86 results on '"Hakan Kaymak"'
Search Results
2. Questionnaire for the assessment of adherence barriers of intravitreal therapy: the ABQ-IVT
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Sabrina Müller, Sophia Junker, Thomas Wilke, Albrecht Lommatzsch, Alexander K. Schuster, Hakan Kaymak, Christoph Ehlken, and Focke Ziemssen
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Adherence ,Non-adherence ,Adherence barriers ,Age-related macular degeneration (AMD) ,Diabetic macular edema (DME) ,Intravitreal anti-VEGF injection (IVT) ,Ophthalmology ,RE1-994 - Abstract
Abstract Objective To develop and validate a questionnaire for the investigation of non-adherence (NA) barriers in patients receiving intravitreal injection (IVT). Design Questionnaire development and cross-sectional patient survey combined with a retrospective medical chart review. Participants German patients with neovascular age-related macular degeneration (nAMD) or diabetic macular edema (DME) receiving anti-vascular endothelial growth factor (anti-VEGF) treatment via IVT. Methods The previously validated (indications: atrial fibrillation, human immunodeficiency virus, chronic inflammatory lung disease) Adherence Barriers Questionnaire (ABQ) was revised according to specifications of IVT, within the framework of an expert panel. The ABQ-IVT, which initially consisted of 24 items formulated as statements (4-point-Likert-scale ranging from “strongly agree” to “strongly disagree”), was applied in a cross-sectional survey. Evaluation of the questionnaire included an assessment of internal consistency and factor analysis. The occurrence of potential barriers in the patient sample was evaluated using descriptive statistics. To identify patient subpopulations, hierarchical cluster analysis was performed using ABQ-IVT answers as predictors. Due to difficulties in capturing NA as an external criterion, the evaluation of the questionnaire was limited to its internal validity and reliability. Main outcome measures Patients’ answers to the ABQ-IVT questionnaire and interviews. Results Of 253 patients, 234 (92%) were able to complete the ABQ-IVT questionnaire. Within the reliability analysis, the ABQ-IVT was reduced to 17 items. The condensed questionnaire demonstrated good internal consistency (Cronbach’s alpha = 0.78), and factor analysis showed no evidence for subscales of the questionnaire. Nearly half of the patients (49%) reported being affected by at least three different barriers. On average, a patient was affected by 3.1 barriers. The most frequently reported barriers were “Challenge due to time commitment of physician visits” (45% of the patients), “Depression” (29%) and “Travel and opportunity costs” (27%). Cluster analysis identified six patient subpopulations, each affected by different sets of barriers and differed regarding their patient characteristics. Conclusions The ABQ-IVT is a practical and reliable instrument for identifying patient-specific barriers to IVT treatment adherence. In practice, the questionnaire may be useful in assessing whether individual patients are at higher risk of NA due to specific adherence barriers. Aside from better awareness, this allows earlier interventions, though these still need to be validated. Patient subpopulations face different barriers and may, therefore, need distinct preventative care.
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- 2021
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3. Vision tests on spectacle lenses and contact lenses for optical myopia correction: a pilot study
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Achim Langenbucher, Berthold Seitz, Hakan Kaymak, Kai Neller, Saskia Schütz, Birte Graff, Wolfgang Sickenberger, and Hartmut Schwahn
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Ophthalmology ,RE1-994 - Published
- 2022
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4. Efficacy of nanosecond laser treatment in central serous chorioretinopathy with and without atrophy of retinal pigment epithelium
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Hakan Kaymak, Saskia Funk, Andreas Fricke, Roxana Fulga, Karsten Klabe, Berthold Seitz, Achim Langenbucher, and Hartmut Schwahn
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Central serous chorioretinopathy ,CCS ,CSC ,CSCR ,Microperimetry ,Retinal pigment epithelium ,Ophthalmology ,RE1-994 - Abstract
Abstract Background To evaluate the outcomes of subthreshold nanosecond laser treatment of chronic central serous chorioretinopathy (CSC) as a function of the severity of concomitant of retinal pigment epithelium (RPE) defects. Methods This retrospective study compares data from 23 CSC diagnosed eyes with only mild RPE defects (group 1), 16 CSC eyes with moderate RPE defects (group 2), and 17 CSC eyes having severe RPE defects (group 3). After subthreshold treatment with the standard Ellex 2RT™ nanosecond laser (Ellex Medical Lasers Ltd, Australia), changes in macular structure and levels of subretinal fluid (SRF) were assessed by OCT-SD, OCT-A, functional integrity of the retina was assessed by corrected distance visual acuity (CDVA) and microperimetry, each at baseline and 1, 3, 6, and 12 months after initial treatment; re-treatment took place in cases of persistent SRF pro re nata. Results During the 12 months observation period, group 1 and 2 mostly required on initial and one re-treatment (1.9 ± 1.0 treatments; 1.9 ± 1.3 treatments). In contrast, group 3 was subject to three to four treatments (3.7 ± 1.5 treatments). 6 to 12 months after treatment, subretinal fluid (SRF) disappeared in 100% of the eyes of group 1 and in 76.9%, and 42.9% of the eyes of group 2 and group 3, respectively. Retinal sensitivity and CDVA improved in group 1 and 2, but did not change significantly in group 3 during the 12 months period. Conclusions Subthreshold nanosecond laser treatment is an effective and safe method for the restoration of macular anatomy and sensitivity in acute and chronic CSC cases with only mild or moderate RPE defects. However, this laser treatment has very limited outcome in CSC eyes with more severe RPE defects.
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- 2020
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5. High-addition segmented refractive bifocal intraocular lens in inactive age-related macular degeneration: A multicenter pilot study.
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Gerd U Auffarth, Josef Reiter, Martin Leitritz, Karl-Ulrich Bartz-Schmidt, Fabian Höhn, Detlev Breyer, Hakan Kaymak, Klaus Rohrschneider, Ramin Khoramnia, and Timur M Yildirim
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Medicine ,Science - Abstract
This multicenter, open-label study aimed to determine the safety and functional outcome of a high-addition segmented refractive bifocal intraocular lens (IOL) in late inactive age-related macular degeneration (AMD). Twenty eyes of 20 patients were enrolled and followed until 12 months after the intervention. Patients underwent cataract surgery with implantation of a LS-313 MF80 segmented refractive bifocal intraocular lens with a near addition of +8.0 D (Teleon Surgical Vertriebs GmbH, Berlin, Germany). The main outcome measures were distance corrected near visual acuity (DCNVA) and safety as determined by intra- and post-operative complications. Secondary outcomes included distance corrected visual acuity (CDVA), uncorrected distance visual acuity (UDVA), uncorrected near visual acuity (UNVA), the need for magnification to read newspaper, preferred reading distance, speed and performance (logRAD), as well as patient satisfaction. Mean DCNVA improved from 0.95 (±0.19) to 0.74 (±0.35) logMAR, until 6 months after surgery, P 2 lines of CDVA between 6 and 12 months, in another case, the study IOL was exchanged for a monofocal one due to dysphotopsia and decreased CDVA. Implantation of a segmented refractive bifocal IOL with +8.0 D addition improves near and distance vision in patients with late AMD and has a satisfactory safety profile.
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- 2021
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6. A Rapid and Convenient Procedure to Evaluate Optical Performance of Intraocular Lenses
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Frank Schaeffel and Hakan Kaymak
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intraocular lenses ,contrast transfer ,digital image processing ,focus ,Applied optics. Photonics ,TA1501-1820 - Abstract
A new portable lens scanner was developed and tested for measuring focal lengths and relative contrast transfer of mono- and multifocal intraocular lenses (IOLs). A photograph of a natural scene was imaged in white light through an IOL in a water-filled cuvette, with their +21D base power largely neutralized by a −20D trial lens, using a USB monochrome video camera that could be focused via a laptop-controlled stepping motor from −8.5 to + 8.0D. The output of 10000 ON-OFF antagonistic “receptive fields” measuring the video image with adjustable diameter was continuously recorded by custom written software to quantify focus and relative contrast. Six monofocal and four multifocal IOLs, as well as two radial refractive gradient (RRG) lenses were measured. After calibration with trial lenses the optical powers and relative contrast transfer of mono- and multifocal IOLs were readily measured. Refractive power profiles measured in RRG lenses closely matched data obtained from the manufacturer. The lens scanner uses a rapidly operating procedure, is portable and can be used to verify positions of the focal planes of mono- and multifocal IOLs in less than 3 s.
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- 2014
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7. Clinical Outcomes after Binocular Implantation of a New Trifocal Diffractive Intraocular Lens
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Florian T. A. Kretz, Detlev Breyer, Vasilios F. Diakonis, Karsten Klabe, Franziska Henke, Gerd U. Auffarth, and Hakan Kaymak
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Ophthalmology ,RE1-994 - Abstract
Purpose. To evaluate visual, refractive, and contrast sensitivity outcomes, as well as the incidence of pseudophakic photic phenomena and patient satisfaction after bilateral diffractive trifocal intraocular lens (IOL) implantation. Methods. This prospective nonrandomized study included consecutive patients undergoing cataract surgery with bilateral implantation of a diffractive trifocal IOL (AT LISA tri 839MP, Carl Zeiss Meditec). Distance, intermediate, and near visual outcomes were evaluated as well as the defocus curve and the refractive outcomes 3 months after surgery. Photopic and mesopic contrast sensitivity, patient satisfaction, and halo perception were also evaluated. Results. Seventy-six eyes of 38 patients were included; 90% of eyes showed a spherical equivalent within ±0.50 diopters 3 months after surgery. All patients had a binocular uncorrected distance visual acuity of 0.00 LogMAR or better and a binocular uncorrected intermediate visual acuity of 0.10 LogMAR or better, 3 months after surgery. Furthermore, 85% of patients achieved a binocular uncorrected near visual acuity of 0.10 LogMAR or better. Conclusions. Trifocal diffractive IOL implantation seems to provide an effective restoration of visual function for far, intermediate, and near distances, providing high levels of visual quality and patient satisfaction.
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- 2015
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8. Myopieprävention in der Kinderarztpraxis
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Elke van Alen and Hakan Kaymak
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- 2023
9. Post-SMILE – Was Myope über ihre sekundär emmetropen Augen wissen
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Hakan Kaymak, Machteld Devenijn, Kai Neller, Claudia Cosma, Wolfgang Sickenberger, Berthold Seitz, Achim Langenbucher, and Hartmut Schwahn
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Zusammenfassung Hintergrund Bei jungen myopen Erwachsenen ist die Small-Incision Lenticule Extraction (SMILE) zur langfristigen Korrektur ihrer Kurzsichtigkeit sehr beliebt. Die übermäßigen Achsenlängen der myopen Augen und die damit verbundenen Risiken für spätere schwerwiegendere Augenerkrankungen bleiben bei der chirurgischen Korrektur des Refraktionsfehlers jedoch bestehen. Diese Risiken sind umso größer, je höher die Myopie ist. Sind die Patienten darüber gut informiert, und inwieweit tritt weiteres Augenlängenwachstum auch nach SMILE auf? Methodik Myope junge Erwachsene, welche sich vor 2019 einer binokularen SMILE unterzogen haben, bekamen die Möglichkeit, im Rahmen einer Folgevisite ihre Augen untersuchen zu lassen (Biometrie mittels IOL-Master 700 [Zeiss, Oberkochen, Deutschland], subjektive Refraktion, Untersuchung des vorderen und hinteren Augenabschnittes an der Spaltlampe) und an einer Umfrage teilzunehmen. Patienten mit präoperativer Achslänge ≥ 25,5 mm und präoperativer Achslänge Ergebnisse Es erschienen 44 Patienten (Alter 30,39 ± 2,39 Jahre) bei der Visite, die SMILE lag 3,18 ± 0,82 Jahre zurück: Das sphärische Äquivalent bei der Folgevisite betrug −0,05 ± 0,21 dpt bei den schwächer Myopen und −0,18 ± 0,23 dpt bei den hoch Myopen; 27 % der Befragten schätzten, dass durch SMILE ihr Risiko für Netzhautablösung und Katarakt gesenkt werden würde, wobei 80 % der hoch Myopen ihr individuelles Risiko für Netzhautablösung zu niedrig einschätzten; 57 % gaben an, dass sie bei Symptomen, die einer akuten Netzhautablösung entsprechen, erst innerhalb 1 Woche zum Augenarzt gehen, nur 27 % würden sich sofort in eine Notaufnahme begeben. Generell gaben 59 % an, ein normales Gesundheitsbewusstsein zu haben, und 41 % berichteten, jährlich zur augenärztlichen Kontrolle zu gehen. Diskussion Die erhobenen Achslängen und Refraktionen zeigen keine relevante Veränderung der Augen hinsichtlich einer Progression der Myopie. Die Angaben der Patienten in der Umfrage verdeutlichen aber, dass den meisten Patienten das Risiko schwerwiegender Augenerkrankungen (Netzhautablösung, Katarakt) nicht bewusst ist. Es bedarf daher v. a. bei den präoperativ hoch myopen Patienten einer wiederholten Risikoaufklärung und einer engmaschigen postoperativen Betreuung.
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- 2022
10. Sicherheit von Brillengläsern mit DIMS-Technologie und Atropin in der Kombinationstherapie der Myopieprogression
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Hakan Kaymak, Ann-Isabel Mattern, Birte Graff, Kai Neller, Achim Langenbucher, Berthold Seitz, and Hartmut Schwahn
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Ophthalmology - Abstract
Zusammenfassung Hintergrund Es soll die Sicherheit im Straßenverkehr beim Tragen von Brillengläsern mit DIMS-Technologie (DIMS: Defocus Incorporated Multiple Segments) in der Kombination mit Atropin evaluiert werden. Patienten und Methoden An 12 jungen Erwachsenen (Alter: 24 – 45; 30,1 ± 5,7 Jahre) wurde der Fernvisus und die Kontrastempfindlichkeit (KE), sowie Blendempfindlichkeit bei Versorgung mit DIMS-Brillengläsern allein und in der Kombination mit 0,01% Atropin untersucht. Ergebnisse Durch Atropineinwirkung vermindert sich der Fernvisus beim Blick durch den zentralen Bereich des DIMS-Brillenglases nicht; bei Blendung und unter Atropin kommt es zu einem Visusabfall um 0,10 logMAR. Beim erzwungenen Blick durch den DIMS-Bereich vermindert sich der Fernvisus durch Atropineinwirkung ohne Blendung um 0,09 logMAR; bei Blendung ist durch Atropin kein weiterer Visusabfall zu beobachten. Die Kontrastempfindlichkeit mit DIMS-Gläsern wird durch Atropineinwirkung nicht relevant verändert. Hinsichtlich der Blendempfindlichkeit findet sich bei DIMS-Gläsern keine für das Sehen und die Sicherheit im Straßenverkehr relevante Sehbeeinträchtigung. Zusätzliche Atropinisierung hat keinen Einfluss auf die Blendempfindlichkeit. Schlussfolgerung DIMS-Brillengläser sind sicher im Straßenverkehr und verursachen keine relevante Beeinträchtigung des Sehens, auch nicht unter Einfluss von 0,01% Atropin. DIMS-Brillengläser sind daher auch bei der Behandlung von progressiven Myopien in der Kombinationstherapie mit Atropin sicher.
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- 2022
11. 'Dome-shaped maculopathy' bei einem 11-jährigen Kind
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Ann-Isabel Mattern, Hartmut Schwahn, Birte Graff, Berthold Seitz, and Hakan Kaymak
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- 2023
12. Assessment of Reinjection Numbers and Intervals for Diabetic Macular Edema Patients Who Received Dexamethasone Intravitreal Implants in Germany and Switzerland
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Katja Hatz, Albert J. Augustin, Hakan Kaymak, Matthias D. Becker, and Andrew Shirlaw
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safety ,medicine.medical_specialty ,drug effectiveness ,Visual acuity ,genetic structures ,business.industry ,Diabetic macular edema ,Clinical Ophthalmology ,eye diseases ,Clinical Practice ,Ophthalmology ,real-world setting ,DME ,Dexamethasone Intravitreal Implant ,Medicine ,medicine.symptom ,diabetic macular edema ,business ,Adverse effect ,Dexamethasone ,Original Research ,medicine.drug - Abstract
Albert J Augustin, 1 Matthias D Becker, 2, 3 Katja Hatz, 4 Hakan Kaymak, 5 Andrew Shirlaw 6 1Eye Care Clinic, Karlsruhe, Germany; 2Department of Ophthalmology, Zurich City Hospital, Zurich, Switzerland; 3Department of Ophthalmology, University of Heidelberg, Heidelberg, Germany; 4Vista Klinik Binningen, Switzerland and Faculty of Medicine, University of Basel, Basel, Switzerland; 5MVZ Macula and Retina Center Breyer, Kaymak, Klabe, Duesseldorf, Germany; 6Allergan, an AbbVie company, Marlow, Buckinghamshire, UKCorrespondence: Albert J Augustin Moltkestraße 90, Karlsruhe, 76133, GermanyTel +49 721-9742001Email albertjaugustin@googlemail.comPurpose: The purpose was to assess the number and intervals of dexamethasone intravitreal implant (DEX) reinjections in a real-world setting for the treatment of diabetic macular edema (DME) and to determine the relationship with effectiveness and safety.Patients and Methods: Data were abstracted from medical records of DME patients in Germany and Switzerland for this retrospective, multicenter, drug utilization study. Best-corrected visual acuity (BCVA) and central retinal thickness (CRT) changes 7− 12 weeks post-injection(s) measured effectiveness. Adverse events (AEs) of special interest were reported.Results: A total of 141 patients, 108 from Germany and 33 from Switzerland, were assessed. Mean (SD) reinjection interval was 5.7 (4.2) months. Mean baseline BCVA was 61.6 letters, and mean baseline CRT was 413.3 μm. The mean BCVA and CRT changes at 7− 12 weeks after baseline, reinjection 1, 2, and 3 were +3.4, +3.7, +3.2, and − 1.4 letters and − 88.3, − 81.6, − 102.4, and − 124.1 μm, respectively. The Spearman correlation between change in BCVA and CRT and DEX reinjection interval was r=0.03 (P=0.66) and r=0.07 (P=0.38), respectively. Only 18% of patients experienced at least 1 AE.Conclusion: There was no statistically significant correlation between drug effectiveness and reinjection intervals in either country. Although these results are preliminary, they indicate that DEX improves BCVA and CRT in real-world clinical practice.Keywords: diabetic macular edema, DME, real-world setting, safety, drug effectiveness
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- 2021
13. Myopie-Managementmit niedrig dosiertem Atropin in der klinischen Praxis
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Hakan Kaymak, Birte Graff, Frank Schaeffel, Achim Langenbucher, Berthold Seitz, and Hartmut Schwahn
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Purpose. The aim of the study was to determine the thera peutic effect of lowdose atropine for inhibiting myopia pro gression in clinical practice outside of controlled clinical trials. Material and Methods. We performed a retrospective analysis on data collected on a regular basis (refraction, axial length) pertaining to 79 children treated with atropine and 100 un treated children over an observation period of 12 months. Results. Our findings show that myopia progressed in both groups with highly variable progression rates. A twoway ANOVA for age and atropine effects on axial length growth revealed that axial length growth rates decline with age (p < 0.0001) and that atropine has a significant inhibitory effect on axial length growth (p < 0.0015) independent of age. However, this effect showed only a 0.08 mm inhibition rate per year (28 %) as compared to the average growth rate in the untreated children, meaning that its magnitude is quite small. Furthermore, the effect of atropine on the refractive power was not significant. Conclusion. We found that, in this clinical setting, the effects of atropine were not distinctive and of only minor clinical relevance. The results of this study show that the beneficial effects of a treatment with 0.01% atropine eye drops may not be apparent in every individual case, information that should be communicated to the parents of myopic children and general ophthalmologists. Keywords axial length, children, atropine, myopia, controlling myopia
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- 2021
14. Safety of DIMS Spectacle Lenses and Atropine as Combination Therapy for Myopia Progression
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Hakan, Kaymak, Ann-Isabel, Mattern, Birte, Graff, Kai, Neller, Achim, Langenbucher, Berthold, Seitz, and Hartmut, Schwahn
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Adult ,Atropine ,Contrast Sensitivity ,Lenses, Intraocular ,Young Adult ,Eyeglasses ,Myopia ,Visual Acuity ,Vision Disorders ,Humans ,Middle Aged ,Glare - Abstract
The aim of this study was to evaluate traffic safety of Defocus Incorporated Multiple Segments (DIMS) spectacle lenses in combination therapy with atropine.12 young adults (age: 24 - 45; 30,1 ± 5,7 years) were recruited to evaluate corrected distance visual acuity (CDVA), contrast sensitivity (CS; FrACT), glare sensitivity (Mesotest) under the influence of DIMS spectacle correction alone and combination therapy with 0,01% atropine.When looking through the central area of the DIMS lens, far vision does not decrease due to the influence of atropine; influence of glare and atropine leads to a reduction of CDVA by 0.10 logMAR. When forced to look through the DIMS area, far vision is reduced by 0.09 logMAR due to the influence of atropine in the absence of glare; in the presence of glare, no further loss of visual acuity can be observed under the influence of atropine. Contrast vision with DIMS glasses is not altered by the effects of atropine. Concerning glare sensitivity, DIMS lenses did not show any visual impairment that would be relevant to vision and road safety. Additional atropinization does not affect glare sensitivity.DIMS spectacle lenses are safe for participation in road traffic and do not relevantly impair traffic safety, neither alone nor under the acute influence of 0,01% atropine.Es soll die Sicherheit im Straßenverkehr beim Tragen von Brillengläsern mit DIMS-Technologie (DIMS: Defocus Incorporated Multiple Segments) in der Kombination mit Atropin evaluiert werden.An 12 jungen Erwachsenen (Alter: 24 – 45; 30,1 ± 5,7 Jahre) wurde der Fernvisus und die Kontrastempfindlichkeit (KE), sowie Blendempfindlichkeit bei Versorgung mit DIMS-Brillengläsern allein und in der Kombination mit 0,01% Atropin untersucht.Durch Atropineinwirkung vermindert sich der Fernvisus beim Blick durch den zentralen Bereich des DIMS-Brillenglases nicht; bei Blendung und unter Atropin kommt es zu einem Visusabfall um 0,10 logMAR. Beim erzwungenen Blick durch den DIMS-Bereich vermindert sich der Fernvisus durch Atropineinwirkung ohne Blendung um 0,09 logMAR; bei Blendung ist durch Atropin kein weiterer Visusabfall zu beobachten. Die Kontrastempfindlichkeit mit DIMS-Gläsern wird durch Atropineinwirkung nicht relevant verändert. Hinsichtlich der Blendempfindlichkeit findet sich bei DIMS-Gläsern keine für das Sehen und die Sicherheit im Straßenverkehr relevante Sehbeeinträchtigung. Zusätzliche Atropinisierung hat keinen Einfluss auf die Blendempfindlichkeit.DIMS-Brillengläser sind sicher im Straßenverkehr und verursachen keine relevante Beeinträchtigung des Sehens, auch nicht unter Einfluss von 0,01% Atropin. DIMS-Brillengläser sind daher auch bei der Behandlung von progressiven Myopien in der Kombinationstherapie mit Atropin sicher.
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- 2022
15. Standalone Trabeculotomy and Viscodilation of Schlemm’s Canal and Collector Channels in Open-Angle Glaucoma Using the OMNI Surgical System: 24-Month Outcomes
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Karsten Klabe and Hakan Kaymak
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Schlemm's canal ,medicine.medical_specialty ,Intraocular pressure ,primary open-angle glaucoma ,genetic structures ,Open angle glaucoma ,business.industry ,OMNI surgical system ,Glaucoma ,Clinical Ophthalmology ,medicine.disease ,Trabeculotomy ,eye diseases ,trabeculotomy ,Ophthalmology ,medicine.anatomical_structure ,Additional Surgery ,medicine ,viscodilation ,sense organs ,business ,Adverse effect ,Hyphema ,Original Research - Abstract
Karsten Klabe, Hakan Kaymak Breyer-Kaymak-Klabe Augenchirurgie, Duesseldorf, GermanyCorrespondence: Karsten KlabeBreyer-Kaymak-Klabe Augenchirurgie, Martin Luther Platz 22, Duesseldorf, 40212, GermanyTel +49 211 5867570Fax +49 211 58675799Email k.klabe@augenchirurgie.clinicPurpose: Intraocular pressure (IOP), medication outcomes at 24 months following trabeculotomy/viscodilation using the OMNI® surgical system as a standalone procedure in medically uncontrolled mildâmoderate open-angle glaucoma (OAG).Setting: Surgical center (Duesseldorf, Germany).Design: Retrospective analysis. IOP and medication data were collected before surgery and through 24 months. Safety data included adverse events and the need for additional surgery.Methods: Pre-op medication washout. Goldmann tonometry. Number of medications and adverse events (AE) at each time point. Primary outcomes: changes in IOP and medications. Two-sided paired t-tests compare values at each follow-up with baseline, significance p = 0.05. Secondary outcomes: proportion of eyes with IOP reduction of ⥠20%, on fewer medications, and medication-free at each time point.Results: This analysis included data from 38 eyes of 27 subjects. Mean (standard deviation) baseline IOP was 24.6 (3.0) mmHg and through 24 months ranged from 12.6 to 14.9 mmHg (p < 0.0001), representing reductions of 10.0â 12.0 mmHg. Mean medications were 1.9 (baseline) and through 24 months ranged from 0.0 to 0.5 (70.6â 100% reduction) (p < 0.0001). At Month 24, mean IOP was 14.9 mmHg (â 10.0 mmHg), and 100% of eyes achieved IOP reduction > 20% from baseline; mean medication use was 0.5 (â 1.4 medications, p < 0.0001), 84.6% of eyes using > 1 fewer medication, and 57.7% were medication-free. The most common adverse event was intraoperative hyphema (44.7%); all resolved spontaneously. There were two secondary procedures for IOP control.Conclusion: The OMNI surgical system provides clinically relevant and statistically significant reductions in both IOP and medications with an excellent safety profile and should be considered in phakic or pseudophakic eyes with mildâmoderate OAG requiring IOP or medication reduction, or both.Keywords: primary open-angle glaucoma, trabeculotomy, viscodilation, OMNI surgical system
- Published
- 2021
16. Myopietherapie und Prophylaxe mit 'Defocus Incorporated Multiple Segments'-Brillengläsern
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Kai Neller, Birte Graff, Berthold Seitz, Hakan Kaymak, Achim Langenbucher, and Hartmut Schwahn
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Adult ,0301 basic medicine ,Adolescent ,Peripherer Defokus ,DIMS ,Eye ,Refraction, Ocular ,Peripheral defocus ,03 medical and health sciences ,Axial length ,0302 clinical medicine ,Eye health ,medicine ,Myopia ,Eye growth ,Augengesundheit ,Humans ,Child ,Children ,Vision, Ocular ,Das diagnostische und therapeutische Prinzip ,business.industry ,Kinder ,Emmetropia ,Ophthalmology ,030104 developmental biology ,medicine.anatomical_structure ,Eyeglasses ,Lens (anatomy) ,Myopia, Degenerative ,Achslänge ,030221 ophthalmology & optometry ,Optometry ,business - Abstract
Excessive axial eye growth in children and adolescents leads to progressive myopia and can result in severe ocular diseases in adulthood. Various strategies have already been developed to inhibit progression of myopia. The novel single vision lens presented in this article features the defocus incorporated multiple segments (DIMS) technology and adds an easy to use, noninvasive option to the portfolio of myopia treatment. Initial studies showed promising results with only a very low side effect profile.Ein übermäßiges Längenwachstum des Auges bei Kindern und Jugendlichen führt zu progredienter Myopie, die im Erwachsenenalter schwerwiegende Augenerkrankungen zur Folge haben kann. Es wurden bereits verschiedene Strategien zur Hemmung der Myopieprogression entwickelt. Das vorgestellte neuartige Einstärkenbrillenglas mit „Defocus Incorporated Multiple Segments (DIMS)“-Technologie erweitert das Portfolio der Myopietherapien um eine leicht anzuwendende nichtinvasive Option. Erste Studien dazu liefern vielversprechende Ergebnisse bei sehr geringem Nebenwirkungsprofil.
- Published
- 2021
17. Optometrische Schulreihenuntersuchungen
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Hakan Kaymak, Birte Graff, Berthold Seitz, Kristina Körgesaar, Achim Langenbucher, Hartmut Schwahn, and Kai Neller
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medicine.medical_specialty ,Mesopic vision ,business.industry ,Mean age ,Eye screening ,Normal values ,Axial length ,Pupil ,Ophthalmology ,Lens thickness ,medicine ,business ,Photopic vision - Abstract
Zusammenfassung Hintergrund Wiederkehrende Schulreihenuntersuchungen dienen dazu, Kinder und Jugendliche mit erhöhtem Achslängenwachstum der Augen zu identifizieren und dafür zu sensibilisieren, dass die richtige Sehhilfe und ausreichend Aufenthalt im Freien präventive Faktoren gegen die Entwicklung einer hohen Myopie sind. Die erhobenen biometrischen Daten helfen außerdem, die epidemiologischen Datenlage zur Schulmyopie zu erweitern, die schließlich eine Grundlage für die Auswahl von Therapieoptionen bilden. Material und Methoden Mittels berührungsfreier Biometrie wurden Hornhautradius, zentrale Hornhautdicke, Vorderkammertiefe, Linsendicke und Achslänge der Augen ermittelt. Optische Kohärenztomographie (OCT) wurde zur Bestimmung der subfovealen Aderhautdicke eingesetzt. Zusätzlich wurden der mesopische und photopische Pupillendurchmesser bestimmt. Ergebnisse Biometrische Daten der Augen konnten von 257 (Alter 11,2 ± 1,1 Jahre, 31,9 % [82] weiblich, 68,1 % [175] männlich) der untersuchten 274 Schulkinder erhoben werden. Es zeigten sich ein mittlerer Hornhautradius (Mittelwert [MW] ± Standardabweichung [SD], weiblich/männlich) von 7,74 ± 0,23/7,89 ± 0,22 mm, zentrale Hornhautdicke von 556,80 ± 31,31/565,68 ± 33,12 µm, Vorderkammertiefe von 3,62 ± 0,28/3,71 ± 0,25 mm, Linsendicke von 3,48 ± 0,18/3,46 ± 0,17 mm sowie Achslänge von 23,03 ± 0,88/23,51 ± 0,88 mm. Die subfoveale Aderhautdicke konnte bei 240 Schulkindern ausgewertet werden und betrug 335,12 ± 60,5 µm. Die gemessene mesopische und photopische Pupillengröße betrug 6,38 ± 0,70 mm bzw. 3,11 ± 0,63 mm. Diskussion Die ermittelten Achslängen der Augen stimmen mit den Normwerten bei europäischen Kindern überein. Es zeigt sich ein Unterschied in der Biometrie zwischen weiblichen und männlichen Augen. Die geplanten Wiederholungsuntersuchungen werden das Erstellen von ersten Wachstumskurven ermöglichen.
- Published
- 2021
18. Stability and Visual Outcomes of the Capsulotomy-Fixated FEMTIS-IOL After Automated Femtosecond Laser–Assisted Anterior Capsulotomy
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Hakan Kaymak, Elfriede Friedmann, Ramin Khoramnia, Alexander Petzold, Luis Salva Ladaria, Gerd U. Auffarth, H. Burkhard Dick, Detlef Breyer, Sunil Shah, Detlef Holland, and Scott Anderson Garcia
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Male ,medicine.medical_specialty ,Visual acuity ,Pseudophakia ,genetic structures ,medicine.medical_treatment ,Visual Acuity ,Intraocular lens ,Cataract Extraction ,Artificial Lens Implant Migration ,Refraction, Ocular ,03 medical and health sciences ,0302 clinical medicine ,Lens Implantation, Intraocular ,Ophthalmology ,medicine ,Humans ,Prospective Studies ,Dioptre ,Anterior capsulotomy ,Aged ,030304 developmental biology ,Fixation (histology) ,Aged, 80 and over ,Lenses, Intraocular ,0303 health sciences ,business.industry ,Corneal Topography ,Capsule Opacification ,Middle Aged ,Cataract surgery ,Subjective refraction ,eye diseases ,Ophthalmoscopy ,Treatment Outcome ,030221 ophthalmology & optometry ,Capsulotomy ,Anterior Capsule of the Lens ,Female ,Laser Therapy ,sense organs ,medicine.symptom ,business - Abstract
Purpose To evaluate stability and performance of a new monofocal anterior capsulotomy–fixated intraocular lens (IOL) (FEMTIS; Teleon Surgical B.V., Spankeren, Netherlands) after femtosecond laser–assisted cataract surgery (FLACS). Design Prospective, multicenter, interventional, noncomparative case series. Methods FLACS with FEMTIS IOL was performed in 336 eyes of 183 cataract patients with fixation of the IOL to the anterior capsulotomy followed up for 12 months. Examination included uncorrected distance visual acuity (UDVA), best-corrected visual acuity (CDVA), subjective refraction, IOL centration, posterior capsule opacification (PCO), and investigators' satisfaction questionnaire. Results At 12 months, mean IOL rotation was 1.50 ± 1.76 degrees and decentration 0.14 ± 0.14 mm from baseline (day of surgery). Mean horizontal IOL tilt was 0.70 ± 0.60 degrees and vertical 1.15 ± 1.06 degrees relative to the baseline (crystalline lens). Mean distance between IOL and iris was 0.32 mm to 0.36 mm for all measured meridians. Mean UDVA was 0.12 ± 0.14 logMAR (range -0.20 to 0.54 logMAR), mean CDVA -0.01 ± 0.09 logMAR (range -0.30 to 0.20 logMAR). Mean spherical equivalent was 0.35 ± 0.53 diopter (D) and 98% of eyes (n = 235) were within ±1.0 D. Median PCO score was 1 with an Nd:YAG laser rate of 3.1% after 12 months. Most surgeons were very satisfied (median score: 1) with surgery and implanted IOL. Conclusions Implantation of FEMTIS IOL provided excellent visual and stable refractive outcomes. IOL decentration was very low compared to other published studies and showed an exceptional high in-the-bag stability over a 12-month period. This lens benefits from femtosecond laser capsulotomies. It can be positioned very predictably and offers an optimal platform for toric and multifocal IOL optics.
- Published
- 2021
19. [Post-SMILE-What myopes know about their secondary emmetropic eyes]
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Hakan, Kaymak, Machteld, Devenijn, Kai, Neller, Claudia, Cosma, Wolfgang, Sickenberger, Berthold, Seitz, Achim, Langenbucher, and Hartmut, Schwahn
- Abstract
Small incision lenticule extraction (SMILE) is popular among young myopic adults for long-term correction of myopia; however, the excessive axial lengths of myopic eyes and the associated risks for more serious eye diseases later on remain with surgical correction of the refractive error. These risks are greater the higher the myopia is. Are patients well informed about this and to what extent does further eye growth occur even after SMILE?Myopic young adults who underwent binocular SMILE before 2019 were given the opportunity to have their eyes examined at a follow-up visit (biometry using IOL-Master 700 [Zeiss, Oberkochen, Germany], subjective refraction, examination of the anterior and posterior segments of the eye using the slit lamp) and to participate in a survey. Patients with a preoperative axial length ≥ 25.5 mm and a preoperative axial length 25.5 mm (high myopia) were statistically evaluated separately.A total of 44 patients (age 30.39 ± 2.39 years) appeared at the visit and the SMILE was 3.18 ± 0.82 years ago: The spherical equivalent at the follow-up visit was -0.05 ± 0.21 dpt in the weaker myopes and -0.18 ± 0.23 dpt in the high myopes. Of the respondents 27% estimated that SMILE would reduce the risk of retinal detachment and cataract, with 80% of high myopes underestimating the individual risk of retinal detachment. Also, 57% said they would not see an ophthalmologist until within 1 week if they had symptoms consistent with acute retinal detachment, and only 27% would go to an emergency room immediately. In general, 59% reported having normal health awareness and 41% reported going for annual ophthalmological check-ups.The collected axial lengths and refractions show no relevant change in the eyes regarding progression of myopia; however, the patients' statements in the survey point out that most patients are not aware of the risk of serious eye diseases (retinal detachment, cataract). Therefore, repeated risk education and close postoperative care are needed, especially in preoperatively highly myopic patients.HINTERGRUND: Bei jungen myopen Erwachsenen ist die Small-Incision Lenticule Extraction (SMILE) zur langfristigen Korrektur ihrer Kurzsichtigkeit sehr beliebt. Die übermäßigen Achsenlängen der myopen Augen und die damit verbundenen Risiken für spätere schwerwiegendere Augenerkrankungen bleiben bei der chirurgischen Korrektur des Refraktionsfehlers jedoch bestehen. Diese Risiken sind umso größer, je höher die Myopie ist. Sind die Patienten darüber gut informiert, und inwieweit tritt weiteres Augenlängenwachstum auch nach SMILE auf?Myope junge Erwachsene, welche sich vor 2019 einer binokularen SMILE unterzogen haben, bekamen die Möglichkeit, im Rahmen einer Folgevisite ihre Augen untersuchen zu lassen (Biometrie mittels IOL-Master 700 [Zeiss, Oberkochen, Deutschland], subjektive Refraktion, Untersuchung des vorderen und hinteren Augenabschnittes an der Spaltlampe) und an einer Umfrage teilzunehmen. Patienten mit präoperativer Achslänge ≥ 25,5 mm und präoperativer Achslänge 25,5 mm (hohe Myopie) wurden statistisch getrennt ausgewertet.Es erschienen 44 Patienten (Alter 30,39 ± 2,39 Jahre) bei der Visite, die SMILE lag 3,18 ± 0,82 Jahre zurück: Das sphärische Äquivalent bei der Folgevisite betrug −0,05 ± 0,21 dpt bei den schwächer Myopen und −0,18 ± 0,23 dpt bei den hoch Myopen; 27 % der Befragten schätzten, dass durch SMILE ihr Risiko für Netzhautablösung und Katarakt gesenkt werden würde, wobei 80 % der hoch Myopen ihr individuelles Risiko für Netzhautablösung zu niedrig einschätzten; 57 % gaben an, dass sie bei Symptomen, die einer akuten Netzhautablösung entsprechen, erst innerhalb 1 Woche zum Augenarzt gehen, nur 27 % würden sich sofort in eine Notaufnahme begeben. Generell gaben 59 % an, ein normales Gesundheitsbewusstsein zu haben, und 41 % berichteten, jährlich zur augenärztlichen Kontrolle zu gehen.Die erhobenen Achslängen und Refraktionen zeigen keine relevante Veränderung der Augen hinsichtlich einer Progression der Myopie. Die Angaben der Patienten in der Umfrage verdeutlichen aber, dass den meisten Patienten das Risiko schwerwiegender Augenerkrankungen (Netzhautablösung, Katarakt) nicht bewusst ist. Es bedarf daher v. a. bei den präoperativ hoch myopen Patienten einer wiederholten Risikoaufklärung und einer engmaschigen postoperativen Betreuung.
- Published
- 2022
20. Einheitliche Klassifikation des pachychorioidalen Krankheitsspektrums
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Fabian N. Fries, Alaa Din Abdin, Shady Suffo, Hakan Kaymak, and Berthold Seitz
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Gynecology ,03 medical and health sciences ,Ophthalmology ,medicine.medical_specialty ,0302 clinical medicine ,business.industry ,030221 ophthalmology & optometry ,medicine ,business ,030217 neurology & neurosurgery - Abstract
Die pachychorioidalen Erkrankungen sind alle durch eine Verdickung der Aderhaut gekennzeichnet. Die Gruppe umfasst die folgenden Krankheitsgruppen: pachychorioidale Pigmentepitheliopathie (PPE), Chorioretinopathia centralis serosa (CCS), pachychorioidale Neovaskulopathie (PNV), polypoidale chorioidale Vaskulopathie (PCV)/aneurysmatische chorioidale Neovaskularisation Typ 1 (ACNV‑1), fokale chorioidale Exkavation (FCE) und peripapillares pachychorioidales Syndrom (PPS). Wenn bei verdickter Aderhaut zusatzlich eine Veranderung des retinalen Pigmentepithels vorliegt, lautet die Diagnose PPE; wenn die verdickte Aderhaut von subretinaler Flussigkeit begleitet ist, lautet die Diagnose CCS; wenn eine chorioidale Neovaskularisation vorliegt, lautet die Diagnose PNV; wenn sie von Aneurysmen begleitet ist, lautet die Diagnose ACNV‑1. PPE, CCS, PNV und ACNV‑1 wurden als unabhangige Krankheitsentitaten angesehen, lassen sich aber als 4 Formen einer einzigen Krankheitsfamilie, der „pachychorioidalen Makulaerkrankung“, klassifizieren.
- Published
- 2021
21. Adhärenz bei der Anti-VEGF-Therapie – Überlegungen und praktische Empfehlungen
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Focke Ziemssen, Ines Lanzl, Hakan Kaymak, Alexander K. Schuster, Christoph Ehlken, Albrecht Lommatzsch, and Nicole Eter
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Gynecology ,03 medical and health sciences ,Ophthalmology ,medicine.medical_specialty ,0302 clinical medicine ,business.industry ,030221 ophthalmology & optometry ,medicine ,030212 general & internal medicine ,Anti vegf treatment ,business - Abstract
Zusammenfassung Hintergrund Zahlreiche Studien haben eine mangelnde Therapieadhärenz als wichtigen Faktor identifiziert, der einer notwendigen Anzahl von Anti-VEGF-Behandlungen und somit einem besseren funktionellen Ergebnis entgegensteht. Fragestellung Der Beitrag diskutiert konkrete Maßnahmen, die das Risiko einer zu späten oder zu seltenen intravitrealen operativen Medikamenteneingabe (IVOM) im Sinne einer Unterbehandlung verringern. Material und Methode Im Rahmen einer Expertenrunde wurden relevante Parameter der Therapieadhärenz und Variablen identifiziert. Sinnvolle Abläufe strukturiert und organisatorischen Bereichen zugeordnet. Ergebnisse Die Zusammenstellung identifizierter Einflussfaktoren und sinnvoller Maßnahmen (Organisation, Transport, Kommunikation, Motivation) ermöglicht es Behandlern, die eigene Umsetzung der IVOM-Therapie in unterschiedlichen Bereichen zu optimieren. Regelmäßige Monitoring-Maßnahmen können den Umfang von Therapiepausen und -abbrüchen identifizieren. Für konkrete Kennzahlen (IVOM pro Zeitintervall, längstes Pausenintervall, Mindestabdeckung pro Zeit, Verzögerungen) wurde eine Auswirkung auf die Entwicklung der Sehfunktion nachgewiesen. Organisatorische Maßnahmen, die Schulung von Team und Zuweisern, die redundante und iterative Informationsweitergabe an Patienten haben sich in der Erfahrung von Experten bewährt. Die feste Integration dieser Prozesse in bestehende Strukturen wird durch die Arbeit mit Checklisten erleichtert. Schlussfolgerungen Eine Optimierung der Abläufe ist oft möglich, um die Adhärenz und somit die funktionellen Ergebnisse zu verbessern. Bisher fehlen jedoch noch interventionelle Studien, wie Adhärenz und Persistenz im deutschen Behandlungssetting erhöht werden.
- Published
- 2020
22. Aktuelle Übersicht: multifokale Linsen und Extended-Depth-of-Focus-Intraokularlinsen
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Lena Beckers, Hakan Kaymak, Timon Ax, Karsten Klabe, Florian T A Kretz, and Detlev Breyer
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Gynecology ,03 medical and health sciences ,Ophthalmology ,medicine.medical_specialty ,0302 clinical medicine ,business.industry ,030221 ophthalmology & optometry ,medicine ,Prosthesis design ,Multifocal intraocular lens ,business ,030217 neurology & neurosurgery - Abstract
ZusammenfassungDas Bedürfnis von Presbyopie- und Kataraktpatienten nach einer erhöhten postoperativen Brillenunabhängigkeit ist einer der Hauptgründe für die Entwicklung multifokaler Intraokularlinsen (MIOL) und erweiterter Tiefenschärfe (EDOF) bei intraokularen Linsen (IOL). Da sich in den letzten 10 Jahren die Bereiche Ausbildung, Biometrie, Diagnostik, chirurgische Techniken und MIOL-/EDOF-IOL-Designs verbessert haben, sind immer mehr Kataraktchirurgen zu Katarakt- und Refraktivchirurgen geworden, um diesen Anforderungen gerecht zu werden. Es gibt jedoch keine einzige MIOL/EDOF-IOL, die für alle Patienten geeignet ist. Die große Vielfalt an MIOL und EDOF-IOL, ihrer Optiken und ihr jeweiliger Einfluss auf die Sehqualität unserer Patienten müssen verstanden werden, um die geeignete IOL für jedes Individuum passend auszuwählen. MIOL-/EDOF-IOL-Chirurgie muss individuell geplant werden. Dieser Review untersucht die verschiedenen optischen Aspekte und klinischen Konsequenzen von MIOL/EDOF-IOL, um Chirurgen bei der Suche nach geeigneten Lösungen für jeden einzelnen Patienten zu unterstützen.
- Published
- 2020
23. Selektion von Intraokularlinsen bei Patienten mit Makulopathien
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Hartmut Schwahn, Hakan Kaymak, Kai Neller, Svenja Nienhaus, Birte Graff, Achim Langenbucher, and Berthold Seitz
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Gynecology ,Ophthalmology ,medicine.medical_specialty ,business.industry ,Medicine ,Prosthesis design ,business - Abstract
Zusammenfassung Hintergrund Multifokale Intraokularlinsen (MIOLs) können Patienten in gewissem Maße Brillenunabhängigkeit bieten. In der Praxis stellt sich jedoch häufig die Frage, welche Patienten überhaupt für die Implantation von MIOLs geeignet sind. Nicht selten wird gezögert, MIOLs bei Patienten mit Makulopathien zu implantieren, da die Sorge besteht, dass die Multifokalität der implantierten IOL die Sehleistung dieser Patienten zusätzlich einschränkt. Ziel dieser Studie ist es, mittels virtueller Implantation herauszufinden, wie MIOLs verschiedener Designs das Sehen bei Makulopathien beeinflussen. Patienten, Material und Methoden In dieser prospektiven Studie wurden 17 pseudophake, gesunde Augen (Gruppe 1) und 13 pseudophake Augen mit verschiedenen Makulopathien und geringerem Visus (Gruppe 2) eingeschlossen. Erhoben und analysiert wurden der bestkorrigierte Fernvisus (BCDVA), nah- und fernkorrigierter Nahvisus (CNVA und DCNVA) und die Kontrastempfindlichkeit, während die Patienten durch den „VirtIOL intraocular lens implant simulator“ blickten, der das Sehen durch implantierte Intraokularlinsen simulieren soll. Die Messungen wurden für 3 verschiedene IOL-Typen durchgeführt: asphärische monofokale Linse, EDOF-Linse (EDOF: „extended depth of focus“) und diffraktive Trifokallinse. Die Ergebnisse wurden einerseits zwischen den verschiedenen IOL-Typen und andererseits zwischen den beiden Gruppen verglichen. Ergebnisse Neben einem geringeren Visus besaßen Patienten mit Makulopathien auch geringere Kontrastempfindlichkeit im Vergleich zu den Netzhautgesunden. Der Vorteil der Verwendung multifokaler IOL-Typen gegenüber monofokalen IOL ist in beiden Gruppen nachweisbar, die jeweils einen signifikant gesteigerten fernkorrigierten Nahvisus aufwiesen: 0,29 logMAR und 0,39 logMAR Visusverbesserung für EDOF- bzw. Trifokal-IOLs in Gruppe 1 und entsprechend 0,17 logMAR und 0,25 logMAR Visusverbesserung in Gruppe 2. Die Kontrastempfindlichkeit im Bereich niedriger Ortsfrequenzen von 3 cpd ist allerdings im Vergleich zur monofokalen IOL herabgesetzt. Schlussfolgerungen Für die in dieser Studie untersuchten Sehfunktionen sind MIOLs eine zweckmäßige Option auch für Patienten mit Makulopathien, um dem Wunsch nach Brillenunabhängigkeit entgegenzukommen. Auch wenn deren Sehqualität bereits eingeschränkt ist, tritt bei den aktuell untersuchten Patienten der Vorteil der multifokalen IOLs hinsichtlich der verbesserten Lesefähigkeit ohne zusätzliche Nahkorrektur gegenüber monofokalen IOLs dennoch zutage.
- Published
- 2020
24. [Emmetropic eye growth as treatment goal for myopia management]
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Hakan, Kaymak, Birte, Graff, Kai, Neller, Achim, Langenbucher, Berthold, Seitz, and Hartmut, Schwahn
- Subjects
Myopia ,Humans ,Eye ,Refraction, Ocular ,Goals - Published
- 2021
25. Questionnaire for the assessment of adherence barriers of intravitreal therapy: the ABQ-IVT
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Focke Ziemssen, Albrecht Lommatzsch, Sophia Junker, Christoph Ehlken, Sabrina Müller, Hakan Kaymak, Alexander K. Schuster, and Thomas Wilke
- Subjects
medicine.medical_specialty ,Psychological intervention ,Adherence Barriers Questionnaire (ABQ) ,Disease cluster ,Adherence barriers ,Non-adherence ,03 medical and health sciences ,0302 clinical medicine ,Cronbach's alpha ,Intravitreal anti-VEGF injection (IVT) ,medicine ,Diabetic macular edema (DME) ,Internal validity ,Depression (differential diagnoses) ,Descriptive statistics ,business.industry ,Medical record ,RE1-994 ,Ophthalmology ,Adherence ,Age-related macular degeneration (AMD) ,030221 ophthalmology & optometry ,Physical therapy ,Patient questionnaire ,Original Article ,Patient survey ,business ,030217 neurology & neurosurgery - Abstract
Objective To develop and validate a questionnaire for the investigation of non-adherence (NA) barriers in patients receiving intravitreal injection (IVT). Design Questionnaire development and cross-sectional patient survey combined with a retrospective medical chart review. Participants German patients with neovascular age-related macular degeneration (nAMD) or diabetic macular edema (DME) receiving anti-vascular endothelial growth factor (anti-VEGF) treatment via IVT. Methods The previously validated (indications: atrial fibrillation, human immunodeficiency virus, chronic inflammatory lung disease) Adherence Barriers Questionnaire (ABQ) was revised according to specifications of IVT, within the framework of an expert panel. The ABQ-IVT, which initially consisted of 24 items formulated as statements (4-point-Likert-scale ranging from “strongly agree” to “strongly disagree”), was applied in a cross-sectional survey. Evaluation of the questionnaire included an assessment of internal consistency and factor analysis. The occurrence of potential barriers in the patient sample was evaluated using descriptive statistics. To identify patient subpopulations, hierarchical cluster analysis was performed using ABQ-IVT answers as predictors. Due to difficulties in capturing NA as an external criterion, the evaluation of the questionnaire was limited to its internal validity and reliability. Main outcome measures Patients’ answers to the ABQ-IVT questionnaire and interviews. Results Of 253 patients, 234 (92%) were able to complete the ABQ-IVT questionnaire. Within the reliability analysis, the ABQ-IVT was reduced to 17 items. The condensed questionnaire demonstrated good internal consistency (Cronbach’s alpha = 0.78), and factor analysis showed no evidence for subscales of the questionnaire. Nearly half of the patients (49%) reported being affected by at least three different barriers. On average, a patient was affected by 3.1 barriers. The most frequently reported barriers were “Challenge due to time commitment of physician visits” (45% of the patients), “Depression” (29%) and “Travel and opportunity costs” (27%). Cluster analysis identified six patient subpopulations, each affected by different sets of barriers and differed regarding their patient characteristics. Conclusions The ABQ-IVT is a practical and reliable instrument for identifying patient-specific barriers to IVT treatment adherence. In practice, the questionnaire may be useful in assessing whether individual patients are at higher risk of NA due to specific adherence barriers. Aside from better awareness, this allows earlier interventions, though these still need to be validated. Patient subpopulations face different barriers and may, therefore, need distinct preventative care.
- Published
- 2021
26. Emmetropes Augenlängenwachstum als Therapieziel der Myopieversorgung
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Hakan Kaymak, Birte Graff, Kai Neller, Achim Langenbucher, Berthold Seitz, and Hartmut Schwahn
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Ophthalmology - Published
- 2022
27. Nanosekundenlaserbehandlung bei Chorioretinopathia centralis serosa ohne RPE-Defekte: eine retrospektive Fallserie
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Roxana Fulga, Achim Langenbucher, Karsten Klabe, Detlev Breyer, Saskia Funk, Hakan Kaymak, and Berthold Seitz
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Gynecology ,medicine.medical_specialty ,business.industry ,01 natural sciences ,010309 optics ,03 medical and health sciences ,Ophthalmology ,0302 clinical medicine ,0103 physical sciences ,030221 ophthalmology & optometry ,medicine ,Nanosecond laser ,Subretinal fluid ,business - Abstract
ZusammenfassungHintergrund Die Chorioretinopathia centralis serosa (CCS) ist eine ein- oder beidseitige Makulaerkrankung mit einer Abhebung der neurosensorischen Retina. Die Spontanresorptionsrate der subretinalen Flüssigkeit (SRF) bei der akuten CCS liegt bei etwa 68% innerhalb von 4 Monaten und 84% innerhalb von 6 Monaten.Zielsetzung Ziel dieser Arbeit ist die Untersuchung des Behandlungserfolgs durch die selektive Nanolasertherapie bei CCS-Patienten ohne RPE-Atrophie gegenüber der aktuell empfohlenen konservativen Therapie.Methode Die retrospektive Auswertung umfasste 23 Augen von 23 Patienten ohne vorherige Therapie bei einer Nachbeobachtungszeit von bis zu 12 Monaten. Die Behandlung erfolgte mit dem 2RT®-Nanolaser Grid-Stimulation der Makula. Ausgewertet wurde die Änderung des bestkorrigierten Visus, der Makulasensitivität aus der Mikroperimetrie und der subretinalen Flüssigkeitshöhe. Alle Zielgrößen wurden 1, 3, 6 und 12 Monate nach der 1. Behandlung aufgenommen. Die Patienten erhielten keine substitutive Therapie.Ergebnis Zwei Monate nach der 1. Behandlung zeigte sich kumulativ bei 74%, nach 6 Monaten bei 91% der Patienten eine vollständige Resorption der subretinalen Flüssigkeit (SRF). Die zentrale Sehschärfe und die Makulasensitivität verbesserte sich von 0,18 ± 0,16 logMAR zu 0,09 ± 0,17 logMAR und 24,19 ± 3,96 dB zu 27,59 ± 2,89 dB signifikant. Die SRF reduzierte sich innerhalb eines Monats signifikant. Auffälligkeiten in der Angiografie oder Autofluoreszenz blieben aus. Bei keinem Patienten bildete sich im Beobachtungszeitraum eine sekundäre choroidale Neovaskularisation (CNV). Die anfängliche Flüssigkeitshöhe ist ein wesentlicher Faktor für eine schnellere Resorption.Schlussfolgerung Die Auswertung unserer Behandlungsergebnisse zeigt, dass die Therapie eine sichere und vielversprechende Methode darstellt. Patienten mit einer CCS ohne bestehende RPE-Defekte (RPE: retinales Pigmentepithel) profitieren durch die Behandlung mit dem 2RT®-Nanolaser, damit verbunden ist eine wahrnehmbare Funktionsverbesserung.
- Published
- 2019
28. Vergleich der Langzeitergebnisse bei Small Incision Refractive Lenticule Extraction (ReLEx SMILE) und Femto-LASIK
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Lena Beckers, Karsten Klabe, Florian T A Kretz, Gerd U. Auffarth, Hakan Kaymak, P. Hagen, and Detlev Breyer
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Gynecology ,03 medical and health sciences ,Ophthalmology ,medicine.medical_specialty ,0302 clinical medicine ,business.industry ,medicine.medical_treatment ,030221 ophthalmology & optometry ,medicine ,LASIK ,business ,030217 neurology & neurosurgery - Abstract
Zusammenfassung Zielsetzung Ziel dieser retrospektiven Analyse war es, im 5-Jahres-Verlauf die ReLEx-SMILE-Methode und die femtosekundenlaserassistierte LASIK (FsLASIK, Femto-LASIK) in Bezug auf Sicherheit, Effektivität, Stabilität und intraoperative Komplikationen umfassend zu vergleichen. Bisherige Vergleichsstudien beschränken sich auf maximal 3 Jahre, sodass unsere Ergebnisse erstmalig längerfristige Daten zeigen. Material/Methoden Es wurden 404 Augen nach FsLASIK (Mel 80, Carl Zeiss Meditec) und 1192 Augen nach ReLEx SMILE (VisuMax, Carl Zeiss Meditec) verglichen. Erhoben wurden die verwendeten Patientendaten 6 Monate, 1 Jahr, 2 Jahre, 3 Jahre und 5 Jahre nach refraktivem Eingriff. Ergebnisse Fünf Jahre postoperativ zeigten beide Methoden vergleichbare Ergebnisse bei allen untersuchten Parametern. Innerhalb dieser 5 Jahre zeigte die ReLEx-SMILE-Methode hinsichtlich Sicherheit nach 6 Monaten, 1 Jahr und 2 Jahren signifikant bessere Visuswerte (p Zusammenfassung Die retrospektive Analyse unserer 5-Jahres-Ergebnisse zeigt, dass die ReLEx-SMILE-Methode und die FsLASIK mindestens ebenbürtig in Bezug auf die Sicherheit und Effektivität sowie Stabilität der Refraktionswerte sind. Aufgrund der hohen Patientenzufriedenheit, des hohen postoperativen Patientenkomforts und der naturgemäßen Abwesenheit von Flap-Komplikationen ist die ReLEx SMILE bei uns und unseren Patienten die Methode der Wahl, wenn es um einen refraktivchirurgischen Eingriff an der Hornhaut zur Korrektur von Myopie und myopem Astigmatismus geht.
- Published
- 2019
29. [Optometric eye screening in schools : First epidemiological data for children and adolescents in grades 5-7]
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Hakan, Kaymak, Kai, Neller, Birte, Graff, Kristina, Körgesaar, Achim, Langenbucher, Berthold, Seitz, and Hartmut, Schwahn
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Male ,Epidemiologie ,Biometry ,Schools ,Adolescent ,Anterior Chamber ,Epidemiology ,Schoolchildren ,Myopie ,Schulkinder ,Eye ,Originalien ,Cornea ,Axial Length, Eye ,Axial length ,Achslänge ,Myopia ,Humans ,Female ,Child ,Biometrie ,Tomography, Optical Coherence - Abstract
Annually recurring optometric screening helps to identify children with increased axial growth and also to create awareness for wearing properly corrected glasses and for spending enough time outdoors, both of which are crucial for healthy eyes. The obtained biometric data help to expand the epidemiological information on myopia in schoolchildren, which is fundamental for the selection of the correct treatment.Contact-free biometry of the eye was used to assess central corneal thickness, anterior chamber depth, lens thickness and axial length. Central choroidal thickness was manually assessed using optical coherence tomography (OCT). In addition, the mesopic and photopic pupil sizes were measured.Biometric data were obtained from 257 (mean age 11.2 ± 1.1 years, 31.9% female, n = 82, 68.1% male, n = 175) out of a total of 274 examined children. Mean corneal radius (mean ± SD, female/male) was 7.74 ± 0.23 mm/7.89 ± 0.22 mm, central corneal thickness was 556.80 ± 31.31 µm/565.68 ± 33.12 µm, anterior chamber depth was 3.62 ± 0.28 mm/3.71 ± 0.25 mm, lens thickness was 3.48 ± 0.18 mm/3.46 ± 0.17 mm and axial length was 23.03 ± 0.88 mm/23.51 ± 0.88 mm. Choroidal thickness was assessed in 240 children and was 335.12 ± 60.5 µm. Mesopic and photopic pupil sizes were 6.38 ± 0.70 mm and 3.11 ± 0.63 mm, respectively.The axial lengths found are consistent with the normal values for European children. A difference between male and female eyes could be observed. The repetition of these examinations in the future will enable the generation of growth charts.HINTERGRUND: Wiederkehrende Schulreihenuntersuchungen dienen dazu, Kinder und Jugendliche mit erhöhtem Achslängenwachstum der Augen zu identifizieren und dafür zu sensibilisieren, dass die richtige Sehhilfe und ausreichend Aufenthalt im Freien präventive Faktoren gegen die Entwicklung einer hohen Myopie sind. Die erhobenen biometrischen Daten helfen außerdem, die epidemiologischen Datenlage zur Schulmyopie zu erweitern, die schließlich eine Grundlage für die Auswahl von Therapieoptionen bilden.Mittels berührungsfreier Biometrie wurden Hornhautradius, zentrale Hornhautdicke, Vorderkammertiefe, Linsendicke und Achslänge der Augen ermittelt. Optische Kohärenztomographie (OCT) wurde zur Bestimmung der subfovealen Aderhautdicke eingesetzt. Zusätzlich wurden der mesopische und photopische Pupillendurchmesser bestimmt.Biometrische Daten der Augen konnten von 257 (Alter 11,2 ± 1,1 Jahre, 31,9 % [82] weiblich, 68,1 % [175] männlich) der untersuchten 274 Schulkinder erhoben werden. Es zeigten sich ein mittlerer Hornhautradius (Mittelwert [MW] ± Standardabweichung [SD], weiblich/männlich) von 7,74 ± 0,23/7,89 ± 0,22 mm, zentrale Hornhautdicke von 556,80 ± 31,31/565,68 ± 33,12 µm, Vorderkammertiefe von 3,62 ± 0,28/3,71 ± 0,25 mm, Linsendicke von 3,48 ± 0,18/3,46 ± 0,17 mm sowie Achslänge von 23,03 ± 0,88/23,51 ± 0,88 mm. Die subfoveale Aderhautdicke konnte bei 240 Schulkindern ausgewertet werden und betrug 335,12 ± 60,5 µm. Die gemessene mesopische und photopische Pupillengröße betrug 6,38 ± 0,70 mm bzw. 3,11 ± 0,63 mm.Die ermittelten Achslängen der Augen stimmen mit den Normwerten bei europäischen Kindern überein. Es zeigt sich ein Unterschied in der Biometrie zwischen weiblichen und männlichen Augen. Die geplanten Wiederholungsuntersuchungen werden das Erstellen von ersten Wachstumskurven ermöglichen.
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- 2021
30. [Uniform classification of the pachychoroid spectrum disorders]
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Alaa Din, Abdin, Shady, Suffo, Fabian N, Fries, Hakan, Kaymak, and Berthold, Seitz
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Central Serous Chorioretinopathy ,Choroid ,Humans ,Choroid Diseases ,Fluorescein Angiography ,Tomography, Optical Coherence - Abstract
Pachychoroid spectrum disorders are characterized by a thickening of the choroid. The spectrum includes pachychoroid pigment epitheliopathy (PPE), central serous chorioretinopathy (CCS), pachychoroid neovasculopathy (PNV), polypoidal choroidal vasculopathy (PCV)/aneurysmal type 1 choroidal neovascularization (ACNV-1), focal choroidal excavation (FCE) and peripapillary pachychoroid syndrome (PPS). If the choroid is thickened and there is a pathological alteration in the retinal pigment epithelium, the diagnosis is PPE; if the thickened choroid is accompanied by subretinal fluid, the diagnosis is CCS; if choroidal neovascularization is present, the diagnosis is PNV; if accompanied by aneurysms, the diagnosis is ACNV‑1. The PPE, CCS, PNV and ACNV‑1 were formerly regarded as independent disease entities but can be classified into four forms of a single disease family, pachychoroid macular disease.Die pachychorioidalen Erkrankungen sind alle durch eine Verdickung der Aderhaut gekennzeichnet. Die Gruppe umfasst die folgenden Krankheitsgruppen: pachychorioidale Pigmentepitheliopathie (PPE), Chorioretinopathia centralis serosa (CCS), pachychorioidale Neovaskulopathie (PNV), polypoidale chorioidale Vaskulopathie (PCV)/aneurysmatische chorioidale Neovaskularisation Typ 1 (ACNV‑1), fokale chorioidale Exkavation (FCE) und peripapilläres pachychorioidales Syndrom (PPS). Wenn bei verdickter Aderhaut zusätzlich eine Veränderung des retinalen Pigmentepithels vorliegt, lautet die Diagnose PPE; wenn die verdickte Aderhaut von subretinaler Flüssigkeit begleitet ist, lautet die Diagnose CCS; wenn eine chorioidale Neovaskularisation vorliegt, lautet die Diagnose PNV; wenn sie von Aneurysmen begleitet ist, lautet die Diagnose ACNV‑1. PPE, CCS, PNV und ACNV‑1 wurden als unabhängige Krankheitsentitäten angesehen, lassen sich aber als 4 Formen einer einzigen Krankheitsfamilie, der „pachychorioidalen Makulaerkrankung“, klassifizieren.
- Published
- 2021
31. A retrospective analysis of the therapeutic effects of 0.01% atropine on axial length growth in children in a real-life clinical setting
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Achim Langenbucher, Hakan Kaymak, Birte Graff, Frank Schaeffel, Berthold Seitz, and Hartmut Schwahn
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Atropine ,Mydriatics ,Biometry ,Adolescent ,Efficacy ,Controlled studies ,Refraction, Ocular ,Low-dose atropine ,Cellular and Molecular Neuroscience ,Axial length ,medicine ,Retrospective analysis ,Myopia ,Humans ,Clinical significance ,Child ,Inhibitory effect ,Children ,Retrospective Studies ,business.industry ,Therapeutic effect ,Sensory Systems ,Medical Ophthalmology ,Ophthalmology ,Axial Length, Eye ,Anesthesia ,Child, Preschool ,Disease Progression ,Analysis of variance ,Ophthalmic Solutions ,business ,Myopia control ,medicine.drug - Abstract
Background Several randomized controlled studies have demonstrated the beneficial effects of 0.01% atropine eye drops on myopia progression in children. However, treatment effects may be different in a routine clinical setting. We performed a retrospective analysis of our clinical data from children to investigate the effect of 0.01% atropine eye drops on myopia progression in a routine clinical setting. Methods Atropine-treated children were asked to instill one drop of 0.01% atropine in each eye every evening at 5 days a week. Myopic children who did not undergo atropine treatment served as controls. Objective refraction and ocular biometry of 80 atropine-treated and 103 untreated children at initial visit and 1 year later were retrospectively analyzed. Results Myopic refractions in the treated and untreated children at initial visit ranged from −0.625 to −15.25 D (−4.21 ± 2.90 D) and from −0.125 to −9.375 D (−2.92 ± 1.77 D), respectively. Ages at initial visit ranged from 3.2 to 15.5 years (10.1 ± 2.7 years) in the treated and from 3.4 to 15.5 years (11.2 ± 3.0 years) in untreated children. Two-factor ANOVA for age and atropine effects on axial length growth confirmed that axial length growth rates declined with age (p Conclusion The observed atropine effects were not very distinctive: Statistical analysis confirmed that atropine reduced axial length growth, but to an extent of minor clinical relevance. It was also shown that beneficial effects of 0.01% atropine may not be obvious in each single case, which should be communicated with parents and resident ophthalmologists.
- Published
- 2021
32. [Optometric eye screening in schools : First results of a pilot project on logistical feasibility]
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Hakan, Kaymak, Kai, Neller, Saskia, Funk, Achim, Langenbucher, Berthold, Seitz, and Hartmut, Schwahn
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Biometry ,Schools ,Adolescent ,Prevention ,Eye health ,Schoolchildren ,Pilot Projects ,Myopie ,Schulkinder ,Prävention ,Refraction, Ocular ,Originalien ,Cornea ,Axial length ,Achslänge ,Myopia ,Feasibility Studies ,Humans ,Augengesundheit ,Child - Abstract
We present a pilot project to improve eye health in schoolchildren: annual optometric screening with a focus on early detection of school myopia. The logistical proof-of-concept is illustrated by way of a pilot project at a state high school in North Rhine-Westphalia. The collected biometric parameters also contribute to the collection of epidemiological data.On organized examination days objective and subjective refractions of schoolchildren in grades 5-7 (ages 9-16 years) were determined, children were tested for abnormalities in binocular vision and the photopic and mesopic pupil diameters were determined. Noncontact biometry was used to measure the corneal radius, central corneal thickness, anterior chamber depth, lens thickness and axial length of the eyes. Optical coherence tomography (OCT) was used to also determine the central choroidal thickness of the eyes. Questionnaires were employed to inquire about the visual habits of the schoolchildren.In the fall of 2019 a total of 274 schoolchildren (11.2 ± 1.2 years) voluntarily participated in the examinations: 22% (61) showed myopia (spherical equivalent ≤ -0.50 D), of which 11% (7) were previously uncorrected (uncorrected distance visual acuity 0.8). Of the schoolchildren 8% (5) showed an increase in myopia of more than -0.5 D compared to their actual spectacle values (distance visual acuity with ophthalmic lens 0.8). A class of about 25 pupils can be examined within 2 regular periods.There is an actual need for optometric screening because a total of 4.4% (12) myopic schoolchildren could be identified who had a distance visual acuity of less than 0.8 even with the correction. By determining the axial length and classifying this value depending on age in the literature can help to predict the individual risk of myopia and to raise awareness among parents and children to address this problem. The planned repetition of these examinations enables a better understanding of eye growth in schoolchildren.HINTERGRUND: Wir stellen ein Projekt zur Verbesserung der Augengesundheit bei Schulkindern vor: Jährliche optometrische Reihenuntersuchungen mit Fokus auf die Früherkennung der Schulmyopie. Die logistische Machbarkeit wird am Beispiel eines Pilotprojektes an einem staatlichen Gymnasium in Nordrhein-Westfalen beleuchtet. Die erhobenen biometrischen Parameter tragen außerdem zur Erhebung epidemiologischer Daten bei.An organisierten Untersuchungstagen wurde bei den Schulkindern der 5. bis 7. Klassen (Alter 9 bis 16 Jahre) die objektive und subjektive Refraktion ermittelt, auf Auffälligkeiten im Binokularsehen getestet und der photopische und mesopische Pupillendurchmesser bestimmt. Mittels berührungsfreier Biometrie wurden die Hornhautradien, zentrale Hornhautdicke, Vorderkammertiefe, Linsendicke und die Achslänge der Augen gemessen. Mittels optischer Kohärenztomographie (OCT) wurde außerdem die zentrale Aderhautdicke der Augen bestimmt. Mit Fragebögen wurden die Sehgewohnheiten der Schulkinder erfragt.Im Herbst 2019 nahmen 274 Schulkinder (11,2 ± 1,2 Jahre) freiwillig an den Untersuchungen teil; 22 % (61) zeigten eine Myopie (sphärisches Äquivalent ≤ −0,50 dpt), hiervon waren 11 % (7) bisher unkorrigiert (unkorrigierter Fernvisus 0,8); 8 % (5) der Schulkinder zeigten eine Zunahme der Myopie um mehr als −0,5 dpt verglichen mit ihrem aktuellen Brillenwert (Fernvisus mit Brillenwert 0,8). Eine Schulklasse mit ca. 25 Kindern kann innerhalb von 2 Schulstunden optometrisch untersucht werden.Die Notwendigkeit der optometrischen Reihenuntersuchung ist objektiv gegeben, da insgesamt 4,4 % (12) myope Schulkinder identifiziert werden konnten, die aufgrund ihrer Brillenkorrektion einen Fernvisus von kleiner 0,8 aufwiesen. Durch die Ermittlung der Achslänge und der Einordnung dieses Wertes in Abhängigkeit des Alters in die Literatur kann das individuelle Myopierisiko abgeschätzt und Eltern und Kinder können sensibilisiert werden, um dem Missstand zu begegnen. Die geplanten Wiederholungsuntersuchungen werden genauere Aussagen zum Bulbuswachstum bei Schulkindern liefern.
- Published
- 2021
33. Vision tests on spectacle lenses and contact lenses for optical myopia correction: a pilot study
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Hakan Kaymak, Kai Neller, Saskia Schütz, Birte Graff, Wolfgang Sickenberger, Achim Langenbucher, Berthold Seitz, and Hartmut Schwahn
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Ophthalmology ,Color Vision ,Vision Tests ,Myopia ,Humans ,Pilot Projects ,Contact Lenses, Hydrophilic - Abstract
ObjectiveVisual performance and short-term tolerability of different designs of myopia correcting options, including therapeutically relevant bifocal contact lenses (CL) and spectacle lenses with ‘defocus incorporated multiple segments (DIMS)’ technology were compared.Methods and analysisIn myopic volunteering subjects (n=8; spherical equivalent range: −1 to −7 D) visual acuity (VA) using Landolt C and contrast sensitivity (CS) using contrast C were assessed at three different gaze positions (−22° nasal, +22° temporal and 0° central), corresponding to a gaze through the DIMS area or the clear area of the DIMS lens design, respectively, after short-term wear of each of single vision spectacle lenses (SV), DIMS spectacle lenses (DIMS), monofocal soft CL and centre-near multifocal soft CL (MCL). Also, CS was assessed under photopic and mesopic light conditions with and without glare using sinusoidal gratings at 1.5, 3, 6, 12 and 18 cpd.ResultsMean VA (Landolt C) was −0.12 to –0.10, −0.05 and 0.10 logMAR (SV, DIMS, CL, MCL) at central gaze (0°). At nasal gaze (−22°), VA differed by 0.12, 0.33, 0.05 and 0.01, and at temporal gaze (+22°) by 0.05, 0.26, 0 and −0.08 compared with central gaze values. Mean CS (Contrast C) was 1.74, 1.73, 1.69 and 1.61 logCS (SV, DIMS, CL, MCL) at central gaze at nasal gaze, CS differed by −0.02 to –0.13, −0.01 and −0.01, and at temporal gaze by −0.02 to –0.16, −0.01 and +0.06 compared with central gaze values.ConclusionWhen compared with SV, MCL leads to a general decrease in VA and CS, while DIMS did not differ from SV at straight gaze (0° gaze). With DIMS, VA and CS are decreased to a similar level as with the MCL, but only at nasal and temporal gaze.
- Published
- 2022
34. [Current Review: Multifocal Intraocular Lenses and Extended Depth of Focus Intraocular Lenses]
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Detlev R H, Breyer, Lena, Beckers, Timon, Ax, Hakan, Kaymak, Karsten, Klabe, and Florian Tobias Alwin, Kretz
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Lenses, Intraocular ,Visual Acuity ,Humans ,Presbyopia ,Prosthesis Design ,Multifocal Intraocular Lenses - Abstract
Presbyopia and cataract patients' wish to be increasingly independent of spectacles after surgery and this is one of the main drivers for the development of multifocal intraocular lenses (MIOL) and extended depth of focus (EDOF) intraocular lenses (IOL). As education, biometry, diagnostics, surgical techniques, and MIOL/EDOF IOL designs have improved over the past decade, an increasing number of cataract surgeons have become cataract refractive surgeons to help address this need. There is not one single MIOL/EDOF IOL, however, that suits all patients' needs. The wide variety of MIOL and EDOF IOL, their optics, and their impact on our patients' quality of vision have to be fully understood if we have to choose the appropriate IOL for each individual; MIOL/EDOF IOL surgery has to be customized. This review article looks at the different optical aspects and clinical consequences of MIOL/EDOF IOL, in order to help surgeons find an appropriate solution for each of their individual patients.Das Bedürfnis von Presbyopie- und Kataraktpatienten nach einer erhöhten postoperativen Brillenunabhängigkeit ist einer der Hauptgründe für die Entwicklung multifokaler Intraokularlinsen (MIOL) und erweiterter Tiefenschärfe (EDOF) bei intraokularen Linsen (IOL). Da sich in den letzten 10 Jahren die Bereiche Ausbildung, Biometrie, Diagnostik, chirurgische Techniken und MIOL-/EDOF-IOL-Designs verbessert haben, sind immer mehr Kataraktchirurgen zu Katarakt- und Refraktivchirurgen geworden, um diesen Anforderungen gerecht zu werden. Es gibt jedoch keine einzige MIOL/EDOF-IOL, die für alle Patienten geeignet ist. Die große Vielfalt an MIOL und EDOF-IOL, ihrer Optiken und ihr jeweiliger Einfluss auf die Sehqualität unserer Patienten müssen verstanden werden, um die geeignete IOL für jedes Individuum passend auszuwählen. MIOL-/EDOF-IOL-Chirurgie muss individuell geplant werden. Dieser Review untersucht die verschiedenen optischen Aspekte und klinischen Konsequenzen von MIOL/EDOF-IOL, um Chirurgen bei der Suche nach geeigneten Lösungen für jeden einzelnen Patienten zu unterstützen.
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- 2020
35. [Selection of Intraocular Lenses for Patients with Maculopathies]
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Hakan, Kaymak, Birte, Graff, Svenja, Nienhaus, Kai, Neller, Berthold, Seitz, Achim, Langenbucher, and Hartmut, Schwahn
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Contrast Sensitivity ,Lenses, Intraocular ,Macular Degeneration ,Phacoemulsification ,Visual Acuity ,Humans ,Prosthesis Design ,Multifocal Intraocular Lenses - Abstract
Multifocal intraocular lenses (MIOLs) may bring independence from glasses. In practice the question often arises as to which patient would be suitable for the implantation of MIOLs. Surgeons are hesitant to implant MIOLs in patients with macular or retinal pathologies, mostly due to a fear that the multifocality of the implanted IOL might increase patients' existing visual handicap. In this study we use virtual implantation to determine how various multifocal intraocular lens designs impact visual performance in the presence of macular pathologies.17 pseudophakic normal eyes (group 1) and 13 pseudophakic eyes with retinal maculopathologies (group 2) and lower visual acuity were included in this study. We analysed best-corrected distance visual acuity (BCDVA), near- and distance-corrected near visual acuity (DCNVA) and contrast sensitivity (CS) while the patients were looking through the VirtIOL optical simulator to virtually experience vision through implanted intraocular lenses (IOL). Three different IOL types: aspheric monofocal, EDOF (extended depth of focus) and diffractive trifocal were tested. Comparisons were made between the different IOL types and between groups 1 and 2.Group 2 had lower visual acuity and also lower CS than group 1. The benefit from the multifocal IOLs was seen as a significantly increased DCNVA over the monofocal IOL. This was demonstrated in both groups: increases of 0.29 logMAR and 0.39 logMAR in DCNVA with EDOF- and trifocal IOL in group 1, respectively, and increases of 0.17 logMAR and 0.25 logMAR in DCNVA in group 2, respectively. However, at lower spatial frequencies of 3 cpd, CS was reduced in both groups compared to monofocal IOL.For the visual functions tested here, MIOLs are a viable option for patients with maculoretinal pathologies or previous retinal surgery to support their wish for independence from glasses. Although their visual performance is limited, they can still benefit from MIOLs with improved reading performance without near addition.Multifokale Intraokularlinsen (MIOLs) können Patienten in gewissem Maße Brillenunabhängigkeit bieten. In der Praxis stellt sich jedoch häufig die Frage, welche Patienten überhaupt für die Implantation von MIOLs geeignet sind. Nicht selten wird gezögert, MIOLs bei Patienten mit Makulopathien zu implantieren, da die Sorge besteht, dass die Multifokalität der implantierten IOL die Sehleistung dieser Patienten zusätzlich einschränkt. Ziel dieser Studie ist es, mittels virtueller Implantation herauszufinden, wie MIOLs verschiedener Designs das Sehen bei Makulopathien beeinflussen.In dieser prospektiven Studie wurden 17 pseudophake, gesunde Augen (Gruppe 1) und 13 pseudophake Augen mit verschiedenen Makulopathien und geringerem Visus (Gruppe 2) eingeschlossen. Erhoben und analysiert wurden der bestkorrigierte Fernvisus (BCDVA), nah- und fernkorrigierter Nahvisus (CNVA und DCNVA) und die Kontrastempfindlichkeit, während die Patienten durch den „VirtIOL intraocular lens implant simulator“ blickten, der das Sehen durch implantierte Intraokularlinsen simulieren soll. Die Messungen wurden für 3 verschiedene IOL-Typen durchgeführt: asphärische monofokale Linse, EDOF-Linse (EDOF: „extended depth of focus“) und diffraktive Trifokallinse. Die Ergebnisse wurden einerseits zwischen den verschiedenen IOL-Typen und andererseits zwischen den beiden Gruppen verglichen.Neben einem geringeren Visus besaßen Patienten mit Makulopathien auch geringere Kontrastempfindlichkeit im Vergleich zu den Netzhautgesunden. Der Vorteil der Verwendung multifokaler IOL-Typen gegenüber monofokalen IOL ist in beiden Gruppen nachweisbar, die jeweils einen signifikant gesteigerten fernkorrigierten Nahvisus aufwiesen: 0,29 logMAR und 0,39 logMAR Visusverbesserung für EDOF- bzw. Trifokal-IOLs in Gruppe 1 und entsprechend 0,17 logMAR und 0,25 logMAR Visusverbesserung in Gruppe 2. Die Kontrastempfindlichkeit im Bereich niedriger Ortsfrequenzen von 3 cpd ist allerdings im Vergleich zur monofokalen IOL herabgesetzt.Für die in dieser Studie untersuchten Sehfunktionen sind MIOLs eine zweckmäßige Option auch für Patienten mit Makulopathien, um dem Wunsch nach Brillenunabhängigkeit entgegenzukommen. Auch wenn deren Sehqualität bereits eingeschränkt ist, tritt bei den aktuell untersuchten Patienten der Vorteil der multifokalen IOLs hinsichtlich der verbesserten Lesefähigkeit ohne zusätzliche Nahkorrektur gegenüber monofokalen IOLs dennoch zutage.
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- 2020
36. Optical concepts – monofocal, aspheric, toric, multifocal, EDOF
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Hakan Kaymak
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Ophthalmology ,Optics ,Computer science ,business.industry ,Optical Concepts ,General Medicine ,business - Published
- 2019
37. Quality of life related variables measured for three multifocal diffractive intraocular lenses: a prospective randomised clinical trial
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Ana B. Plaza-Puche, Béatrice Cochener, Detlef Breyer, Jorge L. Alió, and Hakan Kaymak
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medicine.medical_specialty ,genetic structures ,business.industry ,medicine.medical_treatment ,media_common.quotation_subject ,Glare (vision) ,Phacoemulsification ,Multifocal intraocular lens ,Cataract surgery ,eye diseases ,03 medical and health sciences ,Ophthalmology ,0302 clinical medicine ,Patient satisfaction ,Quality of life ,030221 ophthalmology & optometry ,medicine ,Contrast (vision) ,Optometry ,sense organs ,030212 general & internal medicine ,business ,Photopic vision ,media_common - Abstract
Importance Quality of vision after multifocal intraocular lens (IOLs) implantation in relation to patient satisfaction. It is important to include the evaluation of visual quality and patient satisfaction in clinical practice. Background To evaluate and compare quality of life and patient satisfaction after implantation of three types of diffractive- refractive and apodized-diffractive bifocal and trifocal multifocal IOLs. Design Comparative, prospective, case series, randomized Participants 104 eyes of 52 patients Methods 104 eyes of 52 patients underwent phacoemulsification surgery with bilateral implantation of one of three multifocal IOLs: AT LISA 809M (Carl Zeiss Meditec) (AT LISA group, 38 eyes), AT LISAtri 839MP (Carl Zeiss Meditec) (AT LISAtri group, 32 eyes), and ReSTOR SN6AD1 (Alcon) (ReSTOR group, 34 eyes). Main outcomes measured Contrast sensitivity, photopic phenomena, patient satisfaction and quality of life criteria were evaluated during a 12-month follow-up. Results ≥ 88% of patients were satisfied with near and intermediate visual outcomes. Better distance corrected intermediate visual acuity at 90cm was detected for AT LISA tri group (p
- Published
- 2017
38. High-addition segmented refractive bifocal intraocular lens in inactive age-related macular degeneration: A multicenter pilot study
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Klaus Rohrschneider, Hakan Kaymak, Gerd U. Auffarth, Ramin Khoramnia, Josef Reiter, Fabian Höhn, Karl Ulrich Bartz-Schmidt, Timur M. Yildirim, Detlev Breyer, and Martin Alexander Leitritz
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Male ,Distance visual acuity ,Visual acuity ,Medical Implants ,Eye Diseases ,genetic structures ,Vision ,medicine.medical_treatment ,Visual Acuity ,Social Sciences ,Intraocular Lens Implantation ,Pilot Projects ,Intraocular lens ,Macular Degeneration ,Medical Conditions ,Postoperative Complications ,Lens Implantation, Intraocular ,Medicine and Health Sciences ,Psychology ,Medicine ,Geriatric Ophthalmology ,Aged, 80 and over ,Lenses, Intraocular ,Eye Lens ,Multidisciplinary ,Retinal Degeneration ,Ophthalmic Procedures ,Cataract Surgery ,Treatment Outcome ,Engineering and Technology ,Retinal Disorders ,Sensory Perception ,Female ,Anatomy ,medicine.symptom ,Tomography, Optical Coherence ,Research Article ,Biotechnology ,medicine.medical_specialty ,Science ,Ocular Anatomy ,Magnification ,Bioengineering ,Surgical and Invasive Medical Procedures ,Cataract Extraction ,Prosthesis Design ,Refraction, Ocular ,Ocular System ,Ophthalmology ,Age related ,Humans ,In patient ,Aged ,business.industry ,Cognitive Psychology ,Biology and Life Sciences ,Cataract surgery ,Macular degeneration ,medicine.disease ,eye diseases ,Reading ,Geriatrics ,Macular Disorders ,Eyes ,Cognitive Science ,Medical Devices and Equipment ,Perception ,business ,Head ,Neuroscience ,Follow-Up Studies - Abstract
This multicenter, open-label study aimed to determine the safety and functional outcome of a high-addition segmented refractive bifocal intraocular lens (IOL) in late inactive age-related macular degeneration (AMD). Twenty eyes of 20 patients were enrolled and followed until 12 months after the intervention. Patients underwent cataract surgery with implantation of a LS-313 MF80 segmented refractive bifocal intraocular lens with a near addition of +8.0 D (Teleon Surgical Vertriebs GmbH, Berlin, Germany). The main outcome measures were distance corrected near visual acuity (DCNVA) and safety as determined by intra- and post-operative complications. Secondary outcomes included distance corrected visual acuity (CDVA), uncorrected distance visual acuity (UDVA), uncorrected near visual acuity (UNVA), the need for magnification to read newspaper, preferred reading distance, speed and performance (logRAD), as well as patient satisfaction. Mean DCNVA improved from 0.95 (±0.19) to 0.74 (±0.35) logMAR, until 6 months after surgery, P 2 lines of CDVA between 6 and 12 months, in another case, the study IOL was exchanged for a monofocal one due to dysphotopsia and decreased CDVA. Implantation of a segmented refractive bifocal IOL with +8.0 D addition improves near and distance vision in patients with late AMD and has a satisfactory safety profile.
- Published
- 2021
39. Telemetric Measurement of Intraocular Pressure via an Implantable Pressure Sensor—12-Month Results from the ARGOS-02 Trial
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Choritz, Lars, primary, Mansouri, Kaweh, additional, van den Bosch, Jacqueline, additional, Weigel, Melanie, additional, Dick, H. Burkhard, additional, Wagner, Markus, additional, Thieme, Hagen, additional, Rüfer, Florian, additional, Szurmann, Peter, additional, Wehner, Wolfram, additional, Spitzer, Martin, additional, Hesse, Lutz, additional, Jünemann, Anselm, additional, Plange, Niklas, additional, Schmickler, Stefanie, additional, Dick, Burkhard, additional, and Hakan, Kaymak, additional
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- 2020
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40. IMPACT OF VITREORETINAL INTERFACE ARCHITECTURE ON SUCCESSFUL VITREOMACULAR TRACTION RESOLUTION IN EYES SCHEDULED FOR INTRAVITREAL OCRIPLASMIN THERAPY
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Hans H. Müller, Sara Kazerounian, Thomas Bertelmann, Walter Sekundo, Hakan Kaymak, Stefan Mennel, Christoph Paul, Carsten H. Meyer, Christine Heun, Steffen Schmitz-Valckenberg, Sascha Fauser, Nicolas Feltgen, and Michael Koss
- Subjects
Male ,medicine.medical_specialty ,Time Factors ,Visual acuity ,Visual Acuity ,Vitreomacular traction ,Retina ,03 medical and health sciences ,chemistry.chemical_compound ,0302 clinical medicine ,Retinal Diseases ,Ophthalmology ,medicine ,Humans ,Fibrinolysin ,030212 general & internal medicine ,Aged ,Retrospective Studies ,Univariate analysis ,business.industry ,Ocriplasmin ,Fovea centralis ,Retinal ,General Medicine ,medicine.disease ,Peptide Fragments ,Vitreous Body ,Treatment Outcome ,medicine.anatomical_structure ,Vitreous membrane ,chemistry ,Intravitreal Injections ,030221 ophthalmology & optometry ,Female ,Epiretinal membrane ,medicine.symptom ,business ,Tomography, Optical Coherence ,Follow-Up Studies - Abstract
PURPOSE To evaluate the impact of the vitreoretinal interface architecture, in specific the angle between the posterior vitreous cortex and the internal limiting membrane, on vitreomacular traction (VMT) resolution in eyes treated with intravitreally injected ocriplasmin (Jetrea). METHODS Retrospective, multicenter cohort study and exploratory data analysis. Spectral domain optical coherence tomography assessments were performed before scheduled ocriplasmin injections. General (age and sex) as well as ocular variables (lens status, presence of epiretinal membrane formations, horizontal diameter of VMT, central retinal thickness, and in particular various prespecified angles between the posterior vitreous cortex and internal limiting membrane) were analyzed to evaluate their impact on successful VMT resolution. RESULTS Fifty-nine eyes of 59 patients were included. Univariate analysis of age (odds ratio [OR]: 0.881; 95% CI: [0.812-0.955]; P = 0.0022) and lens status (OR: 11.03; 95% CI: [2.23-54.57]; P = 0.0033) had a significant impact on successful VMT resolution, whereas sex (OR: 0.668; 95% CI: [0.126-2.065]; P = 0.4906), epiretinal membrane formation (OR: 0.581; 95% CI: [0.168-2.006]; P = 0.3903), horizontal diameter of VMT (OR: 0.99930; 95% CI: [0.99825-1.00035]; P = 0.1886), and central retinal thickness (OR: 0.9985; 95% CI: [0.9934-1.00436]; P = 0.56) failed. The angle at 500 μm apart from the fovea centralis, irrespective if measured nasally (OR: 1.135; 95% CI: [1.013-1.272]; P = 0.0289) or temporally (OR: 1.099; 95% CI: [1.001-1.208]; P = 0.0485), showed a significant correlation with VMT resolution. CONCLUSION The angle between the posterior vitreous cortex and the internal limiting membrane 500 μm apart from the fovea centralis correlates with VMT resolution and may be a clinically useful marker for selection of patients to be treated with ocriplasmin. This observation needs to be proven in a prospective confirmatory investigation.
- Published
- 2017
41. Klinischer Vergleich einer trifokalen und einer trifokal-torischen Intraokularlinse auf gleicher diffraktiver Plattform
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M. Mueller, Hakan Kaymak, R. H. Gerl, M. Al Saad, Matthias Gerl, Michael Janusz Koss, D. R. H. Breyer, P. Hagen, Karsten Klabe, and Florian T A Kretz
- Subjects
03 medical and health sciences ,Ophthalmology ,medicine.medical_specialty ,0302 clinical medicine ,business.industry ,medicine.medical_treatment ,030221 ophthalmology & optometry ,medicine ,Prosthesis design ,Intraocular lens ,business ,030217 neurology & neurosurgery - Abstract
Zusammenfassung Hintergrund Trifokale Linsen ergänzen seit wenigen Jahren die Möglichkeiten der chirurgischen Presbyopiekorrektur. In dieser Studie werden 2 Intraokularlinsen (IOL) auf Basis des gleichen trifokalen diffraktiven Designs verglichen, ein Modell ohne und eines mit torischer Komponente zur Astigmatismuskorrektur. Patienten/Material und Methoden Prospektive nicht randomisierte Vergleichsstudie mit 142 Augen von 77 Patienten (Alter 40–73 Jahre) mit komplikationsloser Linsenchirurgie. Die Patienten wurden entsprechend dem implantierten Linsenmodell in 2 Gruppen aufgeteilt, die trifokale Gruppe (98 Augen von 50 Patienten) mit der trifokalen diffraktiven IOL AT LISA tri 839MP (Carl Zeiss Meditec) und die trifokal-torische Gruppe (44 Augen von 27 Patienten) mit Implantation der trifokal-torischen diffraktiven IOL AT LISA tri toric 939MP (Carl Zeiss Meditec). Sehschärfe und Refraktion wurden 3 Monate postoperativ ausgewertet. Ergebnisse Es gab keine signifikanten Unterschiede zwischen den Gruppen in Bezug auf postoperative Refraktion (p ≥ 0,144), monokularen und binokularen unkorrigierten Intermediärvisus (UIVA; p = 0,519 bzw. 0,398) und binokularen unkorrigierten Nahvisus (UNVA; p = 0,073). Dagegen wurden in der trifokalen Gruppe ein signifikant besserer monokularer und binokularer unkorrigierter Fernvisus (UDVA; p ≤ 0,002) und monokularer UNVA (p = 0,005) beobachtet. Das sphärische Äquivalent lag bei 98 bzw. 100 % der Patienten innerhalb von ± 1,00 dpt bei der trifokalen Gruppe und der trifokal-torischen Gruppe. Ein postoperativer binokularer UDVA, UIVA und UNVA von 0,63 dezimal oder besser wurde bei 100, 95 bzw. 100 % der Augen in der trifokalen Gruppe und bei 96,3, 95,8 bzw. 90,9 % der Augen mit dem torischen Linsenmodell beobachtet.
- Published
- 2017
42. Auswirkung verschiedener Percent-Tissue-altered-Werte auf das Behandlungsergebnis bei refraktiver Small Incision Lenticule Extraction (ReLEx SMILE)
- Author
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P. Hagen, Karsten Klabe, Gerd U. Auffarth, D. R. H. Breyer, Hakan Kaymak, and Florian T A Kretz
- Subjects
Gynecology ,03 medical and health sciences ,Ophthalmology ,medicine.medical_specialty ,0302 clinical medicine ,Corneal surgery ,business.industry ,Treatment outcome ,030221 ophthalmology & optometry ,Medicine ,Small incision lenticule extraction ,business ,030217 neurology & neurosurgery - Abstract
Ziel Vergleich der Ergebnisse nach ReLEx-SMILE-Behandlung zwischen Augen mit niedrigen und hohen PTA-Werten (PTA: Percent Tissue altered) bis zu 3 Jahre nach OP sowie Untersuchung der Frage, ob hohe PTA-Werte bei der SMILE, ahnlich wie bei der LASIK, die Entwicklung einer fruhen Keratektasie begunstigen konnen. Methode In dieser retrospektiven Analyse wurden die Ergebnisse von 313 Augen (189 Patienten) mit einem PTA-Wert von weniger als 40 % mit denen von 373 Augen (213 Patienten) mit einem PTA-Wert von mindestens 40 % verglichen. Praoperativ und bis zu 3 Jahre postoperativ wurden dazu die Refraktionswerte, der monokulare korrigierte (CDVA) sowie unkorrigierte (UDVA) Fernvisus und Wellenfrontdaten evaluiert. Ergebnis Ein bis 3 Jahre nach OP zeigte die Gruppe mit PTA Schlussfolgerung Die ReLEx SMILE ist auch fur PTA-Werte von 40 % und mehr eine sichere und effektive Behandlungsmethode in der refraktiven Hornhautchirurgie. Augen mit hohen PTA-Werten zeigten im Rahmen dieser Untersuchung bis zu 3 Jahre nach OP keine Anzeichen fur die Entwicklung einer fruhen Keratektasie.
- Published
- 2016
43. [Nanosecond Laser Treatment in Chorioretinopathia Centralis Serosa without RPE Defects: A Retrospective Case Series]
- Author
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Saskia, Funk, Roxana, Fulga, Karsten, Klabe, Detlev, Breyer, Berthold, Seitz, Achim, Langenbucher, and Hakan, Kaymak
- Subjects
Central Serous Chorioretinopathy ,Lasers ,Humans ,Retinal Pigment Epithelium ,Fluorescein Angiography ,Tomography, Optical Coherence ,Retrospective Studies - Abstract
Chorioretinopathia centralis serosa (CCS) is a uni- or bilateral disease of the macula which is characterized by detachment of the neuro-sensory retina. The spontaneous resolution rate is 68% after four months and 84% after six months.To investigate the efficacy of subthreshold nanopulse laser treatment for central serous chorioretinopathy (CCS) in the absence of any atrophy in the retinal pigment epithelium (RPE).This retrospective study comprised 23 eyes of 23 patients without previous treatment. Patients were followed up to 12 months. Laser treatment was performed with the 2RTTwo months after the first treatment, 74% of the patients showed complete SRF resolution and 91% of the patients within 6 months had complete resorption of the SRF. Central visual acuity and macula sensitivity significantly improved from 0.18 ± 0.16 logMAR to 0.09 ± 0.17 logMAR and 24.19 ± 3.96 dB to 27.59 ± 2.89 dB. The SRF decreased within one month significantly. No CNV was documented during the observation time. The baseline subretinal fluid height is a predictive factor of faster resolution.The evaluation of our treatment results shows that the therapy is a safe and promising method. Patients with a CCS without existing RPE defects benefit from the treatment with the 2RTDie Chorioretinopathia centralis serosa (CCS) ist eine ein- oder beidseitige Makulaerkrankung mit einer Abhebung der neurosensorischen Retina. Die Spontanresorptionsrate der subretinalen Flüssigkeit (SRF) bei der akuten CCS liegt bei etwa 68% innerhalb von 4 Monaten und 84% innerhalb von 6 Monaten.Ziel dieser Arbeit ist die Untersuchung des Behandlungserfolgs durch die selektive Nanolasertherapie bei CCS-Patienten ohne RPE-Atrophie gegenüber der aktuell empfohlenen konservativen Therapie.Die retrospektive Auswertung umfasste 23 Augen von 23 Patienten ohne vorherige Therapie bei einer Nachbeobachtungszeit von bis zu 12 Monaten. Die Behandlung erfolgte mit dem 2RTZwei Monate nach der 1. Behandlung zeigte sich kumulativ bei 74%, nach 6 Monaten bei 91% der Patienten eine vollständige Resorption der subretinalen Flüssigkeit (SRF). Die zentrale Sehschärfe und die Makulasensitivität verbesserte sich von 0,18 ± 0,16 logMAR zu 0,09 ± 0,17 logMAR und 24,19 ± 3,96 dB zu 27,59 ± 2,89 dB signifikant. Die SRF reduzierte sich innerhalb eines Monats signifikant. Auffälligkeiten in der Angiografie oder Autofluoreszenz blieben aus. Bei keinem Patienten bildete sich im Beobachtungszeitraum eine sekundäre choroidale Neovaskularisation (CNV). Die anfängliche Flüssigkeitshöhe ist ein wesentlicher Faktor für eine schnellere Resorption.Die Auswertung unserer Behandlungsergebnisse zeigt, dass die Therapie eine sichere und vielversprechende Methode darstellt. Patienten mit einer CCS ohne bestehende RPE-Defekte (RPE: retinales Pigmentepithel) profitieren durch die Behandlung mit dem 2RT
- Published
- 2019
44. Efficacy of nanosecond laser treatment in central serous chorioretinopathy with and without atrophy of retinal pigment epithelium
- Author
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Roxana Fulga, Berthold Seitz, Saskia Funk, Achim Langenbucher, Karsten Klabe, Andreas Fricke, Hartmut Schwahn, and Hakan Kaymak
- Subjects
0301 basic medicine ,medicine.medical_specialty ,Subretinal fluid ,genetic structures ,Central serous chorioretinopathy ,CSC ,Microperimetry ,03 medical and health sciences ,chemistry.chemical_compound ,0302 clinical medicine ,Atrophy ,lcsh:Ophthalmology ,Pro re nata ,Ophthalmology ,Medicine ,CSCR ,Retinal pigment epithelium ,Retina ,Subthreshold laser ,business.industry ,Retinal ,medicine.disease ,eye diseases ,CCS ,Serous fluid ,Nanosecond laser ,030104 developmental biology ,medicine.anatomical_structure ,chemistry ,lcsh:RE1-994 ,Concomitant ,030221 ophthalmology & optometry ,Original Article ,sense organs ,business - Abstract
Background To evaluate the outcomes of subthreshold nanosecond laser treatment of chronic central serous chorioretinopathy (CSC) as a function of the severity of concomitant of retinal pigment epithelium (RPE) defects. Methods This retrospective study compares data from 23 CSC diagnosed eyes with only mild RPE defects (group 1), 16 CSC eyes with moderate RPE defects (group 2), and 17 CSC eyes having severe RPE defects (group 3). After subthreshold treatment with the standard Ellex 2RT™ nanosecond laser (Ellex Medical Lasers Ltd, Australia), changes in macular structure and levels of subretinal fluid (SRF) were assessed by OCT-SD, OCT-A, functional integrity of the retina was assessed by corrected distance visual acuity (CDVA) and microperimetry, each at baseline and 1, 3, 6, and 12 months after initial treatment; re-treatment took place in cases of persistent SRF pro re nata. Results During the 12 months observation period, group 1 and 2 mostly required on initial and one re-treatment (1.9 ± 1.0 treatments; 1.9 ± 1.3 treatments). In contrast, group 3 was subject to three to four treatments (3.7 ± 1.5 treatments). 6 to 12 months after treatment, subretinal fluid (SRF) disappeared in 100% of the eyes of group 1 and in 76.9%, and 42.9% of the eyes of group 2 and group 3, respectively. Retinal sensitivity and CDVA improved in group 1 and 2, but did not change significantly in group 3 during the 12 months period. Conclusions Subthreshold nanosecond laser treatment is an effective and safe method for the restoration of macular anatomy and sensitivity in acute and chronic CSC cases with only mild or moderate RPE defects. However, this laser treatment has very limited outcome in CSC eyes with more severe RPE defects.
- Published
- 2019
45. [Comparison of Long-term Results with Small Incision Refractive Lenticule Extraction (ReLEX SMILE) vs. Femto-LASIK]
- Author
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Detlev R H, Breyer, Lena, Beckers, Philipp, Hagen, Hakan, Kaymak, Karsten, Klabe, Gerd Uwe, Auffarth, and Florian Tobias Alwin, Kretz
- Subjects
Corneal Stroma ,Keratomileusis, Laser In Situ ,Myopia ,Visual Acuity ,Astigmatism ,Humans ,Retrospective Studies - Abstract
Our aim was to retrospectively compare ReLEx Smile to femtosecondlaser-assisted LASIK (FsLASIK, femto-LASIK) in terms of safety, efficacy, stability as well as intraoperative complications. Comparable studies only show the results over the course of 3 years, making our data the first to examine longer term results.To accomplish this, we compared 404 eyes after FsLASIK (Mel 80, Carl Zeiss Meditec) and 1192 eyes after ReLEx SMILE (VisuMax, Carl Zeiss Meditec). We collected patients' data at 6 months, 1 year, 2 years and 5 years after refractive surgery.Five years postoperatively, the 2 methods showed equally good results in all investigated parameters. Over the course of these 5 years, the ReLEx SMILE achieved significantly better results for safety (p 0.05) after 6 months, 1 year and 2 years. The results for visual acuity were significantly better for ReLEx SMILE after 1, 2 and 3 years. The predictability of both methods was consistently good over the entire period of time and intraoperative complications were equally low.After retrospective analysis of the visual outcomes of our patients up to 5 years after surgery, the ReLEx SMILE method turned out to be at least as safe and efficient as the FsLASIK. The stability of the refractive outcome was equally good with the 2 methods. Due to the high level of satisfaction experienced by the patients, high patient comfort intra- and postoperatively, absence of dry eyes, and the absence of flap complications, ReLEx SMILE has replaced the FsLASIK in our daily practice and become our method of choice for corneal refractive surgery when it comes to the correction of myopia and myopic astigmatism.Ziel dieser retrospektiven Analyse war es, im 5-Jahres-Verlauf die ReLEx-SMILE-Methode und die femtosekundenlaserassistierte LASIK (FsLASIK, Femto-LASIK) in Bezug auf Sicherheit, Effektivität, Stabilität und intraoperative Komplikationen umfassend zu vergleichen. Bisherige Vergleichsstudien beschränken sich auf maximal 3 Jahre, sodass unsere Ergebnisse erstmalig längerfristige Daten zeigen.Es wurden 404 Augen nach FsLASIK (Mel 80, Carl Zeiss Meditec) und 1192 Augen nach ReLEx SMILE (VisuMax, Carl Zeiss Meditec) verglichen. Erhoben wurden die verwendeten Patientendaten 6 Monate, 1 Jahr, 2 Jahre, 3 Jahre und 5 Jahre nach refraktivem Eingriff.Fünf Jahre postoperativ zeigten beide Methoden vergleichbare Ergebnisse bei allen untersuchten Parametern. Innerhalb dieser 5 Jahre zeigte die ReLEx-SMILE-Methode hinsichtlich Sicherheit nach 6 Monaten, 1 Jahr und 2 Jahren signifikant bessere Visuswerte (p 0,05). Auch der Verlauf des Fernvisus war nach der ReLEx-SMILE-Methode 1 Jahr, 2 Jahre und 3 Jahre postoperativ signifikant besser. Die Vorhersagbarkeit beider Methoden war gleichwertig und auch die intraoperativen Komplikationen fielen bei beiden Methoden gleich niedrig aus.Die retrospektive Analyse unserer 5-Jahres-Ergebnisse zeigt, dass die ReLEx-SMILE-Methode und die FsLASIK mindestens ebenbürtig in Bezug auf die Sicherheit und Effektivität sowie Stabilität der Refraktionswerte sind. Aufgrund der hohen Patientenzufriedenheit, des hohen postoperativen Patientenkomforts und der naturgemäßen Abwesenheit von Flap-Komplikationen ist die ReLEx SMILE bei uns und unseren Patienten die Methode der Wahl, wenn es um einen refraktivchirurgischen Eingriff an der Hornhaut zur Korrektur von Myopie und myopem Astigmatismus geht.
- Published
- 2019
46. Funktionelle Ergebnisse 3 Monate nach Implantation einer 'Extended-Range-of-Vision'-Intraokularlinse
- Author
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R. H. Gerl, D. R. H. Breyer, Gerd U. Auffarth, Florian T A Kretz, Hakan Kaymak, Matthias Gerl, P. Hagen, Karsten Klabe, M. Mueller, and F. Höhn
- Subjects
Gynecology ,medicine.medical_specialty ,business.industry ,medicine.medical_treatment ,Treatment outcome ,Follow up studies ,Intraocular lens ,Multifocal intraocular lens ,Cataract extraction ,03 medical and health sciences ,Ophthalmology ,0302 clinical medicine ,Multicenter study ,030221 ophthalmology & optometry ,medicine ,Prosthesis design ,business ,030217 neurology & neurosurgery - Abstract
Ziel: Beurteilung der visuellen und refraktiven Ergebnisse 3 Monate nach Implantation einer „Extended-Range-of-Vision“-Intraokularlinse (ERV-IOL) im Rahmen der Kataraktoperation. Methode: In einer prospektiven multizentrischen Studie wurde bei Patienten mit einem kalkulierten postoperativen Astigmatismus ≤ 1,5 dpt im Rahmen der Kataraktoperation eine diffraktive ERV-IOL (TECNIS Symfony, Modell ZXR00, Abbott Medical Optics, USA) implantiert. Drei Monate postoperativ wurden der monokulare und binokulare Nah-, Intermediar- und Fernvisus, unkorrigiert und korrigiert, sowie die Refraktion evaluiert. Ergebnis: 18 Patienten (36 Augen) mit einem mittleren Alter von 63,4 ± 4,6 Jahren wurden im Rahmen der Studie bilateral an einer Katarakt operiert. Drei Monate postoperativ zeigte sich ein binokularer unkorrigierter Fernvisus (UDVA) von logMAR − 0,05 ± 0,11 bei einem korrigierten Fernvisus (CDVA) von logMAR − 0,14 ± 0,05. Der unkorrigierte binokulare Intermediarvisus (DIVA) lag bei logMAR − 0,09 ± 0,02, der binokulare unkorrigierte Nahvisus (UNVA) bei logMAR 0,19 ± 0,09. Eine postoperative Zielrefraktion von ± 0,75 erreichten 89 % der Patienten. Schlussfolgerung: Die Implantation einer ERV-Intraokularlinse bietet eine effektive Wiederherstellung fur das Sehen in der Ferne und im Intermediarbereich. Auch in der Nahe erreichen die Patienten ein funktionelles Sehvermogen.
- Published
- 2016
47. Short-term effects of low-concentration atropine eye drops on pupil size and accommodation in young adult subjects
- Author
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Karsten Klabe, Frank Schaeffel, Detlev Breyer, Anne Löwinger, Yvonne Mauritz, Andreas Fricke, Berthold Seitz, Achim Lagenbucher, and Hakan Kaymak
- Subjects
0301 basic medicine ,Adult ,Atropine ,Male ,medicine.medical_specialty ,Mydriatics ,Accommodation ,Evening ,genetic structures ,Mesopic vision ,medicine.medical_treatment ,Administration, Ophthalmic ,Pupil ,03 medical and health sciences ,Cellular and Molecular Neuroscience ,Young Adult ,0302 clinical medicine ,Ophthalmology ,Every Evening ,Eye drops ,Myopia ,Medicine ,Humans ,Morning ,business.industry ,Accommodation, Ocular ,Eye drop ,Sensory Systems ,eye diseases ,Medical Ophthalmology ,030104 developmental biology ,030221 ophthalmology & optometry ,Pupil size ,Female ,sense organs ,Ophthalmic Solutions ,business ,Photopic vision - Abstract
Purpose A single eye drop containing 0.01% atropine every evening has previously been found to inhibit myopia progression in young adults. We have tested the short-term effects of very low-dose atropine eye drops on pupil sizes and accommodation in young adult subjects. Methods Fourteen eyes of young adult subjects participated in the clinical observation. A single eye drop was applied with concentrations of either 0.01%, 0.005%, or 0.001% in the evening. Baseline parameters were measured before atropine application. Changes of pupil sizes, under photopic and mesopic conditions, as well as accommodation amplitudes were observed over the next day and analyzed by paired the Wilcoxon signed-rank test. Results The pupil was significantly dilated 12 h after instillation of 0.01% atropine eye drops, both under photopic (3.3 ± 0.5 mm vs. 4.9 ± 0.9 mm) and mesopic (4.8 ± 0.7 mm vs. 6.1 ± 0.7 mm) conditions. Pupil sizes recovered over the day but were still significantly larger in the evening, compared to the baseline parameters measured on the day before (3.9 ± 0.5 mm vs. 5.3 ± 0.6 mm). The subjective near point of accommodation was reduced from 8.0 ± 2.4 to 6.6 ± 2.8 dpt in the morning and to 7.0 ± 2.9 dpt in the evening. At 0.005%, the pattern of results remained still similar, although the magnitude of the effects was generally smaller. At 0.001%, pupil sizes were still weakly significantly larger in the morning. Conclusions At a dose of 0.01%, clinically significant short-term effects were detected on pupil size and accommodation for at least 24 h. At the lowest dose of 0.001%, only tiny effects on pupil size were detectable.
- Published
- 2018
48. Funktionelle Ergebnisse 1 Jahr nach Implantation einer bitorischen, trifokalen Intraokularlinse
- Author
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Gerd U. Auffarth, Hakan Kaymak, Michael Janusz Koss, P. Hagen, Tamer Tandogan, D. R. H. Breyer, Karsten Klabe, Florian T A Kretz, Matthias Gerl, and F. Höhn
- Subjects
Gynecology ,Cataract extraction ,Ophthalmology ,medicine.medical_specialty ,business.industry ,Physiological optics ,Treatment outcome ,medicine ,business - Abstract
Ziel: Beurteilung der visuellen, refraktiven Ergebnisse 1 Jahr nach Implantation einer trifokalen diffraktiven torischen Intraokularlinse (IOL) im Rahmen einer Kataraktoperation. Methode: In einer prospektiven Studie wurde bei Patienten mit einer kalkulierten postoperativen Hornhautverkrummung von ≥ 0,75 dpt im Rahmen der Kataraktoperation eine diffraktiv-trifokale torische Intraokularlinse (AT LISA tri toric 939MP, Carl Zeiss Meditec, Jena, Deutschland) implantiert. Ein Jahr postoperativ wurden der monokulare und binokulare Nah-, Intermdiar- und Fernvisus, unkorrigiert und korrigiert, sowie die Refraktion evaluiert. Ergebnis: 20 Patienten (40 Augen) mit einem mittleren Alter von 59 ± 11 Jahren, hiervon 15 Frauen, wurden im Rahmen der Studie bilateral an einer Katarakt operiert. Ein Jahr postoperativ zeigte sich ein binokularer unkorrigierter Fernvisus (UDVA) von 0,10 logMAR ± 0,11 bei einem korrigierten Fernvisus (CDVA) von 0,00 logMAR ± 0,08. Der binokulare Intermediarvisus (UIVA) lag bei 0,00 logMAR ± 0,05, der binokulare unkorrigierte Nahvisus (UNVA) bei 0,09 logMAR ± 0,07. 100 % der Patienten lagen postoperativ ± 1,0 dpt von der Zielrefraktion. Selbst nach 1 Jahr zeigte sich bei keinem der Patienten eine IOL-Rotation > 5°. Schlussfolgerung: Die Implantation einer trifokal-torischen Intraokularlinse bietet eine effektive Wiederherstellung fur das Sehen im Nah-, Intermediar- und Fernbereich bei guter Rotationsstabilitat der IOL.
- Published
- 2015
49. Clinical Outcomes and Capsular Bag Stability of a Four-Point Haptic Bitoric Intraocular Lens
- Author
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Karsten Klabe, Florian T A Kretz, Detlev Breyer, Gerd U. Auffarth, and Hakan Kaymak
- Subjects
medicine.medical_specialty ,Corneal Wavefront Aberration ,Pseudophakia ,genetic structures ,medicine.medical_treatment ,Visual Acuity ,Emmetropia ,Intraocular lens ,Prosthesis Design ,Refraction, Ocular ,Cataract ,Lens Implantation, Intraocular ,Ophthalmology ,Aberrometry ,medicine ,Humans ,Dioptre ,Aged ,Retrospective Studies ,Lenses, Intraocular ,Phacoemulsification ,business.industry ,Astigmatism ,Middle Aged ,Cataract surgery ,eye diseases ,Capsular bag ,Optometry ,Surgery ,sense organs ,business ,Corneal astigmatism - Abstract
PURPOSE: To evaluate the visual, refractive, and aberrometric outcomes of a bitoric intraocular lens (IOL) and its stability and alignment within the capsular bag. METHODS: A retrospective study including 41 eyes of 24 patients with preexisting corneal astigmatism of 0.75 diopters or greater undergoing cataract surgery with implantation of the bitoric IOL AT TORBI 709M (Carl Zeiss Meditec, Jena, Germany). Visual and refractive outcomes were evaluated during a 3-month follow-up period. The misalignment between intended and real axis and the levels of corneal, internal, and ocular aberrations (KR-1W; Topcon, Tokyo, Japan) were also evaluated. RESULTS: A total of 76% and 97% of eyes had a postoperative spherical equivalent within ±0.50 and ±1.00 diopters of emmetropia, respectively. Likewise, a total of 86% and 95% of eyes had a postoperative absolute value of refractive cylinder of 0.50 or less and 1.00 or less diopters, respectively. Mean postoperative corrected distance visual acuity was 0.00 logMAR (20/20 Snellen). Mean values of postoperative monocular and binocular uncorrected distance visual acuity were 0.10 and 0.00 logMAR (20/25 and 20/20 Snellen), respectively. The aberrometric analysis confirmed that the magnitude of ocular higher-order aberrations was mainly due to corneal optics and that the corneal astigmatism correction was sufficient with the toric IOL. Mean absolute IOL misalignment was 3.5° with values ranging from 0° to 10°. CONCLUSIONS: The bitoric IOL AT TORBI 709M is able to provide a predictable correction of corneal astigmatism with low postoperative levels of ocular higher-order aberrations. [ J Refract Surg. 2015;31(7):431–436.]
- Published
- 2015
50. Quality of life related variables measured for three multifocal diffractive intraocular lenses: a prospective randomised clinical trial
- Author
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Jorge L, Alió, Hakan, Kaymak, Detlef, Breyer, Beatrice, Cochener, and Ana B, Plaza-Puche
- Subjects
Aged, 80 and over ,Male ,Vision, Binocular ,Biometry ,Pseudophakia ,Visual Acuity ,Middle Aged ,Prosthesis Design ,Refraction, Ocular ,Multifocal Intraocular Lenses ,Patient Satisfaction ,Surveys and Questionnaires ,Quality of Life ,Humans ,Female ,Prospective Studies ,Aged ,Follow-Up Studies - Abstract
Quality of vision after multifocal intraocular lens (IOLs) implantation in relation to patient satisfaction. It is important to include the evaluation of visual quality and patient satisfaction in clinical practice.To evaluate and compare quality of life and patient satisfaction after implantation of three types of diffractive-refractive and apodized-diffractive bifocal and trifocal multifocal IOLs.Comparative, prospective, case series and randomized.Hundred and four eyes of 52 patients.Three multifocal IOLs: AT LISA 809 M (Carl Zeiss Meditec) (AT LISA group, 38 eyes), AT LISAtri 839MP (Carl Zeiss Meditec) (AT LISAtri group, 32 eyes), and ReSTOR SN6AD1 (Alcon) (ReSTOR group, 34 eyes) were implanted after cataract surgery.Contrast sensitivity, photopic phenomena, patient satisfaction and quality of life criteria were evaluated.Patient of ≥ 88% were satisfied with near and intermediate visual outcomes. Better distance-corrected intermediate visual acuity at 90 cm was detected for AT LISA tri group (P0.04). No statistically significant differences were found among groups in postoperative contrast sensitivity (P ≥ 0.053). There were no significant differences in spectacle dependence scores among the groups (P ≥ 0.180). The addition of an intermediate focus did not statistically affect halo and glare size and intensity (P ≥ 0.256) or subjective impact (P ≥ 0.077). Patient satisfaction was consistently high for all groups (P ≥ 0.154).Contrast sensitivity outcomes and patient satisfaction remained high in the trifocal group when compared to the bifocal IOL groups.
- Published
- 2017
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