1. Efficiency of Percutaneous Stent Angioplasty in Renal Artery Stenosis – 15 Years of Experience at a Single Center
- Author
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Gerhard Schön, Susanne Sehner, Helena Guerreiro, Gerhard Adam, Ulrich Wenzel, Stefanie Dinnies, Maxim Avanesov, Harald Ittrich, and Marc Regier
- Subjects
Adult ,Male ,medicine.medical_specialty ,Mean arterial pressure ,medicine.medical_treatment ,Renal function ,030204 cardiovascular system & hematology ,Renal Artery Obstruction ,Renal artery stenosis ,Revascularization ,03 medical and health sciences ,chemistry.chemical_compound ,0302 clinical medicine ,Internal medicine ,Angioplasty ,medicine.artery ,medicine ,Humans ,Radiology, Nuclear Medicine and imaging ,030212 general & internal medicine ,Renal artery ,Aged ,Retrospective Studies ,Creatinine ,business.industry ,Middle Aged ,medicine.disease ,Stenosis ,Treatment Outcome ,chemistry ,Cardiology ,Female ,Stents ,business - Abstract
To determine the therapeutic efficiency of percutaneous revascularization in renal artery stenosis (RAS), as well as the role of comprehensive factors such as patient selection and degree of artery stenosis, on clinical outcome. 101 patients with hemodynamically relevant RAS underwent percutaneous angioplasty (PTA). 65.7 % were male (mean age: 64 years; range: 18-84). The clinical data was retrospectively analyzed. The serum creatinine (Cr), glomerular filtration rate (GFR), and blood pressure (BP) levels pre- and postprocedural, between 6 months and 1 year, were retrospectively collected and statistically analyzed. Follow-up data was available in 34 (33.7 %) and 28 patients (27.7 %) for Cr and MAP, respectively. A significant drop in mean arterial pressure (MAP) was observed on follow-up (mean -5.27 mmHg). Higher baseline Cr and MAP values showed a more pronounced drop in the follow-up (Cr: p 0.002; difference to baseline -0.25 mg/dL, 95 %CI:-0.36, -0.07 and BP p 0.001; diff. to baseline -0.72 mmHg; 95 %CI: -1.4, -0.40). There was no association between comorbidities, gender, and degree of stenosis with renal and BP outcome. No significant improvement in renal function was observed on follow-up (mean Cr drop: -0.015 mg/dL). The age group 51-60 years showed a significant improvement in BP (p 0.030; diff. to baseline -19.2 mmHg; 95 %CI: -34, -4.3). There was a slight reduction in antihypertensive medication following angioplasty (0.2 fewer). Minor complications were recorded in five procedures (4.9 %). Percutaneous renal artery revascularization in the presence of atherosclerotic RAS is a safe procedure associated with a significant drop in post-procedural BP. No significant improvement in renal function was observed. Further prospective studies focused on patient selection are necessary. · Percutaneous stent angioplasty in renal artery stenosis is associated with a significant improvement in post-procedural blood pressure control.. · There is no improvement in renal function after percutaneous stent angioplasty for renal artery stenosis (RAS).. · Percutaneous stent angioplasty is a safe procedure..· Guerreiro H, Avanesov M, Dinnies S et al. Efficiency of Percutaneous Stent Angioplasty in Renal Artery Stenosis - 15 Years of Experience at a Single Center. Fortschr Röntgenstr 2021; 193: 298 - 304. Bestimmung der therapeutischen Effizienz der perkutanen Revaskularisation bei Nierenarterienstenose (RAS) sowie der Rolle umfassender Faktoren wie Patientenauswahl und Grad der Arterienstenose für das klinische Ergebnis. Bei 101 Patienten mit hämodynamisch relevanter RAS wurde eine perkutane Angioplastie (PTA) durchgeführt. 65,7 % waren männlich, das Durchschnittsalter betrug 64 Jahre (Bereich: 18–84). Die klinischen Daten wurden retrospektiv analysiert. Serumkreatinin (Cr), glomeruläre Filtrationsrate (GFR) und Blutdruckwerte (BP) prä- und postinterventionell sowie zwischen 6 Monaten und einem Jahr wurden retrospektiv erhoben und statistisch analysiert. Follow-up-Daten waren bei 34 (33,7 %) und 28 Patienten (27,7 %) jeweils für Cr und BP verfügbar. Bei der Nachuntersuchung wurde ein signifikanter Abfall des mittleren arteriellen Drucks (MAP) beobachtet (Mittelwert –5,27 mmHg). Höhere Cr- und MAP-Basiswerte zeigten einen ausgeprägteren Abfall im Follow-up (Cr: p = 0,002; Differenz zum Basiswert –0,25 mg/dl, 95 %-KI –0,36 bis-0,07 und BP p 0,001; Differenz zum Basiswert –0,72mmHg; 95 %-KI –1,4 bis –0,40). Es bestand kein Zusammenhang zwischen Komorbiditäten, Geschlecht und Stenosegrad mit dem Nieren- und Blutdruckergebnis. Beim Follow-up wurde keine signifikante Verbesserung der Nierenfunktion beobachtet (mittlerer Cr-Abfall: –0,015 mg/dl). In der Altersgruppe 51–60 Jahre zeigte sich eine signifikante Verbesserung des Blutdrucks (p = 0,030; Differenz zum Ausgangswert –19,2mmHg; 95 %-KI –34 bis –4,3). Die antihypertensive Medikation nach der Angioplastie wurde leicht reduziert (0,2 weniger). Unbedeutende Komplikationen wurden bei 5 Eingriffen festgestellt (4,9 %). Die perkutane Nierenarterienrevaskularisierung bei vorliegender atherosklerotischer RAS ist ein sicheres Verfahren, das mit einem signifikanten Abfall des postprozeduralen Blutdrucks einhergeht. Eine signifikante Verbesserung der Nierenfunktion wurde nicht beobachtet. Weitere prospektive Studien zur Patientenauswahl sind notwendig. · Die perkutane Stentangioplastie bei Nierenarterienstenose ist mit einer signifikanten Verbesserung der postprozeduralen Blutdruckkontrolle verbunden.. · Es gab keine Verbesserung der Nierenfunktion nach der perkutanen Stentangioplastie bei Nierenarterienstenose (RAS).. · Die perkutane Stentangioplastie ist ein sicheres Verfahren..
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- 2020
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