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Whipple’s disease – a rare and challenging complication in a patient with Crohn’s disease

Authors :
Kerem Bulut
Antoaneta Markova
Ali E. Canbay
Wolfgang E. Schmidt
Alisan Kahraman
Source :
Zeitschrift für Gastroenterologie. 60:598-601
Publication Year :
2022
Publisher :
Georg Thieme Verlag KG, 2022.

Abstract

Whipple's disease (WD) is a rare and infectious condition leading to multi-organ impairment caused by Tropheryma whipplei (TW), a ubiquitously occurring bacterium. TW can be detected in tissues by histological detection of PAS ("periodic acid-ship reaction")-positive macrophages and by polymerase-chain-reaction (PCR). Clinically, WD is often characterized by diarrhea, abdominal pain, and weight loss. These symptoms are also typical for a flare in Crohn's disease (CD) and, therefore, can lead to fatal misdiagnosis and wrong treatment by using biologics (e.g., anti-TNF-α).We here report a young male patient with pre-existing CD. The patient's symptoms were misinterpreted as a flare of CD and illustrate the multifaceted nature of WD. After intensifying immunosuppressive therapy, the patient developed therapy-refractory diarrhea with several opportunistic infections with a final, fatal outcome.Patients with inflammatory bowel disease (IBD) are not only at risk from infectious complications known with clostridium difficile or cytomegalovirus (CMV); infection with WD should also be ruled out by endoscopy and biopsy before the escalation of the immunosuppressive regime.Der Morbus Whipple (WD) ist eine seltene und infektiöse Erkrankung, die zu Multi-Organbefall führen kann, ausgelöst durch Tropheryma whipplei (TW), ein allgegenwärtig vorkommendes Bakterium. TW kann im Gewebe durch histologischen Nachweis von PAS (“Periodic Acid-Ship Reaction”)-positiven Makrophagen und durch Polymerasekettenreaktion (PCR) nachgewiesen werden. Klinisch ist WD häufig durch Durchfall, Bauchschmerzen und Gewichtsverlust gekennzeichnet. Diese Symptome sind aber auch typisch für einen Schub bei Morbus Crohn und können daher zur Fehldiagnose und falscher Behandlung unter Verwendung von Biologika (z.B. anti-TNF-α) führen.Unser Fallbericht beschreibt einen jungen männlichen Patienten mit bereits bestehendem Morbus Crohn (CD). Die Symptome des Patienten wurden als Schub des M. Crohn falsch interpretiert und veranschaulichen die vielfältige Natur der WD-Infektion. Der Patient entwickelte nach Intensivierung der immunsuppressiven Therapie einen Therapie-refraktären Durchfall sowie zahlreiche opportunistische Infektionen mit tödlichem Ausgang.Patienten mit chronisch-entzündlicher Darmerkrankung (CED) sind nicht nur durch bekannte Infektionen mit Clostridium difficile oder Cytomegalovirus (CMV) gefährdet; eine Infektion mit T. whipplei sollte auch vor Eskalation der immunsuppressiven Therapie mittels Endoskopie und Biopsie ausgeschlossen werden.

Details

ISSN :
14397803 and 00442771
Volume :
60
Database :
OpenAIRE
Journal :
Zeitschrift für Gastroenterologie
Accession number :
edsair.doi.dedup.....0f26abb163810e5f428c374cb9ea0368
Full Text :
https://doi.org/10.1055/a-1747-3666