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[Quality-oriented facility selection in the rehabilitation of the German pension insurance]

Authors :
Susanne, Weinbrenner
Eve Luise, Kayser
Nina-Tamara, Moser
Thorsten, Siebert
Source :
Bundesgesundheitsblatt, Gesundheitsforschung, GesundheitsschutzLiteratur. 65(3)
Publication Year :
2022

Abstract

According to Sixth Book of the Social Code (SGB VI), the German Pension Insurance (GPI) has the mandate to maintain or restore the employability of its insured persons. In order to achieve this goal, the GPI offers its insurees rehabilitation benefits. These are, on the one hand, services for prevention and medical rehabilitation (rehab) and, on the other hand, services for return-to-work or stay-at-work, respectively. In order to fulfill this mandate in the best possible way, in 1990 the GPI introduced instruments of external quality assurance (EQS) with scientific support. The system was firmly established in 1997. Since then, all rehab facilities owned and managed by the GPI are obliged to participate in the EQS system.Over the years, a large number of instruments and procedures have been developed that can map various aspects of quality as structure, process, and outcome. Until 2017, results of the EQS had no influence on the cooperation between the GPI and service providers. With the binding decision of the Federal Executive Board of the GPI in 2017, for the first time the GPI linked the allocation of rehab services for specific patients with the results of EQS. On this basis - confirmed by article 3 of the Digital Pension Overview Act - new paths are being taken. As part of the technically supported selection of a suitable facility for insured persons, quality should systematically and transparently acquire special importance and be consistently taken into account when occupying rehab facilities.This article gives an overview of the development of the proved and tested instruments of rehab quality assurance (QA), their current application, and an outlook on the rehab QA of the future.Die Deutsche Rentenversicherung (DRV) hat entsprechend dem Sozialgesetzbuch VI den Auftrag, die Erwerbsfähigkeit ihrer Versicherten zu erhalten bzw. wiederherzustellen. Um dieses Ziel zu erreichen, bietet die DRV ihren Versicherten Leistungen zur Teilhabe an. Das sind einerseits Leistungen zur Prävention und medizinischen Rehabilitation (Reha) und andererseits Leistungen zur Teilhabe am Arbeitsleben (berufliche Rehabilitation). Um diesen Auftrag bestmöglich zu erfüllen, begann die DRV in den 1990er-Jahren mit wissenschaftlicher Unterstützung Instrumente der externen Qualitätssicherung (QS) einzuführen. Das System wurde 1997 fest etabliert. Seither nehmen alle rentenversicherungseigenen Rehaeinrichtungen sowie die von der DRV federführend belegten Rehaeinrichtungen verpflichtend daran teil.Im Laufe der Jahre wurde eine Vielzahl an Instrumenten und Verfahren entwickelt, die verschiedene Aspekte von Qualität abbilden können: Struktur‑, Prozess- und Ergebnisqualität. Bis 2017 hatten die Ergebnisse der externen Qualitätssicherung keinen Einfluss auf die Zusammenarbeit der RV-Träger mit den Leistungserbringern. Mit der „Verbindlichen Entscheidung“ des Bundesvorstandes der DRV aus dem Jahr 2017 hat die DRV erstmalig die Zuweisung von Rehabilitand*innen mit den Ergebnissen der externen QS verknüpft. Auf dieser Grundlage werden nun – bestätigt durch Artikel 3 des Gesetzes Digitale Rentenübersicht – neue Wege beschritten: Im Rahmen der technisch unterstützten Auswahl einer geeigneten Einrichtung für Versicherte soll Qualität systematisch und transparent eine besondere Bedeutung erlangen und bei der Belegung von Rehaeinrichtungen konsequent berücksichtigt werden.Dieser Beitrag gibt einen Überblick über die Entwicklung der bewährten Instrumente der Reha-QS, über ihre aktuelle Anwendung sowie einen Ausblick auf die Reha-QS der Zukunft.

Details

Language :
German
ISSN :
14371588
Volume :
65
Issue :
3
Database :
OpenAIRE
Journal :
Bundesgesundheitsblatt, Gesundheitsforschung, GesundheitsschutzLiteratur
Accession number :
edsair.pmid..........4dba87af0e99dfd169ca7a52420b7e37