1. Impact of FDG-PET on therapy management and outcome of differentiated thyroid carcinoma patients with elevated thyroglobulin despite negative iodine scintigraphy
- Author
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Burkhard Riemann, Alexis Vrachimis, Marie Carolin Schleupner, Michael Schäfers, and Philipp Backhaus
- Subjects
Adult ,Male ,medicine.medical_specialty ,Adolescent ,medicine.medical_treatment ,chemistry.chemical_element ,Iodine ,Scintigraphy ,Thyroglobulin ,Thyroid carcinoma ,Fluorodeoxyglucose F18 ,Humans ,Medicine ,Radiology, Nuclear Medicine and imaging ,Thyroid Neoplasms ,Thyroid cancer ,Aged ,medicine.diagnostic_test ,business.industry ,Thyroidectomy ,General Medicine ,Middle Aged ,medicine.disease ,Therapy management ,Treatment Outcome ,Elevated thyroglobulin ,chemistry ,Positron-Emission Tomography ,Female ,Radiology ,business - Abstract
The objective of this study was to assess the impact of implementing FDG-PET imaging in treatment algorithms for differentiated thyroid cancer with suspected recurrence. Primary end points were overall, event-free and disease-specific survival. Secondary end points were therapies, disease control and the sensitivity and specificity of PET imaging. 194 patients with DTC treated at our center from 1996 to 2014 following thyroidectomy and routine Patients of the PET group generally showed characteristics associated with higher disease activity from inclusion onwards. This did not translate to statistically significant differences in survival. If PET imaging was performed following inclusion, patients received significantly less radioiodine treatments during the first nine months after inclusion (63.1 % of the PET-group vs 82.2 % of the non-PET group). Simultaneously, patients tended to receive more surgeries following PET imaging (27.5 % PET-group vs 13.3 % non-PET group). No significant differences regarding disease control were observed. The early use of FDG-PET imaging in cases of suspected recurrence or existence of dedifferentiated DTC can lead to changes in therapy management, specifically identifying patients unlikely to benefit from additional radioiodine therapy who would instead qualify for surgical therapy methods.ZIEL: Ziel dieser Studie war, die Auswirkung der FDG-PET(/CT)-Bildgebung bei der Behandlung des differenzierten Schilddrüsenkarzinoms bei Rezidivverdacht zu analysieren. Primäre Endpunkte waren Gesamt-, ereignisfreies und krankheitsspezifisches Überleben. Sekundäre Endpunkte waren biochemisches Therapieansprechen, Therapien und Sensitivität sowie Spezifität des PET(/CT). In die Studie wurden 194 Patienten eingeschlossen, die in unserer Klinik von 1996 bis 2014 im Anschluss an die Thyreoidektomie und ablative Patienten der PET-Gruppe wiesen generell ab Inklusion mehr Merkmale auf, die mit einer höheren Krankheitslast einhergehen. Dies resultierte nicht in statistisch signifikanten Unterschieden der Überlebenszeiten. Wurde eine PET(/CT)-Bildgebung durchgeführt, erhielten die Patienten signifikant weniger Radioiodtherapien in den ersten 9 Monaten nach Inklusion (63,1 % PET; 82,2 % non-PET). Gleichzeitig wurden tendenziell mehr Patienten operative Therapien zugeführt (27,5 % PET; 13,3 % non-PET). Das biochemische Therapieansprechen unterschied sich nicht signifikant. Der frühe Einsatz der PET(/CT)-Bildgebung bei Rezidivverdacht des differenzierten Schilddrüsenkarzinoms kann den Behandlungspfad verändern, indem diejenigen Patienten identifiziert werden, die von weiteren RIT wahrscheinlich nicht profitieren und stattdessen operativen Therapien zugeführt werden können.
- Published
- 2020