-Frühförderung nach UNHS: Feedback zur Weiterbildung 'Münsteraner Elternprogramm'
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Reichmuth, K, Hofman, R, Brinkheetker, S, am Zehnhoff-Dinnesen, A, Reichmuth, K, Hofman, R, Brinkheetker, S, and am Zehnhoff-Dinnesen, A
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Hintergrund: Nationale und internationale Leitlinien empfehlen evidenz-basierte, familienzentrierte Frühförderung nach Früherkennung einer Hörschädigung durch Neugeborenen-Hörscreening (UNHS) [DGPP, 2013; Moeller, 2013]. Familienzentrierte Hör-Frühförderung gilt - neben der frühen Diagnose und pädaudiologischen Versorgung - als wesentlich für den erfolgreichen Lautspracherwerb [Moeller, 2000]. Da Fachkräfte in der Hörfrühförderung seit UNHS mit wesentlich jüngeren Kindern arbeiten, benötigen sie eine entsprechende Weiterbildung [Leonard, 2012]. Seit 2012 qualifizieren wir in einer 6-tägigen Weiterbildung Hör-Frühförderer zur Durchführung der nachweislich wirksamen Frühintervention "Münsteraner Elternprogramm zur Kommunikationsentwicklung von Säuglingen und Kleinkindern mit Hörschädigung (MEP)" [Reichmuth et al., 2013; Glanemann et al., 2013; Glanemann et al., 2016]. Zentral ist dabei die Vermittlung förderlicher kommunikativer Verhaltensweisen (vor allem Responsivität) u.a. mithilfe von Videofeedback.Material und Methoden: Das Feedback der Weiterbildungsteilnehmer wurde mit dem selbst entwickelten Fragebogen FB-MEP-WeiBi erhoben, der die Qualitätsmerkmale Inhalte, Didaktik, Organisation und beruflicher Nutzen abfragt. Er enthält 10 skalierte Fragen (0-4), 6 offene und 1 Entscheidungsfrage. Das bisherige Feedback stammt von 26 Teilnehmerinnen (TN) (Alter: 24-61), alle sind Fachkräfte in der Hör-Frühförderung oder Rehabilitation nach CI.Ergebnisse: Die Rücklaufquote betrug 100%. Der Gesamtwert aller skalierten Fragen als Maß der Zufriedenheit mit der Weiterbildung liegt bei M=3,6 (SD 0,3). Ergebnisse ausgewählter skalierter Fragen: Neuheit erlernter Inhalte (M=3,4; SD 0,5); Ausgewogenheit von Theorie und Praxis (M=3,6; SD 0,5); Weiterbildung empfehlenswert für Kollegen (M=3,9; SD 0,3). Alle TN geben an, ihr Kommunikationsverhalten gegenüber präverbalen Kindern verändert zu haben. Inhaltlich besonders wertvoll bewerteten sie die Anleitung zur Responsivität, das Wissen
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- 2017
8. Erfolgreich kommunizieren und am Leben teilhaben - Senioren mit CI
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Hofmann, R, Reichmuth, K, am Zehnhoff-Dinnesen, A, Hofmann, R, Reichmuth, K, and am Zehnhoff-Dinnesen, A
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Hintergrund: Der Erfolg einer Cochlea-Implantation bei spätertaubten Erwachsenen wird überwiegend mit Tonschwellen- und Sprachaudiometrie gemessen. Allerdings fordert die WHO im ICF, auch die Verbesserung von individueller Kommunikationsfähigkeit, sozialer Partizipation und Lebensqualität als Maßstab zu verwenden.Material und Methoden: Wir entwickelten den Fragebogen FB-Kom, der verschiedene Aspekte der Alltagskommunikation misst und für Menschen mit/ohne Hörschädigung einsetzbar ist; ebenso eine Parallelversion für Angehörige zur Beurteilung der Komm.fähigkeiten des CI-Trägers aus nächster Nähe.In einer prospektiven Pilotstudie beantworteten fünf spätertaubte Senioren mit CI (Alter: 55-80 Jahre) sowie ihr jeweils nächster Angehöriger o.g. FB-Kom zu zwei Messzeitpunkten: wenige Tage vor Implantation und mit 4 Monaten CI-Erfahrung. Darüber hinaus wurden eingesetzt: standard. Fragebögen zum soz. und emot. Handicap durch die Hörschädigung (HHIA, HHIE, HII-SOP) und zur Lebensqualität (AQoL-4D). Das Hörvermögen wurde jeweils mit Ton- und Sprachaudiometrie sowie mit dem SSQ erhoben. Fünf gematchte Normalhörende (+ Angehörige) dienten als Kontrollen.Ergebnisse: Nach vier Monaten CI-Erfahrung berichten die Teilnehmer weniger Missverständnisse als vor der Implantation (Mprä 5,4 [sd 1,0]; Mpost 3,6 [sd 1,5]), sowie höheren Gesprächserfolg (Mprä 2,8 [sd 0,9]; Mpost 1,4 [sd 1,6]) und weniger Gesprächsanstrengung (Mprä 5,1 [sd 1,0]; Mpost 3,7 [sd 1,6]). Allerdings geben sie an, weiterhin - mehr als die normalhör. Kontrollen - im Gespräch zu "bluffen" (Mpost 3,3 [sd 1,5]; Mcontr 1,7 [sd 0,6]) und auf die Hilfe ihrer Kommunikationspartner angewiesen zu sein (Mpost 3,6 [sd 1,4]; Mcontr 1,4 [sd 0,4]). Skalierung FB-Kom: 1-7. Für die Zukunft wünschen sie sich noch mehr Unabhängigkeit und Erfolg in ihrer Kommunikation. Die Angehörigen berichten von einem reduzierten, aber immer noch existenten sozialen und emotionalen Handicap für sich selbst durch die Hörschädigung ihres Partners.Dis
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- 2017
9. Münsteraner Elternprogramm – Elternfeedback
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Glanemann, R., primary, Reichmuth, K., additional, and am Zehnhoff-Dinnesen, A., additional
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- 2015
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10. Verbesserte Kommunikation zwischen Eltern und ihren hörgeschädigten Kleinkindern – Ergebnisse zum Münsteraner Elterntraining
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Reichmuth, K, Glanemann, R, Embacher, A, Matulat, P, and am Zehnhoff-Dinnesen, A
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ddc: 610 ,610 Medical sciences ,Medicine - Abstract
Einleitung und Hintergrund Responsives Verhalten bedeutet, dem Kind die Initiative in der Kommunikation zu überlassen, regelmäßig und prompt auf Kommunikationsversuche zu reagieren und darauf ausgestaltend einzugehen [ref:3]. Eltern hörgestörter Kleinkinder zeigen[for full text, please go to the a.m. URL], 27. Wissenschaftliche Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Phoniatrie und Pädaudiologie (DGPP)
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- 2010
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11. Schriftspracherwerb nach Cochlea Implantation
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Fiori, A, Reichmuth, K, Matulat, P, and am Zehnhoff-Dinnesen, A
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ddc: 610 - Abstract
Die Schriftsprachentwicklung hörgeschädigter Kinder ist oft beeinträchtigt, wird jedoch in der Evaluation der Sprachentwicklung nach CI selten berücksichtigt. Welche Rolle Vorläuferfunktionen wie die phonologische Bewusstheit, auditives/visuelles Kurzzeitgedächtnis und aktiver Wortschatz beim Schriftspracherwerb dieser Kinder spielen ist noch unklar. Wir untersuchen 21 monolingual deutsche CI-Kinder vom Vorschulalter bis zur 2. Klasse längsschnittlich. Alle Kinder wurden vor Ende des 4. LJ implantiert und besuchen Regelschulen (4) oder Förderschulen (17). Zu 3 Untersuchungszeitpunkten (Zeitpunkt 3 im Juni 08) erfolgt die Dokumentation des Lese- und Schreiberwerbs unter zusätzlicher Berücksichtigung der o.g. Vorläuferfunktionen anhand standardisierter, normierter Testverfahren. 16 Probanden zeigten schon bei der Erstuntersuchung grundlegende Kompetenzen der phonologischen Bewusstheit. Lesen und Schreiben variierten von rudimentären Kenntnissen bis hin zu altersadäquaten Leistungen in der Erstuntersuchung. Quantitative Leistungsverbesserungen zeigten sich in 12 Fällen, in 6 kam es qualitativ zu subtilen Fortschritten. 8 Probanden zeigten konstant unterdurchschnittliche Wortschatztestleistungen. Statistische Zusammenhänge zwischen Lesen/Schreiben und den Vorläuferfunktionen bestehen nicht, dabei ist bemerkenswert, dass trotz vorhandener phonologischer Kompetenzen in dieser Gruppe kein kausaler Zusammenhang mit der Lese- und Rechtschreibentwicklung zu bestehen scheint.
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- 2008
12. Computerbasiertes Verblernen bei Kindern mit Cochlea Implantat (Pilotstudie)
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Glanemann, R, Reichmuth, K, Fiori, A, am Zehnhoff-Dinnesen, AG, and Dobel, C
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ddc: 610 - Abstract
Die Sprachentwicklung bei Kindern mit Cochlea Implantat (CI) verläuft individuell sehr verschieden. Im besten Fall zeigen die Kinder einen akzelerierenden Entwicklungsverlauf und wenige Jahre postoperativ einen altersgerechten Sprachentwicklungsstand. Bei vielen Kindern entwickelt sich die Sprache jedoch qualitativ und quantitativ abweichend , . Wir adaptierten das von Breitenstein & Knecht entwickelte Lernparadigma für ein Verbentraining mit CI-Kindern. Das Prinzip, das diesem fünftägigen selbstapplizierbaren Computertraining zugrunde liegt, ist das des so genannten statistisch-assoziativen Lernens. Sechs CI-Kinder im Alter von 5-14 Jahren mit eingeschränktem Wortschatz nahmen an dem Training des passiven Verben-Vokabulars (Wort-Bild-Zuordnung) teil. Der Lernzuwachs vom ersten bis fünften Trainingstag betrug im Durchschnitt 25%. Bemerkenswert ist, dass die Probanden auch einen signifikanten Fortschritt bezüglich der aktiven Benennung der Handlungen zeigen. Im Durchschnitt erweiterten die Kinder ihren aktiven Wortschatz innerhalb des 40-Verben-Sets um 12 Wörter. Der Lernerfolg blieb bei der Testung vier Wochen nach Trainingsabschluss bei fast allen Kindern stabil. Diese Ergebnisse zeigen, dass das autonom durchgeführte und computerbasierte Training eine effektive Methode ist, um den Wortschatz bei CI-Kindern (ab fünf Jahren) zu erweitern. Dies trifft auch zu für Kinder, die bisher nur langsame sprachliche Fortschritte machen.
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- 2008
13. Elternfragebögen (ELFRA) zur Evaluation der expressiven Wortschatzentwicklung bei hörgeschädigten Kindern innerhalb der ersten zwei Jahre nach Cochlea-Implantation
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Reichmuth, K, Knief, A, Matulat, P, Fiori, A, Nickisch, A, Swart, J, Elixmann-Mittler, K, Voigtmann, V, Döring, W, and am Zehnhoff-Dinnesen, A
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ddc: 610 - Abstract
Die Entwicklung des produktiven Wortschatzes im zweiten Lebensjahr gilt als wichtiger Prädiktor für den Spracherwerb. 50 Wörter gelten als psycholinguistische Grundvoraussetzung für Wortschatzexplosion und Grammatikentwicklung. Diese Meilensteine nutzt das Screeningverfahren ELFRA II zur Früherkennung von Sprachentwicklungsverzögerung. Nur 50% der Kinder nach Cochlea Implantation (CI) zeigen Hörenden vergleichbare Entwicklungsverläufe. Eignet sich der ELFRA II zur Evaluation der Lautsprachentwicklung nach CI und als Frühindikator für verzögerte Entwicklung? Bei 24 Kindern einer Multizenterstudie dokumentierten wir mit ELFRA-Fragebögen präoperativ sowie 6, 12, 18 und 24 Monate nach Sprachprozessor-Erstanpassung den produktiven Wortschatz und den Beginn der Satzbildung. Alle Kinder waren vor Ende des 4. LJ (Altersrange 10-45 Monate, Median 23) unilateral implantiert, präoperativ nonverbal normal bis leicht verzögert entwickelt und einsprachig deutsch lautsprachlich orientiert rehabilitiert. Mit 95, 2% erreichen deutlich mehr CI-Kinder bis 24 Monate den Schwellenwert von 50 im Vergleich zur Normierungsgruppe (80%). 41% beginnen unter 50 Wörtern mit Zweiwortsätzen. Bereits nach 18 Monaten erreichen 71% das 50-Wortkriterium, 83% zeigen Zweiwortäußerungen. Die Anwendung der kritischen Werte auf dieses Intervall sollte daher erwogen werden. Die fortlaufende Evaluation wird Aussagen zu Sensitivität und Spezifität des ELFRA II für die CI-Kinder ermöglichen.
- Published
- 2006
14. Evaluation des frühen Sprachverständnisses bei Kindern mit Cochlea Implantat in den ersten 18 Monaten mittels des Elternfragebogens ELFRA-I
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Hartwig, S, Reichmuth, K, Knief, A, Fiori, A, Matulat, P, Nickisch, A, Swart, J, Elixmann-Mittler, K, Doering, WH, and am Zehnhoff-Dinnesen, AG
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ddc: 610 - Abstract
Die Sprachentwicklung früh implantierter Kinder mit Cochlea-Implantat (CI) verläuft in 50% aller Fälle analog der Normalhörender. In dieser Studie wird der Prädiktor "Sprachverständnis" aus dem ELFRA-I bei implantierten Kindern in den ersten 18 Monaten postoperativ genutzt und untersucht, ob die kritischen Werte auf CI-Kinder anwendbar sind.Es handelt sich um eine prospektive Längsschnittstudie mit 22 einsprachig lautsprachlich aufwachsenden Kindern nach einseitiger Implantation vor dem 4. Lebensjahr. Das Alter beim Eingriff lag zwischen 10-45 Monaten (Median 21). Die allgemeine Entwicklung ist normal bis leicht verzögert. Die präoperativ und 6, 12 und 18 Monate nach Erstanpassung des Sprachprozessors postoperativ durchgeführte Erhebung beinhaltet ELFRA-I- und pädaudiologische Daten.Alle Kinder zeigen nach 12 Monaten Höralter eine vorsprachliche Entwicklung, wobei 6 Kinder (27%) unterhalb des kritischen Wertes von 17 bleiben, sie gelten als Risikokinder. 73% überschreiten den kritischen Wert, 3 Kinder erreichen Deckenwerte. Bis zum Höralter von 18 Monaten erreicht nur ein weiteres der 6 Risikokinder den kritischen Wert.Unsere Ergebnisse und das zunehmend sinkende Implantationsalter bis unter 12 Monate legen den Einsatz des ELFRA-I als mögliches Screening-Tool der Entwicklung des frühen Sprachverstehens von CI-Kindern im Höralter von 12 und 18 Monaten nahe. Aussagen zu Sensitivität und Spezifität wird die weitere Evaluation des ELFRA-I ermöglichen.
- Published
- 2006
15. Elternbeurteilung des Münsteraner Elternprogramms zur Kommunikationsförderung von Säuglingen und Kleinkindern mit Hörschädigung
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Glanemann, R, Reichmuth, K, am Zehnhoff-Dinnesen, A, Glanemann, R, Reichmuth, K, and am Zehnhoff-Dinnesen, A
- Abstract
Hintergrund: Das Münsteraner Elternprogramm (MEP) ist eine familienzentrierte Frühintervention direkt nach Diagnosestellung einer Hörschädigung im Neugeborenen-Hörscreening. Es wurde an der o.g. Klinik entwickelt und wird dort seit 2009 durchgeführt. Dass das Elternprogramm das Kommunikationsverhalten hörender Eltern gegenüber ihrem hörgeschädigten Kind nachhaltig positiv verändert, konnte in der begleitenden wissenschaftlichen Interventionsstudie belegt werden . Hier berichten wir über die Beurteilung der Eltern zur Qualität des MEP.Material und Methoden: Allen Teilnehmern des MEP (N=23) wurden direkt nach Abschluss des Programms folgende zwei Fragebögen ausgehändigt: (1) der normierte Fragebogen zur Zufriedenheit mit der Behandlung (FBB, Mattejat & Remschmidt) und (2) der selbst entwickelte Fragebogen zur Beurteilung des Münsteraner Elternprogramms (FB-MEP).Ergebnisse: Die Elternzufriedenheit im FBB beträgt 3,39 (M, SD=0,48; Skala 0-4) und im FB-MEP 3,31 (M, SD=0,51; Skala 0-4). Die Korrelation zwischen den beiden Fragebögen beträgt r=0.691, p<.0005 (Pearson). In den offenen Fragen wurden insbesondere der Kontakt und Austausch mit anderen betroffenen Eltern sowie die konkrete Hilfestellung für die Kommunikation mit dem hörgeschädigten, noch vorsprachlichen Kind von den Eltern positiv herausgestellt.Diskussion: Teilnehmende Eltern bewerten das MEP bezüglich Inhalt, Durchführung und individuellem Nutzen sehr positiv. Damit erfüllt das MEP das Bedürfnis der Eltern nach früher qualifizierter Unterstützung bei Diagnosestellung im UNHS .
- Published
- 2013
16. Anbahnung Talker gestützter Kommunikation mit Augenansteuerung bei einem Kind mit schwerer zerebraler Bewegungsstörung - eine Falldokumentation
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Reichmuth, K, Leson, S, am Zehnhoff-Dinnesen, A, Reichmuth, K, Leson, S, and am Zehnhoff-Dinnesen, A
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Hintergrund: Sprach- und Kommunikationsförderung bei Kindern mit cerebralen Bewegungsstörungen ohne (oder mit unzureichender) Lautsprache erfordert den Einbezug gezielter Maßnahmen Unterstützter Kommunikation (UK) . Nach stagnierender Kommunikationsanbahnung mithilfe manueller Ansteuerung einfacher elektronischer Tasten und Versuchen bildgestützter Kommunikation, stellte sich die Frage, ob ein 5-jähriger Junge unserer Klinik mit schwerer Tetraplegie und Dysarthrie nach perinataler Asphyxie ohne Lautsprache durch gezieltes Training mithife eines augengesteuerten Talkers die basalen motorischen Fähigkeiten zur Bedienung erwirbt und seine kommunikativen Fähigkeiten steigern kann.Material und Methoden: Die Anbahnung erfolgte über 4 Monate mit dem Talker My Tobii C 12 mit Ceye Modul . Das interdisziplinäre Training durch Logopädin, Erzieherin und Eltern umfasste 1.Optimierung der Positionierung im Reha Buggy mittels Kopfstütze, 2.Verbesserung der Ansteuerung bildlicher Angebote auf dem gesamten Bildschirm (9 Rasterfelder), 3. Erweiterung der kommunikativen Fähigkeit des aktiven Wünschens in Spiel- und Alltagssituationen. Mittels Video dokumentierten wir die Blickbewegungen der Ansteuerungs- und Auslöseversuche auf dem Bildschirm in Vor- und Nachtest nach 2 und 4 Monaten.Ergebnisse: Ansteuerungssicherheit und Blickdauer steigern sich im Trainingsverlauf deutlich. Nach 2 Monaten ist aktives Wünschen mit Auswahl aus 2 fotogestützten Angeboten möglich, nach 4 Monaten aus 4 Angeboten, sowie erfolgreiches Finden/Ansteuern erfragter Personen aus 9 angebotenen Fotos. Zusätzlich nutzt der Junge beginnend das symbolgestützte Beantworten von ja/nein Fragen.Diskussion: Die Anbahnung Talker gestützter Kommunikation mit Augenansteuerung zeigte nach kurzer Trainingszeit deutliche, der manuellen Ansteuerung überlegene Erfolge, die dem Kind erstmals die aktive Partizipation an seinem sozialen Umfeld ermöglichen und die Grundlage für den weiteren Spracherwerb und die Beschulung deutlich v
- Published
- 2011
17. Münsteraner Elterntraining zur Kommunikationsförderung bei Kleinkindern mit Hörschädigung - ein Forschungsprojekt
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Glanemann, R, Reichmuth, K, Embacher, A, Matulat, P, am Zehnhoff-Dinnesen, A, Glanemann, R, Reichmuth, K, Embacher, A, Matulat, P, and am Zehnhoff-Dinnesen, A
- Abstract
Elternbeteiligung und ein früher Interventionsbeginn (<11 Mo) sind wesentliche Einflussfaktoren für eine erfolgreiche Lautsprachentwicklung hörgeschädigter Kinder. Ziel des Projektes ist die Entwicklung, Durchführung und Evaluation eines Kommunikationstrainings für Eltern hörgeschädigter Säuglinge und Kleinkinder unmittelbar nach der Erstversorgung mit einer technischen Hörhilfe. Probanden sind Eltern prälingual hörgeschädigter Kinder (bis max. 2½ J) mit abgesicherter ein- oder beidseitiger versorgungspflichtiger Hörschädigung max. 4 Monate nach Diagnoseeröffnung. Es handelt sich um eine klinische Interventionsstudie mit nicht-randomisiertem Gruppenvergleich zwischen einer Behandlungs- und einer Kontrollgruppe. Die Effektivität des Elterntrainings wird an den Veränderungen (1) im kindorientierten Kommunikationsverhalten der Eltern, (2) des erlebten Stress- und Belastungsempfindens der Eltern sowie der elterlichen Einschätzung ihrer eigenen persönlichen und sozialen Ressourcen im Vergleich zur Kontrollgruppe gemessen. Das Training umfasst 6 Gruppen- und 2 Einzeltrainingstermine. Es erfolgen 1 Vor- und 2 Nachuntersuchungen 1 Woche & 3 Monaten nach Training (semistrukturierte Eltern-Kind-Interaktion/ Video und standardisierte Fragebögen/ PSI-K-36; SOC-9; F-SozU-K-22). Im Mai 2009 startete die erste von 6 geplanten Gruppen (je 4-6 Elternteile). Wir werden über Methodik, erste Erfahrungen und Ergebnisse berichten.
- Published
- 2009
18. Sensitivität der Elternfragebögen ELFRA-1 und -2 für eine abweichende Sprachentwicklung bei Kindern nach Cochlea Implantation
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Reichmuth, K, Nickisch, A, Matulat, P, Schmeken, I, Menke, C, Knief, A, Swart, J, Elixmann-Mittler, K, Döring, W, Knauf, A, Lesinski-Schiedat, A, von der Haar-Heise, S, am Zehnhoff-Dinnesen, A, Reichmuth, K, Nickisch, A, Matulat, P, Schmeken, I, Menke, C, Knief, A, Swart, J, Elixmann-Mittler, K, Döring, W, Knauf, A, Lesinski-Schiedat, A, von der Haar-Heise, S, and am Zehnhoff-Dinnesen, A
- Abstract
Die sprachlichen Entwicklungsverläufe bei Kindern nach Cochlea Implantation weisen anhaltend eine große Variabilität auf. Wünschenswert ist ein Evaluationsinstrument, das früh abweichende Entwicklungen erkennt. Die ELFRA-Bögen gelten für das Lebensalter 2J als valides Screeningverfahren zur Früherkennung von Risikokindern in der Normalpopulation. In einer multizentrischen Gruppenstudie untersuchten wir die Sensitivität des ELFRA zur Früherkennung einer nicht höraltersgerechten Sprachentwicklung nach Cochlea Implantation. Wir dokumentierten bei 22 kongenital ertaubten, nonverbal unauffälligen Kindern (11w; 11m), die vor Ende des 3.LJ unilateral implantiert wurden (OP 13-33 Mo, Mittel 19, 7 Mo), längsschnittlich die Sprachentwicklung: Prä- & postoperativ mit Höralter (HA) 1J mit ELFRA-1, sowie 1;6 und 2J mit ELFRA-2, sowie einmalig ab HA 3J (range 3;1-4;6J) mit den Sprachentwicklungstests SETK 3-5 (SV, SR, MR), AWST-R & PET-ZFG. 21 von 22 Kindern sind mit HA 1J unauffällig im ELFRA-1, 3 Kinder sind im ELFRA-2 mit HA 2J auffällig. 72,7% der Kinder zeigen später für das HA unterdurchschnittliche Leistungen (T-Werte <40) in mind. einem der sprachlichen Tests, 27,3% sind in allen Tests höraltersgerecht. Die Ergebnisse zeigen eine geringe Sensitivität (ELFRA-1: 6%; ELFRA-2: 19%) des ELFRA für die Stichprobe. Modifizierte Anwendungen des ELFRA-2 mit höherer Vorhersagekraft für die Gruppe der CI-Kinder werden diskutiert.
- Published
- 2009
19. Münsteraner Elternprogramm - Elternfeedback.
- Author
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Glanemann, R., Reichmuth, K., and Zehnhoff-Dinnesen, A.
- Abstract
Copyright of HNO is the property of Springer Nature and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
- Published
- 2016
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20. E014 PC-BASED Word-Training after pediatric cochlear implantation
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Glanemann, R., primary, Reichmuth, K., additional, Fiori, A., additional, Zehnhoff-Dinnesen, A. am, additional, and Dobel, C., additional
- Published
- 2011
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21. E015 Parental communication-training after early diagnosis of hearing-impairment by UNHS – The concept
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Reichmuth, K., primary, Embacher, A., additional, Glanemann, R., additional, Matulat, P., additional, and Zehnhoff-Dinnesen, A. am, additional
- Published
- 2011
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- View/download PDF
22. E016 Parental communication-training after early diagnosis of hearing-impairment by UNHS – First results
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Glanemann, R., primary, Reichmuth, K., additional, Matulat, P., additional, and Zehnhoff-Dinnesen, A. am, additional
- Published
- 2011
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23. Vorschläge zur modellgeleiteten Erhebung der Schriftsprachkompetenzen bei Schulkindern nach Cochlea Implantation - eine Pilotstudie
- Author
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Fiori, A., primary, Reichmuth, K., additional, Matulat, P., additional, Schmidt, C., additional, and Dinnesen, A., additional
- Published
- 2006
- Full Text
- View/download PDF
24. Mechanisms of the cerebrovascular response to apnoea in humans
- Author
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Przyby owski, T., primary, Bangash, M.-F., additional, Reichmuth, K., additional, Morgan, B. J, additional, Skatrud, J. B, additional, and Dempsey, J. A, additional
- Published
- 2003
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25. Older adults with ci: communication skills, social participation and quality of life.
- Author
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Hofmann, R., Reichmuth, K., Brinkheetker, S., and am Zehnhoff-Dinnesen, A.
- Subjects
- *
CONFERENCES & conventions , *COCHLEAR implants , *COMMUNICATIVE competence , *QUALITY of life , *SOCIAL participation - Abstract
Objectives: The success of cochlear implantation in postlingually deafened adults is usually measured by puretone and speech audiometry. However, the WHO states in the ICF that rehabilitation should also be assessed according to individual communication skills, social participation and quality of life. We developed and implemented a questionnaire that focuses on everyday communication and allows comparison between people with normal and impaired hearing. A parallel version for assessment of the CI-users' communication by their significant other was also developed. Additionally, we assessed social participation and quality of life of CI-users before implantation and with 4 months CI experience Sources and methods: In a prospective pilot study, five post-lingually and progressively deafened participants (55-80 yrs) and their significant others answered questionnaires concerning communication behaviour (questionnaire developed by the authors), social and emotional handicap (HHIA, HHIE, HII-SOP) [1-3], and quality of life (AQoL-6D) [4] at two timepoints: before implantation and with 4 months CI experience. Hearing ability was measured using pure-tone and speech audiometry and the SSQ [5]. Five matched normal-hearing participants served as controls. Results: Participants with 4 months CI experience reported fewer misunderstandings, higher communicative success and less communicative effort than before implantation, though they did not reach the level of normal-hearing controls on these measures. CI users still often pretend that they have understood spoken communication and are still dependent on their significant other. They wish for further communicative success and greater independence. Conclusion: Cochlear implantation alone does not lead to normal communication behaviour and social participation. These issues and the role of the significant other should also be focused on in rehabilitation alongside auditory training. Apart from the AQoL-6D the questionnaires used in this study proved to be suitable instruments for documenting the course of rehabilitation. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
- Published
- 2018
26. Dialysis for paediatric acute kidney injury in Cape Town, South Africa.
- Author
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McCulloch MI, Luyckx VA, Morrow B, Nourse P, Coetzee A, Reddy D, Du Buisson C, Buckley J, Webber I, Numanoglu A, Sinclair G, Nelson C, Salie S, Reichmuth K, and Argent AC
- Subjects
- Humans, South Africa epidemiology, Retrospective Studies, Child, Preschool, Male, Infant, Female, Child, Adolescent, Renal Dialysis adverse effects, Renal Dialysis methods, Infant, Newborn, Treatment Outcome, Acute Kidney Injury therapy, Acute Kidney Injury mortality, Acute Kidney Injury epidemiology, Peritoneal Dialysis adverse effects, Peritoneal Dialysis methods
- Abstract
Background: Dialysis is lifesaving for acute kidney injury (AKI), but access is poor in less resourced settings. A "peritoneal dialysis (PD) first" policy for paediatric AKI is more feasible than haemodialysis in low-resource settings., Methods: Retrospective review of modalities and outcomes of children dialysed acutely at Red Cross War Memorial Children's Hospital between 1998 and 2020., Results: Of the 593 children with AKI who received dialysis, 463 (78.1%) received PD first. Median age was 9.0 (range 0.03-219.3; IQR 13.0-69.6) months; 57.6% were < 1 year old. Weights ranged from 0.9 to 2.0 kg (median 7.0 kg, IQR 3.0-16.0 kg); 38.6% were < 5 kg. PD was used more in younger children compared to extracorporeal dialysis (ECD), with median ages 6.4 (IQR 0.9-30.4) vs. 73.9 (IQR 17.5-113.9) months, respectively (p = 0.001). PD was performed with Seldinger soft catheters (n = 480/578, 83%), predominantly inserted by paediatricians at the bedside (n = 412/490, 84.1%). Complications occurred in 127/560 (22.7%) children receiving PD. Overall, 314/542 (57.8%) children survived. Survival was significantly lower in neonates (< 1 month old, 47.5%) and infants (1-12 months old, 49.2%) compared with older children (> 1 year old, 70.4%, p < 0.0001). Survival was superior in the ECD (75.4%) than in the PD group (55.6%, p = 0.002)., Conclusions: "PD First for Paediatric AKI" is a valuable therapeutic approach for children with AKI. It is feasible in low-resourced settings where bedside PD catheter insertion can be safely taught and is an acceptable dialysis modality, especially in settings where children with AKI would otherwise not survive., (© 2024. The Author(s).)
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- 2024
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27. Aetiology of pleural effusions in children living in a high TB endemic setting.
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Wordui S, Masu A, Golden L, Chaya S, Reichmuth K, Visagie A, Ayuk A, Owusu SK, Marangu D, Affendi N, Lakhan A, Gray D, Vanker A, Zar HJ, and Zampoli M
- Subjects
- Humans, Male, Female, Child, Preschool, Child, Cross-Sectional Studies, Infant, South Africa epidemiology, Tuberculosis diagnosis, Tuberculosis complications, Tertiary Care Centers, Endemic Diseases, Pleural Effusion microbiology, Pleural Effusion etiology, Pleural Effusion diagnosis, Polymerase Chain Reaction
- Abstract
BACKGROUND Confirming the aetiology of pleural effusion in children may be difficult in TB-endemic settings. We investigated the role of polymerase chain reaction (PCR) and routine biochemical tests in discriminating pleural effusion caused by bacteria from other aetiologies.METHODS This is a cross-sectional post-hoc analysis among children with pleural effusion in a tertiary hospital in South Africa, incorporating new data from PCR testing of stored pleural fluid. Aetiological classification was defined by microbiological confirmation.RESULTS Ninety-one children were enrolled; the median age 31 months (IQR 12-102). The aetiology of pleural effusion was 40% (36/91) bacteria, 11% (10/91) TB, 3% (3/91) viruses, 11% (10/91) polymicrobial and 35% (32/91) had no pathogen identified. The most common pathogen was Staphylococcus aureus (27/91, 30%) with similar yields on culture and PCR, followed by Streptococcus pneumoniae (12/91, 13%), detected more commonly by PCR. PCR reduced the number of children with unconfirmed aetiologies from 48 to 32. Characteristics of children with no pathogen most resembled those with TB. Pleural fluid lactate dehydrogenase ≥1,716 U/L best discriminated bacterial pleural effusion from other aetiologies (sensitivity of 86%; specificity 95%). .CONCLUSION PCR improved detection of pathogens and reduced number of children with unconfirmed aetiologies in presumed exudative pleural effusion.- Published
- 2024
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28. Paediatric anaphylaxis in South Africa.
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Chippendale SE, Reichmuth K, Worm M, and Levin M
- Abstract
Introduction: Anaphylaxis is a severe, life-threatening generalized hypersensitivity reaction. While guidelines to reduce the morbidity, risk, and mortality of anaphylaxis are widely available, adherence to these is often suboptimal. We aimed to audit paediatric anaphylaxis at a South African tertiary allergy referral centre, comparing our data to those of the large Network of Severe Allergic Reactions (NORA) registry., Methods: Children treated for severe allergic reactions between January 2014 and August 2016 were identified for screening using ICD-10 coding of all admissions and discharges, pharmacy records of adrenaline autoinjector dispensing, and additional referrals from the allergy department to the study. Screened participants not meeting the inclusion criteria after preliminary questioning and/or folder review were excluded. Data were collected via a standardized questionnaire using direct interviews, and captured on a local web-based registry., Results: Of the 156 episodes analysed, >40% were graded as severe and nearly two-thirds of patients were seen for a recurrent episode. Males, younger children, and individuals of mixed-race ethnicity were more frequently affected. Skin and mucosa were most commonly involved, followed by respiratory and gastrointestinal involvement; cardiovascular and other systemic involvement occurred infrequently. Specific IgE assay was the most frequently requested test. Food-related triggers (peanut, hen's egg, fish, cashew nuts and cows' milk) predominated and decreased with age. Anaphylaxis was strongly correlated with atopic conditions. While prophylactic measures were almost universally instituted, adrenaline was rarely used, by both lay persons and healthcare professionals. Hospital admissions were infrequent, and no deaths were recorded., Conclusion: Management of anaphylaxis can be improved. Specifically, the use of adrenaline prior to hospital arrival remains suboptimal. Ongoing education and training of patients, parents, teachers, and healthcare workers is identified as an area requiring intensification., Competing Interests: None to declare., (© 2022 The Authors.)
- Published
- 2022
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29. Osmotic induction of placental growth factor in retinal pigment epithelial cells in vitro: contribution of NFAT5 activity.
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Hollborn M, Reichmuth K, Prager P, Wiedemann P, Bringmann A, and Kohen L
- Subjects
- Adult, Aged, Cell Hypoxia, Cells, Cultured, Female, Gene Expression, Humans, Macular Degeneration metabolism, Macular Degeneration pathology, Male, Middle Aged, Osmolar Concentration, Placenta Growth Factor metabolism, Retinal Pigment Epithelium pathology, Signal Transduction, Transcriptional Activation, Vascular Endothelial Growth Factor A genetics, Vascular Endothelial Growth Factor A metabolism, Epithelial Cells metabolism, Placenta Growth Factor genetics, Transcription Factors physiology
- Abstract
One risk factor of neovascular age-related macular degeneration is systemic hypertension; hypertension is mainly caused by extracellular hyperosmolarity after consumption of dietary salt. In retinal pigment epithelial (RPE) cells, high extracellular osmolarity induces vascular endothelial growth factor (VEGF)-A (Hollborn et al. in Mol Vis 21:360-377, 2015). The aim of the present study was to determine whether extracellular hyperosmolarity and chemical hypoxia trigger the expression of further VEGF family members including placental growth factor (PlGF) in human RPE cells. Hyperosmotic media were made up by addition of 100 mM NaCl or sucrose. Chemical hypoxia was induced by CoCl2. Gene expression was quantified by real-time RT-PCR, and secretion of PlGF-2 was investigated with ELISA. Nuclear factor of activated T cell 5 (NFAT5) was depleted using siRNA. Extracellular hyperosmolarity triggered expression of VEGF-A, VEGF-D, and PlGF genes, and secretion of PlGF-2. Hypoosmolarity decreased PlGF gene expression. Hypoxia induced expression of VEGF-A, VEGF-B, VEGF-D, and PlGF genes. Extracellular hyperosmolarity and hypoxia produced additive PlGF gene expression. Both hyperosmolarity and hypoxia induced expression of KDR and FLT-4 receptor genes, while hyperosmolarity caused neuropilin-2 and hypoxia neuropilin-1 gene expression. The hyperosmotic, but not the hypoxic, PlGF gene expression was in part mediated by NFAT5. The expression of PlGF in RPE cells depends on the extracellular osmolarity. The data suggest that high consumption of dietary salt may exacerbate the angiogenic response of RPE cells in the hypoxic retina via transcriptional activation of various VEGF family member genes.
- Published
- 2016
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30. Responsive parenting intervention after identification of hearing loss by Universal Newborn Hearing Screening: the concept of the Muenster Parental Programme.
- Author
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Reichmuth K, Embacher AJ, Matulat P, Am Zehnhoff-Dinnesen A, and Glanemann R
- Subjects
- Adult, Communication, Deafness congenital, Deafness therapy, Female, Germany, Hearing Loss congenital, Hearing Loss therapy, Hearing Tests, Humans, Infant, Infant, Newborn, Language Development, Male, Neonatal Screening standards, Parent-Child Relations, Program Evaluation, Audiometry standards, Deafness diagnosis, Hearing Loss diagnosis, Parenting, Parents education
- Abstract
Background: Parents of newborns with hearing loss (HL) identified by Universal Newborn Hearing Screening (UNHS) programmes wish for educational support soon after confirmation and for contact with other affected families. Besides pedaudiological care, a high level of family involvement and an early start of educational intervention are the best predictors for successful oral language development in children with HL. The implementation of UNHS has made it necessary to adapt existing intervention concepts for families of children with HL to the needs of preverbal infants. In particular, responsiveness has proven to be a crucial skill of intuitive parental behaviour in early communication between parents and their child. Since infants with HL are being fitted earlier with hearing devices, their chances of learning oral language naturally in daily communication with family members have noticeably improved., Objectives: The Muenster Parental Programme (MPP) aims at empowering parents in communicating with their preverbal child with HL and in (re-)building confidence in their own parental resources. Additionally, it supplies specific information about auditory and language development and enables exchange with other affected parents shortly after the diagnosis., Concept: The MPP is a responsive parenting intervention specific to the needs of parents of infants with HL identified by UNHS or through other indices and testing within the first 18 months of life. It is based on the communication-oriented Natural Auditory Oral Approach and trains parental responsiveness to preverbal (3-18 months) infants with HL. The MPP has been developed for groups of 4-6 families and comprises six group sessions (without infants), two single training sessions with video feedback, and two individual counselling sessions. At the age of 24-30 months, an individual refresher training session is offered to the parents for adapting their responsiveness to the current verbal level of the child via dialogic book reading. The programme also benefits parents of paediatric cochlear implant (CI) candidates preimplantation and postimplantation., Conclusions: The MPP is evidence-based (see Glanemann et al., this volume) and meets the current need for effective family-centred educational intervention after UNHS., (Copyright © 2013 Elsevier Ireland Ltd. All rights reserved.)
- Published
- 2013
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31. Muenster Parental Programme empowers parents in communicating with their infant with hearing loss.
- Author
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Glanemann R, Reichmuth K, Matulat P, and Zehnhoff-Dinnesen AA
- Subjects
- Adult, Cohort Studies, Deafness diagnosis, Deafness therapy, Female, Germany, Hearing Loss therapy, Humans, Infant, Male, Program Development, Program Evaluation, Prospective Studies, Severity of Illness Index, Communication, Early Intervention, Educational organization & administration, Hearing Loss diagnosis, Parent-Child Relations, Parents education
- Abstract
Objective: With the implementation of the Universal Newborn Hearing Screening (UNHS), the age of diagnosis of children with hearing loss (HL) has been steadily declining in the past years. Consequently, there is a need for early educational intervention methods that are suitable for infants at the preverbal level. To meet this need we have developed and evaluated the Muenster Parental Programme (MPP), a responsive parenting programme for parents of children with HL aged 3-18 months. It aims at enhancing the parents' communicative skills towards their child., Methods: The MPP is introduced following confirmation of a HL. Flanked by two individual counselling sessions, the programme comprises six group sessions and two single training sessions with video feedback. The focus of the programme lies in enhancing parents' responsive behaviour and in reducing inappropriate initiative behaviour. The present study involved 29 parents of 24 children aged 6.6 (mean, range: 3-12) months at the outset of the MPP. The children's degree of HL ranged from moderate to profound. Parents of children with unilateral HL and/or risk for an additional developmental delay were included. The prospective study compared parent communication skills of a trained (N = 15) versus a control group (N = 14) before and after the MPP. For this purpose, instances of responsive behaviour to the signals of the child and total time of initiative behaviour within a 4-min video-sample were measured before and after completion of the study in both groups., Results: Trained parents could enhance their responsiveness to vocal and preverbal signals of the child (Wilcoxon test, p = .002) and also their responsiveness to non-verbal signals (Wilcoxon test, p < .001). Moreover, parents reduced their inappropriate initiative behaviour (related t-test, p < .001). Pre-post comparisons in the control group were non-significant., Conclusions: The increased parental responsiveness to infants with HL is of great importance as these early behaviours underlie later acquisition of speech, language, hearing and social communication skills. The MPP constitutes the first evaluated group concept for parents of infants with HL in the German-speaking countries and equally meets the needs of parents and professionals., (Copyright © 2013 Elsevier Ireland Ltd. All rights reserved.)
- Published
- 2013
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32. Antiretroviral regimens containing a single protease inhibitor increase risk of virologic failure in young HIV-infected children.
- Author
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Walters E, Reichmuth K, Dramowski A, Marais BJ, Cotton MF, and Rabie H
- Subjects
- Child, Child, Preschool, Cohort Studies, Female, HIV Infections complications, Humans, Infant, Male, Retrospective Studies, Risk Assessment, Treatment Failure, Tuberculosis complications, Antitubercular Agents administration & dosage, Drug Interactions, HIV Infections drug therapy, HIV Protease Inhibitors administration & dosage, Tuberculosis drug therapy
- Abstract
Rifampin-based tuberculosis treatment can cause subtherapeutic concentrations of protease inhibitors and virologic failure in children receiving antiretroviral therapy. Among 217 children on antiretroviral therapy, tuberculosis cotreatment (in 78) was associated with virologic failure. Ritonavir-based single protease inhibitor antiretroviral therapy regimen predicted virologic failure (adjusted odds ratio 3.7, 95% confidence interval 1.5-8.9, P = 0.004) on multivariate analysis.
- Published
- 2013
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33. [Deviant language development following cochlear implantation? Applicability of the parent questionnaire ELFRA-2].
- Author
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Reichmuth K, Nickisch A, Matulat P, Fiori A, Swart J, Elixmann-Mittler K, Voigtmann V, Döring W, Stollenwerk A, Lesinski-Schiedat A, von der Haar-Heise S, Knief A, and am Zehnhoff-Dinnesen A
- Subjects
- Child, Preschool, Early Diagnosis, Female, Follow-Up Studies, Humans, Infant, Language Development Disorders diagnosis, Male, Risk Factors, Sex Factors, Vocabulary, Cochlear Implantation adverse effects, Language Development Disorders etiology, Surveys and Questionnaires
- Abstract
Background: The parent questionnaire ELFRA-2 is considered a valid tool for early detection of delayed language development in 2-year-old children. Applicability for children treated with cochlear implants (CI) is to be investigated., Methods: By means of the ELFRA-2 we documented longitudinally for up to 24 months post implantation language development in 27 children treated before 3 years of age. The critical developmental criteria (related to age) were applied to CI children (related to duration of CI use) and gender-related normative data were taken as a reference., Results: Only two boys were identified as showing a language delay after 2 years of CI use. However, using normative data 11-44% of the children performed below average. Development in girls was faster than in boys. The influence of preoperative hearing experience declined over time., Conclusion: The critical developmental criteria of ELFRA-2 have proved to be unreliable for the identification of varying development after CI. Modified and gender-related evaluation is necessary.
- Published
- 2010
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34. [Do children with cochlear implants read or write differently?: literacy acquisition after cochlear implantation].
- Author
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Fiori A, Reichmuth K, Matulat P, Schmidt CM, and Am Zehnhoff-Dinnesen A
- Subjects
- Child, Child, Preschool, Female, Humans, Infant, Longitudinal Studies, Male, Cochlear Implants, Deafness physiopathology, Deafness rehabilitation, Learning, Reading, Writing
- Abstract
Background: Despite the fact that literacy acquisition in hearing impaired children is frequently hampered, reading and writing competences continue not to be regularly evaluated and documented in children fitted with cochlear implants (CI). In this 2-year longitudinal study literacy acquisition in children fitted with CI was investigated., Patients and Methods: In total, 18 pre- and primary school children fitted with CI who had suffered prelingual deafness were examined. Subjects' ages at CI fitting ranged from 0.9 to 5.9 years; they were raised orally and monolingual German and showed normal intellectual achievement. Familial risk of developing dyslexia was ruled out. To assess subjects' literacy acquisition precursor and partial abilities in reading and writing according to dual route and developmental models were examined three times within 2 years. Precursor abilities included development of vocabulary and phonological awareness. Partial abilities were mastery in sublexical and lexical word processing in reading and writing as well as auditory and visual working memory., Results: Subjects showed a broad range in performance regarding vocabulary development as well as literacy. Discrepant results in terms of age equivalent visual and underachievement in auditory working memory as well as good achievement in implicit phonological awareness and weakness in explicit demands on phoneme analysis and manipulation of phonemes can be described. Indications were that subjects tended towards lip reading the instructor's item presentation. Performance in the administered writing test reveals a preference for lexical word processing, whereas sublexical word processing seems to make relatively higher demands on subjects., Conclusions: Easier processing of visual information in partial and precursor abilities are consistent with a tendency to prefer a visual-lexical processing strategy. The presented study stresses the importance of generally assessing reading and writing skills when evaluating language development in children supplied with cochlear implants. Partial and precursor abilities should be included in order to identify any delay in development promptly. Thus, individual qualitative characteristics can be addressed in therapeutic intervention.
- Published
- 2010
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35. Influence of cerebral blood flow on breathing stability.
- Author
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Xie A, Skatrud JB, Barczi SR, Reichmuth K, Morgan BJ, Mont S, and Dempsey JA
- Subjects
- Adolescent, Adult, Blood Flow Velocity drug effects, Carbon Dioxide administration & dosage, Cardiovascular Agents pharmacology, Cerebrovascular Circulation drug effects, Female, Humans, Hypercapnia, Indomethacin pharmacology, Male, Pulmonary Ventilation drug effects, Sleep Apnea Syndromes chemically induced, Young Adult, Brain blood supply, Cerebrovascular Circulation physiology, Pulmonary Ventilation physiology, Sleep Apnea Syndromes physiopathology
- Abstract
Our previous work showed a diminished cerebral blood flow (CBF) response to changes in Pa(CO(2)) in congestive heart failure patients with central sleep apnea compared with those without apnea. Since the regulation of CBF serves to minimize oscillations in H(+) and Pco(2) at the site of the central chemoreceptors, it may play an important role in maintaining breathing stability. We hypothesized that an attenuated cerebrovascular reactivity to changes in Pa(CO(2)) would narrow the difference between the eupneic Pa(CO(2)) and the apneic threshold Pa(CO(2)) (DeltaPa(CO(2))), known as the CO(2) reserve, thereby making the subjects more susceptible to apnea. Accordingly, in seven normal subjects, we used indomethacin (Indo; 100 mg by mouth) sufficient to reduce the CBF response to CO(2) by approximately 25% below control. The CO(2) reserve was estimated during non-rapid eye movement (NREM) sleep. The apnea threshold was determined, both with and without Indo, in NREM sleep, in a random order using a ventilator in pressure support mode to gradually reduce Pa(CO(2)) until apnea occurred. results: Indo significantly reduced the CO(2) reserve required to produce apnea from 6.3 +/- 0.5 to 4.4 +/- 0.7 mmHg (P = 0.01) and increased the slope of the ventilation decrease in response to hypocapnic inhibition below eupnea (control vs. Indo: 1.06 +/- 0.10 vs. 1.61 +/- 0.27 l x min(-1) x mmHg(-1), P < 0.05). We conclude that reductions in the normal cerebral vascular response to hypocapnia will increase the susceptibility to apneas and breathing instability during sleep.
- Published
- 2009
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36. Development and evaluation of the new module 'communication disorders' in medical education.
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Deuster D, am Zehnhoff-Dinnesen A, Schmidt CM, Matulat P, Huebner JR, Reichmuth K, Fiori A, and Knief A
- Subjects
- Clinical Competence, Female, Germany, Humans, Male, Young Adult, Communication Disorders diagnosis, Curriculum, Education, Medical, Program Development, Program Evaluation methods
- Abstract
Background: Communication disorders are not taught as a self-contained topic in medical education, despite their high incidence and the similarities in the way in which they present clinically., Aims: This article describes the development of an elective subject 'Phoniatrics and Pediatric Audiology' covering five topics: hearing, language, and voice as well as psychometric tests and swallowing, with the objective of teaching a basic knowledge of the anatomy, physiology, and pathophysiology of the hearing and language system as well as symptoms, diagnostics, examination, and therapy of communication disorders. It contains theoretical background, practical exercises, and demonstrations of patient examinations., Methods: After initial modifications to the course, a statistical evaluation of the last two half-years in 2006 was performed., Results: The majority of students believe that the subject will be useful in their subsequent studies (94.2%) and medical practice (51.9%). All students affirmed that their expectations had been met by the course and they would choose it again., Conclusions: Uniting several communication disorders within a self-contained topic provides the opportunity to understand pathophysiological principles, similarities, and differences between normal and impaired function of the hearing and language system and voice production. In the authors' opinion, it is a reasonable inclusion in medical training recognizing the importance of communication in today's service society.
- Published
- 2008
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37. Influence of cerebrovascular function on the hypercapnic ventilatory response in healthy humans.
- Author
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Xie A, Skatrud JB, Morgan B, Chenuel B, Khayat R, Reichmuth K, Lin J, and Dempsey JA
- Subjects
- Adaptation, Physiological, Adolescent, Adult, Blood Flow Velocity, Female, Humans, Male, Reference Values, Brain blood supply, Brain physiopathology, Carbon Dioxide metabolism, Cerebrovascular Circulation, Hypercapnia physiopathology, Respiratory Mechanics, Tidal Volume
- Abstract
An important determinant of [H(+)] in the environment of the central chemoreceptors is cerebral blood flow. Accordingly we hypothesized that a reduction of brain perfusion or a reduced cerebrovascular reactivity to CO(2) would lead to hyperventilation and an increased ventilatory responsiveness to CO(2). We used oral indomethacin to reduce the cerebrovascular reactivity to CO(2) and tested the steady-state hypercapnic ventilatory response to CO(2) in nine normal awake human subjects under normoxia and hyperoxia (50% O(2)). Ninety minutes after indomethacin ingestion, cerebral blood flow velocity (CBFV) in the middle cerebral artery decreased to 77 +/- 5% of the initial value and the average slope of CBFV response to hypercapnia was reduced to 31% of control in normoxia (1.92 versus 0.59 cm(-1) s(-1) mmHg(-1), P < 0.05) and 37% of control in hyperoxia (1.58 versus 0.59 cm(-1) s(-1) mmHg(-1), P < 0.05). Concomitantly, indomethacin administration also caused 40-60% increases in the slope of the mean ventilatory response to CO(2) in both normoxia (1.27 +/- 0.31 versus 1.76 +/- 0.37 l min(-1) mmHg(-1), P < 0.05) and hyperoxia (1.08 +/- 0.22 versus 1.79 +/- 0.37 l min(-1) mmHg(-1), P < 0.05). These correlative findings are consistent with the conclusion that cerebrovascular responsiveness to CO(2) is an important determinant of eupnoeic ventilation and of hypercapnic ventilatory responsiveness in humans, primarily via its effects at the level of the central chemoreceptors.
- Published
- 2006
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38. [Model oriented assessment of literacy performance in children with cochlear implants].
- Author
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Fiori A, Reichmuth K, Matulat P, Schmidt CM, and Dinnesen AG
- Subjects
- Age Factors, Child, Child, Preschool, Female, Humans, Language Development, Language Tests, Male, Pilot Projects, Sign Language, Speech, Cochlear Implants, Deafness rehabilitation, Educational Status, Language, Reading, Writing
- Abstract
Background: Although most hearing-impaired children lag behind normally hearing children in literacy acquisition, this aspect has hardly been addressed in the evaluation of language acquisition after cochlear implantation. The present study investigated written language abilities in 8 school-age children with cochlear implants. Neurolinguistic dual-route-models of written language processing indicate that literacy acquisition leads to the establishment of two distinct reading and writing strategies: a lexical one for the quick processing of known words and a sublexical one for decoding unfamiliar words or nonwords letter by letter., Patients: 8 school-aged children were investigated, a very heterogeneous group concerning age of onset of hearing impairment, educational placement, and competences in sign language. However, this range is typical of the group of CI-children., Methods: The aim was to investigate if children with cochlear implants are able to establish both strategies or if they need to find a differential and individual access to written language. Performance within the Salzburger Lese-Rechtschreib-Test was evaluated. Individual performance of each subject was analysed., Results: Performance varied substantially ranging from only rudimentary spoken and written language abilities in two children to age-equivalent performance in three of them. Severe qualitative differences in written language processing were shown in the remaining three subjects. Suggestions for remediation were made and a re-test was carried out after 12 months. Their individual profiles of performance are described in detail., Conclusions: The present study stresses the importance of a thorough investigation of written language performance in the evaluation of language acquisition after cochlear implantation. The results draw a very heterogeneous picture of performance. Model-oriented testing and analysis of performance prove to be sensible in at least a subpopulation of children with cochlear implants. Based on a better understanding of their acquired word-processing strategies, remediation programs meeting the needs of each individual child can be derived.
- Published
- 2006
- Full Text
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39. Mechanisms of the cerebrovascular response to apnoea in humans.
- Author
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Przybyłowski T, Bangash MF, Reichmuth K, Morgan BJ, Skatrud JB, and Dempsey JA
- Subjects
- Adrenergic alpha-Agonists pharmacology, Adult, Apnea diagnostic imaging, Cerebrovascular Circulation drug effects, Female, Ganglionic Blockers pharmacology, Hemodynamics drug effects, Hemodynamics physiology, Humans, Hypercapnia physiopathology, Hyperoxia physiopathology, Hypocapnia physiopathology, Male, Middle Cerebral Artery diagnostic imaging, Middle Cerebral Artery drug effects, Middle Cerebral Artery physiology, Phenylephrine pharmacology, Respiratory Mechanics drug effects, Respiratory Mechanics physiology, Trimethaphan pharmacology, Ultrasonography, Doppler, Apnea physiopathology, Cerebrovascular Circulation physiology
- Abstract
We measured ventilation, arterial O2 saturation, end-tidal CO2 (PET,CO2), blood pressure (intra-arterial catheter or photoelectric plethysmograph), and flow velocity in the middle cerebral artery (CFV) (pulsed Doppler ultrasound) in 17 healthy awake subjects while they performed 20 s breath holds under control conditions and during ganglionic blockade (intravenous trimethaphan, 4.4 +/- 1.1 mg min-1 (mean +/- S.D.)). Under control conditions, breath holding caused increases in PET,CO2 (7 +/- 1 mmHg) and in mean arterial pressure (MAP) (15 +/- 2 mmHg). A transient hyperventilation (PET,CO2 -7 +/- 1 mmHg vs. baseline) occurred post-apnoea. CFV increased during apnoeas (by 42 +/- 3 %) and decreased below baseline (by 20 +/- 2 %) during post-apnoea hyperventilation. In the post-apnoea recovery period, CFV returned to baseline in 45 +/- 4 s. The post-apnoea decrease in CFV did not occur when hyperventilation was prevented. During ganglionic blockade, which abolished the increase in MAP, apnoea-induced increases in CFV were partially attenuated (by 26 +/- 2 %). Increases in PET,CO2 and decreases in oxyhaemoglobin saturation (Sa,O2) (by 2 +/- 1 %) during breath holds were identical in the intact and blocked conditions. Ganglionic blockade had no effect on the slope of the CFV response to hypocapnia but it reduced the CFV response to hypercapnia (by 17 +/- 5 %). We attribute this effect to abolition of the hypercapnia-induced increase in MAP. Peak increases in CFV during 20 s Mueller manoeuvres (40 +/- 3 %) were the same as control breath holds, despite a 15 mmHg initial, transient decrease in MAP. Hyperoxia also had no effect on the apnoea-induced increase in CFV (40 +/- 4 %). We conclude that apnoea-induced fluctuations in CFV were caused primarily by increases and decreases in arterial partial pressure of CO2 (Pa,CO2) and that sympathetic nervous system activity was not required for either the initiation or the maintenance of the cerebrovascular response to hyper- and hypocapnia. Increased MAP or other unknown influences of autonomic activation on the cerebral circulation played a smaller but significant role in the apnoea-induced increase in CFV; however, negative intrathoracic pressure and the small amount of oxyhaemoglobin desaturation caused by 20 s apnoea did not affect CFV.
- Published
- 2003
- Full Text
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