8 results on '"Pinkert J"'
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2. In vitro Untersuchungen zur Stabilität von Er-169-Citrat-Kolloid
- Author
-
Bergmann, R. and Pinkert, J.
- Abstract
Ziel/Aim: Er-169-Citrat-Kolloid (ERMM-1) wird in der Radiosynoviorthese eingesetzt. Die Mechanismen der Retention, des Abstroms und besonders die des lokalen Metabolismus der Kolloide in vivo sind noch nicht komplett verstanden. Deshalb sollte in vitro, unter definierten Bedingungen, ihr Diffusionsverhalten in der Gleichgewichtsdialyse, das Rückschlüsse auf die Größenverteilung der Kolloide und ihre Stabilität zulässt, untersucht werden. Methodik/Methods: Geträgertes Er-169-Citrat-Kolloid (fertiges Arzneimittel) und Filtrat des Er-169-Citrat-Kolloid (0,22 µm-Filter), welches die nanokolloidale Fraktion (Durchmesser kleiner 100 nm) enthält, wurden in einem Gleichgewichtsdialysesystem mit Synovia, verschiedenen Elektrolyt- und Pufferlösungen dialysiert (cut off der Membran 10000 Dalton). Die Zeit/Aktivitätsverteilung in den Dialysekompartimenten wurde für die einzelnen Präparationen bis zum Erreichen des Gleichgewichts untersucht. Als Referenzpräparate wurden Tl-201-Chlorid, F-18-FDG und Er-169-Chlorid verwendet. Ergebnisse/Results: Das ionische Erbium-169-Chlorid (Negativkontrolle) diffundiert praktisch mit der gleichen Kinetik wie die niedermolekularen Referenztracer. Die kolloidalen Er-169-Citrat Fraktionen zeigen bei Inkubation mit einer dem Plasma vergleichbaren Elektrolytlösung (MEM-Medium nach Dulbecco), humaner Synovia oder phosphathaltigen Puffern eine weitgehend fehlende Dialysierbarkeit, weniger als 0,5% der eingesetzten Aktivität werden dabei im Dialysemedium gefunden. Im Gegensatz dazu kommt es bei Inkubation mit physiologischer Natriumchloridlösung zu einer deutlichen Freisetzung von dialysierbaren Erbium (ca. 62%). Schlussfolgerungen/Conclusions: Das Verhalten der Kolloidpräparationen wird in erster Linie durch die Anwesenheit von Phosphationen erklärbar. Auf Grund sehr geringer Löslichkeit von Erbiumphosphat wird bei Inkubation der nanokolloidalen Fraktion mit Synovia und phosphathaltigen Puffern eventuell vorhandenes bzw. sekundär gebildetes ionisches Erbium ausgefällt. Dies führt zur Bildung neuer, sekundärer Erbium-Phosphat-Kolloide bzw. zur Stabilisierung und Wachstum bereits vorhandener Erbium-Citrat-Kolloide. Dieser Mechanismus der Stabilisierung der Kolloide durch Phosphationen scheint hauptsächlich für die Fixierung der Er-169-Aktivität in den Gelenken verantwortlich sein bevor die Kolloide durch die Deckzellen der Synovialis phagozitiert werden.
- Published
- 2006
3. Re-188 markierte HSA-Mikrosphären für die intraarterielle Tumorembolisation
- Author
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Pinkert, J., Wunderlich, G., Bergmann, R., Hliscs, J., Kropp, J., and Franke, W. G.
- Abstract
Ziel: Zahlreiche Studien in den letzten Jahren belegen den Stellenwert der intraarteriellen Radioembolisation maligner Tumoren. Bisher sind aber in Europa keine mit einem Betastrahler kurzer Halbwertszeit markierte Mikrosphären kommerziell verfügbar. Nach erfolgreicher Markierung verschiedener, metabolisierbarer und nicht metabolisierbarer Partikel mit 188Re (T1/2=17h) in hoher Ausbeute wurde die Biokinetik von Humanserumalbuminmikrosphären (HSAM) mit einem Durchmesser von 25 µm hinsichtlich Belastung der Normalgewebe untersucht. Methodik: Für die Markierung wurden ca. 370 MBq 188Re Generatoreluat (2 ml) mit 6 mg Gentisinsäure, 7,5 mg SnCl2 2H2O und 0,5-5 mg der HSAM gemischt und für 1 h bei 100 °C in einer Glasampulle erwärmt. Nach Entfernung des Überstandes durch Zentrifugation und zweimaliges Waschen erfolgte die Resuspension in NaCl-Lösung und Röntgenkontrastmittel. Zur Untersuchung der Biokinetik wurden nachi.v. Injektion Wistarratten nach 20 min, 4 h, 24 h, 48 h und 96 h getötet. Proben verschiedener Organe sowie von Blut, Urin und Faeces entnommen und der Radioaktivitätsgehalt gemessen (vgl. Tab.). Die Lunge diente dabei als Modell eines gut perfundierten Tumors. Ergebnisse: Obwohl es sich bei den 188Re-HSAM um biologisch abbaubare Partikel handelt, belegen unsere Ergebnisse die gute in-vivo-Stabilität mit geringer Anreicherung in den Normalgeweben bis 96 h p.i. Die Dosisberechnung nach MIRD-Modell mit dem PC-Programm Mirdose 3.1 zeigen, ausgehend von den experimentellen Daten, die Niere als kritisches Organ mit einer Belastung von 0,26 mGy/MBq. Schlussfolgerungen: Da mehr als 100 GBq der 188Re-HSAM appliziert werden müssten, um die TD5/5 der Niere zu erreichen, erscheinen die bereits für die Lungenperfusionsszintigraphie zugelassenen Mikrosphären hinsichtlich der Anwendung am Menschen als sicher. Biokinetik von 188Re-HSAM (%/inj. Aktivität/Organ) Zeit [h]........Lunge........Leber........Milz..........Nieren........Magen........Darm ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 0.33............98.2...........0.42.........0.02...........0.28...........0.05............0.08 4.................97.9...........2.3...........0.30...........0.35...........0.37........... 0.23 24...............94.0...........1.15.........0.10...........0.85...........0.11............0.21 48...............92.7...........0.81.........0.07...........1.34...........0.12............0.17 96...............91.3...........0.89.........0.10...........1.20...........0.05............0.12
- Published
- 2000
4. Verbesserte intratumorale Retention in neuroendokrinen Tumoren nach intraarterieller Applikation von 131I-MIBG.
- Author
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Brogsitter, C., Pinkert, J., Bredow, J., Kittner, T., and Kotzerke, J.
- Published
- 2008
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5. [Radioimmunotherapy with yttrium-90 ibritumomab tiuxetan. Clinical considerations, radiopharmacy, radiation protection, perspectives].
- Author
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Schomäcker K, Dietlein M, Schnell R, Pinkert J, Eschner W, Zimmermanns B, Fischer T, Engert A, and Schicha H
- Subjects
- Anemia diagnostic imaging, Antibodies, Monoclonal therapeutic use, Antibodies, Monoclonal toxicity, Chromatography, High Pressure Liquid, Humans, Lymphoma radiotherapy, Neutropenia diagnostic imaging, Quality Control, Radiation Protection, Radionuclide Imaging, Thrombocytopenia diagnostic imaging, Yttrium Radioisotopes therapeutic use, Yttrium Radioisotopes toxicity, Radioimmunotherapy methods, Yttrium Radioisotopes standards
- Abstract
90Y-ibritumomab tiuxetan (Zevalin) is currently approved for radioimmunotherapy of patients with relapsed or refractory follicular non-Hodgkin's lymphoma pretreated with rituximab. Future directions are the combined use of 90Y-ibritumomab tiuxetan as part of the initial treatment and as first-line multi-agent therapy of relapsed disease. Current studies investigate patients with other than follicular indolent histologies, e. g. diffuse large cell lymphoma. Labelling of 90Y ibritumomab tiuxetan is a safe procedure, the radiochemical purity is not disturbed by a higher room temperature or by metallic impurity. Quality control is recommended by thin layer chromatography (TLC), strips >15 cm are favourable. TLC cannot distinguish between the correctly radiolabelled antibodies and radiocolloid impurity. If necessary, additional HPLC should be performed. Radiocolloid impurities are absorbed to the solid phase and do not reach the eluate. If the radiochemical purity test is insufficient (<95%), the additional cleaning using EconoPac 10 DG columns (Biorad, Hercules, CA, USA) is a reliable procedure to reduce the percentage of free radionuclide. However, this procedure is not part of the approval.
- Published
- 2005
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6. [Symptomatic cyst of the pancreas and asymptomatic bilateral phaeochromocytoma]
- Author
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Karvar S, Breidert M, Nagel M, Kirsch C, Pinkert J, and Ehninger G
- Abstract
Symptomatic cyst of the pancreas and asymptomatic bilateral phaeochromocytoma. HISTORY AND CLINICAL FINDINGS: A 39-year-old woman was admitted to our department of gastroenterology with recurrent epigastrical pain. Ten years previously the diagnosis of von Hippel-Lindau (VHL)-syndrome has been established. Two years before a germ line mutation in exon 3 of the VHL-tumour suppressor gene has been detected. The patient has a healthy son with a normal VHL-gene and four healthy siblings who had refused a genetic blood test. INVESTIGATIONS: At abdominal ultrasound at the head of the pancreas three 4 2 cm large cysts and in the region of the left adrenal gland a 2,9 2,7 cm large tumor were visible. MRI of the abdomen revealed in addition a 2,2 1,5 cm large tumour of the right adrenal gland. An asymptomatic biadrenal phaeochromocytoma was detected by elevated urine catecholamines and 123I-MIBG-scintigraphy. TREATMENT AND COURSE: The cysts of the pancreas were punctured under endosonographical control and analysis of the cyst fluid was not suspicious of a malignant cystic tumour. The patient had no further abdominal complaints. After oral treatment with the alpha-blocker phentolamine the biadrenal phaeochromocytoma was treated by retroperitoneal laparoscopic surgery in an organ-sparing fashion. Postoperatively ACTH-stimulating test revealed a normal cortisol response. CONCLUSION: Adrenocortical function can be preserved by la-paroscopic adrenal-sparing surgery in bilateral phaeochromocytoma.
- Published
- 2001
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7. [Changes in regional cerebral perfusion in depression.SPECT monitoring of response to treatment].
- Author
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Holthoff VA, Beuthien-Baumann B, Pietrzyk U, Pinkert J, Oehme L, Franke WG, and Bach O
- Subjects
- Brain physiopathology, Cerebrovascular Circulation, Depressive Disorder drug therapy, Female, Functional Laterality, Humans, Male, Regional Blood Flow, Sleep Deprivation, Technetium Tc 99m Exametazime, Brain diagnostic imaging, Depressive Disorder diagnostic imaging, Depressive Disorder physiopathology, Tomography, Emission-Computed, Single-Photon
- Abstract
The objective of this study was to investigate the relationship between the effect of sleep deprivation, recovery and regional brain perfusion in patients with major depression. Regional cerebral blood flow was assessed by 99mTc-HMPAO-SPECT before and after sleep deprivation in fourteen medicated patients. Three of the patients underwent a follow-up measurement after clinical recovery and with an unchanged antidepressant medication. Before sleep deprivation the responding patients had a significantly higher anterior cingulate perfusion than the nonresponding patients, that normalized after sleep deprivation. Cingulate perfusion uniquely differentiated eventual treatment response from non-responders, as perfusion in no other region under study discriminated the two groups. At baseline all patients revealed hypoperfusion in the left prefrontal cortex when compared to the right side, which was not affected by sleep deprivation, whereas prefrontal hypoperfusion was reversible upon remission. These findings are in agreement with previous PET investigations and provide evidence for cingulate and prefrontal dysfunction associated with depression, that are reversible by successful treatment and may represent state markers.
- Published
- 1999
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8. [Can immunoradiometric measurement of thyrotropin (TSH) in human serum compete with a luminometric assay?].
- Author
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Zöphel K, Pinkert J, Wunderlich G, Grüning T, and Franke WG
- Subjects
- Automation, Humans, Hyperthyroidism blood, Hyperthyroidism diagnosis, Immunoradiometric Assay methods, Luminescent Measurements, Quality Control, Reference Values, Sensitivity and Specificity, Thyroxine blood, Triiodothyronine blood, Thyroid Diseases blood, Thyroid Diseases diagnosis, Thyrotropin blood
- Abstract
Unlabelled: The development of highly sensitive, nonradioimmunometric assays for the measurement of thyrotropin (TSH) during the last few years have improved the measurement of low TSH values and thus benefit the diagnosis of thyroid function disorders. These third or fourth generation assays are especially popular in laboratories not accustomed to the use of radioactive tracers and can be easily automatized., Aim: This study investigates whether these new assays provide an advantage in routine diagnosis of thyroid disorders., Methods: TSH was measured in 150 patients with various thyroid pathology using an immunoradiometric assay (IRMA) as well as a highly sensitive luminometric assay (LUMI), both by B.R.A.H.M.S. Diagnostica. We used the current modern IRMA (available since 1997) TSH was below 0.4 mU/l, between 0.4 and 4.0 mU/l, and above 4.0 mU/l in a third of the patients in each group, respectively., Results: As expected the results obtained with LUMI and IRMA correlated well for TSH values above 0.1 mU/l and less well between 0.1 and 0.01 mU/l. There was no correlation between the two types of assay at TSH concentrations below 0.01 mU/l. This shows that measurements using both types of assay become increasingly less precise below 0.1 mU/l., Conclusion: Both types of assay gave an identical estimate of thyroid function in every single patient. Use of the LUMI did not give additional information leading to a change in patient management. Therefore, TSH measurement using IRMA does still meet today's routine clinical requirements.
- Published
- 1999
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