5 results on '"Physical functioning"'
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2. Auswirkungen der Therapie des Mammakarzinoms auf Körperbild und körperliches Wohlbefinden
- Author
-
Afshar-Bakshloo, Melissa
- Subjects
arm symptoms ,EORTC QLQ-BR23 ,body image ,physical functioning ,pain ,EORTC QLQ-C30 ,breast symptoms ,patient-reported outcome ,600 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften::610 Medizin und Gesundheit::610 Medizin und Gesundheit - Abstract
Hintergrund: Mit der Mastektomie und der brusterhaltenden Therapie stehen beim Mammakarzinom zwei bezüglich der onkologischen Sicherheit gleichwertige therapeutische Strategien zur Verfügung. Vor dem Hintergrund verbesserter Überlebensraten sollte der langfristigen Lebensqualität betroffener Frauen eine entscheidende Rolle in der individualisierten Therapieentscheidung und weiteren Versorgung zukommen. Ziel dieser Arbeit war es, anhand der Analyse von Patient-Reported Outcomes (PRO) die Auswirkungen der verschiedenen Therapien des Mammakarzinoms auf das Körperbild und das körperliche Wohlbefinden differenziert zu erfassen. Methodik: Zwischen 11/2016 und 04/2020 wurden bei 325 Mammakarzinompatientinnen präoperativ sowie 0,5, 1,5, 3, 6, 9, 12, 18, 24 Monate und anschließend jährlich nach brusterhaltender Operation (BEOP) (n=212), alleiniger Mastektomie (MA) (n=27) und Mastektomie mit (verzögerter) Sofortrekonstruktion (MSR) (n=86) elektronisch PRO mittels EORTC QLQ-C30, QLQ-BR23 und BREAST-Q prospektiv erhoben. Mit einem gemischten linearen Regressionsmodell wurde der Einfluss der Art der Brustoperation, der (neo-)adjuvanten Chemo-, Radio- und endokrinen Therapie sowie ausgewählter Kovariablen auf den Körperbild-, Brust-, Armsymptome-, Schmerz- und Körperliche-Funktionsfähigkeit-Score im Zeitverlauf analysiert. Ergebnisse: Unter Kontrolle für relevante Kovariablen im Regressionsmodell nahm auf alle Scores außer die Brustsymptome unmittelbar postoperativ die BEOP den geringsten und die MA den größten schädigenden Einfluss, während der Einfluss der MSR jeweils dazwischen lag (Körperbild -5 vs. -7 vs. -19 Punkte, je p, Background: With mastectomy and breast-conserving therapy, two equally safe therapeutical strategies are available for the treatment of breast cancer. With regard to improved survival rates, women’s long-term quality of life should play a critical role in individualized treatment decision-making and subsequent patient care. The present analysis aimed at clarifying the impact of different breast cancer therapies on body image and physical well-being by analyzing patient-reported outcomes (PRO). Methods: Between 11/2016 and 04/2020 electronic PRO were prospectively collected using EORTC QLQ-C30, QLQ-BR23 and BREAST-Q in 325 breast cancer patients preoperatively as well as 0.5, 1.5, 3, 6, 9, 12, 18, 24 months and annually thereafter after breast-conserving surgery (BCS) (n=212), mastectomy alone (MA) (n=27) and mastectomy with (delayed-)immediate breast reconstruction (M+IBR) (n=86). A mixed linear regression model was used to analyze the impact of type of breast surgery, (neo-)adjuvant chemo-, radio- and endocrine therapy, and selected covariables on body image, breast symptoms, arm symptoms, pain and physical functioning scores over time. Results: Controlling for relevant covariables in the regression model, immediately after surgery BCS had the least damaging influence and MA the most damaging influence on all scores except breast symptoms, while the influence of M+IBR was intermediate (body image -5 vs. -7 vs. -19 points, each p
- Published
- 2023
3. Evaluation der körperlichen, sozialen und emotionalen Funktionalität von Mammakarzinompatientinnen im Therapieverlauf mittels Patient-reported outcome-Messungen
- Author
-
Albers, Sarah
- Subjects
social functioning ,PROMIS-29 ,physical functioning ,role functioning ,EORTC QLQ-C30 ,patient-reported outcome ,600 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften::610 Medizin und Gesundheit::610 Medizin und Gesundheit - Abstract
Background: While earlier detection and more efficient therapies have steadily improved the survival of breast cancer patients, the focus should shift to the quality of prolonged survival, enabling thereby even more successful, patient-centered treatment, care and counseling. Methods: Over a maximum observation period of 42 months, 325 breast cancer patients undergoing breast-conserving surgery (BCS) (n=212), mastectomy with immediate breast reconstruction (MIBR) (n=86), or mastectomy alone (M) (n=27) participated in a web-based patient-reported outcome (PRO) program of the Breast Center of Charité – Universitätsmedizin Berlin. The primary endpoints investigated were the impact of the three surgical methods on the patients’ physical functioning, social functioning, role functioning and emotional functioning. The corresponding scores were collected both preoperatively and regularly up to 24 months and in some cases even longer (median 370 days; IQR 526 days) postoperatively using the EORTC QLQ-C30 and PROMIS-29 v2.0 SF surveys. As secondary endpoints, the impact of therapy-dependent variables (individually and in interaction with time) and patient-dependent variables on PRO progression were also analyzed. The data were analyzed descriptively and as a mixed regression model. Results: In all scores studied, there was a postoperative decrease in median scores in the three surgical groups. M patients achieved the worst values in all examined scores, while MIBR patients experienced the greatest negative changes immediately postoperatively. Recovery of preoperative scores was possible for all groups at different rates over time, with only role functioning recovery being particularly difficult or unsuccessful. Mastectomy alone, chemotherapies, comorbidities and age could be detected as the most significant influencing factors in (almost) all scores using the mixed regression model, whereby in the interaction with time, only the impact of chemotherapy reached significance (p < 0.05) in (almost) all scores. Conclusion: Postoperatively, breast cancer patients experience changes in quality of life that are both therapy- and patient-dependent. Further internationally comparable research and the creation of concepts for interdisciplinary and individual care of those patients are necessary to be able to adequately advise and accompany them and to improve their lives quantitatively and qualitatively. The use of PRO measurements could be an important instrument to achieve these goals., Hintergrund: Während sich durch die frühere Detektion und effizientere Therapien die Überlebenszeit von Patientinnen mit Mammakarzinom stetig verbessert hat, sollte der Fokus zunehmend auf die Qualität des verlängerten Überlebens gerichtet werden, um damit eine noch erfolgreichere und gleichzeitig patientinnenzentriertere Behandlung, Betreuung und Beratung zu ermöglichen. Methoden: In einem Beobachtungszeitraum von maximal 42 Monaten nahmen 325 Mammakarzinompatientinnen, die sich einer brusterhaltenden Operation (BEOP) (n=212), einer Mastektomie mit Sofortrekonstruktion der Brust (MSR) (n=86) oder einer reinen Mastektomie (M) (n=27) unterzogen, an einem webbasierten Patient-reported outcome (PRO)- Programm des Brustzentrums der Charité – Universitätsmedizin Berlin teil. Als primäre Endpunkte sollten der Einfluss der drei Operationsmethoden auf die körperliche Funktionalität, die soziale Funktionalität und die Rollenfunktion sowie die emotionale Funktionalität der Patientinnen untersucht werden. Erhoben wurden die entsprechenden Scores hierfür sowohl präoperativ als auch regelmäßig bis zu 24 Monate und darüber hinaus (Median 370 Tage; IQA 526 Tage) postoperativ mittels der EORTC QLQ-C30- und PROMIS-29 v2.0 SF-Befragungen. In Form von sekundären Endpunkten sollten zudem der Einfluss therapieabhängiger Variablen (einzeln und in der Interaktion mit der Zeit) sowie patientinnenabhängiger Variablen auf den PRO-Verlauf analysiert werden. Ausgewertet wurden die Daten sowohl rein deskriptiv als auch in Form eines gemischten Regressionsmodells. Ergebnisse: In allen untersuchten Scores kam es in den drei Operationsgruppen zu einem postoperativen Abfall der Median-Scores. M-Patientinnen erreichten in allen untersuchten Scores die schlechtesten Werte, während MSR-Patientinnen direkt postoperativ die größten negativen Veränderungen erlebten. Das Wiedererreichen der präoperativen Scores war im zeitlichen Verlauf allen Gruppen in unterschiedlicher Geschwindigkeit möglich, nur die Erholung der Rollenfunktion fiel besonders schwer oder gelang gar nicht. Die reine Mastektomie, Chemotherapien, Komorbiditäten und das Alter konnten anhand des gemischten Regressionsmodells als bedeutendste Einflussfaktoren auf (fast) alle Scores detektiert werden, wobei in der Interaktion mit der Zeit der Einfluss der Chemotherapie auf (fast) alle Scores als einziger Signifikanz (p < 0,05) erreichte. Fazit: Postoperativ erleben Mammakarzinompatientinnen Lebensqualitätsveränderungen, die sowohl therapie- als auch patientinnenabhängig sind. Weitere, international vergleichbare Forschung und die Erstellung von Konzepten zur interdisziplinären sowie individuellen Betreuung der Betroffenen sind notwendig, um die Patientinnen adäquat beraten und begleiten zu können und ihr Leben quantitativ und qualitativ zu verbessern. Der Einsatz von PRO-Messungen könnte eine wichtige Säule zum Erreichen dieser Ziele darstellen.
- Published
- 2022
4. Symptomkontrolle und Sterbeort hausärztlich versorgter Palliativpatienten.
- Author
-
Engeser, P., Hermann, K., Szecsenyi, J., and Peters-Klimm, F.
- Abstract
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- Published
- 2014
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5. Was ist für Patienten mit einem kolorektalen Karzinom wirklich wichtig? Prospektive Analyse von 80 Patienten mittels eines strukturierten Interviews
- Author
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Matthias Rothmund, Alexander Torossian, U. Plaul, Artur Bauhofer, B. Stinner, Wilfried Lorenz, Michael Koller, M. Middeke, and Ilhan Celik
- Subjects
medicine.medical_specialty ,business.industry ,General surgery ,Cancer ,medicine.disease ,Physical functioning ,Quality of life ,ddc: 610 ,Colorectal cancer surgery ,Structured interview ,Life circumstances ,Medicine ,Postoperative outcome ,General health ,business - Abstract
Postoperative outcome of patients with colorectal cancer surgery is usually only assessed by mechanistic outcome variables (mortality and morbidity). In contrast, we developed an integrated outcome concept. This concepts includes doctor assessed physical functioning and patient self-reported quality of life and a value judgement of both [1]. For value judgement we tested a structured interview, to obtain further information of clinical relevance beyond that of quality of life questionnaires. Methods: A 6 month follow up was performed in the course of a prospective, double blinded, randomised trial with G-CSF prophylaxis for improvement of postoperative outcome of patients after colorectal cancer surgery [2]. We assessed the objective health status, patients expressed quality of life with questionnaires and the personal experience in an interview lasting about 20 minutes [3]. The interview consisted of an introduction, the possibility to talk about all cancer associated experiences and a structured interview with six questions: 1) How is your general health condition? 2) Are you recovered to the level before operation? 3) What was the worst/ 4) the best/ 5) the most important events for you during the last six months? 6) Where there any major changes in your life circumstances? The interview was tape-recorded for further analysis. Results: From the 80 patients randomised in the trial 63 interviews were obtained. One patient was not operated, 6 died and 10 were either nor able or refused it. Six months after operation 75% of the patients claimed to be in a good or acceptable shape. The worst experience was for 16% the diagnosis cancer, for 14% the operation and for 13% the radio-chemotherapy.
- Published
- 2004
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