4 results on '"Ida Scholz"'
Search Results
2. Suicidal ideation and attempts in adults seeking outpatient psychodynamic psychotherapy
- Author
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Susanne Singer, Luisa Sievers, Ida Scholz, Katherine Taylor, Julian Blanck, and Lena Maier
- Subjects
Clinical Psychology - Abstract
Suicide is an important cause of death in patients with mental health disorders, but little is known about the occurrence of suicidal ideation and attempts in outpatient psychotherapy patients. The aim of this study was to identify the proportion of patients with and correlates of suicidal ideation and attempts in community-based psychotherapy practices. Using 983 applications for reimbursement of psychotherapy from individual patients, reports about suicidal thoughts and suicide attempts were extracted along with demographic, biographic and clinical data. Multivariate logistic regression analysis was used to identify correlates of suicidal ideation and attempts by calculating odds ratios (ORs). Among the patients, 19% presented with suicidal thoughts (11% currently and 8% in the past) and 6% with suicide attempts. Important correlates of suicidal thoughts were male gender (OR 1.7), lower education (OR 1.8), early retirement (OR 2.9), death of a parent when younger than 5 years old (OR 3.3), violence experienced from various people (OR 2.1), self-harm behaviour (OR 7.9) and alcohol misuse (OR 1.7). Suicide attempts were associated with male gender (OR 5.6), lower education (OR 4.2), violence experienced from partner (OR 2.5) or from various people (OR 9.5) and self-harm behaviour (OR 15.0). These results show that the proportion of suicidal patients seeking outpatient psychotherapy is high. It should therefore be a central topic in clinical training. Biographic data such as the loss of a parent at an early age or experiencing violence are associated with who is at increased risk and should be explored in detail.
- Published
- 2022
3. [Is the number of psychotherapy sessions for patients with depression associated with the severity of the disease?]
- Author
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Susanne, Singer, Julian, Blanck, Ida, Scholz, Matthias, Büttner, and Lena, Maier
- Subjects
Psychotherapy ,Depressive Disorder ,Treatment Outcome ,Depression ,Outpatients ,Humans ,Psychotherapy, Psychodynamic - Abstract
This study investigated how the number of sessions for outpatient psychodynamic psychotherapy among patients with depressive disorders is associated with the severity of the disease.From a random sample of 1000 applications for reimbursement of outpatient psychodynamic psychotherapy, we selected those in which a diagnosis of depression with a severity rating (ICD-10 F32 or F33) was coded. The association of levels of depression severity (mild, moderate, and severe) with the number of sessions requested and the number of sessions endorsed by the reviewer was investigated using Spearman's rank correlation. If the application was for a continuation of an ongoing therapy, the previous sessions were taken into account too.A total of 521 (52%) applications contained a diagnosis of F32 and/or F33. Out of these, 63 (12%) were coded as mild, 349 (67%) as moderate, and 50 (10%) as severe. There were 75 sessions applied for in patients with mild depression (median), 50 in patients with moderate depression, and 50 in patients with severe depression, whereby the range within each severity group was considerable (10 to 327 sessions) and the correlation was low (Rho -0.10). The median number of endorsed sessions was 74 in patients with mild depression, 50 in patients with moderate, and 50 in patients with severe depression. Here, too, the range was high (0 sessions to 327 sessions) and the association weak (Rho -0.11).There is no evidence that psychotherapists determine the necessary number of sessions solely based on the severity of the diagnosis.FRAGESTELLUNG: Vor dem Hintergrund der Debatte um eine mögliche Festlegung des Leistungsumfangs für ambulante Psychotherapie anhand der Diagnose haben wir untersucht, ob in der aktuellen Versorgungspraxis bei Patienten mit Depressionen die Anzahl der beantragten sowie die der vom Gutachter befürworteten Stunden mit dem Schweregrad der Erkrankung zusammenhängen.Aus einer Zufallsstichprobe von 1000 Anträgen auf Kostenübernahme für ambulante analytische oder tiefenpsychologisch fundierte Psychotherapie wurden jene herausgesucht, in denen eine Depressionsdiagnose mit Schweregradeinschätzung (ICD-10 F32 oder F33) entweder im Bericht oder auf dem Antragsformular kodiert worden war. Die Zahl der beantragten und der befürworteten Stunden pro Antrag wurde extrahiert. Bei Umwandlungs- und Fortführungsanträgen wurden dabei auch die im Vorfeld stattgefundenen Therapiestunden berücksichtigt. Ein möglicher Zusammenhang des Schweregrads der Depression mit der Zahl der beantragten bzw. der vom Gutachter befürworteten Stunden wurde anhand von Spearman-Rangkorrelationen überprüft.Insgesamt 521 Anträge (52 %) enthielten eine F32- und/oder eine F33-Diagnose. Davon waren 63 (12 %) als leicht kodiert, 349 (67 %) als mittelgradig und 50 (10 %) als schwer. Im Median wurden 75 h bei leichter sowie je 50 h bei mittelgradiger bzw. bei schwerer Depression beantragt, wobei die Zahlen innerhalb der Gruppen stark variierten (10 bis 327 h) und der Zusammenhang zwischen Schweregrad und beantragter Stundenzahl gering war (Rho −0,10). Die befürworteten Stundenkontingente waren im Median 74 (leichte Depression), 50 (mittelgradig) und 50 (schwer) Stunden, auch hier war die Spannweite hoch (0 bis 327 h) und die Korrelation gering (Rho −0,11).Es gibt keine Anhaltspunkte dafür, dass Psychotherapeuten die benötigten Stundenkontingente allein anhand des Schweregrads der Diagnose festlegen.
- Published
- 2022
4. Hängen die Stundenkontingente für ambulante Psychotherapie zur Behandlung von Depressionen mit deren Schweregrad zusammen?
- Author
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Susanne Singer, Julian Blanck, Ida Scholz, Matthias Büttner, and Lena Maier
- Subjects
Psychiatry and Mental health ,Neurology ,610 Medical sciences ,610 Medizin ,Neurology (clinical) ,General Medicine - Abstract
Zusammenfassung Fragestellung Vor dem Hintergrund der Debatte um eine mögliche Festlegung des Leistungsumfangs für ambulante Psychotherapie anhand der Diagnose haben wir untersucht, ob in der aktuellen Versorgungspraxis bei Patienten mit Depressionen die Anzahl der beantragten sowie die der vom Gutachter befürworteten Stunden mit dem Schweregrad der Erkrankung zusammenhängen. Methode Aus einer Zufallsstichprobe von 1000 Anträgen auf Kostenübernahme für ambulante analytische oder tiefenpsychologisch fundierte Psychotherapie wurden jene herausgesucht, in denen eine Depressionsdiagnose mit Schweregradeinschätzung (ICD-10 F32 oder F33) entweder im Bericht oder auf dem Antragsformular kodiert worden war. Die Zahl der beantragten und der befürworteten Stunden pro Antrag wurde extrahiert. Bei Umwandlungs- und Fortführungsanträgen wurden dabei auch die im Vorfeld stattgefundenen Therapiestunden berücksichtigt. Ein möglicher Zusammenhang des Schweregrads der Depression mit der Zahl der beantragten bzw. der vom Gutachter befürworteten Stunden wurde anhand von Spearman-Rangkorrelationen überprüft. Ergebnisse Insgesamt 521 Anträge (52 %) enthielten eine F32- und/oder eine F33-Diagnose. Davon waren 63 (12 %) als leicht kodiert, 349 (67 %) als mittelgradig und 50 (10 %) als schwer. Im Median wurden 75 h bei leichter sowie je 50 h bei mittelgradiger bzw. bei schwerer Depression beantragt, wobei die Zahlen innerhalb der Gruppen stark variierten (10 bis 327 h) und der Zusammenhang zwischen Schweregrad und beantragter Stundenzahl gering war (Rho −0,10). Die befürworteten Stundenkontingente waren im Median 74 (leichte Depression), 50 (mittelgradig) und 50 (schwer) Stunden, auch hier war die Spannweite hoch (0 bis 327 h) und die Korrelation gering (Rho −0,11). Diskussion Es gibt keine Anhaltspunkte dafür, dass Psychotherapeuten die benötigten Stundenkontingente allein anhand des Schweregrads der Diagnose festlegen.
- Published
- 2022
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