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Dementia diagnostics in general practitioner care

Authors :
Julian Wangler
Michael Jansky
Source :
Wiener Medizinische Wochenschrift (1946)
Publication Year :
2019
Publisher :
Springer Science and Business Media LLC, 2019.

Abstract

General practitioner (GP) treatment of dementia is often criticized as being ineffective and not implemented consistently enough. The causes and specific standpoints of GPs have not previously been thoroughly investigated. This paper focuses on the reasons and the criticisms levelled at GPs with regard to diagnosing dementia, and identifies approaches to enable optimization. The analysis is based on 41 semi-structured interviews with GPs in Hesse, Germany, in 2018. During the course of a content analysis, the interviewees' attitudes and behavioral patterns towards dementia diagnostics were to be analyzed. The results of the study show various challenges and problems of primary care in this field. The majority of the sample showed skepticism and reluctance with regard to the diagnosis of dementia. Six key problem areas were extracted from the interviews, which can be seen as root causes for the distance kept by GPs: 1) early delegation of patients due to role understanding, 2) attitude of pessimism towards dementia, 3) differential diagnosis perceived as an obstacle, 4) insufficient remuneration, 5) fear of patient stigmatization, and 6) lack of application. Some GPs demonstrated personal initiative with the aim of optimizing dementia diagnostics. Three approaches can be derived which could be used to improve the GP-based care of dementia: 1) self-efficacy, 2) differential diagnostics and treatment pathways, and 3) physician-patient communication.Regelmäßig wird moniert, dass die hausärztliche Demenzdiagnostik und -versorgung nicht effektiv und konsequent genug eingesetzt wird. Die Ursachen hierfür sowie die konkreten Positionen von Hausärzten wurden bislang nur in Ansätzen erforscht. Der Beitrag fokussiert auf die Gründe und Kritik von Hausärzten in Bezug auf die Demenzdiagnostik und leitet Ansatzpunkte für eine hausarztkonforme Optimierung ab. Die Studie basiert auf 41 halbstandardisierten Einzelinterviews mit Hausärzten in Hessen aus dem Jahr 2018. Im Zuge einer Inhaltsanalyse sollten die Einstellungen und Verhaltensmuster der Interviewten in Bezug auf die Demenzdiagnostik analysiert werden. Die Ergebnisse der Studie lassen verschiedene Herausforderungen und Probleme für die Primärversorgung in diesem Bereich erkennen. Beim größten Teil der Stichprobe überwiegen Skepsis und Zurückhaltung in Bezug auf die Demenzdiagnostik. Aus dem Datenmaterial ließen sich 6 grundlegende Problembereiche extrahieren, die als ursächliche Faktoren für die hausärztliche Distanz gesehen werden können: 1) frühzeitiges Delegieren aufgrund des Rollenverständnisses, 2) pessimistische Haltung bei Demenz, 3) differenzialdiagnostische Abklärung als Hürde, 4) mangelnde Honorierung, 5) Sorge vor Patientenstigmatisierung, 6) mangelnde Anwendungsnähe. Bei einer Gruppe von Hausärzten fallen verschiedene Eigeninitiativen zur Optimierung der Demenzdiagnostik auf. Aus der Analyse gehen 3 Ansatzpunkte hervor, auf deren Basis sich die hausarztbasierte Demenzversorgung verbessern ließe: 1) Selbstwirksamkeit, 2) Differenzialdiagnostik und Behandlungspfade, 3) Arzt-Patient-Kommunikation.

Details

ISSN :
1563258X and 00435341
Volume :
170
Database :
OpenAIRE
Journal :
Wiener Medizinische Wochenschrift
Accession number :
edsair.doi.dedup.....dc41f667b9100ebc059f3925f9c3a21d