1. PLASMA POTASSIUM FOLLOWING SUXAMETHONIUM AND ELECTROCONVULSIVE THERAPY
- Author
-
B. Danielsen, N. Valentin, and P. Skovsted
- Subjects
medicine.medical_specialty ,Hyperkalemia ,medicine.medical_treatment ,Tubocurarin ,Nitrous Oxide ,Tubocurarine ,Succinylcholine ,Halothane anesthesia ,Anesthesia, General ,Photometry ,Electroconvulsive therapy ,medicine ,Humans ,Thiopental ,Electroconvulsive Therapy ,Gynecology ,Dose-Response Relationship, Drug ,business.industry ,General Medicine ,Anesthesiology and Pain Medicine ,Serum potassium ,Anesthesia ,Potassium ,Halothane ,medicine.symptom ,business ,Preanesthetic Medication ,medicine.drug - Abstract
Changes in plasma potassium following intravenous administration of suxamethonium were investigated in 22 patients undergoing electroconvulsive therapy (ECT) and 18 controls. The results were as follows: The administration of thiopentone and suxamethonium caused average rises in plasma potassium of about 0.1 mmol/l. When ECT was given the rise was higher, approximately 0.25 mmol/l, unaffected by pretreatment with tubocurarine. The occurrence of dose-dependence was not established. When suxamethonium was given during halothane anesthesia the elevations were somewhat higher than without halothane, about 0.3 mmol/l. The administration of ECT during halothane anesthesia provoked increases of about 0.5 mmol/l. The phenomenon of suxamethonium-induced hyperkalemia is discussed, and it is concluded that ECT enhances the elevation of plasma potassium normally seen after suxamethonium, but that the elevations are clinically insignificant. ZUSAMMENFASSUNG Es wurden die Veranderungen des Plasma-K nach i.v. Verabreichung von Suxamethonium bei 22 Patienten, die einer Elektroschock-Therapie unterzogen wurden, und bei 18 Kontrollpersonen untersucht. Dabei ergaben sich folgende Resultate: Thiopental und Suxamethonium verursachten durchschnittliche Anstiege des Plasma-K von etwa 0,1 mmol/1. Unter E-Schock-Therapie war der Anstieg hoher, namlich ca. 0,25 mmol/1, unbeeinflusst durch die Vorbehandlung mit Tubocurarin. Dabei konnte keine Dosisabhangigkeit festgestellt werden. Unter Halothan-Narkose waren die K-Anstiege etwas hoher als ohne Halothan, namlich etwa 0,3 mmol/1. Elektroschock-Therapie unter Halothan-Narkose provozierte einen Anstieg um etwa 0,5 mmol/1. Das Phanomen der Suxamethonium-induzierten Erhohung des Plasma-Kalium-Spiegels wird diskutiert und der Schluss gezogen, dass E-Schock-Behandlung den normalerweise unter Suxamethonium beobachteten Plasma-K-Anstieg verstarkt, dass diese Erhohungen jedoch klinisch insignifikant sind.
- Published
- 1974
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