Haerle, M, Witthaut, J, Giunta, R, Huscher, D, Pieper, L, Kirch, W, Pittrow, D, Haerle, M, Witthaut, J, Giunta, R, Huscher, D, Pieper, L, Kirch, W, and Pittrow, D
Background: To date, real-life data on non-surgical correction of Dupuytren's contracture with collagenase clostridium histolyticum injection (CCH, Xiapex®) are limited. Methods and results: In an open-label non-interventional study in 87 patients in Germany (mean age 65.1±9.8 years, 79.3% males), patients were followed up until 1 year after injection. 63 (73.3%) received the injection at the MCP joint, and 23 (26.7%) at the PIP. The mean grade of contracture in the presently treated finger at baseline was for the MCP joint 32.4°±25.1, for the PIP° 29.2±31.5, and for the DIP° 0.5±2.0. At days 30/360 compared to baseline, the degree of contracture of the MCP joint was reduced by 28.2°±24.6/30.8°±25.0, of the PIP by 20.0°±24.7/8.5°±29.6, and of the DIP by 0.01°±1.9/0.7±2.3. Improvement of hand function at day 30/360 was rated by physicians as very good in 69.5/60.9%, as good in 23.2/28.3%, and as poor in 7.3/8.7%, and none in 0.0/2.2%. No serious adverse drug reactions (SADR) occurred. Adverse drug reactions (ADR) were noted within 24 hours injection in 64 patients (74.4%), mostly contusion/swelling, pain, blood blister or other bleeding at the injection site, or ecchymosis. In an overall assessment, at day 30/360, 73.5%/95.7% of the physicians rated tolerability of CCH in their patients as very good, 22.9%/2.2% as good, and 3.6%/2.2% as moderate. On the EQ-5D Visual Analog Scale the mean score improved from 79.5±17.9 to 83.8±15.8 at day 30, and to 85.4±14.1 at day 360. On the Michigan Hand Questionnaire, the total score was 67.5 points at baseline, 75.7 points at day 30 and 75.2 points at day 360.Conclusions: Overall, treatment with CCH under clinical practice conditions was effective and well tolerated. Quality of life and hand function improved substantially. No unknown safety issues were identified during the study., Hintergrund: Daten zur medikamentösen Behandlung des Morbus Dupuytren mit mikrobieller Kollagenase aus Clostridium histolyticum (Xiapex®) fehlen bisher weitgehend in der klinischen Praxis. Methoden und Ergebnisse: In einer offenen nicht-interventionellen Studie an 87 Patienten in Deutschland wurden die Patienten (mittleres Alter 65,1±9,8 Jahre, 79,3% Männer) bis zu einem Jahr nach der Behandlung mit mikrobieller Kollagenase dokumentiert. 63 (73,3%) Patienten erhielten die Injektion am Metacarpophalangealgelenk (MCP) und 23 (26,7%) am proximalen Interphalangealgelenk (PIP). Zu Studienbeginn war der Kontrakturgrad am behandelten Finger am MCP-Gelenk 32,4°±25,1, am PIP-Gelenk 29,2°±31,5 und am distalen Interphalangealgelenk (DIP) 0,5°±2,0. Im Vergleich zum Ausgangswert wurde bis zu den Tagen 30 bzw. 360 der Kontrakturgrad reduziert: am MCP-Gelenk um 28,2°±24,6 bzw. 30,8°±25,0, am PIP um 20,0°±24,7 bzw. 8,5°±29,6, und am DIP um 0,01°±1,9 bzw. 0,7±2,3. Die Verbesserung der Handfunktion an den Tagen 30 bzw. 360 wurde von Ärzten als sehr gut in 69,5% bzw. 60,9%, als gut in 23,2% bzw. 28,3%, und als schlecht in 7,3% bzw. 8,7%, und als nicht zutreffend in 0,0% bzw. 2,2% bewertet. Es traten keine schwerwiegenden unerwünschten Arzneimittelwirkungen auf. Unerwünschte Arzneimittelwirkungen wurden innerhalb von 24 Stunden nach Injektion bei 64 Patienten (74,4%) dokumentiert, vor allem Schwellungen, Schmerzen, Blutblasen oder andere Blutungen an der Injektionsstelle oder der umgebenden Haut. An den Tagen 30 bzw. 360 stuften 73,5% bzw. 95,7% der Ärzte die Verträglichkeit der mikrobiellen Kollagenase als sehr gut ein, 22,9% bzw. 2,2% als gut, und 3,6% bzw. 2,2% als moderat. Auf der visuellen Analogskala (EuoQol-5D) zeigte sich die Lebensqualität im Vergleich zum Ausgangswert (79,5±17,9) verbessert am Tag 30 (83,8±15,8) bzw. am Tag 360 (85,4±14,1). Die Gesamtpunktzahl des Michigan Hand Questionnaire (MHQ) betrug 67,5 Punkte vor Behandlungsbeginn, 75,7 Punkte am Tag 30 und 75,2 Punkte