31 results on '"P. Nilges"'
Search Results
2. Diagnose F45 ist wissenschaftlich belastbar
- Author
-
Ulrike Kaiser, J. Lutz, P. Nilges, Winfried Rief, B. Arnold, and Michael Pfingsten
- Subjects
medicine.medical_specialty ,Neurology ,Sports medicine ,business.industry ,Pain medicine ,Psychosomatic medicine ,03 medical and health sciences ,0302 clinical medicine ,Anesthesiology and Pain Medicine ,Family medicine ,medicine ,030212 general & internal medicine ,Neurology (clinical) ,business ,030217 neurology & neurosurgery - Published
- 2018
3. Chronischer Schmerz ist weder eine psychische noch eine funktionelle Störung, sondern in der ICD-11 (endlich) eine eigenständige Diagnose
- Author
-
Rolf-Detlef Treede, Winfried Rief, P. Nilges, and Michael Zenz
- Subjects
Psychiatry and Mental health ,medicine.medical_specialty ,Psychotherapist ,Neurology ,business.industry ,Medicine ,Psychosomatic medicine ,Neurology (clinical) ,General Medicine ,business - Published
- 2021
4. Chronische Schmerzstörung mit somatischen und psychischen Faktoren (F45.41)
- Author
-
Bernd Arnold, P. Nilges, Dominik Irnich, Michael Pfingsten, Marcus Schiltenwolf, H.-R. Casser, K. Klimczyk, Ulrike Kaiser, Wolfgang Söllner, Rainer Sabatowski, T. Brinkschmidt, A. Böger, Winfried Rief, and J. Lutz
- Subjects
medicine.medical_specialty ,Operationalization ,business.industry ,Chronic pain ,medicine.disease ,language.human_language ,German ,03 medical and health sciences ,0302 clinical medicine ,Anesthesiology and Pain Medicine ,030202 anesthesiology ,medicine ,language ,Neurology (clinical) ,business ,Psychiatry ,030217 neurology & neurosurgery ,Pain therapy - Abstract
In 2009 the diagnosis chronic pain disorder with somatic and psychological factors (F45.41) was integrated into the German version of the International Classification of Diseases, version 10 (ICD-10-GM). In 2010 Paul Nilges and Winfried Rief published operationalization criteria for this diagnosis. In the present publication the ad hoc commission on multimodal interdisciplinary pain therapy of the German Pain Society now presents a formula for a clear validation of these operationalization criteria of the ICD code F45.41.
- Published
- 2017
5. Struktur der schmerzmedizinischen Versorgung in Deutschland
- Author
-
T. Graf-Baumann, Michael Schäfer, B. Arnold, T. H. Cegla, Johannes Horlemann, Joachim Nadstawek, Michael Schenk, H.-R. Casser, J. Henning, A. Willweber-Strumpf, Michael A. Überall, J. Ludwig, H. Kletzko, Klaus Längler, M. Pfingsten, Wolfgang Koppert, Silvia Maurer, Gerhard H. H. Müller-Schwefe, O. M. D. Emrich, F. Bock, Hermann A. Locher, H. Kayser, H. J. Laubenthal, P. Nilges, and Thomas R. Tölle
- Subjects
medicine.medical_specialty ,business.industry ,Pain medicine ,media_common.quotation_subject ,Chronic pain ,Commission ,medicine.disease ,03 medical and health sciences ,0302 clinical medicine ,Anesthesiology and Pain Medicine ,Pain Clinics ,030202 anesthesiology ,Family medicine ,Psychological pain ,medicine ,Professional association ,Quality (business) ,Neurology (clinical) ,Intersectoral Collaboration ,business ,030217 neurology & neurosurgery ,media_common - Abstract
On behalf of the Medical/Psychological Pain Associations, Pain Patients Alliance and the Professional Association of Pain Physicians and Psychologists, the Joint Commission of Professional Societies and Organizations for Quality in Pain Medicine, working in close collaboration with the respective presidents, has developed verifiable structural and process-related criteria for the classification of medical and psychological pain treatment facilities in Germany. Based on the established system of graded care in Germany and on existing qualifications, these criteria also argue for the introduction of a basic qualification in pain medicine. In addition to the first-ever comprehensive description of psychological pain facilities, the criteria presented can be used to classify five different levels of pain facilities, from basic pain management facilities, to specialized institutions, to the Centre for Interdisciplinary Pain Medicine. The recommendations offer binding and verifiable criteria for quality assurance in pain medicine and improved pain treatment.
- Published
- 2016
6. Validation of the German-language version of the Injustice Experience Questionnaire (IEQ) in five outpatient clinics
- Author
-
A. Ljutow, S. Hartmann, Nils Georg Niederstrasser, P. Nilges, Katja Welsch, Beat Steiger, and Dominik A Ettlin
- Subjects
Gynecology ,medicine.medical_specialty ,business.industry ,Questionnaire ,Pain ,Trauma ,Injustice ,03 medical and health sciences ,0302 clinical medicine ,Anesthesiology and Pain Medicine ,030202 anesthesiology ,medicine ,Neurology (clinical) ,business ,030217 neurology & neurosurgery - Abstract
Introduction Occupational and social rehabilitation can be influenced by perceived injustice that results from pain. Currently, the Injustice Experience Questionnaire (IEQ), the tool most commonly used to assess perceived injustice, is not available in German. The aim of this study was the validation of the German-language version of the IEQ. Materials and methods The validation of the IEQ was carried out via a web-based survey. For this purpose, participants completed the IEQ and construct-related scales analogous to the original study Tampa Scale of Kinesiophobia (TSK), Depression scale of the Depression Anxiety and Stress Scales (D-DASS), Pain Disability Index (PDI), and McGill Pain Questionnaire (MPQ). In addition, the participants completed questions on their socioeconomic status and on the cause of their pain, taken from the German Pain Questionnaire. Results Of 223 respondents, 134 (60.1%) returned a completed questionnaire and were included in the study. In all, 26.1% of participants reported suffering from pain resulting from accidents. None of the reviewed one- to three-factor solutions for the IEQ’s structure achieved a good model fit. The best results were found for a two-factor solution, whereby the exploratory factor analysis revealed almost all items loaded highly on both factors and the confirmatory factor analysis showed high correlations between the factors. These findings are consistent with previous studies. The IEQ correlated highly and significantly with the other psychological instruments. There were no floor or ceiling effects. Cronbach’s α for the German IEQ version was 0.93 and thus attests a high level of internal consistency. Conclusion The analyses attest the excellent psychometric properties of the German translation of the IEQ and so the German-language version of the IEQ can be used as a validated questionnaire to screen for perceived injustice.
- Published
- 2018
7. Deutsche transkulturelle Übersetzung des Injustice Experience Questionnaire (IEQ)
- Author
-
A. Ljutow, Beat Steiger, S. Hartmann, Dominik A Ettlin, Katja Welsch, P. Nilges, and Nils Georg Niederstrasser
- Subjects
business.industry ,questionnaire ,translation ,Injustice ,03 medical and health sciences ,0302 clinical medicine ,Anesthesiology and Pain Medicine ,trauma ,Medicine ,pain ,030212 general & internal medicine ,Neurology (clinical) ,business ,Humanities ,030217 neurology & neurosurgery - Abstract
The file attached to this record is the author's final peer reviewed version. The Publisher's final version can be found by following the DOI link. Introduction: Occupational and social rehabilitation is influenced by perceived injustice as a result of injury. To assess perceived injustice, the Injustice Experience Questionnaire (IEQ) has been developed and is available in English. The aim of this study was to translate and culturally adapt the English version of the IEQ into German. Methodology: The IEQ was translated and adapted into German according to the criteria for transcultural adaptation of self-assessment tools. The translation was examined in a sample of 19 pain patients for its comprehensibility and item meanings, as well as offensiveness. Data were assessed using nonparametric statistical methods. Results: The German translation of the IEQ showed a high degree of comprehensibility. The items’ meanings and participants’ selected answer options were rated as highly plausible by two raters. Item wordings were rated neither as offensive nor unacceptable by participants. The German translation of the english term “negligence” in item 3 by the term “Unachtsamkeit” was assessed as misunderstandable, therefore it was replaced by the term “Unaufmerksamkeit". Conclusion: The study attests the cultural and linguistic intelligibility and precision of the German translation of the IEQ. In a follow-up study, the translation should be validated in a larger sample of pain patients.
- Published
- 2018
8. Therapie bei Schmerzen der Kaumuskulatur: Aktualisierung der Empfehlungen
- Author
-
P. Nilges, H. J. Schindler, A. Hugger, and Jens C. Türp
- Subjects
medicine.medical_specialty ,Orofacial pain ,business.industry ,Pain medicine ,MEDLINE ,Psychosomatic medicine ,Cochrane Library ,Anesthesiology and Pain Medicine ,Pharmacotherapy ,Acupuncture ,Physical therapy ,Medicine ,Neurology (clinical) ,medicine.symptom ,business ,Patient education - Abstract
Zusammenfassung: Kaumuskelschmerzen sind nach Zahnschmerzen die häufigsten Schmerzen in der Kiefer-Gesichts-Region. Nach einer Zusammenfassung der vom Interdisziplinären Arbeitskreis für Mund- und Gesichtsschmerzen der Deutschen Schmerzgesellschaft im Jahre 2007 veröffentlichten Therapieempfehlungen wird anhand einer Literaturrecherche der Kenntnisstand von Ätiologie, Diagnostik und therapeutischen Möglichkeiten aktualisiert. Es erfolgte eine systematische Literatursuche in PubMed, der Cochrane Library und der Verlagsdatenbank der Deutschen Zahnärztlichen Zeitschrift. Die Ergebnisse bestätigen unsere früheren Empfehlungen, dass bei der überwiegenden Zahl der Patienten mit nichtinvasiven, reversiblen Maßnahmen Schmerzlinderung bzw. Schmerzfreiheit erreicht werden kann. Kurz- und Langzeitstudien haben weitere Belege dafür geliefert, dass verschiedene Behandlungsverfahren vergleichbar wirksam sind. Bei chronischen Verläufen ist neben der biomedizinischen Standardtherapie eine schmerzpsychologische Betreuung obligat. Als empfehlenswert wurden Aufklärung, Okklusionsschienen, physiotherapeutische Selbstbehandlung und Akupunktur, als eingeschränkt empfehlenswert physikalische Therapie, Pharmakotherapie und psychologische Schmerztherapie beurteilt
- Published
- 2018
9. Aktualisierung der Empfehlungen zur standardisierten Diagnostik und Klassifikation von Kaumuskel- und Kiefergelenkschmerzen
- Author
-
P. Nilges, S Effenberger, J. Siegert, Jens C. Türp, A. Hugger, H. J. Schindler, S. Hugger, and E. Busche
- Subjects
Gynecology ,medicine.medical_specialty ,Anesthesiology and Pain Medicine ,business.industry ,Medicine ,Neurology (clinical) ,business - Abstract
Zusammenfassung: Hintergrund: Im Jahre 2000 veröffentlichte der Interdisziplinäre Arbeitskreis für Mund- und Gesichtsschmerzen in der Deutschen Gesellschaft zum Studium des Schmerzes Empfehlungen zur Diagnostik und Klassifikation von Patienten mit Schmerzen im Bereich der Kaumuskulatur und/oder Kiefergelenke. Ziele der vorliegenden Publikation sind eine Bestandsaufnahme und Aktualisierung der damals gemachten Vorschläge. Ergebnisse: Sichtung und Bewertung der nach Veröffentlichung der Empfehlungen erschienenen Fachliteratur (bis Dezember 2005) zeigen, dass sich das zweiachsige Stufenkonzept zur Erfassung somatischer und psychosozialer Parameter orofazialer Schmerzen bewährt hat. Einzelne Aspekte der Empfehlungen wurden in Form wissenschaftlicher Belege weiter konkretisiert. Schlussfolgerungen: Die vorgeschlagenen Empfehlungen spiegeln die aktuellen Entwicklungen in der Schmerzmedizin wider. Insbesondere in der Zahnärzteschaft sollten sie daher eine noch breitere Verankerung finden als bisher
- Published
- 2018
10. Psychologie und Schmerz in Deutschland
- Author
-
Herta Flor, M. Pfingsten, and P. Nilges
- Subjects
Anesthesiology and Pain Medicine ,business.industry ,Medicine ,Neurology (clinical) ,business ,Humanities - Published
- 2015
11. Die Depressions-Angst-Stress-Skalen
- Author
-
P. Nilges and Cecilia A. Essau
- Subjects
Gynecology ,medicine.medical_specialty ,Anesthesiology and Pain Medicine ,business.industry ,Mental stress ,Medicine ,Neurology (clinical) ,business - Abstract
Die Erfassung psychischer Belastung hat einen zentralen Stellenwert in der Schmerzforschung und -behandlung. Fur Depression als Komorbiditat bei Schmerz bestehen dabei besondere methodische und konzeptionelle Schwierigkeiten. Uberpruft wurden die psychometrischen Eigenschaften der deutschsprachigen Kurzfassung der Depressions-Angst-Stress-Skalen (DASS). Das Verfahren wird in der Schmerzforschung und -behandlung verwendet und wurde entwickelt, um spezifische Konfundierungsprobleme zu losen, indem somatische Items vermieden werden und sich die Fragen auf psychologische Kernaspekte von Depression, Angst und Stress konzentrieren. Die psychometrischen Eigenschaften des Instrumentes wurden bei Patienten mit Schmerz und bei verschiedenen Stichproben ohne primares Schmerzproblem untersucht (N = 950). Der DASS enthalt 3 Skalen mit jeweils 7 Items. Reliabilitat und Konstruktvaliditat des DASS wurden mit HADS (Hospital Anxiety and Depression Scale) und ADS (Allgemeine Depressionsskala) verglichen. Spezifitat und Sensitivitat fur Depression wurden anhand eines strukturierten klinischen Interviews fur DSM-IV (SKID) ermittelt und ebenfalls mit ADS und HADS verglichen. Cronbachs α fur die Depressionsskala war mindestens 0,91, die Werte der Angst- und Stressskala fur die revidierte Version sind 0,78–0,82 bzw. 0,81–0,89. Obwohl die Depressionsskala nur 7 Items enthalt, ist sie ebenso zuverlassig wie der ADS mit 21 Items. Sensitivitat und Spezifitat bei der Klassifikation klinischer Falle sind besser als beim HADS. Der DASS ist eine zuverlassige und okonomisch sowohl hinsichtlich Zeitaufwand als auch Kosten (das Verfahren ist lizenzfrei) Alternative zu bisherigen Verfahren fur ein Depressionsscreening bei Schmerzpatienten. Daruber hinaus wird mit der Skala „korperliche Anspannung“ (Stress) ein diagnostisch und therapeutisch gerade fur Patienten mit Schmerzen interessanter und bisher nur wenig erforschter Aspekt erfasst.
- Published
- 2015
12. Verhaltenstherapeutische Konzepte in der Therapie chronischer Schmerzen
- Author
-
U. Kaiser and P. Nilges
- Subjects
Gynecology ,medicine.medical_specialty ,Anesthesiology and Pain Medicine ,Patient care team ,business.industry ,Avoidance learning ,Pain medicine ,medicine ,Psychosomatic medicine ,Neurology (clinical) ,business - Abstract
In den letzten Jahrzehnten haben sich innerhalb des konzeptionellen Rahmens der Verhaltenstherapie unterschiedliche Ansatze entwickelt, die sich in Theorie und Behandlungspraxis deutlich unterscheiden. Psychotherapeutische Interventionen bei chronischen Schmerzen sind idealerweise in ein multimodales Vorgehen eingebettet und basieren auf einer biopsychosozialen Sichtweise. Ausgehend vom „klassischen“ operanten Modell werden das Fear-avoidance-Modell und das Akzeptanzmodell beschrieben. Letztere haben sowohl die Theorie als auch die Praxis der letzten Jahre stark beeinflusst. Die verhaltenstherapeutische Sicht auf den chronischen Schmerz ist durch diese Erweiterungen differenzierter und komplexer, aber auch komplizierter geworden.
- Published
- 2015
13. Empfehlung zur Klassifikation schmerztherapeutischer Einrichtungen in Deutschland
- Author
-
Christoph Maier, H. Kayser, Rainer Sabatowski, R. Casser, M. Thomm, A. Willweber-Strumpf, and P. Nilges
- Subjects
medicine.medical_specialty ,business.industry ,Pain medicine ,education ,Chronic pain ,Psychosomatic medicine ,medicine.disease ,language.human_language ,German ,Anesthesiology and Pain Medicine ,Family medicine ,medicine ,language ,Neurology (clinical) ,business ,Quality assurance ,health care economics and organizations ,Pain therapy - Abstract
On behalf of the German chapter of the International Association for the Study of Pain (IASP) recommendations for German pain treatment services have been developed for the first time. The criteria were based on the IASP recommendations but adapted to the specific German situation. According to the structure and process criteria four different levels of pain treatment services can be distinguished. The aim of the recommendations is to serve as a guide for future development and implementation of pain therapy and quality assurance.
- Published
- 2011
14. F45.41 Chronische Schmerzstörung mit somatischen und psychischen Faktoren
- Author
-
P. Nilges and Winfried Rief
- Subjects
Gynecology ,medicine.medical_specialty ,Anesthesiology and Pain Medicine ,Chronic disease ,business.industry ,Medicine ,Pain psychology ,Neurology (clinical) ,Pain management ,business - Abstract
Die Genese und Aufrechterhaltung der meisten chronischen Schmerzsyndrome ist weder monokausal somatisch noch monokausal psychologisch, sondern multifaktoriell. Die ICD-10-GM Version 2009 wurde um die Diagnose „Chronische Schmerzstorung mit somatischen und psychischen Faktoren“ erweitert, weil die bisherige diagnostische Klassifikation den biopsychosozialen Charakter chronischer Schmerzen nicht wiedergegeben hat. Fur die Mehrzahl der Patienten ist eine Dichotomisierung in psychisch vs. organisch bedingte Schmerzen unzutreffend und mit dem gultigen Wissensstand nicht vereinbar. Mit der Erweiterung der Klassifikation wird in angemessener Weise zum Ausdruck gebracht, dass psychischen Faktoren oftmals eine wichtige Bedeutung im Chronifizierungsprozess und bei der Behandlung zukommt. In der vorliegenden Kodierhilfe werden verschiedene Aspekte der neu eingefuhrten Diagnose prazisiert und mogliche differenzialdiagnostische Probleme diskutiert. Dazu gehort v. a. die Abgrenzung von Diagnosen, die im Zusammenhang mit Schmerz haufig gestellt werden, und Empfehlungen, wie und ob Komorbiditaten kodiert werden konnen und sollen. Gleichzeitig werden klinisch relevante Schmerzsyndrome von Schmerz als Alltagsphanomen abgegrenzt. Abschliesend werden der Kontext, in dem diese Diagnose gestellt wird, und spezifische Probleme im Zusammenhang mit dem DRG-System diskutiert.
- Published
- 2010
15. Therapie bei Schmerzen der Kaumuskulatur
- Author
-
H. J. Schindler, Jens C. Türp, A. Hugger, Claudia Sommer, P. Nilges, and H. Kares
- Subjects
medicine.medical_specialty ,business.industry ,Pain relief ,Pathophysiology ,Masticatory force ,Anesthesiology and Pain Medicine ,Physical medicine and rehabilitation ,medicine ,Etiology ,In patient ,Neurology (clinical) ,Differential diagnosis ,business ,Psychosocial ,Masticatory muscle - Abstract
Myalgias of the masticatory muscles are the most frequent noninfectious complaints in the orofacial region. After summarizing the current knowledge on the physiology, etiology, pathophysiology, diagnosis, and differential diagnosis of masticatory muscle pain, we specifically focus on management recommendations. Results of an extensive literature search show that for the majority of patients pain reduction or pain relief can be achieved with noninvasive reversible methods. Longitudinal short- and long-term studies have revealed that different therapeutic measures are similarly effective. In patients with chronic masticatory myalgias associated with psychosocial impairment, however, additional involvement of a psychotherapist is crucial.
- Published
- 2007
16. Therapie bei Arthralgie der Kiefergelenke
- Author
-
Claudia Sommer, P. Nilges, W. Böhner, Jens C. Türp, A. Hugger, S. Hugger, and H. J. Schindler
- Subjects
musculoskeletal diseases ,medicine.medical_specialty ,Temporomandibular joint pain ,business.industry ,Myofascial pain ,Pain relief ,Arthritis ,Osteoarthritis ,medicine.disease ,Temporomandibular joint ,Anesthesiology and Pain Medicine ,medicine.anatomical_structure ,Arthropathy ,Physical therapy ,Medicine ,Neurology (clinical) ,business ,Psychosocial - Abstract
Arthralgias of the temporomandibular joint occur rarely in their isolated form, in contrast to myalgias of the jaw muscles. Most often, arthralgias are combined with myofascial pain. Here we define relevant terms (arthralgia, arthropathy, arthritis, osteoarthritis/osteoarthrosis), describe special diagnostic aspects and provide diagnosis-related specifications. We then present current information on the clinical management of temporomandibular joint pain. A systematic literature search revealed that pain reduction or pain relief can be achieved with non-invasive reversible methods for the majority of patients. Results from short and long-term longitudinal studies show that different therapeutic methods are similarly effective. For the management of chronic forms with extensive psychosocial impairment a multidisciplinary approach is essential.
- Published
- 2007
17. Schmerzakzeptanz – Konzept und Überprüfung einer deutschen Fassung des Chronic Pain Acceptance Questionnaire
- Author
-
Carsten Oliver Schmidt, P. Nilges, and B. Köster
- Subjects
Psychometrics ,business.industry ,Chronic pain ,medicine.disease ,Cross-cultural studies ,language.human_language ,German ,Anesthesiology and Pain Medicine ,Cronbach's alpha ,Scale (social sciences) ,Threshold of pain ,language ,Medicine ,Neurology (clinical) ,business ,Psychosocial ,Clinical psychology - Abstract
BACKGROUND Up to now, only an English version of the Chronic Pain Acceptance Questionnaire (CPAQ) has been available for measuring the acceptance of chronic pain. This paper presents and analyzes a German adaptation of this instrument. METHODS The German scale was tested on 150 patients at the DRK Pain Center in Mainz. Validity was assessed by means of various indicators of pain and psychosocial impairment. In a subgroup (n=50) the association with the heat pain threshold was determined. RESULTS The factor structure of the German CPAQ scale is largely concordant with the theoretical model. The internal consistency of the total and subscales is 0.84-0.87 (Cronbach's alpha). The factors are closely related to indicators of psychosocial functioning. Associations with the affective dimension of pain are moderate and with the sensory dimension low. No association is found with heat pain thresholds (thermal sensory analyzer). CONCLUSIONS The German CPAQ scale is a useful German-language instrument for the measurement of acceptance and shows good psychometric properties. The study confirms that acceptance is not an expression of a physiologically based indolence.
- Published
- 2007
18. Psychologische Schmerztherapie und Opioide — Ein Widerspruch?
- Author
-
P. Nilges
- Subjects
Gynecology ,medicine.medical_specialty ,Anesthesiology and Pain Medicine ,business.industry ,Medicine ,Neurology (clinical) ,business - Abstract
Die Verordnung und Verfugbarkeit von Opioiden fur Patienten mit nichttumorbedingten Schmerzen ist inzwischen erheblich angestiegen, und damit auch die Zahl von Patienten, die gleichzeitig psychotherapeutische Verfahren nutzen. Es gibt keine Studien zur Wirksamkeit, zu Vor- und Nachteilen und zu Problemen dieser Therapiekombination. Diese Frage ist fur Schmerzkliniken mit multimodalen Behandlungsprogrammen von besonderer Bedeutung, da aufgrund von Selektionseffekten ein hoher Anteil von Patienten mit psychischen Belastungen und einer gleichzeitigen Opioidmedikation aufgenommen werden. Diskutiert werden Fragen der Diagnostik, Indikation, Kontraindikation und Verschreibungskriterien. Patienten mit psychischen Belastungen scheinen weniger von Opioiden zu profitieren. Gleichzeitig konnen psychotherapeutische Interventionen als Folge von Nebenwirkungen ungunstig beeinflusst werden (z. B. Kognitionen, Aktivitat). Mit einem Fallbeispiel wird eine sinnvolle Kombination beider Verfahren vorgestellt.
- Published
- 2005
19. Psychosoziale Faktoren bei Gesichtsschmerz
- Author
-
P Nilges
- Subjects
medicine.medical_specialty ,Stress management ,Neurology ,Sports medicine ,business.industry ,Pain medicine ,Psychosomatic medicine ,Anesthesiology and Pain Medicine ,medicine ,Physical therapy ,Anxiety ,Neurology (clinical) ,medicine.symptom ,business ,Psychosocial ,Depression (differential diagnoses) - Abstract
The significance of psychosocial factors (pain concepts, psychological distress eg. depression and anxiety, disability) in patients with temporomandibular pain is increasingly noticed. The major diagnostic domains as well as the appropriate diagnostic procedures are described. Management should be based on a model elaborated in cooperation with patients, as to the formation and maintenance of the pain condition. It should be individualized as much as possible. For the majority of patients, symptomatic treatment in combination with clear behavioral directions is sufficient. However, some studies show that improvement is more stable and faster in patients with combined treatment conditions (e.g.occlusal appliance, stress management, relaxation training) than in patients receiving only singular treatment.
- Published
- 2002
20. Neue Schmerzdiagnose in der deutschen ICD-10-Version
- Author
-
Rolf-Detlef Treede, Ulrich Schweiger, H. Rüddel, Winfried Rief, P. Nilges, and Peter Henningsen
- Subjects
Psychiatry and Mental health ,medicine.medical_specialty ,Neurology ,Psychotherapist ,business.industry ,medicine ,Psychosomatic medicine ,Neurology (clinical) ,General Medicine ,business - Published
- 2008
21. Qualit�tssicherung in der Therapie chronischen Schmerzes
- Author
-
M. Redegeld, Birgit Krner-Herwig, P. Nilges, B. Glier, Heide Denecke, Regine Klinger, and Leonore Wei
- Subjects
medicine.medical_specialty ,business.industry ,Section (typography) ,Chronic pain ,medicine.disease ,language.human_language ,German ,Anesthesiology and Pain Medicine ,medicine ,Physical therapy ,language ,Psychological testing ,Neurology (clinical) ,business ,Association (psychology) ,Quality assurance - Published
- 1996
22. Qualitätssicherung in der Therapie chronischen Schmerzes
- Author
-
M. Redegeld, B. Glier, Heide Denecke, Birgit Kröner-Herwig, Regine Klinger, P. Nilges, and Leonore Weiß
- Subjects
medicine.medical_specialty ,business.industry ,media_common.quotation_subject ,Chronic pain ,Anger ,medicine.disease ,03 medical and health sciences ,0302 clinical medicine ,Anesthesiology and Pain Medicine ,Quality of life (healthcare) ,Pain assessment ,medicine ,Physical therapy ,Anxiety ,Psychological testing ,030212 general & internal medicine ,Neurology (clinical) ,medicine.symptom ,business ,Quality assurance ,030217 neurology & neurosurgery ,Depression (differential diagnoses) ,media_common - Abstract
Chronic pain is often associated with an array of general psychological dimensions such as depression, somatic symptoms, anxiety, anger and a loss of quality of life. Part VIII describes various instruments concerning each dimension and comments on their applicability within a diagnostic routine for chronic pain patients. TheAllgemeine Depressionsskala (German version of CES-D) is recommended for the assessment of depression, and theBeschwerden-Liste seems best for assessing somatic symptoms. Trait-anxiety and pain-unrelated state-anxiety seem not to be suitable because they lack significance for the therapy process. While the inventory for assessing anger still needs an empirical basis for chronic pain patients, quality of life inventories are not recommended for routine pain assessment.
- Published
- 1995
23. Qualitätssicherung in der Therapie chronischen Schmerzes Ergebnisse einer Arbeitsgruppe der DGSS zur psychologischen Diagnostik
- Author
-
Regine Klinger, P. Nilges, Heide Denecke, M. Redegeld, B. Glier, and Leonore Weiß
- Subjects
Gynecology ,medicine.medical_specialty ,Anesthesiology and Pain Medicine ,business.industry ,medicine ,Neurology (clinical) ,business - Abstract
Es wird eine Veroffentlichungsserie fortgesetzt, die die Ergebnisse einer Arbeitsgruppe der Deutschen Gesellschaft zum Studium des Schmerzes (DGSS) zur Qualitatsprufung und Qualitatssicherung in der psychologischen Diagnostik chronischen Schmerzes vorsellt. In Teil VI werden Verfahren zur Erfassung von Behinderung/Beeintrachtigung besprochen, die ausreichend okonomisch, reliabel und valide sind. Empfohlen werden fur klinische und Forschungszwecke der Funktionsfragebogen Hannover und der Pain Disability Index. Das Sickness Impact Profile ist als Routineverfahren zu aufwendig, kommt allerdings insbesondere aufgrund seiner internationalen Verbreitung fur Forschungsfragen in Betracht.
- Published
- 1995
24. Qualitätssicherung in der Therapie chronischen Schmerzes
- Author
-
Birgit Kröner-Herwig, Heide Denecke, Regine Klinger, M. Redegeld, P. Nilges, Leonore Weiß, and B. Glier
- Subjects
030203 arthritis & rheumatology ,Coping (psychology) ,business.industry ,Chronic pain ,Cognition ,Dysfunctional family ,medicine.disease ,language.human_language ,German ,03 medical and health sciences ,0302 clinical medicine ,Anesthesiology and Pain Medicine ,language ,Medicine ,Psychological testing ,Neurology (clinical) ,business ,Attribution ,Quality assurance ,030217 neurology & neurosurgery ,Clinical psychology - Abstract
The present paper is one of a series of publications, reviewing German instruments for psychological assessment of pain. Their main focus is on the results of a task force on quality testing for each subject. This paper describes and comments on methods regarding self-reporting of pain cognitions and both cognitive and behavioral strategies for coping with pain. Concerning pain cognitions one focus is on patients' attributions of causes of pain and the modes of controlling pain (subjective pain model). The other focus is on instruments recording "pain beliefs" in the sense of dysfunctional congitions associated with the experience of pain. Each instrument was examined with reference to approved psychometric criteria, empirical foundation and clinical relevance. It was noted that several instruments are deficient in their psychometric criteria and their empirical foundations. We used these data as a basis to elaborate a specific and differential recommendation. A similar procedure was followed with instruments for the assessment of pain-related coping strategies. According to our research there are two subgroups of coping instruments, one more specifically for cognitive coping with pain, and the other combined with behavioral coping strategies. Once again, we elaborated a specific and differential recommendation, giving priority to instruments taking account of both cognitive and behavioral dimensions of coping with pain.
- Published
- 1995
25. Qualitätssicherung in der Therapie chronischen Schmerzes
- Author
-
B. Glier, Birgit Kröner-Herwig, M. Redegeld, Regine Klinger, P. Nilges, Leonore Weiß, and Heide Denecke
- Subjects
Gynecology ,03 medical and health sciences ,medicine.medical_specialty ,0302 clinical medicine ,Anesthesiology and Pain Medicine ,business.industry ,medicine ,030212 general & internal medicine ,Neurology (clinical) ,business ,030217 neurology & neurosurgery - Published
- 1995
26. [Suggestion for a classification of odontalgias]
- Author
-
P. Nilges, H. J. Schindler, Hans Jörg Staehle, A. Hugger, Jens C. Türp, and Claus Löst
- Subjects
Gynecology ,medicine.medical_specialty ,business.industry ,Atypical odontalgia ,Pulpitis ,Toothache ,Dentin Sensitivity ,Diagnosis, Differential ,Anesthesiology and Pain Medicine ,Pain evaluation ,medicine ,Humans ,Neurology (clinical) ,Tooth Socket ,business ,Periodontitis ,Somatoform Disorders - Abstract
Toothache prevalence in the overall population is considerable. However, for clinical purposes, the classification schemes available do not appear to be sufficiently sophisticated. Moreover, not all known forms of dental pain are considered. A refined classification that meets current standards is therefore introduced. To facilitate diagnosis, the characteristic features of the various types of odontalgia are summarized.The new classification differentiates among seven different origins of pain: 1. dentinal pain (originating from the pulpal tissues), 2. pulpal pain (originating from the pulpal tissues), 3. periodontal pain, 4. alveolar-osseous pain, 5. atypical odontalgia, 6. heterotopic dental pain, 7. odontalgia associated with primary psychosocial factors.In our opinion, the proposed classification differentiates among the different forms of odontalgia more precisely than all previous ones. However, its viability and advantages over other available classification schemes still need to be verified in daily practice.
- Published
- 2009
27. Zur Integration psychologischer Diagnostik und Therapie bei der Behandlung chronischer Schmerzen
- Author
-
H Sorgatz, C Franz, P Nilges, and H Seemann
- Subjects
medicine.medical_specialty ,business.industry ,Pain medicine ,education ,Chronic pain ,Psychosomatic medicine ,medicine.disease ,Anesthesiology and Pain Medicine ,Multidisciplinary approach ,medicine ,Physical therapy ,Treatment strategy ,Neurology (clinical) ,business ,Interdisciplinarity - Abstract
A multidisciplinary approach, acknowledged as being the best treatment strategy for a wide range of chronic pain patients, requires cooperation at least between trained professionals in the medical and the psychological disciplines. Psychological criteria are formulated to bridge persisting gaps in the interdisciplinary implementation of pain treatment strategies.
- Published
- 1994
28. Schmerzakzeptanz – Konzept und Überprüfung einer deutschen Fassung des Chronic Pain Acceptance Questionnaire
- Author
-
Carsten Oliver Schmidt, P. Nilges, and B. Köster
- Subjects
Gynecology ,medicine.medical_specialty ,Anesthesiology and Pain Medicine ,business.industry ,Pain medicine ,medicine ,Chronic pain ,Neurology (clinical) ,business ,medicine.disease - Abstract
Bislang lag nur im angloamerikanischen Sprachraum mit dem Chronic Pain Acceptance Questionnaire (CPAQ) ein Instrument zur Messung von Akzeptanz im Umgang mit chronischen Schmerzen vor. Vorgestellt und analysiert wird eine deutsche Adaptation des Instruments. Die deutsche Skala wurde an 150 Patienten des DRK-Schmerzzentrums Mainz untersucht. Zur Validitatsprufung wurden Schmerz- und psychosoziale Belastungsparameter herangezogen. Bei einer Subgruppe (n=50) wurden Zusammenhange mit Hitzeschmerzschwellen (Thermal Sensory Analyzer) bestimmt. Die faktorielle Struktur der deutschen CPAQ-Fassung entspricht weitgehend dem theoretischen Modell. Die interne Konsistenz der Gesamt- und Subskalen betragt 0,84–0,87 (Cronbach’s alpha). Der CPAQ ist eng und theoretisch erwartungsgemas mit Indikatoren des psychosozialen Funktionsniveaus assoziiert. Zum affektiven Schmerzerleben besteht ein moderater, zum sensorischen ein geringer Zusammenhang. Keine Assoziation ergibt sich zu den Schmerzschwellen fur Hitzereize. Mit dem CPAQ-D liegt ein brauchbares deutschsprachiges Instrument zur Messung des Akzeptanz-Konstrukts mit guten psychometrischen Eigenschaften vor. Schmerzakzeptanz ist kein Ausdruck physiologisch erklarbarer Indolenz.
- Published
- 2007
29. Qualitätssicherung in der Therapie chronischen Schmerzes
- Author
-
Heide Denecke, B. Glier, Regine Klinger, P. Nilges, Leonore Weiß, Birgit Kröner-Herwig, and M. Redegeld
- Subjects
030203 arthritis & rheumatology ,Gynecology ,03 medical and health sciences ,medicine.medical_specialty ,0302 clinical medicine ,Anesthesiology and Pain Medicine ,business.industry ,Medicine ,Neurology (clinical) ,business ,030217 neurology & neurosurgery ,3. Good health - Abstract
Es wird eine Veroffentlichungsserie fortgesetzt, die die Ergebnisse einer Arbeitsgruppe der Deutschen Gesellschaft zum Studium des Schmerzes (DGSS) zur Qualitatsprufung und Qualitatssicherung in der psychologischen Diagnostik chronischen Schmerzes vorstellt. In Teil II werden Verfahren zur Erfassung der qualitativen Aspekte des Schmerzerlebens besprochen. Teil III beschreibt und bewertet Selbst- und Fremdbeobachtungsverfahren zur Erhebung des Schmerzverhaltens. Zuletzt werden grundlegende Aspekte des Einsatzes von Schmerztagebuchern, insbesondere hinsichtlich der Messung der Schmerzintensitat, behandelt (Teil IV).
- Published
- 1995
30. The illness behaviour questionnaire, psychometric properties and validity of a german version
- Author
-
P. Nilges, I. Scheifling, J. Gamber, E. Wichmann, and H.U. Gerbershagen
- Subjects
German ,Anesthesiology and Pain Medicine ,Neurology ,Illness behaviour questionnaire ,language ,Neurology (clinical) ,Psychology ,language.human_language ,Clinical psychology - Published
- 1990
31. Drug induced headache patients: locus of control, pain variables and the effect of withdrawal
- Author
-
P. Nilges, H.U. Gerbershagen, and E. Wcihmann
- Subjects
Anesthesiology and Pain Medicine ,Locus of control ,Neurology ,business.industry ,Anesthesia ,Drug induced headache ,Medicine ,Neurology (clinical) ,business - Published
- 1990
Catalog
Discovery Service for Jio Institute Digital Library
For full access to our library's resources, please sign in.