51. Assessment of self-reported cardiovascular and metabolic diseases in the German National Cohort (GNC, NAKO Gesundheitsstudie) : methods and initial results
- Author
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Markus Löffler, Tamara Schikowski, Christa Meisinger, Annika Jagodzinski, Marcus Dörr, Klaus Berger, Anna Therese Lehnich, Kathrin Günther, Henry Völzke, Stefan N. Willich, Thomas Buck, Oliver Kuß, Karin B. Michels, Sylvia Gastell, Tobias Pischon, Bernd Holleczek, Karin Halina Greiser, Jakob Linseisen, Gérard Krause, Wolfgang Ahrens, Astrid Steinbrecher, Annette Peters, Claus-Werner Franzke, Lilian Krist, Sabine Schipf, Stefanie Castell, Lina Jaeschke, Matthias B. Schulze, Wolfgang Lieb, Hermann Brenner, Börge Schmidt, Bettina Braun, Wolfgang Hoffmann, Michael F. Leitzmann, Heiko Becher, Rafael T. Mikolajczyk, Beate Fischer, Alexander Kluttig, and Rudolf Kaaks
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Gynecology ,medicine.medical_specialty ,business.industry ,Public Health, Environmental and Occupational Health ,Medizin ,030209 endocrinology & metabolism ,National cohort ,03 medical and health sciences ,0302 clinical medicine ,medicine ,Epidemiology ,Cohort ,Observational Study ,Cross-sectional Study ,Germany ,030212 general & internal medicine ,Epidemiologie ,Deutschland ,Querschnittsstudie ,Beobachtungsstudie ,Cross-sectional study ,Kohorte ,Observational study ,ddc:610 ,business - Abstract
BACKGROUND: Data on self-reported cardiovascular and metabolic diseases are available for the first 100,000 participants of the population-based German National Cohort (GNC, NAKO Gesundheitsstudie). OBJECTIVES: To describe assessment methods and the frequency of self-reported cardiovascular and metabolic diseases in the German National Cohort. MATERIALS AND METHODS: Using a computer-based, standardized personal interview, 101,806 participants (20–75 years, 46% men) from 18 nationwide study centres were asked to use a predefined list to report medical conditions ever diagnosed by a physician, including cardiovascular or metabolic diseases. For the latter, we calculated sex-stratified relative frequencies and compared these with reference data. RESULTS: With regard to cardiovascular diseases, 3.5% of men and 0.8% of women reported to have ever been diagnosed with a myocardial infarction, 4.8% and 1.5% with angina pectoris, 3.5% and 2.5% with heart failure, 10.1% and 10.4% with cardiac arrhythmia, 2.7% and 1.8% with claudicatio intermittens, and 34.6% and 27.0% with arterial hypertension. The frequencies of self-reported diagnosed metabolic diseases were 8.1% and 5.8% for diabetes mellitus, 28.6% and 24.5% for hyperlipidaemia, 7.9% and 2.4% for gout, and 10.1% and 34.3% for thyroid diseases. Observed disease frequencies were lower than reference data for Germany. CONCLUSIONS: In the German National Cohort, self-reported cardiovascular and metabolic diseases diagnosed by a physician are assessed from all participants, therefore representing a data source for future cardio-metabolic research in this cohort. HINTERGRUND: Aus der NAKO Gesundheitsstudie, der größten deutschen bevölkerungsbasierten Studie zur Gesundheit, liegen die Daten zu selbst berichteten kardiovaskulären und metabolischen Erkrankungen der ersten ca. 100.000 Teilnehmenden vor. ZIEL: Beschreibung der Methoden zur Erhebung sowie Berechnung der Häufigkeit kardiovaskulärer und metabolischer Erkrankungen in der NAKO. MATERIAL UND METHODEN: 101.806 Teilnehmende (20–75 Jahre, 46 % Männer) aus 18 bundesweiten Studienzentren wurden in einem computergestützten, standardisierten persönlichen Interview gebeten, anhand einer vorgegebenen Liste anzugeben, welche Erkrankungen bei ihnen jemals ärztlich diagnostiziert wurden, darunter auch kardiovaskuläre und metabolische Erkrankungen. Für Letztere wurden deren geschlechtsspezifische relative Häufigkeiten berechnet und diese mit Referenzzahlen verglichen. ERGEBNISSE: Bezogen auf die kardiovaskulären Erkrankungen berichteten 3,5 % der Männer und 0,8 % der Frauen, jemals einen Herzinfarkt diagnostiziert bekommen zu haben, 4,8 % bzw. 1,5 % eine Angina pectoris, 3,5 % bzw. 2,5 % eine Herzinsuffizienz, 10,1 % bzw. 10,4 % Herzrhythmusstörungen, 2,7 % bzw. 1,8 % eine Claudicatio intermittens und 34,6 % bzw. 27,0 % eine arterielle Hypertonie. Die Häufigkeit berichteter diagnostizierter metabolischer Erkrankungen lag bei 8,1 % bzw. 5,8 % für Diabetes mellitus, bei 28,6 % bzw. 24,5 % für Hyperlipidämie, bei 7,9 % bzw. 2,4 % für Gicht und bei 10,1 % bzw. 34,3 % für Schilddrüsenerkrankungen. Die beobachteten Häufigkeiten lagen insgesamt etwas niedriger als Vergleichsdaten für Deutschland. DISKUSSION: Die NAKO erhebt von allen Teilnehmenden selbst berichtete, ärztlich diagnostizierte kardiovaskuläre und metabolische Erkrankungen und stellt damit eine Datenressource für weitergehende kardiometabolische Forschungsfragestellungen dar.
- Published
- 2020