53 results on '"G. Heinze"'
Search Results
2. Titelbild: Eine vielseitige synthetische Affinitätssonde zur hochaufgelösten Visualisierung hemmender Synapsen und neuronaler Netzwerke (Angew. Chem. 30/2022)
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Vladimir Khayenko, Clemens Schulte, Sara L. Reis, Orly Avraham, Cataldo Schietroma, Rafael Worschech, Noah F. Nordblom, Sonja Kachler, Carmen Villmann, Katrin G. Heinze, Andreas Schlosser, Ora Schueler‐Furman, Philip Tovote, Christian G. Specht, and Hans M. Maric
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General Medicine - Published
- 2022
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3. BIN2 orchestrates platelet calcium signaling in thrombosis and thrombo-inflammation
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Sarah Beck, Markus Sauer, Hannah S. Heil, Attila Braun, Julia Volz, Michael K. Schuhmann, Mara Meub, Thomas Premsler, David Stegner, Guido Stoll, Julia Preu, Inga Scheller, Charly Kusch, Albert Sickmann, Michael Popp, Timo Vögtle, Katrin G. Heinze, Bernhard Nieswandt, and Katherina Hemmen
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Blood Platelets ,0301 basic medicine ,Mice, Transgenic ,Inflammation ,Mice ,03 medical and health sciences ,0302 clinical medicine ,medicine ,Animals ,Inositol 1,4,5-Trisphosphate Receptors ,Platelet ,Calcium Signaling ,Stromal Interaction Molecule 1 ,Platelet activation ,Adaptor Proteins, Signal Transducing ,Calcium signaling ,ORAI1 ,Chemistry ,Endoplasmic reticulum ,Thrombosis ,STIM1 ,General Medicine ,Inositol trisphosphate receptor ,Cell biology ,Disease Models, Animal ,030104 developmental biology ,030220 oncology & carcinogenesis ,medicine.symptom ,Research Article - Abstract
Store-operated Ca(2+) entry (SOCE) is the major route of Ca(2+) influx in platelets. The Ca(2+) sensor stromal interaction molecule 1 (STIM1) triggers SOCE by forming punctate structures with the Ca(2+) channel Orai1 and the inositol trisphosphate receptor (IP(3)R), thereby linking the endo-/sarcoplasmic reticulum to the plasma membrane. Here, we identified the BAR domain superfamily member bridging integrator 2 (BIN2) as an interaction partner of STIM1 and IP(3)R in platelets. Deletion of platelet BIN2 (Bin2(fl/fl,Pf4-Cre) mice) resulted in reduced Ca(2+) store release and Ca(2+) influx in response to all tested platelet agonists. These defects were a consequence of impaired IP(3)R function in combination with defective STIM1-mediated SOC channel activation, while Ca(2+) store content and agonist-induced IP(3) production were unaltered. This severely defective Ca(2+) signaling translated into impaired thrombus formation under flow and a protection of Bin2(fl/fl,Pf4-Cre) mice in models of arterial thrombosis and stroke. Our results establish BIN2 as a central regulator of platelet activation in thrombosis and thrombo-inflammatory disease settings.
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- 2020
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4. Intravital imaging of megakaryocytes
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David Stegner and Katrin G. Heinze
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0301 basic medicine ,Fluorescence-lifetime imaging microscopy ,Intravital Microscopy ,Chemistry ,Hematology ,General Medicine ,030204 cardiovascular system & hematology ,Intravital Imaging ,Cell biology ,03 medical and health sciences ,030104 developmental biology ,0302 clinical medicine ,medicine.anatomical_structure ,Two-photon excitation microscopy ,Microscopy ,medicine ,Humans ,Platelet ,Bone marrow ,Thrombopoiesis ,Megakaryocytes ,Megakaryopoiesis - Abstract
The dynamics of platelet formation could only be investigated since the development of two-photon microscopy in combination with suitable fluorescent labeling strategies. In this review paper, we give an overview of recent advances in fluorescence imaging of the bone marrow that have contributed to our understanding of platelet biogenesis during the last decade. We make a brief survey through the perspectives and limitations of today's intravital imaging, but also discuss complementary methods that may help to piece together the puzzle of megakaryopoiesis and platelet formation.
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- 2020
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5. Eine vielseitige synthetische Affinitätssonde zur hochaufgelösten Visualisierung hemmender Synapsen und neuronaler Netzwerke**
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Vladimir Khayenko, Clemens Schulte, Sara L. Reis, Orly Avraham, Cataldo Schietroma, Rafael Worschech, Noah F. Nordblom, Sonja Kachler, Carmen Villmann, Katrin G. Heinze, Andreas Schlosser, Ora Schueler‐Furman, Philip Tovote, Christian G. Specht, and Hans M. Maric
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General Medicine - Published
- 2022
- Full Text
- View/download PDF
6. Mapping densely packed αIIbβ3 receptors in murine blood platelets with expansion microscopy
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Hannah S. Heil, Max Aigner, Sophia Maier, Prateek Gupta, Luise M.C. Evers, Vanessa Göb, Charly Kusch, Mara Meub, Bernhard Nieswandt, David Stegner, and Katrin G. Heinze
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Blood Platelets ,Hemostasis ,Mice ,Microscopy ,Animals ,Humans ,Hematology ,General Medicine ,Platelet Glycoprotein GPIIb-IIIa Complex ,Blood Coagulation - Abstract
Interrogating platelets and their densely packed, highly abundant receptor landscape is key to understand platelet clotting, a process that can save lives when stopping blood loss after an injury, but also kill when causing heart attack, stroke, or pulmonary embolism. The underlying key receptor distributions and interactions, in particular the relevance of integrin clustering, are not fully understood is because of highly abundant and densely distributed αIIbβ3 receptors. This makes receptor distributions difficult to assess even by super-resolution fluorescence microscopy. Here, we combine dual-color expansion and confocal microscopy with colocalization analysis to assess platelet receptor organization without the need of a super-resolution microscope. We show that 4x expansion is highly straight-forward for super-resolution microscopy of platelets, while 10x expansion provides higher precision at the price of increased efforts in sample preparation and imaging. Quantifying various receptor colocalization scenarios we demonstrate that expansion microscopy can pinpoint receptor distributions and interactions in resting and activated platelets being superior to conventional methods that fail in such dense 3D scenarios with highly abundant receptors. We reveal the presence of αIIbβ3 clusters in resting platelets, as well as in activated platelets, indicating that they contribute to the rapid platelet response during platelet clotting.
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- 2022
7. Blockade of Platelet Glycoprotein Ibα Augments Neuroprotection in Orai2-Deficient Mice during Middle Cerebral Artery Occlusion
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Michael Bieber, Michael K. Schuhmann, Maximilian Bellut, David Stegner, Katrin G. Heinze, Mirko Pham, Bernhard Nieswandt, and Guido Stoll
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Blood Platelets ,Mice, Knockout ,ORAI2 Protein ,Organic Chemistry ,Infarction, Middle Cerebral Artery ,General Medicine ,Neuroprotection ,Catalysis ,Brain Ischemia ,Computer Science Applications ,Stroke ,Inorganic Chemistry ,Disease Models, Animal ,Mice ,Animals ,Physical and Theoretical Chemistry ,Molecular Biology ,Spectroscopy - Abstract
During ischemic stroke, infarct growth before recanalization diminishes functional outcome. Hence, adjunct treatment options to protect the ischemic penumbra before recanalization are eagerly awaited. In experimental stroke targeting two different pathways conferred protection from penumbral tissue loss: (1) enhancement of hypoxic tolerance of neurons by deletion of the calcium channel subunit Orai2 and (2) blocking of detrimental lymphocyte–platelet responses. However, until now, no preclinical stroke study has assessed the potential of combining neuroprotective with anti-thrombo-inflammatory interventions to augment therapeutic effects. We induced focal cerebral ischemia in Orai2-deficient (Orai2-/-) mice by middle cerebral artery occlusion (MCAO). Animals were treated with anti-glycoprotein Ib alpha (GPIbα) Fab fragments (p0p/B Fab) blocking GPIbα–von Willebrand factor (vWF) interactions. Rat immunoglobulin G (IgG) Fab was used as the control treatment. The extent of infarct growth before recanalization was assessed at 4 h after MCAO. Moreover, infarct volumes were determined 6 h after recanalization (occlusion time: 4 h). Orai2 deficiency significantly halted cerebral infarct progression under occlusion. Inhibition of platelet GPIbα further reduced primary infarct growth in Orai2-/- mice. During ischemia–reperfusion, upon recanalization, mice were likewise protected. All in all, we show that neuroprotection in Orai2-/- mice can be augmented by targeting thrombo-inflammation. This supports the clinical development of combined neuroprotective/anti-platelet strategies in hyper-acute stroke.
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- 2022
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8. Myocardial infarction triggers cardioprotective antigen-specific T helper cell responses
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Malte Kircher, Murilo Delgobo, Constantin Lapa, Katrin G. Heinze, Philipp Steinau, Hans-Jürgen Wester, Burkhard Ludewig, Chiara Gaal, Cristina Gil-Cruz, Lotte Büchner, Wolfgang R. Bauer, Nir Friedman, Stefan Frantz, Max Rieckmann, Jan J. Piek, Gustavo Campos Ramos, Ulrich Hofmann, Theresa Reiter, Charlotte Koch, Anja M. van der Laan, Ellis N. ter Horst, Paul A.J. Krijnen, Hans W.M. Niessen, Dan Reshef, Pathology, Cardio-thoracic surgery, AII - Inflammatory diseases, ACS - Atherosclerosis & ischemic syndromes, AII - Infectious diseases, ACS - Heart failure & arrhythmias, Graduate School, ACS - Microcirculation, ACS - Amsterdam Cardiovascular Sciences, and Cardiology
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0301 basic medicine ,T cell ,Myocardial Infarction ,Mice, Transgenic ,medicine.disease_cause ,CXCR4 ,T-Lymphocytes, Regulatory ,Epitope ,Autoimmunity ,03 medical and health sciences ,Mice ,0302 clinical medicine ,Antigen ,Positron Emission Tomography Computed Tomography ,medicine ,Animals ,ddc:610 ,Antigens ,Cardioprotection ,Myosin Heavy Chains ,business.industry ,Myocardium ,Heart ,General Medicine ,T helper cell ,T-Lymphocytes, Helper-Inducer ,Acquired immune system ,030104 developmental biology ,medicine.anatomical_structure ,030220 oncology & carcinogenesis ,Cancer research ,Commentary ,business ,Research Article - Abstract
T cell autoreactivity is a hallmark of autoimmune diseases but can also benefit self-maintenance and foster tissue repair. Here, we investigated whether heart-specific T cells exert salutary or detrimental effects in the context of myocardial infarction (MI), the leading cause of death worldwide. After screening more than 150 class II–restricted epitopes, we found that myosin heavy chain α (MYHCA) was a dominant cardiac antigen triggering post-MI CD4+ T cell activation in Balb/c mice. Transferred MYHCA 614–629-specific CD4+ T cells (TCR-M cells) selectively accumulated in the myocardium and mediastinal lymph nodes (med-LNs) of infarcted mice, acquired a Treg phenotype with a distinct prohealing gene expression profile, and mediated cardioprotection. Myocardial Tregs were also detected in autopsy samples from patients who had had a MI. Noninvasive PET/CT imaging using a CXCR4 radioligand revealed enlarged med-LNs with increased cellularity in patients with MI. Notably, the med-LN alterations observed in MI patients correlated with the infarct size and cardiac function. Taken together, the results obtained in our study provide evidence that MI context induces prohealing T cell autoimmunity in mice and confirm the existence of an analogous heart/med-LN/T cell axis in patients with MI.
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- 2019
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9. Poster session I * Thursday 9 December 2010, 08:30-12:30
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V. A. Kuznetsov, A. O. Kozhurina, A. V. Plusnin, M. Szulik, B. Sredniawa, W. Streb, R. Lenarczyk, J. Stabryla-Deska, A. Sedkowska, O. Kowalski, Z. Kalarus, T. Kukulski, T. M. Katova, A. Nesheva, I. Simova, K. Hristova, V. Kostova, L. Boiadjiev, N. Dimitrov, M. P. Papamichalis Michalis, S. G. Sitafidis George, B. D. Dimopoulos Basilios, G. K. Kelepesis Glafkos, D. E. Economou Dimitrios, J. S. Skoularigis John, F. T. Triposkiadis Filippos, C. H. Attenhofer Jost, M. Pfyffer, B. Naegeli, P. Levis, A. Faeh-Gunz, H. P. Brunner-Larocca, M. S. Velasco Del Castillo, A. Cacicedo, J. J. Onaindia, J. Gonzalez Ruiz, A. Subinas, J. A. Alarcon, O. Quintana, I. Rodriguez, E. Laraudogoitia, Y.-Y. Lam, M. Y. Henein, A. Mazzone, A. Vianello, S. Perlini, A. I. Corciu, S. Cappelli, A. Cerillo, D. Chiappino, S. Berti, M. Glauber, S. Herrmann, M. Niemann, S. Stoerk, J. Strotmann, W. Voelker, G. Ertl, F. Weidemann, Z. Y. Yong, K. Boerlage - Van Dijk, K. T. Koch, M. M. Vis, B. J. Bouma, J. P. S. Henriques, R. Cocchieri, B. A. J. M. De Mol, J. J. Piek, J. Baan, N. G. J. Keenan, C. Cueff, C. Cimadevilla, E. Brochet, L. Lepage, D. Detaint, B. Iung, A. Vahanian, D. Messika-Zeitoun, T. Otsuka, M. Suzuki, H. Yoshikawa, G. Hashimoto, T. Osaki, T. Tsuchida, M. Matsuyama, H. Yamashita, S. Ozaki, K. Sugi, C. J. Garcia Alonso, N. Vallejo Camazon, E. Ferrer Sistach, M. L. Camara, J. Lopez Ayerbe, C. Bosch Carabante, M. Espriu Simon, F. Gual Capllonch, A. Bayes Genis, G. Deswarte, C. Vanesson, A. S. Polge, D. Huchette, T. Modine, P. Marboeuf, N. Lamblin, C. Bauters, G. Deklunder, T. Le Tourneau, A. Agricola, M. Gullace, S. Stella, R. D'amato, M. Slavich, M. Oppizzi, M. Ancona, A. Margonato, F. Le Ven, Y. Etienne, Y. Jobic, I. Frachon, P. Castellant, M. Fatemi, J. J. Blanc, M. Muratori, P. Montorsi, F. Maffessanti, P. Gripari, G. Teruzzi, S. Ghulam Ali, L. Fusini, F. Celeste, M. Pepi, B. Goebel, K. Haugaa, K. Meyer, S. Otto, A. Lauten, C. Jung, T. Edvardsen, H. R. Figulla, T. C. Poerner, H. Aksoy, S. Okutucu, B. Evranos, K. Aytemir, E. B. Kaya, G. Kabakci, L. Tokgozoglu, H. Ozkutlu, A. Oto, N. Valeur, H. H. Pedersen, R. Videbaek, C. Hassager, J. H. Svendsen, L. Kober, M. K. Tigen, T. Karaahmet, E. Gurel, S. Pala, C. Dundar, Y. Basaran, C. I. Caldararu, E. Ene, M. Dorobantu, R. G. Vatasescu, M. Cikes, B. Bijnens, H. Gasparovic, F. Siric, V. Velagic, D. Lovric, J. Samardzic, B. Ferek-Petric, D. Milicic, B. Biocina, J. Kjaergaard, S. Ghio, M. St John Sutton, O. Moreau, G. Kervio, C. Thebault, C. Leclercq, E. Donal, C. Mornos, D. Rusinaru, L. Petrescu, D. Cozma, A. Ionac, S. Pescariu, S. I. Dragulescu, M. Z. Petrovic, B. Vujisic-Tesic, G. Milasinovic, M. T. Petrovic, I. Nedeljkovic, D. Zamaklar-Trifunovic, Z. Calovic, V. Jelic, M. Boricic, I. Petrovic, P. Kuchynka, T. Palecek, S. Simek, E. Nemecek, J. Horak, D. Hulinska, J. Schramlova, I. Vitkova, V. Aster, A. Linhart, L. Paluszkiewicz, D. Guersoy, S. Ozegowski, S. Spiliopoulos, R. Koerfer, G. Tenderich, M. Gaggl, G. Heinze, G. Sunder-Plassmann, S. Graf, M. Zehetmayer, T. Voigtlaender, C. Mannhalter, E. Paschke, G. Fauler, G. Mundigler, M. Tesic, D. Trifunovic, A. Djordjevic-Dikic, O. Petrovic, M. Petrovic, B. Beleslin, M. Ostojic, G. Draganic, C. E. Correia, B. Rodrigues, L. F. Santos, D. Moreira, P. Gama, L. Nunes, C. Nascimento, O. Dionisio, O. Santos, C. Prinz, O. Oldenburg, T. Bitter, C. Piper, D. Horstkotte, L. Faber, A. Nemes, H. Gavaller, M. Csanady, T. Forster, M. Calcagnino, C. O'mahony, K. Tsovolas, P. D. Lambiase, P. Elliott, A. S. Olezac, A. Bensaid, J. Nahum, E. Teiger, J. L. Dubois-Rande, P. Gueret, P. Lim, C. Langer, M. Kansal, P. Surapaneni, P. P. Sengupta, S. J. Lester, S. R. Ommen, S. W. Ressler, R. T. Hurst, V. Monivas Palomero, S. Mingo Santos, C. Mitroi, I. Garcia Lunar, P. Garcia Pavia, J. Gonzalez Mirelis, L. Ruiz Bautista, V. Castro Urda, J. Toquero Ramos, I. Fernandez Lozano, A. Sommer, S. H. Poulsen, J. Mogensen, L. Thuesen, H. Egeblad, R. Montisci, M. Ruscazio, A. Vacca, P. Garau, F. Tuveri, C. Soro, A. Matthieu, L. Meloni, W. Kosmala, M. Przewlocka-Kosmala, A. Wojnalowicz, A. Mysiak, T. H. Marwick, R. Yotti, C. Ripoll, J. Bermejo, Y. Benito, T. Mombiela, D. Rincon, A. Barrio, R. Banares, F. Fernandez-Aviles, A. Tomaszewski, A. Kutarski, M. Tomaszewski, R. Ticulescu, O. Vriz, L. Sparacino, B. A. Popescu, C. Ginghina, G. L. Nicolosi, S. Carerj, F. Antonini-Canterin, E. Agricola, L. Bertoglio, G. Melissano, R. Chiesa, S. Garcia Blas, D. Iglesias Del Valle, T. Lopez Fernandez, J. J. Gomez De Diego, M. C. Monedero Martin, F. J. Dominguez, M. Moreno Yanguela, J. L. Lopez Sendon, S. Adhya, F. D. Murgatroyd, M. Monaghan, L. Spinarova, J. Meluzin, P. Hude, J. Krejci, H. Podrouzkova, M. Pesl, R. Panovsky, L. Dusek, M. Orban, J. Korinek, C. Hammerstingl, M. Schwiekendik, G. Nickenig, D. Momcilovic, L. Lickfett, C. C. Beladan, A. Calin, M. Rosca, D. Muraru, F. Voinea, E. Popa, F. Matei, F. Curea, G. Di Salvo, G. Pacileo, S. Gala, B. Castaldi, A. F. D'aiello, A. Mormile, L. Baldini, M. G. Russo, R. Calabro, P. S. Halvorsen, G. Dahle, J. F. Bugge, B. Bendz, L. Aaberge, K. A. Rein, A. Fiane, J. Bergsland, E. Fosse, S. Aakhus, L. P. Koopman, N. Chahal, C. Slorach, W. Hui, T. Sarkola, C. Manlhiot, T. J. Bradley, E. T. Jaeggi, B. W. Mccrindle, L. Mertens, F. A. D'aiello, A. Mormilw, A. Rea, K. O'Connor, G. Romano, J. Magne, L. Pierard, P. Lancellotti, T. Arita, K. Ando, A. Isotani, Y. Soga, M. Iwabuchi, M. Nobuyoshi, M. Wiesen, D. Skowasch, F. Breunig, M. Beer, K. Hu, C. Wanner, M. A. Morel, Y. F. Bernard, V. Descotes-Genon, N. Meneveau, F. Schiele, A. Vitarelli, M. Bernardi, A. Scarno, F. Caranci, V. Padella, O. Dettori, L. Capotosto, M. Vitarelli, V. De Cicco, P. Bruno, G. Bajraktari, P. Lindqvist, U. Gustafsson, A. Holmgren, M. Hassan, K. Said, E. Baligh, H. Farouk, D. Osama, M. F. Elmahdy, A. Elfaramawy, K. Sorour, M. Luckie, A. Zaidi, A. Fitzpatrick, R. S. Khattar, J. Schwartz, O. Huttin, B. Popovic, P. Y. Zinzius, C. Christophe, O. Marcon, L. Groben, Y. Juilliere, F. Chabot, C. Selton-Suty, B. Krastev, E. T. K. Kinova, N. I. Z. Zlatareva, A. R. G. Goudev, A. J. Teske, B. W. De Boeck, F. A. Mohames Hoesein, V. Van Driel, P. Loh, M. J. Cramer, P. A. Doevendans, F. Dillenburg, K. M. Abd El Salam, E. M. M. Ho, M. Hall, L. Hemeryck, K. Bennett, K. Scott, G. King, R. T. Murphy, A. Mahmud, A. S. Brown, H. Dalen, A. Thorstensen, P. R. Romundstad, S. A. Aase, A. Stoylen, L. Vatten, T. Bochenek, K. Wita, Z. Tabor, A. Doruchowska, M. Lelek, M. Trusz-Gluza, E. Hamodraka, I. Paraskevaidis, A. Karamanou, C. Michalakeas, H. Vrettou, E. Kapsali, D. Tsiapras, I. Lekakis, M. Anastasiou-Nana, D. Kremastinos, L. Sirugo, V. E. Bottari, S. Licciardi, A. Blundo, A. Atanasio, I. P. Monte, C. S. Park, J. H. Kim, J. S. Cho, M. J. Kim, E. J. Cho, S. H. Ihm, H. O. Jung, H. K. Jeon, H. J. Youn, K. S. Kim, A. Fontana, L. Taravella, A. Zambon, G. Trocino, C. Giannattasio, A. Kalinin, M. Alekhin, G. Bahs, A. Lejnieks, A. Kalvelis, A. Kalnins, P. Shipachovs, E. Zakharova, G. Blumentale, M. Trukshina, T. Biering-Sorensen, R. Mogelvang, S. Haahr-Pedersen, P. Schnohr, P. Sogaard, J. Skov Jensen, L. Gargani, G. Agoston, E. Capati, L. Badano, A. Moreo, M. F. Costantino, M. L. Caputo, S. Mondillo, R. Sicari, E. Picano, E. G. Malev, E. V. Timofeev, S. V. Reeva, E. V. Zemtsovsky, R. Piazza, R. Enache, A. Roman-Pognuz, E. Leiballi, R. Pecoraro, H. Sadeghian, M. Lotfi_Tokaldany, M. Rezvanfard, A. Kasemisaeid, S. Majidi, M. Montazeri, M. Saber-Ayad, Y. S. Nassar, A. Farhan, A. Moussa, A. El-Sherif, R. M. Cooper, J. D. Somauroo, R. E. Shave, K. L. Williams, J. Forster, C. George, T. Bett, D. C. Gaze, K. P. George, N. Mansencal, A. Dupland, V. Caille, S. Perrot, K. Bouferrache, A. Vieillard-Baron, R. Jouffroy, S. G. Cioroiu, O. S. Alexe, E. Bobescu, H. Rus, V. Schiano Lomoriello, R. Esposito, A. Santoro, R. Raia, F. Farina, R. Ippolito, M. Galderisi, E. H. Aburawi, P. Malcus, A. Thuring, A. Maxedius, E. Pesonen, S. V. Nair, E. Joyce, L. Lee, J. Shrimpton, E. Newman, P. R. James, C. Jurcut, S. Caraiola, R. O. Jurcut, S. Giusca, D. Nitescu, M. S. Amzulescu, I. Copaci, C. Tanasescu, J. Silva Marques, D. Silva, F. Ferreira, P. C. Ferreira, A. G. Almeida, J. Martim Martins, M. G. Lopes, L. Bergenzaun, M. Chew, A. Ersson, P. Gudmundsson, H. Ohlin, A. Borowiec, R. Dabrowski, J. Wozniak, S. Jasek, T. Chwyczko, I. Kowalik, E. Musiej-Nowakowska, H. Szwed, Y. L. Wen, J. Tian, L. Yan, H. Cheng, H. Yang, B. Luo, J. Wang, H. Kozman, D. Villarreal, K. Liu, A. Karavidas, D. Tsiachris, G. Lazaros, V. Matzaraki, G. Xylomenos, G. Levendopoulos, S. Arapi, A. Perpinia, E. Matsakas, V. Pyrgakis, Y. W. Liu, C. T. Su, W. C. Tsai, J. W. Huang, K. Y. Hung, J. H. Chen, M. Larsson, F. Kremer, T. Kouznetsova, A. Bjallmark, B. Lind, L.-A. Brodin, J. D'hooge, M. Caputo, G. Antonelli, M. Lisi, E. Giacomin, S. Moustafa, M. Alharthi, Y. Deng, K. Chandrasekaran, F. Mookadam, S. Y. Hayashi, M. M. Nascimento, B. Lindholm, A. Seeberger, J. Nowak, M. C. Riella, L. A. Brodin, A. Theodosis, E. Fousteris, G. Tsiaousis, A. Krommydas, P. Margetis, Z. Katidis, D. Beldekos, S. Argirakis, A. Melidonis, S. Foussas, O. Khaleva, O. Onyshchenko, E. Lukaschuk, N. Sherwi, N. Nikitin, J. G. F. Cleland, N. Risum, C. Jons, N. T. Olsen, M. B. Kronborg, M. T. Jensen, T. Fritz-Hansen, N. E. Bruun, M. V. Hojgaard, J. Petrini, M. Yousry, A. Rickenlund, J. Liska, A. Franco-Cereceda, A. Hamsten, P. Eriksson, K. Caidahl, M. J. Eriksson, N. Elmstedt, K. Ferm-Widlund, M. Westgren, E. Szymczyk, J. D. Kasprzak, B. Wozniakowski, A. Rotkiewicz, K. Szymczyk, L. Stefanczyk, B. Michalski, P. Lipiec, L. Ring, T. Eller, P. Deegan, R. Rusk, J. A. Urbano Moral, J. A. Arias, J. T. Kuvin, A. R. Patel, N. G. Pandian, H. Bellsham-Revell, A. J. Bell, O. Miller, G. F. Greil, J. Simpson, R. Ancona, S. Comenale Pinto, P. Caso, S. Severino, L. Nunziata, T. Roselli, C. Dussault, S. Lafitte, G. Habib, P. Reant, G. Derumeaux, H. Thibault, A. Kaladaridis, I. A. Agrios, C. P. Pamboucas, S. M. Mesogitis, N. V. Vasiladiotis, D. B. Bramos, S. T. T. Toumanidis, A. R. Martiniello, G. Santangelo, G. Pedrizzetti, G. Tonti, C. Cioppa, M. Cavallaro, V. Calvi, and R. Chianese
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Speckle pattern ,Longitudinal strain ,business.industry ,Carotid arteries ,Medicine ,Radiology, Nuclear Medicine and imaging ,General Medicine ,Cardiology and Cardiovascular Medicine ,business ,Tracking (particle physics) ,Biomedical engineering - Abstract
Radial and longitudinal strain assessment in the carotid artery wall using speckle tracking
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- 2010
- Full Text
- View/download PDF
10. Nosocomial outbreak of VIM-2 metallo-β-lactamase-producing Pseudomonas aeruginosa associated with retrograde urography
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Giuseppe Valenza, H. Riedmiller, Ulrich Vogel, Christoph Schoen, E. Gerharz, Johannes Elias, and G. Heinze
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Bacterial typing ,Adult ,Male ,Microbiology (medical) ,Genotype ,Drug resistance ,Biology ,Urine ,medicine.disease_cause ,beta-Lactamases ,Microbiology ,Disease Outbreaks ,beta-lactam resistance ,Germany ,nosocomial infections ,medicine ,Environmental Microbiology ,Infection control ,Humans ,Pseudomonas Infections ,Typing ,Antibacterial agent ,Aged ,Cross Infection ,Pseudomonas aeruginosa ,Transmission (medicine) ,Outbreak ,Urography ,General Medicine ,infectious disease outbreak ,Middle Aged ,Virology ,Bacterial Typing Techniques ,Infectious Diseases ,Case-Control Studies ,Multilocus sequence typing ,Female ,Multilocus Sequence Typing - Abstract
Pseudomonas aeruginosa is well adapted to the hospital setting and can cause a wide array of nosocomial infections that occasionally culminate in recalcitrant outbreaks. In the present study, we describe the first nosocomial outbreak of infection caused by blaVIM-2-positive P. aeruginosa in Germany. In November and December 2007, highly resistant P. aeruginosa isolates were recovered from the urine of 11 patients in the Department of Urology of a University Hospital. Bacterial isolates were typed by multilocus sequence typing and screened for known metallo-β-lactamase (MBL) genes by PCR. Environmental sources of transmission were tested for bacterial contamination using surveillance cultures. Furthermore, a matched case–control study was performed in search of medical procedures significantly associated with case status. Typing of recovered isolates confirmed VIM-2 MBL-producing P. aeruginosa of sequence type 175 in all cases. Surveillance cultures did not lead to the identification of an environmental source of the outbreak strain. Case–control analysis revealed retrograde urography as the only exposure significantly associated with case status. The analyses suggest the transmission of a single clone of VIM-2 MBL-producing P. aeruginosa leading to the infection of 11 patients within 47 days. Events in temporal proximity to retrograde urographies appear to have facilitated infection in the majority of cases. Department-specific infection control measures, including reinforced hygiene procedures during retrograde urography, quickly terminated the outbreak.
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- 2010
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11. 131Jod-Therapie des autonomen Adenoms der Schilddrüse: Ergebnisse aus 7 Jahren*
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U Bohn and H G Heinze
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medicine.medical_specialty ,Goiter ,endocrine system diseases ,medicine.diagnostic_test ,Adenoma ,business.industry ,Thyroid ,Thyroid adenoma ,General Medicine ,medicine.disease ,Scintigraphy ,Thyroid function tests ,Iodine deficiency ,Gastroenterology ,medicine.anatomical_structure ,Internal medicine ,medicine ,Euthyroid ,business - Abstract
Between 1977 and 1984 a total of 301 patients with autonomous thyroid adenoma were irradiated with an individually calculated one-time dose of 400 Gy units of 131I. Repeated follow-up tests were made in 217 patients (up to 7.2 years, mean of two years). Pre- and post-treatment diagnosis in all patients consisted of determining T3 and T4, one TRH test, one 131I two-phase test to determine treatment, including quantified scintigraphy (under suppression, if necessary), as well as post-treatment scintigraphy and (post-treatment) 99mTc scintigraphy. The treatment was successful in 98% of patients; there was no difference between compensated and decompensated forms. Euthyroid state was achieved in 87% of patients, with typical findings of compensated T3 oversecretion, as is known to occur with endemic goiter in regions of iodine deficiency. The ability of the thyroid for autoregulatory adaptation to such iodine deficiency is thus preserved. Preclinical hypothyroidism occurred in 11% of patients: it could have been avoided in about half of them. Persistent or recurring autonomous adenoma was observed in 2% of patients as a result of under-dosage. One should thus aim at a dose of 400 Gy, to obtain optimal elimination. Radiation-induced carcinogenesis was not observed: radioiodine treatment and operation are thus of equal value in the causal treatment of autonomous adenoma. Radioiodine treatment is indicated in patients aged over 40 years with additional diseases and increased risk of anaesthesia and operation. It is preferred treatment if there are multiple autonomous adenomas.
- Published
- 2008
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12. Analgetische Bestrahlung degenerativentzündlicher Skeletterkrankungen: Nutzen und Risiko
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Erhard Liebermeister, Marie-Luise Sautter-Bihl, H.-G. Heinze, and H. Scheurig
- Subjects
medicine.medical_specialty ,Achilles tendon ,Heel ,Bursitis ,business.industry ,Epicondylitis ,Analgesic ,Arthritis ,General Medicine ,medicine.disease ,Surgery ,Ionizing radiation ,medicine.anatomical_structure ,Orders of magnitude (radiation) ,medicine ,business - Abstract
Between 1980 and 1991, ionizing radiation was applied for analgesic purposes to 181 patients (97 men, 84 women, mean age 54 [29-81] years) with degenerative-inflammatory skeletal disease. The long-term effects were evaluated by questionnaire. Radiation of 2.5 to 6.0 Gy achieved lasting pain relief in 21 of 30 patients (70%) with arthritis of the shoulder or humeroscapular periarthritis, 15 of 21 (71%) with arthritis of the hip, in 12 of 15 (80%) with heel spurs or Achilles tendon bursitis and 10 of 11 (91%) with epicondylitis. Pain relief lasted for longer than two years in 41 of the 77 patients (53%). There were no side effects at the stated dosage. According to dose measurements the theoretical risk of malignant tumour induction is 20-40/million radiated patients and thus four orders of magnitude below the spontaneous malignant tumour incidence rate. The genetic risk is even lower. Ionizing radiation of degenerative-inflammatory diseases is thus an effective form of treatment with few side effects.
- Published
- 2008
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13. Strahlentherapie der endokrinen Orbitopathie
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H. G. Heinze and M.-L. Sautter-Bihl
- Subjects
Radiation therapy ,Orbital disease ,Text mining ,business.industry ,medicine.medical_treatment ,medicine ,Endocrine system ,General Medicine ,business ,Bioinformatics - Published
- 2008
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14. Anxiolytic-like actions of the hexane extract from leaves of Annona cherimolia in two anxiety paradigms: Possible involvement of the GABA/benzodiazepine receptor complex
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B. Piña-Medina, Mariano Martínez-Vázquez, G. Heinze, Rosa Estrada-Reyes, and Carolina López-Rubalcava
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Male ,Agonist ,Receptor complex ,medicine.medical_specialty ,medicine.drug_class ,Anxiety ,Pharmacology ,Annona ,General Biochemistry, Genetics and Molecular Biology ,Open field ,GABA Antagonists ,Mice ,chemistry.chemical_compound ,Internal medicine ,medicine ,Animals ,Hexanes ,Picrotoxin ,General Pharmacology, Toxicology and Pharmaceutics ,GABA Agonists ,Benzodiazepine ,Behavior, Animal ,Dose-Response Relationship, Drug ,Muscimol ,Plant Extracts ,GABAA receptor ,General Medicine ,Receptors, GABA-A ,Anxiety Disorders ,Plant Leaves ,Disease Models, Animal ,Endocrinology ,Anti-Anxiety Agents ,chemistry ,Exploratory Behavior ,Ion channel blocker - Abstract
A hexane extract of leaves of Annona cherimolia produced anxiolytic-like actions when administered to mice and tested in two animal models of anxiety: the mouse avoidance exploratory behavior and the burying behavior tests. In order to discard unspecific drug-actions on general activity, all treatments studied in the anxiety paradigms were also analyzed in the open field test. Results showed that A. cherimolia induced anxiolytic-like actions at the doses of 6.25, 12.5, 25.0 and 50.0 mg/kg. Picrotoxin (0.25 mg/kg), a GABA-gated chloride ion channel blocker, antagonized the anxiolytic-like actions of A. cherimolia, while a sub-effective dose of muscimol (0.5 mg/kg), a selective GABA(A) receptor agonist, facilitated the effects of a sub-optimal dose of A. cherimolia (3.12 mg/kg). Thus, the involvement of the GABA(A) receptor complex in the anxiolytic-like actions of A. cherimolia hexane extract is suggested. In addition the extract was also able to enhance the duration of sodium pentobarbital induced sleeping time. Taken together, results indicate that the hexane extract of A. cherimolia has depressant activity on the Central Nervous System and could interact with the GABA(A) receptor complex. On the other hand, the chromatographic separation of this extract led to the isolation of palmitone, and beta-sitosterol as major constituents. In addition a GC-MS study of some fractions revealed the presence of several compounds such beta-cariophyllene, beta-selinene, alpha-cubebene, and linalool that have been reported to show effects on behavior that could explain some of the extract effects.
- Published
- 2006
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15. [Untitled]
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S. Schultze, Andreas Heyn, A. Burkert, G. Heinze, and J. Göllner
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Corrosion potential ,Materials science ,Mechanics of Materials ,Mechanical Engineering ,Metallurgy ,System parameters ,Materials Chemistry ,Metals and Alloys ,Environmental Chemistry ,General Medicine ,Electrochemical corrosion ,Surfaces, Coatings and Films - Abstract
Der Beitrag berichtet uber Untersuchungsergebnisse zum Korrosionsverhalten von Pumpen- und Flugelwerkstoffen aus Duplexstahlguss in Rauchgasentschwefelungsanlagen (REA) unter Labor- und Betriebsbedingungen in den VEAG-Kraftwerken (KW) Boxberg III und Janschwalde. In der Praxis zeigen die genannten Bauteile in der REA des Kraftwerkes Boxberg (KWB) eine wesentlich bessere Korrosionsbestandigkeit. Zum gleichen Ergebnis kommen auch die Laboruntersuchungen, bei denen die Bestimmung kritischer Potentialwerte teilweise Unterschiede von mehreren hundert Millivolt ergab. Die im Bypass der REA durchgefuhrten Betriebsversuche bestatigen tendenziell die Ergebnisse der Laboruntersuchungen, jedoch waren an vorgeschadigten Originaloberflachen teilweise signifikante Unterschiede zu den Laborversuchen festzustellen. Diese konnen auf die verscharften Versuchsbedingungen in der REA, wie z. B. die Feststoffbelastung und die Stromung zuruckgefuhrt werden. Mit elektrochemischen Rauschmessungen wurde das Repassivierungsverhalten der Werkstoffe naher untersucht. Dabei zeigte die Lage der freien Korrosionspotentiale fur das Kraftwerk Janschwalde (KWJ) eine Uberschreitung der Potentialbereiche, die fur eine sichere Repassivierung entstandener Defektstellen erforderlich waren. Hierin liegt die Ursache fur die beobachteten Schaden an den Bauteilen. Abhilfemasnahmen werden im Rahmen des vorliegenden Beitrages ausfuhrlich diskutiert. Fur die REA des KWB liegen die freien Korrosionspotentiale etwa 200 mV unterhalb des Bereiches fur eine sichere Repassivierung entstandener Defektstellen, wodurch kurzzeitige Schwankungen der Systemparameter zu korrosionsverscharfenden Bedingungen toleriert werden konnen. Electrochemical investigations on the corrosion behaviour of duplex cast stainless steels in flue-gas desulphurisation plants This paper deals with results from corrosion examination on duplex cast stainless steels from original components in the flue-gas desulphurization (FGD) of the VEAG-power stations Boxberg III and Jaenschwalde under practice and laboratory conditions. In practice the mentioned components have a better corrosion resistance in the FGD medium of the Boxberg power station. The same results were obtained by laboratory examinations, getting a shift in critical potentials of a few hundred millivolts. The tests in a by-pass of the FGD confirm these results in tendency. However, partially significant differences to laboratory examinations were established on specimens with pre-damaged original surfaces. This can be traced back to the more severe test conditions in the FGD, like solids and flow. The repassivation behaviour of the materials under investigation was examined by means of electrochemical noise analysis. The values of the free corrosion potentials in the Jaenschwalde power station were higher than potentials, necessary for a safe repassivation of occurring pits. This cause the failures on the components. Remedy steps are discussed in this paper in detail. The free corrosion potential in the Boxberg power station is about 200 mV below the repassivation potential. Because of that, short-time fluctuations of system parameters leading to enhanced corrosion risk can be tolerated.
- Published
- 2001
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16. Mapping immune processes in intact tissues at cellular resolution
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Christian Brede, Simone S. Riedel, Carolin Kiesel, Miriam Ritz, Mike Friedrich, Viktoria von Krosigk, Andreas Rosenwald, Tobias Bopp, Andreas Beilhack, Gregory S. Harms, Carina A. Bäuerlein, Robert S. Negrin, Ana-Laura Jordán-Garrote, Hermann Einsele, Katharina Mattenheimer, Anja Mottok, Katrin G. Heinze, and Stephan Schulz
- Subjects
T cell ,Graft vs Host Disease ,Mice, Transgenic ,Adaptive Immunity ,Mice ,Immune system ,Imaging, Three-Dimensional ,Single-cell analysis ,Addressin ,medicine ,Animals ,Humans ,Neoplastic transformation ,Whole Body Imaging ,Cell adhesion ,Mice, Inbred BALB C ,biology ,Hematopoietic Stem Cell Transplantation ,General Medicine ,Acquired immune system ,Cell biology ,Transplantation ,Mice, Inbred C57BL ,medicine.anatomical_structure ,Technical Advance ,Microscopy, Fluorescence ,biology.protein ,Single-Cell Analysis - Abstract
Understanding the spatiotemporal changes of cellular and molecular events within an organism is crucial to elucidate the complex immune processes involved in infections, autoimmune disorders, transplantation, and neoplastic transformation and metastasis. Here we introduce a novel multicolor light sheet fluorescence microscopy (LSFM) approach for deciphering immune processes in large tissue specimens on a single-cell level in 3 dimensions. We combined and optimized antibody penetration, tissue clearing, and triple-color illumination to create a method for analyzing intact mouse and human tissues. This approach allowed us to successfully quantify changes in expression patterns of mucosal vascular addressin cell adhesion molecule–1 (MAdCAM-1) and T cell responses in Peyer’s patches following stimulation of the immune system. In addition, we employed LSFM to map individual T cell subsets after hematopoietic cell transplantation and detected rare cellular events. Thus, we present a versatile imaging technology that should be highly beneficial in biomedical research.
- Published
- 2012
17. Double-Blind Comparison of Moclobemide and Tranylcypromine in Depression
- Author
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L Rossel, S R Allen, M Stabl, J Galeano-Munoz, I Gabelic, and G Heinze
- Subjects
Adult ,Male ,Monoamine Oxidase Inhibitors ,Visual analogue scale ,medicine.drug_class ,Moclobemide ,law.invention ,Double-Blind Method ,Randomized controlled trial ,law ,Multicenter trial ,medicine ,Humans ,Pharmacology (medical) ,Adverse effect ,Psychiatric Status Rating Scales ,Depressive Disorder ,Monoamine oxidase inhibitor ,Tranylcypromine ,General Medicine ,Middle Aged ,Psychiatry and Mental health ,Tolerability ,Anesthesia ,Benzamides ,Female ,Psychology ,medicine.drug - Abstract
Moclobemide is the first of a new generation of reversible inhibitors of monoamine oxidase-A (RIMA) with no clinically relevant potentiation of the hypertensive actions of dietary tyramine. The present study was conducted to compare the efficacy and safety of moclobemide with an established irreversible monoamine oxidase inhibitor, tranylcypromine, in depressed patients. Patients were randomized to receive moclobemide (81 patients) or tranylcypromine (79 patients) at individually titrated doses (100-300 mg/day of moclobemide and 10-30 mg/day of tranylcypromine) under double-blind conditions for at least four weeks, in a multicenter trial. Antidepressant efficacy was assessed using items 1-17 of the Hamilton depression rating scale (HAMD-17), the von Zerssen 'Befindlichkeits' scales, a visual analog scale and the clinicians' global impression. Both treatments resulted in significant amelioration of depression as determined by all rating instruments. HAMD-17 scores were reduced by 63% and 58% with moclobemide and tranylcypromine respectively, although the difference between the groups was not significant. The other rating instruments yielded similar results, apart from the clinician's assessment of efficacy at day 28. In this assessment, efficacy was rated as very good/good in 78% of moclobemide treated patients and in 88% of the tranylcypromine treated patients; however, only patients who had not dropped out of the trial were included in this assessment. The tolerability of both drugs was good, although moclobemide appeared to possess a small advantage in this regard since only one patient in this group was prematurely withdrawn from the trial due to inadequate tolerability/adverse events, compared with nine withdrawals in the tranylcypromine group.(ABSTRACT TRUNCATED AT 250 WORDS)
- Published
- 1993
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18. Anxiolytic-like and sedative actions of Rollinia mucosa: possible involvement of the GABA/benzodiazepine receptor complex
- Author
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Alma Rosa González Esquinca, G. Heinze, Rosa Estrada-Reyes, Luisa Rocha, Carolina López-Rubalcava, and Mariano Martínez-Vázquez
- Subjects
Rollinia ,Male ,Receptor complex ,medicine.drug_class ,Pharmaceutical Science ,Pharmacology ,Biology ,Anxiety ,Motor Activity ,gamma-Aminobutyric acid ,Mice ,Receptors, GABA ,Drug Discovery ,medicine ,Animals ,Hypnotics and Sedatives ,Pentobarbital ,Temporal cortex ,Benzodiazepine ,Dose-Response Relationship, Drug ,GABAA receptor ,Plant Extracts ,Drug Synergism ,General Medicine ,biology.organism_classification ,Receptors, GABA-A ,Motor coordination ,Complementary and alternative medicine ,Anti-Anxiety Agents ,Exploratory Behavior ,Molecular Medicine ,Diazepam ,medicine.drug - Abstract
This study evaluated possible CNS effects of a hexane extract of leaves from Rollinia mucosa (Jacq.) Baill. (Annonaceae). This plant extract induced anxiolytic-like actions similar to those induced by diazepam in the avoidance exploratory behavior paradigm. Its significant activity was shown at doses from 1.62 to 6.25 mg/kg. It also enhanced pentobarbital-induced hypnosis time, and at high doses produced motor coordination impairment. The benzodiazepine (BDZ) receptor binding, evaluated by in vitro autoradiography following a single administration of R. mucosa, revealed that this plant extract reduced BDZ binding in the hippocampus (29%), amygdala (26%), and temporal cortex of mice (36%). In conclusion, the present findings support the proposal that R. mucosa may induce central nervous system (CNS) depressant effects, presumably through an interaction with the GABA/benzodiazepine receptor complex.
- Published
- 2010
19. Late Cervical Lymph Node Recurrence in Differentiated Thyroid Carcinoma
- Author
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G. Herbold, H. G. Heinze, Marie-Luise Sautter-Bihl, and Heiner Bihl
- Subjects
Gynecology ,Pathology ,medicine.medical_specialty ,business.industry ,medicine.medical_treatment ,Thyroidectomy ,General Medicine ,medicine.disease ,Radiation therapy ,Thyroid carcinoma ,medicine.anatomical_structure ,Medicine ,Adenocarcinoma ,Radiology, Nuclear Medicine and imaging ,business ,Lymph node ,Thyroid cancer - Abstract
ZusammenfassungDie postoperative Radiojodtherapie ist unumstrittener Bestandteil der Gesamtbehandlungsstrategie beim differenzierten Schilddrüsenkarzinom. Gelegentlich werden jedoch Jahre nach Erstdiagnose und Therapie zervikale Lymphknotenmetastasen manifest, ohne daß ein Rezidiv des Primärtumors oder Fernmetastasen nachweisbar sind. In diesen Fällen war die Radiojodtherapie offensichtlich nicht ausreichend, um eine endgültige Tumorzellsterilisation zu bewirken. Die vorliegende Arbeit suchte eine Erklärung für dieses Phänomen, indem die räumliche Dosisverteilung von 131J bei sehr kleinen Tumormanifestationen im Modell mit der Monte-Carlo-Methode simuliert wurde. Dabei zeigte sich, daß für Tumorgrößen unterhalb 1 mm Radius nur noch ein kleiner Bruchteil der gesamten β-Energie innerhalb des Tumors deponiert wird und zur Tumorvernichtung beiträgt: Für Radien von 1,0, 0,5, 0,2, 0,1, 0,05 und 0,02 mm stehen bei homogener 131J-Speicherung intratumoral nur jeweils 86, 73, 39, 16, 8 bzw. 4% der Gesamtenergie zur Verfügung. Dies könnte einer wirksamen Tumorzellvernichtung in kleinen, bei Erstdiagnose klinisch nicht nachweisbaren Tumormanifestationen entgegenstehen und somit Ursache für späte zervikale Lymphknotenmetastasen sein.
- Published
- 1992
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20. Wertigkeit eines neuen IRMA zur Thyreoglobulinbestimmung
- Author
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M. Rall and H. G. Heinze
- Subjects
Gynecology ,medicine.medical_specialty ,Chemistry ,medicine ,Radiology, Nuclear Medicine and imaging ,General Medicine - Abstract
ZusammenfassungDie Tg-Spiegel von 277 Patienten mit einem differenzierten Schilddrüsenkarzinom (Nachbeobachtung bis zu 5 Jahren; über 1000 Seren) wurden vergleichend mit einem immunoradiometrischen Assay (IRMA) und einem RIA bestimmt. Die Intra- und Inter-Assay-Varianz des IRMA betrug bei 4 ng/ml 37% bzw. 46%, bei Werten oberhalb von 40 ng/ml 3% bzw. 6%. Mögliche Faktoren, die das Ergebnis der Bestimmung stören können, wie ein-oder mehrmaliges Tieffrieren, Hämolyse, Lipämie, Verdünnung, Trennmittel in Serum-Separating-Tubes wurden untersucht. Obwohl statistisch Unterschiede nachweisbar waren, sind diese in der klinischen Routine kaum von Bedeutung. Der untere Grenzwert des Tg-IRMA betrug 1 ng/ml bei athyreoten Patienten (n = 70) unter TSH-Suppression und in Vollremission, für den Tg-RIA lag dieser bei 10 ng/ml. Für diese Werte betrug die Sensitivität und Spezifität des IRMA 99% bzw. 90%, des RIA 89% bzw. 95%. Bei Definition eines Graubereiches von 1-3 ng/ml traten im IRMA keine falsch-positiven Befunde auf. Der Tg-IRMA ist erheblich empfindlicher und findet mehr Seren richtig positiv als der Tg-RIA.
- Published
- 1992
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21. Stellenwert der 99mTc-M DP-Skelettszintigraphie beim Neuroblastom
- Author
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H. Bihl, M.-L. Sauttler-Bihl, and H. G. Heinze
- Subjects
body regions ,chemistry ,business.industry ,parasitic diseases ,chemistry.chemical_element ,Medicine ,Radiology, Nuclear Medicine and imaging ,General Medicine ,Technetium ,Nuclear medicine ,business ,Skeleton (computer programming) - Abstract
The present study compares the reliability of MIBG and MDP bone scans in detecting bone metastases of neuroblastoma. Out of 57 patients, 23 had both 99mTc-MDP and 123I/131I-MIBG scans within a 2-week period. In 10 patients at primary diagnosis there was an underestimation of skeletal involvement by MIBG in 1/5, in 13 patients at follow-up in 3/9; 99mTc-MDP scans were able to visualize skeletal involvement in all those cases. There was only one false positive MDP scan. These results suggest that MIBG alone may fail to visualize skeletal involvement of neuroblastoma and should therefore be complemented by additional 99mTc-MDP scintigraphy
- Published
- 1991
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22. Der 32P-Test zur Diagnose intraokulärer Melanome – eine obsolete Untersuchungs methode?
- Author
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K. Müller-Jensen, H. G. Heinze, B. Beck, O. von Kügelgen, and C. Jung
- Subjects
Radiology, Nuclear Medicine and imaging ,General Medicine - Abstract
Es wird uber die Ergebnisse des 32P-Tests zur Diagnose des Aderhaut-melanoms anhand von 41 Patienten berichtet. Die Sensitivitat betrug 80%, die Spezifitat 86%, wenn eine Anreicherung von mehr als dem l,4fa-chen uber dem Tumor im Vergleich zu Referenzarealen als pathologisch gewertet wurde. Der Bereich zwischen dem 1,4- bis l,6fachen mus als Grauzone betrachtet werden. Unter dieser Voraussetzung betrug die Spezifitat 90%. Diese Untersuchungsmethode hat somit unvermindert klinische Bedeutung.
- Published
- 1991
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23. Improvement of radiotherapy planning in breast cancer by internal mammary lymphoscintigraphy
- Author
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J. Peter, Marie-Luise Sautter-Bihl, H.-G. Heinze, and Erhard Liebermeister
- Subjects
medicine.medical_specialty ,business.industry ,medicine.medical_treatment ,Ultrasound ,General Medicine ,medicine.disease ,Radiation therapy ,Breast cancer ,Parasternal line ,Distribution pattern ,Lateral extension ,Medicine ,Radiology, Nuclear Medicine and imaging ,Radiology ,business ,Radiation treatment planning - Abstract
In breast cancer treatment, parasternal radiation with standard fields does not allow for the individual anatomical variability of the internal mammary lymph nodes (IMN). One possibility for individual treatment planning taking into account the depth and lateral extension of the IMN is to visualise this node chain by internal mammary lymphoscintigraphy (IMLS) prior to radiation. Using a modified IMLS technique, the anatomical distribution pattern of the IMN was assessed. IMN showed a marked individual variation in location, with an average depth of 2.8 cm (range: 1–6.8 cm). According to these data a “standard” parasternal field with a reference depth of 3 cm would not allow for adequate coverage of the lymph nodes in 36.1% of cases. Using a reference depth of 4 cm, 12.1% of cases would still be untreated. The IMN's distance from the midline ranged from 0 to 6.5 cm with an average value of 2.7 cm. Their exact localisation on the simulation film allows for individual shaping of the parasternal field, thus ensuring adequate enclosure of the IMN and matching of the field margins. As IMLS is easy to perform with standard equipment and was found to be a reliable method, we recommend IMLS as an effective aid in treatment planning in the radiation therapy of breast cancer.
- Published
- 1994
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24. Temperature-dependent matrix effect in the direct enzymatic measurement of blood glucose
- Author
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F. da Fonseca Wollheim, K.-G. Heinze, and E. Liss
- Subjects
Blood Glucose ,Low protein ,Clinical Biochemistry ,education ,Ultrafiltration ,Glucosephosphate Dehydrogenase ,Hemolysis ,Sensitivity and Specificity ,Matrix (chemical analysis) ,chemistry.chemical_compound ,Hexokinase ,Humans ,Whole blood ,chemistry.chemical_classification ,Chromatography ,Biochemistry (medical) ,Temperature ,Reproducibility of Results ,General Medicine ,Dilution ,Ultrafiltration (renal) ,Enzyme ,Digitonin ,chemistry ,Biochemistry ,Spectrophotometry ,Comparison study - Abstract
The influence of the high-molecular-mass sample matrix in the direct enzymatic measurement of glucose in haemolysate was investigated by a comparison study using ultrafiltered haemolysate for reference. Haemolysate was obtained by 1:21 dilution of whole blood with a solution of digitonin and maleinimide. It was shown that at low protein concentration glucose distributes in a 1:1 ratio during ultrafiltration. With a hexokinase/glucose-6-phosphate dehydrogenase procedure excellent agreement was found between values measured in haemolysate (y) and ultrafiltrates (x), when incubation was performed at 25 degrees C (a = 0.047 mmol/l; b = 0.99; r = 0.999, n = 37); at 37 degrees C, however, the same procedure resulted in a non-tolerable systematic deviation in the direct analysis of haemolysate (a = -0.426 mmol/l; b = 1.00, r = 0.997, n = 37). The precision of measurements in haemolysate and ultrafiltrate was similar (CV 1.0-1.2%). Since stable reference material with an appropriate matrix is not available, it is important to evaluate haemolysate procedures carefully by comparison studies with patient samples. For reduction of experimental error in such studies we recommend the use of ultrafiltered haemolysate, since this can be analysed side by side with haemolysate in the same run.
- Published
- 1992
25. Änderung der Durchblutung und Durchblutungsverteilung nach normo und hypothermer Ischämie der Nieren
- Author
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H. G. Heinze, F. Eisenberger, H. Wirth, K. J. Pfeifer, and Ch. Chaussy
- Subjects
Radiology, Nuclear Medicine and imaging ,General Medicine - Abstract
ZusammenfassungEs wurde in Experimenten an 22 Bastard-Hunden der Mechanismus überprüft, der zu einer permanenten bzw. reversiblen Nierenparenchymschädigung nach normo- und hypothermischer Ischämie führt. Zu diesem Zweck wurden die Durchblutung und die Durchblutungs-Verteilung mit 133Xenon, die Gefäßveränderungen angiographisch und die Parenchymfunktion mit 131J-Hippuran untersucht.Nach normothermer Ischämie tritt eine kurzfristige reaktive Hyperämie auf, die allerdings die entstandene Tubuluszellschädigung mit Ausscheidungsinsuffizienz nicht zu kompensieren vermag.Nach hypothermer Ischämie ist zwar die Durchblutung wahrscheinlich als Folge einer kältebedingten Vasokonstriktion vorübergehend eingeschränkt, die Tubuluszellfunktion ist jedoch aufgrund der protektiven Wirkung der Unterkühlung erhalten. Die Bedeutung dieser Befunde für die Entstehung einer sog. Schockniere (akute Tubulusnekrose) und für die konservative Nierenchirurgie in Hypothermie wird diskutiert und die Anwendung durchblutungsfördernder Maßnahmen angeregt.
- Published
- 1976
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26. 131J-Therapie des Morbus Basedow und der nicht-immunogenen Hyperthyreose
- Author
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H. G. Heinze and M. Hoeschel
- Subjects
Radiology, Nuclear Medicine and imaging ,General Medicine - Abstract
ZusammenfassungIm Zeitraum von 1977 bis 1982 wurden 315 Patienten wegen einer Hyperthyreose mit Struma diffusa und/ oder nodosa sowie Morbus Basedow mit 131J behandelt. Bei 246 Patienten konnten die Therapieergebnisse nach 7 Monaten bis 5’A Jahren ausgewertet werden. Nach einmaliger 131J-Therapie wurden 72% bzw. 61% der Patienten mit hyperthyreoter Struma nodosa bzw. diffusa, aber nur 36% der Patienten mit Morbus Basedow euthyreot. Durch wiederholte 131J-Therapie bis zu 5mal bei Morbus Basedow konnte ein euthyreoter Zustand bei fast allen beurteilbaren Patienten erzielt werden. Patienten mit immunogener Hyperthyreose vom Typ des Morbus Basedow wiesen eine erhöhte Therapieresistenz auf. Es ergab sich eine Abhängigkeit der Therapieergebnisse von einer vorangegangenen antithyreoidalen Behandlung bzw. operativen Therapie. Die Hypothyreoseraten lagen zwischen 4 und 15%. Operierte Patienten mit persistierender bzw. rezidivierender Hyperthyreose wurden am häufigsten hypothyreot.
- Published
- 1984
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27. Alimentärer Jodmangel in der Bundesrepublik Deutschland
- Author
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K. Horn, R. Kantlehner, Jens Neumann, J. Habermann, Peter Christian Scriba, H. G. Heinze, and I. Marschner
- Subjects
Creatinine ,business.industry ,Thyroid ,Federal republic of germany ,Physiology ,chemistry.chemical_element ,General Medicine ,Iodine ,medicine.disease ,Iodine deficiency ,Excretion ,chemistry.chemical_compound ,medicine.anatomical_structure ,Urinary excretion ,chemistry ,medicine ,Who criteria ,business - Abstract
Urinary iodine excretion of 1945 schoolchildren aged 13 to 15-years from 24 cities throughout the Federal Republic of Germany (FRG) was measured. For comparison, urinary excretion of 5678 adults from 20 cities was calculated from the 24-hour radio-iodine uptake (RIU) by the method of Oddie. On the average the schoolchildren excreted 25.1 mug iodine per g creatinine: by WHO criteria this can be classified as a grade II iodine deficiency. There was a significant decline of urinary iodine excretion from North to South of the FRG. Urinary iodine excretion of children with thyroid enlargement (21.9 mug/g) was significantly less than that of normal children (26.1 mug/g creatinine; P less th that 0.0005). Urinary iodine excretion of adults averaged 25 to 35 mug/g creatinine, values calculated from RIU agreeing well with those determined chemically. Alimentary iodine intake was found to vary between 30 and 70 mug/d throughout the FRG, which is less than 30% of WHO recommended figures for optimal goitre prevention (150-200 mug iodine per day). Alimentary iodine deficiency has been demonstrated throughout the FRG, increasing from North to South in parallel with an increase in goitre rate. Goitre prevention through compulsory iodinization of salt is recommended.
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- 1975
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28. Seitengetrennte 131J-Hippuran-Clearance-Bestimmung bei Nephroptosen im Rahmen der Kamera-Funktionsszintigraphie
- Author
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R. Rohloff, U. Büll, B. Hast, B. Leisner, and H. G. Heinze
- Subjects
Radiology, Nuclear Medicine and imaging ,General Medicine - Abstract
ZusammenfassungBei 65 Patienten mit ein- oder beidseitiger Nephroptose wurde die seitengetrennte 131J-Hippuran-Clearance im Rahmen der Kamera-Funktions-Szintigraphie bestimmt. Bei 65% der Senknieren war die Clearance normal und zeigte keine lageabhängige Veränderung. Hingegen hatten 35% eine Clearance-Einschränkung gegenüber nur 17,5% in der Vergleichsgruppe der nicht mobilen kontralateralen Nieren. Ptotische Nieren wiesen in 23% eine lageabhängige Veränderung der Clearance mit Abnahme in aufrechter Position auf. Derartige kurzfristige Änderungen der 131J-Hippuran-Clearance sprechen für eine Perfusionsstörung der absinkenden Niere.
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- 1975
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29. Ergebnisse der Strahlenbehandlung des Bronchialkarzinoms*
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H.-P. Heilmann, R. Birkner, E. Eibach, A.-C. Voss, E. Hassenstein, H. Kuttig, W. Grund, J. Quäck, H. G. Heinze, H. von Lieven, L. Gordon-Harris, N. Schmidt, A. Müller, W. Bohndorf, W. Castrup, H. Bünemann, G. Becker, F. Jentsch, F. Heß, G. Rey, W. Horstmann, H. Schlicker, W. Kraft, E. Doppelfeld, A. Nüse, E. A. Koop, A. Hackl, L. Buchelt, G. Schindler, W. D. Sager, M. Wannenmacher, C. Wieland, and H.-J. Fernholz
- Subjects
medicine.medical_specialty ,business.industry ,medicine.medical_treatment ,Retrospective cohort study ,General Medicine ,medicine.disease ,Radiation therapy ,Bronchial carcinoma ,Total dose ,medicine ,Carcinoma ,Adenocarcinoma ,Radiology ,Anaplastic carcinoma ,business ,Survival rate - Abstract
In a joint retrospective study by 17 radiotherapy clinics in German-speaking countries the results of treatment of bronchial carcinoma after radiotherapy were analysed in 7503 cases. The age peak was between the 60th and 70th year. Squamous-cell carcinoma was the most frequent histological type, followed by anaplastic carcinoma, with adenocarcinoma being rare. There was a high proportion of histologically not clearly identified cases (27% in central and 35% in peripheral carcinomas). Survival rate at one year was 31% for central (3662 patients) and peripheral (961 patients) tumours, but only 2% at five years. Prognostically there was no difference between histological types and kind of radiotherapy or technique, but total dose affected survival rate. At a total dose of less than 5000 rd the survival rate at five years was minimal. The prognosis of combined surgical and radiotherapeutic measures was slightly better than with a radiotherapy alone, but results were unpredictable for the individual case. It is concluded that radiotherapy aiming at cure should be used in imoperable bronchial carcinoma if the tumour state and general condition of the patient appear to make a cure possible. But if this is not the case, radiotherapy should be used only palliatively, i.e. only to ameliorate symptoms.
- Published
- 1976
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30. Untergrundkorrektur bei der 131J-Hippuran-Kamera-Funktionsszintigraphie zur seitengetrennten Funktionsbeurteilung der Nieren
- Author
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H. G. Heinze, R. Rohloff, B. Leisner, and B. Hast
- Subjects
Radiology, Nuclear Medicine and imaging ,General Medicine - Abstract
ZusammenfassungEs wurde untersucht, ob bei der 131J-Hippuran-Untersuchung der Nieren mit einer Gammakamera eine Untergrundkorrektur der Renogramme für die quantitative, seitengetrennte Funktionsbeurteilung notwendig ist.In Anlehnung an die C.A.B.B.S.-Renographie nach Britton und Brown, die für die Untersuchung mit Sonden entwickelt wurde und auf der Vorinjektion von 131J-Albumin basiert, wurde eine ähnliche Methode für die 131J-Hippuran-Kamera-Funktionsszintigraphie entwickelt, die auf der Vorinjektion von 113mIn aufbaut.Um den klinischen Wert dieser Methode zu überprüfen, wurde bei 60 Patienten die seitengetrennte Nierenfunktion - sowohl als %-Wer t der Gesamtfunktion als auch als Einzelclearance - aus der 2. Phase der Kamera-Nephrogramme gleichzeitig nach 3 verschiedenen Methoden bestimmt:(1) aus den Renogrammen nach C.A.B.B.S.-Korrektur;(2) aus den Renogrammen nach der einfacheren Untergrundkorrektur mit der Methode nach Oberhausen; und(3) aus den Steigungen der Renogramme ohne Untergrundkorrektur.Der Vergleich der Ergebnisse zeigte eine enge Korrelation für alle Methoden untereinander mit Korrelationskoeffizienten besser als 0,96. Die Gradienten-methode ohne Untergrundkorrektur war jedoch mit einem systematischen Fehler verbunden, der maximal etwa 15 % bei funktionslosen Nieren betrug. Andererseits wurde keine systematische Abweichung zwischen der C.A.B.B.S.-Methode und der Methode nach Oberhausen beobachtet.
- Published
- 1977
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31. TSH-Stimulation mit niedrigen Dosen zur Diagnostik des autonomen Adenoms
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H. Ingrisch, K. J. Pfeifer, H. G. Heinze, Peter Christian Scriba, I. Souvatzoglou, J. Wöhler, and K. Horn
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business.industry ,Medicine ,General Medicine ,business - Published
- 1974
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32. Absolute Jodaufnahme autonomer Adenome der Schilldrüse vor und nach exogener TSH-Stimulation
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K. Horn, K. J. Pfeifer, Peter Christian Scriba, H. G. Heinze, H. Ingrisch, and J. Wöhler
- Subjects
medicine.medical_specialty ,Endocrinology ,Text mining ,Iodine uptake ,business.industry ,Internal medicine ,Thyroid adenoma ,medicine ,Stimulation ,General Medicine ,medicine.disease ,business - Published
- 1974
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33. 131J-Therapie der Hyperthyreose
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F. Schenk and H. G. Heinze
- Subjects
Radiology, Nuclear Medicine and imaging ,General Medicine - Abstract
ZusammenfassungVon 488 Patienten, die zwischen 1960 und 1974 mit Radiojod wegen einer Hyperthyreose vom Typ des Morbus Basedow behandelt wurden, konnten 427 (87,5 %) meist mehrfach nachuntersucht werden. (Klinik, 131J-Zweiphasentest, PB127I, T4 (CPB-A), T3 in-vitro-Test, seit 1973 TRH-Test).Die Radioj od-Therapie erfolgte in Form einer individuell berechneten Einzeitbehandlung. Zwei Drittel der Patienten wurden nach einer einmaligen 1 3 1 JTherapie euthyreot. Bei ca. 20% war die Behandlung nicht ausreichend und mußte wiederholt werden. Diese Patienten zeichnen sich offensichtlich durch ein anderes Verhalten ihrer Erkrankung aus, Versagerquote (33—35%) aufwiesen. Hinsichtlich der Versagerquote bzw. der Rezidiv-Häufigkeit (3—4 %) einerseits und der Hypothyreose-Rate andererseits besteht kein prinzipieller Unterschied zwischen der 131J-Therapie und der Operation. Das Auftreten von Frühhypothyreosen ist abhängig von der Strahlendosis, wie u. a. die Befunde von Patienten zeigten, die mit signifikant höheren Dosen vor 1965 behandelt wurden. Eine Reduktion der Strahlendosis auf ca. 6000 rd führte zu einem Rückgang der Hypothyreose- Rate von 18% auf 7%. Die Ursachen der Späthypothyreose werden diskutiert. Die Berechnung der Hypothyreosehäufigkeit erfolgte nach drei verschiedenen Methoden (bezogen auf das Gesamtkrankengut, die im Intervall Beobachteten und die Sterbetafel-Methode), die zu unterschiedlichen Ergebnissen führen. Dies ist beim Vergleich der Ergebnisse sowohl nach Radiojod-Behandlung als audi nach Operation zu beachten. Die Radioj od-Therapie der Hyperthyreose bietet eine echte Alternative zur Operation.
- Published
- 1977
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34. Schilddrüsenfunktion nach Radiojod-Resektion des autonomen Adenoms der Schilddrüse
- Author
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F. Erhardt, B. Swoboda, Peter Christian Scriba, K. Horn, C. R. Pickardt, and H. G. Heinze
- Subjects
Radiology, Nuclear Medicine and imaging ,General Medicine - Abstract
ZusammenfassungVon 338 Patienten, die zwischen 1964 und 1975 wegen eines autonomen Adenoms der Schilddrüse mit einer hochdosierten einzeitigen 131J-Therapie mit 30000 – 40000 rad behandelt und mehrfach nachuntersucht wurden, zeigte sich bei der letzten Kontrolluntersuchung 1976 an 185 Patienten, daß 98% der autonomen Adenome im Mittel nach 5 Monaten aufgrund szintigraphischer Kriterien ausgeschaltet und 87% der Patienten 0,5 – 12 Jahre nach der 131J-Therapie euthyreot waren. Bei Letzteren waren die TSH-Spiegel normal stimulierbar und die Schild-drüsenhormonspiegel normal und zwar unabhängig davon, ob dekompensierte oder kompensierte autonome Adenome vorgelegen hatten. Der Ausschaltung des Adenoms und der Darstellung des paranodulären normalen Schilddrüsengewebes im Szintigramm entsprach immer eine normale (bzw. erhöhte) Stimulierbarkeit der TSH-Spiegel. In 76 % wiesen diese Patienten eine Struma auf, die in zwei Drittel der Fälle jedoch den Grad I der WHO-Einteilung nicht überschritt.Eine präklinische Hypothyreose hatten 8 % der Patienten und 3 % eine manifeste Hypothyreose. Die Ursachen für das Auftreten der Hypothyreose konnten in zwei Drittel der Fälle aufgeklärt werden, so daß in Zukunft bei strenger Beachtung der selektiven Adenomtherapie mit einer noch geringeren Hypothyreoserate zu rechnen ist.Die Schilddrüsenfunktion nach 131J-Therapie unterscheidet sich von der eines Normalkollektivs nur durch eine sog. kompensatorische T3-Mehrsekretion, die jedoch nicht das Ausmaß erreicht, das bei Patienten mit blander Struma aus unserem Kropfendemiegebiet bekannt ist. Aufgrund dieser Befunde und aus pathophysiologischen Erwägungen ist nach erwiesener Ausschaltung des autonomen Adenoms in der Regel eine Schilddrüsenhormon-Langzeitbehandlung indiziert.
- Published
- 1977
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35. TSH-Stimulation der Schilddrüse Anstieg des Hormonspiegels und der Radiojodaufnahme
- Author
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M. Rettig, Peter Christian Scriba, K. J. Pfeifer, K. Horn, H. G. Heinze, and R. Rothe
- Subjects
Radiology, Nuclear Medicine and imaging ,General Medicine - Abstract
ZusammenfassungBei 72 Patienten wurden TSH-Teste mit unterschiedlichen TSH-Dosen durchgeführt und der TSH-Effekt am Anstieg der 131J-Speicherung und des Schilddrüsenhormonspiegels (PB127J, %T3, T4-J, Index des freien Schilddrüsenhormons) gemessen. Die 131J-Speicherung stieg im Mittel um den Faktor 2 an und konnte durch höhere Dosen als 2 × 5 IE TSH nicht weiter gesteigert werden, während der Schilddrüsenhormonspiegel durch 3 × 10 IE TSH weiter erhöht werden konnte. In 50% stieg nach euthyreoter Ausgangslage der Index des freien Schilddrüsenhormons in den hyperthyreoten Bereich an, in 25% überstieg er 4,0 μg/ 100 ml, so daß der Test besonders bei autonomen Adenomen gefahrvoll sein kann (thyreotoxische Krisen).Beide Verfahren sind geeignet, die TSH-Stimulation der Schilddrüse zu erfassen. Ursachen für das Ausbleiben eines erwarteten TSH-Effektes werden diskutiert.
- Published
- 1973
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36. Aussagewert von Funktionsszintigraphie und Clearance-Bestimmung nach normo- und hypothermer Ischämie der Niere
- Author
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U. Klein, Ch. Chaussy, F. Eisenberger, K. J. Pfeifer, H. G. Heinze, and R. Rothe
- Subjects
Radiology, Nuclear Medicine and imaging ,General Medicine - Abstract
ZusammenfassungMittels quantitativer Kamera-Funktionsszintigraphie und gleichzeitiger seitengetrennter Clearance-Bestimmung mit 131J-Hippuran und 169Yb-EDTA wurde die Nierenfunktion nach einer neuen organschonenden Operationsmethode, der insitu-Perfusion und Kühlung von Nieren im Tierexperiment und am Patienten gemessen. Während im Tierexperiment (Bastardhunde, mittleres Körpergewicht 15 kg) eine Kontrollgruppe (N = 5) nach 1 stündiger normothermer Ischämie eine postoperative Verzögerung des intrarenalen 131J-Hippuran-Transportes mit Einschränkung der 131J-Hippuran- und 169Yb-EDTA-Clearance aufwies, war nach 1 stündiger (N = 5) und 2stündiger (N = 5) hypothermer Ischämie die Nierenfunktion am 1. postoperativen Tag normalisiert. Bei der klinischen Anwendung an Patienten (N = 9) mit hypothermer in-situ-Perfusion zwischen 40 und 92 Minuten-Dauer zeigte sich nach vorübergehender postoperativer Verzögerung des intrarenalen 131J-Hippuran-Transportes und Einschränkung der 131J-Hippuran-Clearance eine weitgehende Normalisierung der Nierenfunktion 1½ bis 3 Monate nach Operation. Die Ergebnisse und die Wertigkeit der Untersuchungsmethode werden diskutiert und mit dem klinischen Befund, röntgendiagnostischen und laborchemischen Nierenfunktionsuntersuchungen verglichen.
- Published
- 1974
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37. Vergleich zwischen isotopennephrographischen und angiographischen Nierenbefunden
- Author
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H. W. Pabst, J. Numberger, H. G. Heinze, H. Zimmermann, and G. Hör
- Subjects
Gynecology ,medicine.medical_specialty ,business.industry ,Drug Discovery ,Molecular Medicine ,Medicine ,General Medicine ,business ,Genetics (clinical) - Abstract
Bei 34 Patienten wird der Informationsgehalt der Radio-Isotopennephrographie (RIN) an den Befunden der (selektiven) Nierenangiographie gemessen: Nierenarterienstenosen mit Goldblatt-Phanomen, sofern sie mittel- bis hochgradige Einengungen der Nierenhauptarterie boten, hatten auch entsprechende RIN-Befunde: Sekretionsausfall, Sekretionsminderung oder Sekretionsverzogerung. Bei globaler Storung der Phase II (Sekretion) liegen aquivalente Storungen der Phase III (Exkretion) vor. Auch progressive renale Parenchymreduktionen mit Funktionseinbuse konnten fast immer isotopennephrographisch erfast werden. Das gleiche gilt von Funktionseinschrankungen auf Grund von Nierengefassklerosen. Die vorhandenen Nierenfunktionsproben korrelierten fast durchwegs mit den RIN-Befunden. Uncharakteristisch erwies sich das RIN bei geringgradigen, aber angiographisch verifizierten Stenosen der A. renalis, ferner bei essentiellem Hypertonus und bei intrarenal-raumfordernden Prozessen insbesondere, wenn im Radio-Salyrgan-Szintigramm noch ein groserer Anteil eliminationsfahigen Nieren-Parenchyms zur Darstellung kam (insgesamt acht Fehlbefunde von 34 Untersuchungsfallen). Die Phase I ergab auch in modifizierter Technik keine zuverlassigen Kriterien zur Beurteilung der „Nierendurchblutung“. Klinisch-nephrologische Daten, soweit vorhanden, werden vergleichend berucksichtigt. Die Isotopennephrographie ist als Vorwahlmethode zu befurworten, ihr Ergebnis aber stets durch die klinische Nierendiagnostik zu kontrollieren, wenngleich auch diese — gleich der RIN —, z. B. bei leichteren Stenosen, versagen kann. Erst die Angiographie last dann die Diagnose sichern.
- Published
- 1966
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38. Vergleichende Untersuchungen über den diagnostischen Wert von Radiosalyrgan und Radiohippuran in der Nierenklinik
- Author
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H. W. Pabst, K. W. Frey, G. Hör, H. G. Heinze, and J. Klemm
- Subjects
Radiology, Nuclear Medicine and imaging ,General Medicine - Abstract
ZusammenfassungHg203-Salyrgan ist eine nierenpflichtige Substanz, die sowohl zur Funktionsdiagnostik als auch zur Untersuchung von Lage und Struktur der Nieren verwendet werden kann. Im Gegensatz zu anderen etikettierten Verbindungen, die entweder durch zu rasche Eliminierung (z. B. Hippuran-J131, Diodrast-J131) eine organtypische Darstellung unmöglich machen oder durch zu lange intrarenale Akkumulation aus Strahlenschutzgründen nur begrenzt anwendbar sind (z. B. Chlormerodrin), hat Radiosalyrgan eine intrarenale Verweildauer, die es für die Renoszintigraphie sehr geeignet macht. Vergleichsuntersuchungen mit Radiohippuran konnten zeigen, daß Radiosalyrgan auch zur funktionellen Diagnostik geeignet und eine semiquantitative Beurteilung der globalen Nierenleistung infolge Unabhängigkeit von der Urinflußrate sogar genauer möglich ist. Dieser Umstand sowie die Möglichkeit einer kombinierten Untersuchung von Nierenfunktion und -anatomie in einem Untersuchungsgang begründen seinen diagnostischen Wert für geeignete Probleme in der Nierenklinik.
- Published
- 1964
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39. Stimulierbarkeit der TSH-Sekretion durch TRH bei autonomen Adenomen der Schilddrüse*
- Author
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J. Grüner, F. Erhardt, K. Horn, Peter Christian Scriba, H. G. Heinze, and C. R. Pickardt
- Subjects
03 medical and health sciences ,0302 clinical medicine ,business.industry ,Medicine ,General Medicine ,business ,030217 neurology & neurosurgery ,030218 nuclear medicine & medical imaging - Published
- 1973
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40. Bestimmung der Bindung von Trijodthyronin an Serumproteine mittels Dextran-Gel-Filtration
- Author
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Rüdiger Landgraf, H. G. Heinze, K. Schwarz, and Peter Christian Scriba
- Subjects
Chemistry ,Drug Discovery ,Molecular Medicine ,General Medicine ,Molecular biology ,Genetics (clinical) - Abstract
1. Es wird eine Methode zur gleichzeitigen Bestimmung des sog. freien und des proteingebundenen Anteils von in vitro zugesetztem L-Trijodthyronin-131Jod im Serum mittels Dextran-Gel-Filtration angegeben. In der beschriebenen Form ist diese Technik fur die routinemasige Anwendung in der Klinik zur Bestimmung der Bindungs- und Transportverhaltnisse von Trijodthyronin geeignet. 2. In sog. Verdrangungsversuchen wurde nichtmarkiertes Trijodthyronin dem Inkubationsgemisch von Serum und L-Trijodthyronin-131Jod zugesetzt. Die zugesetzten Trijodthyroninmengen erschopfen die Gesamtbindungskapazitat der Serumproteine in dem gewahlten Konzentrationsbereich keineswegs. Im Gegensatz zum Verhalten der prozentualen Anteile des sog. freien und des proteingebundenen Trijodthyronins steigt die absolute Menge des proteingebundenen Trijodthyronins dabei steil an. Man findet eine Kurve, die nicht einer einfachen Sattigunskurve entspricht, sondern eine Resultante aus Sattigungskurven verschiedener Trijodthyronin-bindender Proteine und Verdrangungskurven kompetitiv gebundener Substanzen (z.B. Thyroxin) darstellt. 3. Dextran-Gel wirkt nicht als einfaches Molekulsieb fur Trijodthyronin. Es greift vielmehr durch Adsorptionsvorgange kompetitiv in die Serumproteinbindungsverhaltnisse des Trijodthyronins ein. Die physiologische Bedeutung des sog. freien Anteils an Trijodthyronin wird diskutiert. 4. Die Methode zur Bestimmung des proteingebundenen Jods (PB127I) mittels alkalischer offener Veraschung (Barker) wurde technisch vereinfacht und bezuglich ihrer Reproduzierbarkeit untersucht. Die131Jodausbeute aus zugesetztem L-Thyroxin-131Jod lag bei diesem Verfahren bei ca. 80%.
- Published
- 1966
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41. Contents, Vol. 37, 1970
- Author
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L. Hollenbeck, Robert P. Lisak, S. Lidén, Marian W. Kies, A. Hampai, J.L. Fletcher, J.P. Girard, D. Tripodi, C. Ebner, O. Groth, C.M. Zmijewski, W. Pollack, G. Müller, Robert G. Heinze, H.K. Krogh, T. Maack, Mildred E. Phillips, J. Holmgren, R. Mitze, K.E. Fichtelius, and F. Hahn
- Subjects
business.industry ,Immunology ,Immunology and Allergy ,Medicine ,General Medicine ,business - Published
- 1970
- Full Text
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42. Die Radioisotopennephrographie bei der Nierentuberkulose
- Author
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G. Hörund, K. W. Frey, and H. G. Heinze
- Subjects
business.industry ,Medicine ,Radiology, Nuclear Medicine and imaging ,General Medicine ,business - Abstract
ZusammenfassungDas Isotopennephrogramm mit J131-Hippuran bei 50 Patienten mit Nierentuberkulose ergab im Vergleich zum intravenösen Pyelogramm folgende Ergebnisse:260 Frey, Hör, Heinze, Radioisotopennephrographie bei der Nierentuberkulose1. Bei „stummen” Nieren im intravenösen Pyelogramm ist die Niere auch im Nephrogramm fast immer funktionslos: Meist fehlende, immer jedoch reduzierte Phase II. Die Phase III war stets aufgehoben.2. Bei den schweren destruierenden Prozessen mit Hydrokalixbildungen gleichfalls gute Korrelation mit dem intravenösen Pyelogramm: Immer erhebliche Funktionsverminderungen. Die Phase III häufig stärker betroffen als die Phase II. Auch völliger Funktionsausfall kommt vor.3. Bei den mittelgradigen destruierenden Prozessen besteht keine nähere Beziehung zwischen dem Bild des intravenösen Pyelogramms und der Nierenfunktion. Meist war die Nierenfunktion zwar vermindert, manchmal aber auch normal, nie allerdings ganz aufgehoben.4. Bei den alleinigen Erweiterungen des Nierenhohlsystems uncharakteristische Funktionen von normal bis erheblich vermindert. Nie jedoch ganz ausgefallene Funktion.5. Bei umschriebenen Destruktionen normale oder fast normale Funktionswerte. Diese Veränderungen sind mit der Isotopennephrographie somit nicht diagnostizierbar.6. Bei normalem intravenösen Pyelogramm meist auch normales Isotopennephrogramm, es kommen jedoch auch Funktionsverminderungen vor: Ein intaktes intravenöses Pyelogramm schließt eine Störung der Nierenfunktion somit nicht aus.
- Published
- 1964
- Full Text
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43. Bestimmung der 131J-Hippuran-Clearance im Rahmen der Kamerafunktionsszintigraphie der Nieren nach vereinfachten Modifikationen der Methode von Oberhausen
- Author
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H. G. Heinze, R. Rohloff, B. Hast, and B. Leisner
- Subjects
business.industry ,Medicine ,Radiology, Nuclear Medicine and imaging ,General Medicine ,business - Abstract
ZusammenfassungIm Rahmen der Kamerafunktionsszintigraphie der Niere wurden vergleichende 131J-Hippuran-Clearanee-Bestimmungen nach der „single shot“-Methode von Oberhausen durchgeführt, wobei neben dem Aktivitätsverlauf des teilabgeschirmten Ganzkörpers gleichzeitig regionale Aktivitätskurven an der Schulter, am Kopf und aus einer „region of interest“ des Kamerafeldes oberhalb der Nieren gemessen und zur Clearance-Bestimmung herangezogen wurden.Dabei fand sich eine vorzügliche Übereinstimmung der Clearance-Werte mit Korrelationen besser als r = 0,97, wenn die Blutabnahmen im Zeitraum zwischen 15 und 25 Min. p.i. vorgenommen und die regionalen Aktivitätskurven genau wie die Aktivitätskurve des teilabgeschirmten Ganzpkörpers mit Hilfe von Tabellen von Oberhausen ausgewertet werden.Die beschriebenen, apparativ und meßtechnisch vereinfachten Modifikationen der Methode von Oberhausen, die keine Bleiabschirmung und nur eine zusätzliche Sonde erfordern, bzw. bei Verwendung einer Gammakamera ganz ohne zusätzliche Sondenmessung auskommen, werden für die routinemäßige, gleichzeitige 131J-Hippuran-Clearance-Bestimmung im Rahmen der Kamerafunktionsszintigraphie vorgeschlagen.
- Published
- 1974
- Full Text
- View/download PDF
44. Klinische Bedeutung der Bestimmung der Bindung von Trijodthyronin an Serumproteine mittels Dextran-Gel-Filtration
- Author
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K. Schwarz, K. W. Frey, Peter Christian Scriba, H. G. Heinze, and Rüdiger Landgraf
- Subjects
Chemistry ,Drug Discovery ,Molecular Medicine ,General Medicine ,Molecular biology ,Genetics (clinical) - Abstract
Neben den bewahrten alteren Verfahren zur Bestimmung des proteingebundenen127Jods und des Radiojodumsatzes hat sich die gleichzeitige Bestimmung des sog. freien und des proteingebundenen Anteils an in vitro mit Serum inkubiertem L-Trijodthyronin-131Jod mittels Dextran-Gel-Filtration klinisch zur Differentialdiagnose von Hyperthyreose und Euthyreose bewahrt. Bei Ausnutzung der Verdrangung von proteingebundenem L-Trijodthyronin-131Jod durch nichtmarkiertes Hormon und bei Variation der Dextran-Gel-Menge in der Saule bietet die Methode gute Differenzierungsmoglichkeiten auch fur die Schilddrusenfunktionszustande Euthyreose und Hypothyreose. Bei dem Verfahren wird der Patient nicht mit radioaktivem Jod belastet, ein fur die Kinderklinik wichtiger Gesichtspunkt. Manche Storfaktoren, die den131Jodspeicherungstest und die Bestimmung des proteingebundenen Jods (PB127I) verfalschen, haben keinen Einflus auf die mit der Dextran-Gel-Filtration untersuchten Proteinbindungsverhaltnisse fur L-Trijodthyronin-131Jod. So hat sich das Verfahren fur die Untersuchung von Patienten mit operativ oder durch131Jodbehandlung verkleinerten Schilddrusen, mit endokrinem Exophthalmus und in Fallen mit vorausgegangener Jodgabe, z. B. in Form von Kontrastmitteln, besonders bewahrt. Mit der Bestimmung des sog. freien L-Trijodthyronin-131Jods wird ein physiologisch und pathogenetisch wichtiger Parameter der Schilddrusenfunktion ermittelt. Die klinische Bedeutung der Bestimmung der Bindungs-und Transportverhaltnisse fur Trijodthyronin mittels Dextran-Gel-Filtration wird diskutiert.
- Published
- 1966
- Full Text
- View/download PDF
45. Eine neue, risikolose Methode zur Diagnostik dekompensierter autonomer Adenome der Schilddrüse
- Author
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H. G. Heinze, C. R. Pickardt, F. Erhardt, J. Wöhler, and Peter Christian Scriba
- Subjects
business.industry ,Medicine ,General Medicine ,business - Published
- 1974
- Full Text
- View/download PDF
46. Das autonome Adenom der Schilddrüse
- Author
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Peter Christian Scriba, C. R. Pickardt, and H. G. Heinze
- Subjects
business.industry ,Medicine ,General Medicine ,business - Published
- 1975
- Full Text
- View/download PDF
47. Extrathyroidal synthesis and biologic action of thyroid receptor antibody (TRAb) in Graves' disease
- Author
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H. G. Heinze, R. Schmeidl, J. Teuber, R. Paschke, and Klaus-Henning Usadel
- Subjects
Adult ,endocrine system ,medicine.medical_specialty ,endocrine system diseases ,Endocrinology, Diabetes and Metabolism ,medicine.medical_treatment ,Graves' disease ,Trab ,Thyroglobulin ,Iodine Radioisotopes ,Endocrinology ,Thyroid peroxidase ,Internal medicine ,medicine ,Humans ,Autoantibodies ,Receptors, Thyroid Hormone ,Thyroid hormone receptor ,biology ,business.industry ,Thyroid ,Thyroidectomy ,General Medicine ,medicine.disease ,Graves Disease ,Radioligand Assay ,medicine.anatomical_structure ,biology.protein ,Female ,business - Abstract
In a patient with Graves' disease who underwent thyroidectomy with subsequent radioiodine therapy thyroid receptor antibody could be detected by radioligand assay. No thyroid tissue could be detected by 131I-scintiscanning. Thyroglobulin was repeatedly negative. Biologic activity of this patients serum could be demonstrated in the nude mice bio assay. 131I-incorporation and secretion of human thyroglobulin could be stimulated by injecting thymusdysplastic nude mice with transplants of thyroid tissue from a patient with Graves' disease with the athyroid patients serum. These results demonstrate evidence for extrathyroidal production and biological actiivty of TRAb in vivo.
- Published
- 1987
- Full Text
- View/download PDF
48. TRF-stimulation-test in hypothalamic and pituitary diseases, and in autonomous adenoma of the thyroid
- Author
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R. Fahlbusch, W. Geiger, Peter Christian Scriba, F. Erhardt, C. R. Pickardt, and H. G. Heinze
- Subjects
medicine.medical_specialty ,Adenoma ,business.industry ,Endocrinology, Diabetes and Metabolism ,Thyroid ,Stimulation ,General Medicine ,medicine.disease ,Endocrinology ,medicine.anatomical_structure ,Internal medicine ,medicine ,business - Published
- 1972
- Full Text
- View/download PDF
49. Further evidence for an antigen-specific defect of suppressor mechanisms as pathogenetic factor in Graves' disease
- Author
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M. Junker, R. Paschke, U. Schwedes, H. G. Heinze, J. Teuber, and Klaus-Henning Usadel
- Subjects
medicine.medical_specialty ,business.industry ,Endocrinology, Diabetes and Metabolism ,Graves' disease ,General Medicine ,medicine.disease ,law.invention ,Endocrinology ,Antigen specific ,law ,Internal medicine ,medicine ,Suppressor ,business - Published
- 1987
- Full Text
- View/download PDF
50. Buchbesprechungen
- Author
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H. G. Heinze, E. O. Riecken, J. Lissner, and O. Gsell
- Subjects
Drug Discovery ,Molecular Medicine ,General Medicine ,Genetics (clinical) - Published
- 1976
- Full Text
- View/download PDF
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