SUMMARY To investigate the relationship between unilateral hip dislocation or subluxation and scoliosis, the records were examined of 31 patients aged 10 to 26 years with myelomeningocele and an initial neurosegmental level of L3 or L4. 11 patients had deteriorated neurologically over time; the remainder had stable neurological examinations, with an average follow-up of 14,3 years. Scoliosis occurred in three of the nine patients with unilateral hip instability, compared with five of the 11 remaining patients. Only two patients had the expected pattern of unilateral hip instability on the high side of an oblique pelvis, with scoliosis convex to the opposite (low) side. Several unexpected patterns were observed. The functional neurosegmental level is not stable in many patients with myelodysplasia. In neurologically stable patients, unilateral hip instability and scoliosis are comorbid factors and no causal relationship was identified. RESUME Hanche myelodysplasique et scoliose Les dossiers de 31 spina bifida avec niveau segmentate initial L3 ou L4, âges de 10 a 26 ans, ont eteetudies pour apprecier la relation entre une luxation ou subluxation unilaterales et une scoliose. 11 patients s'etaient deteriores neurologiquement avec le temps, les autres etant stables au cours d'examens neurologiques durant un suivi moyen de 14,3 ans. Une scoliose existait chez trois des neuf patientes avec instabilite unilaterale de hanche, comparees a cinq parmi les 11 autres patients. Seulement deux patients presentaient le groupement attendu dune instabilite unilaterale deux patients presentaient le groupement attendu d'une instabilite unilaterale de hanche du cote haut d'un bassin oblique avec convexite scoliotique de cote bas oppose. Plusieurs groupements inatendus ont ete observes. Le niveau neurosegmentaire fonctionnel n'est pas stable chez de nombreux spina bifida; en cas de stabilite neurologique, l'instabilite unilaterale de hanche et la scoliose sont des facteurs simplement et aucune relation causale n'a ete mise en evidence. ZUSAMMENFASSUNG Myelodysplastische Hufte und Skoliose Zur Beurteilung der Beziehung zwischen unilateraler Huftdislokation oder Subluxation und Skoliose wurden die Krankengeschichten von 31 Patienten im Alter von 10 bis Jahren mit Myelomeningocele und einem ersten Neurosegment bei L3 oder L4 durchgesehen. 11 Patienten hatten sich im Verlauf neurologisch verschlechtert, die restlichen hatten uber einen durchschnittlichen Untersuchungszeitraum von 14,3 Jahren unveranderte neurologische Befunde. Drei der neun Patienten mit unilateraler Huftinstabilitat hatten eine Skoliose, verglichen mit funf der restlichen 11 Patienten. Nur zwei Patienten hatten das erwartete Muster der unilateralen Huftinstabilitat an der erhohten Seite eines schiefen Bekkens mit einer zur anderen (niedrigen) Seite konvexen Skoliose. Mehrere unerwartete Muster wurden beobachtet. Der funktionelle neurosegmentale Bereich ist bei vielen Patienten mit Myelodysplasie nicht stabil. Bei Patienten mit gleichbleibender Neurologie sind unilaterale Huftinstabilitat und Skoliose co-morbide Faktoren und es konnte kein kausaler Zusammenhang gefunden werden. RESUMEN Cadera mielodisplasica y escoliosis Con el objeto de investigar la relacion entre la dislocacion o subluxacion unilateral de la cadera y la escoliosis, se examinaron las historias de 31 pacientes de 10 a 26 anos de edad con mielomeningocele y un nivel neurosegmentario inicial en L3 o L4. 11 pacientes habian sufrido una deterioracion neurologica con el tiempo, mientras que el resto tenian examenes neurologicos estables, con un seguimiento medio de 14,3 anos. La escoliosis aparecio en tres de los nueve pacientes con inestabilidad unilateral de la cadera, en comparacion con cinco de los otros 11 pacientes. Solo dos de los pacientes presentaban el patron esperado de inestabilidad unilateral de la cadera, en el lado alto de una pelvis oblicua, con escoliosis convexa del lado (bajo) opuesto. Se observaron diferentes patrones inesperados. El nivel neurosegmentario funcional no era estable en muchos pacientes con mielodisplasia. En pacientes neurologicamente estables, la inestabilidad unilateral de la cadera y la escoliosis son factores coincidentes, no habiendose identificado ninguna relacion causal.