In β-thalassemia major (β-TM) patients, iron overload is one of the main causes of inflammation. This study investigated whether use of silymarin could improve inflammatory status in patients with β-TM and iron overload, through a placebo-controlled, crossover study.Silymarin (140 mg, 3 times a day) or placebo were prescribed to all patients (n = 82) for 12 weeks, and after a 2-week washout period, patients were crossed over to the other group. The efficacy of silymarin was assessed by measuring serum C-reactive protein (CRP) (mg/dL), interleukin (IL)-6 (pg/mL), and IL-10 (pg/mL).Sixty-nine patients completed the study. Data analysis showed that compared to the placebo, silymarin could decrease CRP, IL-6, and raise IL-10 significantly (the p values for all variables were0.001). Cohen's d for CRP adjusted according to the baseline CRP value was -1.72, the 95% confidence interval (CI) -2.12 to -1.33. The adjusted Cohen's d equal to -1.12, 95% CI -1.48 to -0.76, and 0.78, 95% CI 0.43-1.12, were also estimated for IL-6 and IL-10, respectively.The results of the current study demonstrate that the combination of iron chelation therapy with silymarin can improve inflammatory status in patients with β-TM in the clinical setting.Hintergrund: Bei Patienten mit β-Thalassaemia major (β-TM) ist Eisenüberladung eine der Hauptursachen für Entzündungsprozesse. Hier wurde in einer plazebokontrollierten Crossover-Studie untersucht, ob sich durch Anwendung von Silymarin der Inflammationsstatus von Patienten mit β-TM und Eisenüberladung verbessern lässt. Methoden: Allen Patienten (n = 82) wurde entweder Silymarin (140 mg, dreimal täglich) oder Plazebo für 12 Wochen verordnet, gefolgt von einer 2-wöchigen Auswaschphase und dem Wechsel zur jeweils anderen Gruppe. Die Wirksamkeit von Silymarin wurde an der Konzentration von C-reaktivem Protein (CRP) (mg/dl), Interleukin (IL)-6 (pg/mL) und IL-10 (pg/mL) gemessen. Ergebnisse: 69 Patienten schlossen die Studie ab. Die Datenauswertung ergab, dass Silymarin im Vergleich zu Plazebo eine signifikante Reduktion der CRP- und IL-6-Konzentration und Erhöhung der IL-1-Konzentration zu bewirken vermochte (die p-Werte für alle Variablen waren0,001). Cohens d für CRP, angepasst nach dem CRP-Wert zu Studienbeginn, betrug –1,72 (95%-Konfidenzintervall [KI]: –2,12 bis –1,33). Auch für IL-6 und IL-10 wurden Schätzungen für Cohens d ermittelt; sie betrugen –1,12 (95%-KI: –1,48 bis –0,76) bzw. 0,78 (95%-KI: 0,43–1,12). Schlussfolgerung: Die Ergebnisse dieser Studie belegen, dass die Kombination aus Eisenchelator-Therapie und Silymarin den Entzündungsstatus von Patienten mit β-TM im klinischen Setting verbessern kann.