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Treatment default and its related factors among tuberculosis patients, a case-control study in Iran

Authors :
Afshari, M
Aarabi, M
Parsaee, M
Nezammahalleh, A
Moosazadeh, M
Afshari, M
Aarabi, M
Parsaee, M
Nezammahalleh, A
Moosazadeh, M
Source :
GMS Hygiene and Infection Control; VOL: 15; DOC33 /20201210/
Publication Year :
2020

Abstract

Introduction: Treatment default is one of the main challenges in tuberculosis (TB) control and is considered a major barrier to achieving the sustainable development goals (SDG). Identifying the factors associated with this outcome can help us provide appropriate strategies for decision making. This study investigates the determining factors of treatment default among TB patients. Methodology: In this case-control study, all 88 TB patients experiencing treatment default during an11-year-period in Mazandaran province, Iran, were compared with 176 randomly selected TB patients without a history of default. Cases and controls were matched based on the year of incidence as well as the treatment center. Related factors of treatment default were determined using multivariate logistic regression models. Results: For men, the odds ratio of experiencing treatment default was 1.67 (p=0.165). In addition, considering ages >64 years as the reference group, the odds ratios for 15- to 24- and 55- to 64-year-olds were 0.95 (p=0.940) and 0.37 (p=0.123), respectively. The corresponding odds ratios for patients 25-34, 35-44 and 45-54 years of age were 1.29 (p=0.547), 1.40 (p=0.472), and 1.39 (p=0.512) respectively. Moreover, the odds ratios for urban residents, patients with a history of imprisonment, a history of previous treatment, adverse treatment effects, previous exposure, non-Iranians and patients with smear-positive TB were 1.72 (p=0.070), 1.24 (p=0.657), 1.47 (p=0.756), 0.99 (p=0.998), 0.98 (p=0.960), 9.29 (p=0.010), and 2.27 (p=0.049) respectively.Conclusion: Non-Iranian nationality and smear-positive TB were detected as predictors of treatment default among patients with tuberculosis.<br />Einleitung: Therapieversager sind eine der größten Herausforderungen bei der Bekämpfung der Tuberkulose (TB) und eine wesentliche Barriere für das Erreichen des Ziels einer nachhaltigen Entwicklung. Die Identifizierung von für die Behandlung wesentlichen Faktoren hilft, Strategien zur Entscheidungsfindung zu entwickeln. Ziel dieser Studie ist es, die bestimmenden Faktoren für Therapieversagen bei Tuberkulosepatienten zu untersuchen.Methode: In der Fall-Kontroll-Studie wurden 88 TB-Patienten, die während eines Zeitraums von 11 Jahren in der Provinz Mazandaran, Iran, Therapieversager erlitten, mit 176 zufällig ausgewählten TB-Patienten ohne Vorgeschichte mit Therapieversagen verglichen. Die Fälle und Kontrollen wurden auf der Grundlage des Jahrs des Auftretens sowie des Behandlungszentrums gematcht. Relevante Faktoren des Therapieversagens wurden mit Hilfe multivariater logistischer Regressionsmodelle untersucht.Ergebnisse: Die Odds Ratio für Therapieversager betrug bei Männern 1,67 (p=0,165). Betrachtet man darüber hinaus das Alter über 64 Jahre als Referenzgruppe, betrug die Odds Ratio für die Altersgruppe 15-24 0.95(p=0.940), für die Altersgruppe 25-34 1.29 (p=0.547), für die Altersgruppe 35-44 1.40 (p=0.472), für die Altersgruppe 45-54 1.39 (p=0.512) und für die Altersgruppe 55-64 Jahre 0,37 (p=0,123). Die Odds Ratios betrugen für Stadtbewohner, Personen mit einer Vorgeschichte von Inhaftierungen, Personen mit einer Vorgeschichte früherer Behandlungen mit Nebenwirkungen, Personen mit früherer Exposition, Nicht-Iraner und Personen mit positivem TB-Ausstrich 1,72 (p=0,070), 1,24 (p=0,657), 1,47 (p=0,756), 0,99 (p=0,998), 0,98 (p=0,960), 9,29 (p=0,010) bzw. 2,27(p=0,049).Schlussfolgerung: Nur Nicht-iranische Staatsangehörigkeit und Personen mit positivem TB Ausstrich erwiesen sich als Prädiktoren für Therapieversager bei Tuberkulosepatienten.

Details

Database :
OAIster
Journal :
GMS Hygiene and Infection Control; VOL: 15; DOC33 /20201210/
Notes :
GMS Hygiene and Infection Control; VOL: 15; DOC33 /20201210, English
Publication Type :
Electronic Resource
Accession number :
edsoai.on1266387135
Document Type :
Electronic Resource