127 results on '"Weimann, Arved"'
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2. Guideline for the assessment and management of gastrointestinal symptoms following colorectal surgery—A UEG/ESCP/EAES/ESPCG/ESPEN/ESNM/ESSO collaboration. Part II—Good practice guidance | sequelae to benign diseases
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-
Gielen, Anke H. C., Antoniou, Stavros A., Beets, Geerard L., Breukink, Stephanie O., Dore, Suzanne, Drewes, Asbjørn M., Garside, Hannah, Gladman, Marc A., Harji, Deena, Hauser, Goran, Juul, Therese, Keszthelyi, Daniel, Kleijnen, Jos, Kontovounisios, Christos, Lorenzon, Laura, Massey, Lisa, Melenhorst, Jarno, Mohan, Helen M., Muris, Jean, Smit, Coco, Tillotson, Yvonne, Weimann, Arved, and Zelic, Marco
- Published
- 2024
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3. Nutritional Prehabilitation in Patients Undergoing Abdominal Surgery—A Narrative Review.
- Author
-
Wobith, Maria, Hill, Aileen, Fischer, Martin, and Weimann, Arved
- Abstract
Malnutrition plays a crucial role as a risk factor in patients undergoing major abdominal surgery. To mitigate the risk of complications, nutritional prehabilitation has been recommended for malnourished patients and those at severe metabolic risk. Various approaches have been devised, ranging from traditional short-term conditioning lasting 7–14 days to longer periods integrated into a comprehensive multimodal prehabilitation program. However, a significant challenge is the considerable heterogeneity of nutritional interventions, leading to a lack of clear, synthesizable evidence for specific dietary recommendations. This narrative review aims to outline the concept of nutritional prehabilitation, offers practical recommendations for clinical implementation, and also highlights the barriers and facilitators involved. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
- Published
- 2024
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4. Is there a rationale for perioperative nutrition therapy in the times of ERAS?
- Author
-
Weimann Arved
- Subjects
cancer patient ,conditioning ,enhanced recovery after surgery (eras) ,neoadjuvant treatment ,nutrition therapy ,perioperative ,prehabilitation ,ernährungstherapie ,konditionierung ,neoadjuvante therapie ,prähabilitation ,tumorpatient ,Surgery ,RD1-811 - Abstract
In order to increase patient compliance in Enhanced Recovery after Surgery (ERAS) programs, assessment and monitoring of functional and nutritional status should be routinely performed. Sarcopenic obesity is frequently underestimated and has been shown to be a significant risk factor for the development of postoperative complications. With special regard to gastrointestinal cancer patients undergoing neoadjuvant treatment, nutritional deficiencies may develop stepwise and increase during therapy. In the case of proven deficits, recent strategies including “prehabilitation” focus on making the patient fit for an ERAS program. Evidence-based guidelines for perioperative nutrition therapy have been available.
- Published
- 2019
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5. Influence of nutritional status on postoperative outcome in patients with colorectal cancer – the emerging role of the microbiome
- Author
-
Weimann Arved
- Subjects
colorectal cancer ,conditioning ,enhanced recovery after surgery (eras) ,immunonutrition ,microbiome ,nutrition therapy ,prehabilitation ,Surgery ,RD1-811 - Abstract
Many patients with colorectal cancer are overweight. Even then, nutritional status is a frequently underestimated risk factor for perioperative complications. Enhanced Recovery after Surgery is the goal for perioperative management, and preoperative nutritional risk screening should be a standard. In case of nutritional risk, perioperative nutrition therapy should be started without delay and should follow recent guideline recommendations. The preservation of the microbiome has an emerging role in preventing postoperative anastomotic leakage and septic complications. The time window for recovery after neoadjuvant treatment for rectal cancer may be used for conditioning appropriate-risk patients in a “prehabilitation” program. In order to assess metabolic recovery and the prognosis for long-term survival, C-reactive protein/albumin ratio may be a promising parameter, which has to be validated in the future. This narrative review summarizes recent strategies and guideline recommendations.
- Published
- 2017
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6. Old Age and Frailty in Deceased Organ Transplantation and Allocation–A Plea for Geriatric Assessment and Prehabilitation
- Author
-
Weimann, Arved, primary, Ahlert, Marlies, additional, Seehofer, Daniel, additional, Zieschang, Tania, additional, and Schweda, Mark, additional
- Published
- 2023
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7. ESPEN guideline on chronic intestinal failure in adults- Update 2023
- Author
-
Pironi, L, Cuerda, Cristina, Jeppesen, P.B., Joly, Francisca, Jonkers, Cora, Krznaric, Z., Wanten, G.J.A., Wheatley, Carolyn, Weimann, Arved, Pironi, L, Cuerda, Cristina, Jeppesen, P.B., Joly, Francisca, Jonkers, Cora, Krznaric, Z., Wanten, G.J.A., Wheatley, Carolyn, and Weimann, Arved
- Abstract
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- Published
- 2023
8. Erfassung und apparatives Monitoring des Ernährungsstatus von Patient*innen auf der Intensiv- und Intermediate Care Station
- Author
-
Weimann, Arved, Hartl, Wolfgang H., Adolph, Michael, Angstwurm, Matthias, Brunkhorst, Frank M., Edel, Andreas, de Heer, Geraldine, Felbinger, Thomas W., Goeters, Christiane, Hill, Aileen, Kreymann, K. Georg, Mayer, Konstantin, Ockenga, Johann, Petros, Sirak, Rümelin, Andreas, Schaller, Stefan J., Schneider, Andrea, Stoppe, Christian, and Elke, Gunnar
- Subjects
Emergency Medicine ,Internal Medicine ,Emergency Nursing ,Critical Care and Intensive Care Medicine - Abstract
Medizinische Klinik, Intensivmedizin und Notfallmedizin 117(Suppl 2), 37-50 (2022). doi:10.1007/s00063-022-00918-4, Published by Springer, Heidelberg
- Published
- 2022
9. SEVTAR—A multicenter randomized controlled trial to investigate the impact of prophylactic endoluminal placed vacuum sponge for prevention of anastomotic leakage after low rectal resections
- Author
-
Schiffmann, Leif, primary, Becker, Matthias, additional, Develing, Leendert, additional, Varga-Szabo, David, additional, Scheidereiter-Krüger, Caroline, additional, Zirngibl, Hubert, additional, Seifert, Michael, additional, Biermann, Lothar, additional, Schlüter, Claudia, additional, Tumczak, Felicitas, additional, Weimann, Arved, additional, Jansen-Winkeln, Boris, additional, Wallstabe, Ingo, additional, Schwandner, Frank, additional, Denecke, Sandra, additional, Schafmayer, Clemens, additional, Kamaleddine, Imad, additional, Stier, Albrecht, additional, Haegele, Katharina, additional, Kindler, Michael, additional, Michling, Sabine, additional, Horling, Ernst-Wilhelm, additional, and Denzer, Ulrike, additional
- Published
- 2023
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10. European guideline on obesity care in patients with gastrointestinal and liver diseases – Joint European Society for Clinical Nutrition and Metabolism / United European Gastroenterology guideline
- Author
-
Bischoff, Stephan C., primary, Barazzoni, Rocco, additional, Busetto, Luca, additional, Campmans‐Kuijpers, Marjo, additional, Cardinale, Vincenzo, additional, Chermesh, Irit, additional, Eshraghian, Ahad, additional, Kani, Haluk Tarik, additional, Khannoussi, Wafaa, additional, Lacaze, Laurence, additional, Léon‐Sanz, Miguel, additional, Mendive, Juan M., additional, Müller, Michael W., additional, Ockenga, Johann, additional, Tacke, Frank, additional, Thorell, Anders, additional, Vranesic Bender, Darija, additional, Weimann, Arved, additional, and Cuerda, Cristina, additional
- Published
- 2022
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11. Postoperative Nutrition Management: Who Needs What?
- Author
-
Wobith, Maria, primary and Weimann, Arved, additional
- Published
- 2022
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12. Interdisciplinary Discussion on Postoperative Management in Visceral Medicine
- Author
-
Kühn, Florian, primary, Schulz, Christian, additional, Weimann, Arved, additional, Scheiermann, Patrick, additional, Seyfried, Steffen, additional, and Reissfelder, Christoph, additional
- Published
- 2022
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13. ESPEN practical guideline: Clinical nutrition in surgery
- Author
-
Weimann, Arved, Braga, Marco, Carli, Franco, Higashiguchi, Takashi, Klek, Stanislaw, Laviano, Alessandro, Ljungqvist, Olle, Lobo, Dileep N., Martindale, Robert G., Waitzberg, Dan, Bischoff, Stephan C., and Singer, Pierre
- Subjects
Nutrition and Dietetics ,Critical Care and Intensive Care Medicine - Abstract
Early oral feeding is the preferred mode of nutrition for surgical patients. Avoidance of any nutritional therapy bears the risk of underfeeding during the postoperative course after major surgery. Considering that malnutrition and underfeeding are risk factors for postoperative complications, early enteral feeding is especially relevant for any surgical patient at nutritional risk, especially for those undergoing upper gastrointestinal surgery. The focus of this guideline is to cover both nutritional aspects of the Enhanced Recovery After Surgery (ERAS) concept and the special nutritional needs of patients undergoing major surgery, e.g. for cancer, and of those developing severe complications despite best perioperative care. From a metabolic and nutritional point of view, the key aspects of perioperative care include the integration of nutrition into the overall management of the patient, avoidance of long periods of preoperative fasting, re-establishment of oral feeding as early as possible after surgery, the start of nutritional therapy immediately if a nutritional risk becomes apparent, metabolic control e.g. of blood glucose, reduction of factors which exacerbate stress-related catabolism or impaired gastrointestinal function, minimized time on paralytic agents for ventilator management in the postoperative period, and early mobilization to facilitate protein synthesis and muscle function.
- Published
- 2021
14. Nutrition in the Intensive Care Unit—A Narrative Review
- Author
-
Hill, Aileen, primary, Elke, Gunnar, additional, and Weimann, Arved, additional
- Published
- 2021
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15. Oral Nutritional Supplements and Enteral Nutrition in Patients with Gastrointestinal Surgery
- Author
-
Wobith, Maria, primary and Weimann, Arved, additional
- Published
- 2021
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16. Expert opinion on benefits of long-chain omega-3 fatty acids (DHA and EPA) in aging and clinical nutrition
- Author
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Troesch, Barbara, Eggersdorfer, Manfred, Laviano, Alessandro, Rolland, Yves, Smith, A. David, Warnke, Ines, Weimann, Arved, and Calder, Philip
- Abstract
Life expectancy is increasing and so is the prevalence of age-related non-communicable diseases (NCDs). Consequently, older people and patients present with multi-morbidities and more complex needs, putting significant pressure on healthcare systems. Effective nutrition interventions could be an important tool to address patient needs, improve clinical outcomes and reduce healthcare costs. Inflammation plays a central role in NCDs, so targeting it is relevant to disease prevention and treatment. The long-chain omega-3 polyunsaturated fatty acids (omega-3 LCPUFAs) docosahexaenoic acid (DHA) and eicosapentaenoic acid (EPA) are known to reduce inflammation and promote its resolution, suggesting a beneficial role in various therapeutic areas. An expert group reviewed the data on omega-3 LCPUFAs in specific patient populations and medical conditions. Evidence for benefits in cognitive health, age- and disease-related decline in muscle mass, cancer treatment, surgical patients and critical illness was identified. Use of DHA and EPA in some conditions is already included in some relevant guidelines. However, it is important to note that data on the effects of omega-3 LCPUFAs are still inconsistent in many areas (e.g., cognitive decline) due to a range of factors that vary amongst the trials performed to date; these factors include dose, timing and duration; baseline omega-3 LCPUFA status; and intake of other nutrients. Well-designed intervention studies are required to optimize the effects of DHA and EPA in specific patient populations and to develop more personalized strategies for their use.
- Published
- 2020
17. PD-1 inhibition in patient derived tissue cultures of human gastric and gastroesophageal adenocarcinoma
- Author
-
Hußtegge, Marlon, primary, Hoang, Ngoc Anh, additional, Rebstock, Jakob, additional, Monecke, Astrid, additional, Gockel, Ines, additional, Weimann, Arved, additional, Schumacher, Guido, additional, Bechmann, Ingo, additional, Lordick, Florian, additional, Kallendrusch, Sonja, additional, and Körfer, Justus, additional
- Published
- 2021
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18. Needle Catheter Jejunostomy in Patients Undergoing Surgery for Upper Gastrointestinal and Pancreato-Biliary Cancer–Impact on Nutritional and Clinical Outcome in the Early and Late Postoperative Period
- Author
-
Wobith, Maria, primary, Wehle, Lena, additional, Haberzettl, Delia, additional, Acikgöz, Ali, additional, and Weimann, Arved, additional
- Published
- 2020
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19. Expert Opinion on Benefits of Long-Chain Omega-3 Fatty Acids (DHA and EPA) in Aging and Clinical Nutrition
- Author
-
Troesch, Barbara, primary, Eggersdorfer, Manfred, additional, Laviano, Alessandro, additional, Rolland, Yves, additional, Smith, A. David, additional, Warnke, Ines, additional, Weimann, Arved, additional, and Calder, Philip C., additional
- Published
- 2020
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20. The Impact of Preoperative Immune Modulating Nutrition on Outcomes in Patients Undergoing Surgery for Gastrointestinal Cancer: A Systematic Review and Meta-analysis
- Author
-
Adiamah, Alfred, Sko?epa, Pavel, Weimann, Arved, and Lobo, Dileep N.
- Subjects
Gastrointestinal cancer ,Cancer surgery ,Immune modulating nutrition - Abstract
Objective: To define the influence of preoperative immune modulating nutrition (IMN) on postoperative outcomes in patients undergoing surgery for gastrointestinal cancer.Summary background data: Although studies have shown that perioperative IMN may reduce postoperative infectious complications, many of these have included patients with benign and malignant disease, and the optimal timing of such an intervention is not clear.Methods: The Embase, Medline and Cochrane databases were searched from 2000 to 2018, for prospective randomized controlled trials evaluating preoperative oral or enteral IMN in patients undergoing surgery for gastrointestinal cancer. The primary end point was the development of postoperative infectious complications. Secondary end points included postoperative non-infectious complications, length of stay and up to 30-day mortality. The analysis was performed using RevMan v5.3 software. Results: Sixteen studies reporting on 1387 patients (715 IMN group, 672 control group) were included. Six of the included studies reported on a mixed population of patients undergoing all gastrointestinal cancer surgery. Of the remaining, four investigated IMN in colorectal cancer surgery, two in pancreatic surgery and another two in patients undergoing surgery for gastric cancer. There was one study each on liver and esophageal cancer. The formulation of nutrition used in all studies in the treated patients was ImpactR(Novartis/Nestle), which contains ?-3 fatty acids, arginine and nucleotides. Preoperative IMN in patients undergoing surgery for gastrointestinal cancer reduced infectious complications [odds ratio (OR) 0.52, 95% confidence interval (CI) 0.38 to 0.71, p [less than] 0.0001, I2=16%, n=1387] and length of hospital stay [weighted mean difference -1.57 days, 95% CI -2.48 to -0.66, p=0.0007, I2=34%, n=995) when compared with control (isocaloric isonitrogeneous feed or normal diet). It, however, did not affect non-infectious complications (OR 0.98, 95% CI 0.73 to 1.33, p=0.91, I2=0%, n=1303) or mortality (OR 0.55, 95% CI 0.18 to 1.68, p=0.29, I2=0%, n=955).Conclusion: Given the significant impact on infectious complications and a tendency to shorten length of stay preoperative IMN should be encouraged in routine practice in patients undergoing surgery for gastrointestinal cancer.
- Published
- 2019
21. Tumor-associated macrophages and individual chemo-susceptibility are influenced by iron chelation in human slice cultures of gastric cancer
- Author
-
Prill, Sebastian, primary, Rebstock, Jakob, additional, Tennemann, Anja, additional, Körfer, Justus, additional, Sönnichsen, Rasmus, additional, Thieme, René, additional, Gockel, Ines, additional, Lyros, Orestis, additional, Monecke, Astrid, additional, Wittekind, Christian, additional, Weimann, Arved, additional, Grosser, Kerstin, additional, Wiechmann, Volker, additional, Kubick, Christoph, additional, Bechmann, Ingo, additional, Lordick, Florian, additional, and Kallendrusch, Sonja, additional
- Published
- 2019
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22. The Perioperative Care of Older Patients
- Author
-
Olotu, Cynthia, primary, Weimann, Arved, additional, Bahrs, Christian, additional, Schwenk, Wolfgang, additional, Scherer, Martin, additional, and Kiefmann, Rainer, additional
- Published
- 2019
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23. Functioning and health in patients with cancer on home-parenteral nutrition: a qualitative study
- Author
-
Lohmann Stefanie, Mueller Martin, Thul Paul, Weimann Arved, and Grill Eva
- Subjects
Computer applications to medicine. Medical informatics ,R858-859.7 - Abstract
Abstract Background Malnutrition is a common problem in patients with cancer. One possible strategy to prevent malnutrition and further deterioration is to administer home-parenteral nutrition (HPN). While the effect on survival is still not clear, HPN presumably improves functioning and quality of life. Thus, patients' experiences concerning functioning and quality of life need to be considered when deciding on the provision of HPN. Currently used quality of life measures hardly reflect patients' perspectives and experiences. The objective of our study was to investigate the perspectives of patients with cancer on their experience of functioning and health in relation to HPN in order to get an item pool to develop a comprehensive measure to assess the impact of HPN in this population. Methods We conducted a series of qualitative semi-structured interviews. The interviews were analysed to identify categories of the International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) addressed by patients' statements. Patients were consecutively included in the study until an additional patient did not yield any new information. Results We extracted 94 different ICF-categories from 16 interviews representing patient-relevant aspects of functioning and health (32 categories from the ICF component 'Body Functions', 10 from 'Body Structures', 32 from 'Activities & Participation', 18 from 'Environmental Factors'). About 8% of the concepts derived from the interviews could not be linked to specific ICF categories because they were either too general, disease-specific or pertained to 'Personal Factors'. Patients referred to 22 different aspects of functioning improving due to HPN; mainly activities of daily living, mobility, sleep and emotional functions. Conclusions The ICF proved to be a satisfactory framework to standardize the response of patients with cancer on HPN. For most aspects reported by the patients, a matching concept and ICF category could be found. The development of categories of the component 'Personal Factors' should be promoted to close the existing gap when analyzing interviews using the ICF. The identification and standardization of concepts derived from individual interviews was the first step towards creating new measures based on patients' preferences and experiences which both catch the most relevant aspects of functioning and are sensitive enough to monitor change associated to an intervention such as HPN in a vulnerable population with cancer.
- Published
- 2010
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24. Towards a multidisciplinary approach to understand and manage obesity and related diseases
- Author
-
Bischoff, Stephan C, Boirie, Yves, Cederholm, Tommy, Chourdakis, Michael, Cuerda, Cristina, Delzenne, Nathalie M, Deutz, Nicolaas E, Fouque, Denis, Genton, Laurence, Gil, Carmen, Koletzko, Berthold, Leon-Sanz, Miguel, Shamir, Raanan, Singer, Joelle, Singer, Pierre, Stroebele-Benschop, Nanette, Thorell, Anders, Weimann, Arved, Barazzoni, Rocco, Bischoff, Stephan C, Boirie, Yves, Cederholm, Tommy, Chourdakis, Michael, Cuerda, Cristina, Delzenne, Nathalie M, Deutz, Nicolaas E, Fouque, Denis, Genton, Laurence, Gil, Carmen, Koletzko, Berthold, Leon-Sanz, Miguel, Shamir, Raanan, Singer, Joelle, Singer, Pierre, Stroebele-Benschop, Nanette, Thorell, Anders, Weimann, Arved, and Barazzoni, Rocco
- Abstract
Overnutrition and sedentary lifestyle result in overweight or obesity defined as abnormal or excessive fat accumulation that may impair health. According to the WHO, the worldwide prevalence of obesity nearly doubled between 1980 and 2008. In 2008, over 50% of both men and women in the WHO European Region were overweight, and approximately 23% of women and 20% of men were obese. Comprehensive diagnostic and therapeutic approaches should include nutritional treatment to favor the best metabolic and nutritional outcome, as well as to induce potential disease-specific benefits from selected nutritional regimens. Obesity is usually accompanied by an increased muscle mass. This might explain why obesity, under particular circumstances such as cancer or high age, might have protective effects, a phenomenon named the 'obesity paradox'. However, loss of muscle mass or function can also occur, which is associated with poor prognosis and termed 'sarcopenic obesity'. Therefore, treatment recommendations may need to be individualized and adapted to co-morbidities. Since obesity is a chronic systemic disease it requires a multidisciplinary approach, both at the level of prevention and therapy including weight loss and maintenance. In the present personal review and position paper, authors from different disciplines including endocrinology, gastroenterology, nephrology, pediatrics, surgery, geriatrics, intensive care medicine, psychology and psychiatry, sports medicine and rheumatology, both at the basic science and clinical level, present their view on the topic and underline the necessity to provide a multidisciplinary approach, to address this epidemic.
- Published
- 2017
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25. Towards a multidisciplinary approach to understand and manage obesity and related diseases
- Author
-
UCL - SSS/LDRI - Louvain Drug Research Institute, Bischoff, Stephan C, Boirie, Yves, Cederholm, Tommy, Chourdakis, Michael, Cuerda, Cristina, Delzenne, Nathalie M., Deutz, Nicolaas E, Fouque, Denis, Genton, Laurence, Gil, Carmen, Koletzko, Berthold, Leon-Sanz, Miguel, Shamir, Raanan, Singer, Joelle, Singer, Pierre, Stroebele-Benschop, Nanette, Thorell, Anders, Weimann, Arved, Barazzoni, Rocco, UCL - SSS/LDRI - Louvain Drug Research Institute, Bischoff, Stephan C, Boirie, Yves, Cederholm, Tommy, Chourdakis, Michael, Cuerda, Cristina, Delzenne, Nathalie M., Deutz, Nicolaas E, Fouque, Denis, Genton, Laurence, Gil, Carmen, Koletzko, Berthold, Leon-Sanz, Miguel, Shamir, Raanan, Singer, Joelle, Singer, Pierre, Stroebele-Benschop, Nanette, Thorell, Anders, Weimann, Arved, and Barazzoni, Rocco
- Abstract
Overnutrition and sedentary lifestyle result in overweight or obesity defined as abnormal or excessive fat accumulation that may impair health. According to the WHO, the worldwide prevalence of obesity nearly doubled between 1980 and 2008. In 2008, over 50% of both men and women in the WHO European Region were overweight, and approximately 23% of women and 20% of men were obese. Comprehensive diagnostic and therapeutic approaches should include nutritional treatment to favor the best metabolic and nutritional outcome, as well as to induce potential disease-specific benefits from selected nutritional regimens. Obesity is usually accompanied by an increased muscle mass. This might explain why obesity, under particular circumstances such as cancer or high age, might have protective effects, a phenomenon named the 'obesity paradox'. However, loss of muscle mass or function can also occur, which is associated with poor prognosis and termed 'sarcopenic obesity'. Therefore, treatment recommendations may need to be individualized and adapted to co-morbidities. Since obesity is a chronic systemic disease it requires a multidisciplinary approach, both at the level of prevention and therapy including weight loss and maintenance. In the present personal review and position paper, authors from different disciplines including endocrinology, gastroenterology, nephrology, pediatrics, surgery, geriatrics, intensive care medicine, psychology and psychiatry, sports medicine and rheumatology, both at the basic science and clinical level, present their view on the topic and underline the necessity to provide a multidisciplinary approach, to address this epidemic.
- Published
- 2017
26. ESPEN guideline: Clinical nutrition in surgery
- Author
-
Weimann, A, Braga, M, Carli, F, Higashiguchi, T, Hübner, M, Klek, S, Laviano, A, Ljungqvist, O, Lobo, D, Martindale, R, Waitzberg, D, Bischoff, S, Singer, P, Weimann, Arved, Braga, Marco, Carli, Franco, Higashiguchi, Takashi, Hübner, Martin, Klek, Stanislaw, Laviano, Alessandro, Ljungqvist, Olle, Lobo, Dileep N., Martindale, Robert, Waitzberg, Dan L., Bischoff, Stephan C., Singer, Pierre, Weimann, A, Braga, M, Carli, F, Higashiguchi, T, Hübner, M, Klek, S, Laviano, A, Ljungqvist, O, Lobo, D, Martindale, R, Waitzberg, D, Bischoff, S, Singer, P, Weimann, Arved, Braga, Marco, Carli, Franco, Higashiguchi, Takashi, Hübner, Martin, Klek, Stanislaw, Laviano, Alessandro, Ljungqvist, Olle, Lobo, Dileep N., Martindale, Robert, Waitzberg, Dan L., Bischoff, Stephan C., and Singer, Pierre
- Abstract
Early oral feeding is the preferred mode of nutrition for surgical patients. Avoidance of any nutritional therapy bears the risk of underfeeding during the postoperative course after major surgery. Considering that malnutrition and underfeeding are risk factors for postoperative complications, early enteral feeding is especially relevant for any surgical patient at nutritional risk, especially for those undergoing upper gastrointestinal surgery. The focus of this guideline is to cover nutritional aspects of the Enhanced Recovery After Surgery (ERAS) concept and the special nutritional needs of patients undergoing major surgery, e.g. for cancer, and of those developing severe complications despite best perioperative care. From a metabolic and nutritional point of view, the key aspects of perioperative care include: • integration of nutrition into the overall management of the patient • avoidance of long periods of preoperative fasting • re-establishment of oral feeding as early as possible after surgery • start of nutritional therapy early, as soon as a nutritional risk becomes apparent • metabolic control e.g. of blood glucose • reduction of factors which exacerbate stress-related catabolism or impair gastrointestinal function • minimized time on paralytic agents for ventilator management in the postoperative period • early mobilisation to facilitate protein synthesis and muscle function The guideline presents 37 recommendations for clinical practice.
- Published
- 2017
27. Mangelernährung und Osteoporose
- Author
-
Biesalski, Hans Konrad, Bischoff, Stephen C, Pirlich, Matthias, Weimann, Arved, Biesalski, H K ( Hans Konrad ), Bischoff, S C ( Stephen C ), Pirlich, M ( Matthias ), Weimann, A ( Arved ), Bischoff-Ferrari, H A, Biesalski, Hans Konrad, Bischoff, Stephen C, Pirlich, Matthias, Weimann, Arved, Biesalski, H K ( Hans Konrad ), Bischoff, S C ( Stephen C ), Pirlich, M ( Matthias ), Weimann, A ( Arved ), and Bischoff-Ferrari, H A
- Published
- 2017
28. ESPEN guideline : Clinical nutrition in surgery
- Author
-
Weimann, Arved, Braga, Marco, Carli, Franco, Higashiguchi, Takashi, Huebner, Martin, Klek, Stanislaw, Laviano, Alessandro, Ljungqvist, Olle, Lobo, Dileep N., Martindale, Robert, Waitzberg, Dan L., Bischoff, Stephan C., Singer, Pierre, Weimann, Arved, Braga, Marco, Carli, Franco, Higashiguchi, Takashi, Huebner, Martin, Klek, Stanislaw, Laviano, Alessandro, Ljungqvist, Olle, Lobo, Dileep N., Martindale, Robert, Waitzberg, Dan L., Bischoff, Stephan C., and Singer, Pierre
- Abstract
Early oral feeding is the preferred mode of nutrition for surgical patients. Avoidanc'e of any nutritional therapy bears the risk of underfeeding during the postoperative course after major surgery. Considering that malnutrition and underfeeding are risk factors for postoperative complications, early enteral feeding is especially relevant for any surgical patient at nutritional risk, especially for those undergoing upper gastrointestinal surgery. The focus of this guideline is to cover nutritional aspects of the Enhanced Recovery After Surgery (ERAS) concept and the special nutritional needs of patients undergoing major surgery, e.g. for cancer, and of those developing severe complications despite best perioperative care. From a metabolic and nutritional point of view, the key aspects of perioperative care include: integration of nutrition into the overall management of the patient avoidance of long periods of preoperative fasting re-establishment of oral feeding as early as possible after surgery start of nutritional therapy early, as soon as a nutritional risk becomes apparent metabolic control e.g. of blood glucose reduction of factors which exacerbate stress-related catabolism or impair gastrointestinal function minimized time on paralytic agents for ventilator management in the postoperative period early mobilisation to facilitate protein synthesis and muscle function The guideline presents 37 recommendations for clinical practice.
- Published
- 2017
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29. ESPEN expert group recommendations for action against cancer-related malnutrition
- Author
-
Arends, Jann, Lobo, Dileep Namvar, McMillan, Donald D.C., Muscaritoli, Maurizio, Ockenga, Johann, Pirlich, Matthias, Strasser, Florian, de van der Schueren, Marian A E, Van Gossum, André, Vaupel, Peter, Weimann, Arved, Baracos, Vickie, Bertz, Hartmut, Bozzetti, Federico, Calder, Philip P.C., Deutz, Nicolaas, Erickson, Nicole, Laviano, Alessandro, Lisanti, Michael M.P., Arends, Jann, Lobo, Dileep Namvar, McMillan, Donald D.C., Muscaritoli, Maurizio, Ockenga, Johann, Pirlich, Matthias, Strasser, Florian, de van der Schueren, Marian A E, Van Gossum, André, Vaupel, Peter, Weimann, Arved, Baracos, Vickie, Bertz, Hartmut, Bozzetti, Federico, Calder, Philip P.C., Deutz, Nicolaas, Erickson, Nicole, Laviano, Alessandro, and Lisanti, Michael M.P.
- Abstract
Patients with cancer are at particularly high risk for malnutrition because both the disease and its treatments threaten their nutritional status. Yet cancer-related nutritional risk is sometimes overlooked or under-treated by clinicians, patients, and their families. The European Society for Clinical Nutrition and Metabolism (ESPEN) recently published evidence-based guidelines for nutritional care in patients with cancer. In further support of these guidelines, an ESPEN oncology expert group met for a Cancer and Nutrition Workshop in Berlin on October 24 and 25, 2016. The group examined the causes and consequences of cancer-related malnutrition, reviewed treatment approaches currently available, and built the rationale and impetus for clinicians involved with care of patients with cancer to take actions that facilitate nutrition support in practice. The content of this position paper is based on presentations and discussions at the Berlin meeting. The expert group emphasized 3 key steps to update nutritional care for people with cancer: (1) screen all patients with cancer for nutritional risk early in the course of their care, regardless of body mass index and weight history; (2) expand nutrition-related assessment practices to include measures of anorexia, body composition, inflammatory biomarkers, resting energy expenditure, and physical function; (3) use multimodal nutritional interventions with individualized plans, including care focused on increasing nutritional intake, lessening inflammation and hypermetabolic stress, and increasing physical activity., SCOPUS: re.j, info:eu-repo/semantics/published
- Published
- 2017
30. From exclusion to inclusion : improving clinical research in vulnerable populations ; memorandum
- Author
-
Helmchen, Hanfried, Hoppu, Kalle, Stock, Günter, Thiele, Felix, Vitiello, Benedetto, and Weimann, Arved
- Subjects
Psychische Störung ,Forschung ,Patient ,Einwilligung ,Pharmazie ,Medizin ,Kind ,ddc:610 ,Krankheit ,Mündigkeit ,Demenz - Abstract
Therapeutic care for vulnerable populations – meaning patient groups such as underage children and the mentally ill that have limited or no capacity for giving informed consent – is severely lacking. Thus, for example, a great portion of pharmaceuticals used in the treatment of children and youth have not been specifically designed for these groups, which often results in side effects that are disproportionate to those associated with such medicines when used by adults. Moreover, vulnerable populations are at times faced with having no therapies at all for some of their ailments, such that children and dementia sufferers, for example, are often considered to be “therapeutic orphans”. It is therefore urgent that clinical research be carried out among vulnerable populations in order to improve their therapeutic possibilities. The Clinical Research on Vulnerable Populations Research Group – a cooperative effort between the Berlin-Brandenburg Academy of Sciences and Humanities (Berlin, Germany) and the European Academy of Technology Assessment (Bad Neuenahr, Germany) – has set itself the task of analyzing the state of clinical research on vulnerable populations so as to be able to develop suggestions for improving future research of this kind. The results of this work are presented in the following memorandum, which seeks to portray the state-of-the-art in this domain while also assessing the strengths and weaknesses of contemporary ethical and medical perspectives related to it. The memorandum is primarily oriented towards those in the relevant scientific disciplines who can benefit from obtaining an informed consensus regarding the current state of the discussions taking place around this topic. Die therapeutische Versorgung vulnerabler Populationen, d.h. von nicht oder nur eingeschränkt einwilligungsfähigen Patientengruppen wie zum Beispiel Minderjährigen und einem Teil der psychisch Kranken, ist mangelhaft bzw. verbesserungsbedürftig. So ist zum Beispiel immer noch ein erheblicher Teil der bei Kindern und Jugendlichen verabreichten Pharmazeutika nicht speziell für diese zugelassen, was unverhältnismäßig häufig zu Nebenwirkungen und insgesamt zu nicht befriedigenden therapeutischen Ergebnissen führt. Darüber hinaus gibt es in vulnerablen Populationen für viele Krankheiten überhaupt keine Therapien, so dass zum Beispiel Kinder und Demenzkranke als „therapeutische Waisen“ angesehen werden müssen. Es ist daher eine dringende Aufgabe, klinische Forschung in vulnerablen Populationen zu fördern und damit die therapeutische Situation der Betroffenen zu verbessern. Die gemeinsam von der Berlin-Brandenburgischen Akademie der Wissenschaften und der Europäischen Akademie Bad Neuenahr GmbH getragene interdisziplinäre Arbeitsgruppe Klinische Forschung in vulnerablen Populationen hatte es sich zur Aufgabe gemacht, die Situation der klinischen Forschung an vulnerablen Populationen zu analysieren und Vorschläge für eine Verbesserung dieser Forschung zu entwickeln. Sie präsentiert die Ergebnisse ihrer Arbeit in dem vorliegenden Memorandum. Es reflektiert den state of the art und bewertet die Stärken und Schwächen der gegenwärtig vertretenen ethischen und medizinischen Standpunkte. Das Memorandum richtet sich in erster Linie an die einschlägigen wissenschaftlichen Disziplinen, um im Sinne eines informed consensus über den aktuellen Stand der Diskussion zu informieren.
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- 2014
31. Die Wertigkeit der Feinnadelkatheterjejunostomie in der postoperativen enteralen Ernährung nach Ösophagusresektion
- Author
-
Falkner, Daniel, Plato, Roland, and Weimann, Arved
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ddc: 610 ,610 Medical sciences ,Medicine - Abstract
Einleitung: Die Feinnadelkatheterjejunostomie (FKJ), welche im Jahre 1973 das erste Mal von Delany beschrieben wurde, gilt noch immer als eine komplikationsarme, kostengünstige und das chirurgische Therapieergebnis verbessernde Methode des postoperativen enteralen Kostaufbaus nach komplexen gastrointestinalen[for full text, please go to the a.m. URL], 131. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Chirurgie
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- 2014
32. Organotypic slice cultures of human gastric and esophagogastric junction cancer
- Author
-
Koerfer, Justus, primary, Kallendrusch, Sonja, additional, Merz, Felicitas, additional, Wittekind, Christian, additional, Kubick, Christoph, additional, Kassahun, Woubet T., additional, Schumacher, Guido, additional, Moebius, Christian, additional, Gaßler, Nikolaus, additional, Schopow, Nikolas, additional, Geister, Daniela, additional, Wiechmann, Volker, additional, Weimann, Arved, additional, Eckmann, Christian, additional, Aigner, Achim, additional, Bechmann, Ingo, additional, and Lordick, Florian, additional
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- 2016
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33. Perioperative und ernährungsmedizinische Qualitätsanalyse nach Ösophagusresektionen
- Author
-
Bartels, Michael, Weimann, Arved, Eichfeld, Uwe, Bektaş, Hüseyin, Universität Leipzig, Falkner, Daniel, Bartels, Michael, Weimann, Arved, Eichfeld, Uwe, Bektaş, Hüseyin, Universität Leipzig, and Falkner, Daniel
- Abstract
In der vorliegenden retrospektiven Studie werden die Daten von 103 Patienten mit Resektionen am Ösophagus am Klinikum Sankt Georg, Leipzig, welche vom 01.01.2000 bis zum 31.12.2011 durchgeführt wurden, analysiert. Es wird die Bedeutung der Feinnadelkatheterjejunostomie (FKJ) als Möglichkeit der frühen postoperativen enteralen Ernährung für ein visceralchirurgisches Patientengut dargelegt, bei dem nach den Leitlinien der Deutschen Gesellschaft für Ernährungsmedizin (DGEM) ein hohes ernährungsmedizinischem Risiko besteht. Bei den 91 angelegten FKJ im Studienkollektiv beträgt die Rate von Dislokationen oder Okklusionen der FKJ-Sonden insgesamt 5,5%, wobei sich im Vergleich mit 22 anderen Publikationen mit insgesamt 5220 Patienten Raten von 0,3% bis 7,7%, bei einem Median von 1,3, zeigten. Im vorliegenden Studienkollektiv waren keine operativen Revisionen aufgrund FKJ-assoziierter Komplikationen notwendig und es kam im Zusammenhang mit den FKJ zu keiner Komplikation mit letalem Ausgang. Die FKJ als Möglichkeit zur postoperativen enteralen Ernährung bei Patienten nach komplexen visceralchirurgischen Eingriffen am Ösophagus kann empfohlen werden. Des Weiteren wird der Frage nachgegangen, ob ein chirurgisches Zentrum, welches nach dem Katalog für Mindestmengen des Gemeinsamen Bundesausschusses (G-BA) Fallzahlen für komplexe chirurgische Eingriffe am Ösophagus im Bereich dieser Mindestmengen erfüllt, mit großen Zentren hinsichtlich der intraoperativen und postoperativen Komplikations-, Morbiditäts- und Letalitätsraten vergleichbar ist. Im Vergleich mit 20 Publikationen über die postoperativen Komplikationen nach Ösophagektomien mit Patientenzahlen von 32 bis 17395 zeigten sich die Daten der eigenen Studie ohne signifikante Abweichungen hinsichtlich pulmonaler, kardialer oder septischer Komplikationen. Intraoperativ kam es zu keinem Todesfall. Die Qualität der Behandlungsergebnisse eines visceralchirurgischen Zentrums ist abhängig von der langjährigen Erfahrung und den Fallz
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- 2015
34. Perioperative und ernährungsmedizinische Qualitätsanalyse nach Ösophagusresektionen
- Author
-
Weimann, Arved, Eichfeld, Uwe, Bektaş, Hüseyin, Universität Leipzig, Falkner, Daniel, Weimann, Arved, Eichfeld, Uwe, Bektaş, Hüseyin, Universität Leipzig, and Falkner, Daniel
- Abstract
In der vorliegenden retrospektiven Studie werden die Daten von 103 Patienten mit Resektionen am Ösophagus am Klinikum Sankt Georg, Leipzig, welche vom 01.01.2000 bis zum 31.12.2011 durchgeführt wurden, analysiert. Es wird die Bedeutung der Feinnadelkatheterjejunostomie (FKJ) als Möglichkeit der frühen postoperativen enteralen Ernährung für ein visceralchirurgisches Patientengut dargelegt, bei dem nach den Leitlinien der Deutschen Gesellschaft für Ernährungsmedizin (DGEM) ein hohes ernährungsmedizinischem Risiko besteht. Bei den 91 angelegten FKJ im Studienkollektiv beträgt die Rate von Dislokationen oder Okklusionen der FKJ-Sonden insgesamt 5,5%, wobei sich im Vergleich mit 22 anderen Publikationen mit insgesamt 5220 Patienten Raten von 0,3% bis 7,7%, bei einem Median von 1,3, zeigten. Im vorliegenden Studienkollektiv waren keine operativen Revisionen aufgrund FKJ-assoziierter Komplikationen notwendig und es kam im Zusammenhang mit den FKJ zu keiner Komplikation mit letalem Ausgang. Die FKJ als Möglichkeit zur postoperativen enteralen Ernährung bei Patienten nach komplexen visceralchirurgischen Eingriffen am Ösophagus kann empfohlen werden. Des Weiteren wird der Frage nachgegangen, ob ein chirurgisches Zentrum, welches nach dem Katalog für Mindestmengen des Gemeinsamen Bundesausschusses (G-BA) Fallzahlen für komplexe chirurgische Eingriffe am Ösophagus im Bereich dieser Mindestmengen erfüllt, mit großen Zentren hinsichtlich der intraoperativen und postoperativen Komplikations-, Morbiditäts- und Letalitätsraten vergleichbar ist. Im Vergleich mit 20 Publikationen über die postoperativen Komplikationen nach Ösophagektomien mit Patientenzahlen von 32 bis 17395 zeigten sich die Daten der eigenen Studie ohne signifikante Abweichungen hinsichtlich pulmonaler, kardialer oder septischer Komplikationen. Intraoperativ kam es zu keinem Todesfall. Die Qualität der Behandlungsergebnisse eines visceralchirurgischen Zentrums ist abhängig von der langjährigen Erfahrung und den Fallz
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- 2015
35. Ergebnisse der Einführung eines allgemeinen Screenings auf Mangelernährung in einem großen Versorgungskrankenhaus
- Author
-
Weimann, Arved, Bartels, Michael, Huster, Dominik, Weitz, Jürgen, Universität Leipzig, Werner, Annekathrin, Weimann, Arved, Bartels, Michael, Huster, Dominik, Weitz, Jürgen, Universität Leipzig, and Werner, Annekathrin
- Abstract
Die vorliegende Studie stellt einen Beitrag zur Versorgungsforschung dar. Sie befasst sich mit dem Thema der Mangelernährung im Kollektiv eines großen Versorgungskrankenhauses unter dem medizinischen Gesichtspunkt. Hauptziel war die Implementierung eines allgemeinen Screenings auf Mangelernährung in einem großen Versorgungskrankenhaus sowie sekundär die Erfassung der Prävalenz disziplinübergreifend mittels ernährungsmedizinischen Screening nach dem NRS-2002 im Klinikum Sankt Georg Leipzig. Weiter findet eine genaue Aufschlüsselung über die Anzahl der mangelernährten Patienten und Häufigkeit der Mangelernährung in Abhängigkeit vom jeweiligen Fachgebiet statt. Es wird auf die Geschlechts- und Altersverteilung eingegangen. Die Ergebnisse werden mit Bezug auf die vorhandene Literatur diskutiert. Ernährungsspezifische und weitere Parameter wie zum Bespiel die Verweildauer, das Auftreten von Komplikationen sowie die Letalität während des Krankenhausaufenthaltes werden statistisch ausgewertet diskutiert und mit Ergebnissen anderer Studien verglichen.
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- 2015
36. CHOLIDA - Therapie der postoperativen Magen-Darmatonie mit Cholincitrat
- Author
-
Herzog, Torsten, Lemmens, Hans-Peter, Arlt, Georg, Raakow, Roland, Weimann, Arved, Pascher, Andreas, Knoefel, Wolfram Trudo, Hesse, Uwe, Scheithe, Karl, Groll, Susanne, and Uhl, Waldemar
- Subjects
ddc: 610 ,610 Medical sciences ,Medicine - Abstract
Einleitung: Die Wirksamkeit der medikamentösen Behandlung der postoperativen Magen-Darmatonie ist unklar (Köninger et al. Chirurg, 2006, 77: 904-12). Weitere medikamentöse Therapieoptionen sind wünschenswert. Material und Methoden: Während eines Beobachtungszeitraums von [for full text, please go to the a.m. URL], 127. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Chirurgie
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- 2010
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37. Der prognostische Wert des aus der Bioelektrischen Impedanzanalyse abgeleiteten Phasenwinkels als Ausdruck der Körperzusammensetzung bei der Erkennung von Risikopatienten in der Chirurgie
- Author
-
Hiltmann, Frank, Weimann, Arved, and Haberzettl, Delia
- Subjects
ddc: 610 ,610 Medical sciences ,Medicine - Abstract
Einleitung: Die Arbeit bewertet die prognostische Aussagekraft des Phasenwinkels im Patientengut einer Chirurgischen Abteilung bei kritischem Phasenwinkel unter 3°. Zusammenhänge zwischen Phasenwinkel, Alter, Letalität, Verweildauer und Diagnosen werden dargestellt. Ein Vergleich mit [for full text, please go to the a.m. URL], 127. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Chirurgie
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- 2010
38. Prevention, diagnosis, therapy and aftercare of sepsis : The first revision of the S2k guidelines of the German Sepsis Society (DSG) and the German Interdisciplinary Association for Intensive and Emergency Care Medicine (DIVI)
- Author
-
Reinhart, Konrad A., Brunkhorst, Frank Martin, Bone, Hans Georg, Bardutzky, Jürgen, Dempfle, Carl Erik H., Forst, Helmuth, Gastmeier, Petra, Gerlach, Herwig, Gründling, Matthias, John, Stefan, Kern, Winfried V., Kreymann, Georg, Krüger, Wolfgang A., Kujath, Peter, Marggraf, Günter, Martin, Jörg, Mayer, Konstantin, Meier-Hellmann, Andreas, Oppert, Michael, Putensen, Christian, Quintel, Michael I., Ragaller, Maximillian J.R., Rossaint, Rolf, Seifert, Harald, Spies, Claudia D., Stüber, Frank, Weiler, Norbert, Weimann, Arved, Werdan, Karl, and Welte, Tobias
- Subjects
Medizin - Published
- 2010
39. Hypokalorische versus normokalorische Ernährung kritisch kranker internistischer Patienten
- Author
-
Petros, Sirak, Weimann, Arved, Plauth, Mathias, Universität Leipzig, Horbach, Monika, Petros, Sirak, Weimann, Arved, Plauth, Mathias, Universität Leipzig, and Horbach, Monika
- Abstract
Zielstellung: Die optimale Ernährung kritisch kranker internistischer Patienten ist noch immer Gegenstand von Diskussionen. Es ist unklar, welche Energiemenge in Bezug auf den Krankheitsverlauf und den klinischen Ausgang günstig ist. Das Anliegen der vorliegenden Arbeit bestand darin, während der ersten sieben Tage der akuten Krankheitsphase eine normokalorische mit einer nur 50% des ermittelten Energiebedarfes abdeckenden künstlichen Ernährung bezüglich klinischer und metabolischer Parameter zu vergleichen. Methode: Es wurden kritisch kranke internistische Patienten, die länger als drei Tage eine künstliche Ernährung benötigten, innerhalb der ersten 24 Stunden nach Aufnahme auf der Intensivstation in die Studie eingeschlossen und in zwei Studienarme randomisiert. Die Patienten der Gruppe 1 erhielten 100%; Patienten der Gruppe 2 nur 50% des ermittelten täglichen Energiebedarfes. Ergebnisse: Insgesamt wurden 100 Patienten eingeschlossen (54 in Gruppe 1 und 46 in Gruppe 2). Es waren 66 Männer und 34 Frauen mit einem durchschnittlichen Alter von 65,8±11,6 Jahren. In der hypokalorisch ernährten Gruppe befanden sich signifikant mehr Diabetiker, jedoch war der Insulinbedarf in der normokalorisch ernährten Gruppe signifikant höher. Die gastrointestinale Toleranz war in der hypokalorisch ernährten Gruppe signifikant besser als in der normokalorischen Gruppe. In der hypokalorischen Gruppe wurden nosokomiale Infektionen häufiger beobachtet als in der normokalorischen Gruppe. Bezüglich des Überlebens auf der Intensivstation, im Krankenhaus und am Tag 28 ergaben sich keine signifikanten Unterschiede zwischen den Ernährungsregimen. Es gab keine Korrelation zwischen Energie- und Proteinzufuhr und klinischem Ausgang. Schlussfolgerungen: Während der ersten sieben Tage ist eine hypokalorische Ernährung bei kritisch kranken internistischen Patienten mit einem geringeren Insulinbedarf und einer besseren gastrointestinalen Verträglichkeit verbunden. Die Rate an nosokomialen Infektionen
- Published
- 2014
40. Hypokalorische versus normokalorische Ernährung kritisch kranker internistischer Patienten
- Author
-
Weimann, Arved, Plauth, Mathias, Universität Leipzig, Horbach, Monika, Weimann, Arved, Plauth, Mathias, Universität Leipzig, and Horbach, Monika
- Abstract
Zielstellung: Die optimale Ernährung kritisch kranker internistischer Patienten ist noch immer Gegenstand von Diskussionen. Es ist unklar, welche Energiemenge in Bezug auf den Krankheitsverlauf und den klinischen Ausgang günstig ist. Das Anliegen der vorliegenden Arbeit bestand darin, während der ersten sieben Tage der akuten Krankheitsphase eine normokalorische mit einer nur 50% des ermittelten Energiebedarfes abdeckenden künstlichen Ernährung bezüglich klinischer und metabolischer Parameter zu vergleichen. Methode: Es wurden kritisch kranke internistische Patienten, die länger als drei Tage eine künstliche Ernährung benötigten, innerhalb der ersten 24 Stunden nach Aufnahme auf der Intensivstation in die Studie eingeschlossen und in zwei Studienarme randomisiert. Die Patienten der Gruppe 1 erhielten 100%; Patienten der Gruppe 2 nur 50% des ermittelten täglichen Energiebedarfes. Ergebnisse: Insgesamt wurden 100 Patienten eingeschlossen (54 in Gruppe 1 und 46 in Gruppe 2). Es waren 66 Männer und 34 Frauen mit einem durchschnittlichen Alter von 65,8±11,6 Jahren. In der hypokalorisch ernährten Gruppe befanden sich signifikant mehr Diabetiker, jedoch war der Insulinbedarf in der normokalorisch ernährten Gruppe signifikant höher. Die gastrointestinale Toleranz war in der hypokalorisch ernährten Gruppe signifikant besser als in der normokalorischen Gruppe. In der hypokalorischen Gruppe wurden nosokomiale Infektionen häufiger beobachtet als in der normokalorischen Gruppe. Bezüglich des Überlebens auf der Intensivstation, im Krankenhaus und am Tag 28 ergaben sich keine signifikanten Unterschiede zwischen den Ernährungsregimen. Es gab keine Korrelation zwischen Energie- und Proteinzufuhr und klinischem Ausgang. Schlussfolgerungen: Während der ersten sieben Tage ist eine hypokalorische Ernährung bei kritisch kranken internistischen Patienten mit einem geringeren Insulinbedarf und einer besseren gastrointestinalen Verträglichkeit verbunden. Die Rate an nosokomialen Infektionen
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- 2014
41. Die Cholecystektomie und die Adrenalektomie in Single Port-Technik - Ergebnisse aus dem Klinikum St. Georg in Leipzig
- Author
-
Weimann, Arved, Jonas, Sven, unbekannt, unbekannt, Universität Leipzig, Kitze, Nancy, Weimann, Arved, Jonas, Sven, unbekannt, unbekannt, Universität Leipzig, and Kitze, Nancy
- Abstract
Die Single Port-Operationsmethode stellt eine neue Technik auf dem Gebiet der Minimal-invasiven Chirurgie dar. Hierbei werden operative Eingriffe über nur einen Zugang durchgeführt. Über diese Minimalisierung des Zugangstraumas werden die Ziele eines besseren kosmetischen Ergebnisses durch weniger und kleinere Narben, einer schnelleren Rekonvaleszenz mit kürzerer Hospitalisierung und einer daraus resultierenden höheren Patientenzufriedenheit verfolgt. In dieser Arbeit wurde diese Operationsmethode anhand von Patienten evaluiert, die sich einer Cholecystektomie oder einer Adrenalektomie in Single Port-Technik am Klinikum St. Georg in Leipzig unterzogen. Zur Analyse der potentiellen Vor- und Nachteile dieser Methode wurden die intra- und postoperativen Daten der Patienten retrospektiv ausgewertet und es fanden Nachuntersuchungen statt. Im Rahmen dieser Nachuntersuchungen wurde das kosmetische Ergebnis der Operationsnarben anhand der Vancouver Scar Scale beurteilt. Weiterhin kam zu der Beantwortung zweier Fragebögen durch die Patienten, bei denen die postoperative Lebensqualität und die subjektive Patientenzufriedenheit ermittelt wurde. In der Auswertung aller Ergebnisse zeigte sich, dass es sich bei dem Single Port-Verfahren innerhalb unseres Patientenkollektivs um eine gut durchführbare und sichere Technik handelt, die mit einem verbesserten kosmetischen Ergebnis und einer sehr hohen Patientenzufriedenheit einhergeht. Nachteilig steht dem eine derzeitig noch signifikant längere Operationszeit, bedingt durch die anspruchsvollere operative Handhabung und die höheren Materialkosten gegenüber.
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- 2013
42. Die Bedeutung einfacher Parameter zur Beurteilung des metabolischen Risikos bei chirurgischen Patienten - Einfluss auf die Klinik- und Langzeitletalität
- Author
-
Weimann, Arved, unbekannt, unbekannt, Humanmedizin / Viszeral-Allgemeinchirurgie, Hekimian, Kristian, Weimann, Arved, unbekannt, unbekannt, Humanmedizin / Viszeral-Allgemeinchirurgie, and Hekimian, Kristian
- Abstract
Einleitung: Geeignete einfache Parameter zur Erkennung ernährungsmedizinischer Risikopatienten sind in der Chirurgie weiterhin in der Diskussion. Patienten und Methoden: In einer prospektiven Untersuchung wurden im Jahr 2000 1000 konsekutive allgemein- und viszeralchirurgische Patienten des Klinikum St. Georg Leipzig bei der stationären Aufnahme auf ihren Ernährungsstatus untersucht. Eine schwere Mangelernährung wurde beim Vorliegen eines der folgenden Kriterien definiert: BMI <18.0 kg/m² Gewichtsverlust >10% in den letzten 3 bis 6 Monaten Serum-Albumin <30g/l (bei fehlenden Anzeichen für eine Leber- oder Nierenfunktionseinschränkung) Ergebnisse: Bei 86 Patienten (8.6%) fand sich eine schwere Mangelernährung. Bei 33 Patienten (38.4%) lag eine maligne Erkrankung vor. Nur 14 (16.3%) der Patienten waren allein durch den BMI <18kg/m² aufgefallen, 47 (54.7%) allein durch Gewichtsverlust und 11 (12.8%) allein durch ein erniedrigtes Serum-Albumin. Kein Patient erfüllte alle Kriterien. 8 Patienten (9.3%) verstarben während des stationären Aufenthaltes, insgesamt 16 (18.6%) innerhalb der ersten 6 Monate. In den darauffolgenden Jahren bis 2007 waren 50 Patienten (58.1%) – mit Alterskorrektur 40 (46.5%) verstorben. Die stationäre Letalität lag 4-5x höher als die Referenzwerte des statistischen Bundesamts im entsprechenden Zeitraum. Schlussfolgerung: Es konnte gezeigt werden, dass mit einfachen ernährungsmedizinischen Parametern chirurgische Risikopatienten definiert werden können. Die untersuchten Parameter sind 2006 mit geringer Modifikation in die Definition des “severe nutritional risk“ der Europäischen Gesellschaft für klinische Ernährung und Metabolismus (ESPEN) eingegangenen. Die so identifizierten Patienten bedürfen einer über die Phase der stationären Behandlung hinausreichenden ernährungsmedizinischen Behandlung., Purpose: In order to identify surgical patients with nutritional risk appropriate parameters are a matter of discussion. Patients and Methods: In the year 2000 1000 general surgical patients of the community hospital St. Georg Klinikum Leipzig prospectively and consecutively underwent assessment of nutritional status. Severe malnutrition was defined in case of presence of at least one of the following criteria: BMI <18.0 kg/m², weight loss >10% within the last 3 to 6 months, serum albumin <30g/l (no hepatic or renal dysfunction). Results: 86 patients (8.6%) were identified according to the criteria of severe malnutrition. 33 patients (38.4%) suffered from malignancy. 14 patients (16.3%) were identified only by a BMI <18kg/m², 47 (54.7%) only by weight loss, and 11 (12.8%) only by low serum albumin. No patient met all criteria. 8 patients (9.3%) died during hospital stay, 16 (18.6%) during the first six months, and up to 2007 50 (58.1%) – corrected for age 40 (46.5%). Hospital mortality was 4-5 times higher than the official statistical reference data for Germany for this time period. Conclusion: The data clearly show, that surgical metabolic risk patients can be easily identified. In 2006, the parameters were taken with a slight modification (BMI <18.5kg/m² for the definition of “severe nutritional risk“ of the European Society for Clinical Nutrition and Metabolism (ESPEN). These patients obviously require special nutritional care longer than the hospital stay.
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- 2013
43. Einjahresergebnisse des multimodalen Programms zur Behandlung der morbiden Adipositas des Klinikums St. Georg Leipzig
- Author
-
Weimann, Arved, Blüher, Matthias, Bischoff, Stephan, Faßhauer, Mathias, Jähnert, Ingrid, Weimann, Arved, Blüher, Matthias, Bischoff, Stephan, Faßhauer, Mathias, and Jähnert, Ingrid
- Abstract
Übergewicht und Adipositas nehmen in unsere Gesellschaft einen zunehmend höheren Stellenwert ein. Diese Arbeit beschäftigt sich mit den 1-Jahresergebnissen des multimodalen Adipositasprogramms des Klinikums St. Georg. Mit der vorübergehenden Implantation eines Magenballons, einer „Very low caloried Diet“ und einer intensiven Langzeitbetreuung sollen für Patienten mit morbider Adipositas Grad III (BMI ≥ 40 kg/m²) vor einer eventuellen chirurgischen Intervention die konservativen Möglichkeiten ausgeschöpft werden. Dazu wurden folgende Fragestellungen bearbeitet: 1. Welche BMI-Reduktion und welcher EWL sind in einem Jahr möglich? 2. Gibt es abhängige Faktoren auf den Gewichtsverlust? 3. Zu welchen Veränderungen der Körperzusammensetzung kommt es im Rahmen des Gewichtsverlustes? 95 Insgesamt wurden die Ergebnisse von 65 Patienten ausgewertet, die das Programm zwischen März 2009 und Juni 2011 absolviert hatten. Mit dem Fragebogen zum Essverhalten von Pudel und Westenhöfer wurden die Störbarkeiten beim Essverhalten, sowie bereits stattgefundene Diätversuche erfasst. Außerdem konnten so Daten über den Schulabschluss und die Lebenssituation gewonnen werden. Mit der Bioelektrischen Impedanzanalyse, die in dreimonatigen Abstand durchgeführt wurde, konnte die Veränderung der Körperzusammensetzung der Patienten während der Gewichtsreduktion verfolgt werden. Nach einem Jahr zeigte sich eine hochsignifikante BMI-Reduktion von 11,2 kg/m² und ein EWL von im Mittel 35 %. Desweiteren konnte eine hochsignifikante Reduktion des Körperfetts von 26,1 kg verzeichnet werden. Patientenbezogende Faktoren, wie Geschlecht, Alter oder Bildung hatten zu keiner Zeit einen signifikanten Einfluss auf den Abnehmerfolg. So ist es Jedem möglich, in diesem konservativen Programm mit Motivation und Selbstdisziplin einen adäquaten Gewichtsverlust zu erreichen. Unsere Ergebnisse zeigen, dass im Rahmen eines multimodalen Adipositasprogramms eine signifikante Gewichtsreduktion erreicht werden kann, die mit
- Published
- 2013
44. Einsatz der Ermischsonde bei der Ileustherapie
- Author
-
Weimann, Arved, Hauss, Johann Peter, Klinikum Sankt Georg gGmbH, Neumann, Charlotte, Weimann, Arved, Hauss, Johann Peter, Klinikum Sankt Georg gGmbH, and Neumann, Charlotte
- Abstract
Einleitung: In einer retrospektiven Analyse untersuchten wir die Anwendung der Proteinführungssonde nach Ermisch bei Ileuspatienten. Methoden: Insgesamt 288 klinikinterne Fälle aus dem Zeitraum 2000 bis 2010 wurden zum Thema „Ileusoperation mit versus ohne Ermischsonde“ analysiert. Alle Patienten mit erfolgreicher Sondenplatzierung wurden der Gruppe 1 zugeordnet (n=102). Fälle ohne Sondentherapie bildeten die Gruppe 2. Ergebnisse: Im Patientenkollektiv (n=288) lag das Durchschnittsalter bei 66,8 (±17,7) Jahren. 51,7% waren weiblich. Eine Ileusvoroperation betraf in Gruppe 1 12,7%, in Gruppe 2 6,5% (p=0,081,n.s.). Die Dünndarmeröffnung erfolgte in Gruppe 1 bei 27,3%, in Gruppe 2 bei 72,7% (p=0,001). Ein paralytischer Ileus lag in Gruppe 1 bei 15,7% und in Gruppe 2 bei 5,4% vor (p=0,001). Als postoperativ paralytischen Ileus wurden in Gruppe 1 5,9%(6/102), in Gruppe 2 3,8%(7/186) identifiziert (n.s.). In 5% der Fälle aus Gruppe 1 handelte es sich um ein Ileusfrührezidiv (vs. 1,1% in Gruppe 2; n.s.). 28 (80%) der 34 Reileus-Fälle traten in Gruppe 2 auf (Gr. 1: n=7, 20%; p=0,022). Die Letalität aufgrund postoperativer Sepsis (S) und Peritonitis (P) lag bei 24,1% (S) und 28,6% (P) in Gruppe 1 versus 65,4%(S) und 47,6%(P) in Gruppe 2 ( p(S)=0,003=s.; p(P)=0,31=n.s.). Postoperatives Multiorganversagen (ngesamt=20/288) betraf 5 Patienten (4,9%) der Gruppe 1 versus 15 Patienten (8,1%) in Gruppe 2 (n.s.). In 5,9% der 102 untersuchten Fälle kam es zu sondenspezifischen Majorkomplikationen. Die postoperative Letalität lag hingegen in Gruppe 1 bei 16,7% und in Gruppe 2 bei 18,3% (n.s.). Schlussfolgerung: Die Ermischsonde stellt vor allem beim postoperativ paralytischen Ileus (insbes. Ileusfrührezidiv), aber auch bei fortgeschrittenen mechanischen Ileusformen ein effektives Instrument zur geschlossenen Sekretausleitung und postoperativen Dünndarmschienung dar. Bei rein vaskulären Ileusformen bzw. im akuten Schub einer chronisch entzündlichen Darmerkrankung ist das Verfah
- Published
- 2013
45. Amino acid and dipeptide combination strongly attenuates endotoxemic cytokine production in human whole-blood monocytes
- Author
-
Raspé,Christoph, Czeslick,Elke, Leimert ,Anja, Rossberg,Tanja, Hofmann,Brit, Simm,Andreas, Weimann,Arved, Sablotzki,Armin, Raspé,Christoph, Czeslick,Elke, Leimert ,Anja, Rossberg,Tanja, Hofmann,Brit, Simm,Andreas, Weimann,Arved, and Sablotzki,Armin
- Abstract
Christoph Raspé,1 Elke Czeslick,2 Anja Leimert,1 Tanja Rossberg,3 Brit Hofmann,4 Andreas Simm,4 Arved Weimann,5 Armin Sablotzki21Department of Anesthesiology and Critical Care Medicine, Halle-Wittenberg University, Halle, 2Department of Anesthesiology, Critical Care and Pain Therapy, 3Department of Otorhinolaryngology, St Georg Medical Center, Leipzig, 4Department of Cardiac and Thoracic Surgery, Halle-Wittenberg University, Halle, 5Department of Abdominal and Visceral Surgery, St Georg Medical Center, Leipzig, GermanyObjective: The study reported here aimed to analyze the anti-inflammatory and immunmodulatory impact of arginine, glycine, glutamine, and the combination of these amino acids on the intracellular expression of proinflammatory cytokines during sepsis. These amino acids were tested on lipopolysaccharide (LPS)-stimulated human monocytes in a whole-blood system and examined using flow cytometry.Materials and methods: The whole blood of twelve healthy volunteers processed immediately after withdrawal was incubated with arginine (2 and 5 mM), glycine (2 and 5 mM), glycyl-glutamine (2 and 5 mM), and the amino acid and dipeptide solution Glamin® (Fresenius Kabi, Bad Homburg, Germany) at three concentrations (5%, 10%, 20%), with or without LPS (0.2 ng/mL) stimulation. Cytokine-producing monocytes were phenotyped in whole blood and the intracellular expression of interleukin (IL)-6, IL-8, and tumor necrosis factor (TNF)-α was assessed by flow cytometry.Results: In whole-blood samples from volunteers, used to best imitate physiological cellular interactions, the amino acid and dipeptide solution Glamin, containing arginine, glycine, glycyl-glutamine, was able to significantly and dose-dependently diminish LPS-induced production of proinflammatory cytokines such as IL-6, IL-8, and TNF-α in human monocytes. However, single incubation with the amino acids arginine, glycine, and glycyl-glutamine individually did not affect alter
- Published
- 2013
46. Squamous Cell Carcinoma of the Liver Originating from a Solitary Non-Parasitic Cyst: Case Report and Review of the Literature
- Author
-
Weimann, Arved, Klempnauer, Jürgen, Gebel, Michael, Maschek, Hansjörg, Bartels, Michael, Ringe, Burckhardt, and Pichlmayr, Rudolf
- Subjects
Article Subject ,parasitic diseases - Abstract
Squamous cell carcinoma of the liver arising from a non-parasitic cyst is a rare entity of a primary liver tumor with an unfavourable prognosis. We report a case of a patient with a cyst in the right lobe leading to upper abdominal symptoms and respiratory discomfort. Malignancy was not suspected from the clinical findings or repeated cytological examination of the cyst fluid. However, the blood stained brown color of the cyst fluid was unusual. Cyst recurrence after six attempts of conservative treatment with sonography guided drainage over a period for more than one year led to laparotomy with cyst unroofing. Because frozen section from the cyst wall revealed the unexpected finding of squamous cell carcinoma right hemihepatectomy was performed during the same operation. The patient is alive more than four years after surgery without cyst or tumor recurrence. The difficulties in establishing diagnosis are confirmed by the review ofother reports. In the diagnosis and treatment ofsymptomatic non-parasitic liver cysts possible malignancy has to be considered. In case of proven carcinoma radical surgery with partial hepatectomy should be performed.
- Published
- 1996
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47. Functioning and health in patients with cancer on home-parenteral nutrition: a qualitative study
- Author
-
Mueller, Martin, primary, Lohmann, Stefanie, additional, Thul, Paul, additional, Weimann, Arved, additional, and Grill, Eva, additional
- Published
- 2010
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48. Serum Peptidome Profiling Revealed Platelet Factor 4 as a Potential Discriminating Peptide Associated with Pancreatic Cancer
- Author
-
Fiedler, Georg Martin, primary, Leichtle, Alexander Benedikt, additional, Kase, Julia, additional, Baumann, Sven, additional, Ceglarek, Uta, additional, Felix, Klaus, additional, Conrad, Tim, additional, Witzigmann, Helmut, additional, Weimann, Arved, additional, Schütte, Christof, additional, Hauss, Johann, additional, Büchler, Markus, additional, and Thiery, Joachim, additional
- Published
- 2009
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49. Nutrition of Liver Transplant Patients
- Author
-
Weimann, Arved, primary, Plauth, Mathias, additional, Bischoff, Stefan C, additional, and Kuse, Ernst R, additional
- Published
- 2000
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50. Peripheral Hepatojejunostomy as Palliative Treatment for Irresectable Malignant Tumors of the Liver Hilum
- Author
-
Schlitt, Hans J., primary, Weimann, Arved, additional, Klempnauer, Jürgen, additional, Oldhafer, Karl J., additional, Nashan, Björn, additional, Raab, Rudolf, additional, and Pichlmayr, Rudolf, additional
- Published
- 1999
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