3 results on '"Elias Seidl"'
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2. [The Role of Gut Feeling as an Alarm Signal for Identifying Misdiagnoses in the Psychosomatic Consultation]
- Author
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Otmar, Seidl, Elias, Seidl, and Dirk, Schwerthöffer
- Subjects
Emotions ,Humans ,Diagnostic Errors ,Referral and Consultation - Abstract
A psychosomatic consultation service offers an opportunity to correct misdiagnoses. The doctor's non-analytical, experience-based gut feeling plays an essential role as diagnostic trailblazer.In a case series study, the procedures of 165 psychosomatic consultations and the emotional and cognitive processes occurring in the consultant were recorded. The diagnostic process was analysed with reference to the dual process theory. With gut feeling, a distinction was made between a sense of alarm and a sense of reassurance. As an example, the processes that led to the discovery of misdiagnoses were presented at four consultations.A misdiagnosis was found in 24 consultations (16%). The reason for this was always a sense of alarm, which appeared in 29 of 165 consultations (18%). In 11 consultations (7%) there was a sense of reassurance, which in ten consultations was associated with a confirmation of the diagnosis and only in one case gave way to a sense of alarm and led to a later correction of the diagnosis.Paying attention to gut feeling and its sense of alarm is an effective method of recognizing misdiagnosis. Training programs should not only promote rational-analytical thinking, but also the doctor's self-critical introspection skills.Der Psychosomatische Konsiliardienst bietet die Möglichkeit zur Korrektur von Fehldiagnosen. Die nicht-analytischen, erfahrungsbasierten Bauchgefühle des Arztes spielen dabei als diagnostische Wegbereiter eine wesentliche Rolle.In einer Fallserien-Studie wurden die Abläufe von 165 psychosomatischen Konsilen und die dabei im Konsiliarius auftretenden emotionalen und kognitiven Prozesse erfasst. Der diagnostische Prozess wurde unter Bezugnahme auf die duale Prozesstheorie analysiert. Beim Bauchgefühl wurde zwischen einem sense of alarm und einen sense of reassurance unterschieden. Exemplarisch wurden bei vier Konsilen die Prozesse dargestellt, die zur Aufdeckung von Fehldiagnosen führten.In 24 Konsilen (16%) wurde eine Fehldiagnose festgestellt. Anlass hierfür war immer ein sense of alarm, der sich in 29 von 165 Konsilen (18%) einstellte. In 11 Konsilen (7%) bestand ein sense of reassurance, der in zehn Konsilen mit einer Bestätigung der Diagnose assoziiert war und nur in einem Fall einem sense of alarm wich und zu einer Diagnosekorrektur führte.Die Beachtung des Bauchgefühls und seines sense of alarm ist eine effektive Methode, Fehldiagnosen zu erkennen. Ausbildungsprogramme sollten nicht nur das rational-analytische Denken, sondern auch die selbstkritische Introspektionsfähigkeit des Arztes fördern.
- Published
- 2021
3. [Current Treatment of Esophageal Atresia with Tracheoesophageal Fistula - Updated Guidelines of the German Society of Pediatric Surgery]
- Author
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Steffi, Mayer, Heidrun, Gitter, Peter, Göbel, Franz Wolfgang, Hirsch, Claudia, Höhne, Stuart, Hosie, Jochen, Hubertus, Andreas, Leutner, Oliver, Muensterer, Peter, Schmittenbecher, Elias, Seidl, Holger, Stepan, Ulrich, Thome, Holger, Till, Anke, Widenmann-Grolig, and Martin, Lacher
- Subjects
Treatment Outcome ,Practice Guidelines as Topic ,Infant, Newborn ,Quality of Life ,Humans ,Child ,Esophageal Atresia ,Pediatrics ,Tracheoesophageal Fistula - Abstract
Esophageal atresia (EA) is a congenital anomaly that entails an interrupted esophagus with or without tracheoesophageal fistula (TEF). Depending on the distance of the two esophageal pouches a "short-gap" is distinguished from a "long-gap" variant. Up to 50% of newborns have additional anomalies. EA is prenatally diagnosed in 32-63% of cases. Recently, the interdisciplinary care in these children underwent substantial changes. Therefore, we summarize the current guideline of the German society of pediatric surgery for the treatment of patients with EA and distal TEF (Gross Type C). Controversies regarding the perioperative management include surgical-technical aspects, such as the thoracoscopic approach to EA, as well as general anesthesia (preoperative tracheobronchoscopy, intraoperative hypercapnia and acidosis). Moreover, postoperative complications and their management like anastomotic stricture are outlined. Despite significant improvements in the treatment of EA, there is still a relevant amount of long-term morbidity after surgical correction. This includes dysmotility of the esophagus, gastroesophageal reflux disease, recurrent respiratory infections, tracheomalacia, failure to thrive, and orthopedic complications following thoracotomy in the neonatal age. Therefore, close follow-up is mandatory to attain optimal quality of life.Die Ösophagusatresie (ÖA) ist eine angeborene Kontinuitätsunterbrechung der Speiseröhre mit oder ohne Fistel zur Trachea (Tracheoösophageale Fistel, TÖF). Je nach Abstand zwischen den beiden Ösophagusenden unterscheidet man eine „kurzstreckige“ von einer „langstreckigen“ Form. Bis zu 50% der Neugeborenen weisen weitere Anomalien auf. Eine pränatale Diagnose der ÖA gelingt in 32–63% der Fälle. Die interdisziplinäre Betreuung dieser Kinder hat sich in den letzten Jahren gewandelt. In der folgenden Arbeit wird die aktuelle S2K-Leitlinie der Deutschen Gesellschaft für Kinderchirurgie zur Behandlung der ÖA mit unterer TÖF, die etwa 90% aller Fälle ausmacht, zusammengefasst. Hierzu gehören das präoperative Management sowie operative und anästhesiologische Aspekte (u. a. Thorakoskopie vs. Thorakotomie, präoperative Tracheobronchoskopie, intraoperative Hyperkapnie und Azidose). Ferner wird das postoperative Management insbesondere von relevanten Komplikationen wie der Anastomosenstenose beschrieben. Trotz Fortschritten in der Behandlung der ÖA ist die Langzeitmorbidität mit Motilitätsstörungen des Ösophagus, gastroösophagealer Refluxkrankheit, rezidivierenden Infektionen der oberen und unteren Atemwege, Tracheomalazie, mangelhaftem Gedeihen sowie orthopädischen Problemen nach Thorakotomie weiterhin hoch. Zum Erreichen einer guten Lebensqualität ist daher eine gute interdisziplinäre Nachsorge wichtig.
- Published
- 2020
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