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Spleen Stiffness Measurements Predict the Risk of Hepatic Decompensation After Direct-Acting Antivirals in HCV Cirrhotic Patients
- Source :
- Ultraschall in der Medizin - European Journal of Ultrasound. 43:280-288
- Publication Year :
- 2020
- Publisher :
- Georg Thieme Verlag KG, 2020.
-
Abstract
- Little evidence is available regarding the risk of hepatic decompensation (HD) after direct-acting antivirals (DAAs) in patients with advanced chronic liver disease. Our aim was to assess the risk of decompensation and the prognostic role of noninvasive tests, such as liver (LSM) and spleen (SSM) stiffness measurements, in the prediction of decompensation after sustained virologic response (SVR) by DAAs.A cohort study involving 146 cirrhotic patients treated with DAAs in our tertiary center with LSM and SSM available both before and six months after treatment (SVR24). A historical cohort of 92 consecutive cirrhotic patients with active HCV was used as a control group. A propensity score inverse probability weighting method was used to account for differences between the groups. Time-dependent models for the prediction of decompensation were applied to account for changes in noninvasive tests after therapy.The decompensation incidence in the DAA cohort was 7.07 (4.56-10.96) per 100 person-years (PYs), which was significantly lower than in the active HCV cohort. The DAA therapy was an independent protective factor for HD development (SHR: 0.071, 95 %-CI: 0.015-0.332). SSM ≥ 54 kPa was independently associated with decompensation despite SVR achievement (SHR: 4.169, 95 %-CI: 1.050-16.559), alongside with a history of decompensation (SHR: 7.956, 95 %-CI: 2.556-24.762). SSM reduction 10 % also predicted the risk of decompensation after SVR24.The risk of decompensation was markedly reduced after DAA therapy, but it was not eliminated. Paired SSM values stratified the risk of decompensation after SVR better than other noninvasive tests.ZIEL: Über das Risiko einer hepatischen Dekompensation (HD) nach direkt antiviral wirksamen Substanzen (DAA) bei Patienten mit fortgeschrittener chronischer Lebererkrankung gibt es nur wenig Evidenz. Unser Ziel war es, das Risiko einer Dekompensation und den prognostischen Wert nichtinvasiver Tests wie Messungen der Lebersteifigkeit (LSM) und Milzsteifigkeit (SSM) zur Vorhersage einer Dekompensation nach anhaltendem virologischem Ansprechen (SVR) unter DAA zu bewerten.Kohortenstudie mit 146 Zirrhose-Patienten, die in unserem Tertiärzentrum mit DAAs behandelt wurden, wobei LSM und SSM sowohl vor als auch 6 Monate nach der Behandlung verfügbar waren (SVR24). Eine historische Kohorte von 92 konsekutiven zirrhotischen Patienten mit aktiver HCV wurde als Kontrollgruppe verwendet. Um die Unterschiede zwischen den Gruppen zu berücksichtigen, wurde die Propensity-Score-Methode („inverse probability weighting“) verwendet. Zeitabhängige Modelle zur Prädiktion der Dekompensation wurden angewandt, um Veränderungen in den nichtinvasiven Tests nach Therapie zu berücksichtigen.Die Dekompensations-Inzidenz in der DAA-Kohorte betrug 7,07 (4,56–10,96) pro 100 Personenjahre (PYs), was signifikant niedriger war als in der aktiven HCV-Kohorte. Die DAA-Therapie war ein unabhängiger protektiver Faktor für die Entwicklung einer HD (SHR: 0,071; 95 %-KI 0,015–0,332). SSM ≥ 54kPa war trotz erfolgreichem SVR unabhängig mit Dekompensation assoziiert (SHR: 4,169; 95 %-KI 1,050–16,559), zusammen mit früher aufgetretener Dekompensation (SHR: 7,956; 95 %-KI 2,556–24,762). Eine SSM-Reduktion 10 % sagte auch das Risiko einer Dekompensation nach SVR24 voraus.Das Risiko einer Dekompensation war nach DAA-Therapie deutlich reduziert, aber nicht eliminiert. Gepaarte SSM-Werte stratifizierten das Risiko einer Dekompensation nach SVR besser als andere nichtinvasive Tests.
- Subjects :
- Liver Cirrhosis
medicine.medical_specialty
Hepacivirus
Chronic liver disease
Antiviral Agents
Gastroenterology
spleen stiffness measurement
030218 nuclear medicine & medical imaging
Cohort Studies
03 medical and health sciences
0302 clinical medicine
Internal medicine
medicine
Humans
Radiology, Nuclear Medicine and imaging
Decompensation
liver stiffness measurement
030219 obstetrics & reproductive medicine
business.industry
Incidence (epidemiology)
sustained virologic response
Hepatitis C, Chronic
medicine.disease
transient elastography
medicine.anatomical_structure
Cohort
Propensity score matching
abdomen
Abdomen
Transient elastography
business
Spleen
Cohort study
Subjects
Details
- ISSN :
- 14388782 and 01724614
- Volume :
- 43
- Database :
- OpenAIRE
- Journal :
- Ultraschall in der Medizin - European Journal of Ultrasound
- Accession number :
- edsair.doi.dedup.....87072fddce97b940b8e9de15b4846710