1. Evaluation of impact of elective invasive examinations in patients with transjugular intrahepatic portosystemic shunt in the long-term follow up
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Christian Jansen, Wenyi Gu, Hartmut Schmidt, Martin Schoster, Carsten H. Meyer, Hauke Heinzow, Philipp Schindler, Dennis Görlich, Olessja Ortmann, Moritz Wildgruber, Miriam Maschmeier, Michael Köhler, Jonel Trebicka, Leon Louis Seifert, Michael Praktiknjo, and Christian Wilms
- Subjects
medicine.medical_specialty ,Cirrhosis ,Long term follow up ,medicine.medical_treatment ,Subgroup analysis ,Liver transplantation ,Esophageal and Gastric Varices ,03 medical and health sciences ,0302 clinical medicine ,Hypertension, Portal ,medicine ,Humans ,In patient ,Hepatic encephalopathy ,Retrospective Studies ,business.industry ,Gastroenterology ,medicine.disease ,Surgery ,Doppler sonography ,Treatment Outcome ,Elective Surgical Procedures ,Hepatic Encephalopathy ,030220 oncology & carcinogenesis ,030211 gastroenterology & hepatology ,Portasystemic Shunt, Transjugular Intrahepatic ,business ,Transjugular intrahepatic portosystemic shunt ,Follow-Up Studies - Abstract
In the management of patients with decompensated liver cirrhosis, transjugular intrahepatic portosystemic shunt (TIPS) insertion is well-established but common recommendations in the follow up management are inconsistent. Doppler sonography is commonly used for detection for TIPS dysfunction whilst data on the impact of elective invasive examinations are scarce. The aim of this retrospective analysis is to evaluate potential benefits of elective invasive examinations in the follow up management of patients after TIPS insertion METHODS: Data of all patients receiving TIPS at the university hospitals of Muenster and Bonn between 2013 and 2018 (n = 534) were collected. The impact of performance of elective invasive examinations at 12 months after TIPS insertion on the occurrence of liver related events (LREs) and frequency of TIPS revisions within 24 months after TIPS insertion was analyzed. No significant differences were found concerning occurrence of liver related events after 24 months depending on whether an elective invasive examination was performed. Occurrence of hepatic encephalopathy, relapse of initial indication for TIPS, as well as death or liver transplantation all did not differ. These findings were verified by a subgroup analysis including only patients who did not experience a LRE or TIPS revision within the first 12 months after TIPS procedure. The analyzed data suggest no evidence for a beneficial impact due to implementation of an elective invasive examination program after TIPS insertion. Invasive examinations should remain reserved to patients with suspected TIPS dysfunction. Die Anlage eines transjugulären intrahepatischen portosystemischen Shunts ist ein etabliertes Verfahren in Patienten mit dekompensierter Leberzirrhose, es fehlen jedoch einheitlich Empfehlungen in der Patientennachsorge. Die Doppler-Sonografie wird regelhaft zur Kontrolle des Shunts genutzt. Aktuell gibt es keine Daten in Bezug auf elektive invasive Kontrollen. ZIEL: Ziel dieser retrospektiven Arbeit ist die Evaluation des Einflusses elektiver invasiver TIPS-Kontrollen in der Patientennachsorge. Es wurden Daten aller Patienten, die eine TIPS Implantation an den Universitätskliniken Münster und Bonn zwischen 2013 und 2018 erhalten haben, erhoben. Der Einfluss elektiver invasiver Kontrollen zwölf Monate nach TIPS Implantation bezüglich des Auftretens leber-assoziierter Ereignisse sowie der Häufigkeit von Shunt-Revisionen wurde analysiert. Es zeigten sich keine signifikanten Unterschiede bezüglich Leber-assoziierter Ereignisse nach 24 Monaten. Unterschiede bezüglich der Häufigkeit von Episoden hepatischer Enzephalopathien, einer Rekurrenz der initialen TIPS-Indikation, sowie Todesfällen oder Lebertransplantationen konnten nicht nachgewiesen werden. In einer Subgruppen-Analyse wurden nur Patienten, die innerhalb der ersten zwölf Monate kein leber-assoziiertes Ereignis oder eine TIPS-Revision hatten, analysiert: Auch hier wurden keine Unterschiede festgestellt. Unsere Daten zeigen keinen Vorteil für Patienten durch die Implementierung elektiver invasiver Kontrollen. Invasive Kontrollen sollten Patienten mit Hinweisen auf eine Shunt-Dysfunktion vorbehalten werden.
- Published
- 2021