1. Is There a Role for Cerebral Ultrasonography in Near-Term/Term Neonates Following Assisted Vaginal Delivery? A Prospective, Single-Center Study
- Author
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Anika Zimmer, Sascha Meyer, Martin Poryo, Erol Tutdibi, Martina Geipel, Stefan Wagenpfeil, Amr Hamza, Michael Zemlin, and Günther Löffler
- Subjects
Male ,Pediatrics ,medicine.medical_specialty ,assisted vaginal delivery ,Birth weight ,Ischemia ,Gestational Age ,ischemia ,Single Center ,03 medical and health sciences ,0302 clinical medicine ,Skull fracture ,Pregnancy ,skull fracture ,vacuum extraction ,medicine ,Humans ,Radiology, Nuclear Medicine and imaging ,Prospective Studies ,Child ,Ultrasonography ,030219 obstetrics & reproductive medicine ,Palsy ,Skull Fractures ,business.industry ,cerebral ultrasonography study ,Infant, Newborn ,Infant ,Gestational age ,Delivery, Obstetric ,medicine.disease ,Skull ,medicine.anatomical_structure ,030220 oncology & carcinogenesis ,Cohort ,Female ,hemorrhage ,business - Abstract
To evaluate the role of cerebral ultrasonography studies (CUSS) in detecting intracerebral and cranial pathologies (hemorrhages, ischemia, skull fractures) in near-term and term neonates following assisted vaginal delivery. Prospective single-center study (11/2017-11/2018) at the University Children's Hospital of Saarland, Homburg, Germany including newborns with a gestational age ≥ 36 weeks born by assisted vaginal delivery. In all newborns, a standardized CUSS was performed within the first three days of life prior to discharge. 200 neonates (43.0 % female, 57.0 % male; gestational age 39.6 ± 1.3 weeks) were included in this study (birth weight 3345.6 ± 450.6 g, body length 51.7 ± 2.5 cm, head circumference 35.0 ± 1.5 cm). 67 (33.5 %) neonates had minor external injuries of the scalp. 5 children showed clinical neurologic abnormalities: 4 (2.0 %) seizures and 1 facial palsy (0.5 %). In 34 (17.0 %) patients, minor incidental intracranial abnormalities unrelated to mode of delivery were detected on CUSS. No intracerebral, cranial pathologies or skull fractures were seen on routine CUSS. Routine CUSS in newborns after assisted vaginal delivery did not yield clinically relevant results in our cohort. Clinical observation and selective CUSS in symptomatic newborns might be more efficient than routine CUSS.ZIEL: Bewertung der Rolle von zerebralen Ultraschalluntersuchungen (cUS) bei der Erkennung von intrazerebralen und kranialen Pathologien (Blutungen, Ischämie, Schädelfrakturen) bei Neugeborenen nach vaginal-operativer Entbindung kurz vor oder am Termin. Prospektive Studie an einem einzigen Zentrum (11/2017–11/2018) am Universitätskinderklinikum, Homburg, Deutschland, die Neugeborene mit einem Gestationsalter von ≥ 36 Wochen nach vaginal-operativer Entbindung einschließt. Bei allen Neugeborenen wurde innerhalb der ersten drei Lebenstage vor Entlassung ein standardisierter cUS durchgeführt. 200 Neugeborene (43,0 % weiblich, 57,0 % männlich; Gestationsalter 39,6 ± 1,3 Wochen) wurden in diese Studie eingeschlossen (Geburtsgewicht 3345,6 ± 450,6 g, Körperlänge 51,7 ± 2,5 cm, Kopfumfang 35,0 ± 1,5 cm). 67 Neugeborene (33,5 %) hatten leichte, äußere Verletzungen der Kopfhaut. 5 Kinder wiesen klinische neurologische Anomalien auf: 4 Krampfanfälle (2,0 %) und 1 Faszialisparese (0,5 %). Bei 34 Patienten (17,0 %) wurden im cUS geringfügige zufällige intrakraniale Anomalien festgestellt, die nicht mit dem Entbindungsmodus zusammenhingen. Beim Routine-cUS wurden keine intrazerebralen oder kranialen Pathologien oder Schädelfrakturen festgestellt. Routine-cUS bei Neugeborenen nach vaginal-operativer Entbindung erbrachte in unserer Kohorte keine klinisch relevanten Ergebnisse. Klinische Beobachtung und selektiver cUS sind bei symptomatischen Neugeborenen möglicherweise effizienter als routinemäßiger cUS.
- Published
- 2023
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