Koch, R, Loytved, C, König-Bachmann, M, Grylka-Baeschlin, S, Koch, R, Loytved, C, König-Bachmann, M, and Grylka-Baeschlin, S
Background: Although the advantages of interprofessional care have been proven and pregnant women in Switzerland have free choice of caregivers, most of them are cared for exclusively by physicians. Objective: To collect expert knowledge on the factors determining success or failure of interprofessional collaboration between midwives and gynaecologists within antenatal care in Switzerland. Research question: What does best practice look like in interprofessional antenatal care provided by midwives and gynaecologists in Switzerland? Methods: Five semi-structured dyadic and group interviews with six midwives and five gynaecologists who provide interprofessional antenatal care in Switzerland. Interviews were transcribed verbatim and qualitative content analysis was applied. Findings: Information was acquired on best practice topics such as values , knowledge and context . A new topic, interpersonal relationships and workplace culture , emerged as an additional factor in the success of interprofessional antenatal care. Conclusions: There is no "best" form of internal organisation for interprofessional collaboration. What is more important is a clear concept, supported by all participants, and good interpersonal relationships among caregivers. The implementation of interprofessional collaboration presents political, economic, social and organisational challenges., Hintergrund: Obwohl die Vorteile von interprofessioneller Betreuung belegt sind und Schwangere in der Schweiz die Wahlfreiheit haben, wird die Mehrzahl ausschließlich von ärztlicher Seite betreut. Ziel: Darstellung von Expert*innenwissen zu Einflussfaktoren auf das Gelingen bzw. das Misslingen von interprofessioneller Schwangerenvorsorge durch Hebammen und Gynäkolog*innen. Forschungsfrage: Wie sieht Best Practice in der interprofessionellen Schwangerenvorsorge durch Hebammen und Gynäkolog*innen in der Schweiz aus? Methode: Fünf teilstrukturierte Gruppen- und Paarinterviews mit sechs Hebammen und fünf Ärztinnen, die in der Schweiz interprofessionelle Schwangerenvorsorge durchführten. Diese wurden transkribiert und anhand der qualitativen Inhaltsanalyse ausgewertet. Ergebnisse: Es werden Inhalte zu den Best-Practice-Themen Werte , Wissen und Kontext geliefert. Ein neues Thema, zwischenmenschliche Ebene und Arbeitskultur , wurde als zusätzliches Element einer gelingenden interprofessionellen Schwangerenvorsorge erkannt. Schlussfolgerung: Es gibt nicht "die beste" Organisation interprofessioneller Schwangerenvorsorge. Wichtiger ist ein Konzept, welches alle Beteiligten vertreten, und eine gute zwischenmenschliche Beziehung. Die Umsetzung bringt politische, ökonomische, gesellschaftliche und organisatorische Herausforderungen mit sich.