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[Current Aspects of Definition and Diagnosis of Pulmonary Hypertension].

Authors :
Lange TJ
Borst M
Ewert R
Halank M
Klose H
Leuchte H
Meyer FJ
Seyfarth HJ
Skowasch D
Wilkens H
Held M
Source :
Pneumologie (Stuttgart, Germany) [Pneumologie] 2020 Dec; Vol. 74 (12), pp. 847-863. Date of Electronic Publication: 2020 Jul 14.
Publication Year :
2020

Abstract

At the 6th World Symposium on Pulmonary Hypertension (WSPH), which took place from February 27 until March 1, 2018 in Nice, scientific progress over the past 5 years in the field of pulmonary hypertension (PH) was presented by 13 working groups. The results of the discussion were published as proceedings towards the end of 2018. One of the major changes suggested by the WSPH was the lowering of the diagnostic threshold for PH from ≥ 25 to > 20 mmHg mean pulmonary arterial pressure, measured by right heart catheterization at rest. In addition, the pulmonary vascular resistance was introduced into the definition of PH, which underlines the importance of cardiac output determination at the diagnostic right heart catheterization.In this article, we discuss the rationale and possible consequences of a changed PH definition in the context of the current literature. Further, we provide a current overview on non-invasive and invasive methods for diagnosis, differential diagnosis, and prognosis of PH, including exercise tests.<br />Competing Interests: T. J. Lange erhielt Honorare für Vorträge und/oder Beratungstätigkeit von Acceleron Pharma, Actelion, BMS, Janssen-Cilag, MSD und OMT GmbH.R. Ewert erhielt Forschungsunterstützung von OMT, Boehringer Ingelheim, Janssen. Er hat bezahlte wissenschaftliche Vorträge für Actelion, Janssen, OMT, Novartis, AstraZeneca, Boehringer Ingelheim, Bayer Vital und GSK gehalten. Teilnahme an bezahlten Advisory Boards für Actelion, OMT, GS werden angegeben.M. Halank erhielt Honorar für Fortbildungsveranstaltungen und für Beratungen, Kostenübernahme für Kongressreisen/Unterkunft undfür Tagungsspesen von Acceleron, Actelion, AstraZeneca, Bayer, Berlin Chemie, GSK, MSD, Novartis und OMT.H. Klose erhielt Honorare für Vorträge und/oder Beratungstätigkeit von Actelion, Janssen-Cilag, MSD und OMT GmbH, GSK, Novartis,Astra Zeneca, Chiesi, Berlin Chemie.H. Leuchte erhielt innerhalb der letzten 5 Jahre Honorar für Vorträge und Beratungen sowie Sponsoring von Vortragsveranstaltungen von Actelion, AstraZeneca, Bayer Healthcare, Boehringer Ingelheim, GSK, MSD, Novartis und OMT.F. J. Meyer erhielt Referentenhonorare von Actelion.H.-J. Seyfarth erhielt Honorare von Actelion für Vorträge und Beratertätigkeit sowie von GSK und Bayer für Vorträge.D. Skowasch erhielt Honorare für Vorträge und Beratungstätigkeit von Actelion/Janssen-Cilag.H. Wilkens erhielt Honorare für Vorträge und/oder Beratertätiigkeit von Actelion, Janssen-Cilag, Bayer, Biotest, Boehringer-Ingelheim, GSK, MSD, Pfizer und Roche.M. Held erhielt Honorare für Vorträge, Beratung und Reisekostenunterstützung zu Veranstaltungen von Actelion, Bayer Healthcare, Berlin Chemie, Boehringer Ingelheim, GSK, MSD, Novartis, Pfizer, United Therapeutics.Die anderen Autorinnen/Autoren geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.<br /> (Thieme. All rights reserved.)

Details

Language :
German
ISSN :
1438-8790
Volume :
74
Issue :
12
Database :
MEDLINE
Journal :
Pneumologie (Stuttgart, Germany)
Publication Type :
Academic Journal
Accession number :
32663892
Full Text :
https://doi.org/10.1055/a-1199-1548