Kramer, A, Ryll, S, Wegner, C, Jatzwauk, L, Popp, W, Hübner, NO, Kramer, A, Ryll, S, Wegner, C, Jatzwauk, L, Popp, W, and Hübner, NO
Objective: Data on the prevalence of emerging bacterial pathogens like extended-spectrum-lactamase-building (ESBL) Gram negative organisms, multiresistant Pseudomonas and Acinetobacter species or toxin-building Clostridium difficile in German hospitals are sparse. To provide data for different regions in Germany, a one-day point prevalence study with five tertiary care hospitals and four secondary care hospitals was conducted on the 10th of February 2010.Method: For participating hospitals, the level of care (primary/secondary/tertiary), staffing with infection prevention personnel, availability of a MRSA-screening, microbiological support and the prevalence of five emerging bacterial pathogens in intensive care, surgical and medical wards was assessed by questionnaire.Results: Overall, 3411 patients were included. In tertiary hospitals, the following prevalences were given: MRSA 1.8%, ESBL E. coli 0.45%, ESBL Klebsiella spp. 0.41%, multiresistant Pseudomonas 0.53%, multiresistant Acinetobacter species 0.15%, VRE 0.49% und Clostridium difficile 1.01%. In secondary hospitals, as prevalences resulted for MRSA 3.48%, ESBL E. coli 0.4%, ESBL Klebsiella spp. 0.4%, multiresistant Pseudomonas 0%, multiresistant Acinetobacter species 0%, VRE 0.13% und Clostridium difficile 1.34%.Discussion: The prevalence of MRSA found is comparable to other prevalence studies published in the last years, but remarkably higher than reported by the German National Surveillance System (KISS). As no prevalence data for other pathogens as MRSA could be found, only data from the ITS-KISS are available for comparison. Again, the preval ence s found in the present study are much higher than reported by the KISS. Whether this is by chance or indicates a systematic underreporting in the KISS remains unclear.Conclusion: The results from this one day point prevalence study show that prevalences of emerging bacterial pathogens differ markedly between regions, departments and hosp, Zielsetzung: In 5 Krankenhäusern der Maximalversorgung und 4 Kra nkenhäusern der Regelversorgung wurde am 10.2.2010 eine Eintagesprävalenzstudie zum Vorkommen bakterieller Problemerreger durchgeführt, um Prävalenzdaten für unterschiedliche Regionen zu generieren, da insbesondere für ESBL, multiresistente Pseudomonas spp. und Acinetobacter spp. sowie Clostridium difficile spp. kaum Daten für Deutschland vorliegen.Methode: Mittels Fragenbogen wurden der Versorgungstyp der Einrichtung, die Ausstattung mit Hygienefachpersonal, die Durchführung eines MRSA Screenings und die mikrobiologische Versorgung sowie die Prävalenz fünf bakterieller Problemerreger in den Bereichen Intensivtherapie, Chirurgie und Innere Medizin erfasst.Ergebnisse: Insgesamt wurden 3411 Patienten analysiert. In den Krankenhäusern der Maximalversorgung wurden folgende Prävalenzen ermittelt: MRSA 1,8%, ESBL E. coli 0,45%, ESBL Klebsiella spp. 0,41%, multiresistente Pseudomonaden 0,53%, multiresistente Acinetobacter spp. 0,15%, VRE 0,49% und toxinbildende C. difficile 1,01%. In den Krankenhäusern der Regelversorgung ergaben sich folgende Prävalenzen: MRSA 3,48%, ESBL E. coli 0,4%, ESBL Klebsiella spp. 0,4%, multiresistente Pseudomonas spp. 0%, multiresistente Acinetobacter spp. 0%, VRE 0,13% und toxinbildende C. difficile 1,34%.Diskussion: Die MRSA Prävalenz liegt in der Größenordnung anderer in den letzten Jahren veröffentlichter Prävalenzerhebungen, aber deutlich über den Prävalenzdaten des Krankenhaus-Infektions-Surveillance-Systems. Da für die anderen Problemerreger für Deutschland keine Prävalenzdaten recherchiert werden konnten, stehen zum Vergleich nur die ITS KISS Daten für den Zeitraum 2010 zur Verfügung, auch hier sind die in der vorliegenden Studie erhobenen Prävalenzen für MRSA, VRE und ESBL deutlich höher. Ob das ein zufälliger Effekt ist oder auf einem systematischen Fehler im KISS beruht, kann aus diesen Daten nicht geschlossen werden.Schlussfolgerung: Die Ergebnis