135 results on '"priorisierung"'
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2. Verbraucherbeteiligung an Forschung und Entscheidungsfindung in der Nephrologie
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Scholes-Robertson, Nicole, Gutman, Talia, Guha, Chandana, Levin, Adeera, Gallego, Daniel, Malheiros, Kelly, Tong, Allison, Bezerra da Silva Junior, Geraldo, editor, and Nangaku, Masaomi, editor
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- 2024
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3. Inverse Optimierung
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Bröckling, Ulrich, Dederich, Markus, editor, and Zirfas, Jörg, editor
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- 2024
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4. Überlebenswahrscheinlichkeit als intensivmedizinisches Priorisierungskriterium: Überlegungen zum Problem der Diskriminierung von Menschen mit Behinderung.
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Dietrich, Frank
- Abstract
Copyright of Ethik in der Medizin is the property of Springer Nature and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
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- 2023
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5. Medizinische Priorisierung in Pandemien und der ethische Diskriminierungsbegriff.
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Dufner, Annette
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Copyright of Ethik in der Medizin is the property of Springer Nature and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
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- 2023
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6. ECMO-Unterstützung während der ersten 2 Wellen der Coronapandemie – eine Umfrage an Zentren mit hohen Fallzahlen in Deutschland.
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Supady, Alexander, Michels, Guido, Lepper, Philipp M., Ferrari, Markus, Wippermann, Jens, Sabashnikov, Anton, Thiele, Holger, Hennersdorf, Marcus, Lahmer, Tobias, Boeken, Udo, Gummert, Jan, Tigges, Eike, Muellenbach, Ralf M., Spangenberg, Tobias, Wengenmayer, Tobias, and Staudacher, Dawid L.
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EXTRACORPOREAL membrane oxygenation ,INTENSIVE care units ,COVID-19 pandemic ,RESOURCE allocation ,CRITICAL care medicine - Abstract
Copyright of Medizinische Klinik: Intensivmedizin & Notfallmedizin is the property of Springer Nature and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
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- 2023
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7. Klinische Qualitätssteuerung -- ein praktischer Versuch in der Hausarztpraxis am Beispiel der Influenzaimpfung.
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Souhrada, Vera, Zrenner, Mirjam, Schaubroeck, Emmily, Roos, Marco, and Kühlein, Thomas
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CHRONIC obstructive pulmonary disease , *VACCINATION coverage , *MEDICAL records , *CLINICAL governance , *COVID-19 pandemic - Abstract
We understand clinical quality governance (CQG) as quality management in the clinical domain. In 2020, presumably due to the coronavirus pandemic, more patients requested to be vaccinated against influenza as compared to previous years so that it became apparent that there would be a shortage for high-risk patients. To meet the problem, we started a CQG process. This article is explicitly not a research article but an exemplary description of a CQG process intended as a stimulus and for discussion. We initiated the following process: (1) evaluation of the present state, (2) patients who already had requested a vaccination were prioritized and vaccinated first, and (3) contacting via telephone and vaccination of high-risk patients not on the list. We chose patients with chronic obstructive pulmonary disease (COPD) older than 60 years as an indicator for the group of highest priority. In the beginning only 3 (8%) of our 38 patients with COPD were vaccinated against influenza. After prioritization and vaccination of the high-risk collective in the list of those who had requested to be vaccinated, 25 (66%) of our 38 patients with COPD were vaccinated. After a phone call of high-risk patients not on the list, 28 (74%) patients were vaccinated. This represents an increase of vaccination coverage from 8% to 74% which is close to the rate recommended by the World Health Organization (WHO). In times of a pandemic, family physicians occasionally have to deal with a scarcity of resources and have to develop strategies for fair resource allocation. Not only in this context is CQG worth the effort. The generation of list queries could be improved by the providers of electronic patient records. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
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- 2023
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8. „Wir brauchen Experimentalräume für die Versorgungsforschung'
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Prof. Dr. med. Bertram Häussler, Prof. Dr. med. Wolfgang Hoffmann MPH, and Peter Stegmaier
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versorgungsforschung ,gemeinsamer bundesausschuss ,innovationsfonds ,innovation ,gesundheitssystem ,priorisierung ,Public aspects of medicine ,RA1-1270 ,Medicine (General) ,R5-920 - Abstract
Mit Reizworten für die Versorgungsforschung wie „Klein-Klein“ oder „keine großen Würfe“ untermauerte Professor Josef Hecken, der unparteiische Vorsitzende des Gemeinsamen Bundesausschusses und Vorsitzender des Innovationsausschusses, seine Anregungen zur Weiterentwicklung des Innovationsfonds, die er im Titelinterview der MVF-Ausgabe (06/22) und in seinem Vortrag im ersten Teil des MVF-Fachkongresses „Priorisierungskatalog Versorgungsforschung“ kundtat. Der neue Vorstandsvorsitzende des DNVF, Prof. Dr. Wolfgang Hoffmann, und Prof. Dr. Bertram Häussler, der Vorsitzende der Geschäftsführung des Berliner IGES Instituts, taten sich als intellektuelle Sparringspartner zusammen, um im gemeinsamen Titelinterview mit „Monitor Versorgungsforschung“ Heckens Forderungen auf Herz und Nieren zu prüfen.
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- 2023
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9. Gerechte Rationierung? Allokationsethik im Gesundheitssystem
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Schmidt, Thomas, Riedel, Annette, editor, and Lehmeyer, Sonja, editor
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- 2022
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10. Triagierung und Priorisierung im Falle von Versorgungsengpässen
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Schörnig, Michael, Schörnig, Isabel, Cassens, Manfred, editor, and Städter, Thomas, editor
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- 2022
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11. Ausgewählte Herausforderungen für den Polizeivollzugsdienst in der 'Coronakrise' aus pandemie- und berufsethischen Perspektiven
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Schröder-Bäck, Peter, Mecking, Sabine, Series Editor, Trappe, Tobias, Series Editor, and Weinhauer, Klaus, Series Editor
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- 2021
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12. Priorisieren in der Museumsdokumentation – Leitfragen für die Inventarisierung und Digitalisierung von Sammlungen
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Anders, Miriam and Anders, Miriam
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Viele Museen stehen vor der Herausforderung, ihre Museumssammlung zu inventarisieren. Depots und Ausstellungen sind oft mit zahlreichen Objekten gefüllt, für die ein digitales Inventar fehlt. Wo fängt man als Museumsmitarbeiter mit der Erfassung an? Diese Handreichung bietet Leitfragen, die dabei helfen, die eigene Sammlung in überschaubare Objektgruppen aufzuteilen und eine passende Priorisierung dieser Gruppen für das eigene Museum zu entwickeln. Das langfristige Ziel ist die vollständige Inventarisierung und Digitalisierung der gesamten Sammlung, doch kann dies nur in einzelnen Etappen erreicht werden.
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- 2024
13. Einfluss des Effektiven Altruismus auf den deutschen Spendenmarkt
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Selle, Julia and Urselmann, Michael, editor
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- 2020
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14. Umgang mit Mittelbegrenzung im Gesundheitswesen
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Bossert, Sabine, Strech, Daniel, Kriwy, Peter, editor, and Jungbauer-Gans, Monika, editor
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- 2020
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15. Schadstoffe im Grundwasser – Vorgangsweise zur Identifizierung und Priorisierung von neu auftretenden Spurenstoffen.
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Brielmann, H., Grath, J., Wemhöner, U., Lindinger, H., and Scheidleder, A.
- Abstract
Copyright of Österreichische Wasser- und Abfallwirtschaft is the property of Springer Nature and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
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- 2022
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16. Priorisierung und Regulierung von Spurenstoffen.
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Clara, Manfred, Deutsch, Karin, and Fenz, Robert
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Copyright of Österreichische Wasser- und Abfallwirtschaft is the property of Springer Nature and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
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- 2022
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17. Vorschläge zur Priorisierung elektiver Eingriffe unter den Bedingungen der Corona-Pandemie im stationären Bereich
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Dr. Petra Gehle, Prof. Dr. Matthias David, Dr. Matthias Albrecht, Prof. Dr. Christiane Erley, Dr. Claudio Freimark, Dr. Susanne von der Heydt, Priv. Doz. Dr. Ahi Sema Issever, Prof. Dr. Jörg Oestmann, Dr. Laura Schaad, Dr. Kai Sostmann, Dr. Klaus Thierse, Prof. Dr. Jörg Weimann, Dr. Thomas Werner, and Priv. Doz. Dr. Peter Bobbert
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beatmung ,intensivstationen ,triage ,personal ,elektive eingriffe ,priorisierung ,corona ,Public aspects of medicine ,RA1-1270 ,Medicine (General) ,R5-920 - Abstract
Die derzeitige Pandemie hat schon früh eine Diskussion über den Umgang mit der befürchteten Situation nicht (mehr) ausreichender Beatmungsmöglichkeiten auf Intensivstationen ausgelöst. Um hier die Notwendigkeit von Triage-Entscheidungen zu umgehen, muss zunächst versucht werden, durch organisatorische Maßnahmen so viele intensivmedizinische Kapazitäten wie möglich zur Verfügung zu stellen. Durch das Verschieben planbarer, elektiver Operationen und anderer interventioneller Maßnahmen werden intensivmedizinische Kapazitäten frei und es wird außerdem qualifiziertes Personal freigesetzt. Bisher nicht ausreichend geklärt ist, was eigentlich „elektive Eingriffe“ genau sind und nach welchen Kriterien die Priorisierung und die sich daraus ergebende Verschiebung von Operationen erfolgen soll. Das vorliegende Arbeitspapier möchte hierzu eine Diskussionsgrundlage bieten.
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- 2021
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18. Überlegungen zur Priorisierung kinderchirurgischer Eingriffe
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Dr. Petra Gehle, Prof. Dr. Matthias David, Prof. Dr. Jörg Weimann, Dr. Susanne von der Heydt, Dr. Kai Sostmann, Dr. Laura Schaad, Dr. Matthias Albrecht, Dorothea Spring, Dr. Claudio Freimark, Dr. Valerie Kirchberger, Prof. Dr. Jörg Oestmann, Dr. Klaus Thierse, Dr. Thomas Werner, and Priv. Doz. Dr. Peter Bobbert
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corona ,kinder- und jugendmedizin ,kinderchirurgie ,elektive operationen ,priorisierung ,intensivmedizin ,Public aspects of medicine ,RA1-1270 ,Medicine (General) ,R5-920 - Abstract
Als eine Reaktion des deutschen Gesundheitssystems auf die Corona-Pandemie haben auch Kinderkliniken bzw. kinderchirurgische Abteilungen wie in der „Erwachsenenchirurgie“ elektive Operationen abgesagt und dringende Operationen priorisiert. Damit sollten zusätzliches Personal für die Betreuung von Intensivpatientinnen und -patienten freigestellt und zusätzliche intensivmedizinische Kapazitäten geschaffen werden. Für eine Situationsbeschreibung ist auf die wichtige, 2020 veröffentlichte gemeinsame Stellungnahme der Deutschen Gesellschaft für Kinderchirurgie (DGKCH), der Deutschen Gesellschaft für Kinder- und Jugendmedizin (DGKJ) und der Deutschen Gesellschaft für pädiatrische Infektiologie (DGPI) zum „Management kinderchirurgischer Patienten in der Covid-19-Pandemie“ hinzuweisen.
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- 2021
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19. Priorisierung intensivmedizinischer Behandlungsplätze – Konzeptvorschlag.
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Deppe, A. C., Kolibay, F., Burst, V., Simon, S., Rothschild, M., Kochanek, M., Annecke, T., Adler, C., Dusse, F., Hof, M., Langebartels, G., Reimers, S., Muckel, S., Roth, B., Wolff, J., and Onur, O. A.
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In the situation of a shortage of ventilation beds, ethically justifiable, transparent and comprehensible decisions must be made. This concept proposes that all patients are first intubated depending on necessity and then assessed by a triage team afterwards. In this situation newly admitted COVID patients compete with newly admitted Non-COVID patients as well as patients already treated in intensive care units for a ventilator. The combination of short-term and long-term prognoses should enable the interprofessional triage team to make comprehensible decisions. The aim of the prioritization concept is to save as many human lives as possible and to relieve the treatment team of the difficult decision on prioritization. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
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- 2021
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20. „Triage-Empfehlungen" der Fachgesellschaften: Hintergrund, Zusammenfassung und Kommentar.
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Dutzmann, Jochen and Michalsen, Andrej
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Triage decisions are concerned with the distribution of limited resources in times of crises, which is why the term is normally used in war and catastrophe scenarios. Under the leadership of the Academy for Ethics in Medicine (AEM) and the German Interdisciplinary Association for Intensive Care and Emergency Medicine (DIVI), intensive care physicians from nine specialist societies together with representatives from medical ethics and jurisprudence elaborated clinical and ethical recommendations on "necision on the allocation of intensive medical care resources in the context of the COVID-19 pandemic". These recommendations were published online in a first version on 26 March 2020 and comments were requested. After a critical consideration of the comments a second version was published on 16 April 2020. In the currently occurring second wave of the COVID-19 pandemic, the question of triage now threatens to become acute. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
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- 2021
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21. [Advancing standards for the development of evidence-based health information for consumers: Needs and priorities among members of the Network for Evidence-based Medicine].
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Büchter RB, Albrecht M, Grimm M, Seelig M, Steckelberg A, and Rahn AC
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- Humans, Consumer Health Information standards, Germany, Austria, Practice Guidelines as Topic standards, Health Services Needs and Demand standards, Health Priorities standards, Evidence-Based Medicine standards, Needs Assessment standards
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Background: The Good Practice Guidelines for health information, Good Health Information Austria and Guideline Evidence-based Health Information are established resources for developing evidence-based health information in the German-speaking regions. The aim of this project was to capture challenges in applying these standards in practice, identify gaps and development needs and gain insights for their further development., Methods: In December 2020, members of the working group for patient information and involvement of the Network for Evidence-based Medicine were invited to share their experiences and needs in applying German standards for evidence-based health information through an online survey focussing on open questions (part 1: needs assessment). The feedback was analysed using qualitative content analysis and presented in a workshop at the EbM Congress 2021 with the goal of specifying the feedback from the needs assessment and discussing ideas for the further development of the standards (part 2: specification). In the final step, a second survey was conducted in February 2023 to prioritize the identified topics by the working group members (part 3: prioritization). The results were analysed descriptively., Results: Among the 41 participants, only 23% considered the standards to be sufficient, and only 55% found their application in the development of information to be easy or rather easy. The needs assessment and workshop (n=46) helped to identify various areas of action. With regard to the application of the standards, the following challenges were identified: lack of user orientation, content gaps, methods and risk communication. Gaps in the standards were identified regarding formats, content, and the connection to healthcare provision. For the advancement of the standards ideas for additional content, stakeholder involvement, and improvement of the usability of the standards were identified. In the prioritization survey, the topic areas, "presenting benefits and harms" and "content beyond treatments (in particular, diagnostics and prognosis)" were considered to be the most important (n=36)., Discussion: Among members of the working group for patient information and involvement of the German Network for Evidence-based Medicine, a high demand has been identified for the further development of standards for creating evidence-based health information. In addition to content development, the integration of existing documents and tools should also be considered, including products issued by other institutions. The success of advancing the standards also depends on improving their applicability - for example through an attractive online platform. The results are limited by the sample which only included members of the EbM Network's patient information and participation working group and a limited response rate., Conclusions: The needs assessment showed that the currently established standards and recommendations for the development of evidence-based health information in the German-speaking regions represent important cornerstones but need to be expanded to answer more practice-oriented questions. The challenges and proposed solutions stated by the participants can help further develop the standards. The prioritization can be used to set priorities for the development of the standards, guide the order of possible work packages and allocate resources., (Copyright © 2023. Published by Elsevier GmbH.)
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- 2024
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22. Folgen der COVID-19/SARS-CoV-2-Pandemie für die Gastroenterologie in Deutschland.
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Frieling, Thomas
- Abstract
Copyright of Der Gastroenterologe is the property of Springer Nature and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
- Published
- 2020
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23. Urologie in der Corona-Virus-Pandemie – Leitfaden 4/20.
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Kriegmair, M. C., Kowalewski, K. F., Lange, B., Heininger, A., Speck, T., Haas, H., and Michel, M. S.
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EPIDEMICS ,MEDICAL protocols ,UROLOGY ,COVID-19 - Abstract
Copyright of Der Urologe A is the property of Springer Nature and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
- Published
- 2020
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- View/download PDF
24. [Development of criteria for the prospective assessment of the need for updating guideline recommendations: The AGIL criteria].
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Siemens W, Mahler S, Schaefer C, Nothacker M, Piechotta V, Prien P, Schüler S, Schwarz S, Blödt S, Thielemann I, Harder T, Kapp P, Labonté V, Meerpohl JJ, and Braun C
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- Humans, Prospective Studies, Germany, Delivery of Health Care
- Abstract
Background: Evidence-based guideline and vaccination recommendations should continuously be updated to appropriately support health care decisions. However, resources for updating guidelines are often limited. The aim of this project was to develop a list of criteria for the prospective assessment of the need for updating individual guideline or vaccination recommendations, which can be applied from the time a guideline or guideline update is finalised., Methods: In this article we describe the development of the AGIL criteria (Assessment of Guidelines for Updating Recommendations). The AGIL criteria were developed by experienced scientists and experts in the field of guideline development in a multi-step process. The five steps included: 1) development of an initial list of criteria by the project team; 2) online survey of guideline experts on the initial version of the criteria list; 3) revision of the criteria list based on the results of the online survey; 4) workshop on the criteria list at the EbM Congress 2023; 5) creation of version 1.0 of the AGIL criteria based on the workshop results., Results: The initial list included the following three criteria: 1) relevance of the question 2) availability of new relevant evidence, and 3) impact of potentially new evidence. The response rate of the online survey for fully completed questionnaires was 31.0% (N=195; 630 guideline experts were contacted by email). For 90.3% (n=176) of the respondents, the criteria list included all essential aspects for assessing the need for updating guideline recommendations. More than three quarters of respondents rated the importance of the three criteria as "very important" or "important" (criteria 1-3: 75.3%, 86.1%, 85.2%) and - with the exception of criterion 1 - comprehensibility as "very comprehensible" or "comprehensible" (criteria 1-3: 58.4%, 75.9%, 78.5%). The results of the online survey and the workshop generally confirmed the three criteria with their two sub-questions. The incorporation of all feedback resulted in the AGIL criteria (version 1.0), recapping: 1) relevance of the question regarding a) PICO components and b) other factors, e.g. epidemiological aspects; 2) availability of new evidence a) on health-related benefits and harms and b) on other decision factors, e.g. feasibility, acceptability; 3) impact of new evidence a) on the certainty of evidence on which the recommendation is based and b) on the present recommendation, e.g., Discussion: The moderate response rate of the online survey may have limited its representativeness. Nevertheless, we consider the response rate to be satisfactory in this research context. The inclusion of many experts in the online survey and the EbM Congress workshop is a strength of the project and supports the quality of the results., Conclusions: The AGIL criteria provide a structured guidance for the prospective assessment of the need for updating individual guideline recommendations and other evidence-based recommendations. The implementation and evaluation of the AGIL criteria 1.0 in a field test is planned., (Copyright © 2023. Published by Elsevier GmbH.)
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- 2024
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25. SIRENE - Diskussion und Evaluation Langzeittest
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Ruppe, Sten, Nippold, Ronald, and Klemmt, Jonas
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Braunschweig ,DLR ,Priorisierung ,SIRENE ,Testfeld Niedersachsen ,Ergebnisse ,LSA ,Feuerwehr Braunschweig ,Grüne Welle ,Preemption ,V2X ,AIM ,LSA-Bevorrechtigung ,Digitales Blaulicht ,Stadt Braunschweig ,DayOne - Published
- 2023
26. Die Bauwerksrobustheit im Kontext eines risikobasierten Erhaltungsmanagements.
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Akkermann, Jan, Weiler, Simon, Bödefeld, Jörg, and Meier, Jochen
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Abstract: Structural robustness in context of a risk‐based maintenance management – system development and evaluation based on reinforced concrete ship locks The condition of old structures on German Federal Waterways requires extensive measures from repair to renewal. Due to resource constraints and long project durations, not all necessary actions can be performed. Therefore, an objectified prioritization of individual structures and network sections is required. In the case of a risk‐based maintenance management, the structural assessment is carried out from two sides: the probability of failure, determined by the condition of the structure and its robustness, and the consequences of the failure. To describe the probability of failure a purely condition‐based consideration of structural damage, which was favored in the past, is not the only decisive factor. The combination of established damage and general constructional robustness results in an extended condition assessment, which allows a qualitative statement on the probability of failure. A newly developed procedure for the standardized evaluation of robustness in combination with typical damage to traffic water structures is presented and demonstrated on practical examples. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
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- 2018
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27. Systematische Nachrechnung des Brückenbestands in Mecklenburg‐Vorpommern.
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Steinbock, Oliver, Mertzsch, Olaf, Hampel, Torsten, Schmidt, Nico, and Curbach, Manfred
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Abstract:
Systematic recalculation of the bridge inventory of Mecklenburg‐West Pomerania – Interaction between practice and research Since the implementation of the ‘Nachrechnungsrichtlinie' (German recalculation guideline, in short: NRR) in 2011, the assessment of existing road bridges has become increasingly the focus of research. When looking at older structures, a differentiated approach is necessary, because the old bridges have been designed and built according to former standards. To meet these requirements a step by step approach for the recalculation is provided. The continue updating of the guideline, which happened in April 2015 for the first time, will benefit from practice and research. The project ‐scientific and technical supervision for application of the German recalculation guideline on the bridge stock of Mecklenburg‐West Pomerania‐ (WTB) captures this idea and includes a systematic evaluation of the bridge inventory. The following contribution gives an overview about the prioritization of a typical bridge inventory of the former GDR (German Democratic Republic) and the collaboration of authorities, consultant engineers and researchers. [ABSTRACT FROM AUTHOR]- Published
- 2018
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28. Decisions on the allocation of intensive care resources in the context of the COVID-19 pandemic: Clinical and ethical recommendations of DIVI, DGINA, DGAI, DGIIN, DGNI, DGP, DGP and AEM
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Marckmann, Georg, Neitzke, Gerald, Schildmann, Jan, Michalsen, Andrej, Dutzmann, Jochen, Hartog, Christiane, Jöbges, Susanne, Knochel, Kathrin, Michels, Guido, Pin, Martin, Riessen, Reimer, Rogge, Annette, Taupitz, Jochen, and Janssens, Uwe
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- 2020
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29. Entscheidungen über die Zuteilung intensivmedizinischer Ressourcen im Kontext der COVID-19-Pandemie: Klinisch-ethische Empfehlungen der DIVI, der DGINA, der DGAI, der DGIIN, der DGNI, der DGP, der DGP und der AEM
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Marckmann, Georg, Neitzke, Gerald, Schildmann, Jan, Michalsen, Andrej, Dutzmann, Jochen, Hartog, Christiane, Jöbges, Susanne, Knochel, Kathrin, Michels, Guido, Pin, Martin, Riessen, Reimer, Rogge, Annette, Taupitz, Jochen, and Janssens, Uwe
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- 2020
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30. Priorisierung intensivmedizinischer Behandlungsplätze – Konzeptvorschlag
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S. Reimers, Oezguer A. Onur, Volker Burst, Thorsten Annecke, M. Hof, M. Rothschild, J. Wolff, Matthias Kochanek, Fabian Dusse, Felix Kolibay, Christoph Adler, S. Muckel, Steffen T. Simon, G Langebartels, Antje-Christin Deppe, and B. Roth
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Prioritization ,2019-20 coronavirus outbreak ,medicine.medical_specialty ,Coronavirus disease 2019 (COVID-19) ,Notfallversorgung ,Severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2) ,Prognose ,Triage team ,03 medical and health sciences ,0302 clinical medicine ,Transplant surgery ,Stufenmodell ,medicine ,Triage-Team ,Humans ,Gynecology ,SARS-CoV-2 ,business.industry ,Übersichten ,Priorisierung ,COVID-19 ,Prognosis ,Hospitalization ,Stage model ,Intensive Care Units ,Cardiothoracic surgery ,030220 oncology & carcinogenesis ,030211 gastroenterology & hepatology ,Surgery ,Emergency care ,Triage ,business - Abstract
In the situation of a shortage of ventilation beds, ethically justifiable, transparent and comprehensible decisions must be made. This concept proposes that all patients are first intubated depending on necessity and then assessed by a triage team afterwards. In this situation newly admitted COVID patients compete with newly admitted Non-COVID patients as well as patients already treated in intensive care units for a ventilator. The combination of short-term and long-term prognoses should enable the interprofessional triage team to make comprehensible decisions. The aim of the prioritization concept is to save as many human lives as possible and to relieve the treatment team of the difficult decision on prioritization.In der Situation des Beatmungsbettenmangels sind ethisch begründbare, transparente und nachvollziehbare Entscheidungen zu treffen. Dieses Konzept sieht vor, dass zunächst alle Patienten nach Notwendigkeit intubiert und dann von einem Triage-Team beurteilt werden. Dabei stehen neu aufgenommene COVID-Patienten mit neu aufgenommenen Nicht-COVID-Patienten und bereits intensivmedizinisch behandelte Patienten in Konkurrenz um ein Beatmungsgerät. Die Kombination der kurz- und langfristigen Prognose soll dem interprofessionellen Triage-Team ermöglichen, nachvollziehbare Entscheidungen zu treffen. Ziel des Priorisierungskonzeptes ist es, möglichst viele Menschenleben zu retten und die Behandlungsteams von der schwierigen Entscheidung der Priorisierung zu entlasten.
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- 2021
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31. Folgen der COVID-19/SARS-CoV-2-Pandemie für die Gastroenterologie in Deutschland
- Author
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Thomas Frieling
- Subjects
Prioritization ,Gynecology ,medicine.medical_specialty ,Coronavirus disease 2019 (COVID-19) ,Pandemic ,business.industry ,Severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2) ,Pandemie ,Gastroenterology ,Schwerpunkt ,Priorisierung ,Endoscopy ,Colonoscopy ,Coronavirus ,03 medical and health sciences ,0302 clinical medicine ,030220 oncology & carcinogenesis ,Medicine ,030211 gastroenterology & hepatology ,business ,Kolonoskopie ,Endoskopie - Abstract
Die Empfehlungen der Deutschen Gesellschaft fur Gastroenterologie, Verdauungs- und Stoffwechselkrankheiten (DGVS) zu COVID-19 („coronavirus disease 2019“) bei gastroenterologischen Patienten sind auf der Homepage unter „Informationen“ ( https://www.dgvs.de/covid-19/ ) einsehbar. Zum Schutz vor SARS(„severe acute respiratory syndrome“)-CoV(„coronavirus“)-2 gibt es Empfehlungen der European Society of Gastrointestinal Endoscopy (ESGE) und der European Society of Gastroenterology and Endoscopy Nurses and Associates (ESGENA). Getrennte Endoskopieraume fur Hochrisikopatienten bzw. Unterdruckuntersuchungsraume sollten Gegenstand der Planung zukunftiger Endoskopiezentren sein. Ob nach der ersten COVID-19-Welle weiterhin eine Priorisierung gastroenterologischer Leistungen erfolgen muss, ist zurzeit noch unklar. Der Report des Wissenschaftlichen Instituts der Allgemeinen Ortskrankenkasse (AOK; WldO) bzw. Umfragen von ALGK (Arbeitsgemeinschaft gastroenterologischer Klinikarzte) und bng (Berufsverband Niedergelassener Gastroenterologen Deutschlands) zeigen, dass der Coronavirus-Lockdown zu einem deutlichen Ruckgang der Krankheiten des Verdauungstrakts und der gastroenterologischen Leistungen inkl. der Vorsorgekoloskopie gefuhrt hat. Es ist anzunehmen, dass der Abbau der Uberkapazitaten mit Reduktion der stationaren Leistungen im deutschen Gesundheitswesen auch nach Bewaltigung der Coronapandemie weitergefuhrt wird. Entscheidend ist, wie wir den Arztberuf fur junge Kollegen attraktiv erhalten und gestalten konnen. Die hohe Rate an Burn-outs und Suiziden sowie die schwierige Vereinbarkeit mit den Anspruchen einer ausgewogenen „life balance“ sind Alarmsignale, die beachtet werden mussen.
- Published
- 2020
32. Entwickeln eines Vorgehensmodells zur Bewertung und Priorisierung von Digitalisierungsprojekten in Industrieunternehmen
- Author
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Toth, Daniel
- Subjects
Digitalisierung ,process model ,Digitalisation ,Digitalisierungsprojekte ,Entscheidungshilfe ,industrial companies ,Industrieunternehmen ,digitalisation projects ,Priorisierung ,decision-making aid ,Vorgehensmodell ,prioritisation - Abstract
Zahlreiche Unternehmen stellen sich die Frage nach einer zielgerichteten und praktikablen Auseinandersetzung mit den neuesten Entwicklungen im Bereich der Digitalisierung, um dabei aufkommende Chancen effektiv zu nutzen und bestehende Risiken zu verringern. Produzierende Unternehmen müssen bereit sein, sich gegenwärtig und in Zukunft, Herausforderungen wie der fortwährenden Integration von Daten in Wertschöpfungsnetzwerken, der Entwicklung datengetriebener Systeme und Geschäftsmodelle oder auch der Entscheidungsfindung zur Investition in Effizienzsteigernde Digitalisierungsprojekte - zu stellen. Daher fließt das Thema der Digitalisierung immer stärker auch in die Investitionsentscheidungen mit ein, was zu einem weiteren Entwicklungssprung führt. Die Analyse des State-of-the-Art und Erkenntnisse aus der industriellen Praxis zeigen, dass es trotz der zahlreichen Vorteile, welche sich durch die Digitalisierung ergeben, an operationalisierten Ansätzen für die Umsetzung einer transparenten Bewertung und geeigneten Priorisierung von Digitalisierungsprojekten in produzierenden Unternehmen mangelt. Das Ziel dieser wissenschaftlichen Arbeit liegt darin, geeignete Faktoren zur Bewertung von Digitalisierungsprojekten zu identifizieren und aufbauend auf dieser Recherche ein Modell, sowie eine Methodik zur Priorisierung der Projekte zur Verfügung zu stellen. Das Resultat der Arbeit ist ein aus fünf Einzelschritten bestehendes Vorgehensmodell, welches eine Unterstützung zur Priorisierung von Digitalisierungsprojekten aus einemverfügbaren Portfolio ermöglicht. Die Evaluierungsunterstützung wird durch (i) die Prüfung und Einordnung des digitalen Reifegrades initiiert und um (ii) eine Abhängigkeitsanalyse interner Projekte erweitert. Im Anschluss können (iii) die Erwartungen an das Projekt in Form von Kennzahlen qualitativ bewertet und (iv)abgeleitete Benefits generiert werden, welche qualitative Entscheidungsunterstützungen für den Anwender bieten. Um auch auf die gegenwärtigen Risiken bei der Einführung von Digitalisierungsprojekten aufmerksam zu machen, erfolgt in der letzten Stufe (v) eine Risikoanalyse. Eine Fallstudie demonstriert die Anwendbarkeit der entwickelten Methoden und Werkzeuge des Vorgehensmodells. Aus Anwendungssicht tragen neben der guten Anwendungssystematik vor allem die Ausgabe der Handlungsempfehlungen je Stufe sowie die generierten Benefits und die damit ermöglichte Priorisierung von Digitalisierungsprojekten, zu einer effizienteren strategischen Investitionsplanung bei., Many companies face the challenge of dealing with the latest developments in the field of digitalisation in a focused and practical way in order to effectively utilise emerging opportunities and mitigate existing risks. Manufacturing companies must be prepared to face challenges such as the continuous integration of data in value creation networks, the development of data-driven systems and business models or the decision-making process for investing in efficiency-enhancing digitisation projects -now and in the future. As a result, the topic of digitalisation is increasingly influencing investment decisions, leading to a further leap in development.Despite the numerous advantages of digitalisation, the analysis of the state of the art and findings from industrial practice reveal that there is a lack of operationalisedapproaches for the implementation of a transparent evaluation and appropriate prioritisation of digitalisation projects in manufacturing companies.The objective of this scientific work is to identify suitable factors for evaluating digitalisation projects and based on this research, to provide a model as well as a methodology for prioritising projects.The result of the work is a procedure model consisting of five individual stages, which provides assistance in prioritising digitalisation projects from an available portfolio. The evaluation support is initiated by (i) the examination and classification of the digitalmaturity level and extended by (ii) a dependency analysis of internal projects.Subsequently, (iii) the project expectations can be evaluated qualitatively in the form of key figures and (iv) benefits can be generated, which provide qualitative decision support for the user. The final stage (v) involves a risk analysis to highlight the current risks associated with the introduction of digitalisation projects.The applicability of the developed methods and tools of the process model are demonstrated in a case study. From the perspective of the application, alongside the good application system, the output of the recommendations for actions for each stage,as well as the generated benefits and the resulting prioritisation of digitalisationprojects, contribute to more efficient strategic investment planning
- Published
- 2022
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33. Welche Forschungsfragen stellen sich Hausärztinnen und Hausärzte, und wie priorisieren sie diese?
- Author
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Poggenburg, Stephanie, Schirgi, Julia, Horvath, Karl, Avian, Alexander, Orso, Michael, and Siebenhofer, Andrea
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- 2019
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34. Bevorrechtigung von Einsatzfahrzeugen mittels einer dezentralen LSA-Steuerung
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Ruppe, Sten and Nippold, Ronald
- Subjects
Bevorrechtigung ,CAM ,Feuerwehr ,digitales Blaulicht ,Priorisierung ,dezentrale Bevorrechtigung ,SIRENE ,SEF ,RSU ,Referenzstrecke ,LTE ,SUMO ,LSA ,V2X ,AIM-Braunschweig ,Car2X ,Lichtsignalanlage - Published
- 2021
35. Priorisierung oder Rationierung in der Onkologie?
- Author
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Knoepffler, N.
- Abstract
Copyright of Der Onkologe is the property of Springer Nature and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
- Published
- 2015
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36. Priorisierung von präventiven Leistungen.
- Author
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Salzmann, D. and Diederich, A.
- Abstract
Copyright of Prävention und Gesundheitsförderung is the property of Springer Nature and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
- Published
- 2015
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37. Wireless Networking in Future Factories: Protocol Design and Evaluation Strategies
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Scheuermann, Björn, Heijenk, Geert, Wolf, Lars, Naumann, Roman, Scheuermann, Björn, Heijenk, Geert, Wolf, Lars, and Naumann, Roman
- Abstract
Industrie-4.0 bringt eine wachsende Nachfrage an Netzwerkprotokollen mit sich, die es erlauben, Informationen vom Produktionsprozess einzelner Maschinen zu erfassen und verfügbar zu machen. Drahtlose Übertragung erfüllt hierbei die für industrielle Anwendungen benötigte Flexibilität, kann in herausfordernden Industrieumgebungen aber nicht immer zeitnahe und zuverlässige Übertragung gewährleisten. Die Beiträge dieser Arbeit behandeln schwerpunktmäßig Protokollentwurf und Protokollevaluation für industrielle Anwendungsfälle. Zunächst identifizieren wir Anforderungen für den industriellen Anwendungsfall und leiten daraus konkrete Entwufskriterien ab, die Protokolle erfüllen sollten. Anschließend schlagen wir Protokollmechanismen vor, die jene Entwurfskriterien für unterschiedliche Arten von Protokollen umsetzen, und die in verschiedenem Maße kompatibel zu existierenden Netzwerken und existierender Hardware sind: Wir zeigen, wie anwendungsfallspezifische Priorisierung von Netzwerkdaten dabei hilft, zuverlässige Übertragung auch unter starken Störeinflüssen zu gewährleisten, indem zunächst eine akkurate Vorschau von Prozessinformationen übertragen wird. Für deren Fehler leiten wir präziser Schranken her. Ferner zeigen wir, dass die Fairness zwischen einzelnen Maschinen durch Veränderung von Warteschlangen verbessert werden kann, wobei hier ein Teil der Algorithmen von Knoten innerhalb des Netzwerks durchgeführt wird. Ferner zeigen wir, wie Network-Coding zu unserem Anwendungsfall beitragen kann, indem wir spezialisierte Kodierungs- und Dekodierungsverfahren einführen. Zuletzt stellen wir eine neuartige Softwarearchitektur und Evaluationstechnik vor, die es erlaubt, potentiell proprietäre Protokollimplementierungen innerhalb moderner diskreter Ereignissimulatoren zu verwenden. Wir zeigen, dass unser vorgeschlagener Ansatz ausreichend performant für praktische Anwendungen ist und, darüber hinaus, die Validität von Evaluationsergebnissen gegenüber existierenden Ansätzen ver, As smart factory trends gain momentum, there is a growing need for robust information transmission protocols that make available sensor information gathered by individual machines. Wireless transmission provides the required flexibility for industry adoption but poses challenges for timely and reliable information delivery in challenging industrial environments. This work focuses on to protocol design and evaluation aspects for industrial applications. We first introduce the industrial use case, identify requirements and derive concrete design principles that protocols should implement. We then propose mechanisms that implement these principles for different types of protocols, which retain compatibility with existing networks and hardware to varying degrees: we show that use-case tailored prioritization at the source is a powerful tool to implement robustness against challenged connectivity by conveying an accurate preview of information from the production process. We also derive precise bounds for the quality of that preview. Moving parts of the computational work into the network, we show that reordering queues in accordance with our prioritization scheme improves fairness among machines. We also demonstrate that network coding can benefit our use case by introducing specialized encoding and decoding mechanisms. Last, we propose a novel architecture and evaluation techniques that allows incorporating possibly proprietary networking protocol implementations with modern discrete event network simulators, rendering, among others, the adaption of protocols to specific industrial use cases more cost efficient. We demonstrate that our approach provides sufficient performance and improves the validity of evaluation results over the state of the art.
- Published
- 2020
38. [Triage recommendations of the specialist societies : Background, summary and comments]
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Jochen, Dutzmann and Andrej, Michalsen
- Subjects
Prioritization ,Critical Care ,Leitlinien ,Pandemic ,SARS-CoV-2 ,SARS-CoV‑2 ,Pandemie ,Priorisierung ,COVID-19 ,Humans ,Corona ,Triage ,Pandemics - Abstract
Triage decisions are concerned with the distribution of limited resources in times of crises, which is why the term is normally used in war and catastrophe scenarios. Under the leadership of the Academy for Ethics in Medicine (AEM) and the German Interdisciplinary Association for Intensive Care and Emergency Medicine (DIVI), intensive care physicians from nine specialist societies together with representatives from medical ethics and jurisprudence elaborated clinical and ethical recommendations on "necision on the allocation of intensive medical care resources in the context of the COVID-19 pandemic". These recommendations were published online in a first version on 26 March 2020 and comments were requested. After a critical consideration of the comments a second version was published on 16 April 2020. In the currently occurring second wave of the COVID-19 pandemic, the question of triage now threatens to become acute.Bei Triage-Entscheidungen handelt es sich um die Verteilung knapper Ressourcen in Krisenzeiten weshalb der Begriff üblicherweise in Kriegs- und Katastrophenszenarien verwendet wird. Unter Federführung der Akademie für Ethik in der Medizin e. V. (AEM) und der Deutschen Interdisziplinären Vereinigung für Intensiv- und Notfallmedizin (DIVI) erarbeiten Intensivmediziner von 9 Fachgesellschaften gemeinsam mit Vertretern aus Medizinethik und Jurisprudenz klinisch-ethische Empfehlungen zur „Entscheidung über die Zuteilung intensivmedizinischer Ressourcen im Kontext der COVID-19-Pandemie“, die in einer ersten Version am 26.03.2020 online veröffentlicht und zur Diskussion gestellt und nach kritischer Einarbeitung der Kommentare am 16.04.2020 in einer zweiten Version veröffentlicht werden. In der nun stattfindenden zweiten Welle der COVID-19-Pandemie droht die Triage-Frage, akut zu werden.
- Published
- 2021
39. Ein Entscheidungsunterstützungssystem zur Priorisierung ungeplanter Stillstände für eine ausbringungsoptimierte Durchführung reaktiver sowie proaktiver Instandhaltungsmaßnahmen
- Author
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Hegemann, Michael and Nickel, S.
- Subjects
Prioritization ,online optimization with lookahead ,decision support system ,downtimes ,Economics ,Priorisierung ,breakdowns ,Simulationsbasiertes Optimierungssystem ,Prädiktive Instandhaltung ,Entscheidungsunterstützungssystem ,Online-Optimierung mit Lookahead ,predictive maintenance ,Stillstände ,ddc:330 ,simulation-based optimization system - Abstract
Während der geplanten Betriebszeit eintretende Stillstände führen bei hoch ausgelasteten Produktionssystemen zu hohen Produktionsverlusten. Komplexe Produktionssysteme, wie die in dieser Arbeit betrachteten Fließfertigungssysteme, bestehen meistens aus einer großen Anzahl unterschiedlicher Produktionsressourcen, wobei die Möglichkeit besteht, dass zeitgleich Stillstände an mehreren Produktionsressourcen anliegen. Da in der Praxis die Anzahl an Produktionsmitarbeitern, die zur Instandsetzung der Produktionsressourcen zur Verfügung stehen, oftmals begrenzt ist, können durch eine objektive Priorisierung der anliegenden Stillstände nach ihrer jeweiligen Auswirkung auf das Produktionssystem die Reaktionszeit auf die schwerwiegendsten Stillstände reduziert und Produktionsverluste aufgrund vermeidbarer Wartezeiten minimiert werden. Die für die Priorisierungsentscheidung verwendeten Daten beziehen sich dabei häufig auf einen historischen Zeitraum oder aber auf den aktuellen Zustand des Fließfertigungssystems. Allerdings können zum Entscheidungszeitpunkt auch Informationen über zukünftig eintretende geplante Stillstandzeiten vorliegen. Diese Stillstandzeiten resultieren dabei nicht nur aus anstehenden präventiven Instandhaltungsmaßnahmen, sondern auch aus der Anwendung einer zustandsorientierten vorausschauenden Instandhaltungsstrategie. Der Gegenstand dieser Arbeit ist daher die Entwicklung eines operativen Entscheidungsunterstützungssystems, welches den Produktionsmitarbeitern eine objektiv ermittelte Priorisierungsreihenfolge ungeplant eingetretener Stillstände in komplexen Fließfertigungssystemen zur Verfügung stellt. Neben den zum Entscheidungszeitpunkt anliegenden, zu priorisierenden Stillständen werden dabei auch Informationen über zukünftig eintretende geplante Stillstandzeiten in Form eines Lookahead in die Priorisierungsentscheidung mit einbezogen. Im ersten Teil der Arbeit wird der Zusammenhang zwischen der Priorisierung ungeplanter Stillstände und der Auswirkung zukünftig eintretender geplanter Stillstandzeiten hergeleitet und es wird aufgezeigt, wie durch die Priorisierung die Auswirkungen geplanter Stillstände proaktiv vermindert werden kann. Dabei wird die Priorisierung als Reihenfolgenoptimierungsproblem formuliert, welches zunächst als reines Online-Optimierungsproblem betrachtet wird. Für die Bestimmung der Zielfunktionswerte wird sowohl eine simulationsbasierte Vorgehensweise in Form eines simulationsbasierten Optimierungssystems als auch eine analytische Vorgehensweise hergeleitet. Aufbauend auf den gewonnenen Erkenntnissen über die Wirkzusammenhänge bei der Priorisierung von Stillständen wird das Grundproblem einer Priorisierung ungeplanter Stillstände durch die Berücksichtigung geplanter Stillstandzeiten erweitert und das Reihenfolgenoptimierungsproblem als Online-Optimierungsproblem mit Lookahead aufgefasst. Schließlich wird eine simulationsbasierte Vorgehensweise vorgestellt, mit der eine Ermittlung der Priorisierungsreihenfolge mit Lookahead möglich ist. Die Umsetzung dieser Vorgehensweisen in Form eines Entscheidungsunterstützungssystems in eine Simulationsumgebung ermöglicht im zweiten Teil dieser Arbeit die Untersuchung des Mehrwerts einer Priorisierung mit Lookahead. Dabei zeigen die Ergebnisse zweier Simulationsstudien, dass durch die Einbeziehung zukünftig eintretender geplanter Stillstandzeiten in die Entscheidungsfindung das Auftreten momentaner Engpässe durch geplante Stillstände verringert werden kann, wodurch schließlich ein signifikanter Mehrwert gegenüber einer Priorisierung ohne Lookahead feststellbar ist.
- Published
- 2021
40. Beschluss und Wissenschaftliche Begründung der Ständigen Impfkommission (STIKO) für die COVID-19-Impfempfehlung
- Author
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Vygen-Bonnet, Sabine, Koch, Judith, Bogdan, Christian, Harder, Thomas, Heininger, Ulrich, Kling, Kerstin, Littmann, Martina, Meerpohl, Joerg, Meyer, Heidi, Mertens, Thomas, Schmid-Küpke, Nora, Scholz, Stefan, Terhardt, Martin, Treskova-Schwarzbach, Marina, Überla, Klaus, van der Sande, Marianne, Wichmann, Ole, Wicker, Sabine, Wiedermann, Ursula, Wild, Verina, and von Kries, Rüdiger
- Subjects
vulnerable Personen ,STIKO ,Impfempfehlung ,Priorisierung ,COVID-19 ,ddc:610 ,610 Medizin und Gesundheit - Abstract
Die im Epidemiologischen Bulletin 2/2021 veröffentlichte Empfehlung tritt in Kraft, sobald ein erster Impfstoff zum Schutz vor COVID-19 zugelassen und in Deutschland verfügbar ist. Aufgrund begrenzter Impfstoffverfügbarkeit soll die Impfung zunächst nur Personengruppen angeboten werden, die ein besonders hohes Risiko für schwere oder tödliche Verläufe einer COVID-19-Erkrankung haben oder die beruflich entweder besonders exponiert sind oder engen Kontakt zu vulnerablen Personengruppen haben. Diese STIKO-Empfehlung setzt sich aus der allgemeinen Impfempfehlung und einer Empfehlung zur Priorisierung zusammen. Die Priorisierungsempfehlung hat nur solange Gültigkeit, bis genügend Impfstoff verfügbar ist. Mittelfristig ist es das Ziel, allen Menschen einen gleichberechtigten Zugang zu einer Impfung gegen COVID-19 anbieten zu können.
- Published
- 2020
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41. Stellungnahme der Ständigen Impfkommission zu einer künftigen Impfung gegen COVID-19
- Author
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Robert Koch-Institut and STIKO
- Subjects
Ethik ,STIKO ,Priorisierung ,COVID-19 ,ddc:610 ,610 Medizin und Gesundheit ,Nutzen-Risiko - Abstract
In Deutschland hat die STIKO den gesetzlichen Auftrag, Empfehlungen zu Impfungen und Impfstrategien zu entwickeln und auszusprechen. Dieses Mandat besteht auch während einer Pandemie. Bei vermutlich limitierten Impfstoffmengen gehört dazu auch die Entwicklung von Empfehlungen, wie die verfügbaren Bestände mit dem bestmöglichen Nutzen für die Bevölkerung eingesetzt werden können (Priorisierung). Ziel der im Epidemiologischen Bulletin 35/2020 veröffentlichten Stellungnahme der STIKO ist es zu erläutern, wie die STIKO (a) die in ihrer SOP beschriebenen Kriterien der Evidenz-basierten Nutzen-Risiko-Abwägung bei der COVID-19-Impfung umsetzen und (b) auch ethische Aspekte bei der Priorisierung berücksichtigen wird.
- Published
- 2020
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42. [Urology in the corona-virus pandemic-a guideline 4/20]
- Author
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M C, Kriegmair, K F, Kowalewski, B, Lange, A, Heininger, T, Speck, H, Haas, and M S, Michel
- Subjects
Prioritization ,SARS-CoV-2 ,Urology ,Pneumonia, Viral ,Übersichten ,Priorisierung ,COVID-19 ,Patientenversorgung ,Reallocation ,Patient care ,Umverteilung ,Disease Outbreaks ,Coronavirus ,Betacoronavirus ,Practice Guidelines as Topic ,Dringliche Operationen ,Humans ,Coronavirus Infections ,Urgent surgery ,Pandemics - Abstract
The coronavirus pandemic is a major challenge for healthcare systems worldwide. For urology, the expansion of the health-care structures for the treatment of patients suffering from COVID-19 should be supported as best as possible. At the same time, one should aim to ensure adequate care for urological emergencies and urgent urological treatments as far as possible, even during the pandemic. For this, patients must be prioritized individually, alternative therapy concepts must be considered and regional and supraregional cooperation must be used. Outpatient departments are of great importance in the care, examination and coordination of urological emergencies and urgent treatment. Urological clinics must prepare themselves to perform urgent operations and interventions on SARS-CoV‑2-positive patients. Here, the creation of a separate, appropriately equipped emergency operating room to perform operations and interventions on SARS-CoV‑2 patients should be considered. Furthermore strictly defined hygiene measures to protect employees in various clinical scenarios should be set up.
- Published
- 2020
43. Rechtsfragen der Ressourcenzuteilung in der COVID-19-Pandemie – Zwischen Utilitarismus und Lebenswertindifferenz
- Author
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Fabian Simon Frielitz, Alexander Katalinic, Joachim Hübner, and Denis M. Schewe
- Subjects
Value (ethics) ,Pulmonary and Respiratory Medicine ,Value of Life ,Legislation, Medical ,Decision Making ,Pneumonia, Viral ,Legislation ,Resource Allocation ,03 medical and health sciences ,Betacoronavirus ,0302 clinical medicine ,COVID-19-Pandemie ,Cost of Illness ,Intensive care ,Political science ,Germany ,Physicians ,Utilitarianism ,Standpunkt ,Humans ,Ethics, Medical ,law ,Pandemics ,rechtfertigende Pflichtenkollision ,Law and economics ,intensive care ,030222 orthopedics ,SARS-CoV-2 ,Freedom of choice ,Priorisierung ,COVID-19 ,030229 sport sciences ,prioritization ,General Medicine ,COVID 19 pandemic ,Value of life ,Normative ,Behandlungspflicht ,utilitarism ,Coronavirus Infections ,Delivery of Health Care ,Medical ethics - Abstract
The COVID-19 pandemic poses unprecedented challenges for the German health care system. What is already the case in some other countries, may occur in Germany in the near future also: Faced with limited ICU resources, doctors will be forced to decide which patients to treat and which to let die. This paper examines the legal implications of such decisions. It takes up arguments from the general discussion on prioritization in medicine. A constitutional hurdle for the application of utilitarian criteria (in particular patients’ age or social role) comes from the principle that every human life is of equal value and must not be traded off against others (“life value indifference”). However, the limits that the Grundgesetz (German Basic Law) sets for state actions do not apply directly to doctors. According to the Musterberufsordnung (professional code of conduct), doctors act based on their conscience and the requirements of medical ethics and humanity. The implications of this normative standard for the prioritizing in an exceptional situation as the COVID 19 pandemic have not been sufficiently clarified. This uncertainty leads to emotional and moral burdens for doctors. The authors conclude that the German law grants a limited freedom of choice that allows physicians to apply utilitarian criteria in addition to purely medical decision algorithms.
- Published
- 2020
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44. The association of cognitive flexibility with prioritization and gait: A cross-sectional cohort study in healthy older adults
- Author
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Hobert, Markus Alexander and Maetzler, Walter (Prof. Dr.)
- Subjects
TREND-Studie ,Priorisierung ,prioritization ,Gehen ,executive functions ,gait ,Geriatrie , Motorik , Kognition ,Kognitive Flexibilität ,motor-cognitive interaction ,cognitive flexibility ,wearables ,Quantitative Ganganalyse ,dual task ,Dual Tasking ,quantitative gait analysis ,Exekutive Funktionen ,TREND study - Abstract
In den letzten Jahren konnte gezeigt werden, dass es eine supraspinale Kontrolle des Gehens gibt. Dieses Netzwerk umfasst neben motorischen Hirnarealen vor allem auch kognitive und limbische Strukturen und deren Projektionen. Dieses supraspinale Netzwerk hat einen wichtigen Einfluss v.a. auf das Verhalten während des Gehens z.B. in Dual Task Situationen. Dual Task Situationen sind sehr alltagsrelevant, da sie häufig vorkommen, z.B. in Form von Sprechen während des Gehens. Defizite in der Dual Task Fähigkeit beeinflussen die Qualität des Gehens und können z.B. zu Stürzen führen. Diese Defizite begründen sich wahrscheinlich auf Störungen der exekutiven Funktionen, wie z.B. kognitive Flexibilität, da diese eine wichtige Rolle in der Steuerung von Dual Task Verhalten spielen. Diese Arbeit besteht aus und diskutiert zwei Publikationen, die sich mit der Assoziation von kognitiver Flexibilität und Priorisierung, sowie kognitiver Flexibilität und quantitativ erhobenen Gangparametern und deren Anpassung bei Dual Task Aufgaben beim Gehen befassen. Für beide Publikationen wurden über 660 gesunde Probanden zwischen 50 und 80 Jahren mit einem Assessment untersucht, das aus vier Single Task Aufgaben (Subtrahieren, Durchführen einer Ankreuzaufgabe, Gehen mit normaler Gehgeschwindigkeit und Gehen mit schneller Gehgeschwindigkeit) und zwei Dual Task Aufgaben (Gehen mit schneller Gehgeschwindigkeit mit gleichzeitigem Durchführen der Ankreuzaufgabe und Gehen mit schneller Gehgeschwindigkeit mit gleichzeitigem Subtrahieren) bestand. Als Maß der kognitiven Flexibilität wurde der Trail Making Test (TMT) durchgeführt. In Publikation 1 wurden die Dual Task Kosten berechnet, die die Leistungsverschlechterung in einer Aufgabe unter Dual Task im Vergleich zur Durchführung der gleichen Aufgabe unter Single Task Bedingungen beschreiben. Die Dual Task Kosten der einzelnen Aufgaben wurden zwischen dem Tertil der Probanden mit der besten und dem Tertil mit der schlechtesten Leistung im TMT verglichen. Es zeigte sich, dass die Probanden mit schlechterer Leistung im TMT die kognitive Aufgabe und nicht das Gehen in der Dual Task Aufgabe Gehen mit schneller Gehgeschwindigkeit mit gleichzeitigem Subtrahieren priorisierten. Die Probanden mit besserer Leistung im TMT hingegen priorisierten die motorische Aufgabe gegenüber dem Subtrahieren. Dies weist auf eine Assoziation zwischen kognitiver Flexibilität und Priorisierung hin. In Publikation 2 wurden quantitative Gangparameter, die mittels eines tragbaren Bewegungssensors erhoben wurden, mit dem Ergebnis des TMT korreliert. Es zeigte sich, dass je schwerer die Gangaufgabe war, desto mehr Gangparameter signifikant mit dem TMT korreliert waren. Die stärkste Korrelation mit dem TMT wurde für den Parameter Gehgeschwindigkeit unter der Aufgabe Gehen mit schneller Gehgeschwindigkeit mit gleichzeitigem Subtrahieren gefunden. Dies unterstützt frühere Arbeiten die der Gehgeschwindigkeit eine hohe Relevanz in der Beschreibung von kognitiven Defiziten zugeordnet haben. Allerdings handelt es ich dabei um einen recht unspezifischen Marker. Zusätzlich wurden die Muster der Veränderungen der einzelnen Gangparameter über die Single Task Aufgabe Gehen mit schneller Gehgeschwindigkeit und die Dual Task Aufgaben Gehen mit schneller Gehgeschwindigkeit mit gleichzeitigem Durchführen der Ankreuzaufgabe und Gehen mit schneller Gehgeschwindigkeit mit gleichzeitigem Subtrahieren zwischen den guten und schlechten Tertial im TMT verglichen. Hierbei zeigten sich unterschiedliche Muster in den Parametern für Gangvariabilität, Gangregularität, und Gangasymmetrie. Die Probanden mit besserer kognitiver Flexibilität scheinen die Strategien zwischen den Aufgaben gewechselt, bzw. an die Aufgaben angepasst zu haben, was die Probanden mit schlechterer kognitiver Flexibilität nur eingeschränkt machten. Zusammengefasst deuten die Ergebnisse darauf hin, dass kognitive Flexibilität wichtig für das Gehen bei älteren Leuten ist und Probanden mit einer schlechteren kognitiven Flexibilität durchaus Probleme haben könnten, das Gehen an herausfordernde Geh-Bedingungen anzupassen. Die Ergebnisse beider Studien zusammen weisen darauf hin, dass kognitive Flexibilität sehr wichtig für das Gehen unter herausfordernden Geh-Situationen ist, wie z.B. Dual Tasking. Unsere Daten weisen auch darauf hin, dass Priorisierung und Adaptationsfähigkeit des Gehens Teil eines komplexen Netzwerkes zwischen Defiziten in kognitiver Flexibilität und Stürzen sind. Es liegt daher nahe, dass Defizite in der Priorisierung und der Anpassung des Gehens an situative Erfordernisse, mögliche und wichtige Mechanismen hierfür sein könnten. Dies sollte jedoch in weiteren Studien gezielt untersucht werden. In recent years, it has been shown that there is a supraspinal network for the control of gait. It consists of motor, cognitive and limbic structures and their projections. These supraspinal networks have an important influence on walking behaviour, e.g., in dual tasking situations. Dual tasking situations are very relevant in everyday life, because they occur very often, e.g. when talking while walking. Deficits in dual tasking can lead to impaired walking and falls. These deficits are most likely driven by deficits in executive functions, such as cognitive flexibility, as they play a particularly important role in the control of dual tasking behaviour. This thesis presents and discusses two publications about the association of cognitive flexibility and prioritization, as well as the association of cognitive flexibility and quantitative gait parameters and their adaptation to dual tasking conditions. In both publications, more than 660 healthy older people, aged between 50 and 80 years, were assessed using four single task conditions (subtracting, checking boxes, walking at convenient speed and walking at fast speed) and two dual task conditions (walking at fast speed with checking boxes and walking at fast speed with subtracting serial 7s). As a measure of cognitive flexibility, the Trail Making Test (TMT) was performed. In publication 1, dual task costs (i.e., the percent decline of task performance under dual tasking compared to single tasking) were calculated. The dual task cost of each task was compared between the tertile of participants with the best (good TMT performers) and of the tertile with the worst (poor TMT performers) performance in the TMT. Under the dual tasking walking while subtracting serial 7s condition, good TMT performers prioritized walking over subtracting. Conversely, poor TMT performers prioritized the subtracting task over walking. These results suggested an association of cognitive flexibility and prioritization. In publication 2, quantitative gait parameters, collected with a wearable sensor-unit, were correlated with performance of the TMT. We found that a higher number of gait parameters were significantly correlated with the TMT when the gait task was more challenging. The strongest correlation was found for walking speed in the dual task walking while subtracting serial 7s condition. This indicates that gait speed is an important gait parameter for the investigation of the association of cognitive flexibility with gait, although the parameter is obviously unspecific. In addition, patterns of differences of gait parameters across the conditions of single task walking at fast speed and dual task walking while checking boxes and dual task walking while subtracting serial 7s were compared between good and poor TMT performers. Here, we found different patterns across conditions in the parameters gait variability, phase coordination index, and gait asymmetry. Subjects with good cognitive flexibility seem to switch or adapt strategies between tasks, while participants with poorer cognitive flexibility have limited resources for these adaptations. The findings of this analysis also suggest that cognitive flexibility is important for walking in older adults, and people with poor cognitive flexibility have deficits in adapting walking to challenging walking conditions. The results of both studies suggest that cognitive flexibility is an important contributor to safe walking, especially under challenging walking conditions, e.g., dual tasking. We hypothesize that prioritization and adaptation mechanisms of gait are parts of a complex interaction network between cognitive flexibility (deficits) and falls. This should be investigated in more detail in further studies.
- Published
- 2020
45. Identifikation von Einsatzmöglichkeiten für die Anwendung von Cooperative Intelligent Transport Systems für die Optimierung des öffentlichen Personennahverkehrs in Wien
- Author
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Winterstein, Gerald
- Subjects
Prioritization ,C-ITS ,Straßenbahn ,Priorisierung ,Verkehrslichtsignalanlage ,Public Transport ,Öffentlicher Personennahverkehr ,Traffic Light ,Tramway ,Bus ,Wiener Linien ,RBL ,Vienna ,Wien - Abstract
Ziel dieser Diplomarbeit ist es, Einsatzmöglichkeiten von Cooperative Intelligent Transport Systems (C-ITS) an Kreuzungen mit Verkehrslichtsignalanlagen (VLSA) zu identifizieren, um den öffentlichen Personennahverkehr (ÖPNV) in Wien zu verbessern. C-ITS ist eine Technologie die alle Verkehrsteilnehmer*innen miteinander verknüpfen kann und bietet ein großes Repertoire an unterschiedlichsten Anwendungsmöglichkeiten. Davon werden drei ausgewählt, die zu einer Optimierung des ÖPNV’s beitragen sollen. Anschließend erfolgt ein Screening der potenziell in Frage kommenden Kreuzungen in Wien, zur Identifikation von Örtlichkeiten an denen diese Anwendungen sinnvoll eingesetzt werden können. Dabei geht es nicht nur darum, alle Anwendungen an einer Kreuzung anzuwenden, sondern auch die Einsatzmöglichkeit verschiedener Kombinationen und Einzelfälle aufzuzeigen. Die Suche nach geeigneten VLSAn ist durchaus schwierig, da gewisse Bedingungen erfüllt sein müssen, um den Einsatz von C-ITS zu rechtfertigen. Weiters ist die bestehende Infrastruktur für den ÖPNV an VLSAn (Vorsignal, Abfertigungssignal, etc.) in Wien bereits gut ausgebaut, sodass hier teilweise wenig zusätzliches Verbesserungspotential gegeben ist. Zusammenfassend kann gesagt werden, das C-ITS an den, im Zuge dieser Arbeit ausgewählten Beispielen, zu einer Verbesserung für den ÖPNV beitragen kann. Weiters wird aufgezeigt, welche Voraussetzungen vorhanden sein müssen, um C-ITS sinnvoll einsetzen zu können. Es ist durchaus möglich, dass der ÖPNV an manchen Kreuzungen gar keine Verbesserungen mehr benötigt, womit C‐ITS in diesem Fall nicht zwingend eingesetzt werden muss. Daher gilt es für eine Stadt genau zu prüfen, wo und weshalb sie C-ITS einsetzen möchte. Startet man mit der Implementierung von C-ITS, so hat man (zumindest in der Transitionsphase) zwei verschiedene Systeme parallel laufen. Dies führt für eine gewisse Zeit zu Mehrkosten, daher muss dieser Schritt sehr gut durchdacht sein., The aim of this diploma thesis is to identify possible applications of Cooperative Intelligent Transport Systems (C-ITS) at intersections with traffic lights in order to improve public transport in Vienna. C-ITS is a technology that can link all traffic participants and offers a large repertoire of different applications. Three of them are selected to contribute to an optimization of the public transport system. Subsequently, a screening of the potentially relevant intersections in Vienna will be carried out to identify locations where these applications can be used effectively. The aim is not only to apply all applications at an intersection, but also to show the possible use of different combinations and individual cases. The screening to identify suitable traffic lights is quite difficult, since certain conditions must be fulfilled to justify the use of C-ITS. However, the existing infrastructure for public transport at traffic lights (approach signal, dispatch signal, etc.) in Vienna is already well developed, so that there is little additional potential for improvement.In summary, it can be said that C-ITS can contribute to an improvement of the public transport system based on the examples selected in the course of this work. Furthermore, it is shown which prerequisites must be present in order to use C-ITS in a meaningful way. It is quite possible that public transport does not need any improvements at some intersections, so that C ITS does not necessarily have to be used in this case. Therefore, it is important for a city to examine exactly where and why it wants to use C-ITS. If one starts with the implementation of C-ITS, one has (at least in the transition phase) two different systems running in parallel. This leads to additional costs for a certain period of time, so this step must be very well thought out.
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- 2020
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46. Gerechte Rationierung und die Rolle der Ökonomie.
- Author
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Prenzler, A.
- Subjects
- *
HEALTH services accessibility , *MEDICAL care , *HEALTH care rationing , *MEDICAL economics , *ECONOMISTS - Abstract
For several years academic disciplines have discussed the potential conflict between scarcity of funding and fair health care. This review article shows the necessity of involving economic scientists in this discussion as well as their contribution to rationalisation, prioritisation and rationing of health care services. Thereby, it becomes clear that rationing and justice are not a contradiction per se. The interdisciplinary discussion in Germany needs less disciplinary egotism and more willingness to seek solutions and compromises. In this context the procedures followed in other countries can serve as examples. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
- Published
- 2012
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47. Implizite versus explizite Rationierung von Gesundheitsleistungen.
- Author
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Breyer, F.
- Abstract
Copyright of Bundesgesundheitsblatt - Gesundheitsforschung - Gesundheitsschutz is the property of Springer Nature and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
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- 2012
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48. Einstellungen zur altersbedingten Rationierung von Gesundheitsleistungen: Ergebnisse einer Analyse in Deutschland und Österreich.
- Author
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Esslinger, Adelheid Susanne, Meier, Florian, Roller-Wirnsberger, Regina E., and Heppner, Hans Jürgen
- Abstract
Copyright of Wiener Klinische Wochenschrift is the property of Springer Nature and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
- Published
- 2011
- Full Text
- View/download PDF
49. Haben wir ein Recht auf Gesundheit?
- Author
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Huster, S.
- Abstract
Copyright of Der Onkologe is the property of Springer Nature and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
- Published
- 2011
- Full Text
- View/download PDF
50. PräfCheck: Patientenzentrierte Behandlungsplanung mit älteren multimorbiden Patienten.
- Author
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Voigt, I., Wrede, J., Diederichs-Egidi, H., Dierks, M.-L., Hummers-Pradier, E., and Junius-Walker, U.
- Abstract
Copyright of Zeitschrift für Gerontologie und Geriatrie is the property of Springer Nature and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
- Published
- 2010
- Full Text
- View/download PDF
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