77 results on '"André Weber"'
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2. Tumors of the Spine: When Can Biopsy Be Avoided?
- Author
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Marc-André Weber, Alberto Bazzocchi, and Iris-M. Nöbauer-Huhmann
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Spinal Neoplasms ,Biopsy ,Osteoma, Osteoid ,Humans ,Radiology, Nuclear Medicine and imaging ,Orthopedics and Sports Medicine ,Tomography, X-Ray Computed ,Spine - Abstract
Regarding osseous tumors of the spine, characteristic morphology is encountered in hemangioma of the vertebral body, osteoid osteoma (OO), osteochondroma, Paget's disease, and bone islands. In these cases, radiologic imaging can make a specific diagnosis and thereby avoid biopsy, especially when the radiologist has chosen the correct imaging modality to establish the diagnosis, such as thin-slice computed tomography in suspected OO. A benign lesion is suggested by a high amount of fat within the lesion, the lack of uptake of the contrast agent, and a homogeneous aspect without solid parts in a cystic tumor. Suspicion of malignancy should be raised in spinal lesions with a heterogeneous disordered matrix, distinct signal decrease in T1-weighted magnetic resonance imaging, blurred border, perilesional edema, cortex erosion, and a large soft tissue component. Biopsy is mandatory in presumed malignancy, such as any Lodwick grade II or III osteolytic lesion in the vertebral column. The radiologist plays a crucial role in determining the clinical pathway by choosing the imaging approach wisely, by narrowing the differential diagnosis list, and, when characteristic morphology is encountered, by avoiding unnecessary biopsies.
- Published
- 2022
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3. Der lumbosakrale Übergangswirbel als mögliche Ursache für unspezifische Lumbalgien
- Author
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Hanna Wäscher, Thomas Beyer, and Marc-André Weber
- Subjects
Radiology, Nuclear Medicine and imaging - Published
- 2023
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4. Gluteus Maximus Calcific Tendinitis
- Author
-
Abdullah Sukun and Marc-André Weber
- Subjects
Radiology, Nuclear Medicine and imaging - Published
- 2023
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5. Acquisition of a Dose Management System with Consideration of Medico-Legal and Economic Aspects
- Author
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Thuy Duong Do, Claudius Melzig, Hans-Ulrich Kauczor, Marc-André Weber, and Mark Oliver Wielpütz
- Subjects
Radiation Protection ,Cost-Benefit Analysis ,Radiology, Nuclear Medicine and imaging ,Documentation ,Radiation Exposure - Abstract
New radiation protection regulation encompassing additional obligations for monitoring, reporting and recording of radiation exposure, was enacted on December 31, 2018. As a consequence, dose management systems (DMS) are necessary to fulfill the requirements. The process of selection, acquisition and implementation of a suitable IT solution for this purpose is a challenge that all X-ray-applying facilities, including hospitals and private practices, are currently facing.A target/actual-analysis as well as a cost-utility analysis is presented for this specific case as a foundation for the acquisition decision-making process.An actual analysis is necessary in order to record the current status of dose documentation. An interdivisional approach is recommended to include all imaging modalities and devices. An interdisciplinary steering committee can be helpful in enabling consensus and rapid action. A target analysis includes additional criteria with respect to ease of operation, technical feasibility, process optimization and research opportunities to consider in addition to the statutory requirements. By means of a cost-benefit analysis, considerations between costs and the individually weighted advantages and disadvantages of eligible DMS result in a ranking of preference for the available solutions.Requirements of a DMS can be summarized in a specification sheet. Deploying an actual condition analysis, target state analysis and cost-utility analysis can help to identify a suitable DMS to achieve rapid commissioning and highest possible user acceptance while optimizing costs at the same time.· An actual analysis reveals optimization and standardization needs in examination protocols and technical coding of dose data that can be addressed before or during the acquisition process.. · A specification sheet covers all functional, technical, and financial aspects of a target analysis.. · A cost-utility analysis is useful for exploring an appropriate dose management system with high user acceptance, rapid implementation, and low cost.. · An interdisciplinary steering committee can be helpful to enable early consensus building and fast action..· Do TD, Melzig C, Kauczor H et al. Acquisition of a Dose Management System with Consideration of Medico-Legal and Economic Aspects. Fortschr Röntgenstr 2022; 194: 363 - 372.Seit dem 31.12.2018 ist die neue Strahlenschutzverordnung rechtswirksam, die zusätzliche Überwachungs-, Melde- und Aufzeichnungspflichten enthält. Um diesen Aufgaben gerecht zu werden, sind Dosismanagementsysteme (DMS) erforderlich. Der Prozess der Auswahl, Anschaffung und Implementierung einer hierfür geeigneten IT-Lösung stellt eine Herausforderung für alle Röntgenstrahlen-applizierenden Einrichtungen, sowohl für Kliniken als auch Arztpraxen, dar.Es werden IST-/SOLL-Analysen und Kosten-Nutzwert-Analysen für diesen spezifischen Fall dargelegt, um eine fundierte Grundlage für die Entscheidungsfindung bei der Auswahl eines geeigneten DMS zu bilden.Eine IST-Analyse ist notwendig, um den aktuellen Stand der Dosisdokumentation zu erfassen. Dabei ist ein abteilungsübergreifendes Vorgehen zu empfehlen, um alle Bildmodalitäten und Geräte zu berücksichtigen. Ein interdisziplinärer Lenkungsausschuss kann dabei hilfreich sein, um eine frühzeitige Konsensfindung und schnelles Handeln zu ermöglichen. Die SOLL-Analyse umfasst neben den gesetzlich vorgeschriebenen Anforderungen zusätzliche Kriterien hinsichtlich der Anwenderfreundlichkeit, technischen Umsetzbarkeit, Prozessoptimierung und Forschungsmöglichkeiten zu berücksichtigen. Eine Kosten-Nutzwert-Analyse ermöglicht schließlich durch die Abwägung zwischen den Kosten und den individuell gewichteten Vor- und Nachteilen der unterschiedlichen DMS eine Rangfolge der Präferenz für die infrage kommenden Lösungen zu erstellen.Anforderungen an das DMS können in einem Lastenheft zusammengefasst werden. Mithilfe von IST-Analysen, SOLL-Analysen und Kosten-Nutzwert-Analyse kann das geeignete Produkt sondiert werden, um eine schnelle Inbetriebnahme und eine möglichst hohe Nutzerakzeptanz bei gleichzeitig optimierten Kosten zu erreichen.· Eine IST-Analyse offenbart Optimierungs- und Vereinheitlichungsbedarf bei Untersuchungsprotokollen und technischen Codierungen der Dosisdaten, der bereits vor oder während des Akquisitionsprozesses adressiert werden kann.. · Ein Lastenheft umfasst alle funktionalen, technischen und finanziellen Aspekte einer SOLL-Analyse.. · Eine Kosten-Nutzwert-Analyse ist zur Sondierung eines geeigneten Dosismanagementsystems mit hoher Nutzerakzeptanz, schneller Implementierung und geringen Kosten hilfreich.. · Ein interdisziplinärer Lenkungsausschuss kann dabei hilfreich sein, um eine frühzeitige Konsensfindung und schnelles Handeln zu ermöglichen..· Do TD, Melzig C, Kauczor H et al. Acquisition of a Dose Management System with Consideration of Medico-Legal and Economic Aspects. Fortschr Röntgenstr 2022; 194: 363 – 372.
- Published
- 2021
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6. Interventional Techniques for Bone and Musculoskeletal Soft Tissue Tumors: Current Practices and Future Directions - Part I. Ablation
- Author
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Jonas Bergh, Alberto Bazzocchi, Danoob Dalili, Gunnar Åström, Jan Fritz, Radhesh Lalam, Amanda Isaac, Ramy Mansour, and Marc-André Weber
- Subjects
Ablation Techniques ,medicine.medical_specialty ,Percutaneous ,medicine.medical_treatment ,Psychological intervention ,MEDLINE ,Interventional oncology ,Bone Neoplasms ,Soft Tissue Neoplasms ,Radiology, Interventional ,030218 nuclear medicine & medical imaging ,03 medical and health sciences ,0302 clinical medicine ,medicine ,MUSCULOSKELETAL/SOFT TISSUE ,Humans ,Radiology, Nuclear Medicine and imaging ,Orthopedics and Sports Medicine ,Medical physics ,Patient Care Team ,business.industry ,Soft tissue ,Ablation ,Review article ,030220 oncology & carcinogenesis ,business - Abstract
Musculoskeletal (MSK) image-guided oncologic intervention is an established field within radiology. Numerous studies have described its clinical benefits, safety, cost effectiveness, patient satisfaction, and improved quality of life, thereby establishing image-guided oncologic intervention as a preferred pathway in treating patients presenting with specific benign MSK tumors. But there is a paradigm shift on the horizon because these techniques may also support established pillars (surgery, systemic treatment, radiotherapy) in the treatment of malignant MSK tumors. Unlike benign tumors, where they are used as primary therapy lines with curative intent, such interventions can be selected for malignant tumors as adjuvant treatment in painful or unstable bone or soft tissue lesions or as more palliative therapy strategies. Using examples from our clinical practices, we elaborate on the benefits of applying a multidisciplinary approach (traditionally involving MSK radiologists, oncologists, orthopaedic surgeons, microbiologists, pathologists, physiotherapists, and pain management experts), ideally within a sarcoma treatment center to deliver a patient-specific therapy plan and illustrate methods to assess the benefits of this model of care.In this article, we review the current repertoire of ablation techniques, demonstrate why such procedures offer value-based alternatives to conventional treatments of specific tumors, and reflect on future directions. Additionally, we review the advantages and limitations of each technique and offer guidance to improve outcomes.
- Published
- 2020
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7. Correlation Between Traumatic Skin and Subcutaneous Injuries and the Severity of Polytrauma Injury
- Author
-
Marc-André Weber, Christian Fischer, Hans-Ulrich Kauczor, and Anna Klempka
- Subjects
Adult ,Male ,medicine.medical_specialty ,Thoracic Injuries ,education ,Contrast Media ,Abdominal Injuries ,Abdominal wall ,Lesion ,03 medical and health sciences ,Injury Severity Score ,Subcutaneous Tissue ,0302 clinical medicine ,Hematoma ,Radiologists ,medicine ,Craniocerebral Trauma ,Humans ,Whole Body Imaging ,Radiology, Nuclear Medicine and imaging ,030212 general & internal medicine ,Pelvis ,Aged ,Retrospective Studies ,Skin ,Multiple Trauma ,business.industry ,Head injury ,030208 emergency & critical care medicine ,Awareness ,Middle Aged ,medicine.disease ,Polytrauma ,medicine.anatomical_structure ,Scalp ,Abdomen ,Administration, Intravenous ,Female ,Radiology ,medicine.symptom ,Emergency Service, Hospital ,Tomography, X-Ray Computed ,business - Abstract
To examine the relationship between superficial lesions (such as bruises, hematomas, deep abrasions, and soft tissue emphysema) and internal post-traumatic injuries, assessed using whole-body computed tomography (WBCT), and to determine if these are valid markers for internal injuries. 250 patients who underwent WBCT emergency scans for suspected polytrauma were retrospectively analyzed after institutional review board approval of the study. The scans were carried out on patients who met the criteria for standard operating procedures for WBCT emergency scans. WBCT covering the entire head, neck, chest, and abdomen (including pelvis and proximal lower extremities) and at least one phase with intravenous contrast agent were included in the study. Initial analyses of immediate WBCT scans was carried out by a consultant radiologist and a radiological resident. The first reading focused on internal damage that needed immediate therapy. The second reading focused on a detailed analysis of the skin and subcutaneous tissue and their relation to internal injuries without the time pressure of an emergency setting, carried out by another experienced radiologist. All skin lesions and the degree of penetration and a comparison between the two readings were reported in tables. Superficial lesion of the chest was detected in 19 patients, 17 of them had an internal injury of the thorax while only two patients, with hematoma of the chest wall, had no internal injuries. Skin and subcutaneous lesions of the chest had the strongest association with an internal injury. Skin lesions of the abdominal wall were observed in 30 patients. In only 11 cases, these lesions were correlated with internal injuries, such as fractures or active bleeding. 52 skin and subgaleal lesions of the scalp were observed. In 20 of these patients, an intracranial or internal injury was detected. In 3 patients, skin abrasions of the neck were present and in only one of them, this finding was associated with an internal injury. Trauma patients whose history and clinical presentation meet the standard operating procedures for WBCT emergency scans and who present with a cutaneous lesion, especially at the neurocranium or chest wall, should be observed for internal injuries by WBCT. · Presence or lack of a superficial injury of the abdominal wall is not a reliable predictive indication of any internal abdominal injury.. · Superficial lesions of the chest and the neurocranium require a CT scan.. · Superficial injuries of the chest wall had the strongest association with internal injuries..· Klempka A, Fischer C, Kauczor H et al. Correlation Between Traumatic Skin and Subcutaneous Injuries and the Severity of Trauma. Fortschr Röntgenstr 2021; 193: 177 - 185.ZIEL: Korrelationsbestimmung zwischen kutanen und subkutanen Läsionen wie Prellung, Hämatom, Schürfwunde, Hautemphysem mit inneren posttraumatischen Verletzungen zur Evaluierung des klinischen Entscheidungsprozesses bei der Indikationsstellung zur Polytrauma-Ganzkörper-CT. 250 Patienten, die Polytrauma-Ganzkörper-CTs erhielten, wurden nach Genehmigung dieser Studie seitens der Ethikkommission retrospektiv evaluiert. Die CTs wurden durchgeführt, sofern die Patienten die Kriterien für die entsprechende SOP an unserer Institution erfüllten. CTs des Neurokraniums, Hals, Thorax und Abdomens, inkl. Becken und proximalen Oberschenkeln sowie mindestens eine kontrastmittelgestützte Phase enthaltend, wurden in die Studie einbezogen. Die erste Analyse der CTs wurde unmittelbar nach der Durchführung von einem radiologischen Oberarzt sowie einem Assistenzarzt vorgenommen. Bei der ersten Prüfung standen die sofort zu therapierenden inneren Verletzungen im Vordergrund. Die zweite Analyse im Hinblick auf eine detaillierte Analyse der Hautoberfläche wurde separat von einem fachärztlichen Radiologen durchgeführt. Alle Hautläsionen wurden in einer Tabelle festgehalten, die sowohl das betroffene Körperteil als auch den Grad der Verletzung zeigt. Eine oberflächliche Läsion der Thoraxwand wurde bei 19 Patienten festgestellt, von denen 17 eine innere Thoraxverletzung hatten. Nur 2 Patienten mit einem Thoraxwandhämatom wiesen keine innere Verletzung auf. Kutane und subkutane Läsionen der Thoraxwand traten am häufigsten auf in Verbindung mit inneren Verletzungen. Hautläsionen der Abdominalwand wurden bei 30 Patienten beobachtet. Nur in 11 Fällen waren diese Läsionen mit inneren Verletzungen verbunden, wie zum Beispiel Frakturen oder aktiven Blutungen. 52 kutane, subkutane und subgaleale Läsionen des Schädels wurden beobachtet. Bei 20 dieser Patienten wurde eine intrakranielle oder innere Verletzung festgestellt. Bei 3 Patienten gab es Hautabschürfungen am Hals und nur in einem Fall war dies mit einer inneren Verletzung verbunden. Bei Patienten, deren Unfallhistorie sowie klinische Situation die Kriterien für die Polytrauma-Ganzkörper-CT SOP erfüllten und bei denen kutane und subkutane Läsionen, insbesondere am Neurokranium oder Thorax, vorlagen, kam es häufiger zu inneren Läsionen. · Das Vorhandensein oder Fehlen einer oberflächlichen Verletzung der Abdominalwand ist kein verlässlicher Vorhersagefaktor für eine innere Bauchverletzung.. · Wenn eine oberflächliche Verletzung der Brust oder des Neurokraniums feststellbar wäre, sollte ein CT-Scan durchgeführt werden.. · Oberflächliche Verletzungen der Thoraxwand waren am stärksten mit inneren Verletzungen assoziiert..
- Published
- 2020
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8. Intraarticular Osteoid Osteoma: MRI Characteristics and Clinical Presentation Before and After Radiofrequency Ablation Compared to Extraarticular Osteoid Osteoma
- Author
-
Laurent Kintzelé, Christoph Rehnitz, Thomas Germann, Iris Burkholder, Marc-André Weber, Hans-Ulrich Kauczor, and Burkhard Lehner
- Subjects
Male ,Osteoid osteoma ,Radiofrequency ablation ,Osteoma, Osteoid ,Periosteal reaction ,Bone Neoplasms ,Sensitivity and Specificity ,030218 nuclear medicine & medical imaging ,law.invention ,03 medical and health sciences ,Postoperative Complications ,0302 clinical medicine ,Bone Marrow ,law ,Synovitis ,Humans ,Medicine ,Radiology, Nuclear Medicine and imaging ,Osteoma ,Retrospective Studies ,Radiofrequency Ablation ,business.industry ,Osteoid ,Joint effusion ,medicine.disease ,Magnetic Resonance Imaging ,Surgery, Computer-Assisted ,Effusion ,Case-Control Studies ,030220 oncology & carcinogenesis ,Female ,Joints ,medicine.symptom ,business ,Nuclear medicine - Abstract
To determine MRI characteristics and the clinical presentation of intraarticular osteoid osteomas (OO) before and after treatment with CT-guided radiofrequency ablation (RFA) compared with extraarticular osteoid osteomas. In a retrospective study, n = 21 patients with an intraarticular OO were matched with a control group of n = 21 patients with an extraarticular OO at a comparable anatomical position. All patients underwent CT-guided RFA and preinterventional MRI. In n = 31 cases, follow-up MR imaging was available. MR images were analyzed for morphologic features: effusion and synovitis, bone marrow edema (BME), soft tissue edema, periosteal reaction as well as T1 / T2 signal and contrast enhancement of the nidus. Recorded clinical parameters included the initial diagnosis, the course of pain symptoms after RFA and the incidence of complications. The nidus was detectable in all patients on MRI. BME had the highest sensitivity in both intra- and extraarticular OO (100 %). Effusion and synovitis were only observed in the intraarticular OO group (n = 21) with a perfect sensitivity and specificity (100 %) and a high negative predictive value (85 %). Soft tissue edema was significantly more present in patients with intraarticular OO (p = 0.0143). No significant differences were present regarding periosteal reaction, T1/T2 signal and contrast enhancement of the nidus (p 0.05). BME, contrast enhancement, soft tissue edema, periosteal reaction, effusion and synovitis, if preexisting, always decreased after RFA. In 66.7 % of patients with intraarticular OO, a false initial diagnosis was made (extraarticular: 19 %). All patients were free of pain after intervention. Complications following the RFA procedure did not occur. MRI demonstrates the nidus and thus the OO in all cases regardless of the location. The characteristic MRI morphology of an intraarticular OO includes synovitis and joint effusion, which are always present and differentiate with perfect sensitivity/specificity from an extraarticular OO. In both intra- and extraarticular OOs pathologic MRI changes at least decreased or completely normalized and the clinical results after RFA were excellent. · MRI is excellently suited for the diagnosis of intra- and extraarticular OOs.. · Joint effusion and synovitis distinguish both forms with perfect sensitivity and specificity.. · All MRI changes, which indicate activity, decreased after successful RFA.. · The clinical results after RFA are excellent in both forms..· Germann T, Weber M, Lehner B et al. Intraarticular Osteoid Osteoma: MRI Characteristics and Clinical Presentation Before and After Radiofrequency Ablation Compared to Extraarticular Osteoid Osteoma. Fortschr Röntgenstr 2020; 192: 1190 - 1198.ZIEL: Untersucht wurden MRT-Charakteristik und klinisches Erscheinungsbild von intraartikulären Osteoidosteomen (OO) vor und nach der Behandlung mit Radiofrequenzablation (RFA) im Vergleich zu extraartikulären OO. In einer retrospektiven Studie wurden n = 21 Patienten mit intraartikulärem OO einer gleichgroßen Kontrollgruppe von n = 21 Patienten mit extraartikulärem OO an vergleichbarer anatomischer Position gegenübergestellt. Alle Patienten erhielten eine CT-gesteuerte RFA sowie eine präinterventionelle MRT. Bei n = 31 Patienten lag eine Verlaufsbildgebung vor. Die MRT-Bilder wurden hinsichtlich morphologischer Merkmale analysiert: Erguss und Synovitis, Knochenödem, Weichteilödem, Periostreaktion sowie T1-/T2-Signal und Kontrastmittel (KM)-Aufnahme des Nidus. Erfasste klinische Parameter waren unter anderem die initiale Verdachtsdiagnose, der Verlauf der Schmerzsymptomatik nach RFA und das Auftreten von Komplikationen. Der Nidus war bei allen Patienten in der MRT erkennbar. Das Knochenödem wies die höchste Sensitivität sowohl beim intra- als auch beim extraartikulären OO auf (100 %). Erguss und Synovitis wurden nur in der Gruppe der intraartikulären OO (n = 21) beobachtet mit einer perfekten Sensitivität und Spezifität (100 %) und einem hohen negativen Vorhersagewert (85 %). Bei Patienten mit intraartikulärem OO war ein Weichteilödem signifikant häufiger vorhanden (p = 0,0143). Periostreaktion, T1-/T2-Signal und KM-Aufnahme des Nidus zeigten keine signifikanten Unterschiede (p 0,05). Knochenödem, KM-Aufnahme, Weichteilödem, Periostreaktion, Erguss und Synovitis waren, sofern vorbestehend, immer rückläufig nach RFA. Bei 66,7 % der Patienten mit intraartikulärem OO wurde initial eine falsche Verdachtsdiagnose gestellt (extraartikulär: 19 %). Alle Patienten waren nach dem Eingriff schmerzfrei. Komplikationen traten nicht auf. Die MRT zeigt den Nidus und damit das OO in allen Fällen unabhängig von der Lokalisation. Die charakteristische MRT-Morphologie des intraartikulären OO umfasst die Synovitis und den Gelenkerguss, die immer vorliegen und mit perfekter Sensitivität/Spezifität von einem extraartikulären OO differenzieren. Sowohl beim intra- als auch beim extraartikulären OO waren die pathologischen MRT-Veränderungen mindestens abnehmend oder vollständig normalisiert und die klinischen Ergebnisse nach RFA waren ausgezeichnet. · Die MRT ist hervorragend geeignet, intra- und extraartikuläre OO zu diagnostizieren.. · Gelenkerguss und Synovitis unterscheiden beide Formen mit perfekter Sensitivität und Spezifität.. · Alle MRT-Veränderungen, die eine Aktivität anzeigen, sind nach erfolgreicher RFA rückläufig.. · Die klinischen Ergebnisse nach RFA sind bei beiden Formen exzellent..· Germann T, Weber M, Lehner B et al. Intraarticular Osteoid Osteoma: MRI Characteristics and Clinical Presentation Before and After Radiofrequency Ablation Compared to Extraarticular Osteoid Osteoma. Fortschr Röntgenstr 2020; 192: 1190 – 1199.
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- 2020
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9. Structured reporting in oncologic hybrid imaging : a consensus recommendation
- Author
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Matthias Eiber, Christina Pfannenberg, Bernd J. Krause, Lale Umutlu, Frederik L. Giesel, Gerald Antoch, Daniel Pinto dos Santos, Heinz Peter Schlemmer, Thorsten Persigehl, Vorstand der Interdisziplinären Ag für Hybride Bildgebung in alphabetischer Reihenfolge, Ken Herrmann, Thorsten Derlin, Jörg Kotzerke, Vorstand der Deutschen Röntgengesellschaft in alphabetischer Reihenfolge, Sergios Gatidis, and Marc-André Weber
- Subjects
medicine.medical_specialty ,Standardization ,business.industry ,Medizin ,Referring Physician ,Context (language use) ,Diagnostic algorithms ,General Medicine ,Precision medicine ,Documentation ,Structured reporting ,Medicine ,Radiology, Nuclear Medicine and imaging ,Medical physics ,Citation ,business - Abstract
ZusammenfassungSeit Einführung der PET/CT im Jahr 2001 bzw. der PET/MRT im Jahr 2010 ist die PET als Hybridbildgebung und Instrument einer bildgesteuerten Präzisionsmedizin zunehmend zu einem Versorgungsstandard in der Onkologie geworden. Die zentrale Schnittstelle in der Kommunikation zwischen den zuweisenden onkologisch tätigen Ärzten und dem Nuklearmediziner und Radiologen stellt der schriftliche Befund dar, der das Patientenmanagement und Outcome beeinflusst, aber auch juristisch-relevante Dokumentation der erbrachten Leistung und ärztlichen Beurteilung der erhobenen Befunde ist. Eine qualitativ hochwertige, auf die klinische Frage fokussierte Hybridbildgebung sollte im weiteren Fortgang mit einem gleichermaßen qualitativ hochwertigen, strukturierten schriftlichen Befund verbunden sein, der die klinische Frage zur Zufriedenheit des zuweisenden Arztes beantwortet. Im vorliegenden Manuskript werden daher Konsensempfehlungen zur Befundstruktur, zu Befundinhalten und zur konklusiven Beurteilung einer onkologischen Hybridbildgebung gegeben. Darüber hinaus werden beispielhafte Vorlagen für ebensolche Befunde dargestellt. Die hier dargelegten Empfehlungen zur strukturierten Befunderstellung sollen eine weitere Standardisierung und Harmonisierung onkologischer Befunde im Kontext einer Hybridbildgebung fördern und so die Kommunikation mit den zuweisenden Ärzten vereinfachen und die Akzeptanz und Wertschätzung der onkologischen Hybridbildgebung weiter unterstützen.
- Published
- 2020
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10. Criteria-Based Imaging and Response Evaluation of Lymphoma 20 Years After Cheson: What is New?
- Author
-
Christopher Skusa, Sebastian Böttcher, Kolja M. Thierfelder, and Marc-André Weber
- Subjects
PET-CT ,medicine.medical_specialty ,medicine.diagnostic_test ,business.industry ,medicine.disease ,030218 nuclear medicine & medical imaging ,Lymphoma ,Review article ,03 medical and health sciences ,0302 clinical medicine ,Common Criteria ,Positron emission tomography ,Response Evaluation Criteria in Solid Tumors ,030220 oncology & carcinogenesis ,Evaluation methods ,LUGANO CLASSIFICATION ,Medicine ,Radiology, Nuclear Medicine and imaging ,Medical physics ,business - Abstract
Background The rapid progress in oncology research requires numerous new scientific publications. This article aims to provide an overview of criteria-based imaging and response evaluation of lymphoma according to the current status of knowledge. In fact, common criteria for evaluating data, especially imaging response evaluation, are essential for comparability of studies. While criteria-based classifications of solid tumors have been established for some time, there are now increasing classifications of lymphoma diseases. The purpose of this review is to describe the development of criteria-based evaluation of lymphoma diseases with a special focus on imaging up to current guidelines. Methods Literature review based on PubMed including the languages English and German was performed. This review article includes the most important criteria-based response evaluations of lymphoma published between January 1999 and July 2019. Results and Conclusion The two latest classifications of response evaluation of lymphoma are: The Lugano classification, which has been steadily developed over the past 20 years and has been specially adapted to technical progress, as well as the evaluation method RECIL (Response Evaluation Criteria In Lymphoma), which is based on the RECIST (Response Evaluation Criteria in Solid Tumors) classification already established for solid tumors. Significant imaging components of both classifications are the anatomical measurement and measurement of the metabolic response of the manifestation of lymphoma using positron emission tomography (PET/CT). Key Points: Citation Format
- Published
- 2020
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11. Ungewöhnliche Ursachen einer Cholestase im Kindesalter
- Author
-
Christina Hauenstein and Marc-André Weber
- Published
- 2021
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12. Ektopes Pankreasgewebe im Magen – eine seltene Ursache für eine Magenausgangsstenose
- Author
-
Angela Reichelt, Marc-André Weber, and Malte Jäschke
- Subjects
Gynecology ,medicine.medical_specialty ,business.industry ,medicine ,Radiology, Nuclear Medicine and imaging ,business - Published
- 2020
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13. Prevalence of May-Thurner Syndrome in Patients with Deep Vein Thrombosis at a Large Medical Referral Center
- Author
-
Thomas Heller, Jens-Christian Kröger, Marc-André Weber, Felix G. Meinel, Judith Hafer, and Christine Teichert
- Subjects
Male ,medicine.medical_specialty ,Computed Tomography Angiography ,Deep vein ,Iliac Vein ,030204 cardiovascular system & hematology ,Thigh ,Magnetic resonance angiography ,030218 nuclear medicine & medical imaging ,Cohort Studies ,Tertiary Care Centers ,03 medical and health sciences ,0302 clinical medicine ,Risk Factors ,May-Thurner Syndrome ,Prevalence ,medicine ,Humans ,Radiology, Nuclear Medicine and imaging ,Aged ,Ultrasonography ,Computed tomography angiography ,Venous Thrombosis ,medicine.diagnostic_test ,business.industry ,Phlebography ,Femoral Vein ,medicine.disease ,May–Thurner syndrome ,Thrombosis ,medicine.anatomical_structure ,Cohort ,Female ,Radiology ,business ,Magnetic Resonance Angiography ,Cohort study - Abstract
We set out to investigate the prevalence of May-Thurner syndrome (MTS) in a cohort of patients diagnosed with iliofemoral deep vein thrombosis at a large medical referral center. We retrospectively analyzed a cohort of 496 patients who were referred to the emergency unit of a large medical referral center with suspected venous thromboembolism (VTE) and were diagnosed with deep vein thrombosis of the iliac veins and/or the thigh on ultrasound. We retrospectively assessed the presence of MTS in the primary ultrasound examination and on additional imaging (available in n = 193 patients). Across all 496 patients with iliofemoral deep vein thrombosis, the median age was 70 years. 238 patients (48 %) were female. The thrombosis was left-sided in 263 cases (53 %), right-sided in 208 cases (42 %) and bilateral in 24 cases (5 %). In the subgroup of patients with left-sided and bilateral thrombosis, the growth pattern was classified as ascending in 142 patients (50 %), descending in 104 patients (36 %) and unclear in 41 patients (14 %). Additional imaging tests were available in 193 patients: 119 patients (41 %) underwent CT, 18 patients (6 %) MRI and 30 patients (10 %) underwent phlebography. Within the subgroup of patients with left-sided and bilateral thrombosis, MTS was confirmed in 88 patients (31 %), and the imaging findings in 17 patients (6 %) were highly suspicious of MTS. Differentiation was not possible in 86 patients (30 %) and MTS was excluded in 96 patients (33 %). Underlying MTS is not uncommon in the selected cohort of patients with deep iliofemoral vein thrombosis at a large referral center and should be excluded by imaging. · May-Thurner syndrome (MTS) is a relatively frequent cause of deep vein thrombosis.. · MTS should be excluded in patients with left-sided or bilateral iliofemoral thrombosis.. · Cross-sectional imaging is helpful in this setting.. · Approximately one third of patients in this subgroup show signs of MTS..· Heller T, Teichert C, Hafer J et al. Prevalence of May-Thurner Syndrome in Patients with Deep Vein Thrombosis at a Large Medical Referral Center. Fortschr Röntgenstr 2019; 191: 1107 - 1117.ZIEL: In der vorliegenden Arbeit wurde untersucht, mit welcher Häufigkeit bei Patienten mit einer tiefen Becken-Bein-Venenthrombose an einem Universitätsklinikum ein May-Thurner-Syndrom (MTS) vorliegt. Wir untersuchten retrospektiv ein Kollektiv von 496 Patienten, die mit der Verdachtsdiagnose einer tiefen Beinvenenthrombose in den Jahren 2013–2017 in der Notaufnahme eines Klinikums der Maximalversorgung vorgestellt wurden und bei denen eine tiefe Becken-Oberschenkel-Venenthrombose mittels farbcodierter Duplexsonografie bestätigt wurde. Bei diesen Patienten wurde die primäre Ultraschalluntersuchung sowie weiterführende Bildgebung (verfügbar bei n = 236) gezielt auf das Vorliegen eines MTS hin analysiert. Die 496 Patienten mit Thrombose im Becken-Oberschenkel-Bereich waren im Median 70 Jahre alt, 238 (48 %) waren weiblich. Die Lokalisation der Thrombosen war bei 263 Patienten (53 %) links, bei 208 Patienten (42 %) rechts und bei 24 Patienten (5 %) beidseits. In der Subgruppe der 287 links- oder beidseits lokalisierten Thrombosen waren 142 (50 %) aszendierend, 104 (36 %) deszendierend und 41 (14 %) bezüglich der Wuchsrichtung nicht differenzierbar. In der Gruppe der 287 Patienten mit links- oder beidseits lokalisierten Thrombosen lagen bei 119 (41 %) Patienten eine zusätzliche CT, bei 18 (6 %) eine MRT und bei 30 (10 %) eine Phlebografie vor. In der Subgruppe der 287 links- und beidseits lokalisierten Thrombosen konnte bei 88 Patienten (31 %) ein MTS bestätigt werden, bei 17 (6 %) bestand der hochgradige Verdacht, bei 86 (30 %) war eine Differenzierung nicht möglich und bei 96 (33 %) konnte ein MTS ausgeschlossen werden. In dem selektierten Kollektiv von Patienten mit Becken-Oberschenkel-Venenthrombosen an einem Universitätsklinikum ist ein zugrunde liegendes MTS nicht selten und sollte bildgebend ausgeschlossen werden. · Das May-Thurner-Syndrom (MTS) ist eine relativ häufige Ursache von tiefen Venenthrombosen.. · Bei links- oder beidseits lokalisierten Thrombosen sollte ein MTS ausgeschlossen werden.. · Hierfür ist eine ergänzende Schnittbildgebung sinnvoll.. · Bei etwa einem Drittel der Patienten in dieser Subgruppe findet sich ein MTS..· Heller T, Teichert C, Hafer J et al. Prevalence of May-Thurner Syndrome in Patients with Deep Vein Thrombosis at a Large Medical Referral Center. Fortschr Röntgenstr 2019; 191: 1107 – 1117.
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- 2019
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14. Subscapularis Tendon Tears – Usefulness of Written MRI Reports for Guiding Patient Referral to Shoulder Specialists
- Author
-
Knut Schwalba, Robert Lenz, Jörn Kircher, Marc-André Weber, and Thomas Tischer
- Subjects
Male ,medicine.medical_specialty ,Referral ,Sensitivity and Specificity ,Rotator Cuff Injuries ,Arthroscopy ,medicine ,Humans ,Radiology, Nuclear Medicine and imaging ,Referral and Consultation ,Retrospective Studies ,medicine.diagnostic_test ,business.industry ,Rotator cuff injury ,Retrospective cohort study ,Middle Aged ,medicine.disease ,Magnetic Resonance Imaging ,Surgery ,Tendon ,medicine.anatomical_structure ,Cuff ,Orthopedic surgery ,Tears ,Female ,business - Abstract
Rotator cuff tears are one of the most common reasons for shoulder pain, and patients often present initially to general practitioners. However, subscapularis tears are especially difficult to diagnose and hence adequate therapy is often delayed. General practitioners or non-specialist orthopedic surgeons need reliable MRI findings to allow timely referral of patients to shoulder specialists. The purpose of this study was to determine the validity of the written MRI report of patients with arthroscopically proven subscapularis tendon tears. In this retrospective study, 97 patients (mean age 62.4 ± 10 years, 63 men) who underwent arthroscopic subscapularis repair between April 2013 and January 2015 by two experienced shoulder surgeons and who underwent a preoperative 1.5 T MRI study were included. All of these patients had high-field strength (i. e., ≥ 1.5 T) standard MRI scans performed within 4-164 (mean 57.4 ± 38.4) days before their arthroscopic procedures. Subscapularis tendon tears, verified by arthroscopy, were correctly identified in only 37 of 97 cases in the written report of the preoperative MRI. This resulted in an overall low sensitivity of 38.1 %. Correctly predicted lesions were as follows: Fox and Romeo I 29.4 % (5/17 patients), Fox and Romeo II 20 % (7/35 patients), Fox and Romeo III 46.7 % (14/30 patients) and Fox and Romeo IV 73.3 % (11/15 patients). In contrast, concurrent supraspinatus tendon tears were identified correctly in 88.2 % of patients (60/68 cases, sensitivity 88.2 %, specificity 96.5 %). Preoperative written radiology reports provided by a heterogeneous group of 39 presumably non-MSK-specialized radiologic centers do not reliably detect subscapularis tendon tears and are not sufficient for guiding patients to specialist centers. Compared to other rotator cuff injuries, this study shows difficulties in the correct diagnosis of subscapular tendon injuries. However, this is necessary to provide patients with timely therapy. It can be assumed that MRI review by musculoskeletal-specialized radiologists would more often than not lead to the correct diagnosis. · Subscapularis tendon ruptures are difficult to diagnose on standard shoulder MRI.. · Written MRI reports from non-musculoskeletal-specialized radiologists are not reliable, especially for smaller lesions.. · Reliable findings are required for referral allocation to shoulder specialists (specialized musculoskeletal radiologists)..· Lenz R, Kircher J, Schwalba K et al. Subscapularis Tendon Tears - Usefulness of Written MRI Reports for Guiding Patient Referral to Shoulder Specialists. Fortschr Röntgenstr 2021; 193: 797 - 803. Risse der Rotatorenmanschette sind einer der häufigsten Gründe für Schulterschmerzen. In der Mehrzahl der Fälle stellen sich die Patienten zunächst bei nicht spezialisierten Ärzten (meist beim Hausarzt) vor. Insbesondere Subscapularissehnenrupturen sind jedoch schwer zu diagnostizieren, sodass eine adäquate Therapie oft verzögert wird. Insbesondere der Hausarzt oder nichtspezialisierte Orthopäden benötigen eine verlässliche MRT-Befundung, um eine rechtzeitige Überweisung der Patienten an Schulterspezialisten zu ermöglichen. Daher war es Ziel dieser Studie, die Wertigkeit des schriftlichen MRT-Berichts anhand arthroskopisch nachgewiesener Subscapularissehnenrupturen zu untersuchen. In diese retrospektive Studie wurden 97 Patienten (Durchschnittsalter 62,4 Jahre, 63 Männer) eingeschlossen. Zwischen April 2013 und Januar 2015 erhielten sie eine arthroskopische Subscapularissehnenrekonstruktion durch 2 erfahrene Schulterchirurgen. Alle Patienten hatten Standard-MRT-Scans (≥ 1,5 Tesla) innerhalb von 4–164 Tagen (durchschnittlich 57,4 Tage) vor ihren arthroskopischen Eingriffen. Durch Arthroskopie verifizierte Subscapularissehnenrupturen wurden im schriftlichen Bericht der präoperativen MRT-Scans nur in 37 von 97 Fällen korrekt identifiziert. Dies führte zu einer insgesamt geringen Sensitivität von 38,1 %. Korrekt beschriebene Läsionen wurden wie folgt gefunden: Fox/Romeo I 29,4 % (5/17 Patienten), Fox/Romeo II 20 % (7/35 Patienten), Fox/Romeo III 46,7 % (14/30 Patienten) und Fox/Romeo IV 73,3 % (11/15 Patienten). Im Gegensatz dazu wurden gleichzeitige Supraspinatussehnenrupturen in 88,2 % (60/68 Fälle, Sensitivität 88,2 %, Spezifität 96,5 %) korrekt identifiziert. Präoperative schriftliche MRT-Berichte einer heterogenen Gruppe von 39 überwiegend nicht muskuloskelettal spezialisierten radiologischen Zentren beschreiben Subscapularissehnenrupturen nicht zuverlässig. Damit gelten sie als unzureichend, um Patienten spezialisierten Zentren zuzuführen. Diese Studie zeigt, im Vergleich zu anderen Verletzungen der Rotatorenmanschette, Schwierigkeiten in der korrekten Befundung von Subscapularissehnenverletzungen auf. Diese ist allerdings notwendig, um die Patienten einer rechtzeitigen Therapie zuzuführen. Es ist anzunehmen, dass eine Befundung durch muskuloskelettal spezialisierte Radiologen häufiger zu korrekten Befunden führen würde. · Subscapularissehnenrupturen sind im Standard-Schulter-MRT schwer zu diagnostizieren.. · Schriftliche MRT-Berichte nicht muskuloskelettal spezialisierter Radiologen sind insbesondere bei kleineren Läsionen nicht zuverlässig.. · Für zielgerichtete Zuweisung zu Schulterspezialisten ist eine zuverlässige Befundung erforderlich (spezialisierte muskuloskelettale Radiologen)..
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- 2021
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15. PI-RADS 2.1 – Image Interpretation: The Most Important Updates and Their Clinical Implications
- Author
-
Marc-André Weber, Kolja M. Thierfelder, Heinz Peter Schlemmer, and Thomas Beyer
- Subjects
Male ,medicine.medical_specialty ,Interpretation (logic) ,Standardization ,medicine.diagnostic_test ,Computer science ,Prostate ,Prostatic Neoplasms ,Magnetic resonance imaging ,Guideline ,Magnetic Resonance Imaging ,Image (mathematics) ,PI-RADS ,medicine ,Humans ,Image acquisition ,Examination technique ,Radiology, Nuclear Medicine and imaging ,Medical physics - Abstract
Multiparametric magnetic resonance imaging (MRI) of the prostate plays a central role in the diagnosis of patients with suspected prostate cancer. The increasing distribution and application of the guideline for the standardization of image acquisition, evaluation, and reporting (Prostate Imaging - Reporting and Data System, PI-RADS), which was updated in 2019 to version 2.1, contributes to the success of the technique. The most important updates of PI-RADS version 2.1 presented in 2019 compared to the previous version PI-RADS 2.0 are highlighted and interpreted with regard to their clinical implications. PI-RADS version 2.1 aims to simplify the application of the scoring scheme without changing the basic concept of dominant sequences (DWI in the peripheral zone, T2 in the transition zone). Of particular importance are the increasing role of diffusion-weighted imaging in the transition zone, the now mandatory high b-value of at least 1400 s/mm PI-RADS version 2.1 published in 2019 addresses a number of changes to the previous version, including both the examination technique and image interpretation. Prospective clinical studies have yet to prove the extent to which the goals of reducing interreader variability and increasing the detection rate in the transition zone will be achieved. · The new PI-RADS version 2.1. includes changes regarding image interpretation and examination technique. · The role of diffusion-weighted imaging is strengthened in the transition zone. · An ultra-high b-value of at least 1400 s/mm2 is mandatory according to PI-RADS 2.1. · Biparametric MRI is not recommended for general application.· Beyer T, Schlemmer H, Weber M et al. PI-RADS 2.1 - Image Interpretation: The Most Important Updates and Their Clinical Implications. Fortschr Röntgenstr 2021; 193: 787 - 795. Die multiparametrische Magnetresonanztomografie (MRT) der Prostata übernimmt inzwischen eine zentrale Rolle in der Diagnostik bei Patienten mit Verdacht auf Prostatakarzinom. Zum Erfolg der Methode trägt die zunehmende Verbreitung der zuletzt im Jahr 2019 auf die Version 2.1 aktualisierte Leitlinie zur Standardisierung von Bildakquisition, Auswertung und Befundung (Prostate Imaging – Reporting and Data System, PI-RADS) bei. Die zentralen Neuerungen der im Frühjahr 2019 vorgestellten PI-RADS-Version 2.1 gegenüber der Vorgängerversion PI-RADS 2.0 werden vorgestellt und bezüglich ihrer klinischen Implikationen diskutiert. Die PI-RADS-Version 2.1 zielt darauf ab, die Anwendung zu vereinfachen, ohne dabei das Grundkonzept der dominanten Sequenz (DWI in der peripheren Zone, T2 in der Transitionszone) zu ändern. Von besonderer Bedeutung sind die stärkere Gewichtung der Diffusionsbildgebung in der Transitionszone, der nun obligatorische hohe b-Wert von mindestens 1400 s/mm Die 2019 veröffentlichte PI-RADS-Version 2.1 adressiert verschiedene Änderungen, die sowohl Untersuchungstechnik als auch Befundung betreffen. Inwieweit sich damit die Ziele der Reduktion der Interreader-Variabilität und der Erhöhung der Detektionsrate in der Transitionszone erreichen lassen, müssen prospektive klinische Studien zeigen. · Die neue PI-RADS-Version 2.1 umfasst einzelne Änderungen bezüglich Befundinterpretation und Untersuchungstechnik.. · In der Transitionszone wird die Rolle der Diffusionsbildgebung gestärkt.. · Ein ultrahoher b-Wert von mindestens 1400 s/mm2 ist nach PI-RADS 2.1 obligat.. · Die biparametrische MRT wird nicht zur generellen Anwendung empfohlen..· Beyer T, Schlemmer H, Weber M et al. PI-RADS 2.1 – Image Interpretation: The Most Important Updates and Their Clinical Implications. Fortschr Röntgenstr 2021; 193: 787 – 796.
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- 2020
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16. Assessment of Loosening and Rotational Malalignment Following Knee Endoprosthesis or Other Surgical Components
- Author
-
Marc-André Weber, John A. Carrino, Christoph Rehnitz, Wolfram Mittelmeier, Ioan N. Gemescu, and Kolja M. Thierfelder
- Subjects
Joint Instability ,musculoskeletal diseases ,medicine.medical_treatment ,Total knee arthroplasty ,Lower limb ,03 medical and health sciences ,Postoperative Complications ,0302 clinical medicine ,Knee prosthesis ,Humans ,Medicine ,Radiology, Nuclear Medicine and imaging ,Orthopedics and Sports Medicine ,Major complication ,Range of Motion, Articular ,Arthroplasty, Replacement, Knee ,Orthodontics ,030222 orthopedics ,business.industry ,Bone Malalignment ,musculoskeletal system ,Arthroplasty ,Biomechanical Phenomena ,Prosthesis Failure ,030220 oncology & carcinogenesis ,Coronal plane ,Knee Prosthesis ,Range of motion ,business ,Relevant information - Abstract
Total knee arthroplasty (TKA) has significant medical and economic implications. The correct placement of the femoral and tibial components is vital to ensure a functional knee and also low failure and revision surgery rates. This article provides the most relevant information regarding knee endoprosthesis from a radiologic point of view. Basic information on the recommended alignment of the femoral and tibial components in TKA and how to measure them are discussed. We then present the most important axial plane rotational references for the femoral and the tibial components. The optimal coronal alignment, illustrating the axes of the lower limb, and loosening as the major complication are also discussed. Finally, we offer a detailed example of rotational assessment.
- Published
- 2018
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17. Imaging Patterns of Muscle Atrophy
- Author
-
Marc-André Weber, Mike P. Wattjes, and Marcel Wolf
- Subjects
medicine.medical_specialty ,Whole body imaging ,Disease ,Electromyography ,030218 nuclear medicine & medical imaging ,Diagnosis, Differential ,03 medical and health sciences ,0302 clinical medicine ,medicine ,Humans ,Whole Body Imaging ,Radiology, Nuclear Medicine and imaging ,Orthopedics and Sports Medicine ,Clinical significance ,Muscle Denervation ,medicine.diagnostic_test ,business.industry ,Magnetic resonance imaging ,Magnetic Resonance Imaging ,Muscle atrophy ,Muscular Atrophy ,Radiology ,Differential diagnosis ,medicine.symptom ,business ,030217 neurology & neurosurgery - Abstract
The role of muscle imaging in the diagnosis of inherited and acquired muscle diseases has gained clinical relevance. In particular, magnetic resonance imaging (MRI) is increasingly being used for diagnostic purposes, especially with its capability of whole-body musculature assessment. The assessment and quantification of muscle involvement in muscle diseases can be of diagnostic value by identifying a certain involvement pattern and thus narrowing the differential diagnosis and supporting the clinical diagnosis. In addition, more recently the role of imaging has gone beyond diagnostic purposes and includes disease as well as treatment monitoring. Conventional and quantitative muscle MRI techniques allow for the detection of subclinical disease progression (e.g., in muscular dystrophies) and is a powerful surrogate outcome measure in clinical trials. We present and discuss recent data on the role of conventional and quantitative MRI in the diagnosis and monitoring of inherited dystrophic muscle diseases as well as muscle denervation.
- Published
- 2018
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18. DEGUM Recommendations on Infection Prevention in Ultrasound and Endoscopic Ultrasound
- Author
-
Alexander Wree, Dieter Nuernberg, Marc-André Weber, Christian Jenssen, Thomas Müller, Heiko Dudwiesus, Christian Tesch, Wolfgang Lessel, Jörg Heil, Siegfried Krishnabhakdi, Thomas Enzmann, Heike Martiny, Hans Heynemann, Eberhard Merz, Matthias Wüstner, and Jens Döffert
- Subjects
Endoscopic ultrasound ,medicine.medical_specialty ,Catheters ,Percutaneous ,Iatrogenic Disease ,030232 urology & nephrology ,Microbial contamination ,Endosonography ,03 medical and health sciences ,0302 clinical medicine ,ULTRASOUND PROCEDURES ,Germany ,Iatrogenic disease ,Humans ,Medicine ,Infection control ,Radiology, Nuclear Medicine and imaging ,Intensive care medicine ,Ultrasonography ,Infection Control ,medicine.diagnostic_test ,business.industry ,Ultrasound ,030211 gastroenterology & hepatology ,business - Abstract
Microbial contamination of ultrasound probes for percutaneous or endoscopic use is common. However, infectious diseases caused by transmission of microorganisms by US procedures have rarely been reported. In Germany, legal regulations address hygiene in ultrasound procedures. Based on these regulations and the available literature, an expert panel of the German Society of Ultrasound in Medicine (DEGUM) has formulated sophisticated recommendations on hygienic measures in percutaneous and endoscopic US, including US-guided interventions.Mikrobielle Kontaminationen von Schallköpfen, kutan oder endokavitär angewandt, sind häufig, tatsächliche Infektionen nach Sonografien werden jedoch nur kasuistisch berichtet. In Deutschland existieren rechtliche Vorschriften zur Schallkopfhygiene. Ein Expertengremium der DEGUM hat vor dem Hintergrund der Vorschriften und der verfügbaren Literatur differenzierte Empfehlungen zur Hygiene in der Sonografie und der Endosonografie, einschließlich der ultraschallgestützten Interventionen, formuliert.
- Published
- 2018
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19. Minimalinvasive Therapie des Osteoidosteoms
- Author
-
Marc-André Weber
- Subjects
Radiofrequency ablation ,business.industry ,medicine.medical_treatment ,medicine.disease ,Cryosurgery ,law.invention ,Laser therapy ,law ,medicine ,Radiology, Nuclear Medicine and imaging ,Ultrasonography ,business ,Nuclear medicine ,Osteoma - Published
- 2019
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20. CT and MRI Techniques for Imaging Around Orthopedic Hardware
- Author
-
Reto Sutter, S Skornitzke, Thuy D Do, Marc-André Weber, University of Zurich, and Do, Thuy Duong
- Subjects
medicine.medical_specialty ,Image quality ,Computer science ,medicine.medical_treatment ,610 Medicine & health ,Image processing ,030218 nuclear medicine & medical imaging ,03 medical and health sciences ,Metal Artifact ,0302 clinical medicine ,Image Processing, Computer-Assisted ,medicine ,Humans ,2741 Radiology, Nuclear Medicine and Imaging ,Radiology, Nuclear Medicine and imaging ,Reduction (orthopedic surgery) ,medicine.diagnostic_test ,Orthopedic Equipment ,business.industry ,Magnetic resonance imaging ,Prostheses and Implants ,Image Enhancement ,Magnetic Resonance Imaging ,Orthopedic Fixation Devices ,Metals ,030220 oncology & carcinogenesis ,Orthopedic surgery ,10046 Balgrist University Hospital, Swiss Spinal Cord Injury Center ,Tomography ,Artifacts ,Tomography, X-Ray Computed ,business ,Algorithms ,Computer hardware - Abstract
Orthopedic hardware impairs image quality in cross-sectional imaging. With an increasing number of orthopedic implants in an aging population, the need to mitigate metal artifacts in computed tomography and magnetic resonance imaging is becoming increasingly relevant. This review provides an overview of the major artifacts in CT and MRI and state-of-the-art solutions to improve image quality. All steps of image acquisition from device selection, scan preparations and parameters to image post-processing influence the magnitude of metal artifacts. Technological advances like dual-energy CT with the possibility of virtual monochromatic imaging (VMI) and new materials offer opportunities to further reduce artifacts in CT and MRI. Dedicated metal artifact reduction sequences contain algorithms to reduce artifacts and improve imaging of surrounding tissue and are essential tools in orthopedic imaging to detect postoperative complications in early stages.· Tissues around orthopaedic hardware can still be well visualised despite metal artifacts.. · Artefact reduction in CT: acquisition parameters, iterative reconstruction, Dual-energy CT and VMI.. · Artefact reduction in MRI: choice of device, sequences, acquisition parameters and MARS.· Do TD, Sutter R, Skornitzke S et al. CT and MRI Techniques for Imaging Around Orthopedic Hardware. Fortschr Röntgenstr 2018; 190: 31 - 41.Orthopädische Implantate verringern die Bildqualität in der Schnittbildgebung. Bei steigendem Einsatz von orthopädischen Implantaten in einer alternden Bevölkerung ist eine Metallartefaktreduktion von zunehmender Bedeutung. Im folgenden Review möchten wir einen Überblick über die wesentlichen Artefakte in der Computertomografie und Magnetresonanztomografie sowie die neuesten Standards zur Verbesserung der Bildqualität geben. Alle Schritte der Bildakquisition von Gerätewahl über Scanvorbereitungen und -parameter bis hin zur Bildverarbeitung beeinflussen das Ausmaß der Metallartefakte. Technische Fortschritte wie die Dual-energy-Computertomografie mit der Option der Virtuellen monochromatischen Bildgebung sowie neue Implantatmaterialien bieten weitere Möglichkeiten der Metallartefaktreduktion in CT und MRT. Dezidierte Metallartefakt-Sequenzen beinhalten Algorithmen zur Artefaktreduktion und zur Verbesserung der Bildqualität des umgebenden Gewebes und sind essenzielle Werkzeuge in der orthopädischen Bildgebung zur frühzeitigen Detektion von postoperativen Komplikationen.· Periprothetisches Weichteilgewebe können trotz Metallartefakte gut visualisiert werden. · Artefaktreduktion in der Computertomographie: Akquisitionsparameter, iterative Rekonstruktionen, Dual-energy CT und VMS. · Artefaktreduktion im MRT: Gerätewahl, Sequenzen, Akquisitionsparameter und MARS.
- Published
- 2017
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21. Gutachtliche Beurteilung des traumatischen Bandscheibenvorfalls
- Author
-
Florin M. Bucur, Marcus Schiltenwolf, Martin Schwarze, and Marc-André Weber
- Subjects
030203 arthritis & rheumatology ,Gynecology ,03 medical and health sciences ,medicine.medical_specialty ,0302 clinical medicine ,business.industry ,medicine ,Orthopedics and Sports Medicine ,Surgery ,business ,030217 neurology & neurosurgery - Abstract
ZusammenfassungIn einer Vielzahl von Rechtsgebieten soll der Sachverständige die Kausalität von Bandscheibenschäden klären: Ist der Schaden Folge eines Unfalls? Die Literatur nennt spezifische Anforderungen an den Traumamechanismus sowie zeitliche Kriterien, welche die Kausalitätsprüfung vorgeben. Es handelt sich im Wesentlichen um hochenergetische Traumen mit unmittelbar einsetzenden Funktionsstörungen. Unfallnahe MRT-Untersuchungen haben im gutachterlichen Beurteilungsprozess überragende Bedeutung zur Sicherung des Körpererstschadens. Bei der Prüfung des haftungsbegründenden Zusammenhangs müssen konkurrierende Ursachen gewürdigt werden. Da sich die juristischen Anforderungen der Kausalitätsprüfung in Zivil- und Sozialrecht unterscheiden, bedarf es der Kenntnis der Rechtsnormen. Ein Prüfschema wird vorgestellt, das den Begutachtungsprozess über Einstiegs-, Realisierungs- und Entscheidungsebene unterstützt.
- Published
- 2017
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22. Vorhersage des Ausheilens von Pseudarthrosen einer Extremitätenfraktur mithilfe klinischer Scores, des kontrastverstärkten Ultraschalls (CEUS) und der dynamischen kontrastverstärkten MRT (DCE-MRT)
- Author
-
H. U. Kauczor, Marc-André Weber, Thomas Bruckner, Gerhard Schmidmaier, and Christian Fischer
- Subjects
Radiology, Nuclear Medicine and imaging - Published
- 2017
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23. Riesenhafte solitäre synoviale Gelenkchondromatose, die einen malignen Tumor imitiert
- Author
-
Burkhard Lehner, Kathrin Wieczorek, and Marc-André Weber
- Subjects
Radiology, Nuclear Medicine and imaging - Published
- 2018
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24. Analyse der posttraumatischen Mikroperfusion von Quadriceps-, Patella und Achillessehnenrupturen mittels kontrastverstärktem Ultraschall (CEUS) und dynamischer kontrastverstärkter MRT (DCE-MRT)
- Author
-
Matthias Miska, Gerhard Schmidmaier, Christian Fischer, Marc-André Weber, Arash Moghaddam, AM Weimer, and A Jung
- Published
- 2019
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25. Extravaskuläre Befunde in der MR-Angiografie der Becken-Bein-Arterien: Häufigkeit und klinische Relevanz
- Author
-
E Beller, F Ammermann, Felix G. Meinel, and Marc-André Weber
- Published
- 2019
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26. Kontrastmittelverstärkter Ultraschall (CEUS) zur Beurteilung der tibialen Knochenperfusion bei physiologischer und gestörter Frakturheilung mit Pseudarthrosenbildung
- Author
-
Christian Fischer, Gerhard Schmidmaier, T Haug, Marc-André Weber, Thomas Bruckner, and Hans-Ulrich Kauczor
- Subjects
Pseudarthrose ,ddc: 610 ,Tibiafraktur ,CEUS ,610 Medical sciences ,Medicine ,Knochenheilung - Abstract
Fragestellung: Diese Studie untersuchte den Nutzen des CEUS für die Beurteilung verschiedener Perfusionsmuster nach Tibiafrakturen, die zur Ausheilung oder Pseudarthrosenbildung führen können. Methodik: Von 2014 bis 2017 wurde bei 111 Patienten mit Tibiafraktur oder Tibia-Pseudarthrose[zum vollständigen Text gelangen Sie über die oben angegebene URL], Deutscher Kongress für Orthopädie und Unfallchirurgie (DKOU 2018)
- Published
- 2019
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27. Kontrastmittelverstärkter Ultraschall (CEUS) zur Muskelbeurteilung nach Supraspinatussehnennaht
- Author
-
Sascha Gross, Gerhard Schmidmaier, Marc-André Weber, Christian Fischer, Pierre Kunz, and Felix Zeifang
- Published
- 2019
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28. Contrast-enhanced ultrasound (CEUS) quantifies the perfusion within tibial non-unions and predicts the outcome of revision surgery
- Author
-
Christian Fischer, J Doll, Gerhard Schmidmaier, C Rehnitz, Daniel Krammer, and Marc-André Weber
- Subjects
medicine.medical_specialty ,business.industry ,Medicine ,Radiology ,business ,Perfusion ,Outcome (game theory) ,Non union ,Contrast-enhanced ultrasound - Published
- 2018
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29. Correct Estimation of Neuroforaminal Stenosis Grade Caused by Disc Herniation in Cervical Spine MRI by Using Oblique Sagittal MR Sequences
- Author
-
Hans-Ulrich Kauczor, Christoph Rehnitz, Marc-André Weber, and Laurent Kintzelé
- Subjects
Cervical spine MRI ,Disc herniation ,business.industry ,Oblique case ,medicine.disease ,Sagittal plane ,030218 nuclear medicine & medical imaging ,03 medical and health sciences ,Stenosis ,0302 clinical medicine ,medicine.anatomical_structure ,medicine ,business ,Nuclear medicine ,030217 neurology & neurosurgery - Published
- 2018
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30. Bone and Soft Tissue Tumors
- Author
-
Marc-André Weber and Radhesh Lalam
- Subjects
Pathology ,medicine.medical_specialty ,business.industry ,medicine ,Soft tissue ,Radiology, Nuclear Medicine and imaging ,Orthopedics and Sports Medicine ,business - Published
- 2019
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31. Radiation Dose Reduction in Digital Plain Radiography of the Knee after Total Knee Arthroplasty
- Author
-
Iris Burkholder, Hans U. Kauczor, Volker Ewerbeck, Michael C. Tanner, Marc-André Weber, Wolfram Stiller, and J. K. Kloth
- Subjects
Adult ,Male ,musculoskeletal diseases ,medicine.medical_specialty ,medicine.medical_treatment ,Radiography ,Total knee arthroplasty ,Knee Joint ,Radiation Dosage ,Sensitivity and Specificity ,law.invention ,Postoperative Complications ,Double-Blind Method ,Randomized controlled trial ,law ,medicine ,Humans ,Knee ,Radiology, Nuclear Medicine and imaging ,Arthroplasty, Replacement, Knee ,Reduction (orthopedic surgery) ,Aged ,Digital radiography ,Aged, 80 and over ,business.industry ,Middle Aged ,medicine.disease ,Arthroplasty ,Prosthesis Failure ,Radiographic Image Enhancement ,Female ,Heterotopic ossification ,Radiology ,business ,Follow-Up Studies - Abstract
Purpose: To reduce radiation exposure of frequently performed radiographs of the knee in follow-up of total-knee arthroplasty ensuring accurate assessment by using objective quality control criteria. Materials and Methods: In this prospective randomized study 278 radiographs of the knee in follow-up of total-knee arthroplasty were performed with standard and 37 % reduced radiation dose. The evaluation of the plain-radiographs was conducted using the following criteria: bone-implant interface, implant-surface character, implant-implant discrimination and periarticular heterotopic ossification. Two radiologists evaluated these criteria using a score ranging from 1 (definitely assessable) to 4 (not assessable). If a single criterion had been evaluated with a score ≥ 3 or more than 2 criteria with ≥ 2 points, the radiograph was score das „not assessable“. The study was designed as non-inferiority-trial. Results: 100 % of examined radiographs were scored as assessable, hence no statistical inferiority between the examinations with standard and reduced dose could be observed. Singular assessment of the defined criteria was likewise dose-independent. Conclusion: Plain-radiography of the knee following total-knee arthroplasty can be performed with 63 % of standard dose without loss of diagnostic validity. Key points: • Due to the non-inferiority of digital radiographs of the knee joint after total-knee arthroplasty done with 37 % reduced image receiver dose we recommend the tested speed class of SC 800 as a new reference value for digital radiographs with this indication. Citation Format: • Kloth JK, Tanner M, Stiller W et al. Radiation Dose Reduction in Digital Plain Radiography of the Knee after Total Knee Arthroplasty. Fortschr Rontgenstr 2015; 187: 685 – 690
- Published
- 2015
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32. Modern Radiological Postoperative Diagnostics of the Hip Joint in Children and Adults
- Author
-
M. Egermann, H. Thierjung, J. K. Kloth, and Marc-André Weber
- Subjects
Adult ,Male ,musculoskeletal diseases ,medicine.medical_specialty ,Joint replacement ,Radiography ,medicine.medical_treatment ,Avascular necrosis ,Femoral head ,medicine ,Humans ,Radiology, Nuclear Medicine and imaging ,Child ,Femoroacetabular impingement ,Postoperative Care ,business.industry ,medicine.disease ,Magnetic Resonance Imaging ,Surgery ,Treatment Outcome ,medicine.anatomical_structure ,Orthopedic surgery ,Female ,Hip Joint ,Hip arthroscopy ,Radiology ,Joint Diseases ,Tomography, X-Ray Computed ,business ,Trauma surgery ,Hip Injuries - Abstract
The assessment of bone healing and loosening of endoprosthesis material was long the primary indication for postoperative projection radiography and CT imaging of the hip joint following trauma and endoprosthesis implantation. With the increasing number of joint-preserving surgery, e. g. of surgical hip luxation and hip arthroscopy for the treatment of femoroacetabular impingement (FAI), high-resolution imaging of intra-articular pathologies before and after surgery has become increasingly important. In this review article, diagnostic imaging of the hip joint is presented following common trauma surgery and orthopedic surgery interventions. The imaging modalities of projection radiography, CT and MRI including direct MR-arthrography are discussed with regard to their diagnostic capability in the postoperative assessment of the hip joint. Among others topics, imaging is discussed following hip arthroplasty, following surgical hip luxation and arthroscopic interventions for the treatment of FAI, as well as following core decompression for avascular necrosis of the femoral head. Moreover, orthopedic interventions of the hip joint in children and adolescents are presented and the dedicated reporting of postoperative imaging is outlined. Key points: • Consolidation of osteotomies and position of implants should be assessed in postoperative imaging. • MRI is useful for confirming correct articulation after treatment of congenital hip dislocation. • Radiologically assessable complications after total hip replacement are inlay wear, loosening, dislocation, periarticular ossifications and infection. • MRI can detect and classify pseudotumours in cases of metal-metal pairing after total hip replacement. Citation Format: • Weber MA, Egermann M, Thierjung H et al. Modern Radiological Postoperative Diagnostics of the Hip Joint in Children and Adults. Fortschr Rontgenstr 2015; 187: 525 – 542
- Published
- 2015
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33. Bildgebung des multiplen Myeloms und verwandter monoklonaler Plasmazellerkrankungen – ein Update
- Author
-
Marc-André Weber, Jens Hillengass, and S. Delorme
- Subjects
Gynecology ,medicine.medical_specialty ,business.industry ,Medicine ,General Medicine ,business ,Treatment monitoring - Abstract
Das multiple Myelom ist eine hamatologische Erkrankung, die durch die Infiltration und Proliferation monoklonaler Plasmazellen vor allem im Knochenmark gekennzeichnet ist. Die haufigsten Symptome sind eine Hyperkalzamie, Nierenfunktionseinschrankungen, eine Zytopenie bzw. Anamie und eine Knochenschadigung, die auch als sog. CRAB-Kriterien zusammengefasst werden. Das symptomatische multiple Myelom hat asymptomatische Vorstufen, welche regelhaft der symptomatischen Erkrankung vorausgehen. Diese sind die monoklonale Gammopathie unklarer Signifikanz (MGUS) und das sog. „smoldering multiple myeloma“. Das Staging des multiplen Myeloms basiert auf der Messung des M-Proteins und der Beeintrachtigung von Hamatopoiese, Nierenfunktion und mineralisiertem Knochen. In den letzten Jahrzehnten wurden neue therapeutische Agenzien entwickelt, mit denen die Ansprechrate und die Uberlebensrate der Patienten mit multiplem Myelom verbessert werden konnten. Die Bildgebung spielt beim Staging und der Beurteilung des Therapieansprechens eine wichtige Rolle. Die Schnittbilddiagnostik mittels MRT und CT ersetzt derzeit den konventionellen rontgenologischen Skelettstatus (Pariser Schema), sowohl bei der initialen Diagnostik als auch bei der Verlaufsbeurteilung von Patienten mit monoklonalen Plasmazellerkrankungen. Der zusatzliche Wert der MRT beim initialen Staging des multiplen Myeloms liegt in der Differenzierung zwischen diffuser Knochenmarkinfiltration von Plasmazellen, fokalem Befall und einer Kombination von beidem. Eine komplette Remission des multiplen Myeloms, die mittels Bildgebung durch MRT und CT bestatigt wird, geht mit einer besseren Prognose einher verglichen mit der Complete Response, die nur anhand serologischer Parameter festgestellt wird.
- Published
- 2014
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34. Postoperative Imaging of the Knee
- Author
-
Marc-André Weber and Donna G. Blankenbaker
- Subjects
medicine.medical_specialty ,Postoperative Complications ,Knee Joint ,business.industry ,medicine ,Humans ,Radiology, Nuclear Medicine and imaging ,Orthopedics and Sports Medicine ,Knee Injuries ,Joint Diseases ,business ,Surgery - Published
- 2018
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35. Nachruf für Professor em. Dr. med. habil. Willi Kröger
- Author
-
Volker Hingst and Marc-André Weber
- Subjects
Radiology, Nuclear Medicine and imaging - Published
- 2019
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36. Dynamic contrast-enhanced ultrasound (CEUS) after open and minimally invasive locked plating of proximal humerus fractures
- Author
-
M Frank, Gerhard Schmidmaier, Christian Fischer, Marc-André Weber, and Andreas Hug
- Subjects
03 medical and health sciences ,Dynamic contrast ,030219 obstetrics & reproductive medicine ,0302 clinical medicine ,Proximal humerus ,business.industry ,Ultrasound ,Medicine ,Radiology, Nuclear Medicine and imaging ,Locked plating ,business ,Nuclear medicine ,030218 nuclear medicine & medical imaging - Published
- 2016
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37. Moderne digitale Radiografie der Ganzwirbelsäule bei Skoliose – Dosisreduktion und Qualitätskriterien
- Author
-
HU Kauczor, J. K. Kloth, Volker Ewerbeck, W Stiller, Marc-André Weber, B. Wiedenhoefer, and Iris Burkholder
- Subjects
Gynecology ,medicine.medical_specialty ,Plain radiography ,business.industry ,Medicine ,Radiology, Nuclear Medicine and imaging ,Dose reduction ,business - Abstract
Ziel: Indikationsspezifische Reduktion der Strahlenexposition bei der Projektionsradiografie der Gesamtwirbelsaule als eine haufig zu wiederholende Untersuchung bei Kindern und Jugendlichen sowie die Erarbeitung objektiver Kriterien fur die Einschatzung der Beurteilbarkeit einer Rontgenaufnahme der Ganzwirbelsaule bei Skoliose. Material und Methoden: In dieser prospektiv randomisierten Studie wurden 324 Projektionsradiografien der Gesamtwirbelsaule mit Standard- und 50 % reduzierter Dosis bei 323 Patienten durchgefuhrt. Vorausgehend wurde diese Zieldosisreduktion mittels einer experimentellen Pilotstudie an einem Alderson-Phantom erarbeitet. Die Beurteilung der experimentellen Aufnahmen und der Studienbilder erfolgte anhand folgender Kriterien: Endplatten (Cobb-Winkelbestimmung), Dornfortsatze (Rotation), laterale Wirbelkorperbegrenzung (Lateralisation), Identifikation von C7 / S1 (Lotbestimmung). Die Kriterien wurden von 2 Radiologen mit einem Score von 1 (vollstandig beurteilbar) bis 4 (nicht beurteilbar) bewertet. Bewertung eines Einzelkriteriums ≥ 3 oder zweier Kriterien ≥ 2 resultierte in der Einschatzung „nicht beurteilbar“. Die statistische Auswertung erfolgt als Nichtunterlegenheitsanalyse. Ergebnisse: 7 (2,4 %) von 290 in die Studie eingeschlossenen Rontgenaufnahmen waren nach oben genanntem Score nicht beurteilbar. Die mittels reduzierter Dosis durchgefuhrten Untersuchungen waren denen mit Standarddosis in der Nichtunterlegenheitsanalyse diagnostisch gleichwertig hinsichtlich der erarbeiteten Qualitatskriterien. Die Bewertung der Einzelkriterien war ebenfalls dosisunabhangig. Schlussfolgerung: Bei Patienten mit Skoliose ist eine Reduktion der Strahlendosis bei Rontgenaufnahmen der Ganzwirbelsaule um 50 % ohne Reduktion der diagnostischen Aussagekraft moglich.
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- 2012
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38. Erfassung des myoplasmatischen Natriumgehalts von Patienten mit hyperkaliämischer periodischer Paralyse durch 3 T Magnetresonanztomographie
- Author
-
Alexandre Nagel, Erick Amarteifio, Frank Lehmann-Horn, Marc-André Weber, and Karin Jurkat-Rott
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medicine.medical_specialty ,Weakness ,business.industry ,Duchenne muscular dystrophy ,Skeletal muscle ,medicine.disease ,medicine.anatomical_structure ,Physiology (medical) ,Internal medicine ,medicine ,Cardiology ,Neurology (clinical) ,Hyperkalemic periodic paralysis ,medicine.symptom ,business ,Paresis ,Treatment monitoring - Published
- 2012
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39. Minimalinvasive CT-gesteuerte Wirbelsäuleninterventionen – von der Schmerztherapie über Gewebeentnahmen zur Tumortherapie
- Author
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G. Noeldge, B. Wiedenhoefer, Marc-André Weber, Christian Kasperk, Christoph Rehnitz, and HU Kauczor
- Subjects
Tomography x ray computed ,Palliative care ,business.industry ,Treatment outcome ,Medicine ,Radiology, Nuclear Medicine and imaging ,Radiology information systems ,Image-Guided Biopsy ,Spinal Neoplasms ,Nuclear medicine ,business - Abstract
CT-gesteuerte Interventionen an der Wirbelsaule haben in den letzten Jahren eine bemerkenswerte Entwicklung erfahren, die unter anderem zu einer deutlichen Ausweitung des Indikationsfelds und auch zur Entwicklung hochspezialisierter neuer Verfahren gefuhrt haben. Dieser Ubersichtsartikel behandelt die unterschiedlichen Facetten der CT-gesteuerten Schmerztherapie, Biopsie und Tumortherapie an der Wirbelsaule, wobei der Fokus auf das praktische Vorgehen bei ausgewahlten wichtigen Interventionen gelegt wird.
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- 2012
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40. Cartilage Imaging of the Hand and Wrist Using 3-T MRI
- Author
-
Christoph Rehnitz, Jost K. Kloth, Marc-André Weber, and Falko von Stillfried
- Subjects
Cartilage, Articular ,medicine.medical_specialty ,Contrast Media ,Avascular necrosis ,Osteoarthritis ,Wrist ,medicine ,Humans ,Radiology, Nuclear Medicine and imaging ,Orthopedics and Sports Medicine ,Occult Fractures ,medicine.diagnostic_test ,business.industry ,Cartilage ,Hand Injuries ,Magnetic resonance imaging ,Wrist Injuries ,medicine.disease ,Magnetic Resonance Imaging ,Functional imaging ,medicine.anatomical_structure ,Athletic Injuries ,Radiology ,Bone Diseases ,business ,Cartilage Diseases ,Triangular Fibrocartilage Complex - Abstract
The prevalence of osteoarthritis of the hand and wrist is high, and a thorough assessment of even subtle cartilage injuries is necessary before surgical interventions. Although magnetic resonance imaging (MRI) has been established as an important diagnostic tool for the evaluation of hand and wrist disorders, the focus has been on the assessment of the triangular fibrocartilage complex, tendons, ligaments, and the detection of avascular necrosis or occult fractures rather than on cartilage imaging. 3-T MR systems have become more and more widely available and yield an improved signal-to-noise ratio and thus a higher spatial resolution than 1.5-T systems. In principle, this should be especially beneficial for depicting the thin cartilage layers of the hand and wrist. This review focuses on cartilage imaging of the hand and wrist with 3-T MRI and addresses these four topics: (1) the advantages of 3-T versus 1.5- and 1-T MRI, (2) dedicated sequence protocols at 3 T including novel three-dimensional sequences, (3) imaging findings in common cases of overuse or sports injury, and (4) functional cartilage imaging techniques of the hand and wrist, for instance, delayed gadolinium-enhanced MRI of the cartilage.
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- 2012
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41. CT-Guided Percutaneous Radiofrequency Ablation in Osteoid Osteoma: Re-Assessments of Results with Optimized Technique and Possible Pain Patterns in Mid-Term Follow-Up
- Author
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Georg W. Omlor, Karl Ludwig, Christoph Rehnitz, Christian Merle, Burkhard Lehner, Volker Ewerbeck, and Marc-André Weber
- Subjects
Adult ,Male ,Osteoid osteoma ,medicine.medical_specialty ,Percutaneous ,Adolescent ,Radiofrequency ablation ,medicine.medical_treatment ,Osteoma, Osteoid ,Bone Neoplasms ,Catheter ablation ,Bone and Bones ,law.invention ,Young Adult ,Patient satisfaction ,law ,Humans ,Medicine ,Radiology, Nuclear Medicine and imaging ,Child ,Osteoma ,Aged ,Pain Measurement ,Retrospective Studies ,Pain, Postoperative ,business.industry ,Osteoid ,Retrospective cohort study ,Middle Aged ,medicine.disease ,Surgery ,surgical procedures, operative ,Surgery, Computer-Assisted ,Child, Preschool ,Catheter Ablation ,Female ,Radiology ,Tomography, X-Ray Computed ,business ,Follow-Up Studies - Abstract
Purpose: To re-assess radiofrequency ablation (RFA) of osteoid osteoma (OO) with an optimized technique and to evaluate patterns of post-interventional pain important for the detection of recurrence. Materials and Methods: 44 consecutive patients with OO treated with precise inclusion criteria by RFA were examined retrospectively. RFA was performed with an optimized technique. Technical success (TS), primary and secondary clinical success (PCS/SCS) and minor and major complications (MIC/MAC) were evaluated. Pain patterns defined as “osteoid osteoma-specific pain” (OOSP) and “unspecific pain” (UP), “limitations in daily activity” (LDA) and “patient satisfaction” (PS) were evaluated using a numeric rating scale (0 – 10; 0 = no pain, 0 = no limitation, 10 = fully satisfied). The pain intensity before and after RFA was compared. The mean follow-up time was 35 months (n = 40, range 2 – 60 months). Results: TS was 100 % (n = 44), PCS 98 % (n = 44), and SCS 100 % (n = 40). MIC and MAC were 0 % (n = 44). OOSP was 0 after RFA in all 44 patients. UP was 0 in 24 of 40 patients (60 %), 1 in 11 patients (28 %) for up to 7 days and 1 – 4 in 5 patients (13 %) for 30 – 180 days. LDA was 0 in 39 of 40 patients (98 %), and 1 in 1 patient. PS was 10 in all patients. The pain after RFA was significantly less than before RFA (p Conclusion: Using an optimized technique primary clinical success rates in the high nineties have to be expected. Unspecific pain of low intensity is not unusual after RFA and has to be distinguished from pain caused by recurrent disease.
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- 2012
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42. Oblique Sagittal Images Prevent Underestimation of the Neuroforaminal Stenosis Grade Caused by Disc Herniation in Cervical Spine MRI
- Author
-
Hans-Ulrich Kauczor, Christoph Rehnitz, Laurent Kintzelé, and Marc-André Weber
- Subjects
Adult ,Male ,medicine.medical_specialty ,Disc herniation ,Nerve root ,Statistics as Topic ,Sensitivity and Specificity ,030218 nuclear medicine & medical imaging ,03 medical and health sciences ,0302 clinical medicine ,medicine ,Humans ,Radiology, Nuclear Medicine and imaging ,Aged ,Cervical spine MRI ,Neurologic Examination ,Observer Variation ,medicine.diagnostic_test ,business.industry ,Nerve Compression Syndromes ,Oblique case ,Magnetic resonance imaging ,Middle Aged ,medicine.disease ,Cervical spine ,Magnetic Resonance Imaging ,Sagittal plane ,Stenosis ,medicine.anatomical_structure ,Cervical Vertebrae ,Female ,Radiology ,business ,Spinal Nerve Roots ,030217 neurology & neurosurgery ,Intervertebral Disc Displacement - Abstract
To identify whether standard sagittal MRI images result in underestimation of the neuroforaminal stenosis grade compared to oblique sagittal MRI images in patients with cervical spine disc herniation.74 patients with a total of 104 cervical disc herniations compromising the corresponding nerve root were evaluated. Neuroforaminal stenosis grades were evaluated in standard and oblique sagittal images by one senior and one resident radiologist experienced in musculoskeletal imaging. Oblique images were angled 30° towards the standard sagittal plane. Neuroforaminal stenosis grades were classified from 0 (no stenosis) to 3 (high grade stenosis).Average neuroforaminal stenosis grades of both readers were significantly lower in standard compared to oblique sagittal images (p 0.001). For 47.1 % of the cases, one or both readers reported a stenosis grade, which was at least 1 grade lower in standard compared to oblique sagittal images. There was also a significant difference when looking at patients who had neurological symptoms (p = 0.002) or underwent cervical spine surgery subsequently (p = 0.004). Interreader reliability, as measured by kappa value, and accordance rates were better for oblique sagittal images (0.94 vs. 0.88 and 99 % vs. 93 %).Standard sagittal images tend to underestimate neuroforaminal stenosis grades compared to oblique sagittal images and are less reliable in the evaluation of disc herniations within the cervical spine MRI. In order to assess the potential therapeutic consequence, oblique images should therefore be considered as a valuable adjunct to the standard MRI protocol for patients with a radiculopathy.· Neuroforaminal stenosis grades are underestimated in standard compared to oblique sagittal images. · Interreader reliability is higher for oblique sagittal images. · Oblique sagittal images should be performed in patients with a cervical radiculopathy.· Kintzele L, Rehnitz C, Kauczor H et al. Oblique Sagittal Images Prevent Underestimation of the Neuroforaminal Stenosis Grade Caused by Disc Herniation in Cervical Spine MRI. Fortschr Röntgenstr 2018; 190: 946 - 954.ZIEL: Zu untersuchen ob sagittale MRT-Standardaufnahmen, im Vergleich zu schräg-sagittalen Aufnahmen den neuroforaminalen Stenosegrad unterschätzen bei Patienten mit Bandscheibenherniationen der Halswirbelsäule.Es wurden 74 Patienten mit insgesamt 104 lateral gelegenen zervikalen Bandscheibenherniationen ausgewertet. Hier wurde der Grad der neuroforaminalen Stenose in sagittalen Standardaufnahmen und schräg-sagittalen Aufnahmen von jeweils zwei erfahrenen Radiologen bewertet. Die schräg-sagittalen Aufnahmen wurden dabei 30° zur Standardebene gekippt. Die Klassifikation unterteilte 4 Grade, von 0 (keine Stenose) bis 3 (hochgradige Stenose).Der durchschnittliche neuroforaminale Stenosegrad war signifikant niedriger beim Vergleich von standard-sagittalen zu schräg-sagittalen Aufnahmen (p 0,001). In 47,1 % der Fälle detektierte einer der beiden Radiologen eine neuroforaminale Stenose, die mindestens 1 Grad niedriger war als in der schräg-sagittalen Gruppe. Ein signifikanter Unterschied bestand auch für die Subgruppen der Patienten mit neurologischer Symptomatik (p = 0,002) sowie derer bei denen im Anschluss ein operativer Dekompressionseingriff durchgeführt wurde (p = 0,004). Sowohl der Kappa-Wert als Zuverlässigkeitmaß als auch der Übereinstimmungsgrad zwischen beiden Radiologen waren jeweils höher für schräg-sagittale Aufnahmen (0,94 vs. 0,88 und 99 % vs. 93 %).Sagittale Standardaufnahmen tendieren im Vergleich zu schräg-sagittalen Aufnahmen zu einer Unterschätzung des neuroforaminalen Stenosegrades bei der Befundung von Bandscheibenherniationen in der Halswirbelsäulen-MRT. Zur besseren Evaluation einer potentiellen therapeutischen Konsequenz werden schräg-sagittale Aufnahmen daher als Zusatzmaßnahme bei Patienten mit radikulärer Symptomatik empfohlen.· Der neuroforaminale Stenosegrad wird beim Vergleich von standard-sagittalen zu schräg-sagittalen Aufnahmen unterschätzt. · Die Zuverlässigkeit der Messungen zwischen Radiologen kann mit schräg sagittalen Aufnahmen gesteigert werden. · Schräg-sagittale Aufnahmen sollten bei Patienten mit radikulärer Symptomatik zum Standardprotokoll hinzugefügt werden.
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- 2018
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43. Contrast-Enhanced Ultrasound (CEUS) Identifies Perfusion Differences Between Tibial Fracture Unions and Non-Unions
- Author
-
Tabea Haug, Christian Fischer, Thomas Bruckner, Gerhard Schmidmaier, Marc-André Weber, and Hans-Ulrich Kauczor
- Subjects
Fracture Healing ,Osteosynthesis ,030219 obstetrics & reproductive medicine ,business.industry ,Contrast Media ,Bone healing ,Non union ,030218 nuclear medicine & medical imaging ,Perfusion ,Tibial Fractures ,03 medical and health sciences ,0302 clinical medicine ,Medicine ,Humans ,Radiology, Nuclear Medicine and imaging ,Tibia ,Tibial fracture ,Aseptic processing ,business ,Nuclear medicine ,Fractures, Malunited ,Contrast-enhanced ultrasound ,Ultrasonography - Abstract
To assess the value of CEUS in the evaluation of tibial fracture perfusion and its ability to differentiate between physiologic and abnormal fracture healing. From 2014 to 2017, 107 patients with tibial fractures or tibial non-unions underwent CEUS examination. CEUS was performed at the regular follow-up examination 26 weeks after osteosynthesis or before non-union surgery. Time-intensity curves (TICs) of the contrast enhancement in the fracture gap were generated, and volume parameters such as wash-in rate (WiR), peak enhancement (PE) and wash-in perfusion index (WiPI) were quantified. A total of 34 patients met the inclusion criteria of this study, including 14 consolidated fractures, 12 aseptic non-unions and 8 infected non-unions. WiR, PE and WiPI showed significantly lower values in aseptic non-unions compared to unions (p = 0.009, 0.009, 0.012, resp.). In contrast, infected non-unions showed higher values of WiR, PE and WiPI when compared to unions (p = 0.034, 0.056, 0.029, resp.). CEUS represents a feasible method in the assessment of tibial fracture perfusion. Perfusion differences between aseptic and infected tibial non-unions as well as healing tibial fractures could be detected. The deviation of physiologic fracture perfusion seems to be associated with disturbed osseous regeneration leading to non-union.ZIEL: Diese Studie untersuchte den Nutzen des CEUS für die Beurteilung verschiedener Perfusionsmuster nach Tibiafrakturen, die zur Ausheilung oder Pseudarthrosenbildung führen können. Von 2014 bis 2017 wurde bei 107 Patienten mit Tibiafraktur oder Tibia-Pseudarthrose eine CEUS-Untersuchung durchgeführt. Die CEUS-Untersuchung fand zum regulären 26-Wochen Nachuntersuchungstermin statt, bei Patienten mit Pseudarthrose unmittelbar vor der Revisionsoperation. Es wurden Zeit-Intensitäts-Kurven der Kontrastmittelanflutung im Frakturspalt erstellt und quantitative Parameter wie „Wash-in Rate“ (WiR), „Peak Enhancement“ (PE) sowie „Wash-in Perfusion Index“ (WiPI) berechnet. 34 Patienten wurden eingeschlossen, davon 14 verheilte Frakturen, 12 aseptische Pseudarthrosen und 8 Infektpseudarthrosen. Die Perfusionsparameter WiR, PE and WiPI zeigten bei aseptischen Pseudarthrosen signifikant niedrigere Werte als bei verheilten Frakturen (p = 0,009; 0,009; 0,012). Im Gegensatz dazu waren WiR, PE and WiPI bei Infektpseudarthrosen höher als bei physiologisch verheilten Frakturen (p = 0,034; 0,056; 0,029). CEUS ist eine geeignete Methode zur Beurteilung der ossären Perfusion nach Fraktur. Im CEUS zeigen sich Perfusionsunterschiede von Tibiafrakturen mit regulärem Heilungsverlauf und solchen, die eine Pseudarthrose ausgebildet haben. Abweichungen von der physiologischen ossären Perfusion nach Tibiafraktur scheinen mit der Ausbildung einer Pseudarthrose zusammenzuhängen.
- Published
- 2018
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44. Radiologische Diagnostik von Muskelerkrankungen
- Author
-
HU Kauczor, Marc-André Weber, and Marco Essig
- Subjects
medicine.medical_specialty ,Pathology ,Heterogeneous group ,business.industry ,Skeletal muscle ,Mr imaging ,medicine.anatomical_structure ,Radiological weapon ,medicine ,Radiology, Nuclear Medicine and imaging ,Radiology ,Muscle fibre ,Differential diagnosis ,business - Abstract
Muscular diseases are a heterogeneous group of diseases with difficult differential diagnosis. This article reviews morphological and functional radiological techniques for assessment of muscular diseases. Morphological techniques can describe edema-like changes, lipomatous and atrophic changes of muscular tissue. However, these imaging signs are often not disease-specific. As a result, clinicians assign radiology a secondary role in the management of muscular diseases. Meanwhile, functional radiological techniques allow the assessment of muscle fiber architecture, skeletal muscle perfusion, myocellular sodium-homoeostasis, lipid- and energy-phosphate metabolism, etc. By detecting and spatially localizing pathophysiological phenomena, these new techniques can increase the role of radiology in muscular diseases.
- Published
- 2007
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45. CEUS ermöglicht die Quantifizierung der Pseudarthrosenperfusion und komplementiert die Infektdiagnostik
- Author
-
Martin Krix, Gerhard Schmidmaier, Arash Moghaddam-Alvandi, Christian Fischer, Matthias Miska, EM Preuß, Marc-André Weber, Thomas Bruckner, Erick Amarteifio, and Michael C. Tanner
- Subjects
Radiology, Nuclear Medicine and imaging - Published
- 2015
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46. VISCERAL-VISual Concept Extraction challenge in RAdioLogy: Organsegmentierung: Übersicht, Einblicke und erste Ergebnisse
- Author
-
Marianne Winterstein, Bjoern H. Menze, Markus Holzer, K Grünberg, Henning Müller, Georgios Kontokotsios, Marc-André Weber, O Jimenez del Toro, Orcun Goksel, Ivan Eggel, Georg Langs, R Schär, Markus Krenn, Allan Hanbury, and Abdel Aziz Taha
- Subjects
Computer science ,Radiology, Nuclear Medicine and imaging - Published
- 2015
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47. Einsatz der 1H-MR-spektroskopischen Bildgebung in der Strahlentherapie: Cholin als Marker für die Bestimmung der relativen Wahrscheinlichkeit eines Tumorprogresses nach Bestrahlung glialer Hirntumoren
- Author
-
Peter Bachert, Marc-André Weber, Jürgen Debus, Heinz Peter Schlemmer, M. P. Lichy, Fred A. Hamprecht, Daniela Schulz-Ertner, and Hans-Ulrich Kauczor
- Subjects
medicine.diagnostic_test ,business.industry ,medicine.medical_treatment ,Clinical course ,medicine.disease ,computer.software_genre ,Radiation therapy ,Repetition Time ,Positron emission tomography ,Voxel ,Glioma ,medicine ,Mr spectroscopic imaging ,Radiology, Nuclear Medicine and imaging ,business ,Nuclear medicine ,Radiation treatment planning ,computer - Abstract
Purpose: To determine the relative signal intensity ratios of choline (Cho), phosphocreatine (CR) and N-acetyl-aspartate (NAA) in MR spectroscopic imaging (proton-MRSI) for differentiating progressive tumors (PT) from non-progressive tumors (nPT) in follow-up and treatment planning of gliomas. Threshold values to indicate the probability of a progressive tumor were also calculated. Material and Methods: Thirty-four patients with histologically proven gliomas showing a suspicious brain lesion in MRI after stereotactic radiotherapy were evaluated on a 1.5 Tesla unit (Magnetom Vision, Siemens, Erlangen, Germany) using 2D proton MRSI (repetition time/echo time = 1500/135 msec, PRESS; voxel size 9 x 9 x 15 mm 3 ). A total of 274 spectra were analyzed (92 voxel were localized within the suspicious brain lesion). Relative signal intensities Cho, Cr and NAA were measured and their ability to discern between PT and nPT was assessed using the linear discrimination method, logistic regression, and the cross-validation method. PT and nPT were differentiated between on the basis of clinical course and follow-up by MRI, CT and positron emission tomography. Results: The Cho parameter and the relative signal intensity ratios of Cr and NAA were most effective in differentiating between PT and nPT. The logistic regression method using the parameter In(Cho/Cr) and In(Cho/ NAA) had the best predictive results in cross-validation. A sensitivity of 93.8% and specificity of 85.7% were achieved in the differentiation of PT from nPT by proton-MRSI. Conclusion: 1 H-MRSI has a high sensitivity and specificity for differentiating between therapy-related effects and the relapse of irradiated gliomas. This method allows for assessment of the probability of radiotherapy response or failure.
- Published
- 2006
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48. MR-basierte Methoden der funktionellen Bildgebung des zentralen Nervensystems
- Author
-
Christian M. Zechmann, Marco Essig, Torsten Wüstenberg, Marc-André Weber, Andre Bongers, F. L. Giesel, H. U. Kauczor, Horst K. Hahn, H. von Tengg-Kobligk, and K. Baudendistel
- Subjects
medicine.medical_specialty ,Contrast enhancement ,Neurology ,medicine.diagnostic_test ,Blood oxygenation level dependent ,Magnetic resonance imaging ,Functional imaging ,Dynamic contrast-enhanced MRI ,Arterial spin labeling ,medicine ,Functional mr ,Radiology, Nuclear Medicine and imaging ,Medical physics ,Neuroscience - Abstract
This review presents the basic principles of functional imaging of the central nervous system utilizing magnetic resonance imaging. The focus is set on visualization of different functional aspects of the brain and related pathologies. Additionally, clinical cases are presented to illustrate the applications of functional imaging techniques in the clinical setting. The relevant physics and physiology of contrast-enhanced and non-contrast-enhanced methods are discussed. The two main functional MR techniques requiring contrast-enhancement are dynamic T1- and T2*-MRI to image perfusion. Based on different pharmacokinetic models of contrast enhancement diagnostic applications for neurology and radio-oncology are discussed. The functional non-contrast enhanced imaging techniques are based on "blood oxygenation level dependent (BOLD)-fMRI and arterial spin labeling (ASL) technique. They have gained clinical impact particularly in the fields of psychiatry and neurosurgery.
- Published
- 2005
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49. Radiofrequenzablation zur Therapie von Osteoblastomen – Langfristiger klinischer Erfolg und dezidierte Techniken der Ablation
- Author
-
S.D. Sprengel, Burkhard Lehner, Marc-André Weber, Christoph Rehnitz, Volker Ewerbeck, and HU Kauczor
- Subjects
Radiology, Nuclear Medicine and imaging - Published
- 2014
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50. Radiofrequenzablation zur Therapie von Osteoidosteomen und Osteoblastomen in der Wirbelsäule – langfristige klinische Erfolgsraten und Techniken zur Protektion angrenzender Nervenwurzeln
- Author
-
Hans-Ulrich Kauczor, Burkhard Lehner, Georg W. Omlor, S.D. Sprengel, Marc-André Weber, and Christoph Rehnitz
- Subjects
Radiology, Nuclear Medicine and imaging - Published
- 2014
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