Summary Background: Patients with gluten sensitivity, i. e. celiac disease and dermatitis herpetiformis have anti-endomysial antibodies recognizing transglutaminases, which are usually detected on appropriate tissue sections. It would be desirable to have available a reliable, tissue-independent serological diagnostic tool. We compared disease-specificity and sensitivity of tTG versus eTG-based detection systems for the diagnosis of anti-endomysial IgA-antibodies. Patients and Methods: We examined 204 serum samples in duplicates with commercial human ELISA-kits: 54 healthy blood donors, 20 celiac disease, 29 dermatitis herpetiformis and 101 with other autoimmune dermatoses. Results: The tTG-based ELISA proved to be very disease-specific (100 %) and sensitive for the diagnosis of gluten sensitivity (95 % celiac disease; 96.6 % dermatitis herpetiformis). The eTG-based ELISA was also perfectly specific (100 %), but only 15 % of celiac disease-sera and 44.8 % of dermatitis herpetiformis-sera yielded positive results. Conclusions: The human tTG-ELISA fulfills all criteria of a screening test and, because of being investigator-independent, inexpensive and highly reproducible, compares favorably with the current diagnostic gold standard (indirect immunofluorescence and biopsy) of celiac disease and dermatitis herpetiformis. The low sensitivity of the eTG-ELISA may have technical reasons, but could theoretically also be linked to disease activity or indicate the existence of an as yet undefined disease subset. Studies are currently under way to address these issues. Zusammenfassung Hintergrund: Da die sichere Diagnose der beiden glutensensitiven Erkrankungen Zoliakie und Dermatitis herpetiformis Duhring Gewebsschnitte erfordert, ist eine verlassliche Methode zur serologischen Diagnose wunschenswert. Deshalb testeten wir komparativ kommerzielle ELISA-Kits mit humanem Antigen auf ihren diagnostischen Wert bezuglich Krankheitsspezifitat und Sensitivitat zur Detektion von anti-endomysialen IgA-Autoantikorpern gegen einerseits Gewebs- bzw. andererseits epidermale Transglutaminase. Patienten und Methodik: Wir untersuchten in Doppelbestimmung Seren von 204 Personen (54 Gesunde, 20 Zoliakie, 29 Dermatitis herpetiformis, 42 Pemphigus, 38 Bulloses Pemphigoid, 17 Lupus erythematodes, 2 Lichen ruber pemphigoides, 1 Epidermolysis bullosa acquisita, 1 Pemphigoid gestationis). Ergebnisse: Der tTG-ELISA erwies sich als ideal spezifisch (100 %) sowie hoch sensitiv fur die Diagnose von Zoliakie (95 %) und Dermatitis herpetiformis (96,6 %). Auch der eTG-ELISA erreichte eine ideale Spezifitat (100 %), jedoch waren nur 15 % der Zoliakie-Seren bzw. 44,8 % der Dermatitis herpetiformis-Seren positiv. Schlussfolgerungen: Der humane Anti-tTG-ELISA erfullt alle Kriterien einer Screeningmethode. Verglichen mit dem bisherigen diagnostischen Goldstandard, der Immunfluoreszenz und der Biopsie, ist dieser Untersucher-unabhangige, preisgunstige und leicht reproduzierbare Test als eine vollig gleichwertige, wenn nicht uberlegene Methode zur hoch sensitiven Diagnostik von Zoliakie und Dermatitis herpetiformis einzustufen. Die Grunde fur die niedrige Sensitivitat des eTG-ELISA konnten technischer Natur sein, aber auch in Bezug zur Krankheitsaktivitat stehen oder auf eine noch nicht definierte Auspragungsform der Glutensensitivitat hinweisen. Untersuchungen dieser Theorien sind im Gange.