6 results on '"Elisabeth M. Messmer"'
Search Results
2. [Corneal alterations in eyelid diseases]
- Author
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Elisabeth M, Messmer
- Subjects
Cornea ,Inflammation ,Blepharitis ,Eyelid Diseases ,Eyelids ,Humans ,Meibomian Glands ,Corneal Diseases - Abstract
Corneal changes associated with eyelid disease are frequent and can considerably complicate the course of the disease. They can manifest as refraction anomalies, corneal degeneration, ocular surface disease, corneal infiltrates, corneal vascularization and corneal ulceration up to corneal perforation. Pathophysiologically relevant are compressive forces, exposure, trichiasis and distichiasis, eye rubbing, inflammation and infection. A multitude of eyelid diseases is associated with diseases of the cornea including eyelid malposition, eyelid tumors, eyelid infections, allergic eyelid dermatitis, blepharitis, meibomitis, and Meibomian gland disease.Hornhautveränderungen bei Liderkrankungen sind häufig und können den Krankheitsverlauf erheblich komplizieren. Sie können sich als Refraktionsanomalien, Hornhautdegenerationen, Erkrankungen der Augenoberfläche, Hornhautinfiltrate, Hornhautvaskularisationen und Hornhautulzerationen bis hin zur Hornhautperforation manifestieren. Pathophysiologisch sind Druckkräfte, Exposition, Trichiasis und Distichiasis, Augenreiben, Entzündung und Infektion bedeutsam. Eine Vielzahl von Liderkrankungen geht mit Erkrankungen der Hornhaut einher wie Lidfehlstellungen, Lidtumoren, Lidinfektionen, die allergische Liddermatitis und Blepharitis, Meibomitis oder Meibom-Drüsen-Dysfunktion.
- Published
- 2020
3. [Tear Film Osmolarity in Normal Individuals: Comparison of Two Osmometers]
- Author
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Susanna, König, Siegfried, Priglinger, Markus, Schaumberger, and Elisabeth M, Messmer
- Subjects
Adult ,Male ,Young Adult ,Adolescent ,Reference Values ,Tears ,Osmolar Concentration ,Humans ,Dry Eye Syndromes ,Female ,Middle Aged ,Healthy Volunteers - Abstract
The hyperosmolarity of the tear film is an important clinical sign of dry eye disease. It is the most important diagnostic parameter. In addition to the TearLab osmometer (TearLab Corp, San Diego, CA), which has been available for several years, the I-Pen osmometer (I-MED Pharma Inc, Dollard-des-Ormeaux, Quebec, Canada) has been recently marketed. The intention of our study was to compare tear film osmolarities in normal individuals as measured by TearLab and I-Pen.51 healthy subjects (mean age 40.6 years, range 17 - 63 years, 66.7% females) without dry eye disease (ocular surface disease index 13, tear film break-up time 7 s, normal Schirmer test 10 mm/5 min) were included in this study. Tear film osmolarity was measured in the tear meniscus (TearLab) and the palpebral conjunctiva (I-Pen) with a 30 min interval. The osmolarity testing techniques were alternated. Statistical analysis was performed using Wilcoxon tests and Spearman correlations.Mean TearLab osmolarities were 295.1 mosmol/l (right eye), 294.0 mosmol/l (left eye), and 294.6 mosmol/l (mean of both eyes) with a range of 268 to 394 mosmol/l. I-Pen measured mean osmolarites of 301.6 mosmol/l (right eye), 302.5 mosmol/l (left eye), and 302.1 mosmol/l (mean of both eyes) with a range of 276 to 394 mosmol/l. There was a significant difference in tear film osmolarities for the two techniques for both single eyes (p 0.02) and the mean value of both eyes (p 0.001). TearLab and I-Pen measurements did not correlate significantly in any eye (r = 0.27 and r = 0.08 for right and left eye, respectively). With a cut-off value of 308 mosmol/l (as suggested for TearLab), 98.0% of TearLab values and 68.6% of I-Pen values were in the normal range.I-Pen measured significantly higher tear film osmolarities than TearLab. The location of the measurement site in the palpebral conjunctiva could be responsible for this difference. Our results indicate that cut-off values should be changed when using I-Pen for evaluation of tear film osmolarity. Further examinations and studies with greater cohorts of healthy subjects and patients suffering from dry eye disease are necessary.Die Hyperosmolarität des Tränenfilms gilt als bedeutendes klinisches Zeichen des trockenen Auges und als wichtigster singulärer diagnostischer Parameter. Neben dem seit einigen Jahren verfügbaren Ocusense TearLab-Osmometer (TearLab Corp, San Diego, CA) ist seit Kurzem auch das I-Pen-Osmometer (I-MED Pharma Inc., Dollard-des-Ormeaux, Quebec, Kanada) verfügbar. Das Ziel unserer Studie war die Vergleichbarkeit der mittels TearLab- und I-Pen-Osmometer erhobenen Tränenfilmosmolarität bei gesunden Probanden zu untersuchen.51 gesunde Probanden (mittleres Alter 40,6 Jahre, Altersspanne 17 – 63 Jahre, 66,7% weiblich) ohne Beschwerden und Zeichen eines trockenen Auges (Ocular Surface Disease Index 13, Tränenfilmaufrisszeit 7 s, unauffälliger Schirmer-Test 10 mm/5 min) wurden eingeschlossen. Die Tränenfilmosmolarität wurde im Tränenfilmmeniskus (TearLab) und an der subtarsalen Bindehaut (I-Pen) mit einem Zeitintervall von 30 min erhoben. Die Reihenfolge der beiden Osmolaritätsuntersuchungen erfolgte im alternierenden Wechsel. Die statistische Analyse erfolgte mittels Wilcoxon- und Spearman-Tests.Die mittlere TearLab-Osmolarität war 295,1 mosmol/l (rechtes Auge), 294,0 mosmol/l (linkes Auge) sowie 294,6 mosmol/l (bilateral) mit einer Variationsbreite von 268 – 394 mosmol/l. Mittels I-Pen-Osmometer erhobene mittlere Osmolaritätswerte lagen bei 301,6 mosmol/l (rechtes Auge), 302,5 mosmol/l (linkes Auge) und 302,1 mosmol/l bilateral mit einer Variationsbreite von 276 – 394 mosmol/l. Es zeigte sich ein signifikanter Unterschied in den erhobenen Tränenfilmosmolaritäten mit den beiden Techniken für beide Augen einzeln (p 0,02) und beim Mittelwert beider Augen (p 0,001). Die Messungen mit beiden Geräten korrelierten nicht signifikant (r = 0,27 rechts und r = 0,08 links). Bei einem – wie von TearLab vorgeschlagenen – Grenzwert von 308 mosmol/l lagen 98,0% der TearLab-Werte, aber nur 68,6% der I-Pen-Werte im Normbereich.Die mittels I-Pen gemessenen Osmolaritätswerte zeigten sich signifikant höher im Vergleich zu den mit TearLab erhobenen Messwerten. Für diesen Unterschied verantwortlich könnte u. a. die Lokalisation der Messung an der subtarsalen Konjunktiva mit dem I-Pen im Vergleich zur Messung im Tränenfilmmeniskus mit dem TearLab sein. Es könnte daher notwendig sein, den Grenzwert zur Unterscheidung pathologischer Werte von physiologischen Werten bei Messungen der Tränenfilmosmolarität mit dem I-Pen-Osmometer zu ändern. Weiterführende Untersuchungen an einer größeren Kohorte von Normalprobanden sowie bei Patienten mit trockenem Auge sind hierfür notwendig.
- Published
- 2020
4. Diagnose und Therapie des Trockenen Auges
- Author
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Elisabeth M. Messmer and Elisabeth M. Messmer
- Subjects
- Dry eye syndromes, Conjunctivitis
- Abstract
Das Trockene Auge ist eine Volkskrankheit mit deutlich steigender Tendenz, die die Lebensqualität von Patienten mit Trockenem Auge erheblich einschränkt. Es gilt als komplexe Erkrankung, bei der die gesamte Augenoberfläche eine Rolle spielt. Die Behandlung erfordert vom Augenarzt aktuelles Wissen, Geduld und die Erstellung eines individuellen Behandlungsplans. Die 3. Auflage dieses Buches stellt aktuelle pathogenetische Erkenntnisse, diagnostische Möglichkeiten und moderne Therapiestrategien beim Trockenen Auge dar. Dieses Werk bietet sowohl dem erfahrenen Augenarzt als auch ärztlichen Kollegen aus anderen Fachbereichen wertvolle Informationen für die Betreuung ihrer Patienten mit Trockenem Auge.
- Published
- 2021
5. [Lidline Tattoo Associated with Basal Cell Carcinoma of the Lid Margin - Coincidence or Association?]
- Author
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Elisabeth M, Messmer, Caroline, Möhring-Bengisu, and Christina, Miller
- Subjects
Aged, 80 and over ,Tattooing ,Carcinoma, Basal Cell ,Eyelids ,Humans ,Female ,Ink ,Eyelid Neoplasms - Abstract
A cystic lesion of the lid margin was excised suspecting basal cell carcinoma. On histology, black-turquoise pigment was seen in the dermis adjacent to the basal cell carcinoma. It was pronounced perivascular, intracellular in macrophages and fibroblasts, but also extracellular as free pigment in the tissue, compatible with an eyelid line tattoo. Typical tissue reactions to tattoo ink, meibomian gland dysfunction after lid margin tattoo, as well as inflammatory reactions in the retina and choroid associated with tattoos distant from the eye are discussed. The correlation of lid tumors and lid margin tattoos seems coincidental.Eine zystische Lidkantenläsion wurde bei Verdacht auf Basaliom exzidiert. Histologisch fand sich neben einem Basalzellkarzinom schwarz-türkisblaues Pigment in der Dermis, betont perivaskulär, sowohl intrazellulär in Makrophagen und Fibroblasten als auch extrazellulär frei im Gewebe vereinbar mit einem Lidstrichtattoo. Typische Gewebereaktionen auf Tattootinte, Meibom-Drüsen-Dysfunktion nach Tattoo am Lidrand sowie Entzündungen von Netzhaut und Aderhaut auf augenferne Tattoos werden diskutiert. Die Assoziation von Lidtumoren und Lidstrichtattoos scheint koinzident.
- Published
- 2018
6. [Sterile keratitis]
- Author
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Elisabeth M. Messmer
- Subjects
Keratitis ,Systemic Vasculitis ,General Engineering ,Collagen Diseases ,Vision Disorders ,Staphylococcal Infections ,Cornea ,Diagnosis, Differential ,Ophthalmology ,Sjogren's Syndrome ,Trigeminal Nerve Diseases ,Rosacea ,Keratitis, Herpetic ,Cogan Syndrome ,Humans ,Interdisciplinary Communication ,Cooperative Behavior ,Corneal Ulcer - Abstract
Sterile keratitis shows multiple manifestations. It may occur as an ophthalmological problem but can also be part of a systemic disease, including potentially lethal systemic vasculitis. Diagnosis as well as management of this disease is a challenging task for the ophthalmologist. There are therapeutic principles which apply to all non-infectious cases of keratitis and corneal ulcerations. Specific treatments, however, are determined by the pathogenesis and may differ. Therefore, an accurate diagnosis must guide therapeutic decision making. The correct diagnosis and management of sterile ulcerative keratitis is able to restore the patient's vision in most cases. In potentially lethal systemic disease it may even be able to save the patient's life.Sterile Keratitiden können als rein okuläres Problem, aber auch im Rahmen einer potenziell letalen Grunderkrankung auftreten. Diagnosestellung und Management dieser Erkrankung sind eine große Herausforderung für den Augenarzt. Neben therapeutischen Grundprinzipien für alle nicht infektiösen Keratitiden und Ulzerationen bestimmt die jeweilige Pathogenese die spezifische, u. U. lebensrettende Behandlung. Daher muss vor jeder Therapie eine akkurate, wegweisende Diagnose stehen.
- Published
- 2013
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