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Longitudinal Doppler Assessments in Late Preterm Fetal Growth Restriction

Authors :
Wessel Ganzevoort
Tiziana Frusca
R. K. Sande
G. H. A. Visser
K. Myklestad
Christoph Lees
Hans Wolf
Catia M. Bilardo
Herbert Valensise
Cathrine Ebbing
Jana Brodszki
L. Wee
Ladislav Krofta
A. Berger
Asst Spedali Civili di Brescia Gynecology
Neil Marlow
Kurt Hecher
Eva Bergman
Giuseppe Maria Maruotti
Obstetrics, Uz Leuven, Leuven
Federico Prefumo
Tamara Stampalija
Jute Richter
Amar Bhide
Wilfried Gyselaers
Bronacha Mylrea-Foley
Pavel Calda
Jim G Thornton
Peter Lindgren
Sanne J. Gordijn
Birgit Arabin
R. Napolitano
Federico Mecacci
Philipp Klaritsch
E. Cesari
Luigi Raio
Enrico Ferrazzi
Andrew C. G. Breeze
Jan B. Derks
Silvia M. Lobmaier
Irene Cetin
Obstetrics and Gynaecology
APH - Quality of Care
ARD - Amsterdam Reproduction and Development
Obstetrics and gynaecology
Amsterdam Reproduction & Development (AR&D)
Anatomy and neurosciences
General practice
Source :
Ultraschall in der Medizin, 44(1), 56-67. GEORG THIEME VERLAG KG, Ultraschall in der Medizin (Stuttgart, Germany. Georg Thieme Verlag, Mylrea-Foley, B, Wolf, H, Stampalija, T, Lees, C, Arabin, B, Berger, A, Bergman, E, Bhide, A, Bilardo, C M, Breeze, A C, Brodszki, J, Calda, P, Cetin, I, Cesari, E, Derks, J, Ebbing, C, Ferrazzi, E, Ganzevoort, W, Frusca, T, Gordijn, S J, Gyselaers, W, Hecher, K, Klaritsch, P, Krofta, L, Lindgren, P, Lobmaier, S M, Marlow, N, Maruotti, G M, Mecacci, F, Myklestad, K, Napolitano, R, Prefumo, F, Raio, L, Richter, J, Sande, R K, Thornton, J, Valensise, H, Visser, G H A & Wee, L 2021, ' Longitudinal Doppler Assessments in Late Preterm Fetal Growth Restriction ', Ultraschall in der Medizin (Stuttgart, Germany : 1980) . https://doi.org/10.1055/a-1511-8293, Ultraschall in der Medizin (Stuttgart, Germany : 1980). Georg Thieme Verlag
Publication Year :
2023

Abstract

To assess the longitudinal variation of the ratio of umbilical and cerebral artery pulsatility index (UCR) in late preterm fetal growth restriction (FGR). A prospective European multicenter observational study included women with a singleton pregnancy, 32 856 women had 2770 measurements; 696 (81 %) had more than one measurement (median 3 (IQR 2-4). At inclusion, 63 (7 %) a UCR ≥ 0.9. These delivered earlier and had a lower birth weight and higher incidence of adverse outcome (30 % vs. 9 %, relative risk 3.2; 95 %CI 2.1-5.0) than women with a normal UCR at inclusion. Repeated measurements after an abnormal UCR at inclusion were abnormal again in 67 % (95 %CI 55-80), but after a normal UCR the chance of finding an abnormal UCR was 6 % (95 %CI 5-7 %). The risk of composite adverse outcome was similar using the first or subsequent UCR values. An abnormal UCR is likely to be abnormal again at a later measurement, while after a normal UCR the chance of an abnormal UCR is 5-7 % when repeated weekly. Repeated measurements do not predict outcome better than the first measurement, most likely due to the most compromised fetuses being delivered after an abnormal UCR.ZIEL: Beurteilung der longitudinalen Variation der umbilikozerebralen Ratio (UCR) der Pulsatilitätsindizes bei später fetaler Wachstumsrestriktion (FGR). Eine prospektive europäische multizentrische Beobachtungsstudie schloss Frauen mit Einlingsschwangerschaft (32 856 Frauen hatten 2770 Messungen; 696 (81 %) hatten mehr als eine Messung (Median 3, IQR 2–4). Bei Einschluss hatten 63 (7 %) eine UCR ≥ 0,9. Diese entbanden früher und hatten ein niedrigeres Geburtsgewicht und eine höhere Inzidenz für einen unerwünschten Outcome (30 % vs. 9 %, relatives Risiko 3,2; 95 %-KI 2,1–5,0) im Vergleich zu Frauen mit normaler UCR bei Einschluss. Wiederholte Messungen nach abnormaler UCR bei Einschluss waren in 67 % (95 %-KI 55–80) erneut abnormal, aber nach einer normalen UCR betrug die Wahrscheinlichkeit, eine abnormale UCR zu finden, 6 % (95 %-KI 5–7 %). Das Risiko für einen kombinierten unerwünschten Outcome war ähnlich, wenn man den ersten oder den nachfolgenden UCR-Wert verwendete. Eine abnormale UCR ist wahrscheinlich bei einer späteren Messung wieder abnormal, während nach einer normalen UCR die Wahrscheinlichkeit einer abnormalen UCR bei wöchentlicher Wiederholung 5–7 % beträgt. Wiederholte Messungen sagen das Ergebnis nicht besser voraus als die erste Messung, was höchstwahrscheinlich darauf zurückzuführen ist, dass die am stärksten gefährdeten Föten nach einer abnormalen UCR entbunden werden.

Details

Language :
English
ISSN :
01724614
Database :
OpenAIRE
Journal :
Ultraschall in der Medizin, 44(1), 56-67. GEORG THIEME VERLAG KG, Ultraschall in der Medizin (Stuttgart, Germany. Georg Thieme Verlag, Mylrea-Foley, B, Wolf, H, Stampalija, T, Lees, C, Arabin, B, Berger, A, Bergman, E, Bhide, A, Bilardo, C M, Breeze, A C, Brodszki, J, Calda, P, Cetin, I, Cesari, E, Derks, J, Ebbing, C, Ferrazzi, E, Ganzevoort, W, Frusca, T, Gordijn, S J, Gyselaers, W, Hecher, K, Klaritsch, P, Krofta, L, Lindgren, P, Lobmaier, S M, Marlow, N, Maruotti, G M, Mecacci, F, Myklestad, K, Napolitano, R, Prefumo, F, Raio, L, Richter, J, Sande, R K, Thornton, J, Valensise, H, Visser, G H A & Wee, L 2021, ' Longitudinal Doppler Assessments in Late Preterm Fetal Growth Restriction ', Ultraschall in der Medizin (Stuttgart, Germany : 1980) . https://doi.org/10.1055/a-1511-8293, Ultraschall in der Medizin (Stuttgart, Germany : 1980). Georg Thieme Verlag
Accession number :
edsair.doi.dedup.....dfa1270ecba0fd18c3f9bec371700304