1. Investigation of an outbreak of Elizabethkingia meningoseptica on a pediatric intensive care unit
- Author
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Erinmez, M, Büyüktas Manay, A, and Zer, Y
- Subjects
0301 basic medicine ,Elisabethkingia meningoseptica ,030106 microbiology ,030501 epidemiology ,610 Medical sciences ,Medicine ,Microbiology ,Article ,QR1-502 ,nosokomiale Infektionen ,03 medical and health sciences ,Elizabethkingia meningoseptica ,ddc: 610 ,nosocomial infections ,infection control intervention ,Public aspects of medicine ,RA1-1270 ,0305 other medical science ,pediatric intensive care unit ,Pädiatrische Intensivstation ,Intervention zur Infektionskontrolle - Abstract
Objective: This paper reports an Elizabethkingia meningoseptica outbreak on a pediatric intensive care unit with emphasis on investigation of outbreak source, infection control interventions, patient characteristics and comparative antimicrobial susceptibility results. Methods: This was an ambidirectional cohort study conducted in a university hospital 20-bed pediatric intensive care unit. Patient ages ranged from 4 to 11 months, with a median age of 9 months. 83% of the patients had severe underlying conditions. Samples from staff and environmental surfaces were obtained to identify a common source of infection. Antimicrobial susceptibility tests of isolated bacteria were done using the disk diffusion method and the Vitek®2 automated system. Results: Environmental surveillance revealed contamination of the water reservoirs of two different mechanical ventilators. In-vitro antimicrobial susceptibility testing results with two different methods (Vitek®2 and disk diffusion) were coherent for most of the investigated antibiotics, but without coherence for ciprofloxacin and levofloxacin. Resistance was found to the relatively new antibiotics ceftaroline and ceftazidime-avibactam. Conclusions:E. meningoseptica is a significant cause of nosocomial infections, with high mortality especially in children. Investigation of the outbreak source and continuation of intensive infection control precautions are vital to handle E. meningoseptica outbreaks in PICUs. Using quinolones according to testing results of automated AST systems may lead to inadequate treatment and foster the selection of resistant strains., Zielsetzung: Es wird über einen Ausbruch mit Elizabethkingia meningoseptica auf einer pädiatrischen Intensivstation (PICU), die Ausbruchsquelle, das Ausbruchsmanagements, die Patientencharakteristika und die antimikrobielle Empfindlichkeit des Erregers berichtet. Methode: Es handelte sich um eine ambidirektionale Kohortenstudie auf einer pädiatrischen Intensivstation einer Universitätsklinik mit 20 Betten. Das Alter der Patienten betrug 4 bis 11 Monate mit einem mittleren Alter von 9 Monaten. 83% der Patienten hatten schwere Grunderkrankungen. Es wurden Proben vom Personal und von Umgebungsoberflächen genommen, um die Infektionsquelle zu identifizieren. Die antimikrobielle Empfindlichkeit der isolierten Bakterien wurde mittels Agardiffusionstst und parallel mittels Vitek®2 bestimmt. Ergebnisse: Die Umgebungsüberwachung ergab eine Kontamination des Wasserreservoirs von zwei verschiedenen Beatmungsgeräten. Die Ergebnisse der Empfindlichkeitstestung mittels Agardiffusionstest und Vitek®2 stimmten für die meisten Antibiotika mit Ausnahme von Ciprofloxacin und Levofloxacin überein. Resistenzen waren gegen Ceftarolin und Ceftazidim-Avibactam nachweisbar. Schlussfolgerung:E. meningoseptica kann nosokomiale Infektionen mit hoher Mortalität insbesondere bei Kindern verursachen. Die Identifizierung der Ausbruchsquelle und intensive Infektionskontrollmaßnahmen sind entscheidend für die Beherrschung von E. meningoseptica Ausbrüchen auf PICUs. Der Einsatz von Chinolonen kann zu inadäquater Behandlung führen und die Selektion resistenter Stämme begünstige, GMS Hygiene and Infection Control; 16:Doc19
- Published
- 2021
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