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Plastic-Reconstructive Treatment Algorithm for Dead Space Management Following Septic Total Hip Arthroplasty Removal: AV Loop and Two-Stage Free Myocutaneous Latissimus Dorsi Flap

Authors :
Sandra Münchow
Maik Stiehler
Christian Reeps
Adrian Dragu
Stefan Rammelt
Source :
Zeitschrift für Orthopädie und Unfallchirurgie. 159:674-680
Publication Year :
2020
Publisher :
Georg Thieme Verlag KG, 2020.

Abstract

A 61-year-old patient presented with a right Girdlestone hip and wound dehiscence due to extensive dead space after radical debridement and septic arthroplasty removal. A two-stage reconstruction with the application of a subcutaneous autologous arterio-venous (AV) loop using an autologous vena saphena magna (VSM) interposition graft followed by a free latissimus dorsi flap was performed.We decided to perform a two-stage procedure with AV loop creation in the first step and free flap transplantation seven days after it. In the first step, an AV vascular loop was prepared by transplanting the contralateral VSM interposition graft to the inguinal femoral vessels with subcutaneous passage of the venous loop. In the second step after 7 days, the wound was closed by a two-team approach. One surgical team completed the wound debridement, while the other team harvested the flap by microsurgical preparation of the thoracodorsal pedicle in the right axilla. Upon completed harvest, the flap was placed into the wound to fill the periosseous dead space, and the anastomosis was performed in an end-to-end fashion.The patient remained free of infection with a well-healed flap. He was mobilized on crutches with partial weight bearing on the operated leg. A lower extremity prosthesis with pelvic support was customized.Ein 61-jähriger Patient stellt sich mit Girdlestone-Situation und Wundheilungsstörung bei ausgeprägtem Totraum nach radikaler Infektsanierung bei Z. n. ersatzloser Explantation einer Hüfttotalendoprothese (Hüft-TEP) vor. Es erfolgte die zweizeitige Defektdeckung mittels Latissimus-dorsi-Muskellappenplastik nach vorheriger Vorlage einer subkutanen autologen arteriovenösen Gefäßschlinge (AV-Loop) mithilfe eines autologen V.-saphena-magna-Interponats zum mikrovaskulären Lappenanschluss.Bei Wunsch nach Extremitätenerhalt des aktiven Patienten boten wir ihm eine zweizeitige Defektdeckung mittels Latissimus-dorsi-Muskellappenplastik nach vorheriger Vorlage eines subkutanen autologen AV-Loops zum sicheren Lappenanschluss an. Im 1. Schritt erfolgte der Anschluss eines AV-Loops durch Transplantation der kontralateralen V. saphena magna an die inguinalen Femoralgefäße mit subkutanem Durchzug zur Defektstelle. Nach 7 Tagen Einlaufen des Loops wurde im 2. Schritt die Deckung durchgeführt. Hierfür erfolgte ein erneutes radikales Weichteil- und Knochendébridement, um ein sauberes Wundbett für die Lappenplastik zu gewährleisten. Die Lappenhebung des M. latissimus dorsi mit Hautinsel wurde parallel durchgeführt. Nach Freilegung des vorgelegten AV-Loops wurde der Lappen mikrochirurgisch mit dem Loop anastomosiert. Der muskuläre Anteil diente als Plombe des Totraumes, die Hautinsel wurde zur Bedeckung des Hautdefektes in den ehemaligen Hüftgelenksbereich eingenäht.Infektfreiheit bei reizlos abgeheilter Lappenplastik. Mobilisation an 2 Unterarmgehstützen mit partieller Belastung des operierten Beines über eine Beinprothese mit Beckenabstützung.

Details

ISSN :
18646743 and 18646697
Volume :
159
Database :
OpenAIRE
Journal :
Zeitschrift für Orthopädie und Unfallchirurgie
Accession number :
edsair.doi.dedup.....b1617a6b94952c9ed4e3c4d9501779e7
Full Text :
https://doi.org/10.1055/s-0037-1599649