1. Radiological Monitoring of Modern Immunotherapy: A Novel Challenge for Interdisciplinary Patient Care
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Wieland H. Sommer, Bernhard Gebauer, Christian Doehn, Simon Lennartz, Heinz Peter Schlemmer, Viktor Grünwald, Mike Notohamiprodjo, Thorsten Persigehl, and Stefan Diederich
- Subjects
medicine.medical_specialty ,medicine.medical_treatment ,MEDLINE ,Medizin ,Diagnosis, Differential ,03 medical and health sciences ,Therapeutic approach ,0302 clinical medicine ,Neoplasms ,medicine ,Humans ,Radiology, Nuclear Medicine and imaging ,030212 general & internal medicine ,Intensive care medicine ,Radiation treatment planning ,Intersectoral Collaboration ,Patient Care Team ,business.industry ,Disease progression ,Guideline ,Immunotherapy ,medicine.disease ,Treatment Outcome ,030220 oncology & carcinogenesis ,Radiological weapon ,Disease Progression ,Interdisciplinary Communication ,business ,Progressive disease ,Follow-Up Studies - Abstract
Immunotherapy represents an effective therapeutic approach for many malignant diseases that were previously difficult to treat. However, since immunotherapy can lead to atypical therapy response patterns in the form of pseudo-progression or mixed responses and comprise an altered spectrum of adverse reactions, they present a new challenge for oncologic imaging. Detailed knowledge in this area is essential for oncologic clinical radiologists, since the radiological report is a cornerstone of response assessment, and increasingly influences therapy regimens and coverage by health insurances. This white paper is based on an expert meeting in Frankfurt am Main and subsequent discussions between the authors. Based on the iRECIST criteria, it is intended to provide orientation for a response assessment of oncologic patients undergoing immunotherapy that can be applied in the clinical routine. Radiological therapy monitoring outside clinical studies is subject to inherent limitations, but should be performed based on iRECIST criteria, according to the opinion of the expert panel. It should be taken into account that immunotherapies can in principle lead to pseudo-progression and autoimmunological side effects. Since radiological follow-up is currently the only method to accurately distinguish real progressive disease from pseudo-progression, clinically stable patients with disease progression under immunotherapy should undergo additional short-term follow-up imaging according to the suspected diagnosis. Biopsy should be used cautiously and predominately in curative settings. For response assessment of immunotherapy in clinical studies, the new iRECIST criteria were published in 2017. Outside studies, the application of iRECIST criteria in the clinical routine is subject to several limitations. The recommendations implied in these criteria can, however, be used in conjunction with the current literature as a guideline in clinical practice and outside studies. · Novel immunotherapies can cause atypical response patterns like pseudo-progression. · Compared to real progressive disease, pseudo-progression occurs rather rarely, yet can influence therapy. · Short-term follow-up according to iRECIST can help to distinguish pseudo-progression from real progression. · Hence, radiological follow-up outside clinical studies should be oriented towards iRECIST criteria.· Lennartz S, Diederich S, Doehn C et al. Radiological Monitoring of Modern Immunotherapy: A Novel Challenge for Interdisciplinary Patient Care. Fortschr Röntgenstr 2020; 192: 235 - 244. Immuntherapeutika stellen einen wirkungsvollen Therapieansatz für viele vormals schwer therapeutisch zugängliche Tumorentitäten dar. Durch atypische Therapieansprechmuster in Form von Pseudoprogressionen oder Mixed Response sowie ein verändertes Nebenwirkungsspektrum stellen sie die onkologische Bildgebung vor neue Herausforderungen. Dedizierte Kenntnisse hierüber sind für onkologisch tätige Radiologen essenziell, da der radiologische Befund einen wichtigen klinischen Parameter zur Response-Beurteilung darstellt, was wiederum maßgeblich zur Entscheidung über Therapiefortführung und ggf. Kostenübernahme durch die Krankenkassen beiträgt. Dieses White-Paper basiert auf einem Experten-Meeting in Frankfurt am Main sowie anschließenden Beratungen unter den Autoren und soll auf Grundlage der iRECIST Kriterien eine Orientierung zur in der klinischen Routine praktisch umsetzbaren Response-Beurteilung für onkologische Patienten unter Immuntherapie vermitteln. Das radiologische Therapiemonitoring außerhalb von Studien unterliegt inhärenten Limitationen, sollte jedoch nach Meinung des Expertengremiums dennoch in Anlehnung an die iRECIST-Kriterien erfolgen. Hierbei sollte bedacht werden, dass es unter Immuntherapeutika prinzipiell zu Pseudoprogressionen und autoimmunologischen Nebenwirkungen kommen kann. Da die radiologische Bildgebung im Verlauf bis dato die einzige Methode ist, um einen echten Progress von einem Pseudoprogress zu unterscheiden, sollte bei klinisch stabilen Patienten mit einem Progress unter Immuntherapie eine kurzfristige Verlaufskontrolle in Orientierung an der bestehenden Verdachtsdiagnose erfolgen; die Biopsie zur Differenzierung sollte zurückhaltend und vor allem im kurativen Setting genutzt werden. Für die Response-Beurteilung im Studiensetting wurden 2017 die neuen iRECIST-Kriterien für Immuntherapien publiziert. Außerhalb von Studien ist die Verwendung von iRECIST in der klinischen Routinebefundung nur mit Limitationen möglich. Die in iRECIST implizierten Empfehlungen können jedoch in Zusammenschau mit der aktuellen Literatur als Richtschnur in der klinischen Praxis und außerhalb von Studien dienen. · Unter den neuen Immuntherapien kann es zu Pseudoprogressionen kommen.. · Diese sind verglichen mit echten Krankheitsprogressionen selten, können jedoch den Therapieverlauf beeinflussen.. · Kurzfristige Verlaufskontrollen in Anlehnung an iRECIST können helfen, Pseudoprogress und echten Progress unterscheiden.. · Daher sollte die radiologische Response-Beurteilung außerhalb klinischer Studien in Anlehnung an iRECIST erfolgen..· Lennartz S, Diederich S, Doehn C et al. Radiological Monitoring of Modern Immunotherapy: A Novel Challenge for Interdisciplinary Patient Care. Fortschr Röntgenstr 2020; 192: 235 – 245.
- Published
- 2020