104 results on '"Gerinnung"'
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2. Regionalanästhesie und antithrombotische Therapie
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Glaeser-Quintus, Markus
- Published
- 2024
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3. Long COVID: Mechanismen, Risikofaktoren und Genesung.
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Astin, Rónan, Banerjee, Amitava, Baker, Mark R., Dani, Melanie, Ford, Elizabeth, Hull, James H., Lim, Phang Boon, McNarry, Melitta, Morten, Karl, O'Sullivan, Oliver, Pretorius, Etheresia, Raman, Betty, Soteropoulos, Demetris S., Taquet, Maxime, and Hall, Catherine N.
- Abstract
Long COVID, die lang anhaltende Krankheit und Erschöpfung, die bei einem kleinen Teil der SARS-CoV-2-Infizierten auftritt, stellt eine zunehmende Belastung für die Betroffenen und die Gesellschaft dar. Eine virtuelle Tagung der Physiological Society im Februar 2022 brachte Kliniker und Forscher zusammen, um das aktuelle Verständnis der Mechanismen, Risikofaktoren und Genesung nach Long COVID zu erörtern. In dieser Übersichtsarbeit werden die Themen behandelt, die sich aus dieser Tagung ergeben haben. Die Übersichtsarbeit befasst sich mit der Natur von Long COVID, untersucht den Zusammenhang mit anderen postviralen Erkrankungen wie der myalgischen Enzephalomyelitis/dem chronischen Erschöpfungssyndrom und zeigt auf, wie die Forschung zu Long COVID helfen kann, Patienten mit allen möglichen postviralen Syndromen besser zu unterstützen. Die Forschung zu Long COVID hat besonders rasche Fortschritte bei Bevölkerungsgruppen gemacht, die ihre körperliche Leistungsfähigkeit routinemäßig überwachen, insbesondere beim Militär und bei Leistungssportlern. In der Übersichtsarbeit wird hervorgehoben, inwiefern das hohe Niveau von Diagnose, Intervention und Erfolgskontrolle in diesen aktiven Bevölkerungsgruppen Informationen über Managementstrategien für die Allgemeinbevölkerung liefern kann. Anschließend wird untersucht, wie eine Schlüsselkomponente der Leistungsüberwachung bei diesen aktiven Bevölkerungsgruppen, das kardiopulmonale Training, Long-COVID-bedingte Veränderungen in der Physiologie aufdeckt – einschließlich Veränderungen der peripheren Muskelfunktion, der ventilatorischen Ineffizienz und der autonomen Dysfunktion. Das Wesen und die Auswirkungen der Dysautonomie werden im Zusammenhang mit dem posturalen orthostatischen Tachykardiesyndrom, der Fatigue und den Behandlungsstrategien, die darauf abzielen, der Überaktivierung des Sympathikus durch Stimulation des Vagusnervs entgegenzuwirken, erörtert. Anschließend untersuchen wir die Mechanismen, die den Symptomen von Long COVID zugrunde liegen. Dabei konzentrieren wir uns auf die gestörte Sauerstoffversorgung durch Mikrokoagulation und die Störung des zellulären Energiestoffwechsels, bevor wir Behandlungsstrategien betrachten, die direkt oder indirekt auf diese Mechanismen abzielen. Dazu gehören ein fernbetreutes Atemmuskeltraining und integrierte Versorgungspfade, die Rehabilitation und medikamentöse Interventionen mit der Erforschung des Zugangs zur Long-COVID-Versorgung in verschiedenen Bevölkerungsgruppen kombinieren. Insgesamt zeigt diese Übersichtsarbeit, wie im Rahmen der physiologischen Forschung die bei Long COVID auftretenden Veränderungen aufgedeckt werden und wie verschiedene therapeutische Strategien zur Bekämpfung dieser Erkrankung entwickelt und getestet werden. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
- Published
- 2023
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4. Thrombotischer Verschluss der extrakorporalen Zirkulation während hepatischer Chemosaturation trotz zielgerechter Antikoagulation: Ein Fallbericht.
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Kuhner, M., Tan, B., Fiedler, M. O., Biecker, O., Klein, B., Chang, D. H., Weigand, M. A., and Dietrich, M.
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HEMODYNAMICS , *BLOOD coagulation - Abstract
Percutaneous hepatic chemosaturation is a treatment option for unresectable primary or secondary liver tumors. In this procedure the part of the inferior vena cava (VCI) that collects blood from the hepatic veins is isolated using a double balloon catheter. Like this, systemic distribution of the chemotherapeutic agent melphalan which is administered via the hepatic artery can be prevented. After passage through the liver and drainage from the retrohepatic VCI, the chemosaturated blood passes through two extracorporeal filters. Subsequently, the filtered blood is returned via the jugular vein. The procedure is often accompanied by severe hemodynamic instability, the cause of which is still not completely understood. In addition, coagulation management of extracorporeal circulation is often challenging. The authors report a case in which a thrombus formed in the returning leg of the extracorporeal circulation despite sufficient activated clotting time (ACT). Targeted problem search and resolution were necessary simultaneously to hemodynamic stabilization and interdisciplinary collaboration to successfully perform the intervention and provide the patient with safe treatment. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
- Published
- 2022
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5. Fallbericht „double hit"– eine Geschichte mehrerer embolischer Ereignisse im Rahmen einer COVID-19-Erkrankung.
- Author
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Vyhnanek, Philipp
- Abstract
Copyright of Der Internist is the property of Springer Nature and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
- Published
- 2022
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6. Vorhersage von schweren Blutungsereignissen bei Patienten mit peripherer arterieller Verschlusskrankheit: Der OAC3-PAD-Risikoscore.
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Behrendt, Christian-Alexander, Rother, Ulrich, Uhl, Christian, Goertz, Hartmut, Stavroulakis, Konstantinos, and Gombert, Alexander
- Abstract
Copyright of Gefaesschirurgie is the property of Springer Nature and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
- Published
- 2022
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7. Vorhersage von schweren Blutungsereignissen bei Patienten mit peripherer arterieller Verschlusskrankheit: Der OAC3-PAD-Risikoscore
- Author
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Behrendt, Christian-Alexander, Rother, Ulrich, Uhl, Christian, Goertz, Hartmut, Stavroulakis, Konstantinos, and Gombert, Alexander
- Published
- 2022
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8. Thrombophilie und Alter – wann ist eine Hormontherapie in der Postmenopause trotzdem möglich?
- Author
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Toth, B., Rank, A., Böttcher, B., and Ludwig, M.
- Abstract
Copyright of Gynäkologische Endokrinologie is the property of Springer Nature and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
- Published
- 2019
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9. Adjunktive Sepsistherapie — Gerinnungsinhibitoren und anti-inflammatorische Effekte
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Sablotzki, Armin, Nestler, Frank, Czeslick, Elke, Engelmann, Lothar, editor, and Schuster, Hans-Peter, editor
- Published
- 2006
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10. Ätiologie und Diagnostik des septischen Organversagens
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Bauer, M., Reinhart, K., Engelmann, Lothar, editor, and Schuster, Hans-Peter, editor
- Published
- 2006
- Full Text
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11. Intrakranielle Vitamin-K-Mangel-Blutung trotz oraler Vitamin-K-Gabe bei einem Säugling : Auch eine anästhesiologische Herausforderung.
- Author
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Ackermann, S., Schimpf, J., and Richter, M.
- Abstract
This article presents the case of a 6-week-old infant who, despite oral vitamin K prophylaxis and otherwise normal developmental progress, suffered a severe intracerebral and subdural hemorrhage, which required surgical evacuation. The interdisciplinary approach is described with emphasis on the management of hemostasis. Furthermore, the clinical picture of intracranial bleeding due to vitamin K deficiency, which is nowadays rare in the Western World, is described in the anesthesiology literature for the first time. The usual recommendations regarding prophylaxis as well as certain risk factors are presented. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
- Published
- 2017
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12. Gerinnungstherapie der peripartalen Hämorrhagie : Deutschlandweite Umfrage.
- Author
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Kaufner, L., Ghantus, K., Henkelmann, A., Friedrichs, U., Weizsäcker, K., Schiemann, A., von Heymann, C., and Weizsäcker, K
- Abstract
Background: In order to ensure evidence-based haemostatic management of postpartum haemorrhage (PPH, blood loss >500 ml) consistent with guidelines appropriate structural conditions must be fulfilled regardless of different levels (1-3) in perinatal care. The aim of the survey was to identify differences in haemostatic management in PPH under consideration of the different levels of perinatal care in Germany.Materials and Methods: An electronic questionnaire assessing the structural and therapeutic preconditions for haemostatic management was sent to 533 anaesthesiology departments serving obstetric units.Results: A total of 156 (29 %) questionnaires returned from hospitals of all levels were analysed. PPH occur in all and increase with higher level hospitals (level 1 <5 PPH/year vs. 3 >30 PPH/year). The percentage of PPH requiring red blood cell (RBC) transfusion amounts to <25 % (all levels). A bleeding history (35 %, all levels), laboratory coagulation tests (29 %, all levels) as well as viscoelastic point-of-care coagulation tests (42 %, mainly level 3) are limited in their availability. Blood loss is usually estimated (99 %, all levels), not measured. Tranexamic acid (>80 %, all levels), fibrinogen (>60 %, all levels) and fresh frozen plasma (FFP) (30 %, level 2a) are first line therapeutics. In level 2b and 3 FFP is a second line therapeutic. RBC transfusion is indicated at haemoglobin <5-7 g/dl (57-69 %, all levels), while 15-29 % in level 3 did not base their decision to transfuse RBC on haemoglobin only.Conclusions: Guideline-consistent haemostatic management of PPH is provided in almost all hospitals independent of the perinatal care level. Deviances from guidelines (measuring blood loss, bleeding history of the patient) affect all levels of perinatal care in Germany. [ABSTRACT FROM AUTHOR]- Published
- 2017
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13. Prognose und Behandlung makulärer Blutungen bei neovaskulärer altersabhängiger Makuladegeneration.
- Author
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Agostini, H., Bopp, S., and Feltgen, N.
- Abstract
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- Published
- 2017
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14. Stand der Gerinnungs- und Transfusionstherapie beim Schwerverletzten.
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Wafaisade, A., Wyen, H., Mutschler, M., Lendemans, S., Bouillon, B., Flohe, S., Paffrath, T., Maegele, M., Tjardes, T., and Probst, C.
- Abstract
Copyright of Der Unfallchirurg is the property of Springer Nature and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
- Published
- 2015
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15. Anästhesie bei Kindern und Jugendlichen nach angeborenen Herzfehlern.
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Baehner, T., Boehm, O., Kliemann, M., Heinze, I., Breuer, J., Hoeft, A., Baumgarten, G., and Knuefermann, P.
- Abstract
The incidence of congenital heart defects (CHD) has remained constant over many years; however, due to improved therapeutic options an increasing number of children and adolescents even with complex heart defects now reach adulthood. The increasing prevalence of adults with persisting or surgically corrected CHD as well as age-dependent non-cardiac comorbidities will increase the need for medical and non-cardiac surgical treatment in this population. Although elective medical care for these patients should be reserved for highly specialized centers, emergency treatment might become necessary in a non-specialized hospital setting as well. Due to the variety and complexity of CHD it is difficult to provide standardized guidelines for the anesthetic management. The treatment of patients with complex CHD requires a profound understanding of the underlying CHD and the current state of the hemodynamics by the anesthesiologist. Furthermore, typical comorbidities, such as chronic heart failure, altered coagulation and arrhythmia also have to be taken into account to ensure successful perioperative treatment. Especially in patients with shunt lesions or passive pulmonary blood flow the anesthetic management often substantially affects the hemodynamics and may be the starting point of severe decompensation. Awareness of anesthesia-induced changes of pulmonary and/or systemic vascular resistance as well as of preload alterations are the basis for successful anesthetic management. Finally, a multidisciplinary approach including cardiologists and radiologists in the planning is absolutely essential to achieve an optimal postoperative result for the patient. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
- Published
- 2015
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16. Blut ist ein besonderer Saft.
- Author
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Eichner, Romy and Hölig, Kristina
- Abstract
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- Published
- 2015
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17. Gerinnungsmanagement in der Herzchirurgie.
- Author
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Albes, J.M.
- Abstract
Copyright of Zeitschrift für Herz-, Thorax- und Gefaesschirurgie is the property of Springer Nature and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
- Published
- 2014
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18. Kontroversen im Gerinnungsmanagement.
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Dirkmann, D., Burggraf, M., Brendt, P., Hußmann, B., Peters, J., and Lendemans, S.
- Abstract
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- Published
- 2013
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19. Akuter ischämischer Schlaganfall.
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Kraft, P., Nieswandt, B., Stoll, G., and Kleinschnitz, C.
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STROKE , *HEMOSTASIS , *HEMORRHAGE , *THROMBOLYTIC therapy , *LABORATORY rats - Abstract
The only recommended therapy in the acute phase of ischemic stroke is thrombolysis within 4.5-(6) h after symptom onset. For secondary stroke prevention platelet inhibitors or, in cases of cardiac embolism, anticoagulants are used. However, these substances bear significant limitations: either they show only moderate efficacy (platelet inhibitors), or they are associated with a considerable bleeding risk (rt-PA, anticoagulants). Although the majority of strokes are caused by embolic or thrombotic vessel occlusion, strikingly little is known about the pathophysiological role of platelets and their local function in the brain vasculature. The recent development of novel transgenic mouse lines paved the way for the in-depth analysis of the different molecular steps of thrombus formation involving platelets and the plasma coagulation cascade in models of acute ischemic stroke. It was demonstrated that prevention of early platelet adhesion to the damaged vessel wall by blocking the platelet surface receptors GPIbα or GPVI dramatically protects against experimental stroke without increasing the frequency of intracranial hemorrhage. Moreover, the critical involvement of the blood coagulation factor XII (FXII)-driven intrinsic coagulation cascade in thrombus formation during the course of ischemic brain damage could be unraveled thereby disproving established concepts of hemostasis. Based on these findings novel pharmacological blockers of GPIbα and FXIIa were designed that likewise proved to be safe and effective in animal stroke studies. Those compounds now lay the groundwork for a novel and intriguing concept in ischemic stroke and other thromboembolic diseases: antithrombosis devoid of any bleeding complications. Further preclinical testing is currently ongoing. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
- Published
- 2012
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20. Behandlung von polytraumatisierten Patienten.
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Grottke, O., Spahn, D.R., and Rossaint, R.
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HEMORRHAGE treatment , *HEMOSTATICS , *BLOOD coagulation factors , *BLOOD transfusion , *BLOOD coagulation disorders , *GUIDELINES - Abstract
Despite improved strategies in the treatment of polytraumatized patients the mortality rate of severely injured patients remains high. Thus, worldwide 5 million patients die due to trauma or trauma-related complications each year. As the majority of early trauma-related deaths are attributed to or caused by exsanguination the prevention and treatment of coagulopathy is of paramount significance. With the aim of developing guidelines and improve strategies to treat polytraumatized patients the multidisciplinary Task Force for Advanced Bleeding Care in Trauma was founded in 2005. Under consideration of new clinical studies, an updated version of the original publication from 2007 has recently been published. Based on a systematic review of published literature the recommendations were formed according to 'Grading of Recommendations Assessment, Development and Evaluation' (GRADE). This publication summarizes the main recommendations with a special emphasis on revisions and new aspects. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
- Published
- 2011
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21. Neue (Querschnitt-)Leitlinien der Bundesärztekammer für die Hämotherapie mit gefrorenem Frischplasma.
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Heim, M.U. and Hellstern, P.
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BLOOD transfusion , *BLOOD coagulation , *PROTHROMBIN , *THERAPEUTICS , *METHYLENE blue - Abstract
Some new blood products and plasma derivatives have extended the possibilities in hemotherapy to such an extent that the therapeutic and evidence-based therapy options can only really be managed with the aid of guidelines. Four approved plasma preparations are available in Germany: fresh frozen plasma, lyophilized plasma, solvent-detergent (SD) pool plasma and methylene blue-light-treated plasma. Evidence of the clinical efficacy of plasma is mainly based on uncontrolled observational studies, case reports or expert opinion. Plasma is indicated for complex coagulopathy associated with manifest or imminent bleeding, particularly with massive transfusion, disseminated intravascular coagulation and liver disease. With the exception of emergency situations when clotting assay results are not available in time, a clinically relevant coagulopathy must be verified before plasma is administered. The rapid infusion of at least 10 ml of plasma per kg body weight is required to significantly increase the respective clotting factor or inhibitor levels. Prothrombin complex concentrates (PPSB) should be preferred to plasma for the rapid reversal of oral anticoagulation. Side effects of plasma are rare but have to be considered. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
- Published
- 2010
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22. Bedeutung der Hypothermie beim Polytrauma.
- Author
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Hildebrand, F., Probst, C., Frink, M., Huber-Wagner, S., and Krettek, C.
- Abstract
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- Published
- 2009
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23. 65-jährige Patientin mit Thrombopenie und Hyperfibrinolyse bei Mammakarzinom.
- Author
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Aulmann, C., Seufert, P., Sandherr, M., Schlimok, G., Schulze, R., and Oruzio, D.
- Abstract
Copyright of Der Internist is the property of Springer Nature and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
- Published
- 2007
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24. Alkoholabusus.
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Sander, M., Neumann, T., Dossow, V., Schönfeld, H., Lau, A., Eggers, V., and Spies, C.
- Abstract
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- Published
- 2006
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25. Die Gerinnungskaskade—Mechanismen und klinische Implikationen.
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Langer, Harald and Gawaz, Meinrad
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- 2005
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26. Effects of NCPAP Therapy on Prothrombin Activation in Patients with Obstructive Sleep Apnoea Syndrome.
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Scähddlich, Steffen, Arndt, Thomas, Blankenburg, Thomas, and Schütte, Wolfgang
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SLEEP apnea syndromes , *POLYSOMNOGRAPHY , *SLEEP disorder diagnosis , *BLOOD coagulation , *THROMBIN , *ANTITHROMBINS - Abstract
Obstructive sleep apnoea syndrome (OSAS) is associated with an increased risk for cardiovascular diseases. Question of the study Previous investigations demonstrated a prothrombin activation in patients with untreated OSAS. These patients also had additional concurrent risk factors for prothrombin activation such as hypertension, obesity, diabetes, or coronary artery disease. Therefore, this study investigated the effect of adequate therapy of OSAS on prothrombin activation. Patients and methods In all patients referred to the sleep laboratory with the diagnosis of OSAS after diagnostic polysomnography, levels of prothrombin fragments 1 and 2 (F 1 + 2), thrombin-antithrombin complex (TAT), fibrin monomer and D-dimer were measured. Patients were treated with nasal continuous positive airway pressure (nCPAP). After a treatment period of 4-6 weeks, polysomnography and the coagulation tests were repeated. Results Twenty-three consecutive patients were included in this study (21 male; age: 50.3 ± 11.5 years; BMI: 31.7 ± 5.5 kg/m²). All patients had severe OSAS (AHI: 44.4 ± 26.5/h; desaturation index: 45.3 ± 17.8/h). Sufficient treatment with nCPAP was achieved in all patients (mean CPAP pressure: 7.9 ± 0.6 mbar; daily usage: 6.3 ± 2.1/h; AHI: 3.1 ± 2.3/h; desaturation index: 2.3 ± 1.8/h). On study-inclusion values for F 1 + 2 and TAT were significantly increased. After treatment with nCPAP, a highly significant decrease could be demonstrated (F 1 + 2: 6.55 ± 3.57 vs. 1.85 ± 2.59; TAT: 53.1 ± 16.4 vs. 13.6 ± 18.5; P < 0.001). Fibrin monomer and D-dimers were not detectable at increased levels at any point during the study. Conclusions Patients with OSAS have an increased level of prothrombin activation. This can be reduced significantly with nCPAP therapy. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
- Published
- 2004
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27. Hydroxyethylstärke (HES).
- Author
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Boldt, Joachim
- Abstract
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- Published
- 2004
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28. Prognoseabschätzung des Schwerverletzten – Eine Analyse von 2069 Patienten des Traumaregisters der DGU.
- Author
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Rixen, D., Raum, M., Bouillon, B., Schlosser, L.E., and Neugebauer, E.
- Abstract
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- Published
- 2001
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29. Hämostasestörungen im Umfeld von Sepsis und SIRS.
- Author
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Riess, H.
- Abstract
Copyright of Der Internist is the property of Springer Nature and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
- Published
- 1998
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30. Volumenersatz beim schwerkranken Intensivpatienten Keine klassische Übersicht.
- Author
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Boldt, J.
- Abstract
Copyright of Anaesthesist is the property of Springer Nature and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
- Published
- 1998
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31. External quality assessment for the quality assurance of haemostaseological global tests/POCT
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Kragh, Thorsten, Giebl, Andreas, Müller, Michaela, Kutsch, Mareen, and Spannagl, Michael
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ddc: 610 ,Ringversuche ,whole blood ,hemostasis ,Gerinnung ,610 Medical sciences ,Medicine ,external quality assessment ,POCT ,Vollblut - Abstract
External quality assessment contributes essentially to quality assurance in medical diagnostics. Especially POCT of hemostasis diagnostics make this a particular challenging task for participants and the EQA organization, as the required whole blood samples are particularly sensitive to transport and waiting times. In addition, device manufacturers provide a variety of measuring methods that are not equally suitable for the use of the EQA sample. Over the past few years, conditions for the EQA of hemostasis POCT in whole blood have been adjusted and improved. Meanwhile the EQA show an acceptable passing rate, even though in general it remains a great challenge to adapt the EQA samples to the whole blood or plasma sample of the daily routine., Ringversuche leisten für die Qualitätssicherung in der medizinischen Diagnostik einen essentiellen Beitrag. Speziell POCT der Gerinnungsdiagnostik stellen hierbei besondere Herausforderungen an Teilnehmer und Ringversuchsorganisation, da die benötigten Vollblutproben besonders sensibel auf Transport und Wartezeiten reagieren. Zusätzlich werden von den Geräteherstellern verschiedenste Messverfahren verwendet, die sich unterschiedlich gut für den Einsatz der Ringversuchsprobe eignen. Über die vergangenen Jahre wurden Bedingungen für die Ringversuche der Gerinnungs-POCT im Vollblut angepasst und verbessert. Die Ringversuche zeigen inzwischen akzeptable Bestehensquoten (75–100%), auch wenn es grundsätzlich eine große Herausforderung bleibt, Ringversuchsproben an die Vollblut- oder Plasmaprobe des Alltags anzupassen., GMS Zeitschrift zur Förderung der Qualitätssicherung in medizinischen Laboratorien; 9:Doc02
- Published
- 2018
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32. Die Wirkung von Plasmafraktion I-O, ACC 76, PAMBA und Haemarctin auf das Gerinnungssystem der unreifen Neugeborenen.
- Author
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Rogner, G.
- Abstract
Copyright of Zeitschrift für Kinderheilkunde is the property of Springer Nature and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
- Published
- 1967
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33. Die 'Hypervolämische Hämodilution' (HHD): Eine einfache Alternative zur isovolämischen Variante
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Entholzner, E., Hargasser, S., Mielke, L., Hipp, R., Hartel, W., editor, and Becker, H.-M.
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- 1993
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34. Ringversuche zur Qualitätssicherung hämostaseologischer Globaltests/POCT
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Kragh, T, Giebl, A, Müller, M, Kutsch, M, Spannagl, M, Kragh, T, Giebl, A, Müller, M, Kutsch, M, and Spannagl, M
- Abstract
External quality assessment contributes essentially to quality assurance in medical diagnostics. Especially POCT of hemostasis diagnostics make this a particular challenging task for participants and the EQA organization, as the required whole blood samples are particularly sensitive to transport and waiting times. In addition, device manufacturers provide a variety of measuring methods that are not equally suitable for the use of the EQA sample. Over the past few years, conditions for the EQA of hemostasis POCT in whole blood have been adjusted and improved. Meanwhile the EQA show an acceptable passing rate, even though in general it remains a great challenge to adapt the EQA samples to the whole blood or plasma sample of the daily routine., Ringversuche leisten für die Qualitätssicherung in der medizinischen Diagnostik einen essentiellen Beitrag. Speziell POCT der Gerinnungsdiagnostik stellen hierbei besondere Herausforderungen an Teilnehmer und Ringversuchsorganisation, da die benötigten Vollblutproben besonders sensibel auf Transport und Wartezeiten reagieren. Zusätzlich werden von den Geräteherstellern verschiedenste Messverfahren verwendet, die sich unterschiedlich gut für den Einsatz der Ringversuchsprobe eignen. Über die vergangenen Jahre wurden Bedingungen für die Ringversuche der Gerinnungs-POCT im Vollblut angepasst und verbessert. Die Ringversuche zeigen inzwischen akzeptable Bestehensquoten (75-100%), auch wenn es grundsätzlich eine große Herausforderung bleibt, Ringversuchsproben an die Vollblut- oder Plasmaprobe des Alltags anzupassen.
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- 2018
35. Leukozyten als Interaktionsplattform zwischen Komplement- und Gerinnungssystem bei polytraumatisierten Patienten
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Wiegner, R, Denk, S, Kalbitz, M, Weiß, M, Gebhard, F, and Huber-Lang, MS
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ddc: 610 ,Komplement ,Koagulopathie ,Polytrauma ,Gerinnung ,610 Medical sciences ,Medicine - Abstract
Fragestellung: Ein schweres Gewebetrauma führt zu einer frühen übermäßigen Aktivierung des Komplement- und des Gerinnungssystems, welche mit einer schlechten klinischen Prognose assoziiert ist. Neben einer bereits gezeigten engen Interaktion dieser zwei Kaskaden in der flüssigen[zum vollständigen Text gelangen Sie über die oben angegebene URL], Deutscher Kongress für Orthopädie und Unfallchirurgie (DKOU 2016)
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- 2016
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36. Analyse thrombozytärer und endothelialer Mikropartikel nach Polytrauma
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Fröhlich, Matthias, Schäfer, Nadine, Caspers, Michael, Böhm, Julia K., Bouillon, Bertil, Stürmer, Ewa K., and Maegele, Marc
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ddc: 610 ,Mikropartikel ,Polytrauma ,Gerinnung ,610 Medical sciences ,Medicine - Abstract
Fragestellung: Mikropartikel (MP) sind 0,1 - 0,9 µm große Vesikel, die nach Stimulation oder während der Apoptose als subzelluläre Vesikel von verschiedenen Zellen (Thrombozyten, Leukozyten, Erythrozyten, Endothelzellen und glatten Muskelzellen) freigesetzt werden. Es wird angenommen,[zum vollständigen Text gelangen Sie über die oben angegebene URL], Deutscher Kongress für Orthopädie und Unfallchirurgie (DKOU 2016)
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- 2016
37. Trauma verursacht einen Anstieg der IL-17A-Expression auf Th17-Zellen und beeinflusst gleichzeitig die thrombozytäre Gerinnungsfunktion
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Hefele, Friederike, Krysiak, Niels, Unger, Marina, Huber-Wagner, Stefan, Biberthaler, Peter, Van Griensven, Martijn, and Hanschen, Marc
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Th17-Zellen ,ddc: 610 ,Polytrauma ,Gerinnung ,610 Medical sciences ,Medicine ,Thrombozyten - Abstract
Fragestellung: Unfälle und die Folgen von Unfällen führen weiterhin die Todesursachenstatistik für Menschen bis zum Alter von 45 Jahren an. Ein Grund für diese hohe Mortalitätsrate ist das Systemic Inflammatory Response Syndrome (SIRS), wobei die Mechanismen dieser Immunreaktion[zum vollständigen Text gelangen Sie über die oben angegebene URL], Deutscher Kongress für Orthopädie und Unfallchirurgie (DKOU 2016)
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- 2016
38. [The effect of tailored training courses in preanalytical procedures on the quality of laboratory results].
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Mäder-Porombka C, Homberg A, Hörster F, Brune M, Kilian S, Buckel B, and Goldwasser R
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- Germany, Humans, Lithium, Blood Specimen Collection, Heparin
- Abstract
Introduction: In 31 to 75 percent of cases, errors in laboratory medicine have preanalytical causes such as erroneous blood sampling. Erroneous blood sampling may lead to false test results and additional laboratory cost; it may increase analyzing time and endanger the health of patients and employees. In particular, under- and overfilling of blood sampling tubes can considerably distort laboratory values. So far there has been a lack of studies investigating the effect of a tailored training for ward staff to improve preanalytical procedures on blood sampling., Issue: Can a tailored preanalytical training significantly reduce the number of commented under- and overfilled coagulation samples, reduce the number of hemolytic serum and lithium heparin samples and increase the number of standards-compliant blood sampling?, Methods: In an intervention study we compared the number of commented under- and overfilled coagulation tubes and the number of hemolytic serum and lithium heparin samples on the basis of laboratory data and, using participant observation, compared the blood sampling quality on a surgical ward before and after participation in a training course. Based on prior results of participant observation, a 20-minute training was conceptualized and conducted. Target criteria were a) the number of commented under- and overfilled coagulation tubes and b) the number of hemolytic serum and lithium heparin samples in a before/after comparison (Oct-Dec 2017 and Jan-Mar 2018 compared with Jun-Aug 2018) and an annual comparison (Jun-Aug 2017 compared to Jun-Aug 2018), and c) a standards-compliant performance of blood sampling in a before/after comparison (Apr 2018 and Jun 2018). The number of commented under- and overfilled coagulation tubes in the annual comparison was compared using the Chi-square test., Results: After the training (Jun-Aug 2018) the number of commented under- and overfilled coagulation tubes decreased significantly in annual comparison to Jun-Aug 2017 (-68.07%, p < 0.001). The number of commented under- and overfilled coagulation tubes and of hemolytic serum and lithium heparin samples decreased in the before/after and in the annual comparison, and the number of standards-compliant blood samplings increased in the before/after comparison., Conclusion: The training contributed significantly to reducing the number of commented coagulation samples and hemolytic serum and lithium heparin samples and to increasing standards-compliant blood sampling. There is a need to investigate to what extent this concept can be transferred to other wards, and in which intervals further trainings should be conducted in order to maintain these positive effects., (Copyright © 2020. Published by Elsevier GmbH.)
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- 2020
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39. The role of phospholipids in haemophilia a.
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Kunz, F., Rumpl, E., and Holzknecht, F.
- Abstract
Copyright of Klinische Wochenschrift is the property of Springer Nature and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
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- 1972
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40. The participation of phospholipids in the intrinsic pathway of the coagulation process.
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Kunz, F.
- Abstract
Copyright of Klinische Wochenschrift is the property of Springer Nature and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
- Published
- 1972
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41. Analyse thrombozytärer und endothelialer Mikropartikel nach Polytrauma
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Fröhlich, M, Schäfer, N, Caspers, M, Böhm, JK, Bouillon, B, Stürmer, EK, Maegele, M, Fröhlich, M, Schäfer, N, Caspers, M, Böhm, JK, Bouillon, B, Stürmer, EK, and Maegele, M
- Published
- 2016
42. Trauma verursacht einen Anstieg der IL-17A-Expression auf Th17-Zellen und beeinflusst gleichzeitig die thrombozytäre Gerinnungsfunktion
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Hefele, F, Krysiak, N, Unger, M, Huber-Wagner, S, Biberthaler, P, van Griensven, M, Hanschen, M, Hefele, F, Krysiak, N, Unger, M, Huber-Wagner, S, Biberthaler, P, van Griensven, M, and Hanschen, M
- Published
- 2016
43. Perioperative Hypothermie: Beeinflussung der Wundheilung
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Pietsch, A.P., Lindenblatt, N., and Klar, E.
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- 2007
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44. Präoperative Blutungsanamnese: Empfehlungen der Arbeitsgruppe perioperative Gerinnung der Österreichischen Gesellschaft für Anästhesiologie, Reanimation und Intensivmedizin
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Pfanner, G., Koscielny, J., Pernerstorfer, T., Gütl, M., Perger, P., Fries, D., Hofmann, N., Innerhofer, P., Kneifl, W., Neuner, L., Schöchl, H., and Kozek-Langenecker, S.A.
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- 2007
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45. Orale Kontrazeption und Gerinnungsstörungen
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Winkler, U.
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- 2006
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46. Alkoholabusus: Risikofaktoren für die Anästhesie und Intensivmedizin
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Sander, M., Neumann, T., von Dossow, V., Schönfeld, H., Lau, A., Eggers, V., and Spies, C. D.
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- 2006
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47. The influence of maintaining the correct whole blood-to-anticoagulant ratio during donation on the quality of leukoreduced whole blood
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Lukow, Christian and Karger, Ralf (Prof. Dr. med., M. Sc.)
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lesion of storage ,Blutspende ,Blutsammlungsschaden ,whole blood ,Rheologie ,erythrocyte deformability, erythrocyte aggregation ,Gerinnung ,Blutlagerungsschaden ,Koagulation ,lesion of collection ,Aggregation ,Erythrozyten ,Blutströmung ,Verformbarkeit ,Bluttransfusion ,erythrocyte aggregation ,Vollblut ,erythrocyte deformability ,Medical sciences, Medicine ,Bluttransfusion , Vollblut ,ddc:610 ,Erythrozyten, Verformbarkeit ,Medizin, Gesundheit - Abstract
Hintergrund: Die Transfusion von Blutkomponenten und Vollblut ist ein essentieller Bestandteil lebensrettender und lebenserhaltender Maßnahmen. In den entwickelten Industrienationen erfolgte in den 1970er und 1980er Jahren der Übergang von der Vollblutspende zur Blutkomponentenspende. Die Vollblutspende hat jedoch weiterhin einen Stellenwert bei der autologen Eigenblutspende und in Ländern der dritten Welt, in welchen die logistischen Gegebenheiten für die aufwendige Blutkomponentenspende nicht vorliegen. Zudem gewinnt in heutiger Zeit die Verwendung von – insbesondere frischem – Vollblut im klinischen Zustand einer massiven Hämorrhagie, im schweren hämorrhagischen Schock als auch bei einer Koagulopathie wieder vermehrt an Interesse. In der transfusionsmedizinischen Forschung bestehen fortwährend Bemühungen, die Qualität von Blutprodukten stetig weiter zu verbessern und somit auch die Dauer ihrer Lagerungsfähigkeit auszuweiten. Gibson et al. beschrieben 1956 den so genannten Sammlungsschaden („lesion of collection“). Bei der Blutsammlung in dem Antikoagulanz- und Konservierungsmedium ACD zeigten die Erythrozyten in den ersten 100 ml ein deutlich geringeres Posttransfusionsüberleben als der Durchschnitt aller Erythrozyten der gesamten Transfusionseinheit. Gibson et al. führten diese Beobachtung auf die schädigende Wirkung der hohen Citrat-Konzentration der in den Blutbeuteln vorgelegten ACD-Lösung zurück (1). Später registrierten Matthes et al. bei Blutsammlung mit dem Zellseparator MCS 3P® (Haemonetics Corp., USA), einem Apherese-system, eine bessere Bewahrung der erythrozytären ATP- und 2,3-DPG-Konzentrationen im Vergleich zur Blutsammlung mittels konventioneller Blutsammelwaagen (2). Bei der Apheresetechnik wird das gesammelte Blut kontinuierlich mit der Antikoagulanzlösung in einem konstanten Konzentrationsverhältnis vermischt und stellt somit eine schonendere Blutsammlung dar. Ausgehend von diesen Beobachtungen bestand die Fragestellung der vorliegenden ABC-Studie darin, ob durch die kontinuierliche Zuführung des Antikoagulanz- und Konservierungsmediums CPDA-1 zum gesammelten Vollblut die Qualität des anschließend gelagerten Vollblutes besser bewahrt werden könnte als bei Vollblut, das in einen Blutbeutel mit einer vorgelegten CPDA-1-Antikoagulanzlösung gesammelt wird. Da sich in jüngerer Zeit Studien mehren, in welchen negative Auswirkungen von Bluttransfusionen auf den Empfängerorganismus, eine erhöhte Morbidität und Mortalität publiziert wurden, welche möglicherweise auf die intrinsischen Eigenschaften der gelagerten Erythrozyten mit Beeinträchtigung der Mikrozirkulation zurückzuführen sind, wurden in der vorliegenden Studie rheologische Untersuchungen der Erythrozyten-verformbarkeit und Erythrozytenaggregation eingeschlossen. Material und Methoden: Die als randomisierte Kontrollstudie konzipierte Untersuchung umfasste in beiden Gruppen jeweils 20 Untersuchungseinheiten. In der ABC-Gruppe wurde Vollblut mit der ABC®-Waage (MacoPharma, Frankreich) gewonnen. Bei der ABC®-Waage wurde mittels eines Rollerpumpensystems die CPDA-1-Lösung kontinuierlich in gleichbleibender Konzentration dem gewonnen Vollblut beigemengt. Die Blutsammlung in der konventionellen Gruppe erfolgte mit der Blutentnahmewaage Compomixer M2® (Fresenius HemoCare, Deutschland), bei der mithilfe der Schwerkraft Spendeblut in einen mit CPDA-1-Antikoagulanzlösung vorgelegten Beutel floss. Anschließend erfolgte nach zwei Stunden bei allen Untersuchungseinheiten eine Leukozytendepletion. Der Untersuchungszeitraum erstreckte sich über 49 Lagerungstage. An den Lagerungstagen 1, 7, 21, 35, 42 und 49 wurden die Werte folgender Parameter im Vollblut bestimmt: pH-Wert, Glukose, ATP, 2,3-DPG (bis zum Tag 42), Hb, freies Hb, K+ sowie die Gerinnungszeiten TT, PT und aPTT, Faktor-V-Aktivität, Faktor-VIII-Aktivität, Fibrinogen, AT, D-Dimere und TAT-Komplexe. Die rheologischen Untersuchungen erfolgten mit dem LORCA™ (R & R Mechatronics, Niederlande). Die Verformbarkeit der Erythrozyten wurde mit dem Elongationsindex, die Aggregation mit dem Aggregationsindex beschrieben. Am ersten Untersuchungstag wurde einmalig der Restleukozytengehalt der leukozytendepletierten Vollblutkonserven bestimmt. Zudem wurden die beiden Gruppen hinsichtlich der Präzision des durch die Blutwaagen erzielten Spendevolumens, der Dauer der Blutspende und der Dauer der Leukozytendepletion verglichen. Ergebnisse: Mit beiden Blutwaagesystemen wurden annähernd gleiche Sammelvolumina erzielt, 525 (SD 5,3) ml in der ABC-Gruppe und 524 (SD 10,2) ml in der konventionellen Gruppe. Die Hb-Konzentrationen der Blutkonserven zeigten sich in beiden Untersuchungsgruppen mit 65,9 (SD 5,1) g pro Konserve in der ABC-Gruppe bzw. 67,5 (SD 7,8) g pro Konserve in der konventionellen Gruppe nahezu gleich. In der konventionellen Gruppe fanden sich jedoch eine signifikant höhere Variation der Konservenvolumina (p = 0,006), eine signifikant höhere Variation bei dem durch den Filtrationsprozess verursachten Blutverlust (p = 0,0002) und zudem eine Tendenz zu einer höheren Variation des Hb-Gehaltes pro Blutkonserve (p = 0,07). Die untersuchten Qualitätsparameter unterschieden sich in beiden Untersuchungsgruppen nicht signifikant voneinander. Die Konzentrationen von freiem Hb und K+ wiesen in der konventionellen Gruppe eine signifikant höhere Variation auf (p = 0,04), die Konzentration von Glukose zeigte eine Tendenz zu einer höheren Variation in der konventionellen Gruppe (p = 0,07). Die mittlere ATP-Konzentration betrug am 42. Lagerungstag in der ABC-Gruppe 2,33 (SD 0,41) µmol/g Hb versus 2,24 (SD 0,39) µmol/g Hb in den konventionellen Gruppe. In beiden Untersuchungsgruppen fanden sich eine Abnahme der Verformbarkeit und eine Verminderung der Aggregationsneigung der Erythrozyten. Der Aggregationsindex war in der konventionellen Gruppe höher als in der ABC-Gruppe (p = 0,056). Bis zum 21. Lagerungstag war diese Differenz signifikant (p = 0,03), verminderte sich aber gegen Ende des Untersuchungszeitraumes. Schlussfolgerung: Die klinische Einordnung der beobachteten rheologischen Veränderungen ist vor dem Hintergrund des heutigen Standes der Wissenschaft schwierig. Sowohl die Aggregationsfähigkeit als auch die Verformbarkeit der Erythrozyten bestimmen maßgeblich die Strömungseigenschaften des Blutes. Eine Abnahme der Verformbarkeit könnte zu einer vermehrten Sequestrierung der weniger flexiblen Erythrozyten in der Milz, aber auch in der Leber, der Lunge und dem Sternum führen. Bei Eintritt weniger verformbarer Erythrozyten in kleinste Blutgefäße wird ein größerer Perfusionsdruck benötigt und der Strömungswiderstand steigt an. Möglicherweise könnte es auch zu einer kompletten Verlegung kleinster Gefäße kommen, die FCD (functional capillary density, funktionelle kapillare Dichte) könnte sich vermindern und die O2-Versorgung der Gewebe eingeschränkt werden. Zudem wird bei Abnahme der Verformbarkeit durch Einschränkung des „tank-treadings“ und der Fähigkeit, sich zu Ellipsen auszudehnen, das Strömungsprofil des Blutes gestört. Eine erhöhte Aggregationsneigung steht in Zusammenhang mit einer ungünstigen Beeinflussung des Strömungswiderstandes, des Strömungsprofils und der Blutviskosität. Bei einer verstärkten Aggregationsneigung bedarf es eines höheren Energieaufwandes, um Aggregate aufzulösen. Die FCD könnte sich vermindern und durch größere Aggregate könnten Gefäße ganz verlegt werden. Insofern könnte sich eine verminderte Aggregation durchaus günstig auf das Strömungsverhalten des Blutes und die O2-Versorgung in der Mikrozirkulation auswirken. Auf der anderen Seite scheint aber eine bestimmte Aggregationsstärke zur Aufrechterhaltung der mikrozirkulatorischen Perfusion notwendig zu sein. Neben rheologischen Veränderungen bestehen zahlreiche weitere, v. a. immunologische Veränderungen, welche für die negativen Auswirkungen von Bluttransfusionen verantwortlich sein könnten. Zusammenfassend lässt sich aus den Ergebnissen der vorliegenden ABC-Studie schließen, dass die ABC®-MacoPharma-Waage ein besser standardisiertes Blutprodukt liefert. Ein Überschuss der Antikoagulanzlösung CPDA-1 am Beginn der Blutsammlung scheint die Qualität der Lagerungsparameter nicht signifikant zu beeinflussen. Quellen 1. Gibson JG, 2nd, Murphy WP, Jr., Rees SB, and Scheitlin WA. The influence of extracelluar factors involved in the collection of blood in ACD on maintenance of red cell viability during refrigerated storage. Am J Clin Pathol 26: 855-873, 1956. 2. Matthes G, Tofote U, Krause KP, Pawlow I, Kucera W, and Lerche D. Improved red cell quality after erythroplasmapheresis with MCS-3P. J Clin Apher 9: 183-188, 1994., Background: It is unclear whether maintaining the correct whole blood-to-anticoagulant (WB : AC) ratio during collection can improve the quality of red blood cell (RB.C)-containing blood products to a clinically relevant degree. Study design and methods: A total of 2 x 20 CPDA-1 leukoreduced whole blood units suspended in CPDA-1 were investigated. In one group, the anticoagulation was continuously added to the donated blood, maintaining the correct WB : AC ratio during collection, using a new drawing device (MacoPharma ABC®). In the other group, WB units were produced conventionally. ATP, 2,3-DPG, free Hb, K+, glucose, lactate, pH and variables of coagulation were determined on Days 1, 7, 21, 35, 42, and 49 of storage. Variables of RBC deformability and aggregability were determined using a laser-assisted optical rotational cell analyzer (LORCA™). Results: The ABC and the conventional group showed comparable unit volumes of 525 (SD 5,3) ml versus 524 (SD 10,2) ml and Hb content of 65,9 (SD 5,1) g/unit versus 67,5 (SD 7,8) g/unit, but higher variation after conventional blood drawing (p = 0,006 and p = 0,07, respectively) was observed. During storage, none of the measured quality variables were significantly different between the groups, but in the conventional group there was a higher variation for fHb and K+ (p = 0,04), as well a tendency for a higher variation in the glucose-concentration (p = 0.07). Mean (SD) ATP was 2,33 (0,41) µmol/g Hb versus 2,24 (0,39) µmol/g Hb after 42-day storage. Deformability was not different (p = 0,44), whereas the extent of the aggregation was higher in the conventional group. Conclusion: The ABC device provided a better standardized blood product but did not improve RBC storage variables or plasma quality. Excess anticoagulant CPDA-1 at the beginning of a donation appears not to significantly affect RBC storage in conventional blood drawing. It is unclear whether the lower degree of aggregation in the ABC-Group means to be of any advance for the recipients or may even has adverse effects.
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- 2015
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48. Ätiologie und Diagnostik des septischen Organversagens
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Bauer, M. and Reinhart, K.
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- 2004
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49. Auswirkungen der extracorporalen Zirkulation (EKZ) auf das Gerinnungssystem und die Fibrinolysekaskade: Mögliche Korrelationen zu Inflammationsreaktionen
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Litmathe, J., Boeken, U., Feindt, P., and Gams, E.
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- 2004
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50. Charakterisierung der Aktivität von Proteasen aus dem Maden-Exkretions-Produkt von Lucilia sericata in der humanen Blutgerinnung als Teilprozess der Wundheilung
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Kahl, Mareike and Justus Liebig University Giessen
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Madentherapie ,ddc:610 ,Lucilia sericata ,Kontaktphase ,Wundheilung ,Gerinnung - Abstract
Schon vor Jahrhunderten wurden Fliegenlarven, auch als Maden bezeichnet, als Teil der traditionellen Medizin von verschiedenen Kulturen eingesetzt. Mit vermehrtem Auftreten von Antibiotikaresistenzen und einer gleichzeitigen Zunahme chronischer Wunden wie z.B. solchen assoziiert mit diabetischen oder venösen Ulzera, rückte die Madentherapie in den 1980er Jahren wieder in den Fokus. In umfassende Untersuchungen konnten seit dem drei Hauptmechanismen identifiziert werden, über welche die Maden der Goldfliege Lucilia sericata ihre wundheilungsfördernden Eigenschaften vermitteln: (1) Das Wunddébridement, (2) antimikrobielle Wirkungen sowie (3) eine Stimulation des Heilungsprozesses. Der Einfluss von Maden-Exkretions-Produkten (MEP) auf das humane Gerinnungssystem als Teilreaktion der Wundheilung ist bislang weitgehend unerforscht. Die Aufdeckung gerinnungsfördernder Aktivitäten des MEP und eine Identifikation der aktiven Moleküle sowie deren weitere Charakterisierung könnte eine neue Perspektive der modernen biochirurgischen Behandlung chronischer Wunden eröffnen.In der vorliegenden Arbeit wurde mittels verschiedener optischer und mechanischer Methoden der Einfluss von MEP auf die Gerinnungszeit in humanem Plasma und Vollblut untersucht. Zur Charakterisierung der in MEP enthaltenen Protease-Aktivitäten wurden zudem unterschiedliche chromogene Substrate, Serinprotease-Inhibitoren und Mangelplasmen eingesetzt. Des Weiteren wurde der MEP-Gesamtextrakt fraktioniert und die generierten Pools auf ihre Protease-Aktivität und ihr prokoagulatorisches Potenzial untersucht mit dem Ziel einer Identifizierung der aktiven Moleküle und der Charakterisierung von deren Einfluss auf die humane Gerinnung. Diese Arbeit zeigt, dass Serinproteasen im MEP von Lucilia sericata eine Kallikrein-Bypassing-Aktivität besitzen, so die Kontaktphasen-Proteine hochmolekulares Kininogen (HMWK) und Faktor XII (FXII) spalten, prokoagulatorische Effekte in humanem Plasma und Vollblut vermitteln und zudem die Gerinnungszeit in Mangelplasmen der Kontaktphasen-Proteine wieder herstellen. Die beobachtete Kallikrein-ähnliche Aktivität wurde dabei von Trypsin- und Chymotrypsin-ähnlichen Proteasen vermittelt und in Inhibitor-Studien zudem durch Kontaktphasen-Inhibitoren wie dem C1-Esterase-Inhibitor oder anderen FXIIa-spezifischen Inhibitoren vollständig gehemmt. Weiterhin konnte die Hauptaktivität drei Fraktionen zugeordnet werden. Massenspektrometrische Analysen und anschließende Datenbankabgleiche der in diesen Fraktionen enthaltenen Proteine erlaubten die Identifizierung eines möglicherweise an der Vermittlung der prokoagulatorischen MEP-Aktivität beteiligten Enzyms. Das Protein wurde in E.coli kloniert und mittels Dialyse renaturiert bevor Versuche zu seiner Aktivierung mit Trypsin-Agarose folgten. Tatsächlich zeigte das als Jonah bezeichnete Protein Serinprotease-Aktivität, diese war jedoch im Vergleich zum MEP-Gesamtextrakt gering. Aufgrund der ineffektiven Aktivierung des Proteins, konnte bislang im Clot-Lyse-Test kein Einfluss des Proteins auf die Gerinnungszeit von humanem Plasma festgestellt werden. Neben der Charakterisierung von MEP Kallikrein-ähnlichen Protease-Cocktail mit prokoagulatorischer Aktivität wurde zudem weiterer Forschungsbedarf im Hinblick auf die multifunktionalen Aktivitäten von MEP aufgedeckt. Wie in dieser Arbeit gezeigt werden konnte spaltet MEP, wie auch Kallikrein, HMWK und eine mögliche Entstehung von Bradykinin und aktiviertem HMWK, sowie die Analyse von dessen Einfluss auf das Wundheilungsgeschehen ist ein interessanter neuer Ansatz in der Untersuchung der Mechanismen der Madentherapie. Zusammenfassend zeigen die dargestellten Ergebnisse eine Beeinflussung der Blutgerinnung und tragen so zur Aufklärung der wundheilungsfördernden Wirkungen des MEP bei. Zudem konnte ein maßgeblich an der prokoagulatorischen Aktivität des MEP beteiligtes Enzym identifiziert werden, was einen ersten Schritt zum gezielten Einsatz dieses isolierten Moleküls im Rahmen einer modernen Biochirurgischen Anwendung darstellt., For centuries maggots have been used for the treatment of wounds by a variety of cultures, as part of their traditional medicine. With increasing appearance of antimicrobial resistance and in association with diabetic ulcers, maggot therapy was revisited in the 1980s. Broad investigations have highlighted three mechanisms by which sterile maggots of the greenbottle fly Lucilia sericata improve healing of chronic wounds: (1) The biosurgical debridement, (2) disinfecting properties and (3) the stimulation of the wound healing process. However, the influence of maggot excretion products (MEP) on blood coagulation as part of the wound healing process has not been studied in detail. Thus, uncovering of procoagulant activities in MEP, as well as an identification of the active molecules and further characterization might offer a new perspective in modern biosurgical treatment of chronic wounds.Therefore, in this work, the impact of MEP on coagulation of human plasma and blood was investigated by several optical and mechanical methods. The activity of contained proteases in MEP was further characterized using different chromogenic substrates, serine protease inhibitors and deficient plasmas. Furthermore total MEP content was fractionated and generated pools were analyzed for protease activity and procoagulant potential with the aim to identify active molecules in MEP and further characterize their impact on blood coagulation.Here, we demonstrate that specific MEP-derived serine proteases from Lucilia sericata induce clotting of human plasma and whole blood, particularly by activating contact phase proteins factor XII and kininogen, providing a strong kallikrein-bypassing activity, both in plasma and isolated systems. In plasmas deficient in contact phase proteins, MEP was able to restore clotting times to normal levels. The observed kallikrein-like activity was mediated by trypsin- and chymotrypsin-like proteases in total MEP and inhibitor-studies indicated that kallikrein-like protease activity was significantly blocked by C1-esterase-inhibitor or other specific factor XIIa inhibitors. Furthermore, three major active fractions of MEP were identified. Mass spectrometry analysis of the proteins contained in these fractions and subsequent data base comparisons led to the identification of a putative candidate for MEP-mediated actions. The protein was recombinantely produced in E.coli and refolded by dialysis, before activation experiments were started with trypsin-agarose. Indeed, the Jonah protein exerts serine protease activity, which however was low when compared to total MEP. Due to the ineffective activation of the protein, in the clot-lysis assay no impact of the Jonah protein on the clotting time of human plasma was observed so far. As we showed that MEP, like kallikrein cleaved HMWK, the putative release of bradykinin and the investigation of its impact in wound healing, could offer another direction of research into the mechanisms underlying maggot therapy.Together, MEP provides a prominent contact phase bypassing activity and thereby strongly induces blood clotting in the context of wound healing. Furthermore, an enzyme significantly involved in the procoagulant activity of MEP was identified, constituting a first step in the targeted modern biosurgical therapy of chronic wounds with isolated molecules from maggots.
- Published
- 2014
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