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A special danger in bowling and skittle - bowling ball induced injuries of the distal fingers

Authors :
Könneker, S
Krezdorn, N
Henseler, H
von Falck, C
Radtke, C
Vogt, PM
Source :
GMS German Plastic, Reconstructive and Aesthetic Surgery; VOL: 7; DOC04 /20170929/
Publication Year :
2017
Publisher :
German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf, 2017.

Abstract

Purpose: Injuries to the hand and fingers have been reported related to the popular sports of bowling and skittle. Both sports differ regarding size, shape, weight of the ball and technique. The focus of this study is to address whether bowling or skittle players are more prone to injuries. Methods: We assessed hand injuries related to bowling or skittle in a retrospective analysis of patients treated in our department between 2006 and 2016. We also investigated differences between both sports with regards to patient demographics, type and location of lesion, and treatment.Results: A total of 13 patients were identified with minors comprising a total of number of six patients. Six from the overall cohort developed injuries related to bowling, and seven sustained injuries related to skittle. In all cases, the pattern of injury revealed a contusion between two balls during retrieval. The distal phalanx was affected in all patients, and the middle phalanx in one. Out of the 13 patients, one patient presented with lesions on the 3rd finger, ten patients on the 4th finger and two patients on the 5th finger. In cases of bone injury (n=10), patients received surgical treatment via K-wire-fixation (n=2), suture-cerclage (n=1), resection of little distal fragments (n=1) or splinting only (n=6). There were no significant differences between patients with bowling or skittle injuries with regard to frequency, type and location of the lesions.Conclusion: Bowling and skittle are comparable with their inherent risk of distal finger trauma. Almost all cases required surgical intervention. As most injuries occurred during retrieval of the ball from the rack, efforts should be put on prevention at this point. In both sports the majority of patients were minor, so age restriction should be evaluated.Level of evidence: Therapeutic study, level IV Einleitung: Die Präzisionssportarten Kegeln und Bowling erfreuen sich hoher Beliebtheit. Auffällig wiederkehrende Befunde von distalen Fingerverletzungen präsentierten sich in unserer Notfallversorgung. Uns interessierte deshalb das Risiko für Verletzungen an der Hand und es stellte sich die Frage, ob es bei den entsprechenden Abwandlungen dieser Sportart Kegeln vs. Bowling ein unterschiedliches Verletzungsrisiko gibt.Methodik: In einer retrospektiven Untersuchung des Zeitraumes von 2006 bis 2016 wurden Handverletzungen beim Bowling oder Kegeln nach Alter, anamnestischen Unfallhergang, Lokalisation und Verletzungsschwere untersucht. Die Sportabwandlungen Kegeln und Bowling wurden dabei gegenübergestellt.Ergebnisse: In 13 Fällen wurden Handverletzungen durch Bowling oder Kegeln chirurgisch behandelt, wovon sechs minderjährige Kinder waren. In allen Fällen handelte es sich um distale Einzelfingerverletzungen. In 13 von 13 Fällen war das Endglied betroffen, in einem Fall zusätzlich das Mittelglied. Ein Patient verletzte seinen Mittelfinger, zehn Patienten verletzten sich den Ringfinger und zwei Patienten den Kleinfinger. In sieben Fällen entstand die Verletzung beim Kegeln und in sechs Fällen beim Bowling. Es konnte kein signifikanter Unterschied an Verletzungsaufkommen oder -schwere zwischen den fast gleichgroßen Gruppen festgestellt werden. Schlussfolgerung: Für die einzelnen Sportartausprägungen Kegeln und Bowling konnte kein unterschiedliches Verletzungsmuster festgestellt werden. Die stark ähnelnden Verletzungen entstanden anamnestisch immer aufgrund des gleichen Unfallmechanismus als Quetschverletzung zwischen zwei Kugeln beim Kugelholen aus der Ballablage, sodass hier gezielte Prävention geleistet werden kann, um Verletzungen zu vermeiden. Aufgrund des hohen Kinderanteils in unserer Kohorte sollte über eine Altersbeschränkung oder eine angepasste Aufsichtspflicht in den Sportstätten nachgedacht werden.Evidenzlevel: Therapeutische Studie, Stufe IV

Details

Language :
English
Volume :
7
Database :
OpenAIRE
Journal :
GMS German Plastic, Reconstructive and Aesthetic Surgery
Accession number :
edsair.od......1175..b512f38c4689e028db4e0d9698dff57e