33 results on '"Wollenhaupt J"'
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2. Comparing 10-day and 4-month doxycycline courses for treatment of Chlamydia trachomatis-reactive arthritis: a prospective, double-blind trial
- Author
-
Putschky, N., Pott, H.-G., Kuipers, J.G., Zeidler, H., Hammer, M., and Wollenhaupt, J.
- Subjects
Arthritis -- Care and treatment ,Doxycycline -- Dosage and administration ,Doxycycline -- Research ,Chlamydia trachomatis -- Care and treatment ,Pharmacology, Experimental -- Reports ,Health - Published
- 2006
3. Intra-articular co-infection by Borrelia burgdorferi and Chlamydia trachomatis
- Author
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Putschky, N, Schnarr, S, Wollenhaupt, J, Zeidler, H, and Kuipers, J G.
- Subjects
Borrelia burgdorferi ,Arthritis -- Causes of ,Chlamydia trachomatis ,Health ,Causes of - Abstract
Abstract. Objective--Chlamydia trachomatis and Borrelia burgdorferi infections are frequently the cause of unexplained oligoarthritis, as shown by identification of bacteria specific DNA in joint material from patients with reactive arthritis, [...]
- Published
- 2001
4. S2e-Leitlinie: Therapie der rheumatoiden Arthritis mit krankheitsmodifizierenden Medikamenten
- Author
-
Fiehn, C., Holle, J., Iking-Konert, C., Leipe, J., Weseloh, C., Frerix, M., Alten, R., Behrens, F., Baerwald, C., Braun, J., Burkhardt, H., Burmester, G., Detert, J., Gaubitz, M., Gause, A., Gromnica-Ihle, E., Kellner, H., Krause, A., Kuipers, J., Lorenz, H.-M., Müller-Ladner, U., Nothacker, M., Nüsslein, H., Rubbert-Roth, A., Schneider, M., Schulze-Koops, H., Seitz, S., Sitter, H., Specker, C., Tony, H.-P., Wassenberg, S., Wollenhaupt, J., and Krüger, K.
- Abstract
Medikamentöse Therapiestrategien zur Behandlung der rheumatoiden Arthritis sind entscheidend für den Langzeitverlauf. Sie dienen dem Ziel, durch frühe und konsequente Unterdrückung der Entzündung Gelenkzerstörung zu verhindern und damit die Funktion zu erhalten. Erarbeitung eines Konsenses für evidenzbasierte Empfehlungen zur Behandlung der rheumatoiden Arthritis mit krankheitsmodifizierenden Medikamenten in Deutschland. Nach einer systematischen Literatursuche wurde ein strukturierter Konsensprozess durchgeführt. Sechs übergeordnete Prinzipien und 10 Empfehlungen fassen die Ergebnisse des Konsensprozesses zusammen. Verschiedene Punkte sind gegenüber der Fassung von 2012 neu, so die differenzierte Anpassung des Therapieregimes nach Zeitpunkt und Ausmaß des Ansprechens, das Therapieziel Remission gemessen mithilfe des simplified disease activity index (SDAI) wie auch der potentielle Einsatz zielgerichteter synthetischer DMARDs (tsDMARDs), der JAK-Inhibitoren sowie Empfehlungen zur Deeskalation nach dem Erreichen einer anhaltenden Remission. Wie bisher steht Methotrexat (MTX) im Mittelpunkt der Therapie zu Beginn und als Kombinationspartner im weiteren Verlauf. Die Kombination mehrerer konventioneller synthetischer DMARDs, oder, bei ungünstigen prognostischen Faktoren, der Einsatz von biologischen oder tsDMARDs kommen nach dem Algorithmus bei nicht ausreichendem Ansprechen auf Methotrexat zur Anwendung. Empfehlungen für die Deeskalation der Therapie mit Glukokortikoiden und konsekutiv gegebenenfalls auch DMARDs geben Hilfe für den Umgang mit Patienten, die eine anhaltende Remission erreicht haben. Die neue S2-Leitlinie gibt Empfehlungen für die Therapie der RA nach dem Prinzip des „Treat-to-Target“ (T2T) mit etablierten und neuen krankheitsmodifizierenden Medikamenten (DMARDs), einschließlich der Biologika und JAK-Inhibitoren und macht Vorschläge zur Deeskalation nach Erreichen einer anhaltenden Remission. Medication-based strategies to treat rheumatoid arthritis are crucial in terms of outcome. They aim at preventing joint destruction, loss of function and disability by early and consistent inhibition of inflammatory processes. Achieving consensus about evidence-based recommendations for the treatment of rheumatoid arthritis with disease-modifying anti-rheumatic drugs in Germany. Following a systematic literature research, a structured process among expert rheumatologists was used to reach consensus. The results of the consensus process can be summed up in 6 overarching principles and 10 recommendations. There are several new issues compared to the version of 2012, such as differentiated adjustments to the therapeutic regime according to time point and extent of treatment response, the therapeutic goal of achieving remission as assessed by means of the simplified disease activity index (SDAI) as well as the potential use of targeted synthetic DMARDs (JAK inhibitors) and suggestions for a deescalating in case of achieving a sustained remission. Methotrexate still plays the central role at the beginning of the treatment and as a combination partner in the further treatment course. When treatment response to methotrexate is inadequate, either switching to or combining with another conventional synthetic DMARD is an option in the absence of unfavourable prognostic factors. Otherwise biologic or targeted synthetic DMARDs are recommended according to the algorithm. Rules for deescalating treatment with glucocorticoids and—where applicable—DMARDs give support for the management of patients who have reached a sustained remission. The new guidelines set up recommendations for RA treatment in accordance with the treat-to-target principle. Modern disease-modifying drugs, now including also JAK inhibitors, are available in an algorithm.
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- 2018
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5. Psoriasisarthritis
- Author
-
Behrens, F., Thaçi, D., Wollenhaupt, J., and Krüger, K.
- Abstract
Die Psoriasisarthritis, eine chronisch entzündliche Erkrankung des Bewegungsapparates mit Assoziation zur Psoriasis der Haut, zeichnet sich durch ein variables klinisches Bild mit sehr heterogener Krankheitsbelastung der Patienten aus. Klinische Manifestationen umfassen im Wesentlichen Haut- und Nagelveränderungen, periphere Arthritis, Enthesitis, Daktylitis und/oder Wirbelsäulenbefall. Diese Variabilität bedingt eine individuelle Therapie des Patienten mit unterschiedlichen Therapiezielen. Außer internationalen Leitlinien liegen für die Behandlung der Psoriasisarthritis in Deutschland keine Therapieempfehlungen vor. Aus diesem Grund werden in der vorliegenden Arbeit die gesicherten Punkte, Besonderheiten und zu beachtende Aspekte in der Therapie der Psoriasisarthritis in Deutschland unter Berücksichtigung der verschiedenen Hauptformen der Erkrankung zusammengefasst. Psoriatic arthritis is a chronic inflammatory disease of the musculoskeletal system with association to skin psoriasis and is characterized by variable clinical symptoms with very heterogeneous degrees of disease suffering for patients. Clinical manifestations essentially include alterations to the skin and nails, peripheral arthritis, enthesitis, dactylitis and/or spinal involvement. This variability necessitates an individualized therapy of patients with different therapy targets. Apart from international guidelines no therapy recommendations are available in Germany for treatment of psoriatic arthritis. For this reason this article summarizes the established points, characteristics and aspects to be considered in the therapy of psoriatic arthritis in Germany, taking the various main forms of the disease into consideration.
- Published
- 2016
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6. Besonderheiten der medikamentösen Therapie von Polymyalgia rheumatica und rheumatoider Arthritis im höheren Lebensalter
- Author
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Wollenhaupt, J.
- Published
- 2014
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7. Septische Arthritis des Erwachsenen
- Author
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Loock, J., Haustedt, N., and Wollenhaupt, J.
- Abstract
Septische Arthritiden sind ein echter rheumatologischer Notfall und erfordern sofortiges und umsichtiges Handeln zur raschen Diagnosefindung und Therapieeinleitung. Kinder und ältere Personen, Abwehrgeschwächte sowie Patienten mit Gelenkvorschädigung und entzündlich-rheumatischen Gelenkerkrankungen sind bevorzugt betroffen. Bakteriämien, operative Eingriffe am Gelenk und intraartikuläre Injektionen stellen Risikosituationen für die Entstehung eines Gelenkinfektes dar. Häufigster Erreger ist Staphylococcus aureus, weitere wichtige Erregergruppen sind koagulasenegative Staphylokokken, Streptokokken und Mykobakterien. Die Synoviaanalyse (Aussehen, Zellzahl, mikrobiologische Diagnostik) ist der wichtigste Schritt zur Diagnosefindung. Therapeutische Säulen sind Gelenkdrainage und antibiotische Behandlung. Das Vorgehen bei infizierten Endoprothesen ist abhängig von der Symptomdauer, Erregerart und individuellen Faktoren. Septic arthritis is a true rheumatological emergency requiring immediate and thoughtful effort for rapid diagnosis establishment and treatment initiation. Children and elderly persons as well as immunocompromised individuals, patients with pre-existing joint damage and with inflammatory rheumatic joint diseases are preferentially affected. Bacteremia, joint surgery and intra-articular injections pose risk situations for the development of joint infections. The most frequent causative organism is Staphylococcus aureusbut other relevant pathogens include coagulase-negative staphylococci, streptococci and mycobacteria. Synovial fluid analysis (e.g. appearance, cell count and microbiological examination) is the most important step to establish the diagnosis. The two main components of therapy consist of joint drainage and antibiotic treatment. The approach to periprosthetic joint infections depends on the duration of symptoms, causative organism and individual factors.
- Published
- 2014
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8. Evidenzbasierte Empfehlungen zum Management einer undifferenzierten peripheren entzündlichen Arthritis (UPIA)
- Author
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Tarner, I.H., Albrecht, K., Fleck, M., Gromnica-Ihle, E., Keyßer, G., Köhler, L., Kötter, I., Krüger, K., Kuipers, J., Nüßlein, H., Rubbert-Roth, A., Wollenhaupt, J., Schneider, M., Manger, B., and Müller-Ladner, U.
- Abstract
Arthritiden der peripheren Gelenke sind der häufigste Vorstellungsgrund in der Rheumatologie. Gerade in frühen Erkrankungsstadien gelingt dabei nicht immer eine eindeutige differenzialdiagnostische Zuordnung zu einer definierten Entität, so dass das Krankheitsbild zunächst als undifferenzierte periphere inflammatorische Arthritis (UPIA) bezeichnet werden muss. Für das klinische Management der UPIA fehlte es bisher an evidenzbasierten Empfehlungen. Die Entwicklung entsprechender Empfehlungen unter Mitarbeit von 697 Rheumatologen aus 17 Ländern war daher das Ziel dieser 3e-Initiative. Auf der Basis einer systematischen Literaturrecherche in Medline, EMBASE, Cochrane Library und den ACR/EULAR-Abstracts von 2007/2008 wurden in 3 Diskussionsrunden mit Delphi-Abstimmungen 10 multinationale Empfehlungen erarbeitet. Innerhalb eines nationalen Arbeitskreises in Deutschland wurden mit gleicher Methodik 3 weitere Fragestellungen bearbeitet. Die Empfehlungen wurden jeweils im Plenum diskutiert und der Grad der Zustimmung der Teilnehmer sowie der potenzielle Einfluss der Empfehlungen auf den klinischen Alltag erfasst. Für die 10 internationalen Fragestellungen zur Differenzialdiagnose, Wertigkeit klinischer, laborchemischer und bildgebender Untersuchungen, Verlaufsprädiktion sowie zum Monitoring erbrachte die Literaturrecherche insgesamt 39.756 Publikationen, von denen 250 für eine systematische Auswertung geeignet waren. Für die deutschen Fragestellungen wurden unter 5542 Arbeiten 35 Publikationen identifiziert, die als Grundlage für Empfehlungen zur diagnostischen und prognostischen Wertigkeit des Ansprechens auf antientzündliche Therapien, zur synovialen Flüssigkeitsanalyse und zur Enthesitis geeignet waren. Die vorliegende Arbeit übersetzt die im Jahr 2011 publizierten, bisher in Deutschland wenig beachteten Ergebnisse der internationalen 3e-Initiative in die deutsche Sprache und ergänzt sie um die Abstimmungsergebnisse der deutschen Teilnehmer sowie 3 zusätzliche Empfehlungen. Peripheral arthritis is the most common presenting complaint in clinical rheumatology. Unequivocal identification of the underlying entity can be difficult, particularly at an early stage. Such cases are commonly referred to as undifferentiated peripheral inflammatory arthritis (UPIA). Since evidence-based recommendations for the clinical management of UPIA are lacking, this international 3e initiative convened 697 rheumatologists from 17 countries to develop appropriate recommendations. Based on a systematic literature research in Medline, EMBASE, Cochrane Library, and the ACR/EULAR abstracts of 2007/2008, 10 multinational recommendations were developed by 3 rounds of a Delphi process. In Germany, a national group of experts worked on 3 additional recommendations using the same method. The recommendations were discussed among the members of the 3e initiative and the degree of consensus was analyzed as well as the potential impact of the recommendations on clinical practice. A total of 39,756 references were identified, of which 250 were systematically reviewed for the development of 10 multinational recommendations concerning differential diagnosis, diagnostic and prognostic value of clinical assessments, laboratory tests and imaging techniques, and monitoring of UPIA. In addition, 3 national recommendations on the diagnostic and prognostic value of a response to anti-inflammatory therapy on the analysis of synovial fluid and on enthesitis were developed by the German experts based on 35 out of 5542 references. The article translates the 2011 published original paper of the international 3e initiative (Machado et al., Ann Rheum Dis 70:15–24, 2011) and reports the methods and results of the national vote and the additional 3 national recommendations.
- Published
- 2014
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9. Infektinduzierte reaktive Arthritiden
- Author
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Brzank, M. and Wollenhaupt, J.
- Abstract
Die reaktive Arthritis ist eine Gelenkentzündung, die durch eine gelenkferne, vorangehende, zum Teil stumme bakterielle Infektion verursacht wird. Mit einer geschätzten Prävalenz von 40/100.000 Einwohnern betrifft die Erkrankung vorwiegend Erwachsene zwischen dem 20. und 40. Lebensjahr. Das klinische Bild ist typischerweise geprägt durch eine Mono- bis Oligoarthritis der unteren Extremität mit möglicher begleitender Enthesitis, Bursitis, Tenosynovitis, Sakroiliitis, Daktylitis und seltenen extraartikulären Manifestationen. Aufgrund der ähnlichen klinischen Symptomatik und einer Assoziation mit HLA-B27 wird die reaktive Arthritis den Spondyloarthritiden zugerechnet. Typische auslösende Erreger sind Chlamydien, Salmonellen, Yersinien, Shigellen und Campylobacter. In etwa 20 % der Fälle nimmt die in der Regel selbstlimitierende Erkrankung einen chronischen Verlauf. Die Pathogenese ist im Detail noch unverstanden, aktuell geht man von einer intrazellulären Persistenz der Erreger mit einer zur Arthritis führenden Immunreaktion aus. Einheitliche, internationale Diagnosekriterien existieren bislang nicht, daher wird die Diagnose weitgehend anhand des klinischen Befundes, der Anamnese und des direkten und/oder indirekten Erregernachweises gestellt. Bei der Therapie verfolgt man unterschiedliche Ansätze. Die nachgewiesene extraartikuläre Infektion sollte mit Ausnahme der Enteritiden antibiotisch behandelt werden. Neben symptomorientierten Maßnahmen erfolgt bei chronischem Verlauf eine immunmodulierende Therapie mit Steroiden, Sulfasalazin oder Methotrexat. Die Rolle einer langfristigen antibiotischen Therapie zur Eradikation intraartikulär persistierender Erreger bei chronischen Verlaufsformen ist Gegenstand aktueller Forschung. Reactive arthritis is an inflammatory joint disease induced by a preceding, sometimes asymptomatic bacterial infection outside the joints. With an estimated prevalence of 40/100,000 inhabitants, the disease primarily affects adults between the ages of 20 and 40 years. The clinical presentation is typically characterized by monoarthritis to oligoarthritis of the lower extremities with possible accompanying enthesitis, bursitis, tenosynovitis, sacroiliitis, dactylitis and rare extra-articular manifestations. Because of the similar clinical symptoms and an association with HLA-B27, reactive arthritis is attributed to the spondyloarthropathies. Typical triggering pathogens are Chlamydia, Salmonella, Yersinia, Shigellaand Campylobacter. In about 20 % of the cases the usually self-limiting disease becomes chronic. The pathogenesis is not yet understood in detail but it is currently assumed that the intracellular persistence of the pathogen causes an immune reaction resulting in arthritis. Common international diagnostic criteria do not yet exist; therefore the diagnosis is made largely on the basis of clinical findings, medical history and the direct and/or indirect pathogen detection. Several therapeutic options are used to treat reactive arthritis. Ongoing extra-articular infections, with the exception of enteritis should be treated with antibiotics. Besides symptom-orientated treatment of acute arthritis, in prolonged and chronic reactive arthritis an immunomodulatory therapy with steroids, sulfasalazine or methotrexate is used. The role of long-term antibiotic therapy for eradication of persistent intra-articular pathogens in chronic cases is the subject of current research.
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- 2013
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10. The new 2012 German recommendations for treating rheumatoid arthritis
- Author
-
Wollenhaupt, J., Albrecht, K., Krüger, K., and Müller-Ladner, U.
- Abstract
The German Society for Rheumatology recently published guidelines for the sequential therapy of rheumatoid arthritis (RA). These recommendations were developed as a transition from the 2010 EULAR (EUropean League Against Rheumatism) recommendations to the national clinical practice and are based on an updated systematic literature research and expert discussion. While most EULAR recommendations have remained unchanged, some were modified based on new evidence from randomized, controlled trials, current clinical practice, or national drug approval status. The guidelines also include a treatment algorithm for sequential therapy of RA with disease-modifying agents including biologics.
- Published
- 2013
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11. S1-Leitlinie der DGRh zur sequenziellen medikamentösen Therapie der rheumatoiden Arthritis 2012
- Author
-
Krüger, K., Wollenhaupt, J., Albrecht, K., Alten, R., Backhaus, M., Baerwald, C., Bolten, W., Braun, J., Burkhardt, H., Burmester, G., Gaubitz, M., Gause, A., Gromnica-Ihle, E., Kellner, H., Kuipers, J., Krause, A., Lorenz, H.-M., Manger, B., Nüßlein, H., Pott, H.-G., Rubbert-Roth, A., Schneider, M., Specker, C., Schulze-Koops, H., Tony, H.-P., Wassenberg, S., and Müller-Ladner, U.
- Abstract
Zusammenfassung: Auf Basis der 2010 publizierten EULAR-Empfehlungen ist von der DGRh eine S1-Leitlinie für die sequenzielle medikamentöse Therapie der rheumatoiden Arthritis erstellt und der Therapiealgorithmus überarbeitet worden. Die Neufassung erfolgte auf der Grundlage einer aktualisierten systematischen Literaturrecherche und eines Expertenkonsensus. Bei Diagnosestellung ist Methotrexat die Standardbasistherapie und wird in der Regel mit niedrig dosiertem Prednisolon kombiniert. Bei nicht ausreichendem Ansprechen sollte nach 12 Wochen eine klassische DMARD-Kombinationstherapie eingesetzt werden. Bei anhaltend hoher Krankheitsaktivität wird spätestens nach 6 Monaten der Einsatz eines Biologikums empfohlen, in Sondersituationen (z. B. frühe Destruktionen, ungünstige Prognose) ggf. früher. Falls sich das zuerst angewendete Biologikum in einem Zeitraum von 3 bis 6 Monaten als nicht ausreichend effektiv erweist, sollte der Wechsel auf ein anderes Biologikum erfolgen. Bei lang anhaltender Remission kann eine kontrollierte Reduktion der Basistherapie versucht werden.
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- 2012
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12. Systematische Literaturrecherche für die S1-Leitlinie zur sequenziellen medikamentösen Therapie der rheumatoiden Arthritis
- Author
-
Albrecht, K., Krüger, K., Müller-Ladner, U., and Wollenhaupt, J.
- Abstract
Zusammenfassung: Hintergrund: Ausgangspunkt der neuen S1-Leitlinie waren die 2010 erschienenen EULAR Recommendations zum Management der rheumatoiden Arthritis (RA), die nach umfangreichen systematischen Literaturrecherchen (SLR) evidenzbasiert erstellt worden sind. Die SLR wurde für die deutschen Empfehlungen aktualisiert und wird in ihrer Methodik vorgestellt. Methodik: Die SLR wurde für den Zeitraum von Januar 2009 bis Ende August 2011 durchgeführt. Es wurden alle kontrollierten Studien eingeschlossen, die die krankheitsmodifizierende Therapie der RA hinsichtlich ihrer Wirksamkeit auf Klinik, Funktion und Struktur untersucht haben. Ergebnisse: Von 6869 gesichteten Arbeiten wurden 138 Artikel und 56 Abstracts für die Erstellung der Leitlinie berücksichtigt. Auf einem Konsensustreffen wurden die Ergebnisse der SLR vorgestellt. Auf dieser Grundlage formulierte das Expertengremium modifizierte Empfehlungen und verabschiedete diese mittels Konsensus. Schlussfolgerungen: Mithilfe der aktualisierten SLR konnten wesentliche neue Daten im Entscheidungsprozess für die neue S1-Leitlinie zur medikamentösen Therapie der RA berücksichtigt werden.
- Published
- 2012
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13. Bakteriell septische Arthritis als rheumatologischer Notfall
- Author
-
Haustedt, N., Schmidt, H., Loock, J., and Wollenhaupt, J.
- Abstract
Zusammenfassung: Die septische Arthritis ist immer eine interdisziplinäre Herausforderung an Rheumatologen und Chirurgen. Eine entsprechend der gängigen Klassifikationen eingeleitete Behandlung muss stadienadaptiert sein und möglichst schnell erfolgen, da der Zeitfaktor das entscheidende prognostische Kriterium darstellt. Unbehandelt und bei zu spätem Therapiebeginn resultieren irreversible Gelenkschädigungen, Funktionsdefizite und ein Anstieg der Letalität. Besonders bei der akuten Gelenkinfektion sichern der klinische Befund, die laborchemischen Infektparameter und das Gelenkpunktat in den meisten Fällen die schnelle Empyemdiagnose. Chronische septische Arthritiden können dagegen erhebliche Probleme in der Diagnostik machen, in diesen Fällen kommen weiterführende bildgebende Diagnostikmethoden zum Einsatz. Besondere klinische Relevanz hat die Berücksichtigung der Vorbehandlung, Infektausdehnung und Gelenkschädigung. Nach einer evtl. antibiotischen Vorbehandlung ist als definitive Therapie stets eine operative Behandlung mit Einsatz arthroskopischer und offen chirurgischer Techniken in Abhängigkeit des Infektstadiums notwendig. Beide Operationstechniken haben vergleichbare Therapieerfolge. Wichtig ist die operative Radikalität beim Entfernen des infizierten Gewebes. Adjuvante und unterstützende Therapien sind die lokale und systemische Antibiotikabehandlung. Um Funktionsdefizite zu vermeiden, sollte eine intensive frühzeitig einsetzende Physiotherapie durchgeführt werden.
- Published
- 2012
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14. Frühe und fortgeschrittene rheumatoide Arthritis
- Author
-
Wollenhaupt, J. and Krüger, K.
- Abstract
Zusammenfassung: Für die Diagnose einer rheumatoiden Arthritis (RA) werden oft Klassifikationskriterien herangezogen. 2010 wurden die neuen ACR/EULAR-Klassifikationskriterien für die RA vorgestellt, die eine frühzeitigere Erfassung von Patienten erlauben, die ein hohes Risiko für eine chronisch-persistierende, erosiv verlaufende Arthritis aufweisen und damit der Definition einer RA entsprechen. Die Therapie mit krankheitsmodifizierenden Medikamenten sollte möglichst frühzeitig einsetzen. Methotrexat gilt als Standardtherapeutikum der ersten Wahl. Bei unzureichendem Ansprechen ist die Effektivität einer Biologikatherapie belegt. Für die Behandlung entscheidend ist die Definition des Therapieziels – in Frühfällen Remission, in späteren Stadien eine möglichst niedrige Krankheitsaktivität. Das Erreichen dieses Therapieziels sollte regelmäßig geprüft und die medikamentöse Therapie entsprechend angepasst werden.
- Published
- 2012
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15. Strategien zur verbesserten Versorgung von Menschen mit der Volkskrankheit „Rheuma“ am Beispiel der rheumatoiden Arthritis
- Author
-
Kalden, J.R., Burkhardt, H., Buß, B., Donhauser-Gruber, U., Erstling, U., Gromnica-Ihle, E., Karberg, K., Karger, T., Kneitz, C.H., Krause, A., Krüger, K., Lorenz, H.-M., Müller-Ladner, U., Rubbert-Roth, A., Steffens-Korbanka, P., Tony, H.-P., Wendler, J., Wollenhaupt, J., and Burmester, G.
- Abstract
Zusammenfassung: Neue Therapieprinzipien und Fortschritte in der Diagnostik haben es ermöglicht, bei Erkrankungen des rheumatischen Formenkreises und hier besonders bei der rheumatoiden Arthritis (RA) ein Krankheitsbild früh zu definieren und durch eine frühzeitig begonnene Medikation bei einem beträchtlichem Anteil der Patienten eine niedrige Krankheitsaktivität oder Remission zu erzielen. Mit der zusätzlichen Entwicklung neuer Parameter zur Analyse der Krankheitsaktivität stellte sich eine internationale Arbeitsgruppe von Rheumatologen und Rheumapatienten – in Anlehnung an die Optimierung der Therapie von Patienten mit einem Hypertonus oder Diabetes – die Aufgabe, einen Behandlungsplan für die RA zu entwickeln mit dem Ziel, so häufig wie möglich eine Remission zu erzielen. Diese Treat-To-Target-Empfehlungen wurden von nationalen Arbeitsgruppen, so auch in Deutschland, hinsichtlich ihrer Umsetzbarkeit in die Infrastruktur des deutschen Gesundheitswesens diskutiert und Möglichkeiten zur Implementierung erörtert. Am Modell der RA wurden wichtige Aktionselemente und Postulate für eine verbesserte Versorgung von Menschen mit der Volkskrankheit Rheuma aufgestellt, die in dem vorliegenden Manuskript im Einzelnen diskutiert werden.
- Published
- 2011
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16. Weiterbildung – eine zentrale Aufgabe für DGRh und Rheumaakademie
- Author
-
Braun, J., Wollenhaupt, J., and Genth, E.
- Abstract
Zusammenfassung: Mit dem ersten Weiterbildungsworkshop der DGRh wurde ein wichtiges Zeichen für die rheumatologische Fort- und Weiterbildung in Deutschland gesetzt. Der Workshop zeigte Ansätze auf, wie Studenten und junge Ärzte für die Rheumatologie zu interessieren und zu gewinnen sind, und stellte die Möglichkeiten die DGRh in Kooperationen mit ihren Partnerorganisationen und der Rheumaakademie vor, um die rheumatologische Weiterbildung zu verbessern und die Potenziale der ambulanten Weiterbildung zu nutzen. Viele der Projekte werden auf Förderung, insbesondere auch durch die Industrie, angewiesen sein. Im diesem Beitrag werden die wichtigsten Thesen und Argumente der einzelnen Vortragenden kurz dargestellt.
- Published
- 2011
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17. Nicht-TNF-Biologika in der Therapiestrategie bei rheumatoider Arthritis
- Author
-
Wollenhaupt, J. and Krüger, K.
- Abstract
Zusammenfassung: Das Therapiespektrum zur Behandlung der rheumatoiden Arthritis (RA) wurde in der Vergangenheit über die Biologika der ersten Generation (TNF-Blocker) hinaus erweitert: Mit Abatacept, Rituximab und Tozilizumab bereichern derzeit 3 Nicht-TNF-Biologika die Therapieoptionen. Alle 3 genannten Substanzen sind für die Behandlung der aktiven RA nach unzureichendem Ansprechen auf eine Anti-TNF-Biologika-Therapie zugelassen, Tozilizumab und vor Kurzem auch Abatacept ebenfalls für den Einsatz als erstes Biologikum nach unzureichendem Ansprechen auf eine Nicht-Biologika-Basistherapie. Die vorliegende Arbeit verdeutlicht die Wirksamkeit dieser Therapieansätze in der Behandlung der RA und fasst ihren möglichen praktischen Einsatz im Algorithmus der Behandlung der RA zusammen. Die derzeitige Datenlage erlaubt keine differenzierten Empfehlungen. Eher führen theoretische Überlegungen zu einer patientenindividuellen, differenzierten Wahl eines nächsten Therapieansatzes bei RA-Patienten nach unzureichendem Ansprechen auf einen TNF-Blocker bzw. auf eine konventionelle Basistherapie. Entsprechende Argumente werden diskutiert.
- Published
- 2010
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18. Praxis der Cyclophosphamidtherapie in der Rheumatologie
- Author
-
Wollenhaupt, J., Fleck, M., Hartung, W., Kneitz, C., Krause, A., Kuipers, J., Lakomek, H.-J., and Specker, C.
- Published
- 2010
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19. Gerontorheumatologie
- Author
-
Wollenhaupt, J.
- Abstract
Zusammenfassung: Die Gerontorheumatologie befasst sich mit den Besonderheiten der Manifestationen, des Verlaufs und der Behandlung rheumatologischer Erkrankungen bei Patienten im höheren Lebensalter. Die Erstdiagnose einer entzündlich-rheumatischen Erkrankung nach dem 60. Lebensjahr wird erschwert durch die Häufigkeit unspezifischer allgemeiner Krankheitssymptome. Die wichtigsten gerontorheumatologischen Erkrankungen sind die rheumatoide Arthritis mit Erstmanifestation im höheren Lebensalter („late onset rheumatoide arthritis“, LORA), die Polymyalgia rheumatica und die Riesenzellarteriitis. Wichtige Differenzialdiagnosen bei älteren Rheumapatienten sind das RS3PE-Syndrom, die polyartikuläre Chondrokalzinose und die paraneoplastischen rheumatischen Syndrome. Für die Therapie sind grundsätzlich alle spezifischen Basistherapeutika, Immunsuppressiva und Biologika einsetzbar. Allerdings sollte mit Rücksicht auf altersbedingte Einschränkungen der Organfunktionen und des Stoffwechsels besonders in der Anfangsphase die Dosierung vorsichtig gewählt werden und eine engmaschige Verträglichkeitsüberprüfung erfolgen.
- Published
- 2009
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20. Entzündlich-rheumatische Erkrankungen im höheren Lebensalter
- Author
-
Wollenhaupt, J.
- Published
- 2009
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21. Kombination von BasistherapeutikaVon der individuellen Hoffnung zum gezielten Einsatz
- Author
-
Zeidler, H. and Wollenhaupt, J.
- Abstract
Zusammenfassung: Klinische Studien haben belegt, dass die Behandlung der Rheumatoiden Arthritis (RA) mit zwei oder mehr langwirksamen Antirheumatika (sog. Basistherapeutika) effektiver als eine Monotherapie dieser Substanzgruppe ist. Randomisierte und kontrollierte Studien wiesen die Wirksamkeit verschiedener Basistherapeutika-Kombinationen nach, so u.a. Methotrexat plus Sulfasalazine plus Hydroxychloroquin, Methotrexat plus Ciclosporin oder Methotrexat plus Infliximab. Allerdings wird die Kombinationsbasistherapie von deutschen Rheumatologen trotz dieser positiven Studiendaten nur bei einer Minderheit der Patienten mit aktiver RA eingesetzt. Daher erscheint die Erarbeitung von Konsensuskriterien sinnvoll, wann und mit welchen Substanzen eine Kombinationstherapie der RA in der Behandlungsstrategie eingesetzt werden soll. Wir plädieren für eine Kombinationsbasistherapie, wenn eine dreimonatige Behandlung mit einem Standardbasistherapeutikum, meist Methotrexat, plus niedrig-dosierte Steroide keine Remission induzieren konnte und sehen die Kombinationstherapie als erfolgversprechenden Behandlungsansatz bevor TNF-blockierende Substanzen eingesetzt werden.
- Published
- 2001
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22. Chlamydiaand BorreliaDNA in synovial fluid of patients with early undifferentiated oligoarthritis: Results of a prospective study
- Author
-
Schnarr, S., Putschky, N., Jendro, M. C., Zeidler, H., Hammer, M., Kuipers, J. G., and Wollenhaupt, J.
- Abstract
More than 50% of patients with synovitis involving 1–4 joints remain classified as having undifferentiated oligoarthritis (UOA) after 1 year of disease. The clinical presentation is often similar to that of reactive arthritis (ReA) and other spondylarthropathies or to Lyme arthritis. We therefore determined how often Chlamydia trachomatis(Ct) and Borrelia burgdorferi(Bb) can be identified in patients with UOA, by using an extensive laboratory approach. We prospectively studied 52 patients with UOA who presented at an early synovitis clinic in a region highly endemic for Lyme disease. Patients were examined by standardized clinical and immunoserologic procedures. Synovial fluid was screened for the presence of Ct and Bb DNA by polymerase chain reaction (PCR). Urine was tested for Ct DNA by ligase chain reaction, and serum was tested for Ct antibodies by enzyme‐linked immunosorbent assay and Bb antibodies by hemagglutination test and Western blotting. PCR results in the UOA patients were compared with the results in cohorts of patients with definite rheumatoid arthritis (RA), Lyme arthritis, and Chlamydia‐induced arthritis (CIA). In the synovial fluid of 9 of 52 patients with UOA (17%), we found Ct DNA, and in 6 of the 52 patients (12%), Bb DNA was found. The frequency of bacteria‐specific DNA was 50% (7 of 14) in CIA patients and 69% (11 of 16) in patients with Lyme arthritis. No Bb or Ct DNA was found in the synovial fluid of the 31 RA patients. With optimized PCR protocols, it is possible to detect considerable levels of Bb and Ct DNA in the synovial fluid of patients with UOA. Although the presence of bacterial DNA does not unequivocally prove its etiologic significance, we suggest that at least one‐third of patients with UOA may have a form of ReA that involves asymptomatic primary infection.
- Published
- 2001
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23. <TOGGLE>Chlamydia</TOGGLE> and <TOGGLE>Borrelia</TOGGLE> DNA in synovial fluid of patients with early undifferentiated oligoarthritis: Results of a prospective study<FNR HREF="fn1 fn2"></FNR> <FN ID="fn1">Drs. Kuipers and Wollenhaupt contributed equally to this work.</FN> <FN ID="fn2">Drs. Zeidler and Kuipers are members of EUROAS, a European consortium for the analysis of the genetics and immunogenetics of the spondarthritides.</FN>
- Author
-
Schnarr, S., Putschky, N., Jendro, M. C., Zeidler, H., Hammer, M., Kuipers, J. G., and Wollenhaupt, J.
- Abstract
More than 50% of patients with synovitis involving 14 joints remain classified as having undifferentiated oligoarthritis (UOA) after 1 year of disease. The clinical presentation is often similar to that of reactive arthritis (ReA) and other spondylarthropathies or to Lyme arthritis. We therefore determined how often Chlamydia trachomatis (Ct) and Borrelia burgdorferi (Bb) can be identified in patients with UOA, by using an extensive laboratory approach. We prospectively studied 52 patients with UOA who presented at an early synovitis clinic in a region highly endemic for Lyme disease. Patients were examined by standardized clinical and immunoserologic procedures. Synovial fluid was screened for the presence of Ct and Bb DNA by polymerase chain reaction (PCR). Urine was tested for Ct DNA by ligase chain reaction, and serum was tested for Ct antibodies by enzyme-linked immunosorbent assay and Bb antibodies by hemagglutination test and Western blotting. PCR results in the UOA patients were compared with the results in cohorts of patients with definite rheumatoid arthritis (RA), Lyme arthritis, and Chlamydia-induced arthritis (CIA). In the synovial fluid of 9 of 52 patients with UOA (17%), we found Ct DNA, and in 6 of the 52 patients (12%), Bb DNA was found. The frequency of bacteria-specific DNA was 50% (7 of 14) in CIA patients and 69% (11 of 16) in patients with Lyme arthritis. No Bb or Ct DNA was found in the synovial fluid of the 31 RA patients. With optimized PCR protocols, it is possible to detect considerable levels of Bb and Ct DNA in the synovial fluid of patients with UOA. Although the presence of bacterial DNA does not unequivocally prove its etiologic significance, we suggest that at least one-third of patients with UOA may have a form of ReA that involves asymptomatic primary infection.
- Published
- 2001
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24. Fortbildung als Instrument im ärztlichen Qualitätsmanagement
- Author
-
Kaltwasser, J. P., Wollenhaupt, J., Dick, W., Raven, U., and Herholz, H.
- Abstract
Ein nach Prinzipien der Erwachsenenbildung (Andragogik) von der Projektgruppe „Fortbildung und Qualitätssicherung“ der AG Regionaler Kooperativer Rheumazentren entwickeltes Fortbildungskonzept für niedergelassene Hausärzte (3) wurde im Rahmen eines BMG-geförderten Projektes (FB 2-43346-8/63) als Instrument der Qualitätssicherung in der Rheumatologie erprobt und evaluiert. Das Fortbildungskonzept ist zum Einsatz in hausärztlichen Qualitätszirkeln vorgesehen. Evaluiert wurde das Konzept in jeweils 2 Qualitätszirkeln der KV Hessen und der KV Niedersachsen. Beteiligt waren insgesamt 39 Hausärzte und 3 Rheumatologen in der Funktion des „Experten“. Behandelt wurde in allen evaluierten Qualitätszirkeln das Thema „Schulter-Nacken-Schmerz“ unter Verwendung vorbereiteter didaktischer Materialien. Als Evaluationsinstrumente dienten Fragebögen und die Dokumentation von Patienten mit Schulter-Nacken-Schmerz durch die teilnehmenden Ärzte. Die Evaluation wurde wissenschaftlich begleitet durch das Wissenschaftliche Institut der Ärzte Deutschlands (WIAD). Es wurden insgesamt 2151 Patienten mit Schulter-Nacken-Schmerz dokumentiert; davon 1193 vor Absolvierung des Qualitätszirkels und 957 nach erfolgter Fortbildung. Dokumentiert wurde die klinische Diagnose sowie das diagnostische und therapeutische Vorgehen. Vor und nach Intervention wurden 10 MC-Wissensfragen zum Thema vorgelegt. Am Ende des Qualitätszirkels wurde ebenfalls mittels Fragebogen die Akzeptanz des Fortbildungskonzeptes bei den Teilnehmern ermittelt. Es wurde mit einem Akzeptanzindex von durchschnittlich 9,6 Punkten von maximal 7,0 möglichen – und ungünstigstenfalls 31,0 Punkten – eine hohe Akzeptanz des Fortbildungskonzeptes bei den Teilnehmern ermittelt. Die bestehende Wissenslücke wurde gleichmäßig über alle 4 Qualitätszirkel verteilt um durchschnittlich 30% verkleinert. Im diagnostischen und therapeutischen Verhalten der Ärzte konnte eine bessere Spezifikation der Einzeldiagnosen zum Thema Schulter-Nacken-Schmerz, eine signifikante Reduktion nicht indizierter, z.T. kostenintensiver diagnostischer Maßnahmen (z.B. CT ) sowie eine Abnahme kontraindizierter therapeutischer Maßnahmen (z.B. Massagen, Fango, Salben, Gele) zugunsten sinnvoller Maßnahmen (z.B. Krankengymnastik, lokale und systemische Kortikosteroid-Therapie) registriert werden. Das Ergebnis der Evaluation zeigt, daß andragogisch konzipiertes interaktives Lernen in kleinen Gruppen (Qualitätszirkel) zur Verbesserung der Versorgungsqualität bei Patienten mit Erkrankungen aus dem rheumatischen Formenkreis beitragen kann. Das innovative Fortbil-dungskonzept wird von den Ärzten akzeptiert und kann als Alternative und Ergänzung zur formalen Frontalfortbildung empfohlen werden. A rheumatologic educational programe for general practitioners (GPs), based on andragogic principles, has been developed by the study group for Continuing Education and Quality Control of the Association of Cooperative Centers of Rheumatology in the DGRh. The educational program has been tested and evaluated by a study group supported by the German Ministry of Health (FB 2-43346-8/63) as an possible tool for quality assurance in rheumatology. Evaluation was carried out in 2 audit circles each of the KV Hessen and KV Lower Saxony. In the 4 audit circles 39 GPs and 3 trained rheumatologists, acting as „experts”, participated. Using didactic materials provided by the study group, the topic „shoulder-neck pain” was discussed in all 4 audit circles. Questionnaires and case records according to the topic were used as evaluation tools. The evaluation was supported scientifically by the Scientific Institute of the German Medical Association (WIAD). Of patients with shoulder-neck pain (1193 pre- and 958 post-education) 2151 records were documented by the participating GPs for the evaluation of outcome in respect of changes of diagnostic and therapeutic attitude. Additionally pre- and postintervention, 10 MC questions related to the topic were used to measure changes in specific knowledge, and at the end of the audit circles participants were asked by questioaire for acceptance of the educational program. An index of acceptance of 9.6 points ( best: 7.0 points, worst: 31.0 points) indicating an exellent acceptance of the educational program by the participating GPs was recorded. The increase in specific knowledge amounted to about 30% in all 4 audit circles. Changes in diagnostic and therapeutic attitudes showed a better specification within the spectrum of diagnoses, a reduction of expensive and not indicated diagnostic procedures (e.g., CT), as well as a reduction in the use of non-adaequate therapeutic modalities (e.g., massage, fango, unguenta, and gels) in favor of physiotherapy and mobilisation or local and systemic use of corticosteroids. The results of the evaluation project demonstrate that interactive learning in small goups (audit circles) based on andragogic priciples can contribute to a better quality of care of patients with rheumatic diseases. The innovative concept seems to be a well-accepted alternative to formal lectures in postgraduate medical education.
- Published
- 1998
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25. 5 Bacterial antigens in reactive arthritis and spondarthritis. Rational use of laboratory testing in diagnosis and follow-up
- Author
-
Wollenhaupt, J., Schnarr, S., and Kuipers, J.G.
- Abstract
An aetiological diagnosis of reactive arthritis is based on the demonstration of recent or ongoing infection with the causative bacterium. This may be done by serological demonstration of antibacterial antibodies, demonstration of the causative microorganism at an extra-articular site or by identification of bacterial nucleic acids or antigens in joint material from patients with aseptic arthritis. The finding of elevated titres of bacteria-specific IgG- and IgA-class antibodies may indicate recent or persistent infection, but has some limitations due to the prevalence of such antibodies among apparently healthy individuals and the persistence of such antibodies after the infection. While Chlamydia can be demonstrated in urogenital specimens in at least one-third of patients with Chlamydia-induced arthritis, the triggering microorganisms are usually no longer detectable in post-dysenteric reactive arthritides. Assays involving molecular amplifications have been successfully used to demonstrate bacterial nucleic acids in joint specimens from patients with reactive arthritis. In addition, bacterial antigens have been detected by immunofluorescence tests. Even though examination of synovial fluid and synovial membrane specimens for bacterial DNA by the polymerase chain reaction is increasingly used to diagnose reactive arthritis, such assays have not been standardized and are not generally available. While some problems remain, these techniques will facilitate the exact diagnosis of reactive arthritides in the near future.
- Published
- 1998
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26. Fourth meeting of the European Neurological Society 25–29 June 1994 Barcelona, Spain
- Author
-
Harms, L., Bock, A., JÄnisch, W., Valdueza, J., Weber, J., Link, I., De Keyser, J., Goossens, A., Wilczak, N., Vedeler, C., Bjorge, L., Uvestad, E., Conti, G., Williams, K., Ginsberg, L., Rafique, S., Rapoport, S. I., Gershfeld, N. L., De La Meilleure, G., Crevits, L., Faiss, J. H., Heye, N., Blanke, J., Sackmann, A., Kastrup, O., Doornbos, R., van der Worp, H. B., Kappelle, L. J., Bar, P. R., Davie, C. A., Barker, G. J., Brenton, D., Miller, D. H., Thompson, A. J., Block, F., Schwarz, M., Delodovici, L., Baruzzi, F., Bonaldi, G., Dario, A., Marra, A., Mercuri, A., Dworzak, F., Cavallari, P., Confalonieri, P., Zuffi, M., Antozzi, C., Cornelio, F., Baldissera, F., Chassande, B., Ameri, A., Eymard, B., Poisson, M., Vérier, A., Brunet, P., Congia, S., Murgia, P. L., Cannas, A., Borghero, G., Uselli, S., Mellino, G., Ferrai, R., Lampis, R., Massa, R., Muzzetto, B., Giannini, F., Rossi, S., Cioni, R., d'Aniello, C., Guarneri, A., Battistini, N., Ceriani, F., Del Santo, A., Poloni, M., Campo, J. F., Iglesias, F., Guitera, M. V., Farinas, C., Pascual, J., Leno, C., Berciano, J., Thorpe, I. W., Kendall, B. E., McDonald, W. I., Moulignier, A., Dromer, F., Baudrimont, M., Dupont, B., Gozlan, J., El Amrani, M., Petit, J. C., Roullet, E., Sterzi, R., Causaran, R., Protti, A., Riva, M., Erminio, F., Arena, O., Villa, F., Maccagnano, E., Miletta, M., Spinelli, F., Ben-Hur, T., Weidenfeldl, J., Rao, N. S., Chari, C. C., Laforet, P., Matheron, S., Adams, D., Chemouilli, Ph., Desi, M., Said, G., Davous, P., Lionnet, F., Pulik, M., Genet, P., Rozenberg, F., Cartier, L. M., Castillo, J. L., Cea, J. G., Villagra, R., de Saint Martin, L., Mahieux, F., Manifacier, M. J., Mattos, K., Queiros, C., Publio, L., Vinhas, V., PeÇanha-Martins, A. C., Melo, A., Liska, U., Zifko, U., Budka, H., Drlicek, M., Grisold, W., Kaufmann, R., Kaiser, R., Czygan, M., Gomes, I., Jones, N., Cunha, S., EmbiruÇu, E. Katiane, Vieira, V., Araujo, I., Alexandra, M., Ferreira, A., Goes, J., Chemouilli, P., Israel-Biet, Masson, H., Lacroix, C., Gasnault, J., Hildebrandt-Müller, B., Oschmann, P., Krack, P., Willems, W. R., Dorndorf, W., Freitas, V., Bittencourt, A., Fernandes, D., Nascimento, M. H., Severo, M., Moraes, D., Muller, M., Hasert, K., Merkelbach, S., Schimrigk, K., van Oosten, B. W., Lai, M., Polman, C. H., Bertelsmann, F. W., Hodgkinson, S., Cabre, P. H., Volpe, L., Smadja, D., Vernant, J. P., Villaroya, H., Violleau, K., Younes-Chennoufi, A. Ben, Baumann, N., Villanueva-Hemandez, P., Ballabriga, J., Basart, E., Arbizu, T. X., Perez-Serra, J., Vinuels, F., Giron, J. M., Castilla, J. M., Redondo, L., Izquierdo, G., Lauer, K., Henneberg, A., Bittmann, N., Link, D., Wollinsky, K. H., Mobner, R., Fassbender, K., Kuhnen, J., Schwartz, A., Hennerici, M., Miller, A., Lider, O., Abramsky, O., Weiner, H. L., Offner, H., Vanderbark, A. A., Paoino, E., Fainardi, E., Addonizio, M. C., Ruppi, P., Tola, M. R., Granieri, E., Carreras, M., Sazdovitch, V., Joutel, A., Verdier-taillefer, M. H., Heinzlef, O., Radder, C., Tournier-Lasserve, E., Brenner, R. E., Munro, P. M. G., Williams, S. C. R., Bell, J. D., Hawkins, C. P., Filippi, M., Campi, A., Dousset, V., Canal, N., Comi, G., Zhu, J., Weber, F., Retska, R., List, J., Zhang, L., Brock, M., Taphoorn, M. J. B., Heimans, J. J., van der Veen, E. A., Karim, A. B. M. F., Sarazin, M., Argentino, N., Delattre, J. Y., Derkinderen, P., Buchwald, B., Schroter, G., Serve, G., Franke, C. H., Conrad, B., Kitchen, N. D., Thomas, D. G. T., Forman, A. D., Ang, Kie- Kian, Price, R., Stephens, C., Salmaggi, A., Nermni, R., Silvani, A., Forno, M. G., Luksch, R., Boiardi, A., Grzelec, H., Fryze, C., Nowacki, P., Zdziarska, B., Sanson, M., Merel, P., Richard, S., Rouleau, G., Thomas, G., Olsen, N. K., Pfeiffer, P., Egund, N., Bentzen, S. M., Johannesen, L., Mondrup, K., Rose, C., Zyluk, B., Wondrusch, E., Berger, O., Fast, N., Jellinger, K., Lindner, K., Urman, A., Thibault, J. L., Duyckaerts, Ch., Strik, H., Muller, B., Richter, E., Krauseneck, P., Steinbrecher, A., Schabet, M., Hess, C., Bamberg, M., Dichgans, J., Counsell, C. E., McLeod, M., Grant, R., Creel, G. B., Claus, D., Sieber, E., Engelhardt, A., Rechlin, T., Thierauf, P., Neubauer, U., Peresson, M., Di Giovacchino, G., Romani, G. L., Di Silverio, F., Danek, A., Kuffner, M., Hoermann, R., Schopohl, J., Laska, M., Heye, B., Zangaladze, A. T., Valls-SoIè, J., Cammarota, A., Alvarez, R., Tolosa, E., Hallett, M., Ulbricht, D., Ganslandt, O., Kober, H., Vieth, J., Grummich, P., Pongratz, H., Brigel, C., Fahlbusch, R., Serra, F. P., Palma, V., Nolfe, G., Buscaino, G. A., Rothstein, T. L., Gibson, J. M., Morrison, P. M., Collins, A. D., Eiselt, M., Wagnur, H., Zwiener, U., Schindler, T., Efendi, H., Ertekin, C., Erfas, M., Larsson, L. E., Sirin, H., AraÇ, N., Toygar, A., Demir, Y., Seddigh, S., Vogt, T. H., Hundemer, H., Visbeck, A., Pastena, L., Faralli, F., Mainardi, G., Gagliardi, R., Linden, D., Berlit, P., Lopez, O. L., Becker, J. T., Jungreis, C., Brenner, R., Rezek, D., Dekesky, S. T., Estol, C., Boller, F., Fernandez, J. M., Mederer, S., Batlle, J., Turon, A., Codina, A., Hitzenberger, P., Vila, N., Valls-SolÇ, J., Chamorro, A., Pouget, J., Schmied, A., Morin, D., Azulay, J. Ph., Vedel, J. P., Montalt, J., Escudero, J., Barona, R., Campos, A., Varli, K., Ertem, E., Uludag, B., Yagiz, A., Privorkin, Z., Steinvil, Y., Kott, E., Combarros, O., Sanchez-Pernaute, R., Orizaola, P., Mokrusch, Th., Kutluaye, E., Selcuki, D., Ertikin, C., Zettl, U., Gold, R., Harvey, G. K., Hartung, H. P., Toyka, K. V., Wokke, J. H. J., Oey, P. L., Ippel, P. F., Jansen, G. H., Franssen, H., Toyooka, K., Fujimura, H., Ueno, S., Yoshikawa, H., Yorifuji, S., Yanagihara, T., Talamon, C., Tzourio, C., Kiefer, R., Jung, S., Toyka, K., Ruolt, I., Tranchant, C., Mohr, M., Warter, J. M., Younger, D. S., Rosoklija, G., Hays, A. P., Kurita, R., Hasegawa, O., Matsumto, M., Komiyama, A., Nara, Y., Oueslati, S., Belal, S., Turki, I., Ben Hamida, C., Hentati, F., Ben Hamida, M., Kwiecinski, H., Krolicki, L., Domzal-Stryga, A., Dellemijn, P. L. I., van Deventer, P., van Moll, B., Drogendijk, T., Vecht, Ch. J., Nemni, S., Amadio, Fazio, R., Galardin, G., Delodovici, M. L., Peghi, E., Monticelli, M. L., Sessa, A., Viguera, M. L., Palomar, M., Gamez, J., Cervera, C., Navarro, C., Serena, J., Duran, I., Fernandez, A. L., Comabella, M., Nos, C., Rio, J., Montalban, J., Navarro, X., Verdu, E., Darbra, S., Buti, M., Mrabet, A., Fredj, M., Gouider, R., Tounsi, H., Khalfallah, N., Haddad, A., Dbaiss, T., Ghnassia, R., Rouillet, E., Chedru, F., Porsche, H., Strenge, H., Li, S. W., Young, Y. P., Garcia, A. A., Baron, P., Scarpini, E., Bianchi, R., Conti, A., Livraghi, S., Rees, J. H., Gregson, N. A., Hughes, R. A. C., Sedano, M. J., Calleja, J., Canga, E., Bahou, Y., Biary, N., Al Deeb, S. M., Guern, E. L. E., Gugenheim, M., Tardieu, S., Aisonobe, T. M., Agid, Y., Bouche, P., Brice, A., Rautenstrauss, B., Nelis, E., Grehl, H., Van Broeckhoven, C., Pfeiffer, R. A., Liehr, T., Ganzmann, E., Gehring, C., Neundörfer, B., Geremia, L., Doronzo, R., Sacilotto, G., Sergi, P., Pastorino, G. C., Scarlato, G., Planté-Bordeneuve, V., Mantel, A., Baas, F., Moser, H., Antonini, A., Psylla, M., Günther, I., Vontobell, P., Beer, H. F., Leenders, K. L., Chaudhuri, K. Ray, Parker, J., Pye, I. F., Millac, P. A. H., Abbott, R. J., Sutter, M., Albani, C., de Rijk, M. C., Breteler, M. M. B., Graveland, G. A., van der Mechè, F. G. A., Hofman, A., Keipes, M., Hilger, Ch., Diederich, N., Metz, H., Hentges, F., Pollak, P., Benabid, A. L., Limousin, P., Hoffmann, D., Benazzouz, A., Perret, J., Laihinen, A., Rinne, J. O., Ruottinen, H., Nagren, K., Lehikoinen, P., Oikonen, V., Ruotsalainen, U., Rinne, U. K., Cocozza, S., Pizzuti, A., Cavalcanti, F., Monticelli, A., Pianese, L., Redolfi, E., Paiau, F., Di Donato, S., Pandolfo, M., Palau, F., Monros, E., De Michele, G., Smeyers, P., Lopez-ArLandis, J., Uilchez, J., Filla, A., Genis, D., Matilla, T., Volpini, V., Blanchs, M. I., Davalos, A., Molins, A., Rosell, J., Estivill, X., De Jonghe, P., Smeyers, G., Krols, L., Mercelis, R., Hazan, J., Weissenbach, J., Martin, J. J., Warner, T. A. T., Williams, L., Orb, A. S., Harding, A. E., Giunti, P., Sweeney, M. G., Spadaro, M., Jodice, C., Novelletto, A., Malaspina, P., Frontali, M., Salmon, E., Gregoire, Fiore, Del, Comar, Franck, G., Scheltens, P. H., Siegfried, K., Dartigues, E., De Deyn, P., Horn, R., Nelson, I., Hanna, M. G., Morgan-Hughes, J. A., Collinge, J., Palmer, M. S., Campbell, T., Mahal, S., Sidle, K., Humphreys, C., Tavitian, B., Pappata, S., Jobert, A., Crouzel, A. M., DiGiamberardino, L., Steimetz, G., Barbanti, P., Fabbrini, G., Salvatore, M., Buzzi, M. G., Di Piero, V., Petraroli, R., Sbriccoli, A., Pocchiari, M., Macchi, G., Lenzi, G. L., Spiegel, R., Maguire, P., Schmid, W., Ott, A., Bots, M. L., Grobbe, D. E., Hofman, A., Howard, R. S., Russell, S., Losseff, N., Hirsch, N. P., Couderc, R., Bailleul, S., Nargeot, M. C., Touchon, J., Picot, M. C., Rizzo, M., Watson, G., McGehee, D., Dingus, T., Kappos, L., Radü, E. W., Haas, J., Hartard, C. H., Spuler, S., Yousry, T., Voltz, R., Scheller, A., Holler, E., Hohlfeld, R., Scolding, N. J., Sussman, J., Kolar, O. J., Farlow, M. R., Rice, P. H., Zipp, F., Sotgiu, S., Weiss, E. H., Wekerle, H., Chalmers, R., Robertson, N., Compston, D. A. S., Martino, G., Clementi, E., Brambilla, E., Moiola, L., Martinelli, V., Colombo, B., Poggi, A., Rovaris, M., Grimaldi, L. M. E., Roth, M. P., Descoins, P., Ballivet, S., Ruidavets, J. B., Waubant, E., Nogueira, L., Cambon-Thomsen, A., Clanet, M., Leppert, D., Hauser, S., Lugaresi, A., Tartaro, A., D'aurelio, P., Befalo, L. L. O., Thomas, A., Malatesta, G., Gambi, D., Benedikz, J. E. G., Magnusson, H., Poser, C. M., Guomundsson, G., Bates, T. E., Davies, S. E. C., Clark, J. B., Landon, D. N., ùther, J. R., Rautenberg, W., Overgaard, K., Sereghy, T., Pedersen, H., Boysen, G., Diez-Tejedor, E., Carceller, F., Gutierrez, M., Lopez-Pajares, R., Roda, J. M., Chandra, B., Ricart, W., Gonzalez-Huix, F., Molina, A., Rundek, T., Demarin, V., De Reuck, J., Boon, P., Decoq, D., Strijckmans, K., Goethals, P., Lemahieu, I., Nibbio, A., Chabriat, H., Vahedi, K., Nagy, T., Verin, M., Mas, J. L., Julien, J., Ducrocq, X., Iba-Zizen, M. T., Cabanis, E. A., Bousser, M. G., Rolland, Y., Landgraf, F., Bompais, B., Lemaitre, M. H., Edan, G., Vorstrup, S., Knudsen, L., Olsen, K. Skovgaard, Videbaek, C., Schroeder, T., van Gijn, J., Jansen, H. M. L., Pruim, J., Paans, A. M. J., Willemsen, A. T. M., Hew, J. M., vd Vliet, A. M., Haaxma, R., Vaalburg, W., Minderhoud, J. M., Korf, J., Soudain, S. E., Ho, T. W., Mishu, B., Li, C. Y., Nachainkin, I., Gao, C. Y., Cornblath, D. R., Griffin, J. W., Asbury, A. K., Blaser, M. J., McKhann, G. M., Ho, T., Macko, C., Xue, P., Stadlan, E. M., Ramos-Alvarez, M., Valenciano, L., Visser, L. H., van der Meché, F. G. A., van Darn, P. A., Meulstee, J., Schmitz, P. I. M., Jacobs, B., Oomes, P. G., Kleyweg, R. P., Jacobs, B. C., Endtz, H. P., van Doorn, P. A., van der Mech, F. G. A., Van den Berg, L. H., Mollee, I., Logtenberg, T., Thomas, P. K., Plant, G., Baxter, P. J., Luis, R. Santiago, Matsumoto, M., Notermans, N. C., Wokke, J. H. J., Lokhorst, H. M., van der Graaf, Y., Jennekens, F. G. I., Azulay, J. P., Bille-Turg, F., Valentin, P., Farnarier, G. G., Pellissier, J. F., Serratrice, G., Quasthoff, S., Schneider, U., Grafe, P., Hilkens, P. H. E., Moll, J. W. B., van der Burg, M. E. L., Planting, A. S. T., van Putten, W. L. J., van den Bent, M. J., Birklein, F., Spitzer, A., Lang, E., Neundorfer, B., Diehl, R. R., Lücke, D., Smith, G. D. P., Mathias, C. J., Serra, J., Campera, M., Ochoa, J. L., Ray Chaudhuri, K., Pavitt, D., Alam, M., Handwerker, H. O., Bleasdale-Barr, K., Smith, G., Murray, N. M. F., Hawkins, P., Pepys, M., Gellera, C., DiDonato, S., Taroni, F., Uncini, A., Di Muzio, A., Servidei, S., Silvestri, G., Lodi, R., Iotti, S., Barbiroli, B., Morrissey, S. P., Borruat, F. X., Francis, D., Mosely, I., Hansen, H. C., Helmke, K., Kunze, K., Sadzot, B., Maquet, P., Lemaire, Plenevaux, Damhaut, Sommer, C., Myers, R. R., Berta, E., Mantegazza, R., Argov, Z., Shapira, Y., Wirguin, I., Beuuer, J., Franke, C., Roberts, M., Willison, H., Vincent, A., Newsom-Davis, J., Morrison, K. E., Damels, R., Francis, M., Campbell, L., Davies, K. E., Kohler, W., Bucka, C., Hertel, G., Kanovsky, P., Auer, D., Ackermann, H., Klose, U., Naegele, Th., Bien, S., Voigt, K., Fink, G. R., Stephan, K. M., Wise, R. J. S., Mullatti, N., Hewer, L., Frackowiak, R. S. J., Weiller, C. S., Rijnites, M., Jueptner, M., Bauermann, T., Krams, M., Diener, H. C., van Walderveen, M. A. A., Barkhof, F., Hommes, O. R., Valk, J., Willmer, J. P., Guzman, D. A., Passingham, R. E., Silbersweig, D., Ceballos-Baumann, A., Frith, C. D., Frackowiak, R., Lucas, C. H., Goullard, L., Marchau, M. J., Godefroy, O., Rondepierre, P. H., Chamas, E., Mounier-Vehier, F., Leys, D., Renato, J., Verdugo, M. S. C., Campero, M., Jose, L., Ochoa, D. S. C., Vivancos, F., Tejedor, E. Diez, Martinez, N., Roda, J., Frank, A., Barreiro, P., Satoh, Y., Nagata, K., Maeda, T., Hirata, Y., YalÇinerner, B., Ozkara, C., Ozer, F., Ozer, S., Hanoglu, L., Zunker, P., Pozo, J. L., Oberwittler, C., Schick, A., Buschmann, H. -Ch., Ringelstein, E. Bernd, Lara, M., Anzola, G. P., Magoni, M., Volta, G. Dalla, Tarasov, A., Feigin, V., Beaudry, M. G., Carrier, S., Chicoutimi, Henriques, I. L., Bogoussslavsky, J., van Melle, G., Mathieu, J., Perusse, L., Allard, P., Prevost, C., Cantin, L., Bouchard, J. M., De Braekeleer, M., Agbo, C., Neau, J. P., Tantot, A. M., Dary-Auriol, M., Ingrand, P., Gil, R., Baltadjiev, D., Zekin, D., Sabey, K., Gennaula, C. P., Pope, B. A., Caparros-Lefebvre, D., Girard-Buttaz, I., Pruvo, J. P., Petit, H., Hipola, D., Martin, M., Giménez-Roldan, S., Ivanez, V., Japaridze, G., Carrasco, J. L., Picomell, I., Herranz, J. L., Macias, J. A., Nieto, M., Noya, M., Oller, L., Kiteva-Trencevska, G., Delgado, M. R., Liu, H., Luengo, A., Parra, J., Colas, J., Fernandez, M. J., Manzanares, R., Kornhuber, M. E., Malashkhia, V., Orkodashili, G., Martinez, M., Bonaventura, I., Porta, G., Martinez, I., Fernandez, A., Aguilar, M., Masnou, P., Drouet, A., Dreyfus, M., Cartron, J., Morel-Kopp, M. C., Tchernia, G., Kaplan, C., Lammers, M. W., Hekster, Y. A., Keyser, A., Meinardi, H., Renier, W. O., Boon, P. A. J. M., Have, M. D., Kint, B., Cruz, P., Cadilha, A., Almeida, R., Goncalves, M., Pimenta, M., Ramos, L. M. P., Polder, T. W., Broere, C. A., Polman, L., Rother, I., Rother, M., Schlaug, G., Arnold, S., Holthausen, H., Wunderlich, G., Ebner, A., Luders, H., Witte, O. W., Seitz, R. J., Serra, L. L., Gallicchio, B., Rotondi, F., Wieshmann, U., Meierkord, H., Sabev, K., Di Carlo, V., Gueguen, B., Derouesné, Ch., Ancri, D., Bourdel, M. C., Guillou, S., Aliaga, R., Chornet, M. A., Rodrigo, A., Pascual, A. Pascual -Leone, Catala, M. D., Pascual-Leone, A., Benbadis, S. R., Dinner, D. S., Chelune, G. J., Lüders, H. O., Piedmonte, M. R., Blanco, T., Lopez, M. P., Romero, B., Deltoro, A., Pascual, A., Pascual, Leone, Bolgert, F., Josse, M. O., Tassan, P., Touze, E., Laplane, D., Godenberg, F., Brizioli, E., Del Gobbo, M., Pelliccioni, G., Scarpino, O., Durak, H., Damlacik, G., Tunca, Z., Fidaner, H., Yurekli, Y., Yemez, B., Kaygisiz, A., Anllo, E. A., Esperet, E., Giovagnoli, A. R., Casazza, M., Spreafico, R., Avanzini, G., Mascheroni, S., Vecchio, I., Tornali, C., Antonuzzo, A., Grasso, A. A., Bella, R., Pennisi, G., Raffaele, R., Broeckx, J., Schildermans, F., Hospers, W., Deberdt, W., Carney, J. M., Aksenova, M., Chen, M. S., Juncadella, M., Busquets, N., De la Fuente, I., Rodriguez, A., Rubio, F., Soler, R., Khati, C., Pillon, B., Deweer, B., Malapani, C., Malichard, N., Dubois, B., Rancurel, G., Lopez, D. L., Jungreia, G., DeKosky, S. T., Boiler, F., Weiller, C., Rijntjes, M., Mueller, S. P., Maguire, E. A., Burke, E. T., Staunton, H., Phillips, J., Rousseaux, M., Pena, J., Bertran, I., Santacruz, P., Lopez, R., Catafau, A., Lomena, F., Blesa, R., Rampello, L., Nicoletti, A., Cabaret, M., Lesoin, F., Steinling, M., Tournev, I., Maier-Hauff, K., Schroeder, M., Wolf, A., Cochin, J. P., Noel, I., Augustin, P., Auzou, P., Hannequin, D., Maria, V., Lopez-Bresnahan, Danielle, D. M., Antin-Ozerkis, B. A., Bartels, E., Rodiek, S. O., Flugel, K. A., Campos, D. M., Salas-Puig, J., Del Rio, J. Sanhez, Vidal, J. A., Lahoz, C. H., Eraksoy, M., Barlas, O., Barlas, M., Bayindir, C., Ozcan, H., Birbamer, G., Gerstenbrand, F., Felber, S., Luz, G., Aichner, F., Seidel, G., Kaps, M., Hutzelmann, A., Gerriets, T., Kruggel, F., Martin, P. J., Gaunt, M. E., Abbot, R. J., Naylor, A. R., Meary, E., Dilouya, A., Meder, J. F., De Recondo, J., Lebtahi, R., Neff, K. W., Meairs, S., Viola, S., Matta, E., Aquilone, L., Rise, I. R., Authier, F. J., Kondo, H., Ghnassia, R. T., Degos, J. D., Gherardi, R. K., Bardoni, A., Ciafaloni, E., Comi, G. P., Bresolin, N., Robotti, M., Moggio, M., Rigoletto, C., Roses, A., Scarlato, G., Castelli, E., Turconi, A., Bresolin, N., Perani, D., Felisari, G., Chariot, P., de Pinieux, G., Astier, A., Jacotot, B., Gherardi, R., Fischer-Gagnepain, V., Louboutin, J. P., Crespo, F., Florea-Strat, A., Fromont, G., Sabourin, J. -C., Gonano, E. -F., Moroni, I., Prelle, A., Iannaccone, S., Quattrini, A., deRino, F., Sessa, M., Golzi, V., Smirne, S., Nemni, R., Turpin, J. C., Lucotte, G., Jacobs, S. C. J. M., Willems, P. W. A., Bootsma, A. L., Lasa, A., Calaf, M., Baiget, M., Gallano, B., Fichter-Gagnepain, V., Mazzucchelli, F., D'Angelo, M. G., Velicogna, M., Bet, L., Comi, G. P., Bordoni, A., Gonano, E. F., Bazzi, P., Rapuzzi, S., Moggio, M., Fagiolari, G., Ciscato, P., Messina, A., Battistel, A., Ryniewicz, B., Sangla, I., Desnuelle, C., Paquis, V., Cozzone, P. J., Bendahan, D., Sturenburg, H. J., Kohncke, G., Castellli, E., Linssen, W., Stegeman, D., Binkhorst, R., Notermans, S., Jaspert, A., Fahsold, R., de Munain, A. Lopez, Cobo, A., Martorell, L., Poza, J. J., Navarrete Palau, D., Emparanza, J. I., Sanchez-Roy, R., Vilchez, J. J., Hernandez, M., Tena, J. Garcia, Perla, C., Koutroumanidis, M., Papathanasopoulos, P., Papadimitriou, A., Papapetropoulos, T. H., Divari, R., Hadjigeorgiou, G. M., Anastasopoulos, I., Sansone, V., Rotondo, G., Meola, G., Rigoletto, C., Messina, S., Szwabowska-Orzeszko, E., Jozwiak, S., Michalowicz, R., Szaplyko, W., Petrella, M. A., Della Marca, G., Masullo, G., Mennuni, G. F., Kompf, D., Wascher, E., Verleger, R., Kaido, M., Soga, F., Toyooka, H., Bayon, C., Rubio, J., Carlomagno, S., Parlato, V., Santoro, A., Lavarone, A., Bonavita, V., Pentore, R., Venneri, A., Pasquier, F., Lebert, F., Grymonprez, L., Lefebvre, C., Van der Linden, M., Derouesné, C., Renault, B., Lacomblez, L., Homeyer, P., Ouss, L., Neuman, E., Malbezin, M., Barrandon, S., Guez, D., Stevens, M., van Swieten, J. C., Franke, C. L., Sanchez, A., Castellvirel, S., Mila, M., Jimenez, D., Pallesta, F., Ruiz, P. J. Garcia, Barrio, A., Barroso, T., Benitez, J., de Yebenes, J. Garcia, Manubens, J. M., Martinez-Lage, J. M., Larumbe, R., Muruzabal, J., Lacruz, F., Quesada, Pedro, Gallego, J., Ferini-Strambi, L., Marcone, A., Garancini, P., Tedesi, B., Jacob, B., Rozewicz, L., Langdon, D., Davie, C., Ron, M., Thompson, A., Koepp, M. J., Hansen, M. L., Guldin, B., Pressler, R. M., Ried, S., Scholz, C., Monaco, F., Gianelli, M., Schiavalla, M. P., Naldi, P., Cantello, R., Torta, R., Verze, L., Mutani, R., Knott, H., Ferbert, A., Schulze-Bonhage, A., Aust, W., Di Mascio, R., Marchioli, R., Vitullo, F., Di Pasquale, A., Sciulli, L., Kramer, V., Tognoni, G., Santacruz, P., Lopez, R., Marti, M. J., Charques, I., Catafau, A., Lomeila, F., Peila, J., Bertran, I., Blesa, R., Krendel, D. A., Costiga, D. A., Koeppen, S., Korn, W. M., Brugge, S., Schmitz, D., Scheulen, M. E., King, R. H. M., Robertson, A. M., Thomas, P. K., Kerkhofs, A., Vermersch, P., Dereeper, O., Daems Monpeun, C., Parent, M., Deplanque, D., Petit, H., Campero, M., Serra, J., Ochoa, J. L., Martinez-Matos, J. A., Montero, J., Olivé, M., Rene, R., Vidaller, A., Gugenheim, M., Gouider, R., Le Guern, E., Brice, A., Agid, Y., Bouche, P., Grisold, W., Ziflo, U., Drlicek, M., Budka, H., Jellinger, K., Zielinski, C. H., Ginsberg, L., King, R. H. M., Workman, J., Platts, A. D., Thomas, P. K., Gherardi, R. K., Florea-Strat, A., Poron, F., Sabourin, J. -C., Fazio, R., Nemni, R., Franceschi, M., Lorenzetti, I., Rinaldi, L., Canal, N., Weilbach, F. X., Sennlaub, A., Jung, S., Gold, R., Toyka, K. V., Hartung, H. P., Giegerich, G., Ellie, E., Vital, A., Steck, A. J., Vital, C., Julien, J., Doneda, P., Pizzul, S., Scarpini, E., Chiodi, P., Ramacci, M. T., Livraghi, S., Maimone, D., Annunziata, P., Salvadori, C., Guazzi, G. C., Arne-Bes, M. C., Delisle, M. B., Fabre, N., Hurtevent, J. F., Bes, A., Baudoin-Martin, D., Laborde, E., Viallet, F., Creisson, C., Crespi, V., Bogliun, G., Marzorati, L., Zincone, A., D'Angelo, L., Liberani, A., Merlini, M., Rivolta, R., Creange, A., Sabourin, J. -C., Theodorou, I., Gherardi, R. K., Conti, A. M., Malosio, M. L., Baron, P. L., Scarlato, G., Chorao, R., Rosas, M. J., Leite, I., Callea, L., Donati, E., Bargnani, C., Bud, M., Verdu, E., Navarro, X., Braun, S., Einius, S., Poindron, P., Warier, J. M., Bradley, J., Bekkelund, S. I., Torbergsen, T., Mellgren, S. I., Carlomagno, S., Parlato, V., Santoro, A., Lavarone, A., Boller, F., Bonavita, V., Engelhardt, A., Lörler, H., Robeck, S., Kluglein, C., Comi, G., Avoledo, V., Locatelli, T., Leocani, L., Galardi, G., Magnani, G., Medaglini, S., Chkhikvishvili, T. S., Zangaladze, A., Bratoeva, M., Kovachev, P., Chavdarov, D., Artemis, N., Karacostas, D., Milonas, I., Arpa, J., Lopez-Pajares, R., Cruz-Matinez, A., Sarria, J., Palomo, F., Alonso, M., Rodriguez-Al-barino, A., Lacasa, T., Nos, J., Barreiro, P., Martinez, A. Cruz, Villoslada, C., Alons, M., Taghavy, A., Hamer, H., Kratzer, A., Dethy, S., Pauwels, T., Monclus, M., Luxen, A., Goldman, S., Ziegler, M., Crambes, O., Ragueneau, I., Arnaud, F., Zappia, M., Montesanti, R., Colao, R., Palmieri, A., Branca, D., Nicoletti, G., Rizzo, M., Parlato, G., Quattrone, A., Vanacore, N., Zuchegna, P., Bonifati, V., Meco, G., Scholz, J., Friedrich, H. -J., Rohl, A., Ulm, G., Vieregge, P., Savettieri, G., Rocca, W. A., Meneghini, F., Grigoletto, F., Morgante, L., Reggio, A., Salemi, G., Di Pierri, R., OzckmekÇi, S., Ertan, S., Yeni, N., Apaydin, H., Erkol, G., Kiziltan, G., Denktas, F., Ranoux, D., de Recondo, J., Ostergaard, L., Werdelin, L., Odin, P., Lindvall, O., Dupont, E., Christensen, P. B., Boisen, E., Jensen, N. B., Schmiegelow, M., Ingwersen, S. H., Matias-Guiu, J., Canet, T., Falip, R., Martin, R., Galiano, L., Voloshin, M. Y., Burchinskaya, L. F., Cabrera-Valdivia, F., Jimenez-Jimenez, F. J., Molina, J. A., Fernandez-Calle, P., Vazquez, A., Canizares-Liebana, F., Larumbe-Lobalde, S., Ayuso-Peralta, L., Rabasa, M., Codoceo, R., Arrieta, F. J., Aguilar, M. V., Jorge-Santamaria, A., Martinez-Para, M. C., Alarcon, J., Mateo, D., Gimenez-Roldan, S., Gencheva, E., Tzonev, T. z., Georgiev, G., Petkova, P., Gasparini, M., Vanacore, N., Meco, N. G., de la Sierra, G., Aguado, F., Revilla, M., Varela, L., Rico, H., Feve, A., N'Guyen, J. P., Bathien, N., Fenelon, G., Veroust, J., Cesaro, P., Egersbach, G., Hattig, H., Schelosky, L., Wissel, J., Poewe, W., Durif, F., Albuisson, E., Debilly, B., Tournilhac, M., Magnani, C., Mocellini, C., Soffietti, R., Schiffer, D., Cardozo, A., Cruz-Sanchez, F. F., Falip, L., Potagas, G., Ziegler, M., Rondot, P., Bonifati, V., Fabrizio, E., Meco, G., Bostantjopoulou, S., Katsarou, Z., Kyriazis, G., Baas, H., Demisch, L., Esser, A., Zoeller, F., Burklin, F., Harder, S., Fischer, P. A., Arcusa, M. J., Hermandez, S., Claramonte, F. J., Pascual, A. Pascual- Leone, Alonso, M. D., Catata, M. D., Alessandri, A., Giustini, P., Dufour, A., Ciusani, E., Nespolo, A., Roelcke, U., Radu, E. W., von Ammon, K., Maguire, R. P., Leenders, K. L., Radionova, M., Chavdarov, D., Bratoeva, M., Tzekov, Ch., Pietrangeli, A., Bove, L., Pace, A., Falqui, L., Jandolo, B., Potemkowski, A., Muller, B., Reinhard, I., Krone, A., Warmuth, M., Brocker, E. M., Krauseneck, P., Meyding-Lamadé, U., Krieger, D., Sartor, K., Hacke, W., Maugard-Louboutin, C., Fayet, G., Sagan, C., Martin, S., Ménégalli, D., Lajat, Y., Resche, F., Koriech, O. M., Al Moutaery, K., Yaqub, B., Jochens, R., Wolters, A., Venz, S., Cordes, M., Hecht, B. K., Chatel, M., Gaudray, P., Turc-Carel, C., Gioanni, J., Ayraud, N., Hecht, F., Rumbach, L., Racadot, E., Bataillard, M., Billot, M., Pariset, J., Wijdenes, J., Montalban, Rio J., Tintoré, M., Galan, I., Acarin, N., Rapaport, S., Huberman, M., Shechtcr, D., Karabudak, R., Kilinc, M., Boyacigil, S., Cila, A., Polo, J. M., Setien, S., Sanchez, R., Figols, J., Zubimendi, A., Nadareishvili, Z. G., Massot, R., Marés, R., Gallecho, F., Richart, C., Hernandez, M. A., Garcia, M. R., Lorenzo, J. N., Leon, C., Muros, M., Togores, J., Kutluk, K., Damlacik, G. A., Tekinsoy, B., Obuz, O., Baklan, B., Idiman, E., Genc, K., Zielasek, J., Schmidt, B., Liew, F. Y., Gulay, Z., Yulug, N., Wong, K. S., Wong, T. W., Yu, T. S., Kay, R., Poupon, R., Giral, P., Roberti, C., Zanette, E. M., Chiarotti, F., Brusa, L., Cerbo, R., Prusinski, A., Pondal, M., Canton, R., Dominigo, Erodriguez J., Pereira Monteino, J. M., Pereira Monteino, X., Pardo, J., Carroacedo, A., Barros, F., Lema, M., Castillo, J., Melchor, A., Montiel, I., Guiu, J. Matias, Kloss, T. M., Keidel, M., Jacob, M., Idiman, F., Idman, E., Ozturk, V., Metin, E., Yilmaz, M., Gerard, J. M., Bouton, R., Decamps, D., Herbaut, A. G., Delecluse, F., Cavenaile, M., Divano, L., Chazot, G., Boureau, F., Emile, J., Bertin, L., d'Allens, H., Ferro, J. M., Costa, I., Carletto, F., Catarci, T., Padovani, A., Iandolo, B., Bartoli, M., Bonamini, M., Pulcinelli, F., Pignatelli, P., Russo, M., Gazzaniga, P. P., Barros, J., Pinheiro, J., Correia, A. P., Monteiro, J. M. Pereira, Alvarez-Cermeno, J. C., Avello, G., Sastre, J. L., Vecino, A., Cesar, J. M., Leone, M., Stankov, B., D'Amico, D., Maltempo, C., Moschian, F., Fraschini, F., Bussone, G., Molto, J. M., Fernandez, E., Fernandez, A. Morento, Barreiro, A., Siclia, J., Castejon, P., Mihout, B., Malberin, M., Salzman, V., Bogousslavsky, J., Meneghetti, G., Baracchini, C., Bozzato, G., Marini, B., Mendel, T., Czlonkowska, A., Pasierski, T., Szwed, H., Marta-Moreno, J., Lopez-Delval, J., Mostacero, E., Morales, F., Mahagne, M. H., Rogopoulos, A., Bertrand, F., Bedoucha, P., Lanteri-Minet, M., Riva, D., Zorzi, C., Milani, N., Vajsar, J., Ronen, G., Macgregor, D., Becker, L., Susseve, J., Seidl, Z., Faber, J., Obenberger, J., Springer, R., Bax, R. T., Eckardt, T., Czettritz, G. V., Emmrich, P., Vlaski-Jekic, S., Petrova, V., Cherninkova, S., Gudeva, T., Tzekov, C., Devoti, M., Franceschetti, S., Mientus, S., Vienna, P., Vashtang, Y., Tazir, M., Assami, S., Oulbani, D., Kaci Ahmed, M. Ait, Andersen, G., Vestergaard, K., Riis, J. O., Chavdarov, D., Corbo, M., Previtali, S., Allen, R. R., McKay, W. C., Rowbotham, M. C., Castellvi-Pel, S., Banchs, I., Kruyer, H., Corral, J., Saugeir-Veber, P., Munnich, A., Bonneau, D., Rozet, J. M., Le Merrer, M., Boespflug-Tanguy, O., Gokyigit, A., Oktem, O., Demir, G., Caliskan, A., Gardiner, R. M., Shorvon, Simon, Wieser, Heinz -Gregor, Hossmann, K. A., Steinberg, A., van Crevel, H., Ducros, A., Labauge, P., Pinsard, N., Ponsot, G., Gouttiere, F., Gastaut, J. L., Delrieu, O., BesanÇon, V., Klopstock, T., May, A., Seibel, P., Papagiannuli, E., Reichmann, H., Gurses, C., Aykut, C., Aktan, S., De Vuono, G., Fiacco, F., Gazzaniga Pozzill, P. P., Assuerus, V., Jacomet, C., Picard, O., Rozenbaum, W., Nueckel, M., Osschmann, P., Horning, C. R., Caldarelli-Stefano, R., Omodeo-Zorini, E., Rivolta, G. E., Maserati, R., Cagni, A., Ferrante, P., Lamadé, W., Heb, Th., Gosztonyl, G., Daral, G., Fresquet, C., Storch-Hagenlocher, B., Wildemann, B., Jager, G., Fuhry, L., Van Paesschen, W., Grunewald, R. A., Duncan, J. S., Connelly, A., Jackson, G. D., Sisodiya, S., Raymond, A. A., Shorvon, S. D., Fish, D. R., Stevens, J. M., Savic, I., Pauli, S., Thorell, J. O., Browne, R. H., Kornhuber, J., Retz, W., Riederer, P., Boon, F., Calliauw, L., Hoksergen, I., Thiery, E., Caemert, J., Decoo, D., Desomer, A., Chevalier, Y., Grinspan, A., Hirsch, E., Moszkowski, J., Marescaux, C., Yaqub, B. A., Valdueza, J. M., Puchner, M. J. A., Dammann, O., Vortmeyer, A., Herrmann, H. -D., Peterson, W., Prevett, M. C., Cunningham, V., Brooks, D. J., Pomes, A., Sunol, C., Durwen, H. F., Confavreux, Ch., Grimaud, J., Saddier, P., Moreau, T., Cortinovis-Tourniaire, P., Aimard, G., Adeleine, P., Paty, D. W., Wiles, C. M., Midgard, R., Riise, T., Kvale, G., Nyland, H., Stodal, H., Haase, A., Lassmann, H., Deeb, S. M. Al., Bruyn, G. W., Semana, G., Teisserenc, H., Alizadeh, M., Loiseau, P., Birebent, B., Yaouanq, J., Genetet, B., Sabouraud, O., Charron, D. J., Shaw, C. E., Stelmasiak, C., Solski, J., Nowicki, J., Jakubowska, B., Ryba, M., Grieb, P., Garcia-Merino, A., Usuku, K., Yunis, E., Alper, C., Hauser, S. L., Betuel, H., Gebuhrer, L., Salier, J. P., Kellar-Wood, H., Govan, G. G., Bromberg, J. E. C., Rinkel, G. J. E., Algra, A., Moulin, T., Stojkovic, T., Chavrot, D., Klotzsch, C., Kaiser-Rub, K., Nahser, H. C., Klijn, C. J. M., Tulleken, C. A. F., Rappelle, L. J., Daffertshofer, M., Kother, J., Hornig, C. R., Rust, D. S., Busse, O., Laun, A., Corabianu, O., Berbinschi, A., Chastang, C., Cophignon, J., Haguenau, M., Ketelslegers, J. M., Jander, S., Kramer, M., Schröter, M., Witte, O. W., Stoll, G., Möbner, R., Barak, V., Sarova-Ponchas, I., Holon, Le Coz, P., Woimant, F., George, B., Merland, J. J., Chleide, E., Casademont, J., Barrientos, A., Cardellach, F., Cervantes, F., Grau, J. M., Montoya, J., Rozman, C., Urbano-Marquez, A., Nunes, V., Lane, R. J. M., Archard, L. C., Schapira, A. H. V., Cooper, J. M., Barnes, P. R. J., Kemp, G. J., Taylor, D. J., Toscano, A., Garavaglia, B., Vita, G., Rodolico, C., Aguennouz, M., Messina, C., Mariottu, C., Uziel, G., Carrara, F., Mora, M., Zeviani, M., Mahe, B., Milpied, N., Bernasconi, P., Torchiana, E., Simoncini, O., Dalakas, M. C., Goebels, N., Michaelis, D., HÄcker, G., Ptacek, L., Gonzalez, A., Sevilla, T., Diaz, C., Baggi, F., Andreetta, F., Bielicki, G., Tanguy, A., Zanca, M., Renou, J. P., De Deyn, P. P., Marescau, B., Pickut, B. A., Cobo, A. M., Emparanza, J. L., Munain, A. Lopez de, Marti-Masso, J. F., Ciafalon, E., Bardoni, A., Fortunato, F., Garghentino, R., Roses, A., Metz-Lutz, M. N., Coquerel, A., Pfaff, F., Dussallant, M., Gaudriault, G., Zsurger, N., Le Cam-Duchez, V., Berod, A., Vincent, J. P., Tayot, J., Rostene, W., Giraud, G., Minault, C., Vallée, J., Cailloux, F., Law, L., Paulson, O. B., Britton, T. C., Dones, I., Servello, D., Molteni, F., Mariani, G., Broggi, G., Hassan, S. M., Jennekens, F. G. I., Wieneke, G., Veldman, H., Fritz, C., Braune, H. -J., Sullivan, E. P. O., Jenkins, I. H., Henderson, L., Kennard, C., Brunholzl, Ch., Calvet, J. Pascual, Insa, Jm. Soler, Serradell, A. Pou, Coria, F., Rubio, I., Garcia, M. A., Duarte, J., Sempere, A. P., Claveria, L. E., Blanco, I., Ferrarini, M., Testa, D., Cazzaniga, C., Farinotti, M., Filippini, G., Hawkes, C. H., Graham, A., McDonald, A., Chroni, E., Heatley, F. W., Spencer, G. T., Moulard, B., Camu, W., Dhib, M., Diaye, M. N., Malafosse, A., Meininger, V., Billiard, M., Baldy-Moulinier, M., Léger, J. M., Harpin, M. L., Willison, H. J., Veitch, J., Herron, B., AlMemar, A., Reiners, K., Michels, M., Hughes, R. A. G., Heidenreich, F., Archelos, J. J., Uchuya, M., Graus, F., Feltri, L., Scherer, S. S., Wrabetz, L., van Schaik, I. N., Vermeulen, M., Brand, A., Tekin, S., Afsar, N., Sarropoulos, A., (née Schönbeck), S. Spuler, Schönhuber, R., Espadaler, J. M., Fardeau, M., Pino, I. M., Diez Tejedor, E., Rio, F. Garcia, Prados, C., Gomez, L., Munoz, J., Bouchard, C., Barrett, M. J., Coulton, G. R., Casadevall, J., Sala, R. Alvarez, Garcia, J. M. Pino, Dupuis, M. J. M., Mezt, R., Jean, D., Maes, E., Smits, R. C. F., Emmen, H. H., Kulig, B. M., van Loenen, A. C., de Waal, R., van Diemen, H. A. M., Koetsier, J. C., Ince, D., Ferri, R., Durelli, L., Bangioanni, M. R., Ferrero, B., Riva, A., Bergaasco, B., Stenager, E., Stenager, E. N., Jensen, K., De Andres, C., Anaya, F., Dimova, V., Hansen, A. W., Norby, S., Edal, A. L., Rosenberg, T., Thorpe, J. W., Filippi, M., Horsfleld, M. A., Reganati, P., Baratti, C., Bressi, S., Ozurk, V., Yeil, S., Rodegher, M., Sirabian, G., Alberoni, M., Eoli, M., La Mantia, L., Manetti, E., Zaffaroni, M., Milanese, C., Corsini, E., de Castro, P., Carreno, M., Iriarte, J., Heide, W., Barado, J., Echaniz, P., Cuadrado, E., Baykan-Kurt, B., Oktem-Tanor, O., Bahar, S., Konyalioglu, R., Tumac, A., Gok, S., Gurvit, H., Gursoy, G., Henderson, C. E., Westarp, M. E., Perron, H., Hoff-Jörgensen, R., Rasmussen, H., Schraff, S., Kornhuber, H. H., Moseley, I. F., Colangelo, A. M., Fetoni, V., Parati, E., Austoni, L., DiGiovanni, A., Meucci, N., Nobile-Orazio, E., Scarlato, G., Goi, G., Lombardo, A., Bairati, C., Aversa, E., Caputo, D., Ferrarese, C., Canafoglia, L., Frigo, M., Pecora, N., Riva, R., Frattola, L., Carpo, M., Gamba, M., Meussi, N., Barbieri, S., Ostermeyer, B., Patten, B. M., Abeta, S., Inoue, N., Matsui, H., Yoshino, Y., Pizzi, C. Delli, Ragno, M., Losseff, N. A., Fletcher, N. A., Thorpe, J., Droogan, A. G., Harper, R., Hawkins, S. A., Patterson, V. H., Bell, P., Soeterboek, A. A. J., Koehler, P. J., Urtasun, M., Vilchez, J., Castel-lvi-Rel, S., Gine, R., Villa, M., Koehler, W., Kumar, A. J., Edwin, D., Moser, H. W., Guidetti, D., Ferlini, A., Motti, L., Bondavalli, M., Patrosso, M. C., Ghidoni, E., Alfaro, A., Giros, M. L., Barcelo, A., Piqueras, A., Martinez, V., Rango, M., Bamonti, F., Greco, F., Spagnoli, D., Tomei, G., Zetta, L., Honczarenko, K., Jezewski, T., Kojder, I., Verlooy, J., Reempts, Jos V., Deuren, B. V., Borgers, M., Gajda, J. U., Ley-Pozo, J., Louwen, P., Happe, S., Buschmann, H. C., Ringelstein, E. B., Yamawaki, T., Takao, M., Suzuki, N., WeilBenborn, K., Schellong, S., Ehrenheim, C., Wollenhaupt, J., Goetz, C., Lubach, D., Vion-Dury, J., Nicoli, F., Confort-Gouny, S. O., Dhiver, C. O., Lamoureux, S., Salvan, A. M., Gastaut, J. -A., Gastaut, J. -L., Cozzone, P., Ribalta, T., Santamaria, J., Drewes, A. M., Taagholt, S. J., van den Berg, J. S. P., Limburg, M., Valldeoriola, F., Valls-Solé, J., Marti, M. J., Trenkwalder, C., Stiasny, K., Collado-Scidel, V., Wetter, T., Kazenwadel, J., Kohnen, R., Ramm, S., Oertel, W. H., Thajeb, P., Starck, M., Albrecht, H., Pollmann, W., Konic, N., Split, W., Sulkowski, W., Kowalska, S., Sawradewicz-Rybak, M., Musior, M., Scaioli, V., Brock, S., Ciano, C., Palazzini, E., Servan, J., Aoba, S., Yamaguchi, S., Johkura, K., Rosin, L., Solimena, M., De Camilli, P., Meinck, H. -M., Roquer, J., Marti, N., Cano, A., Pou-Serradell, A., Robeck, S., Enqelhardt, A., Kalden, J. R., Dhaenens, G., Tyrdal, S., Broere, C. A. J., Polman, L. J., Gomez, R., Alberdi, M., Delgado, J. M., Kansu, E., Saribas, O., Zileli, T., Proust, F., Freger, P., Creissard, P., Proano, J., Patrignani, J., Castro, J., Ugarte, A., Giros, Ma. L., Pampols, Ta., Sabev, C., Gikova, S., Antonova, N., Georgieva, L., Stanev, V., Popova, G., Kostadinova, S., Pepeliarska, M., Pierre-Jerome, C., Bekkelund, S. I., Husby, G., Mellgren, S. I., Attaccalite, A., Guidi, M., Passero, S., Caruso, V., HÄgele, J., Lohmeyer, J., Heilmann, M., Ohly, A., Ceballos-Baumann, A. O., Joussen, K., Sonka, K., Chave, B., Confort-Gouny, S., Houallah, T., Neundoerfer, B., Tex, S., Seeber, C., Mokrusch, T., Urdiain, T. X. Arbizu, Yelamos, S. M., Villanueva, P., Serra, J. Peres, Braghi, S., Bonifacio, E., Natali-Sora, M. G., Debbink, Y. N., Marra, T. R., Mossman, S., Timmings, P., Seitz-Dertinger, S., Solbach, W., Mainz, A., Manfredini, E., Calabrese, E., Allaria, S., Mariani, C., Sinaki, M., Lynn, S., Westerlind, K., Ossege, L. M., Voss, B., Wiethege, Th., Sindern, E., Malin, J. p., Le Doze, F., Chapon, F., de la Sayette, V., Schaeffer, S., Dary, M., Lechevalier, B., Viader, F., de Pommery, J., Weill-Fulazza, J., Menetrey, M., Lazzarino, L. G., Nicolai, A., Nappo, A., Blin, J., Mazetti, P., Mazoyer, B., Ayed, S. Ben, Rivaud, S., Vidailhet, M., Pierrot-Deseilligny, C., Chase, T., Jordan, K. G., Gergaud, J. M., Breux, J. P., Roblot, P., Grollier, G., Giraudon, B. Becq, Dobato, J. L., Gilabert, Y. Perez, Blanco, J. L. Munoz, de Kruijk, J., Twijnstra, A., Wilmink, J., Leffers, P., Iniguez, C., Jimenez-Escrig, A., Nocito, M., Villar, M. L., Gonzalez-Porque, P., Gobernado, J. M., Chandler, H. C., Crockard, H. A., Henderson, F., Rossi, T., Maidani, M., Pujol, A., Rimola, A., Beltran, J., Garcia-Valdecasas, J. C., Navasa, M., Grande, L., Galofre, J., Visa, J., Rodes, J., Ruiz, M., Pampols, T., Bruce, L., Tanner, M. J. A., Lefaucheur, J. P., Verroust, J., Taghavy, A., Hamer, H., Benomar, A., Cancel, G., Stevanin, G., Durr, A., Labaune, C., Desnizza, V., Widjaja-Cramer, B., Schulze-Bonhage, A., Kott, H., Ferbert, A., Sanz-Sebastian, C., Pascual, L. F., Alegria, F. Abad, Kushnir, M., Groozman, G. B., Korczyn, A. D., Drory, Ve., Korczyn, A., Guggenheim, H., Baykouchev, St., Struppler, A., Tchalucova, N., Jotova, J., Mokri, B., Parisi, J. E., Scheithauer, B. W., Piepgras, D. G., Miller, M., Kornhuber, A. W., Köhler, A., Hülser, P. J., Kriebel, J., Alonso-Villaverde, C., Castro, A., Masana, L., Urda, A. Martin, Fernandez, J., Mares, R., Torre, L., Mayayo, E., Lossos, A., Gomori, M., Libson, E., Goldfarb, A., Seigal, T., de Louw, A., Praamstra, P., Horstink, M., Cools, A., Tarrats, E. Basart, Calopa, M., Martinez, S., Ballabrina, J., Taussig, D., Marion, M. -H., Mallecourt, J., Ranoux, D., Gasser, T., Kabus, C., Ozelius, L., Wenzel, R., Breakefield, X. O., Boot, H., Poublon, R. M. L., Bogaard, J. M., GinaÏ, A. Z., Cabezas, C., Scholz, J., Nitschke, N., Vieregge, P., Wirk, B., Hochberg, F. H., Hefter, H., Kessler, K., Wirrwar, A., Stocklin, G., Tournier-Lasserves, E., Agundez, J. Garcia, Ruiz, E., Li, X. P., Hedlund, P. B., Fuxe, K., Kulisevsky, J., Avila, A., Berthier, M. L., Gerard, J. -M., Cambier, J., Caucheteur, C., Deuschl, G., Köster, B., Scheidt, C., Lücking, C. H., Mena, M. A., Chedru, F., Oubary, P., Rondot, P., Anagnostou, C. N., Panagopoulos, C. P., Ziogas, D. E., Vermersch, P., Robitaille, Y., Gauvreau, D., Destée, A., Delacourte, A., Ficola, U., Marozzi, P., Piccoli, F., Janelidze, M., Shakarishvili, R., Gagoshidze, T., Vashadze, T., Tsiskaridze, A., Djannelidze, M., Trullen, J. M. Perez, Pardo, P. J. Modrego, Vazquez-Andre, M. L., Bail, L., Naccache, L., Gauvrit, J. L., Panisset, M., Boller, A. F., Giannini, M., Zanette, E., Di Cesare, S., Altieri, M., Maloteaux, J. M., Delwaide, C., Sciaky, M., Newman, S. K., Kennedy, A. M., Frackowiack, R. S. J., Warrington, E. K., Rossor, M. N., Martinez-Lage, Pablo, Martinez Lage, J. Manuel, Manubens, JosÇ M., Lacruz, Francisco, Larumbe, Rosa, Muruzabal, Javier, Locatelli, T., Cursi, M., Mauri, M., Liberati, D., Fornada, C., Iriarte, L. M., Lopez, M., Grilo, A., Repeto, M., Brasic, J. R., Barnett, J. Y., Sheitman, B. B., Young, J. G., Shalit, F., Brodie, C., Sredni, B., Engelien, A., Stern, E., Huber, W., Frith, C., Miralles, F., Albadalejo, M. D., Antem, M., Pastor, I., Estelies, M. A., Del Ser, T., Ochoa, H. Severo, Munoz, D., Hachinski, V., Cucinotta, D., Senin, U., Girardello, R., Crepaldi, G., Croria, F., Schens, D. B., Vigo-Pelfrey, C., SempereE, A. P., Ortega, M. P., Bava, L., Magni, E., Aronovich, B. D., Treves, T. A., Bornstein, N. M., Van Blercom, N., Blecic, S., Violon, Ph., Hildebrand, J., Zamboni, M., Ambrosoli, L., Poli, A., Kuehnen, J., Tilgner, C., Raltzig, M., Moering, B., Faiss, J., Deeb, S. M. Al, Daif, A., Sharif, H., Tatay, J., Caroeller, F., Avendano, C., Vinogradova, T., Pinto, A. N., Canhao, P., Neau, J. -Ph., Pacquereau, J., Meurice, J. -C., Schwab, M., Bauer, R., Deeb, M. AL, Tjan, T. J., Aabed, M., Berges, S., Crepin-Leblond, T., Chavot, D., Cattin, F., Snidaro, M. H., Chopard, J. L., Ley, C. Oliveras, Alameda, F., Alfonso, S., Podobnik-Sarkanji, S., Pniewski, J., Torbicki, A., Mieszkowski, J., Plaza, I., Petrunjashev, V., Velcheva, I., Hadjiev, D., Yancheva, S., Petrov, L., Karakaneva, S., Petkov, A., Nikolov, E., Niehaus, L., Sacchetti, M. L., Toni, D., Fiorelli, M., Gori, C., Argentino, C., Lyrer, Ph., Radu, E. W., Gratzl, O., Rondepierre, Ph., Leclerc, X., Marchau, M., Scheltens, Ph., Hamon, M., Janssens, E., Henon, H., Lucas, C., KuÇukoglu, H., Baybas, S., Dervis, A., YalÇiner, B., Yilmaz, N., Ozturk, M., Arpaci, B., Navarro, J. A., Arenas, J., Perez-Sempere, A., Egido, J. A., Soriano-Soriano, C., Beau, P., Gergaud, J. -M., Coudero, C., Dierckx, R. A., Dobbeleir, A., Timmermans, E., Vandevivere, J., Lucas, C. H., Gomez, M., Aguirre, J., Berenguer, A., Duran, C., Parrilla, J., Gonzalez, F., Gironell, A., Rey, A., Marti-Vilalta, J. L., de Lecinana, M. Alonso, Federico, F., Conte, C., Simone, I. L., Giannini, P., Liguori, M., Lucivero, V., Picciola, E., Tortorella, C., Drislane, F., Wang, A. Ming, Di Mascio, R., Marchioli, R., Vitullo, F., Di Pasquale, A., Sciulli, L., Kramer, V., Tognoni, G., Levivier, M., del Olmo, A., Caballero, E., Degaey, I., de Bruijn, S. F. T. M., Tchaoussoglou, I., Bastianello, S., Pozzilli, C., Cervello, A., Catala, N., Koskas, F., Kieffer, E., Botia, E., Vivancos, J., Leon, T., Segura, T., Ramo, C., Lopez, F., Karepov, V. G., Gur, A. J., Berlanga, B., Gracia, V., Fiol, C., Kurtel, H., Ozkutlu, U., Yegen, B., Grau, A. J., Buggle, F., Heindle, S., Steichen-Wiehn, C., Banerjee, T., Maiwald, M., Becher, H., Villafana, W., Medina, F., Fernandez-Real, J. M., Soler, S., Planas, E., Iceman, E., Doganer, I., Badlan, G., Genc, B., Yulug, K., Ideman, E., Dural, H., Kutlul, K., Damalik, G., Baklan, Y., Metin, B., Tekinsoy, E., Iriarte, I., Subira, M. L., Crockar, A. D., Treacy, M., McNell, T. A., Grazzi, L., Ediboglu, N., Bilgin, H., Ertas, S., Goument, J. -P., Basset, C., Campos, Y., Garcia-Silva, T., Cabello, A., Bussaglia, E., Tizzano, E., Colomer, J., Gimbergues, P., Campagne, D., Bommelaer, C., Delaguillaume, B., Ramtami, H., Ait-Kaci-Ahmed, M., Pascual, L. F., Fernandez, T., Hortells, M., Sanz, C., Morales, F., Lauritzen, L., Picard, F., Sellal, F., Collard, M., Avramidis, T., Alexiou, E., Anastopoulos, T., Frongillo, D., Delfino, F. A., Cannata, M., Calo, L., Vichi, R., Antonini, G., Fragola, V., Cannata, D., Salas, M., Ruiz, C., Angelard, B., Lacau, J., Guily, St., Sendtner, M., Goadsby, Peter J., Quin, N. P., Gadian, D. G., Roland, P. E., Seitz, Rudiger J., Frackowiak, Richard S. J., Becker, G., Krone, A., Schmidt, K., Hofmann, E., Bogdahn, U., Rosenfeld, M. R., Meneses, P., Kaplitt, M. G., Dalmau, J., Posner, J., Cordon-Cardon, C., Hoang-Xuan, K., Vega, F., Nishisho, I., Moisan, J. P., Theillet, C., Delattre, O., Zhu, Jiahong, Walther, W., Posner, J. B., Roelcke, U., von Ammon, K., Pellikka, R., Lucking, C. H., Walon, C., Boucquey, D., -Van Rijckevorsel, K. Harmant, Lannoy, N., Verellen-Dunoulin, Ch., Liszka, U., Cavaletti, G., Casati, B., Kolig, C., Bogliun, G., Marzorati, L., Johannsen, L., Chio, A., Ruda, R., Vigliani, M. C., Sciolla, R., Seliak, D., Hoang-Xuang, K., Villanueva, J. A., Montalban, X., Arboix, A., Colosimo, C., Albanese, A., Hughes, A. J., de Bruin, V., Lees, A. J., Kowalski, J. W., Banfi, S., Santoro, L., Perretti, A., Castaldo, I., Barbieri, F., Campanella, G., Bhatia, K. P., Mardsen, C. D., de Bruin, V. S., Machedo, C., Ceballos-Baumann, D., Marsden, C. D., Brooks, D. B. J., Wennlng, G. K., Quinn, N., McDonald, W. l., Warner, T. T., Bain, P. C., Davis, M. B., Conway, D., Shaunak, S., O'Sullivan, E., Crawford, T., Lawden, M., Blunt, S., Rapoport, A., Sarova-Pinchas, I., de Beyl, D. Zegers, Mavroudakis, N., Blanc, S., Godinot, C., Lenoir, G., Barkhof, M. S. F., Tas, M. W., Baron, P. L., Constantin, C., Cassatella, M. A., Langdon, D. W., Webb, S., Gasparini, P., Zeviani, A., Kidd, D., Mammi, S., Cahalon, L., Hershkoviz, R., Lahat, N., Wallach, D., Annunziata, P., Martino, T., Maimone, D., Guazzi, G. C., Porrini, A. M., Dell'Arciprete, L., Rothwell, P. M., Stewart, R. R. C., Cull, R. E., Willmes, K., Poeck, K., Russell, D., Braekken, S. K., Brucher, R., Svennevig, J., Hermesl, M., Bruckmann, H., Biraben, A., Sliwka, U., Meyer, B., Schondube, F., Noth, J., Lavenu, I., Lammers, C., Waldecker, B., Haberbosch, W., Stam, J., Schneider, R., Gautier, J. C., Berlit, T. P., Fauser, B., Kuhne, D., Geraud, G., Danielli, A., Larrue, V., Bes, A., Timmerman, E., Bono, F., Bruni, A. C., Valalentino, P., Montesi, M. P., Talerico, G., Zappia, M., Sabatelli, M., Quattrone, A., Pareyson, D., Lorenzetti, D., Sghirlanzoni, A., Castellotti, B., Lupski, J. R., Archidiacono, N., Antonacci, R., Marzella, R., Rocchi, M., Samuel, D., Goulon-Goeau, C., Costa, P. P., Bismuth, H., Said, G., De Jongh, P., Lofgren, A., Timmerman, V., Vance, J. M., Van Broeckhoven, C., Martin, J. -J., Martinez, A. Cruz, Bort, S., Arpa, J., Misra, P., King, R. H. M., Badhia, K., Anderson, M., Caballo, A., Vichez, J., Gabriel, J. M., Erne, B., Miescher, G. C., Ulrich, J., Vital, A., Vital, C., Steck, A., Petry, K., Labatut, I., Hilmi, S., Ellie, E., Ferrini-Strambi, L., Zucconl, M., Marchettini, P., Palazzi, S., Oehlschlager, M., Pepinsky, R. B., Gemignani, F., Marbini, A., Pavesi, G., Di Vittorio, S., Manganelli, P., Mancia, D., Vermersh, P., Roche, J., Durocher, A. M., Dewailly, Ph., Dettmers, C., Fink, G., Lemon, R., Stephan, K., Passingham, D., Weder, B., Knorr, U., Huang, Y., Butterfield, D. A., Peris, M. L., Peiro, C., Pascual, A. Pascual-Leone, Bottini, G., Folnegovic-Smalc, V., Knezevic, S., Bokonjic, R., Ersmark, B., Torres, M. Gonzalez, Guiraud-Chaumeil, B., Haugaard, K., Jovicic, A., Chr, Lang, Levic, Z., Parra, C. Martinez, Ochoa, J. Patrignani, Titlbach, O., Wikkelso, C., Caparros-Lefevre, D., Debachy, B., Verier, A., Cantinho, G., Santos, A. I., Godinho, F., Bagunya, J., Roig, T., Ensenyat, A., Santiag, O., Trabucchi, H., De Leo, D., Koch, Ch., Zeumer, H., Matkovic, Z., Morris, P., Donaghy, M., Köhler, W., Kammer, T., Röther, J., Navon, R., Fontaine, B., Wu, Y., Capdevila, A., Guardiola, M. J., van Dijk, G. W., Notermans, N. C., Kruize, A. A., Kater, L., Bertelt, C., Hesse, S., Friedrich, H., Mauritz, K. -H., Giron, L. T., Watanabe, I. S., Ewing, D., Koepp, M., Lempert, T., Sander, B., Kauerz, U., Mehdorn, H. M., Hezel, J., Eickhoff, W., Kryst, T., Timsit, S., Gardeur, D., Reis, Mitermayer Galvao dos, Secor, E., Filho, A. Andrade, Silva, M. Cardoso, Santos, S. R. Silveira, Vasilaski, G., Reis, E. A. dos, Velupillai, P., Harn, D. A., Tigera, J. Garcia, Dreke, R. Martinez, Crespo, R. Piedra, Besses, C., Acin, P., Massons, J., Florensa, L., Oliveres, M., Sans-Sabrafen, J., Wicklein, E. M., Pleiffer, G., Kunre, K., Dieterich, M., Brandt, Th., Guarino, M., Stracciari, A., Pazzaglia, P., D'Alessandro, R., Santilli, I., and Donato, M.
- Published
- 1994
- Full Text
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27. Reaktive Arthritis nach Katzenbiß: eine seltene Manifestation der Katzenkratzkrankheit – Kasuistik und Übersicht
- Author
-
Jendro, M. C., Weber, G., Brabant, T., Zeidler, H., and Wollenhaupt, J.
- Abstract
Bei der Katzenkratzkrankheit (KKK) handelt es sich um eine in Deutschland wenig bekannte Infektionskrankheit. Erst vor wenigen Jahren konnte der Erreger, Bartonella henselae, isoliert werden. In der Mehrzahl der Fälle findet sich ein typisches Krankheitsbild mit Hautveränderungen im Bereich von Katzenbiß- oder Kratzwunden und einer benignen Lymphadenopathie. Weniger häufig kommt es zu weiteren Organmanifestationen. Wir berichten über eine 47-jährige Patientin, die nach einem Katzenbiß eine reaktive Spondarthritis mit Synovialitiden der Fingergelenke, Polyarthralgien der mittleren und großen Gelenke und entzündliche Lumbalgien entwickelte. Die rheumatische Symptomatik war zeitlich limitiert und sprach gut auf NSAR an. Bislang sind nur wenige Fälle von Gelenkbeteiligung im Rahmen einer KKK beschrieben worden. Da die Durchseuchung von Katzen mit Bartonella henselae in Europa jedoch hoch ist, könnte es sich um eine häufigere Ursache von Gelenkbeschwerden handeln, als bislang angenommen. Die Diagnostik der KKK wurde in den letzten Jahren durch die Entwicklung serologischer Teste erleichtert. Wir geben einen Überblick über die klinischen Manifestationen und fassen die diagnostischen Kriterien dieser Erkrankung zusammen. Cat scratch disease (CSD) is a rarely recognized infectious disease in Germany. Only a few years ago the causative agent, Bartonella henselae, could be isolated. The typical clinical manifestations of CSD consist of skin changes at the inoculation site and a benign lymphadenopathy; other manifestations are rare. We report the case of a 47 year old woman, who developed a reactive spondylarthropathy with synovitis of finger joints, polyarthralgias of large- and medium-sized joints, and inflammatory spinal pain after a cat bite. The rheumatic manifestations resolved after 10 months by treatment with non-steroidal antirheumatic drugs. Only a few cases of rheumatic manifestations associated with CSD have been described in the literature. Because the prevalence of Bartonella henselae infection of cats is high in Europe, rheumatic manifestations might be more frequent. Diagnosis of CSD is now improved by the development of serological tests. We provide an overview of the clinical manifestations and the diagnostic criteria.
- Published
- 1998
- Full Text
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28. Humoral immune response to the chlamydial heat shock proteins hsp60 and hsp70 in Chlamydia-associated chronic salpingitis with tubal occlusion.
- Author
-
Dieterle, S and Wollenhaupt, J
- Abstract
The aim of this study was to evaluate the prevalence of serum immunoglobulin (Ig)G and IgA antibodies to recombinant chlamydial 60 kDa heat shock protein (C-hsp60) and to assess the prevalence of serum IgG antibodies to recombinant chlamydial 70 kDa heat shock protein (C-hsp70) in Chlamydia-associated chronic salpingitis and/or salpingitis isthmica nodosa with tubal occlusion. Infertile patients (n =34) with Chlamydia-associated, histologically documented chronic salpingitis and/or salpingitis isthmica nodosa and bilateral tubal occlusions (group I) were compared with infertile patients (n = 19) without tubal occlusions (group II). The prevalence of chlamydial antigen in endocervical, urethral and urine samples was low in both groups. The median chlamydial serum IgG and IgA antibody titres were significantly higher in group I than in group II (P < 0.0001 and P = 0.0002 respectively). Serum IgG antibodies to C-hsp60 and C-hsp70 were detected in 24 out of 34 patients (71%) in group I compared with 10 out of 19 (53%) and nine out of 19 (47%) patients in group II (not significantly different). There was a significant difference (P = 0.035) between the prevalences of serum IgA antibodies to C-hsp60 in groups I (seven out of 34 patients; 21%) and II (none of the 19 patients). The association between the presence of serum IgA antibodies to C-hsp60 and Chlamydia-associated chronic salpingitis and/or salpingitis isthmica nodosa with tubal occlusion underlies the significance of chlamydial 60 kDa heat shock protein in the pathogenesis of tubal infertility.
- Published
- 1996
- Full Text
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29. Sensitivities of PCR, MicroTrak, ChlamydiaEIA, IDEIA, and PACE 2 for purified Chlamydia trachomatis elementary bodies in urine, peripheral blood, peripheral blood leukocytes, and synovial fluid
- Author
-
Kuipers, J G, Scharmann, K, Wollenhaupt, J, Nettelnbreker, E, Hopf, S, and Zeidler, H
- Abstract
Routine microbiological diagnosis of Chlamydia-induced reactive arthritis is based mainly on the detection of Chlamydia trachomatis with urogenital swabs or in urine. Because chlamydial antigen, rRNA, and DNA are present in low quantities in the inflamed joint, highly sensitive assays are needed to detect C. trachomatis not only at the primary site of infection but also in peripheral blood and peripheral blood leukocytes, which are suspected carriers for dissemination, and in synovial fluid. To evaluate possible tools for this purpose, the sensitivities of PCR, MicroTrak, Chlamydia EIA, IDEIA, and PACE 2 for the detection of defined numbers of purified C. trachomatis elementary bodies (EB) in urine, peripheral blood, peripheral blood leukocytes, and synovial fluid were determined. In urine, PCR detected 2, MicroTrak and ChlamydiaEIA detected 2 x 10(3), and PACE 2 and IDEIA detected 2 x 10(4) EB per ml. In peripheral blood, only PCR and MicroTrak detected C. trachomatis, with detection limits of 100 and 2 x 10(7) EB per ml, respectively. For peripheral blood leukocytes, the detection limits were 2 EB per ml for PCR and 2 x 10(4) EB per ml for MicroTrak, ChlamydiaEIA, IDEIA, and PACE 2. In synovial fluid, PCR detected 200, MicroTrak and IDEIA detected 2 x 10(5), and PACE 2 detected 10(6) EB per ml. ChlamydiaEIA was unable to detect 2 x 10(6) EB per ml in synovial fluid. In summary, PCR was found to be the most sensitive method. The sensitivities of the other methods tested were at least 1,000 times lower than that of PCR. PCR should therefore be considered a most promising tool for routine diagnosis of Chlamydia-induced arthritis.
- Published
- 1995
- Full Text
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30. Therapie mit noch nicht zugelassenen Pharmaka oder in noch nicht zugelassenen Indikationen
- Author
-
Wollenhaupt, J.
- Abstract
Zusammenfassung: Die Therapie mit noch nicht zugelassenen Arzneimitteln oder in nicht zugelassenen Indikationen bietet eine Behandlungsmglichkeit nach Ausschpfen der medizinischen Standardtherapie bzw. in besonders gelagerten Einzelfllen. Dieser als individueller Heilversuch zu bezeichnende Therapieansatz stellt den Versuch dar, dem Patienten mit einem noch nicht zugelassenen, aber verfgbaren Mittel auerhalb einer klinischen Prfung bzw. Studie zu helfen. Auch wenn ein derartiger Therapieansatz erfolgversprechend und medizinisch gerechtfertigt ist, besteht fr den Einsatz von Arzneimitteln auerhalb der zugelassenen Indikationen grundstzlich keine Leistungspflicht der gesetzlichen Krankenkassen. Diese knnen entsprechende individuelle Heilversuche jedoch unter bestimmten Umstnden genehmigen. Aus der Sicht der Arzthaftung bestehen im Rahmen der Therapiefreiheit bei Beachtung einiger Grundstze keine Einwnde gegenber diesen Therapieanstzen.
- Published
- 2001
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31. Rheuma im höheren Lebensalter
- Author
-
Wollenhaupt, J. and Zink, A.
- Published
- 2014
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32. Notfälle in der Rheumatologie
- Author
-
Wollenhaupt, J. and Swoboda, B.
- Published
- 2012
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33. Staphylococcus aureus in urine and false-positive immunoassay for chlamydia
- Author
-
Wollenhaupt, J., Hartmann, F., Zeidler, H., and Frosch, M.
- Published
- 1992
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