20 results on '"Andreas Thannheimer"'
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2. Aseptische Osteonekrose des medialen Femurkondylus bei einem Patienten mit akuter SARS-CoV-2 Infektion
- Author
-
Christian von Rüden and Andreas Thannheimer
- Subjects
medicine.medical_specialty ,2019-20 coronavirus outbreak ,Coronavirus disease 2019 (COVID-19) ,Sports medicine ,business.industry ,Severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2) ,Medicine ,Hand surgery ,business ,Virology - Published
- 2021
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3. The Pararectus Approach in Acetabular Surgery: Radiological and Clinical Outcome
- Author
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Andreas Brand, Andreas Thannheimer, Lisa Wenzel, Christian von Rüden, Peter Augat, Johannes Becker, and Mario Perl
- Subjects
ilioinguinal approach ,Adult ,Male ,medicine.medical_specialty ,Adolescent ,Radiography ,medicine.medical_treatment ,pararectus approach ,Fracture Fixation, Internal ,Fractures, Bone ,Young Adult ,03 medical and health sciences ,0302 clinical medicine ,Fracture fixation ,clinical results ,Humans ,Medicine ,Orthopedics and Sports Medicine ,Young adult ,Reduction (orthopedic surgery) ,Aged ,Retrospective Studies ,Aged, 80 and over ,030222 orthopedics ,Hip Fractures ,business.industry ,radiological results ,Trauma center ,Acetabular fracture ,Acetabulum ,030208 emergency & critical care medicine ,Retrospective cohort study ,General Medicine ,Middle Aged ,medicine.disease ,Surgery ,Treatment Outcome ,acetabular fracture ,Radiological weapon ,ComputingMethodologies_DOCUMENTANDTEXTPROCESSING ,Original Article ,Female ,business - Abstract
Supplemental Digital Content is Available in the Text., Objectives: To evaluate radiological fracture reduction and clinical results using the pararectus approach in complex acetabular fractures involving the anterior column. Design: Retrospective database analysis of prospectively collected data. Setting: Level 1 trauma center. Patients/Participants: 61 patients (48 male and 13 female) with a median age of 55 (range 17–91) years were included. According to the chosen surgical approach, they were divided into 2 groups. The P-group included 43 patients, among them 32 male and 11 female patients with a median age of 55 (range 17–90) years. Eighteen patients [16 male, 2 female; median age: 53 (range 23–91) years] were treated through the ilioinguinal approach (I-group). Intervention: Anterior surgical procedures through the pararectus or the ilioinguinal approach. Main Outcome Measured: Reduction results were rated according to the modified Matta criteria using a measurement protocol of hip joint gaps and steps in computed tomography scans. Operation time, complications, and clinical outcomes median one year postoperatively were compared. Results: In the pararectus group reduction was anatomical in 21 out of 40 analyzed patients (52.5%), imperfect in 11 patients (27.5%), and poor in 8 patients (20%). The mean joint step reduction was 3.7 mm, and the mean joint gap reduction was 12.1 mm. In the ilioinguinal group reduction was anatomical in 9 out of 18 patients (50%), imperfect in 4 patients (22%), and poor in 5 patients (28%). The mean joint step reduction was 1 mm, and the mean joint gap reduction was 7 mm. Operation time was significantly shorter in the P-group (mean: 49 minutes; P < 0.001). Conclusions: This study indicates that acetabular fracture reduction using the pararectus approach is at least comparable with the ilioinguinal approach independent of patients' age. A relevant advantage of the pararectus approach was seen in a significantly shorter operation time. Level of Evidence: Therapeutic Level III. See Instructions for Authors for a complete description of levels of evidence.
- Published
- 2020
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4. Arthrodesis of the Proximal Interphalangeal Joint of the Finger—A Biomechanical Study of Primary Stability
- Author
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Michael Millrose, Hans Christoph Vonderlind, Andreas Thannheimer, Till Ittermann, Johannes Rüther, Maximilian Willauschus, Hermann-Josef Bail, and Andreas Eisenschenk
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biomechanical analysis ,arthrodesis ,Medicine (miscellaneous) ,primary stability arthrodesis ,proximal interphalangeal joint - Abstract
Background: Osteoarthritis of the proximal interphalangeal (PIP) joint of the finger often leads to global hand-function detriment. Different techniques for the arthrodesis of the proximal interphalangeal joint have been described that all lead to union in a reasonable percentage of patients and period of time. This biomechanical study aims to analyze and compare the primary stability of different techniques of arthrodesis to render postoperative immobilization unnecessary. Methods: Arthrodeses of 40° of composite cylinders were tested with different techniques in four-point bending for stability in extension as well as flexion. Results: In extension, the compression screw and the compression wires showed the highest stability—whereas in flexion, plate fusion was superior. Tension band, cerclage or compression screw fusion showed the best compromise in flexion/extension stability. Conclusions: Fusion techniques that apply compression to the fusion show superior stability. Cerclage, tension band and compression screws might be able to provide enough stability to withstand the forces exerted during unencumbered activities of daily living. Arthrodesis with plates should be limited to patients with special indications and require immobilization during consolidation.
- Published
- 2023
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5. 8 Azetabulumfrakturen
- Author
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Ulf Culemann, Tim Pohlemann, Steven C. Herath, Emanuel Gautier, Mirko Velickovic, Thomas Hockertz, Eckart Mayr, Christian von Rüden, Andreas Thannheimer, Michael Raschke, and Niklas Grüneweller
- Published
- 2021
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6. [Aseptic osteonecrosis of the medial femoral condyle in a patient with acute SARS-CoV-2 infection]
- Author
-
Andreas, Thannheimer and Christian, von Rüden
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Kasuistiken Kompakt ,Knee Joint ,SARS-CoV-2 ,Osteonecrosis ,COVID-19 ,Humans ,Femur - Published
- 2021
7. Klinische Ergebnisse und Arbeitsfähigkeit nach intraartikulärer proximaler Tibiafraktur
- Author
-
Andreas Thannheimer, Volker Bühren, and Robert Pätzold
- Subjects
030222 orthopedics ,03 medical and health sciences ,0302 clinical medicine ,Public Health, Environmental and Occupational Health ,Emergency Medicine ,030229 sport sciences - Abstract
Proximale intraartikulare Tibiafrakturen stellen eine Herausforderung fur den Chirurgen dar. Die Verletzung kann fur den betroffenen Patienten weitreichende Folgen in seinem Privat- und Arbeitsleben nach sich ziehen. Gibt es Prognosefaktoren, die das klinische Outcome beeinflussen? Es wurden alle Patienten im Alter zwischen 18 und 60 Jahren der BG Unfallklinik Murnau und des Klinikums Garmisch Partenkirchen der Jahre 2007 bis 2013 mit intraartikularen proximalen Tibiafrakturen in diese Studie eingeschlossen. Die Fraktureinteilung erfolgte nach der AO(Arbeitsgemeinschaft fur Osteosynthesefragen)-Klassifikation. Begleitverletzungen des Kniegelenks und Mehrfachverletzungen wurden dokumentiert. Zur Nachuntersuchung dienten der Lysholm-Score, der WOMAC(Western Ontario and McMaster Universities Osteoarthritis Index)-Score und der Tegner-Aktivitatsindex. Auserdem wurde die korperliche Beanspruchung an Arbeitsplatzen gemas REFA(Reichsausschus fur Arbeitszeitermittlung)-Index 2 Jahre nach Unfall erhoben. Es konnten 439 Patienten mit proximalen intraartikularen Tibiafrakturen eingeschlossen werden. Unikondylare Frakturen lagen in zwei Drittel der Falle vor. Der Anteil eines Kompartmentsyndroms war bei den bikondylaren Verletzungen mit 23,8 % vs. 1,6 % deutlich erhoht. Der Follow-up-Zeitraum betrug 2,5 Jahre. Der Tegner-Aktivitatsindex nahm von 5,9 vor dem Unfall auf 4,2 fur die B1-Verletzung und auf 3,4 bei den C3-Verletzungen ab. Der Lysholm-Score betrug nach durchschnittlich 2,5 Jahren 84,3 bei den B1- und 70,6 fur die C3-Frakturen. Das Kompartmentsyndrom und die Mehrfachverletzungen hatten einen negativen Einfluss auf alle Scores. Es konnten 80 % der Patienten nach B1-Fraktur und 71 % nach C3-Fraktur wieder an ihren angestammten Arbeitsplatz zuruckkehren. Der Anteil an Patienten, die wegen der proximalen Tibiafraktur nicht mehr an ihren Arbeitsplatz zuruckkehrten, war bei den C3-Frakturen mit 64 % am hochsten. Der REFA-Index nahm bei den B1-Frakturen von 2,6 auf 2,0 und bei den C3-Frakturen von 2,5 auf 1,5 ab. Die klinischen Langzeitergebnisse und die mogliche Ruckkehr an einen korperlich anspruchsvollen Arbeitsplatz sind abhangig vom Frakturtyp und den Begleitverletzungen wie etwa Kompartmentsyndrom und von moglichen Mehrfachverletzungen.
- Published
- 2018
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8. Die Bedeutung des MRT nach geschlossener Reposition der traumatischen Hüftgelenkluxation im Kindes- und Jugendalter
- Author
-
Christian von Rüden, Christoph Mauritz Strüwind, D. Schneidmueller, Andreas Thannheimer, and Volker Bühren
- Subjects
030222 orthopedics ,medicine.medical_specialty ,Labrum ,medicine.diagnostic_test ,business.industry ,medicine.medical_treatment ,Magnetic resonance imaging ,030229 sport sciences ,Lesion ,03 medical and health sciences ,Femoral head ,0302 clinical medicine ,medicine.anatomical_structure ,Orthopedic surgery ,Anterior inferior iliac spine ,medicine ,Ligament ,Orthopedics and Sports Medicine ,Surgery ,Radiology ,medicine.symptom ,business ,Reduction (orthopedic surgery) - Abstract
Zusammenfassung Hintergrund Die traumatische Hüftgelenkluxation im Kindes- und Jugendalter stellt eine Rarität da. Verletzungsmechanismus ist i. d. R. ein Hochrasanztrauma. Nach geschlossener Reposition hängt die weitere Behandlung vom genauen Verletzungsmuster ab, das sich mittels Schnittbilddiagnostik darstellen lässt. Ziel dieser retrospektiven Untersuchung war es, die Häufigkeit von relevanten Begleitverletzungen nach traumatischer Hüftgelenkluxation bei Kindern und Jugendlichen zu erfassen und die Notwendigkeit einer gezielten Diagnostik zu überprüfen. Patienten/Material und Methoden In diese retrospektive Fallserie wurden 8 Patienten im Alter unter 18 Jahren mit einer isolierten Hüftgelenkluxation ohne Azetabulumfraktur zwischen 2001 und 2017 erfasst, die noch am Unfalltag notfallmäßig in Kurznarkose geschlossen reponiert wurden. In 5 Fällen wurde nach Reposition ein Magnetresonanztomogramm (MRT) und in 3 Fällen ein Computertomogramm (CT) zur diagnostischen Bilanzierung des Verletzungsausmaßes durchgeführt. Ergebnisse Zwei Mädchen und 6 Jungen mit einem Durchschnittsalter von 11 (5 – 16) Jahren konnten eingeschlossen werden. Bei 2 Patienten ergab sich nach geschlossener Reposition im CT ein freier knöcherner Gelenkkörper im dorsalen Gelenkspalt. Intraoperativ zeigte sich in beiden Fällen zusätzlich eine Interposition des Labrums in den Gelenkspalt. Bei einem Patienten, bei dem nach geschlossener Reposition ein MRT durchgeführt wurde, war das Labrum in den Gelenkspalt interponiert. Intraoperativ bestätigte sich der MRT-Befund. Bei 4 weiteren Patienten zeigte sich im MRT nach geschlossener Reposition keine Labrumverletzung. Als weitere Begleitverletzungen wurden ein Abriss der Spina iliaca anterior inferior sowie eine Ruptur des Lig. capitis femoris beschrieben. Schlussfolgerung Das MRT nach traumatischen Hüftgelenkluxationen im Kindes- und Jugendalter gewinnt zunehmend an Bedeutung. Das Fehlen eines chondralen oder osteochondralen Fragments im CT schließt eine Verletzung oder Interposition des Labrums nicht aus. Basierend auf den Ergebnissen dieser Untersuchung wird daher das MRT möglichst zeitnah nach geschlossener Reposition einer traumatischen Hüftgelenkluxation grundsätzlich empfohlen.
- Published
- 2018
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9. Effects of knee orthosis adjustment on biomechanical performance and clinical outcome in patients with medial knee osteoarthritis
- Author
-
Peter Augat, Janina Anna Müßig, Inga Kröger, Andreas Brand, Mario Morgenstern, Björn Michel, Isabella Klöpfer-Krämer, and Andreas Thannheimer
- Subjects
Male ,musculoskeletal diseases ,030506 rehabilitation ,medicine.medical_specialty ,Osteoarthritis ,Health Professions (miscellaneous) ,Weight-Bearing ,03 medical and health sciences ,0302 clinical medicine ,medicine ,Humans ,In patient ,Prospective Studies ,Range of Motion, Articular ,Gait ,Aged ,030203 arthritis & rheumatology ,Braces ,biology ,business.industry ,Rehabilitation ,Middle Aged ,Osteoarthritis, Knee ,musculoskeletal system ,biology.organism_classification ,medicine.disease ,Bracing ,Valgus ,Treatment Outcome ,Knee orthosis ,Gait analysis ,Physical therapy ,Patient Compliance ,Female ,0305 other medical science ,business ,human activities ,Medial knee - Abstract
Valgus bracing in medial knee osteoarthritis aims to improve gait function by reducing the loading of the medial compartment. Orthosis composition and optimal adjustment is essential to achieve biomechanical and clinical effectiveness.To investigate biomechanical functionality during gait, pain relief and compliance in patients with knee osteoarthritis using a lightweight adjustable knee unloader orthosis.Prospective observational clinical trial.Instrumented gait analysis in 22 patients with unilateral medial knee osteoarthritis was performed after a 2-week orthosis acclimatisation period. Kinematics and kinetics during gait as well as force transmission from the orthosis to the knee were analysed. Measurements were performed without, at individualised and at reduced orthosis setting. The assessment was supplemented by patient-related pain sensation and compliance questionnaires.Orthosis wear significantly reduced the knee adduction moment by up to 20% depending on orthosis adjustment, whereas pain sensation was significantly reduced by 16%. A significant positive correlation was found between force transmissions and knee adduction moment as well as for frontal knee angle. Compliance was good with a main daily use of 2-6 h.The orthosis provides significant biomechanical improvements, pain relief and good patient compliance. Patients had a biomechanical benefit for the individualised and reduced orthosis adjustments. Clinical relevance In patients with medial knee osteoarthritis, a lightweight medial unloader orthosis effectively reduced external knee adduction moment and pain sensation during daily activities. Thus, use of lightweight orthoses effectively supports conservative treatment in medial knee osteoarthritis.
- Published
- 2017
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10. [Relevance of MRI After Closed Reduction of Traumatic Hip Dislocation in Children]
- Author
-
Christoph Mauritz, Strüwind, Christian, von Rüden, Andreas, Thannheimer, Volker, Bühren, and Dorien, Schneidmueller
- Subjects
Male ,Adolescent ,Image Enhancement ,Magnetic Resonance Imaging ,Treatment Outcome ,Child, Preschool ,Germany ,Hip Dislocation ,Humans ,Manipulation, Orthopedic ,Female ,Child ,Emergency Service, Hospital ,Tomography, X-Ray Computed ,Retrospective Studies - Abstract
Traumatic hip dislocation in children and adolescents is a rare entity that typically results from high-energy trauma. After closed joint reduction, further treatment depends on the specific pattern of the lesion as identified using cross sectional imaging. The aim of this retrospective analysis was to evaluate relevant side effects after traumatic hip dislocation in children and adolescents in order to examine the need for focused diagnostics.This retrospective analysis covered 8 adolescents under 18 years suffering isolated traumatic hip joint dislocation between 2001 and 2017. In all patients, closed joint reduction was performed immediately after admission to the emergency room. In order to evaluate the complete extent of the injury, 5 patients received an MRI and 3 patients a CT scan following closed joint reduction.Two female and 6 male patients with a median age of 11 (range 5 - 16) years were included. In 2 cases, a free joint body was detected in the posterior joint gap in the posttraumatic CT scan after closed joint reduction. Interposition of the labrum into the joint gap was detected intraoperatively in both cases. In one patient who received posttraumatic MRI, labral interposition into the joint gap was observed after closed reduction. These findings were confirmed intraoperatively. In 4 other patients, no posttraumatic labral lesion was detected in the MRI after closed reduction. The reported side effects included ruptured anterior inferior iliac spine and ruptured femoral head ligament.MRI is gaining increasing importance following traumatic hip dislocation in children and adolescents. A missing chondral or osteochondral fragment in the CT scan does not exclude a labral lesion or interposition. Therefore, MRI following closed reduction is mandatory in any case.Die traumatische Hüftgelenkluxation im Kindes- und Jugendalter stellt eine Rarität da. Verletzungsmechanismus ist i. d. R. ein Hochrasanztrauma. Nach geschlossener Reposition hängt die weitere Behandlung vom genauen Verletzungsmuster ab, das sich mittels Schnittbilddiagnostik darstellen lässt. Ziel dieser retrospektiven Untersuchung war es, die Häufigkeit von relevanten Begleitverletzungen nach traumatischer Hüftgelenkluxation bei Kindern und Jugendlichen zu erfassen und die Notwendigkeit einer gezielten Diagnostik zu überprüfen.In diese retrospektive Fallserie wurden 8 Patienten im Alter unter 18 Jahren mit einer isolierten Hüftgelenkluxation ohne Azetabulumfraktur zwischen 2001 und 2017 erfasst, die noch am Unfalltag notfallmäßig in Kurznarkose geschlossen reponiert wurden. In 5 Fällen wurde nach Reposition ein Magnetresonanztomogramm (MRT) und in 3 Fällen ein Computertomogramm (CT) zur diagnostischen Bilanzierung des Verletzungsausmaßes durchgeführt.Zwei Mädchen und 6 Jungen mit einem Durchschnittsalter von 11 (5 – 16) Jahren konnten eingeschlossen werden. Bei 2 Patienten ergab sich nach geschlossener Reposition im CT ein freier knöcherner Gelenkkörper im dorsalen Gelenkspalt. Intraoperativ zeigte sich in beiden Fällen zusätzlich eine Interposition des Labrums in den Gelenkspalt. Bei einem Patienten, bei dem nach geschlossener Reposition ein MRT durchgeführt wurde, war das Labrum in den Gelenkspalt interponiert. Intraoperativ bestätigte sich der MRT-Befund. Bei 4 weiteren Patienten zeigte sich im MRT nach geschlossener Reposition keine Labrumverletzung. Als weitere Begleitverletzungen wurden ein Abriss der Spina iliaca anterior inferior sowie eine Ruptur des Lig. capitis femoris beschrieben.Das MRT nach traumatischen Hüftgelenkluxationen im Kindes- und Jugendalter gewinnt zunehmend an Bedeutung. Das Fehlen eines chondralen oder osteochondralen Fragments im CT schließt eine Verletzung oder Interposition des Labrums nicht aus. Basierend auf den Ergebnissen dieser Untersuchung wird daher das MRT möglichst zeitnah nach geschlossener Reposition einer traumatischen Hüftgelenkluxation grundsätzlich empfohlen.
- Published
- 2018
11. The pararectus approach for internal fixation of acetabular fractures involving the anterior column: evaluating the functional outcome
- Author
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Andreas Thannheimer, Alexander Woltmann, Christian von Rüden, Lisa Wenzel, Volker Bühren, Peter Augat, Johannes Becker, and Mario Perl
- Subjects
Male ,medicine.medical_treatment ,Ilioinguinal approach ,Fracture Fixation, Internal ,0302 clinical medicine ,Trauma Centers ,Orthopedics and Sports Medicine ,Postoperative Period ,Surgical treatment ,Stoppa approach ,Outcome ,Aged, 80 and over ,030222 orthopedics ,Acetabular fracture ,Middle Aged ,Lower extremity functional scale ,Open Fracture Reduction ,Hospital treatment ,Treatment Outcome ,WOMAC ,Female ,Bone Plates ,Adult ,medicine.medical_specialty ,SF-36 ,Adolescent ,Operative Time ,03 medical and health sciences ,Young Adult ,Merle d’Aubigné ,medicine ,Internal fixation ,Humans ,Aged ,Retrospective Studies ,030203 arthritis & rheumatology ,Original Paper ,business.industry ,Hip Fractures ,Acetabulum ,Quadrilateral plate ,Lower Extremity Functional Scale ,medicine.disease ,Surgery ,Orthopedic surgery ,Pararectus approach ,business - Abstract
Introduction Aim of this retrospective analysis of prospectively collected data was to evaluate the functional mid-term outcome two years after open reduction and internal fixation of acetabular fractures involving the anterior column with affection of the quadrilateral plate using the pararectus approach on a large cohort. Method Fifty-two patients (12 female, 40 male) with a median age of 55 (range 18–90) years and displaced acetabular fractures involving the anterior column were surgically treated in a single level I trauma centre between July 2012 and February 2016 using the pararectus approach. Thirty-four patients (8 female and 26 male) with a median age of 58 (range 20–85) years were available for complete clinical follow-up at regular intervals, finally 24 months post-operatively. Functional outcome was evaluated according to modified Merle d’Aubigné score, Lower Extremity Functional Scale, WOMAC, and SF-36. Results Range of time between trauma and surgical treatment was three (range 0–19) days. Operation time was 140 (range 60–240) minutes, and duration of hospital treatment was 19 (range 7–38) days. Functional results in 34 patients available for final follow-up demonstrated 68 points (median; range 39–80) according to the Lower Extremity Functional Scale, 6% according to the WOMAC (mean; SD ± 14.5%), and 69% (mean; SD ± 20.1%) according to the SF-36. The modified Merle d’Aubigné score was excellent in 22 patients, good in eight patients, and fair in four patients. Discussion/conclusion Based on the good to excellent functional mid-term follow-up results of this study, the pararectus approach can be recommended as sufficient alternative single access to address displaced acetabular fractures involving the anterior column, independent of patients’ age.
- Published
- 2018
12. Der pararektale Zugang
- Author
-
Andreas Thannheimer
- Subjects
Gynecology ,030222 orthopedics ,03 medical and health sciences ,medicine.medical_specialty ,0302 clinical medicine ,Philosophy ,Public Health, Environmental and Occupational Health ,Emergency Medicine ,medicine ,030208 emergency & critical care medicine - Abstract
Der pararektale Zugang stellt eine wertvolle Alternative zum ilioinguinalen und Stoppa-Zugang dar. Er hat gegenuber diesen Zugangen wesentliche Vorteile, insbesondere was die Visualisierung der Frakturen und die Repositionsmoglichkeiten betrifft. Eine Reposition unter Sicht ist moglich, wobei direkt entgegen der Dislokationsrichtung gearbeitet werden kann. Dadurch lasst sich in vielen Fallen ein anatomisches Repositionsergebnis auch bei Altersfrakturen und kombinierten Frakturtypen erzielen. Die Rate an stufenfreien Repositionen liegt in unserem Patientengut nach aktueller Datenlage bei uber 90 %. Limitiert ist der Zugang insbesondere bei adiposen Patienten. Hier kann meist nicht ausreichend anguliert werden, um Schrauben von medial zu platzieren, und evtl. sind auch lange Retraktoren zu kurz.
- Published
- 2015
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13. Autorenverzeichnis
- Author
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Stefan Nöldeke, Heinz-Georg Bloß, Joachim Dodenhöft, Henning Giest, Joachim Glotz, Bert Halve, Stefan Hauck, Hans Martin Hoffmann, Klaus Kolb, Thomas Kyriss, Werner Leidinger, Richard Mährlein, Martin Rothe, Udo Bernd Sulkowski, Andreas Thannheimer, Holger Vogelsang, Christian von Rüden, Rainer Wahl, Markus Wöhr, Alexander Woltmann, Manuel Kalt, Müller-Jensen Kei, and Hartwig-Richard Nürnberger
- Published
- 2015
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14. Becken
- Author
-
Andreas Thannheimer and Manuel Kalt
- Published
- 2015
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15. [Untitled]
- Author
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Jan Vastmans, Ruprecht Beickert, Alexander Woltmann, Volker Bühren, and Andreas Thannheimer
- Subjects
Public Health, Environmental and Occupational Health ,Emergency Medicine - Abstract
Beckenringverletzungen sind schwere Verletzungen, die betroffenen Patienten sind meist polytraumatisiert und vital bedroht. Im Management der Polytraumaversorgung spielt die Fixateur-externe-Anlage eine wichtige Rolle.Die schnelle externe Stabilisierung des Beckenrings verkleinert das Volumen des kleinen Beckens und begrenzt hierdurch den weiteren Gewebeschaden und den Blutverlust. Die externe Stabilisierung kann temporar oder definitiv sein.Primar mit Fixateur externe stabilisierte Verletzungen im Wachstumsalter oder schwere Weichteilschaden sprechen gegen einen sekundaren Verfahrenswechsel.
- Published
- 2002
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16. Posttraumatisches septisches Abdomen
- Author
-
Stefan Hauck, Alexander Woltmann, Andreas Thannheimer, and Volker Bühren
- Subjects
Gynecology ,medicine.medical_specialty ,medicine.anatomical_structure ,business.industry ,Public Health, Environmental and Occupational Health ,Emergency Medicine ,medicine ,Abdomen ,business - Abstract
Die abdominelle posttraumatische Infektion liegt in der Haufigkeitsskala der posttraumatischen Infektionen an 5. Stelle. Hinsichtlich der Sterblichkeit der Verletzten steht sie mit 25% aber schon an Platz 2 nach der posttraumatischen Pneumonie (29%).Die posttraumatische abdominelle Sepsis hat sogar eine Letalitat von bis zu 50%. Diese Sterblichkeit kann nur reduziert werden,wenn die zugrunde liegende Verletzung oder Komplikation fruhzeitig erkannt werden.Die verspatete Laparotomie verschlechtert die Prognose abdominell verletzter Patienten im Vergleich zu rechtzeitig laparotomierten Verletzten eklatant (Letalitat 46% vs. 11).Parallel hierzu liegt die Sterblichkeit der frischen lokalen Peritonitis bei 14%, die der alteren diffusen Peritonitis bei 42%.
- Published
- 2003
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17. Survival trends and predictors of mortality in severe pelvic trauma: estimates from the German Pelvic Trauma Registry Initiative
- Author
-
Stephan Wunder, G. Tosounidis, Ivan Marintschev, Axel Gänsslen, H. Reilmann, Hagen Schmal, Dirk Stengel, Friedel Baumgärtel, Fabian Stuby, H. Tscherne, Gert Krischak, F. Holmenschlager, Uli Stöckle, Thomas Fuchs, Pol Maria Rommens, Andreas Thannheimer, Tim Pohlemann, Ulf Culemann, and Andreas Seekamp
- Subjects
Adult ,Male ,medicine.medical_specialty ,medicine.medical_treatment ,Abdominal Injuries ,Fractures, Bone ,Young Adult ,Fracture Fixation ,Laparotomy ,Germany ,Fracture fixation ,Epidemiology ,medicine ,Humans ,Registries ,Young adult ,Pelvic Bones ,Survival analysis ,General Environmental Science ,Aged ,business.industry ,Multiple Trauma ,Accidents, Traffic ,Odds ratio ,Middle Aged ,Vascular System Injuries ,Survival Analysis ,Confidence interval ,Surgery ,Emergency medicine ,General Earth and Planetary Sciences ,Injury Severity Score ,Female ,business ,Epidemiologic Methods - Abstract
Study objective To determine longitudinal trends in mortality, and the contribution of specific injury characteristics and treatment modalities to the risk of a fatal outcome after severe and complex pelvic trauma. Methods We studied 5048 patients with pelvic ring fractures enrolled in the German Pelvic Trauma Registry Initiative between 1991 and 1993, 1998 and 2000, and 2004 and 2006. Complete datasets were available for 5014 cases, including 508 complex injuries, defined as unstable fractures with severe peri-pelvic soft tissue and organ laceration. Multivariable mixed-effects logistic regression analysis was employed to evaluate the impact of demographic, injury- and treatment-associated variables on all-cause in-hospital mortality. Results All-cause in-hospital mortality declined from 8% (39/466) in 1991 to 5% (33/638) in 2006. Controlling for age, Injury Severity Score, pelvic vessel injury, the need for emergency laparotomy, and application of a pelvic clamp, the odds ratio (OR) per annum was 0.94 (95% confidence interval [CI] 0.91–0.96). However, the risk of death did not decrease significantly in patients with complex injuries (OR 0.98, 95% CI 0.93–1.03). Raw mortality associated with this type of injury was 18% (95% CI 9–32%) in 2006. Conclusion In contrast to an overall decline in trauma mortality, complex pelvic ring injuries remain associated with a significant risk of death. Awareness of this potentially life-threatening condition should be increased amongst trauma care professionals, and early management protocols need to be implemented to improve the survival prognosis.
- Published
- 2010
18. Becken
- Author
-
Andreas Thannheimer and Volker Bühren
- Published
- 2010
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19. Rolle des Fixateur externe bei instabilen Beckenringverletzungen.
- Author
-
Jan Vastmans, Alexander Woltmann, Andreas Thannheimer, Ruprecht Beickert, and Volker Bühren
- Subjects
CHILDREN'S injuries ,EXTERNAL skeletal fixation (Surgery) ,CALLUS ,BONE fractures ,PELVIC blood-vessels - Abstract
Zusammenfassung Beckenringverletzungen sind schwere Verletzungen, die betroffenen Patienten sind meist polytraumatisiert und vital bedroht. Im Management der Polytraumaversorgung spielt die Fixateur-externe-Anlage eine wichtige Rolle.Die schnelle externe Stabilisierung des Beckenrings verkleinert das Volumen des kleinen Beckens und begrenzt hierdurch den weiteren Gewebeschaden und den Blutverlust. Die externe Stabilisierung kann temporär oder definitiv sein.Primär mit Fixateur externe stabilisierte Verletzungen im Wachstumsalter oder schwere Weichteilschäden sprechen gegen einen sekundären Verfahrenswechsel. Abstract Pelvic ring fractures are severe injuries,and most of the patients affected are polytraumatized. External fixation of the pelvis has a major role in the management of pelvic trauma.Immediate stabilization of the pelvis decreases the volume of the retroperitoneum and lessens blood loss.External stabilization can be temporary or definitive. In the case of pelvic injuries and severe soft tissue trauma in children, external fixation is the definitive treatment. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
- Published
- 2002
20. Posttraumatisches septisches Abdomen.
- Author
-
Alexander Woltmann, Andreas Thannheimer, Stefan Hauck, and Volker Bhren
- Subjects
ABDOMINAL surgery ,ABDOMINAL diseases ,WOUND infections ,WOUND care ,PERITONITIS ,SURGICAL complications - Abstract
Zusammenfassung Die abdominelle posttraumatische Infektion liegt in der Häufigkeitsskala der posttraumatischen Infektionen an 5. Stelle. Hinsichtlich der Sterblichkeit der Verletzten steht sie mit 25% aber schon an Platz 2 nach der posttraumatischen Pneumonie (29%).Die posttraumatische abdominelle Sepsis hat sogar eine Letalität von bis zu 50%. Diese Sterblichkeit kann nur reduziert werden,wenn die zugrunde liegende Verletzung oder Komplikation frühzeitig erkannt werden.Die verspätete Laparotomie verschlechtert die Prognose abdominell verletzter Patienten im Vergleich zu rechtzeitig laparotomierten Verletzten eklatant (Letalität 46% vs. 11).Parallel hierzu liegt die Sterblichkeit der frischen lokalen Peritonitis bei 14%, die der älteren diffusen Peritonitis bei 42%. Abstract Abdominal infection has the fifth highest incidence of all posttraumatic infections but has the second highest mortality rate with 25%,pneumonia,with 29%, being the only posttraumatic infection that is more frequently lethal.Posttraumatic abdominal sepsis, on the other hand, has a mortality rate of almost 50%.This rate cannot be reduced except by prompt identification of the correct diagnosis of the underlying injury or complication.This means that delayed laparotomy is strikingly detrimental in these patients, with 46% mortality as opposed to 11% in patients who undergo laparotomy promptly. In parallel with this, the mortality of fresh-onset and localized peritonitis is 14%,whereas that of diffuse purulent peritonitis is up to a devastating 42%. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
- Published
- 2003
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