Stranzinger, J, Kozak, A, Schilgen, B, Paris, D, Nießen, T, Schmidt, L, Wille, A, Wagner, NL, Nienhaus, A, Stranzinger, J, Kozak, A, Schilgen, B, Paris, D, Nießen, T, Schmidt, L, Wille, A, Wagner, NL, and Nienhaus, A
Background: Close contact with asymptomatic children younger than three years is a risk factor for a primary cytomegalovirus (CMV) infection. In pregnant women, such primary infection increases the risk of CMV-induced feto- or embryopathy. Daycare providers have therefore implemented working restrictions for pregnant daycare workers (DCWs) in accordance with legislation and guidelines for maternity protection. However, little is known about the infection risk for DCWs. We therefore compared the prevalence of CMV antibodies of pregnant DCWs to that of female blood donors (BDs).Method: In a secondary data analysis, the prevalence of anti-CMV IgG among pregnant DCWs (N=509) in daycare centers (DCCs) was compared to the prevalence of female first-time BDs (N=14,358) from the greater region of Hamburg, Germany. Data collection took place between 2010 and 2013. The influence of other risk factors such as age, pregnancies and place of residence was evaluated using logistic regression models. Results: The prevalence of CMV antibodies in pregnant DCWs was higher than in female BDs (54.6 vs 41.5%; OR 1.6; 95%CI 1.3-1.9). The subgroup of BDs who had given birth to at least one child and who lived in the city of Hamburg (N=2,591) had a prevalence of CMV antibodies similar to the prevalence in pregnant DCWs (53.9 vs 54.6%; OR 0.9; 95%CI 0.8-1.2). Age, pregnancy history and living in the center of Hamburg were risk factors for CMV infections.Conclusion: The comparison of pregnant DCWs to the best-matching subgroup of female first-time BDs with past pregnancies and living in the city of Hamburg does not indicate an elevated risk of CMV infection among DCWs. However, as two secondary data sets from convenience samples were used, a more detailed investigation of the risk factors other than place of residence, age and maternity was not possible. Therefore, the CMV infection risk in DCWs should be further studied by taking into consideration the potential preventive effect of hygiene, Hintergrund: Enger Kontakt zu asymptomatischen Kindern unter drei Jahren gilt als Risikofaktor für eine primäre Cytomegalievirus (CMV)-Infektion. Eine Primärinfektion während der Schwangerschaft kann zu einer CMV bedingten Feto- und Embryopathie führen. In Übereinstimmung mit dem Mutterschutzgesetz gibt es daher Tätigkeitsbeschränkungen für schwangere Erzieherinnen in Kindertagesstätten (KiTa), die Anti-CMV negativ sind. Bisher ist jedoch wenig über das tatsächliche Infektionsrisiko in KiTas bekannt. Wir haben deshalb die Prävalenz von CMV-Antikörpern bei schwangeren Erzieherinnen mit derjenigen von Blutspenderinnen verglichen.Methoden: In einer Gelegenheitsdatenanalyse wurde die Prävalenz von Anti-CMV IgG bei schwangeren Erzieherinnen von KiTas (N=509) mit derjenigen von neuen Blutspenderinnen (n=14,358) aus Hamburg und Umgebung verglichen. Die Daten wurden zwischen 2010 und 2013 erhoben. Der Einfluss anderer Risikofaktoren wie Alter, Schwangerschaft und Wohnort wurde mittels logistischer Regression überprüft. Ergebnisse: Schwangere Erzieherinnen hatten eine höhere CMV-Antikörper-Prävalenz als Blutspenderinnen (54,6 vs. 41,5%; OR 1,6; 95%CI 1,3-1.9). Blutspenderinnen mit mindestens einem Kind und Wohnort in Hamburg (n=2,591) hatten eine ähnlich hohe Prävalenz wie die Erzieherinnen (53,9 vs. 54,6%; OR 0,9; 95%CI 0,8-1.2). Alter, Schwangerschaften und Wohnort in Hamburg waren Risikofaktoren für eine CMV-Infektion.Schlussfolgerungen: Der Vergleich mit der wahrscheinlich am besten geeigneten Gruppe ergab kein erhöhtes Risiko für CMV-Infektionen bei Erzieherinnen in KiTas. Da jedoch lediglich Gelegenheitsdaten für die sekundäre Datenanalyse verwendet wurden, sollte das Infektionsrisiko für Erzieherinnen unter Berücksichtigung von möglichen Risikofaktoren genauer untersucht werden. Ferner sollte der protektive Effekt von Präventionsmaßnahmen untersucht werden.