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Chondrogenic Bone Tumors: The Importance of Imaging Characteristics

Authors :
Reto Sutter
Georg W. Herget
Hannes Engel
Pia M. Jungmann
Fabian Bamberg
Hannah Füllgraf
Matthias Benndorf
University of Zurich
Jungmann, P M
Source :
RöFo - Fortschritte auf dem Gebiet der Röntgenstrahlen und der bildgebenden Verfahren. 193:262-275
Publication Year :
2020
Publisher :
Georg Thieme Verlag KG, 2020.

Abstract

Chondrogenic tumors are the most frequent primary bone tumors. Malignant chondrogenic tumors represent about one quarter of malignant bone tumors. Benign chondrogenic bone tumors are frequent incidental findings at imaging. Radiological parameters may be helpful for identification, characterization, and differential diagnosis. Systematic PubMed literature research. Identification and review of studies analyzing and describing imaging characteristics of chondrogenic bone tumors. The 2020 World Health Organization (WHO) classification system differentiates between benign, intermediate (locally aggressive or rarely metastasizing), and malignant chondrogenic tumors. On imaging, typical findings of differentiated chondrogenic tumors are lobulated patterns with a high signal on T2-weighted magnetic resonance imaging (MRI) and ring- and arc-like calcifications on conventional radiography and computed tomography (CT). Depending on the entity, the prevalence of this chondrogenic pattern differs. While high grade tumors may be identified due to aggressive imaging patterns, the differentiation between benign and intermediate grade chondrogenic tumors is challenging, even in an interdisciplinary approach. · The WHO defines benign, intermediate, and malignant chondrogenic bone tumors. · Frequent benign tumors: osteochondroma and enchondroma; Frequent malignant tumor: conventional chondrosarcoma. · Differentiation between enchondroma versus low-grade chondrosarcoma is challenging for radiologists and pathologists. · Pain, deep scalloping, cortical destruction, bone expansion, soft tissue component: favor chondrosarcoma. · Potential malignant transformation of osteochondroma: progression after skeletal maturity, cartilage cap thickness ( 2 cm adult; 3 cm child). · Potentially helpful advanced imaging methods: Dynamic MRI, texture analysis, FDG-PET/CT.· Engel H, Herget GW, Füllgraf H et al. Chondrogenic Bone Tumors: The Importance of Imaging Characteristics. Fortschr Röntgenstr 2021; 193: 262 - 274. Chondrogene Tumoren sind die häufigsten primären Knochentumoren. Maligne chondrogene Tumoren repräsentieren etwa ein Viertel der malignen Knochentumoren. Benigne chondrogene Knochentumoren sind häufige radiologische Zufallsbefunde. Radiologische Parameter können hilfreich sein zur Identifikation, Charakterisierung und Differenzialdiagnostik. Systematische Literaturrecherche mittels PubMed. Identifikation und kritische Beurteilung von Studien, welche die Bildgebung chondrogener Knochentumoren analysieren oder beschreiben. Nach der World-Health-Organization (WHO)-Klassifikation von 2020 werden benigne, intermediäre (lokal aggressiv oder selten metastasierend) und maligne chondrogene Tumoren unterschieden. Das typische radiologische Bild chondrogen differenzierter Tumoren ist gekennzeichnet durch ein lobuliertes Wachstumsmuster mit einem hohen Signal in T2-gewichteten Sequenzen in der Magnetresonanztomografie (MRT) und durch ein meist ring- und bogenförmiges Verkalkungsmuster in der Projektionsradiografie und der Computertomografie (CT). In Abhängigkeit der Entität ist dieses typische Muster unterschiedlich ausgeprägt. Während hochmaligne Tumoren häufig ein eindeutig malignes Wachstumsmuster zeigen, ist die Differenzierung zwischen benignen und intermediären chondrogenen Tumoren auch interdisziplinär schwierig. · Die WHO unterscheidet gutartige, intermediäre und bösartige chondrogene Knochentumoren.. · Häufige gutartige Tumoren: Osteochondrom und Enchondrom; häufiger bösartiger Tumor: konventionelles Chondrosarkom.. · Differenzierung Enchondrom versus Low-grade-Chondrosarkom ist für Radiologen und Pathologen gleichermaßen schwierig.. · Schmerzen, tiefes Scalloping, Kortikalisdestruktion, Knochenexpansion und Weichteilanteil sprechen für ein Chondrosarkom (versus Enchondrom).. · Transformationshinweise beim Osteochondrom: Größenprogredienz nach Wachstumsabschluss, Knorpelkappendicke 2 cm (Erwachsene) bzw. 3 cm (Kinder).. · Neuere, potenziell hilfreiche Bildgebungsmethoden: dynamisches MRT, Texturanalysen und FDG-PET/CT..· Engel H, Herget GW, Füllgraf H et al. Chondrogenic Bone Tumors: The Importance of Imaging Characteristics. Fortschr Röntgenstr 2021; 193: 262 – 275.

Details

ISSN :
14389010 and 14389029
Volume :
193
Database :
OpenAIRE
Journal :
RöFo - Fortschritte auf dem Gebiet der Röntgenstrahlen und der bildgebenden Verfahren
Accession number :
edsair.doi.dedup.....77fbe48499c8e1f1eeea95061c6503c7
Full Text :
https://doi.org/10.1055/a-1288-1209