42 results on '"Weight reduction"'
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2. Adipositastherapie – werden Pharmakotherapien die Alternative zur metabolischen Chirurgie sein?
- Author
-
Müller, Timo D. and Blüher, Matthias
- Abstract
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- Published
- 2023
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3. Anwendungsbericht Muskelaufbau und Straffung mit Fokussierter Magnetischer Stimulation (FMS).
- Author
-
HAYDARLIOGLU, SEVINC
- Subjects
- *
WEIGHT loss , *MUSCLE tone , *ADIPOSE tissues , *MENSTRUAL cycle , *FAT , *TREATMENT duration - Abstract
Background: The BodyLab is a body sculpting system that uses innovative FMS (Focused Magnetic Stimulation) technology. The patient's muscles are stimulated with supramaximal contractions (up to 2.5 Tesla), which stimulates metabolism and leads to significant fat loss. The goal of supramaximal muscle stimulation is to improve muscle tone and elicit a strong metabolic response, which in turn stimulates fat loss. Objective: To gain clinical experience under real-life conditions, an application observation was initiated. Material and Methods: The subject received a total of 8 treatments with a program duration of approximately 30 minutes each, 3-5 days apart, using the 2 BodyLab applicators placed on the abdomen. Results: After completion of the 8 treatments and a period of exactly 4 weeks, the reduction in abdominal circumference was 4 cm (initial measurement 86 cm, end 82 cm). Her weight changed insignificantly throughout the period and was finally found to be 64.5 kg, which is approximately the same as the initial value of 64.3 kg. Conclusions: Weight changed only insignificantly throughout the period and was finally found to be 64.5 kg, which is about the same as the initial value of 64.3 kg. It can be assumed here that the reduced abdominal circumference is not due to a reduction in body weight (e.g. due to dieting or as a function of the menstrual cycle) but to a decrease in adipose tissue. This could also be perceived visually. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
- Published
- 2022
4. Ernährung und Hypertonie: Worauf man neben der medikamentösen Therapie achten sollte.
- Author
-
McParland, Victoria and Wilck, Nicola
- Abstract
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- Published
- 2021
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5. Konservative Therapie der obstruktiven Schlafapnoe mit Nicht-PAP-Verfahren.
- Author
-
Maurer, Joachim T. and Leitzbach, Sarah
- Abstract
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- Published
- 2020
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6. Adipositas und Prädiabetes.
- Author
-
Ritzel, R.
- Abstract
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- Published
- 2017
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7. Asthma und Adipositas.
- Author
-
Haasler, I. and Taube, C.
- Abstract
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- Published
- 2017
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8. Einfluss des Langzeitfastens auf kardiovaskuläre und metabolische Risikofaktoren bei Gesunden, NAFLD-Patienten und Hypertonikern
- Author
-
Grundler, Franziska
- Subjects
hypertension ,fasting ,fatty liver index ,weight reduction ,cardiovascular risk markers ,600 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften::610 Medizin und Gesundheit::610 Medizin und Gesundheit - Abstract
Fasten zeigte in Zell- und Tiermodellen vielf��ltige, protektive Wirkungen und eine Verl��ngerung der gesunden Lebensspanne. Chronische ��berern��hrung und Bewegungsmangel verursachen weltweit einen Anstieg an Adipositas, nicht-alkoholischer Fettlebererkrankung (NAFLD) und Hypertonie. Strategien zur Pr��vention und Therapie, die kardiovaskul��re Begleit- und Folgeerkrankungen miteinschlie��en, sind erforderlich. Deshalb untersucht die vorgelegte Arbeit die Effekte des Langzeitfastens (LF) bei Gesunden und Kranken. Hierzu wurde eine einj��hrige, prospektive Observationsstudie an einer spezialisierten Klinik durchgef��hrt. Die Teilnehmenden fasteten mindestens 4 bis zu 41 Tage unter medizinischer Betreuung und nutritiver Energieaufnahme von ca. 250 kcal/Tag. In der ersten Publikation wurde zun��chst der Einfluss auf kardiovaskul��re und metabolische Risikofaktoren untersucht. Bei 1422 Probanden reduzierte sich das Gewicht und der Bauchumfang proportional zur Fastenl��nge von 5, 10, 15 und 20��2 Tagen, deutlicher bei M��nnern als bei Frauen. Triglyzeride, Gesamtcholesterin, Low-Density-Lipoprotein-Cholesterin und High-Density-Lipoprotein-Cholesterin sanken signifikant. Blutglukosespiegel wurden auf einen unteren Grenzwert unabh��ngig von der Fastenl��nge reduziert. Ein Anstieg des Acetoacetats wurde im Urin nachgewiesen. In einer zweiten Publikation diente der Fettleberindex (FLI) als Surrogatmarker einer Fettleber (FLI���60 Punkte). Insgesamt 264 von 697 Probanden hatten zu Beginn nach diesem Index eine Fettleber, die nach dem Fasten bei nur noch 144 Probanden nachweisbar war. Der FLI sank in der gesamten Kohorte um 14,0��11,7 Punkte (p140/90 mmHg), mit antihypertensiver (HTM; n=377) und ohne antihypertensiver Medikation (HTNM; n=313), ausf��hrlich analysiert. In der gesamten Kohorte wurde eine Reduktion um 6,5/3,8 mmHg beobachtet. Die HTNM-Gruppe wies den h��chsten initialen BD und die deutlichste Reduktion um 16,7/8,8 mmHg auf. Die HTM-Gruppe zeigte eine Reduktion um 7,3/4,7 mmHg, obwohl die Medikamenteneinnahme bei 23,6 % gestoppt und bei 43,5 % reduziert wurde. Eine moderate BD-Senkung wurde in der NT-Gruppe beobachtet. Insgesamt senkte l��ngeres Fasten hohe BD- und FLI-Werte effizienter. Das subjektive Wohlbefinden stieg bei allen Fastenl��ngen. Unerw��nschte Nebenwirkungen waren selten. Zusammenfassend zeigte das LF in dieser Observationsstudie positiven Einfluss auf kardiovaskul��re und metabolische Risikofaktoren, die mit der Entstehung von NAFLD und Hypertonie assoziiert werden. LF erscheint als eine vielversprechende, nicht-pharmakologische, gut vertr��gliche, komplement��rmedizinische Methode, die in randomisierten kontrollierten Langzeitstudien weiter ��berpr��ft werden sollte., Fasting has shown numerous protective effects and a prolonged healthy life span in cell and animal models. Chronic overeating and inactivity lead to an increase in obesity, non-alcoholic fatty liver disease (NAFLD) and hypertension worldwide. Strategies for prevention and therapy for these diseases and secondary cardiovascular diseases are needed. This work investigates the effects of long-term fasting (LF) on healthy and sick individuals. A one-year prospective observational study was conducted at a specialized clinic. The participants fasted 4 to 41 days under medical supervision with a daily intake of approximately 250 kcal. In a first publication, the influence on cardiovascular and metabolic risk factors were assessed. A reduction in weight and waist circumference was found in 1422 subjects. This was proportional to the fasting duration of 5, 10, 15 and 20��2 days and more pronounced in men than women. Triglycerides, total cholesterol, low-density-lipoprotein-cholesterol, and high-density-lipoprotein-cholesterol decreased significantly. Blood glucose levels dropped to a lower level independently of the fasting duration. Urinary acetoacetate was increased. In a second publication, the fatty liver index (FLI) served as a surrogate marker for a fatty liver (FLI���60 points). In total, 264 out of 697 subjects had a fatty liver before and only 144 subjects after fasting. The FLI decreased by 14.0��11.7 points (p140/90 mmHg) with (HTM; n=377) or without intake of antihypertensive medication (HTNM; n=313). An average reduction of 6.5/3.8 mmHg was observed. HTNM subjects had the highest initial BP and the strongest reduction by 16.7/8.8 mmHg. HTM subjects experienced a reduction of initial BP by 7.3/4.7 mmHg, even if drug intake was stopped by 23.6 % and reduced by 43.5 %. A moderate BP decrease was observed in NT subjects. Altogether, longer fasting was more efficient in lowering high BP and FLI. Subjective well-being increased in all fasting duration groups. Adverse effects were rare. In conclusion, this observational study showed positive effects of LF on cardiovascular and metabolic risk factors associated with the development of NAFLD and hypertension. LF appears to be a promising, non-pharmacological, well-tolerated, complementary approach that should be verified in randomized controlled long-term studies.
- Published
- 2022
9. [Obesity treatment: will pharmacotherapies replace metabolic surgery in the future?]
- Author
-
Müller TD and Blüher M
- Subjects
- Humans, Obesity drug therapy, Weight Loss, Behavior Therapy, Bariatric Surgery adverse effects, Anti-Obesity Agents therapeutic use
- Abstract
Obesity is a chronically progressing disease that represents a major challenge for affected patients, health care professionals and society, since it is highly prevalent and associated with several comorbidities. The treatment of obesity aims at body weight reduction, reducing the burden of comorbidities and weight maintenance after weight loss. To achieve these goals, a conservative treatment strategy is recommended that consists of an energy-reduced diet, increased physical activity and behavioral modifications. If individual treatment targets cannot be achieved by basic treatment, stepwise therapy intensification should be initiated including short-term very low calorie diets, pharmacotherapy or bariatric surgery. However, these treatment approaches differ with respect to average weight loss and other outcomes. There is still a large gap between the efficacy of conservative strategies and "metabolic" surgery that cannot be filled by current pharmacotherapies. However, recent advances in the development of anti-obesity medications could change the positioning of pharmacotherapies in obesity management. Here we discuss whether next-generation pharmacotherapies have the potential to become an alternative to obesity surgery in the future., (© 2023. The Author(s), under exclusive licence to Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature.)
- Published
- 2023
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10. Gewichtssenkende Medikamente in der Diabetologie.
- Author
-
Aberle, J.
- Abstract
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- Published
- 2015
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11. Influence of water-filtered infrared-A (wIRA) on reduction of local fat and body weight by physical exercise
- Author
-
Schmitz, Gerd, Obermüller, Roy, Drobnik, Wolfgang, Hoffmann, Gerd, and Möckel, Frank
- Subjects
water-filtered infrared-A (wIRA) ,weight reduction ,local fat reduction ,bicycle ergometer endurance exercise ,lipolysis ,randomised controlled study ,intervention trial ,body weight ,body mass index BMI ,analysis of body composition ,tetrapolar bioimpedance analysis ,lactate ,lipid metabolism ,cholesterol ,triglycerides ,high density lipoproteins HDL ,low density lipoproteins LDL ,Medicine - Abstract
Aim of the study: Investigation, whether water-filtered infrared-A (wIRA) irradiation during moderate bicycle ergometer endurance exercise has effects especially on local fat reduction and on weight reduction beyond the effects of ergometer exercise alone. Methods: Randomised controlled study with 40 obese females (BMI 30-40 (median: 34.5), body weight 76-125 (median: 94.9) kg, age 20-40 (median: 35.5) years, isocaloric nutrition), 20 in the wIRA group and 20 in the control group. In both groups each participant performed 3 times per week over 4 weeks for 45 minutes bicycle ergometer endurance exercise with a constant load according to a lactate level of 2 mmol/l (aerobic endurance load, as determined before the intervention period). In the wIRA group in addition large parts of the body (including waist, hip, and thighs) were irradiated during all ergometries of the intervention period with visible light and a predominant part of water-filtered infrared-A (wIRA), using the irradiation unit “Hydrosun® 6000” with 10 wIRA radiators (Hydrosun® Medizintechnik, Müllheim, Germany, radiator type 500, 4 mm water cuvette, yellow filter, water-filtered spectrum 500-1400 nm) around a speed independent bicycle ergometer. Main variable of interest: change of “the sum of circumferences of waist, hip, and both thighs of each patient” over the intervention period (4 weeks). Additional variables of interest: body weight, body mass index BMI, body fat percentage, fat mass, fat-free mass, water mass (analysis of body composition by tetrapolar bioimpedance analysis), assessment of an arteriosclerotic risk profile by blood investigation of variables of lipid metabolism (cholesterol, triglycerides, high density lipoproteins HDL, low density lipoproteins LDL, apolipoprotein A1, apolipoprotein B), clinical chemistry (fasting glucose, alanin-aminotransferase ALT (= glutamyl pyruvic transaminase GPT), gamma-glutamyl-transferase GGT, creatinine, albumin), endocrinology (leptin, adiponectin (= adipo Q), homocysteine, insulin). All variables were at least measured before and after the intervention period. Ergometry (ECG, blood pressure behaviour, lactate curve with power at 2, 3 and 4 mmol/l) before the intervention period. In addition: nutrition training ahead of and during the intervention period with a nutrition protocol over one week for assessment of the daily energy intake; calculation of basic metabolic rate and total energy requirement. Assessment of undesired effects. Only methods of non-parametric statistics were used, both descriptive (median, percentiles of 25 and 75 (= interquartile range), minimum, maximum) and confirmatory (two-sided Mann-Whitney U test for unpaired samples for the only one main variable of interest). Total error probability: .05 (5%). An intention to treat analysis ITT with last observed carry forward method was used preferably (presented results) and in addition an on treatment analysis OT. Only 2 (treatment group) and 4 (control group) drop-outs occurred (mostly due to lack of time). Results: The “sum of circumferences of waist, hip, and both thighs of each patient” decreased during the 4 weeks significantly more (p
- Published
- 2006
12. Psychotherapie und Adipositas.
- Author
-
Teufel, M., Becker, S., Rieber, N., Stephan, K., and Zipfel, S.
- Subjects
- *
PSYCHOTHERAPY , *WEIGHT loss , *BEHAVIOR therapy , *COGNITIVE therapy , *COMPULSIVE eating , *EATING disorders - Abstract
One fifth of the German population is obese with increasing prevalence. Psychotherapy plays an important role in weight loss programmes. Cognitive behaviour therapy, targeting lifestyle changes, including exercise and eating behaviour, is the evidence-based treatment of choice. Especially the lack of motivation or absence of weight loss, further weight gain or psychosocial burden makes psychotherapy essential. The treatment of a comorbid binge eating disorder should be initiated prior to focusing on weight loss. Remarkably difficult stages in the treatment of obesity are the initiation of changes as well as the maintenance of the achieved weight loss. Internet-based attempts will become increasingly important. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
- Published
- 2011
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13. Zellulitis.
- Author
-
Proebstle, T.M.
- Published
- 2010
- Full Text
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14. Prävention des Diabetes mellitus Typ 2.
- Author
-
Schwarz, P.E.H., Köhler, D., Hoffmann, R., and Landgraf, R.
- Abstract
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- Published
- 2009
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15. Adipositas und Prädiabetes: Therapie mit GLP‑1 Rezeptoragonisten
- Author
-
Ritzel, R. A.
- Published
- 2017
- Full Text
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16. Low-fat- oder Low-carb-Diät − was ist effizienter?
- Author
-
Adam, Olaf
- Subjects
OBESITY ,WEIGHT loss ,LOW-fat diet ,HEALTH promotion ,LOW-carbohydrate diet ,PROTEINS ,ENERGY metabolism - Abstract
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- Published
- 2008
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17. Gezügeltes Essen.
- Author
-
Westenhöfer, J.
- Abstract
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- Published
- 2007
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18. Relevance of Non-CPAP Treatment Options in the Therapy of the Obstructive Sleep Apnoea Syndrome.
- Author
-
Randerath, Winfried, Bauer, Maximilian, Blau, Alexander, Fietze, Ingo, Galetke, Wolfgang, Hein, Holger, Maurer, Joachim T., Orth, Maritta, Rasche, Kurt, Rühle, Karl-Heinz, Sanner, Bernd, Stuck, Boris A., and Verse, Thomas
- Subjects
- *
SLEEP apnea syndrome treatment , *DISEASE complications , *THERAPEUTICS , *SLEEP disorders , *MEDLINE - Abstract
Many patients with the obstructive sleep apnoea syndrome (OSAS) look tier alternative conservative or surgical therapies to avoid treatment with continuous positive airway pressure. In view of the high prevalence and the relevant impairment of the patients, lots of methods are offered that promise a definitive cure or relevant improvement of OSAS. The "Apnoea" working group of the German Society of Sleep Medicine and Research established a task force to evaluate the scientific literature on non-CPAP therapies in the treatment of OSAS according to the standards of evidence-based medicine (EBM). This paper presents the results of the task force. The authors performed a literature search until 31 December 2005 (Medline and hand search of relevant papers). The studies were evaluated according the recommendations of the "Oxford Centre for Evidence-based Medicine Levels of Evidence". The data were unsatisfactory for most of the methods. Sufficient data were available for intraoral appliances (IOA) and maxillomandibular osteotomy (MMO). IOAs can reduce mild to moderate respiratory disturbances; MMOs are efficient in the short- and long-term but are performed only in special situations such as craniofacial dysmorphias. Weight reduction and body positioning cannot be recommended as a single treatment of OSAS. Most surgical procedures still lack sufficient data according to EBM criteria. Resections of muscular tissue within the soft palate have to be strictly avoided. But even success following gentle soft palate procedures is difficult to predict and often decreases over the years. Results in other anatomical regions seem to be more stable over time. Today combined surgeries in the sense of multilevel surgery concepts are of increasing interest in the secondary treatment after failure of nasal ventilation therapy, although more data from prospective controlled studies are needed. There is no evidence for any other treatment options studied in this paper. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
- Published
- 2006
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19. Medikamentöse Therapie der Adipositas.
- Author
-
Wirth, A.
- Abstract
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- Published
- 2006
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20. Hypertonie beim Diabetes mellitus.
- Author
-
Lenz, T.
- Abstract
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- Published
- 2006
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21. Neue Antiadiposita.
- Author
-
Tripp, Barbara and Ludvik, Bernhard
- Subjects
- *
OBESITY , *BODY weight , *METABOLIC disorders , *NUTRITION disorders , *HEALTH - Abstract
Obesity is a chronic disease with a worldwide increasing incidence. The mainstay of therapy consists in modification of behaviour related to obesity such as overeating and physical inactivity. When these life-style modifying attempts fail, the use of anti-obesity drugs is warranted. Public health efforts and current anti-obesity agents have not controlled the increasing epidemic of obesity, which has led to an extensive research on novel anti-obesity agents. This review presents an overview on potential future candidates. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
- Published
- 2004
22. Metabolische Chirurgie bei Typ-2-Diabetes?
- Author
-
Matthias Blüher
- Subjects
Gynecology ,medicine.medical_specialty ,business.industry ,Type 2 Diabetes ,Metabolic Surgery ,Obesity ,Weight Reduction ,Antidiabetic Treatment ,Metabolic surgery ,medicine ,Antidiabetic treatment ,General Medicine ,business - Abstract
Was ist neu? Indikationsstellung Unter metabolischer Chirurgie wird die nicht ausschließlich gewichtsabhängige chirurgische Therapie von Stoffwechselerkrankungen verstanden, deren Ziel unter anderem die Verbesserung der Hyperglykämie ist. Nach der seit 2018 gültigen S3-Leitlinie „Chirurgie der Adipositas und metabolischer Erkrankungen“ kann die Indikation zur metabolischen Chirurgie bei Menschen mit Typ-2-Diabetes und einem BMI ≥ 35 kg/m² gestellt werden, wenn diabetesspezifische individuelle Zielwerte nicht erreicht werden können. Ab einem BMI ≥ 40 kg/m² soll die metabolische Operation sogar als mögliche Therapieoption auch unabhängig von Parametern der glykämischen Kontrolle oder der medikamentösen Diabetestherapie empfohlen werden. Nutzen der metabolischen Chirurgie In randomisierten kontrollierten Studien war die metabolische Chirurgie gegenüber der konservativen Diabetestherapie im Hinblick auf Verbesserungen der Blutzuckereinstellung und Gewichtsreduktion konsistent überlegen und konnte die Inzidenz an makro- und mikrovaskulären Diabeteskomplikationen senken. Risiken der metabolischen Chirurgie Zu den Risiken der metabolischen Chirurgie zählen akute Komplikationen bis hin zu einer perioperativen Mortalität von 0,1–0,5 % und längerfristige Komplikationen wie defiziente Mikronährstoffversorgung, Suchtentwicklung oder erhöhtes Risiko für Suizidalität. Fazit Für die meisten Menschen mit Typ-2-Diabetes wird die metabolische Chirurgie nicht die erste Wahl im eskalierenden Therapiekonzept sein. Dies begründet sich v. a. daraus, dass durch moderne Antidiabetika und modifizierte Insulintherapien eine sichere und langfristig wirksame Diabetestherapie bei guter Lebensqualität möglich ist. Gleichzeitig sollten aber Patienten mit Typ-2-Diabetes, die besonders von einer chirurgischen Therapie des Diabetes profitieren können, über diese Therapieoption aufgeklärt werden. Der Nutzen einer rechtzeitigen metabolischen Chirurgie sollte dabei immer gegenüber den Risiken abgewogen werden.
- Published
- 2020
23. Persistierende Gewichtsreduktion bei Übergewicht und Adipositas durch ein innovatives nicht-invasives Medizinprodukt und Beeinflussung des individuellen adipositas-assoziierten Risikos
- Author
-
Nowak, Aleksandra
- Subjects
non-invasive medical device ,obesity ,owerweight ,weight reduction ,600 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften::610 Medizin und Gesundheit::610 Medizin und Gesundheit - Abstract
Persistierende Gewichtsreduktion bei Übergewicht und Adipositas durch ein innovatives nicht-invasives Medizinprodukt und Beeinflussung des individuellen adipositas-assoziierten Risikos. Hintergrund: Die Gewichtsreduktionsprogramme bei Adipositas scheitern meist an der im Anschluss eintretenden erneuten Gewichtszunahme. Das Ziel dieser Arbeit war es daher die Hypothese zu untersuchen, ob ein neues intraorales nicht-invasives Medizinprodukt bei Nutzung zu jeder Mahlzeit, über eine Kauflächenreduktion, zu einer Gewichtsreduktion bei Patienten mit krankhafter Adipositas führt und ob das reduzierte Gewicht auf Dauer aufrechterhalten werden kann. Methoden: Hierzu wurden im Rahmen einer prospektiven, randomisierten, kontrollierten (Wartekontrollgruppe), einfach verblindeten, multizentrischen Pilot-Studie 35 übergewichtige Patienten mit mindestens 2 frustranen Abnehmversuchen rekrutiert (29 Frauen, 6 Männer, BMI: 32,2 [29,7 – 37,8]; Alter 47 Jahren [28 - 56]). Die Patienten trugen die Zahnschienen über einen Zeitraum von 3 Monaten zu jeder Mahlzeit und wurden in der Nachbeobachtungsphase von insgesamt 12 Monaten weiter begleitet, ohne die Schiene tragen zu dürfen. Während der Studie sollten sie keine Diät halten, essen was sie mögen und bis sie satt werden und keine Kalorien zählen. Ergebnisse: Durch die Zahnschiene erzielten die Patienten einen signifikanten Gewichtsverlust von initial 87,6 kg [80,5 - 101,3] um 1,5 kg [-2,6 bis -0,4] (p = 0.008) nach 1 Monat und nahmen weiter bis zum Ende der Tragedauer nach 3 Monaten um insgesamt 2,7 kg (-4,6 bis -0,8, p = 0,003) ab. Während der Wartekontrollzeit von 4,5 Monaten vor Schienenerhalt blieb das Körpergewicht der Patienten jeweils unverändert. Im intraindividuellen Vergleich nahmen sie nachfolgend nach 3 Monaten mit Schienenbenutzung signifikant ab (p = 0,011). Dies ist der Beweis dafür, dass es sich bei der Schienenbenutzung nicht um einen Placeboeffekt durch das Programm handelt. Anschließend hielten die Patienten ihr Gewicht über 12 Monate (p = 0.023). Über 73% der Patienten würden die Schiene weiterempfehlen bzw. 76,5% hätten die Schiene gerne über längere Tragedauer gehabt, je unabhängig von dem Ausmaß der Gewichtsreduktion. Weder Einschlussort noch sozioökonomischer Status hatten einen signifikanten Einfluss auf das Ausmaß der Gewichtsreduktion. Es traten keine relevanten unerwünschten Nebenwirkungen auf. Ursächlich für die Gewichtsreduktionen ist am ehesten die Modifizierung des Essverhaltens (Verlängerung der Mahlzeitdauer, Essen bis Sattwerden, weniger Zwischenmahlzeiten, p < 0.0007). Fazit: Dieses ist das erste nicht-invasive Medizinprodukt, das eine Gewichtsreduktion über eine Veränderung der Essgewohnheiten bewirkt. Besonders hervorzuheben ist, dass die Patienten bis zum Sattwerden essen durften und nachfolgend ihr Gewicht über 12 Monaten hielten. Somit wirkt die Schiene sogar über die eigentliche Tragedauer hinaus. Dieses Medizinprodukt stellt daher eine Alternative für bisher bekannte Gewichtsreduktionsprogramme dar und diese wird in einer größeren Folgestudie verifiziert., Background: The weight reduction programs for obesity usually fail due to the subsequent weight regain. The aim of this paper was to proof the hypothesis whether a new intraoral non-invasive medical device leads to a weight reduction in patients with obesity when used at every meal, via a chewing surface reduction, and whether the reduced weight can be maintained in the long term. Methods: In a prospective, randomized, controlled, single-blind, multicenter pilot study, 35 overweight patients with at least 2 frustrating weight loss trials were recruited (29 women, 6 men, BMI: 32.2 [29.7 - 37.8]; age 47 years [28 - 56]). The patients wore the splint for 3 months at every meal and were accompanied for a total of 12 months in the follow-up phase without being allowed to wear the splint. During the study they should not diet or count calories, eat what they like and until they are satisfied. Results: The patients achieved a significant weight loss from initial 87.6 kg [80.5 - 101.3] of 1.5 kg [-2.6 to -0.4] (p = 0.008) after 1 month and continued to lose 2.7 kg (-4.6 to -0.8, p = 0.003) after 3 months until the end of the wearing period. During the waiting control period of 4.5 months before getting the splint, the body weight of the patients remained unchanged. In an intraindividual comparison, they subsequently lost on weight significantly after 3 months of splint use (p = 0.011). Subsequently, the patients maintained their weight for 12 months (p = 0.023). More than 73% of the patients would recommend the splint and 76.5% would have liked to wear it for a longer period, regardless of the extent of the weight reduction. Neither inclusion location nor socioeconomic status had a significant influence on the extent of weight reduction. There were no relevant unwanted side effects. The most likely reason for the weight reductions is the modification of eating behaviour (extension of meal duration, eating until satiety, fewer snacks between meals, p < 0.0007). Conclusion: This is the first non-invasive medical device that causes weight loss by changing eating habits. The patients were allowed to eat until they sat down and subsequently kept their weight for more than 12 months. Thus the splint works even beyond the actual wearing time. This medical device represents an alternative to previously known weight reduction programs and schould be verified in a larger follow-up study.
- Published
- 2020
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24. Adipositas und Autoimmunität: Fettgewebe als Immunorgan?
- Author
-
Thrum, S.
- Published
- 2017
- Full Text
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25. Untersuchung von Basisdaten an Weight-Watchers-Gruppen als Parameter für Langzeiterfolge der Gewichtsreduktion.
- Author
-
Biesalski, H. and Brodda, K.
- Abstract
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- Published
- 1990
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26. Einfluß der Gewichtsreduktion auf Metabolite des Kohlenhydrat- und Fettstoffwechsels und auf das Verhalten des Seruminsulins bei Adipositas.
- Author
-
Liebermeister, H., Daweke, H., Gries, F., Schilling, W., Grüneklee, D., Probst, G., and Jahnke, K.
- Abstract
Copyright of Diabetologia is the property of Springer Nature and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
- Published
- 1968
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27. Zum Verhalten von Lipolyseparametern während einer Gewichtsreduktion bei adipösen Kindern.
- Author
-
Spahn, U., Hobert, Ingrid, Plenert, W., and Petrich, E.
- Abstract
Copyright of Zeitschrift für Kinderheilkunde is the property of Springer Nature and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
- Published
- 1973
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28. Abspecken – aber richtig!
- Author
-
Holzapfel, Christina, Eichhorn, Claudia, and Hauner, Hans
- Published
- 2015
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29. [Nutrition and hypertension : What one should pay attention to in addition to the pharmaceutical treatment].
- Author
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McParland V and Wilck N
- Subjects
- Body Weight, Humans, Sodium, Dietary, Blood Pressure, Diet, Hypertension drug therapy
- Abstract
Arterial hypertension along with a number of dietary risk factors top the global mortality statistics for noncommunicable diseases. The so-called Western diet and an increasingly sedentary lifestyle are partly responsible for the high prevalence of hypertension. A healthier diet has a major role in the prevention and treatment of hypertension. Given the wide range of options for dietary modifications, it is necessary to define important evidence-based cornerstones of a blood pressure-lowering diet and to assess its blood pressure-lowering potential. While extensive evidence has been generated in recent decades and guidelines emphasize healthier diets, implementation of dietary modifications remains a challenge in everyday clinical practice. Information and education as well as medical and nutritional support for patients can help to implement measures, such as weight and sodium restriction in the long term to improve the prognosis of patients with hypertension.
- Published
- 2021
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30. [Conservative treatment of obstructive sleep apnea using non-PAP therapies].
- Author
-
Maurer JT and Leitzbach S
- Subjects
- Adult, Aged, Continuous Positive Airway Pressure, Germany, Humans, Middle Aged, Snoring, Conservative Treatment, Sleep Apnea, Obstructive therapy
- Abstract
In Germany about one third of adults aged between 30 and 69 years suffer from obstructive sleep apnea (OSA). Snoring, inspiratory flow limitations, hypopneas, and apneas occur, leading to disturbed sleep, reduced daytime performance, and increased cardiovascular morbidity and mortality. Positive airway pressure therapy (PAP therapy) can be successfully administered in every OSA severity. However, other conservative treatments have to be considered for some patients, particularly in PAP failure or intolerance. The individual treatment concept is based on poly(somno)graphic, morphological, and functional assessment, taking treatment acceptance, adherence, and compliance into account.
- Published
- 2020
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31. Gezügeltes Essen: Ursachen, Risiken und Chancen der versuchten Selbststeuerung des Essverhaltens
- Author
-
Westenhöfer, J.
- Published
- 2007
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32. Stellenwert der Nicht-nCPAP-Verfahren in der Therapie des obstruktiven Schlafapnoe-Syndroms
- Author
-
Randerath, Winfried, Bauer, Maximilian, Blau, Alexander, Fietze, Ingo, Galetke, Wolfgang, Hein, Holger, Maurer, Joachim T., Orth, Maritta, Rasche, Kurt, Rühle, Karl-Heinz, Sanner, Bernd, Stuck, Boris A., Verse, Thomas, and Task Force der Arbeitsgruppe Apnoe der DGSM
- Published
- 2006
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33. Medikamentöse Therapie der Adipositas
- Author
-
Tripp, Barbara and Ludvik, Bernhard
- Published
- 2004
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34. Welche nicht-medikamentösen Maßnahmen sind sinnvoll?: Prävention und Therapie der Hypertonie
- Author
-
Predel, Hans-Georg, Zoth, Nora, Hildebrandt, Ursula, Latsch, Joachim, and Schramm, Thomas
- Published
- 2013
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35. Laserstrahllöten von umformfähigen hybriden Platinen aus Stahl-Aluminium-Mischverbindungen
- Author
-
Haar, Christian von der
- Subjects
corrosion ,Tiefziehen ,Löten ,Dewey Decimal Classification::600 | Technik::670 | Industrielle und handwerkliche Fertigung ,Weight reduction ,Leichtbau ,Laser ,tailored hybrid blank ,Mischverbindung ,material mix ,Stahl ,ddc:670 ,deep drawing ,Korrosion ,Aluminium ,steel ,brazing - Abstract
[no abstract]
- Published
- 2010
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36. Reovirusinfektion bei Broilern
- Author
-
Gooß, Olivia
- Subjects
malabsorption ,neutraliszation tests ,strains ,runting ,experimental infection ,electrophoresis ,virus neutralization ,histopathology ,immunhistochemistry ,identification ,antibodies ,characterization ,ELISA ,pathology ,weight reduction ,poultry diseases ,enteritis ,isolation ,avian reovirus ,laboratory diagnosis - Abstract
Seit Ende 2002 wurde in Deutschland bei Mastküken aus verschiedenen Herden ab dem sechsten Lebenstag ein Krankheitsgeschehen beobachtet, das durch Durchfall und anschließende Wachstumsdepression gekennzeichnet ist. Der Krankheitskomplex wird in der Literatur als Malabsorptionssyndrom (MAS) bezeichnet. Da eine antimikrobielle Therapie keinen Erfolg brachte, wurde eine virale Ätiologie vermutet. Aus 17 Broiler-Beständen mit aktueller MAS- Problematik wurden aus 56 von 68 Organproben Reoviren isoliert und mittels Indirektem Immunfluoreszenztest sowie elektronenmikroskopisch identifiziert. In neun ausgewählten Proben, aus denen später ausschließlich Reoviren isoliert werden konnten, wurden in der elektronenmikroskopischen Untersuchung 4x Rotaviren, 1x Reoviren, 1x Rota- und Reoviren, 1x Calici- sowie einzelne Rota- und Reoviren und 1x Paramyxovirus-ähnliche Partikel nachgewiesen. In einer untersuchten Probe konnte kein Virus gefunden werden. 24 Reovirus-Isolate wurden mit monoklonalen Antikörpern (mAk) untersucht, die eine Einteilung der Isolate in enteric reovirus strains (ERS) und Reoviren („nicht-ERS“) erlauben. 16 Isolate erwiesen sich als ERS. Eine weitere Differenzierung ausgewählter Isolate wurde mittels der vergleichenden Morphologie der cpE sowie der Plaquegrößen, mit Plaquereduktions-Testen und mit der RNA-Polyacrylamid- Gelelektrophorese (PAGE) durchgeführt. Die Ergebnisse, die mit diesen morphologischen, serologischen und molekularbiologischen Methoden erzielt wurden, haben keine einheitliche Einteilung der MAS Isolate in pathogen bzw. nicht pathogen zugelassen. Zur Bestimmung der Pathogenität ausgewählter Isolate in vivo wurden einen Tag alte SPF-Broiler oral infiziert. Alle Küken der Gruppe, die mit dem ERS-Vergleichsstamm aus Polen 238/98 infiziert worden waren, verstarben innerhalb von sechs Tagen p.i. Das beschriebene Krankheitsbild konnte vollständig reproduziert werden, während dies mit dem ERS-Feldisolat 120/03-1 aus Deutschland und dem Reovirus-Prototyp-Stamm S1133 nicht möglich war. Das „nicht-ERS“-Feldisolat 259/03 aus Deutschland führte zu einer signifikanten Reduktion des Körpergewichts der Tiere und zu klinischen Erscheinungen, die jedoch nicht mit denen der ursprünglichen Herdenproblematik übereinstimmten. Der Rückgang der Virusausscheidung anhand der Ergebnisse der Virusreisolierung aus Kloakentupfern korrelierte innerhalb der Gruppen entsprechend mit dem Einsetzen bzw. dem Anstieg der AK-Bildung. Bei den histopathologischen Untersuchungen wurden in der Gruppe 238/98 v.a. Nekrosen in Leber, Milz und Bursa gefunden, während in den Gruppen S1133, 120/03-1, 120/03-1 (AM) und 259/03 primär Myo- und Epikarditiden konstatiert wurden. Bei der Gruppe 259/03 wurden zusätzlich Gastritiden beobachtet. Mittels Immunhistochemie konnten vor allem in Milz, Bursa Fabricii sowie Blinddarm und Blinddarmtonsillen Virus Antigen nachgewiesen werden. Aus am Ende des Versuchs entnommenen Organprobenpools der mit dem deutschen ERS-Feldisolat 120/03-1, dessen Ausgangsmaterial 120/03-1 (AM) sowie dem Reovirus-Prototyp-Stamm S1133 infizierten Tiere wurde sporadisch Virus aus Blinddarm und Blinddarmtonsillen sowie der Milz reisoliert. Bei den mit dem „nicht-ERS“-Feldisolat 259/03 infizierten Tieren wurde aus den untersuchten Organen weder Virus reisoliert noch Antigen nachgewiesen. Aus jedem Organpool der Tiere, die mit dem ERS- Vergleichsstamm aus Polen 238/98 infiziert worden waren und bis zum sechsten Tag p.i. starben, konnte Virus reisoliert und in den Organen exklusive des Gehirns Reovirus Antigen detektiert werden. Die erzielten Ergebnisse zeigen, dass es mit den verwendeten labordiagnostischen Methoden nicht möglich war, die Pathogenität von Reoviren ohne Tierversuche eindeutig zu bestimmen. Es konnte in diesen Untersuchungen kein Zusammenhang zwischen Sero- Elektrophero- und Pathotyp ermittelt werden. Die Heterogenität der untersuchten Isolate spricht gegen ein monokausales, durch bestimmte Reoviren verursachtes MAS- Geschehen, darüber hinaus sind nicht alle ERS-Isolate als pathogen zu betrachten. Aus den Untersuchungen wird deutlich, dass mit keiner der angewandten Untersuchungsmethoden ein gemeinsames Merkmal aller MAS verursachenden Isolate gefunden werden kann. Der verfügbaren Literatur zufolge ist dies die erste Arbeit, in der eine experimentelle Infektion mit SPF- Broilern durchgeführt wurde., Since the end of 2002 the incidence of a syndrome characterized by diarrhoea and subsequent stunting in broilers starting at six days of age has increased drastically in Germany. In the literature this disease complex is called malabsorption syndrome (MAS). A viral aetiology has been suspected because antimicrobial therapy was not successful. In the present study 68 samples of different organs from 17 broiler flocks with MAS history were investigated virologically. In 56 out of 68 samples reoviruses were isolated and identified by IIFT and electron microscopy. 9 selected samples of the original material, from which only reoviruses had been isolated, were also examined by electron microscopy. Following results were obtained: 4x rotavirus, 1x reovirus, 1x rota- and reovirus, 1x calicivirus with some rota- and reovirus particles and 1x paramyxovirus-like particles. In one sample no any viruses were found. 24 reovirus isolates were selected and classified as enteric reovirus strains (ERS) or reovirus (“non-ERS”) using monoclonal antibodies. 16 isolates were found to be to ERS. For further characterization of selected isolates, morphology of cytopathic effect, size of plaques, results of plaquereduction tests and polyacrylamid gel electrophoresis of extracted RNA were compared. The obtained results did not allow a classification of the reovirus isolates in pathogenic and non-pathogenic. The pathogenicity in vivo of selected isolates was investigated in orally infected one day old SPF-broiler chickens. All birds of the group, which were infected with the ERS-prototype 238/98 (polish strain) died within six days p.i. and the described disease pattern was reproduced. This was not possible with the German ERS-field isolate 120/03-1 as well as the reovirus-prototype-strain S1133. The German “non- ERS”-isolate 259/03 caused a significant reduction of body weight and clinical signs which did not correspond to those in the original flock. The examination of cloacal swabs for virus shedding at different ages showed that a shedding reduction correlated with the increase of antibody level. Histopathological examinations showed in group 238/98 mainly necrosis in liver, spleen and Bursa of Fabricius while in groups S1133, 120/03-1, 120/03-1 (original material, AM) and 259/03 primarily myo- and epicarditis were seen. In addition in group 259/03 gastritis were observed. By immunohistochemistry at the end of the experiment virus antigen could be detected mainly in spleen, Bursa of Fabricius and caecum with caecal tonsils. In samples of organs from birds infected with the German ERS-field isolate 120/03-1, its original material 120/03-1 (AM) as well as the reovirus-prototype-strain S1133 sporadically virus could be reisolated from caecum with caecal tonsils and spleen. In birds infected with the German “non-ERS”-isolate 259/03 neither virus could be reisolated nor virus antigen could be detected in any organ at the end of the experiment. From birds infected with the ERS-prototype 238/98 which died before or on day six p.i. virus could be reisolated from all organs and virus antigen could be detected in all organs except the brain. The results show that it was impossible to determine the pathogenicity of reovirus using in vitro methods used in this study without experimental infection in vivo. No correlation between sero-, elektrophero-and pathotype could be found in this study. The heterogeneity of the examined isolates makes it unlikely that MAS is a disease caused only by reoviruses. Furthermore it was shown that not all ERS isolates are pathogenic. The in vitro methods used in this study did not allow to identify a common marker of reoviruses causing MAS. According to available literature this is the first report on experimental infection with reovirus in SPF-broilers.
- Published
- 2008
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37. Vergleich von Gewichtsreduktion und Glucosestoffwechsel chirurgischer und konservativer Adipositastherapie bei Patienten mit Adipositas Grad III
- Author
-
Wiesner, Susanne, Ablaßmaier, B., Luft, F. C., and Said, S.
- Subjects
Bariatric surgery ,Adipositas Grad III ,YC 8104 ,YC 8115 ,610 Medizin ,YT 7104 ,Diabetes mellitus Typ 2 ,YC 8194 ,Weight Reduction ,Adipositaschirurgie ,Obesity Stage III ,ddc:610 ,Gewichtsreduktion ,33 Medizin ,Diabetes mellitus Type 2 - Abstract
Zur Behandlung von Adipositas Grad III wird die chirurgische Therapie als einzig wirksame Strategie angesehen. Randomisierte Studien zum Vergleich von Adipositaschirurgie mit strukturierten konservativen Therapien liegen bisher nicht vor. Wir verglichen die Wirksamkeit beider Ansätze und randomisierten 64 adipöse Patienten (34 konservativ, 30 chirurgisch). Die chirurgische Therapie beinhaltete eine Magenband-Implantation, die konservative Therapie Ernährungsumstellung (-600 kcal/Tag; 25% Fettkalorien), Bewegungstherapie (2x45 Minuten Aqua-Gymnastik /Woche), verhaltenspsychologische Sitzungen und medikamentöse Therapie (Sibutramin 10 mg/Tag). Auswertbare Daten lagen von 20 konservativ und 10 chirurgisch behandelten Patienten vor. Die Körpergewichtsreduktion nach 1 Jahr betrug 13±9% in der konservativen und 15±3% in der chirurgischen Gruppe (p=ns). 90% des Gewichtsverlustes der konservativen Gruppe erfolgte in den ersten 4 Monaten. In beiden Gruppen besserten sich NBZ, HbA1c, Glucose-/Insulinfläche (AUC) des oGTT ähnlich. Wobei AUCIns der operativen Gruppe zunächst anstieg, während in der konservativen Gruppe eine deutliche signifikante Reduktion um 21%; (Wechselwirkung: p=0,01) resultierte. Die chirurgisch versorgten Patienten zeigten eine ausgeprägtere Reduktion der Nüchtern-Insulinresistenz (konservativ -26±33%, -38±16% chirurgisch); (p=ns). Die gemittelte Insulinsensitivität verbesserte sich mehr in der konservativen Gruppe. In beiden Gruppen konnte die antihypertensive und antidiabetische Therapie reduziert werden. Eine intensive konservative Therapie bewirkt bei Patienten mit Adipositas Grad III nach 1 Jahr eine ähnliche Gewichtsreduktion wie die Implantation eines Magenbandes. Beide Behandlungsstrategien verbessern den Glukosestoffwechsel, tendenziell größere Verbesserung postprandial in der konservativen Gruppe. Somit sollte auch bei Patienten mit hochgradiger Adipositas initial ein konservativer Behandlungsversuch unternommen werden., Surgical treatment has been advocated as the only effective means to treat obesity stage III. However, randomized studies comparing surgical methods with structured conservative treatment approaches have not been conducted. We compared the efficacy of both strategies in 64 obese patients and randomized 34 patients in conservative therapy, 30 patients in surgical therapy. Surgical therapy included implantation of an adjustable gastric band. Conservative therapy incorporated dietary adjustment (-600 kcal/day; 25% fat calories), physical exercise (2x45 minutes exercise in water/week), psychological behavioral counseling and pharmacological therapy (sibutramine 10 mg/day). The full data set was obtained in 20 conservative and in 10 surgical treated patients. After one year, body weight had decreased 13±9% in the conservative and 15±3% in the surgical group (p=ns). In contrast to gastric banded patients 90% of weight loss in conservative group was happened in the fist 4 month. Fasting blood glucose, HbA1c, area under the curveGlucose/Insulin improved similarly in both groups. Whereas for the time of beginning in gastric banded group AUCIns increased, in conservative group decreased (-21%; interaction: p=0.01). Surgically treated patients exhibited a slightly greater reduction in fasting insulin resistance (conservative -26±33%, -38±16% surgical; p=ns). In contrast, averaged insulin sensitivity tended to improve slightly more in the conservative group. Antihypertensive and antidiabetic therapy could be reduced in both groups. Intense conservative therapy in patients with obesity stage III is over one year as effective as surgical therapy with an adjustable gastric band in reducing body weight. Both strategies improve glucose metabolism with a greater tendency in postprandial glucose metabolism in conservative group. Thus, severely obese patients should at least initially be submitted to a treatment trial with intense conservative therapy.
- Published
- 2005
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38. Ernährungsverhalten während einer Gewichtsreduktionstherapie mit Orlistat oder Placebo
- Author
-
Höhne, Kristina, Schusdziarra, V. H. (apl. Prof. Dr.), and Hauner, J. J. (Univ.-Prof. Dr.)
- Subjects
Medizin ,orlistat ,eating behaviour ,weight reduction ,weight maintenance ,diet ,ddc:610 ,Orlistat ,Ernährungsverhalten ,Gewichtsreduktion ,Gewichtserhaltung ,Diät - Abstract
Im Rahmen der 18monatigen Studie (multizentrisch, placebokontrolliert) zur Wirksamkeit von Orlistat wurde das Ernährungsverhalten analysiert. Gewichtsverluste unter Orlistat waren größer im Vergleich zu Placebo. Die durchschnittliche Energiezufuhr war in der Orlistat-Gruppe geringfügig höher als in der Placebo-Gruppe. Je höher der Kohlenhydrat- und je niedriger der Fettanteil an der täglichen Energiezufuhr in der Placebo-Gruppe war, desto mehr Gewicht konnten die Patienten abnehmen. In der Orlistat-Gruppe war dies nicht von Bedeutung. Orlistat-Patienten konnten pro Tag mehr Energie, Fett und Kohlenhydrate zu sich nehmen als Placebo-Patienten, ohne ihre Gewichtsreduktion bzw. -erhaltung zu gefährden. Within the context of an 18-months multicenter, placebo-controlled trial evaluating the efficacy of orlistat for weight reduction, the eating behaviour of the patients has been analyzed. Patients taking orlistat showed a higher loss in weight than those receiving placebo. Compared to the placebo group the average energy intake of the orlistat group turned out to be slightly higher. By raising the proportion of carbohydrates and by lowering the proportion of fat in the daily energy intake, patients taking placebo were able to achieve a higher reduction of body weight. However this observation did not prove to be valid for patients receiving orlistat. Compared to the placebo group, patients in the orlistat group were able to increase the daily intake of energy, fat and carbohydrates without endangering weight reduction or maintenance.
- Published
- 2005
39. Evaluation eines Gruppenprogramms zur Gesundheitsberatung mit den Schwerpunkten Ernährung und Sport in kommerziellen Fitness-Studios
- Author
-
Aletter, Jutta and Justus Liebig University Giessen
- Subjects
ddc:796 ,Fitness-Studios ,evaluation ,health consulting ,Weight reduction ,Gewichtsreduktion ,Gruppenberatungsprogramm ,group program ,Gesundheitsberatung ,fitness studios - Abstract
Ziel der Arbeit ist es, ein speziell für Fitness-Studios konzipiertes Gruppenprogramm zur Gesundheitsberatung in seiner Wirkung in Bezug auf Gesundheitsverhalten, anthropometrische Indizes, körperliche Leistungsfähigkeit und Wohlbefinden zu bewerten und darüber hinaus neue Erkenntnisse zur Gestaltungsverbesserung zu gewinnen. Im theoretischen Teil werden die aktuelle Situation der Adipositasforschung, die Möglichkeiten ihrer Therapie und die Anforderungen an ein sinnvolles Gewichtsreduktionskonzept vorgestellt. Dem folgt eine Darstellung der Möglichkeiten und Formen der Gesundheitsberatung, insbesondere der Gruppenberatung. Die anschließend vorgestellte Wirkung sportlicher Aktivitäten auf die Regulation von Gewicht, Wohlbefinden und einen gesundheitsorientierten Lebensstil verdeutlicht die Notwendigkeit der Integration von Sport in mehrdimensionalen Gesundheits- und Gewichtsreduktionsprogrammen. Aufbauend auf diesen Erkenntnissen werden kommerzielle Fitness-Studios als potenzielle Anbieter dieser Programme vorgestellt und diskutiert. Überlegungen zur Integration eines speziell entwickelten Gruppenprogramms zur Gesundheitsberatung mit den Schwerpunkten Ernährung und Sport in Fitness-Studios schließen diesen Teil der Dissertation ab. Im empirischen Teil erfolgt die Durchführung und Evaluation des vorgestellten Gruppenprogramms in Kursform.Über einen Zeitraum von 25 Wochen werden 4 Kurse mit insgesamt 30 Teilnehmerinnen in 3 Fitness-Studios durchgeführt. Die qualitative und quantitative Erhebung der Daten erfolgt im Pretest-Posttest-Verfahren, kursbegleitend und als Follow-up-Befragung 3 und 8 Monate nach Kursende. Als Erhebungsmethoden dienen Gewichts- und Körperfettanalysen, Fahrradergometrietests, schriftliche Befragungen, Ernährungsprotokolle, Gruppendiskussionen und teilnehmende Beobachtungen.Die wichtigsten Ergebnisse lassen sich wie folgt zusammenfassen:· Das Gesundheitsverhalten der Teilnehmerinnen verändert sich kurz- und mittelfristig positiv.· 74% der Teilnehmerinnen reduzieren ihren BMI um mindestens einen Punkt und 59% bzw. 89% weisen einen mindestens moderaten Gewichts- bzw. Körperfettverlust auf, während sich die physische Leistungsfähigkeit bei 74% der Teilnehmerinnen verbessert. · 96% beurteilen den Kurs als erfolgreich und 87% geben ein verbessertes Wohlbefinden an.· Mittelfristig weist nur noch weniger als die Hälfte der Teilnehmerinnen einen moderaten bis starken Gewichtsverlust auf, der Verlust des Körperfettanteils hingegen bleibt bei 77% erhalten. · Eindeutige Erfolgsstrategien sind nicht erkennbar. Erfolgreiche Teilnehmerinnen arbeiten überwiegend stark lösungsorientiert und setzen sich bewusst mit zielgefährdenden Situationen auseinander.· Die im Kursverlauf eingesetzten Informations- und Arbeitsmethoden werden überwiegend positiv aufgenommen und genutzt, insbesondere Ernährungsprotokolle, Materialien mit einem hohen Anteil an handlungsbezogenen Informationen, Gruppendiskussionen und gemeinsame sportliche Aktivitäten. Motivationsübungen und Entspannungstraining wirken sich positiv auf das Wohlbefinden der Teilnehmerinnen aus.· Die Gruppe dient als Motivator in Form von Erfolgsdruck, Lob, Anerkennung und Austausch. Großes Verständnis für Misserfolge und mangelnder Erfolg der Teilnehmerinnen wirken eher motivationshemmend. Die Ergebnisse zeigen, dass ein Gruppenprogramm zur Gesundheitsberatung als eine Maßnahme zur Gewichtsreduktion geeignet ist und als solche von den Teilnehmerinnen positiv bewertet wird. Die Orientierung an den Bedürfnissen und Ressourcen der Teilnehmerinnen, die flexible Handhabung der modularen Themenbausteine und der große Anteil motivationaler Elemente unterscheidet sich von den bisher bekannten Gewichtsreduktionsprogrammen und fordert ein Umdenken sowohl von den Beraterinnen und Beratern, als auch den Auftraggebern zukünftiger Maßnahmen dieser Art. Die vorliegende Studie bietet eine hilfreiche Basis für die Planung und Durchführung von Gruppenprogrammen zur Gesundheitsberatung bzw. zur Gewichtsreduktion. Ihre Ergebnisse fließen abschließend in Vorschläge zur Modifikation bzw. Erweiterung des vorliegenden Programms ein., The goal of this thesis is to evaluate a group program for health consulting, specifically conceptualized for fitness studios, in its effect in reference to health behavior, anthropometric indices, physical capacity and wellness in order to gain new understanding for possible design improvement. Presented first in the theoretical portion of this work is the actual state of obesity research, the potentiality of therapy and the requirements of a sensible weight loss concept. This is followed by a presentation of the possibilties and forms of health consulting and specifically the advantages of group therapy. The subsequently presented effect of exercise activities on the regulation of weight and wellness and especially on a health oriented lifestyle, clarifies the necessity of the integration of exercise in a multidimensional health and weight reduction program. Building on this concept, commercial fitness studios are then presented and discussed as potential providers of these programs. Deliberation on the integration of a specially developed group program for health counseling with a main focus on nutrition and exercise in fitness studios conclude this part of the dissertation. The implementation and evaluation of the presented group program is shown in the empiric portion and core of the presented work.Four programs with 30 participants in three fitness centers were put into practice over the course of a 25 week time period. The qualitative and quantitative collection of he data was carried out with a pretest-posttest technique, during the course and as follow-up where inquiries were made three and eight months after course completion. The method of evaluation consisted of weight and body fat analysis, bicycle ergonomics tests, written questionnaires, food diaries, group discussions and participative observation. The most important results can be summarized as follows:· The health behavior of the participants changes positively in the short and medium term.· 74% of the participants reduced their BMI by at least one point, 59% and 89% showed an at least moderate weight and body fat reduction, respectively, while the physical capability of 74% of the participants improved.· 96% of the participants evaluated the course as successful and 87% indicate an improved wellbeing.· In the medium term, only less than half of the participants show a moderate to strong weight loss, the loss of body fat however, is retained by 77% of the participants.· Clear success strategies are not discernible. Successful participants are predominantly solution oriented and consciously engage situations that might pose a risk to their goals, while less successful participants rather deal with the problems and barriers to reaching their goals.· The nformation and work methods used during the course are accepted and used mostly in a positive manner. Particularly well accepted were food diaries, materials with a large portion of action-oriented information, group discussions and joint exercise activities. Motivational exercises and relaxation training have a positive effect on the wellbeing of the participants.· The group serves as a motivator in the form of pressure to succeed, praise, recognition and exchange. Deep understanding for failure and lack of success of the participants has more of a motivation-inhibiting effect. The results show hat a group program is well suited for a measure of weight reduction in health counseling and as such is evaluated positively by the participants. The orientation towards the needs and resources of the participants, the flexible handling of the modular theme building blocks and the large portion of motivational elements distinguishes this program from the known weight reduction programs and demands a re-thinking from the advisors, as well as from the requestors of future programs of this type. Even taking into account limitations of this study, it offers a helpful basis for the planning and implementing of group programs for health consultation and weight reduction. Accordingly, the results enter into the study as suggestions for the modification or rather extension of the presented program.
- Published
- 2002
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40. [Obesity and autoimmunity : Adipose tissue as an immune organ?]
- Author
-
Thrum S
- Subjects
- Autoimmunity immunology, Evidence-Based Medicine, Humans, Models, Immunological, Obesity immunology, Treatment Outcome, Adipose Tissue immunology, Autoimmune Diseases diagnosis, Autoimmune Diseases therapy, Obesity diagnosis, Obesity therapy, Panniculitis diagnosis, Panniculitis therapy
- Abstract
Adipose tissue possesses crucial immunological features in the development of comorbidities of obesity. Complex interactions between the metabolic system and cells of the immune system are the cause but are not fully understood. Autoimmune diseases might therefore be influenced by obesity. Epidemiological studies provide evidence of only a modest association between obesity and the development of rheumatoid arthritis and psoriatic arthritis. In obesity the course of inflammatory rheumatic diseases is aggravated, as subjectively measured by activity parameters; however, laboratory parameters show no differences and radiographic examinations reveal less bone destruction in obesity. Furthermore, there are indications for a poorer response to treatment especially with infliximab in patients with an increased body mass index (BMI). Weight loss has a positive effect on the course of joint diseases. Due to deficits in the currently available studies there is insufficient evidence to recommend individualization of treatment decisions based on the BMI.
- Published
- 2017
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41. Gesundheitsförderung übergewichtiger Auszubildender im Betrieb.
- Author
-
Angerer, Peter, Niedermeier, Heike, Graf, Thomas, Manthey, Anke, and Gündel, Harald
- Subjects
HEALTH promotion ,PREVENTION of obesity ,ADOLESCENT health ,HEALTH programs ,NUTRITION counseling ,LIFE skills ,HEALTH outcome assessment - Abstract
Einleitung: Die Wirksamkeit gesundheitsförderlicher Maßahmen für übergewichtige Jugendliche im betrieblichen Setting wurde bislang nicht untersucht. Die vom BMBF und von Praxispartnern geförderte zweijährige Interventionsstudie zielt darauf, den Effekt eines multimodalen Programms aus Ernährungsberatung, Sport und Lebenskompetenztraining, verhältnispräventiv unterstützt, auf medizinische und psychologische Zielgrößen zu messen, sowie die persönliche Perspektive der Teilnehmer auf das Projekt durch Interviews zu erfassen. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
- Published
- 2010
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42. Vorgehen zur Bemessung und Gewichtsoptimierung von Nutzfahrzeug-Vorderachsen
- Author
-
Grubisic, V., Neugebauer, J., Schröder, W., and Publica
- Subjects
Bemessung ,Lebensdauerabschätzung ,motor vehicle ,Vorderachse ,Kraftfahrzeug ,design ,Gewichtsreduzierung ,front axle ,weight reduction ,fatigue life estimation - Abstract
The method of fatigue evaluation under operational conditions is a prerequisit to achieve optimal designs with respect to the weight of the structure considered. This will be demonstrated for a 6,5-ton-front axle beam of a heavy truck. A reduction in weight of 14% was achieved for this specific component. Criteria like driving behavior and braking performance, influenced by the global stiffness as well as the fatigue life under operational conditions, i.e. customer usage, were taken into account. Theoretical and experimental stress analysis were tools, which were incorporated into the optimization procedure, the latter primarily for the verification of load assumptions and determination of local stresses in service. For the design engineer an easy access is provided to fatigul life evaluation, i.e. the relation between fatigue damage and variable service stresses resulting from individual driving conditions. The methodology described can be fitted to other design problems as well.
- Published
- 1989
Catalog
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