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Is there a rationale for perioperative nutrition therapy in the times of ERAS?

Authors :
Arved Weimann
Source :
Innovative Surgical Science, Vol 4, Iss 4, Pp 152-157 (2019), Innovative Surgical Sciences
Publication Year :
2019
Publisher :
De Gruyter, 2019.

Abstract

In order to increase patient compliance in Enhanced Recovery after Surgery (ERAS) programs, assessment and monitoring of functional and nutritional status should be routinely performed. Sarcopenic obesity is frequently underestimated and has been shown to be a significant risk factor for the development of postoperative complications. With special regard to gastrointestinal cancer patients undergoing neoadjuvant treatment, nutritional deficiencies may develop stepwise and increase during therapy. In the case of proven deficits, recent strategies including "prehabilitation" focus on making the patient fit for an ERAS program. Evidence-based guidelines for perioperative nutrition therapy have been available.Auch in Zeiten von ERAS wird die präoperative Erfassung von Ernährungsstatus und Funktionalität mit dem Ziel empfohlen, die Patientencompliance im Programm zu verbessern. Gerade die sarkopene Adipositas wird häufig unterschätzt, hat sich aber als signifikanter Risikofaktor für das Entstehen postoperativer Komplikationen erwiesen. Beim gastrointestinalen Karzinompatienten können sich im Rahmen einer multimodalen Therapie Defizite weiter verstärken, bei deren Vorliegen eine präoperative „Prähabilitation“ zu erwägen ist. Unter Einschluss einer Ernährungsintervention zielt die multimodale Prähabilitation auf die Konditionierung für ein ERAS Programm. Evidenz basierte Leitlinien für die perioperative Ernährungstherapie dieser Patienten liegen vor.

Details

Language :
English
ISSN :
23647485
Volume :
4
Issue :
4
Database :
OpenAIRE
Journal :
Innovative Surgical Science
Accession number :
edsair.doi.dedup.....ce80fc0e02f9bb6b95810191ebb1ed99