3 results on '"Sandra Gräber"'
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2. Undulierendes Fieber und autoimmunhämolytische Anämie
- Author
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Stefan Schubert, Michael Leifels, Christoph Lübbert, Sandra Gräber, and Henning Trawinski
- Subjects
Gynecology ,medicine.medical_specialty ,Milk products ,business.industry ,medicine ,General Medicine ,Autoimmune hemolytic anemia ,business ,medicine.disease ,Human brucellosis ,Beta lactam antibiotics - Abstract
Anamnese und klinischer Befund: Eine 20-jahrige jordanische Austauschstudentin stellt sich mit undulierendem Fieber, Nachtschweis, Husten und einer Schwellung und Rotung im Knochelbereich in unserer Klinik vor. Die korperliche Untersuchung erbringt Zeichen einer beidseitigen Sprunggelenksarthritis und eine schmerzhafte zervikale Lymphadenopathie. Untersuchungen und Diagnosestellung: Laborchemisch finden sich Zeichen einer autoimmunhamolytischen Anamie, Leberwerterhohung und eine moderate Entzundungskonstellation. In allen Blutkulturen ist ein Wachstum gramnegativer kokkoider Stabchen nachweisbar, welche massenspektrometrisch zunachst als Moraxella lacunata und Ochrobactrum anthropi identifiziert werden. Die antibiogrammgerechte Therapie mit Imipenem / Cilastatin erbringt jedoch kein hinreichendes klinisches Ansprechen. Die aufgrund der Reiseanamnese mit Genuss von Joghurt aus nicht pasteurisierter Schafsmilch erganzend durchgefuhrte Brucellose-Serologie ist positiv. Die weitere Untersuchung der Blutkulturisolate fuhrt zur definitiven Diagnose einer Brucellose (Malta-Fieber, Infektion durch Brucella melitensis). Therapie und Verlauf: Nach Initiierung einer leitliniengerechten antimikrobiellen Therapie mit Doxycyclin und Rifampicin entfiebert die Patientin. Arthritis, autoimmunhamolytische Anamie sowie Begleithepatitis bessern sich im Verlauf. Folgerungen: Die Brucellose ist eine in Deutschland heute seltene, importierte meldepflichtige Infektionskrankheit, die es insbesondere bei Migranten zu bedenken gilt. Es handelt es sich um die weltweit haufigste Anthropozoonose. Leitsymptom ist ein chronisches undulierendes Fieber. Die Diagnosestellung beruht auf der Serologie und dem kulturellen Erregernachweis, wobei eine sorgfaltige Validierung von Blutkulturisolaten zu beachten ist. Standardtherapie ist eine Kombination aus Doxycyclin mit Rifampicin uber mindestens 6 Wochen.
- Published
- 2015
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3. Bacterial infiltration in structural heart valve disease
- Author
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Yvonne Kullnick, Maximilian Pichlmaier, Andreas Oberbach, Maik Friedrich, Friedemann Horn, Marion Albert, Theresa Kraft, Christian Hagl, Maximilian Luehr, Miriam Gruhle, Nadine Schlichting, Kristin Reiche, Arne C. Rodloff, Sandra Gräber, Erik Bagaev, Stefanie Lehmann, and Tilo Buschmann
- Subjects
Pulmonary and Respiratory Medicine ,biology ,business.industry ,valvular heart disease ,Disease ,030204 cardiovascular system & hematology ,biology.organism_classification ,medicine.disease ,Article ,Enterococcus faecalis ,Microbiology ,03 medical and health sciences ,0302 clinical medicine ,medicine.anatomical_structure ,030228 respiratory system ,Staphylococcus saccharolyticus ,Medicine ,Staphylococcus haemolyticus ,Surgery ,Heart valve ,Cardiology and Cardiovascular Medicine ,business ,Pathogen ,Bacteria - Abstract
Objectives The pathology of structural valvular heart disease (sVHD) ranges from basic diseases of rheumatologic origin to chronic degenerative remodeling processes after acute bacterial infections. Molecular genetic methods allow detection of the complete microbial spectrum in heart valve tissues independent of microbiological cultivation. In particular, whole-metagenome analysis is a sensitive and highly specific analytical method that allows a deeper insight into the pathogenicity of the diseases. In the present study we assessed the pathogen spectrum in heart valve tissue from 25 sVHD patients using molecular and microbiological methods. Methods Twenty-five sVHD patients were selected randomly from an observational cohort study (March 2016 to January 2017). The explanted native heart valves were examined using microbiological methods and immunohistological structural analysis. In addition, the bacterial metagenome of the heart valve tissue was determined using next-generation sequencing. Results The use of sonication as a pretreatment of valve tissue from 4 sVHD patients permitted successful detection of Clostridium difficile, Enterococcus faecalis, Staphylococcus saccharolyticus, and Staphylococcus haemolyticus using microbial cultivation. Histological staining revealed intramural localization. Metagenome analysis identified a higher rate of bacterial infiltration in 52% of cases. The pathogen spectrum included both gram-positive and gram-negative bacteria. Conclusions Microbiological and molecular biological studies are necessary to detect the spectrum of bacteria in a calcified heart valve. Metagenome analysis is a valid method to gain new insight into the polymicrobial pathophysiology of sVHD. Our results suggest that an undetected proportion of sVHD might be triggered by chronic inflammation or influenced by secondary bacterial infiltration.
- Published
- 2020
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