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Prevalence of May-Thurner Syndrome in Patients with Deep Vein Thrombosis at a Large Medical Referral Center

Authors :
Thomas Heller
Jens-Christian Kröger
Marc-André Weber
Felix G. Meinel
Judith Hafer
Christine Teichert
Source :
RöFo - Fortschritte auf dem Gebiet der Röntgenstrahlen und der bildgebenden Verfahren. 191:1107-1117
Publication Year :
2019
Publisher :
Georg Thieme Verlag KG, 2019.

Abstract

We set out to investigate the prevalence of May-Thurner syndrome (MTS) in a cohort of patients diagnosed with iliofemoral deep vein thrombosis at a large medical referral center. We retrospectively analyzed a cohort of 496 patients who were referred to the emergency unit of a large medical referral center with suspected venous thromboembolism (VTE) and were diagnosed with deep vein thrombosis of the iliac veins and/or the thigh on ultrasound. We retrospectively assessed the presence of MTS in the primary ultrasound examination and on additional imaging (available in n = 193 patients). Across all 496 patients with iliofemoral deep vein thrombosis, the median age was 70 years. 238 patients (48 %) were female. The thrombosis was left-sided in 263 cases (53 %), right-sided in 208 cases (42 %) and bilateral in 24 cases (5 %). In the subgroup of patients with left-sided and bilateral thrombosis, the growth pattern was classified as ascending in 142 patients (50 %), descending in 104 patients (36 %) and unclear in 41 patients (14 %). Additional imaging tests were available in 193 patients: 119 patients (41 %) underwent CT, 18 patients (6 %) MRI and 30 patients (10 %) underwent phlebography. Within the subgroup of patients with left-sided and bilateral thrombosis, MTS was confirmed in 88 patients (31 %), and the imaging findings in 17 patients (6 %) were highly suspicious of MTS. Differentiation was not possible in 86 patients (30 %) and MTS was excluded in 96 patients (33 %). Underlying MTS is not uncommon in the selected cohort of patients with deep iliofemoral vein thrombosis at a large referral center and should be excluded by imaging. · May-Thurner syndrome (MTS) is a relatively frequent cause of deep vein thrombosis.. · MTS should be excluded in patients with left-sided or bilateral iliofemoral thrombosis.. · Cross-sectional imaging is helpful in this setting.. · Approximately one third of patients in this subgroup show signs of MTS..· Heller T, Teichert C, Hafer J et al. Prevalence of May-Thurner Syndrome in Patients with Deep Vein Thrombosis at a Large Medical Referral Center. Fortschr Röntgenstr 2019; 191: 1107 - 1117.ZIEL: In der vorliegenden Arbeit wurde untersucht, mit welcher Häufigkeit bei Patienten mit einer tiefen Becken-Bein-Venenthrombose an einem Universitätsklinikum ein May-Thurner-Syndrom (MTS) vorliegt. Wir untersuchten retrospektiv ein Kollektiv von 496 Patienten, die mit der Verdachtsdiagnose einer tiefen Beinvenenthrombose in den Jahren 2013–2017 in der Notaufnahme eines Klinikums der Maximalversorgung vorgestellt wurden und bei denen eine tiefe Becken-Oberschenkel-Venenthrombose mittels farbcodierter Duplexsonografie bestätigt wurde. Bei diesen Patienten wurde die primäre Ultraschalluntersuchung sowie weiterführende Bildgebung (verfügbar bei n = 236) gezielt auf das Vorliegen eines MTS hin analysiert. Die 496 Patienten mit Thrombose im Becken-Oberschenkel-Bereich waren im Median 70 Jahre alt, 238 (48 %) waren weiblich. Die Lokalisation der Thrombosen war bei 263 Patienten (53 %) links, bei 208 Patienten (42 %) rechts und bei 24 Patienten (5 %) beidseits. In der Subgruppe der 287 links- oder beidseits lokalisierten Thrombosen waren 142 (50 %) aszendierend, 104 (36 %) deszendierend und 41 (14 %) bezüglich der Wuchsrichtung nicht differenzierbar. In der Gruppe der 287 Patienten mit links- oder beidseits lokalisierten Thrombosen lagen bei 119 (41 %) Patienten eine zusätzliche CT, bei 18 (6 %) eine MRT und bei 30 (10 %) eine Phlebografie vor. In der Subgruppe der 287 links- und beidseits lokalisierten Thrombosen konnte bei 88 Patienten (31 %) ein MTS bestätigt werden, bei 17 (6 %) bestand der hochgradige Verdacht, bei 86 (30 %) war eine Differenzierung nicht möglich und bei 96 (33 %) konnte ein MTS ausgeschlossen werden. In dem selektierten Kollektiv von Patienten mit Becken-Oberschenkel-Venenthrombosen an einem Universitätsklinikum ist ein zugrunde liegendes MTS nicht selten und sollte bildgebend ausgeschlossen werden. · Das May-Thurner-Syndrom (MTS) ist eine relativ häufige Ursache von tiefen Venenthrombosen.. · Bei links- oder beidseits lokalisierten Thrombosen sollte ein MTS ausgeschlossen werden.. · Hierfür ist eine ergänzende Schnittbildgebung sinnvoll.. · Bei etwa einem Drittel der Patienten in dieser Subgruppe findet sich ein MTS..· Heller T, Teichert C, Hafer J et al. Prevalence of May-Thurner Syndrome in Patients with Deep Vein Thrombosis at a Large Medical Referral Center. Fortschr Röntgenstr 2019; 191: 1107 – 1117.

Details

ISSN :
14389010 and 14389029
Volume :
191
Database :
OpenAIRE
Journal :
RöFo - Fortschritte auf dem Gebiet der Röntgenstrahlen und der bildgebenden Verfahren
Accession number :
edsair.doi.dedup.....7b9f875349ec519566d2fb7dd49e5884
Full Text :
https://doi.org/10.1055/a-0959-6230