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Abdominal Access for Shoulder Dystocia as a Last Resort - a Case Report
- Source :
- Geburtshilfe und Frauenheilkunde. 72:634-638
- Publication Year :
- 2012
- Publisher :
- Georg Thieme Verlag KG, 2012.
-
Abstract
- Shoulder dystocia is the term used to describe failure to progress in labour after the head has been delivered due to insufficient rotation of the shoulders. It is unpredictable and cannot be prevented by the midwife or the obstetrician. We report here on a severe case of shoulder dystocia, where delivery of the shoulder was finally achieved through direct pressure on the anterior shoulder after laparotomy and uterotomy with concurrent vaginal Woods screw manoeuvre and was followed by vaginal delivery. The patient presented risk factors like maternal obesity and administration of labour-inducing drugs. After different manoeuvres like McRoberts manoeuvre and several manoeuvres for internal rotation were carried out unsuccessfully, an emergency laparotomy was performed. The newborn was in need for reanimation and artifical ventilation postpartum but recovered fast during the following days. An Erb's palsy of the posterior arm improved during the hospital stay. The German Guideline of the DGGG 8 recommends a risk management plan and regular training to all birth attendants for obstetric clinics. Beside the vaginal manoeuvres one should have at least theoretical expertise in operative manoeuvres to be able to perform them in emergency cases.Die Schulterdystokie beschreibt einen Geburtsstillstand nach Geburt des Kopfes aufgrund unzureichender Schulterdrehung. Das Ereignis trifft die geburtshilflich tätige Person in der Regel völlig unerwartet. Es wird hier über einen Fall einer schweren Schulterdystokie berichtet, bei dem die Schulterlösung durch direkten Druck auf die vordere Schulter nach Laparotomie und Uterotomie bei gleichzeitigem Woods-Screw-Manöver von vaginal mit anschließender vaginaler Entbindung gelang. Die Patientin wies eine Adipositas und die Gabe von wehenfördernden Mitteln als Risikofaktoren auf. Nach erfolgloser Ausführung des McRoberts-Manövers und diverser Manöver zur inneren Rotation wurde eine Notlaparotomie durchgeführt. Das Neugeborene musste direkt postpartal reanimiert und für einige Stunden beatmet werden, erholte sich im weiteren Verlauf jedoch rasch. Eine Erbʼsche Armplexuslähmung des hinteren Armes besserte sich während des stationären Aufenthalts. Die Leitlinie der DGGG 8 sieht einen Risikomanagement-Plan sowie regelmäßiges Training aller beteiligten Personen für alle geburtshilflich tätigen Kliniken vor. Hierbei sollten nicht nur die vaginalen Manöver geübt werden, sondern auch zumindest theoretische Kenntnisse der operativen Manöver vermittelt werden, um sie im Notfall anwenden zu können.
- Subjects :
- medicine.medical_specialty
Palsy
Shoulders
Vaginal delivery
business.industry
medicine.medical_treatment
Obstetrics and Gynecology
Guideline
Anterior shoulder
medicine.disease
Article
Shoulder dystocia
Obstetrics and gynaecology
Laparotomy
Maternity and Midwifery
Physical therapy
medicine
business
Subjects
Details
- ISSN :
- 14388804 and 00165751
- Volume :
- 72
- Database :
- OpenAIRE
- Journal :
- Geburtshilfe und Frauenheilkunde
- Accession number :
- edsair.doi.dedup.....4d3d2c71b0dc2af4718863c490064eb5
- Full Text :
- https://doi.org/10.1055/s-0032-1314962