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[Erlotinib plus Gemcitabine in metastatic pancreatic cancer: Results from a non-interventional trial].

Authors :
Westphalen CB
Heinemann V
Tessen HW
Groschek M
Hoeffkes HG
Marschner N
Schulze M
Beringer A
Waldschmidt D
Source :
Zeitschrift fur Gastroenterologie [Z Gastroenterol] 2020 Apr; Vol. 58 (4), pp. 332-340. Date of Electronic Publication: 2020 Feb 12.
Publication Year :
2020

Abstract

Metastatic pancreatic cancer has the worst prognosis of all cancers. With nab-Paclitaxel/gemcitabine, FOLFIRINOX, and gemcitabine/erlotinib, several treatment options are available which improve the patient's overall survival. Especially for patients who develop rash under erlotinib treatment can benefit from gemcitabine/erlotinib combination therapy. This non-interventional study (NIS ML21284) investigated the effectiveness and tolerability of gemcitabine/erlotinib therapy in the treatment routine of metastatic pancreatic cancer, in particular, in the context of the occurrence of a rash.Between 2007 and 2010, the treatment data of 433 patients in 98 centres were documented. All parameters recorded were assessed descriptively.Treatment with gemcitabine/erlotinib resulted in both a significant increased median overall survival of the patient subgroup with rash grade ≥ 1 (9.90; 95 % confidence interval [CI], 8.19 to 11.05 vs. 6.48 months; 95 % CI, 5.66 to 7.40, p = 0.0010) and median progression-free survival (5.43, 95 % CI, 4.90 to 6.12 vs. 3.98 months, 95 % CI, 3.52 to 5.03, p = 0.0131). The overall response rate of patients treated with gemcitabine/erlotinib, who had developed rash grade ≥ 1, was 5.9 % higher compared to patients without rash (31.7 % vs. 25.8 %).In conclusion, these results from the daily treatment routine of metastatic pancreatic cancer underline the importance of combined gemcitabine/erlotinib therapy for a subgroup of patients who develop a rash in the course of erlotinib treatment.<br />Competing Interests: CBW erhält persönliche Honorare von Roche, Zuschüsse von Roche, persönliche Honorare von Celgene, RedHill und Ipsen außerhalb der eingereichten Arbeit.VH erhält Honorare von Roche, Merck, Amgen, Celgene, Boehringer; Beratertätigkeiten und Advisory Board von Roche, Merck, Celgene, Boehringer, BAXALTA, MSD, BMS, Halozyme; Forschungsgelder (Institution) von Roche, Celgene, Boehringer, Servier.HWT hat keinen Interessenkonflikt.MG hat ein Anstellungsverhältnis oder Führungsposition (Praxisinhaber Hämatologisch-Onkologische Praxis Stolberg; Leiter des onkologischen Zentrum am Bethlehem Stolberg); Kongress- und Reisekostenunterstützung: Roche Pharma, Celegene, Ipsen, Onkovis; Beratungs- bzw. Gutachtertätigkeit: Roche Phama, BMS, Novartis, Pfizer; Honorare: Roche Pharma, BMS, Novartis, Pfizer, Amgen, Merck, Celegene; Finanzierung wissenschaftlicher Untersuchungen: Roche Pharma, BMS, Novartis, Pfizer, ioMedico, Pierre Fabre, Chugai, Onkovis, Celegene, Amgen, Astra Zeneca, Sanofi, Eisai, Medac, Octapharma, Gilead, Teva, Merck.HGH hat keinen Interessenkonflikt.NB hat eine leitende Funktion bei iOMEDICO im Angestelltenverhältnis, erhält einen Travel Grant von Roche Pharma AG und ist Mitglied eines von der Roche Pharma AG organisierten Advisory Boards.MS hat keinen Interessenkonflikt.AB ist Mitarbeiter der F. Hoffmann-La Roche AG, Schweiz.WD gibt folgende Beratertätigkeiten an: Bayer Health Pharma, BMS, Celgene, Eisai, Ipsen, Novartis, Roche Pharma AG, Shire Baxelta, Sirtex. Vortragstätigkeit: Bayer Health Pharma, BMS, Celgene, Novartis, Shire Baxelta, Sirtex. Forschungsgelder: Roche Pharma AG.<br /> (© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York.)

Details

Language :
German
ISSN :
1439-7803
Volume :
58
Issue :
4
Database :
MEDLINE
Journal :
Zeitschrift fur Gastroenterologie
Publication Type :
Academic Journal
Accession number :
32052394
Full Text :
https://doi.org/10.1055/a-1071-8177